Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 16:26

Goede zet in tijden van kredietcrisis?

http://www.nu.nl/economie/1903204/beperking-koopzondagen-gaat-door.html

Beperking koopzondagen gaat door
Uitgegeven: 21 januari 2009 13:03
Laatst gewijzigd: 21 januari 2009 13:08

DEN HAAG - Het wetsvoorstel om het aantal koopzondagen te beperken gaat niet de ijskast in. In de Tweede Kamer drongen woensdag D66, VVD, PVV en GroenLinks daarop aan, maar minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) voelt er niets voor.

Eerder deze week stelden het Platform Detailhandel en de drie grootste gemeenten dat het wetsvoorstel 15.000 tot 20.000 banen zou kosten. Van der Hoeven plaatste daar grote vraagtekens bij. Zij mist een onderbouwing van die cijfers.

De bewindsvrouw verwacht dat het bij een eventuele beperking van het aantal koopzondagen vooral zal gaan om verschuiving van omzet en werkgelegenheid naar andere dagen en mogelijk ook naar andere winkels.

CPB

Een rapport dat het Centraal Planbureau (CP uitbracht toen de Kamer de winkeltijdenwet behandelde, wijst volgens haar niet op een verlies van werkgelegenheid van die omvang.

D66'er Boris van der Ham diende een motie in om het wetsvoorstel in te trekken. Hij kreeg steun van Ton Elias (VVD) en Dion Graus (PVV), die vinden dat winkeliers zelf moeten kunnen beslissen of ze hun deuren openen.

Ook Ineke van Gent (GroenLinks) steunde de motie, omdat zij vindt dat gemeenten daarover moeten kunnen beslissen zonder ''betutteling''.

Toerisme

Gemeenten mogen nu ten hoogste twaalf koopzondagen per jaar toestaan, maar in toeristische gemeenten mogen het er meer zijn.

In het regeerakkoord is onder druk van ChristenUnie vastgelegd, dat misbruik van de zogeheten toerismebepaling wordt tegengegaan.

Gemeenten

Het wetsvoorstel van het kabinet, dat al is voorgelegd aan de Tweede Kamer, laat een beslissing hierover aan gemeenten, maar belanghebbenden kunnen ertegen in beroep gaan.

De regeringspartijen namen woensdag niet deel aan het debat. Dat gold ook voor SP en SGP, die samen een alternatief wetsvoorstel hebben ingediend om het aantal koopzondagen te beperken.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 16:28

Mijn mening

als ik kijk naar hoe druk het vaak op de koopzondagen is in bijv. Rotterdam, dan denk ik dat mw van der Hoeven hier de plank volledig gaat misslaan....Als ik kijk hoeveel mensen momenteel hun baan kwijt raken, dan denk ik dat mw van der Hoeven hiermee de plank volledig gaat misslaan.....

Cda christenunie

;-(

Ik hou van koopzondag, wij kopen graag op koopzondag ! En in tijden van crisis is het wel heel erg lullig om zoveel banen op de tocht te zetten want ik geloof er geen bal van dat al die mensen (zoals wij) die op koopzondag de stad in gaan dat door de week gaan doen, simpelweg omdat we dan geen tijd hebben alle 3 en de zaterdag is echt een minder leuke dag (te druk).

maan.

maan.

21-01-2009 om 17:06

Grr zondag

Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan winkelen op zondag.. zo idioot druk!! Ik doe het dus NOOIT meer!

Of het werkelijk banen gaat kosten ik betwijfel het.. de drukte zal zich waarschijnlijk richting zaterdag verplaatsen dus daar dan meer inzet van personeel nodig. Bovendien doen veel zondagwerkers dit met tegenzin alleen om hun baan te behouden (zo ook een vriendin van mij) die 'vrijwillige basis' waar ooit sprake van was is een wassen neus.

Ik denk dat volledig verbieden te ver gaat, maar elke zondag open is dan weer het andere uiterste.

Voor die mensen die zich echt vervelen op zondag en echt geen hobby's of familie hebben ofzo is het natuurlijk superleuk om in de meute te shoppen?

Maan

"Voor die mensen die zich echt vervelen op zondag en echt geen hobby\'s of familie hebben ofzo is het natuurlijk superleuk om in de meute te shoppen?"

