Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Geloven jullie Rutte?

"Omtzigt positie elders" staat er in de notities van Ollongren. Rutte een week geleden "ik en Kaag hebben niet over Omtzigt gesproken". Rutte vandaag (nadat het even duurde voordat de gespreksverslagen kwamen): "ik heb een ministersfunctie voor Omtzigt voorgesteld". 

Wat denken jullie hiervan?


Ollongren en Jorrtisma moeten toch nog antwoorden?

Temet: 'Zolangzamerhand bekruipt me het gevoel dat we straks nog Kaag I hebben ipv Rutte IV, als dit zo doorgaat.' Of kabinet van Ark 1. toch een vrouwelijke premier.

Tsjor

Pief schreef op 01-04-2021 om 20:16:

Tuurlijk, maar ik zou toch van Ollongren willen weten of 'Omzigt minister' hetzelfde is als 'positie elders'. Want anders is er nog iemand die Omtzigt wel degelijk uit de weg wilde hebben.

Ik hoorde net (had vanmiddag/-avond toch een stuk gemist ) dat Hoekstra die vragen ook had. Wat is er precies gezegd, heeft Rutte het gehad over een positie elders of een positie van minister, hoe komt het positie elders dan in het verslag èn is er misschien nog met iemand anders over de positie van Omtzigt gesproken, waardoor dat op het blaadje van Ollengren is gekomen?

Maar wie dan? Kaag was het (begreep ik) zeker niet. En Hoekstra ook niet.

tsjor schreef op 01-04-2021 om 20:49:

Ollongren en Jorrtisma moeten toch nog antwoorden?

Temet: 'Zolangzamerhand bekruipt me het gevoel dat we straks nog Kaag I hebben ipv Rutte IV, als dit zo doorgaat.' Of kabinet van Ark 1. toch een vrouwelijke premier.

Tsjor

Ja, zo om negen uur.

Ik hoorde al een D66-scenario à la Borgen; waarin Kaag Rutte steunt en dan uiteindelijk met de post als MP kan strijken.

'Ik hoorde al een D66-scenario à la Borgen; waarin Kaag Rutte steunt en dan uiteindelijk met de post als MP kan strijken.'

Dat zou de kamer niet accepteren. Maar je weet het nooit. In elk geval is deze weg van de kamer richting nieuwe regering vreselijk uit de hand gelopen.

Wat dan? Verkiezingen? Plan Wilders? Volgens mij moet er nog steeds gestemd worden over zijn motie van wantrouwen. Maar de kamer kan een kamerlid (Rutte) niet wegsturen. En ze gaan ook niet over de kieslijst van een partij. Als Rutte opstapt is Tamara van Ark de eerstvolgende. Ook niet heel erg gelukkig gezien dit debat. Maar zij zou dan de eerste vrouwelijke premier worden.

Of zand erover, verkenner met afstand tot de politiek en ambtenarenondersteuning vanuit de tweede kamer zelf? Toch hoofdrol voor kamervoorzitter?

Het is werkelijk spannend hoe men hier uit gaat komen.

Tsjor

Pief schreef op 01-04-2021 om 20:00:

[..]

Of Rutte was er zeker van dat hij Omtzigt niet had genoemd. Zoals De Jonge met een verlopen paspoort en zonder rijbewijs door de stemstraat reed kan ik me voorstellen dat ook Rutte niet alles meer op een rijtje heeft in deze abnormaal drukke tijd.

Het zou kunnen dat Rutte echt nooit over Omtzigt heeft gesproken. Dus dat dit verzonnen is om de schade te beperken. Omtzigt minister is veel minder erg dan Omtzigt weg.

Of wel, maar niet in de zin dat hij hem als minister wil. Dat is bovendien aan Hoekstra, niet aan Rutte.

MeikeT schreef op 01-04-2021 om 21:08:

[..]

Het zou kunnen dat Rutte echt nooit over Omtzigt heeft gesproken. Dus dat dit verzonnen is om de schade te beperken. Omtzigt minister is veel minder erg dan Omtzigt weg.

Of wel, maar niet in de zin dat hij hem als minister wil. Dat is bovendien aan Hoekstra, niet aan Rutte.

In de geschreven aantekeningen van de notulist staat 'minister'. Niet 'functie elders'. Ik geloof niet dat die aantekeningen vervalst zijn.  Maar functie elders stond wel op de getypte memo. 

Oké, een ambtenaar heeft dat dus opgesteld. Dan wel eentje met een niet best afgestelde politieke antenne.

Sjonge jonge wat een bende! Ik hoop heel erg dat Rutte het redt. We moeten zsm door deze crisis en kunnen ons geen formatie van 300 dagen veroorloven.

Als hij valt straalt dit ook af op Kaag, het was haar verkenner die deze situatie heeft veroorzaakt. Wie moet het in hemelsnaam doen?

Niet te geloven ook: de eerste motie bij Bij1 steunt is er één van Wilders...

Ollongren heeft hetzelfde verhaal als Rutte. Hoekstra is al aan het lijmen. Dus ik ga er vanuit dat Rutte blijft. 

Jemig. Nu even 5 minuten schorsen en dan komt nog een ronde met Koolmees en Van Ark. Echt, ik snap de urgentie, maar dit vind ik te ver gaan. Morgen is er weer een dag.

Misschien moeten we eens een avondklok instellen voor de politiek. Dit is niet meer gezond en helaas geen uitzondering.

Politici vinden zichzelf Heel Belangrijk! En nu zijn ze ook nog eens helemaal eensgezind op een missie. Dat kan natuurlijk niet wachten. Anders kan het land niet door. 

Ik denk dat ze Rutte wel een douw willen geven maar ze zullen nog raar opkijken als hij daaruit toch de conclusie trekt dat hij opstapt.

Eigenlijk kun je dit soort moties gewoon niet doen om 2.23 uur in de nacht.

Iedereen moe. Zaken zijn uitvergroot. En dan besluiten nemen met verstrekkende gevolgen. Dat heb je toch liever in de ochtend na de 1e koffieronde?

Dat geldt voor 'normale' mensen, zou het niet voor de 2e Kamerleden gelden?

Nieuwe Kamerleden 

Wat zullen die moe zijn! De "hoera mijn eerste dag in de Kamer"-adrenaline moet inmiddels uitgewerkt zijn en dan klapt de vermoeidheid van diezelfde nieuwe ervaring toe. 

Tegen beter weten in snap ik niet dat Rutte nu niet de eer aan zichzelf gaat houden en erkent dat hij een functie elders moet gaan ambiëren. Maar nee, hij reageert op de gang nog steeds niet als een zwaar aangeslagen herdershondje, hij zit het uit en dat is dan weer dat. 

3.10: Rutte blijft. 

En die 'nieuwe bestuursstijl' van Kaag is ook meteen duidelijk 😕

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.