Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2009 om 22:23

Gele (en andere) borden langs de weg

Afgelopen paar weken weer behoorlijk wat langs de weg gezeten. En er zijn mij twee dingen opgevallen die ik eens even in deze wisdom-community wil bespreken. Ten eerste zijn daar de gele borden met de handige tips, in de categorie: gehele invoegstrook gebruiken. Of: bij drukte snelheid aanpassen. Duhuh! Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom? De topper vind ik altijd (en ik snáp het technisch gezien wel, maar het staat zooooo dom): pas op, nieuw wegdek, langere remweg. Koop dan góed asfalt, denk ik dan, wat de remweg verkórt. Zucht.
Een andere nieuwe voor mij: blauwe borden met een U en een getal. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dat Uitwijkroutes zijn, bij storingen en files enzo, maar is er dan ook iemand die snapt wie waar naar toe uit moet wijken?

Tirza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

18-11-2009 om 22:48

Verhalen

die gele borden bevatten soms hele verhalen met van wanneer tot wanneer en van hoe laat tot hoe laat de weg is afgesloten.....alsof ik de tijd heb om dat uitgebreid te gaan zitten lezen!!

mirreke

mirreke

19-11-2009 om 00:35

Asfalt, ot

Nieuw asfalt met hogere remweg is zoab, zeer open asfalt beton. Dit heeft een open structuur zodat het water bij regen sneller wegstroomt en niet op de weg blijft liggen. Dit is een voordeel omdat je bij regenweer veel beter zicht hebt. Nadeel is dat de remweg langer is, gewoon omdat je per vierkante meter weg minder vierkante meter asfalt hebt, vanwege de openingen, die kiertjes waardoor het water kan wegsijpelen.
Het is dus geen slecht asfalt...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-11-2009 om 11:50

Gehele invoegstrook gebruiken

Je wilt niet weten hoeveel mensen dat NIET doen! Heel irritant als de autorijders voor je stil gaan staan aan het begin van de invoegstrook omdat ze er tussen willen, terwijl die strook nog honderden meters lang is. Ben blij dat daar borden voor bestaan

En dat asfalt

Ik ben blij dat er zoab is, want het scheelt met regen echt heel erg veel. Anders had je nagenoeg géén zicht. Tja, een kortere remweg. Voldoende afstand houden dus. Eigenlijk vrij simpel.

U-borden

Van die u-borden word ik echt niet wijzer. Uitwijkroutes dus, maar waarnaartoe dan?? Dat lijkt me toch handig om te weten, want volgens mij zijn de nummers niet gewoon aan de snelwegnummers gekoppeld. Of wel??
n@nny

Sancy

Sancy

19-11-2009 om 16:05

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 17:25

Ja sancy

Maar dan weet ik het nóg niet als dat gelezen heb. Hoezo opstromende en afstromende routes?

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 17:27

Asfalt

Ik snap asfalt, ik snap zelfs zoab. Maar hoezo: langere remweg? Dan wat, dan waar, dan wanneer? Dan vorig jaar, vorige week, vorige maand? Dan op de A16, A27, bij je thuis of in Duitsland? Langer dan wàt? Dan de andere rijbaan? Dan andere wegen? Is er iemand die dat bijhoudt, van nounou, tjongejonge, wat heb ik ineens een lange remweg?

Tirza

Vic

Vic

19-11-2009 om 19:05

Zachte berm

Langs de afslag van de A4 die ik altijd heb staan ineens twintig borden met 'zachte berm'. Er is daar een vluchtstrook en een vangrail, dus wat maakt het dan uit wat voor berm daarachter ligt? Ook grappig is het bord 'verkeerssituatie gewijzigd'. Dat bord zie je pas als je al hebt lopen mopperen over het feit dat de pilonnen weer op een andere plek staan, en als je er voor het eerst rijdt valt die gewijzigde situatie je helemaal niet op.

Sancy

Sancy

19-11-2009 om 19:22

Tirza

Ja! Dat was voor mij ook de vraag. Maar toen las ik referentie nr. 3, een document waarin het wordt uitgelegd: Voor de uitwijkroute in stroomafwaartse richting, de rechter hoofdrijbaan (met de hectometrering mee) worden even nummers gehanteerd en in stroomopwaartse richting, de linker hoofdrijbaan, oneven nummers. En zelfs een plaatje op pagina 5!
Werkelijk, er ging een wereld voor me open. Nu iedere werkdag oefenen: 's morgens stroomopwaarts, 's avonds stroomafwaarts