Gut, wat een aannames maak jij zeg.

Maylise

Maylise

21-01-2009 om 17:34

Idiotie

Je zult mij niet vlug aantreffen in een winkel op zondag (behalve misschien een supermarkt) maar ik hou niet van dat gemoraliseer wat er achter steekt. Als genoeg mensen zin hebben om te winkelen op zondag en de winkeliers er genoeg profijt in zien om de tent open te gooien moet dat gewoon mogelijk zijn. Wat mij betreft elke zondag van het jaar. Er is geen enkele logische reden om koopzondagen te beperken.Christelijke werknemers zijn in de wet al beschermt doordat ze niet op zondag hoeven te werken. Bovendien krijgen werknemers op zondag meestal dubbel betaald waardoor het best aantrekkelijk is om op zondag te werken.

Maylise

Knurf

Dat is ook helemaal niet logisch. Dus of de eerste opvatting (het maakt niet uit) was onjuist, of de tweede (het wordt een financiële ramp) is onjuist.
Of ze zijn beide onjuist natuurlijk, dat kan ook nog.

Wat ook kan: de klagers vroeger waren anderen dan de klagers nu: toen de kleine ondernemers, nu de belangengroep voor de detailhandel en de grote outletcentra.

Overigens kan ik me voorstellen dat voor outlets in elk geval zo is dat de koopzondag een groot verschil maakt: een bezoek aan zo'n centrum is zo ongeveer een dagje uit, dat doe je niet zo makkelijk in de werkweek en ook niet op zaterdag als je de boodschappen voor de week moet doen.

Overigens herinner ik me dat bij de verruiming van de sluitingstijden in elk geval de omzet van de supermarkten wel degelijk steeg, maar dat ging vooral om de avondopenstelling: mensen gingen eten halen bij AH ipv bij de snackbar. Wat nou het effect was van de koopzondag weet ik zelf eigenlijk ook niet.

Zelf woon ik in Amsterdam dus ik kan elke zondag winkelen. En doe het eigenlijk nooit, want ik vind het idioot druk.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2009 om 22:34

Ik denk

dat het wel omzet zal schelen....ik denk dat vooral veel 2 verdieners en gezinnen met kinderen op die zondagen gaan winkelen....en misschien geldt dat lang niet voor iedereen, maar onder druk van elkaar, zou het best eens kunnen dat die meer uitgeven dan wanneer ze alleen geweest zouden zijn....neem dan nog gezinnen zoals wij....mijn man werkt onregelmatig, dus ook vaak op zaterdag....wij verspreiden onze koopdagen vaak, soms door de week, soms in het weekend....wij zijn toch regelmatig al vroeg op zondag de stad ingetrokken op dingen uit, als je vroeg gaat is het nog redelijk rustig....en ik vind dat wel prettig....het hoeft niet, maar het kan wel, dat gevoel....ik vind het een slechte zaak, voor een overheid die zegt vrije keuze te respecteren.....yeah right....mijn vrije keuze wordt een stuk beperkter.....terwijl inderdaad de mensen die principieel bezwaar tegen werken op zondag hebben, daar zelfs de wet voor achter zich hebben....

Precies temet

er zijn nu andere klagers, er is nog geen 1 groep middenstanders opgestaan die blij waren met deze maatregel.

Het is mij ook compleet onduidelijk waarom nu precies die koopzondagen afgeschaft moeten worden van het cda + christenunie. Wellicht moeten ze dan ook alle webwinkels laten sluiten, dus geen transacties mogelijk maken op zondag want anders is het ook maar water naar zee dragen met dat geconsumeer op de dag van de heer. (goh dat rijmt)

ik kan al googlend nergens vinden dat Van der Hoeven zich op de zondagsrust beroept.

Dus wat is nou de precieze reden van die terugdringing ?

De boel sluiten omdat een paar mensen sowieso de stad niet in gaan lijkt mij totaal bespottelijk.

Ik lach me rot

Jaren- en jarenlang is er geijverd voor verruiming van de winkelsluitingswet. Vanuit de middenstand en bonden werd er door velen gejammerd dat het heel erg zou zijn voor de winkeliers en dat het bovendien niet tot omzetstijging zou leiden en trouwens ook helemaal niet nodig was, want 'de Nederlander wilde om 6 uur achter de aardappels'(hoe die op tafel moesten komen als je de hele dag buiten de deur werkte vertelde de betreffende bondsmeneer er niet bij). Het CDA stond pal voor de hoeksteen en bewoog niet.