Sancy

Sancy

19-11-2009 om 19:25

En asfalt

"Een nadeel van Zeer Open Asfalt is dat het contactvlak tussen de band en het wegdek door de vele holtes van het materiaal kleiner is, en dat de granulaten met een bitumenlaagje bedekt zijn, waardoor het wegdek vooral in de eerste weken aanzienlijk minder stroef is dan de automobilist gewend is, hetgeen vooral bij hard en blokkerend remmen tot een langere remweg leidt. Als de automobilist daar niet op verdacht is kan een gevaarlijke situatie ontstaan. Er worden door Rijkswaterstaat in Nederland dan ook waarschuwingsborden geplaatst als het wegdek recent is vervangen. De verminderde aanvangsstroefheid verdwijnt als het bovenste bitumenlaagje is afgesleten."
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoab

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 22:59

Nou

Die bordjes staan er langs drukke wegen (A12, A27, A16, ik heb ze allemaal weer geinspecteerd) toch echt wekenlang. Dan is dat laaggie dus allang geregeld. Haal wég die bordjes. En bovendien: als je maar genoeg zoab neerlegt, wordt het vanzelf normaal. En bovendien: ik weet toch niet hoe lang mijn remweg vorige week/maand op die route was.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

19-11-2009 om 23:06

Sancy!

Ik ben toch zooooooo blij dat iemand hier over nagedacht heeft en een document in elkaar heeft geknutseld. Het gáát nog wel effe duren voordat ik het snap (gelukkig heeft mijn dochter autorijles, zij kan het me vast uitleggen), maar het Is Echt Iets. Het bestaat. Eén ding klopt er echter niet in dat document: de U-borden worden bevestigd aan bestaande bewegwijzering. Nou, hier niet hoor. Gewoon bermvervuiling, allemaal op een eigen paaltje.

Een stroomweg. Nooit geweten. Hectometrering. Tjonge.

Tirza

Sancy

Sancy

20-11-2009 om 09:56

Tirza

Hectometrering. Laten we zorgen dat dit het woord van 2010 wordt. Het is het waard.

Coco

Coco

20-11-2009 om 12:40

Yes!

Ik rijd voortaan alleen nog maar stroomafwaarts: kost veel minder benzine!

Sancy

Sancy

20-11-2009 om 16:11

Oh, nog een

Een van mijn favoriete borden zelfs: "Pas op, kans op file". Hoe groot is die kans? Op welke momenten is er kans?

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2009 om 20:35

Zeeland

Dát is dan weer in Zeeland prima geregeld, die kans op file. Daar staat gewoon bij: op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur kans op file. Ik vind het zo schattig

Tirza

Jaymza

Jaymza

20-11-2009 om 22:16

Woud van borden

Tegenwoordig staan er steeds meer borden langs de weg. Wanneer je ze allemaal wilt lezen heb je haast geen tijd meer op het verkeer te letten.
Vooral de elkaar steeds sneller afwisselende snelheidsborden zetten me nogal eens op het verkeerde been. 100-120-90-70-100-80-120 en dat soms binnen een korte afstand. Willen ze ons in de war brengen zodat we ongewild te hard rijden? Als dat tenminste kan als je op een stuk zonder files zit.

Jaymza

appeltjeQ

appeltjeQ

21-11-2009 om 00:07

Pas op, kans op file

Kan ik meestal - als onderdeel van de file - uitgebreid bestuderen (zucht). Ook zeer irritant: de matrixborden die hardnekkig blijven aangeven dat de maximumsnelheid 50 km/u is terwijl je stilstaat in de file. KON ik maar 50 rijden, denk ik dan altijd.

Sancy

Sancy

21-11-2009 om 12:14

Grappig

"Pas op, kans op file" zie ik in mijn streek vooral op plaatsen waar soms, héél soms, wel 4 auto's achter elkaar rijden. Geen wonder dat er voor gewaarschuwd wordt!

Tirza G.

Tirza G.

21-11-2009 om 17:22

Matrixborden

OOOOOOO die! Weet je wat ik daar óók zo rete-irritant aan vind (jaaaaaaa ik heb een groot vermogen mij te ergeren)? Dat er van die nikszeggende mededelingen op staan. Ik ben al zo oud, dat ik heb geleerd dat die borden gebruikt worden om Belangrijke Mededelingen te doen. Wegomleggingen, afsluitingen, files, dat soort werk. Als ik in de verte dus zo'n bord "aan" zie, ben ik extra alert en spoed ik mij er naar toe om het goed te kunnen lezen. En wat staat er dan? A15 filevrij.
Neeeeeeeeee, zó hoort het niet, je moet ze aandoen als er iets ís. Je moet ze niet aandoen als er níets is om te mélden dat er niets is.
Voor vragen over uw wegennet: bel rijkswaterstaat.
Achterin ook gordel om!
Gewoon zinloos, afleidend geneuzel waar ik niet op zit te wachten. Nog effe, en er staat op: Rijkswaterstaat wenst u een behouden thuiskomt en een prettige kerst. Ofzoiets.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

21-11-2009 om 18:09

Hahah, ja tirza

Vroeger stond hier boven de A15 keurig aangegeven hoeveel file er in totaal stond als ik via de Brienenoord ga... van afstand kan ik zien of het om 1 of 2 cijfers ga, bij 2 raak ik in een lichte stress....Nu hebben ze het onzalige idee gehad om de reisduur te aan vermelden, dus hoe lang ik er over doe....zie ik vorige week dat bord hangen in de verte, 2 getallen naast elkaar....(ik wist dus niet van die wijziging) dus, lichte stress.....want ERG LANGE FILE zegt mijn brein.....maar welnee....dichterbij gekomen zag ik dat ik met een kwartiertje al over de Breienenoord was......grrrrrrr ER STOND DUS GEEN FILE!!!!

Tirza

Maar natuurlijk hebben die teksten een doel. Dan weet je zeker dat ze in elk geval niet in storing zijn en er dus niet stiekem toch een file staat...

Ach

Alles beter dan dat idiote bord dat vlakbij mijn woonplaats staat. Ook een matrixding maar dan links van de weg, en met mooie kleine schrijfletters. Zo klein dat je ze van een afstandje niet kunt lezen, en ook niet wanneer het licht is, de zon erop staat, in het donker, etc. Er wordt al over gemopperd sinds dat ding er staat. En tis nog een péperduur ding ook. Echt weggegooid geld.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 14:56

Een nieuwe!

Ik heb een nieuwe gezien van de week! Ik reed richting Rotterdam en ontwaarde daar op een tweebaansweg met vrij brede zijstroken een nieuw bord: Zwaailicht?? Maak ruimte! (ofzoiets). Ik moest er weer enorm over nadenken. Dat is toch básiskennis? Er is daar sowieso ruimte zat, dus je kúnt ook ruimte geven. Zouden daar Hele Nare mensen wonen die niet opzij gaan? Zouden hier Heel Veel ongelukken gebeuren? Het is een provinciale weg, je mag er 100, zoals er tientallen zijn in deze provincie. Een drukke weg, hij leidt echt de provincie in en uit zeg maar, dus veel woonwerkverkeer. Op de terugweg heb ik vastgesteld dat het maar een bepaald traject was, waar dus aan weerskanten wel dríe van die borden stonden op pakweg 5 kilometer. Weird.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

29-11-2009 om 15:55

Tirza!

Ik ken die borden, ik rij die weg ook regelmatig En ik dacht meer, zou het te maken hebben met al die toeristen die daar regelmatig rijden?

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 17:41

Ja nasha1st aber.....

Die toeristen kennen doch auch allen die Regel: auf der Sei für den swai-lichten??

Aaaaaaaaah, wat heb jij daar te rijden )) Ikke nieuwsgierig. Als je een grijze auto ziet rijden met een peinzende mevrouw achter het stuur, dan ben ik dat. Peinzend over deze borden en peinzend over wat jij daar te rijden hebt

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

29-11-2009 om 17:46

Lol

ik ga daar ongeveer 1 keer per maand mijn zoon bij de logeerboederij halen

Ik zal eens proberen op te letten, maar mijn ervaring is dat er echt heeeeeeel veeeeeeel grijze mobielen rijden daar hahahaha, met name im Sommer....

Puck2

Puck2

29-11-2009 om 18:55

4-baans of 2 baans

Ik denk dat ik de mensen niet de kost wil geven die bij het bemerken van een zwaailicht in hun buurt finaal in paniek raken en niet weten waar ze naar toe moeten gaan. Daar zijn die borden misschien wel handig voor. En vaak zie je ze ook op 4 baans wegen en dan moet de linkerbaan naar links uitwijken en de rechterbaan naar rechts. Dat is ook niet voor iedereen even logisch vind ik. Maar dat jij die borden nu pas ziet Tirza, ik kom ze al veel langer tegen tussen Schouwen en Rotjeknor.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 19:13

Ach mein lieber puck2!

Jij rijdt ook al hier, tjonge
Maar dan snap ik nog niet waarom die borden nou specifiek op dát stuk om de paar honderd meter staan en verder nergens.
Ik verlaat mijn provincie meestal langs een andere zijde offffffff om 7.30 's ochtends, dan dringen die borden nog niet door

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.