Toen kwam Paars, en ongeveer het eerste dat er gebeurde was de verruiming van de openingstijden van winkels. Nu is Paars weer exit en wil men aan slechts een deel van die verruiming tornen, en Nederland staat op zijn achterste benen. Ja, ja, en die verruiming was helemaal nergens goed voor....

Groeten,

Temet

maan.

maan.

22-01-2009 om 12:59

Meerdere benaderingen

Oké de meningen verschillen de ene winkelt graag op zondag en de ander niet. Dat is wat betreft de consument.

Vervolgens wordt terecht opgemerkt dat de ondernemers graag open zijn op zondag, tuurlijk meer winkelmomenten is meer verleidingsmomenten tot kopen en als de concurrent het doet kun je niet achterblijven.

Maar wat ik eigenlijk nog weinig/niet genoemd zie is de mening van de werknemer: ik ken er weinig die op zondag werken, maar die ik ken zijn liever vrij hoor- zijn min of meer verplicht te komen werken.

maan.

maan.

22-01-2009 om 13:08

Maar..

Nog even een aanvulling, hierboven vooral mijn persoonlijke ideeen..

Ik denk eerlijk gezegd dat ze door het aanbieden van de koopzondagen de vraag hebben 'gecreeerd' en dat is dan niet zo makkelijk weer terug te draaien; bezint eer ge begint (is dat niet vaker bij kabinetsbesluiten?).

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 11:54

Pff, graaicultuur...

Ik doe gewoon regelmatig op zondag inkopen waar ik anders geen tijd voor heb. En op zaterdag de stad in, soms met vier kinderen als er bv. schoenen nodig zijn...??? Nou, echt niet!

Lol

terug naar de strenge calvinistische soberheid.

Ja en dan ook iedereen weer de kerk in op zondag, vrouwen achter het aanrecht, vader met sigaret in de waffel achter zijn krant waarna hij het vlees snijdt, als maagd het huwelijk in rond je 20e en dan hup er 3 kinderen uitpoepen met een vent die je toch niet zo leuk vindt.

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 17:36

Werken op zondag

Toen ik nog studeerde werkte ik de avonden, en op zondagnacht. Ideaal vond ik dat. Ik denk nu dat toen beslist kandidaat was geweest voor werken op zondag. Dus lijkt mij dat er vooral veel studenten en scholieren op zondag willen werken.
Overigens word ik er helemaal niet goed van. Kredietcrisis, en nu direct een wijzend vingertje: gij zult niet graaien en al helemaal niet op zondag. Walgelijk vind ik het, alsof het door de mensen komt die gewoon (hard) werken en hun boodschappen doen, en alsof je dan gestraft moet worden. Brrr.

tonny

tonny

23-01-2009 om 20:28

Het valt me op

dat de meeste klagers in deze site vooral mopperen over kerkmensen die geen behoefte hebben aan open winkels en drukte op zondag.

Waarom heeft niemand het over de SP? Deze partij zet zich ook in om het aantal koopzondagen te beperken. Is hun motief om ontmoedigend te zijn op dit gebied wat jullie betreft loffelijker?

tonny

Tonny

ik zal de argumenten van de sp doornemen, dan kan ik er een duidelijke mening over geven.

Je beroepen op zondagsrust (wat niet uitgesproken is volgens mij) of anti-graaicultuur vind ik wel absurd.

Dus in die zin, heb jij ook gelijk, ik heb nog geen duidelijk kerkelijk standpunt voorbij zien komen, maar ik heb weinig bronnen nog gezien dus vandaar.

tonny

tonny

24-01-2009 om 11:34

Idd knurf

daar had ik even overheen gelezen, je hebt gelijk - maar de meesten mekkeren over calvisme en kerkelijke mensen die anderen iets willen voorschrijven vanuit hun eigen wensen.

Maar even wat anders - als mensen vanwege de onzekerheid of omdat ze voorzichtiger omgaan met lenen/ rood staan minder gaan kopen, kortom minder uitgeven, dan worden die uitgaven gespreid over de zeven koopdagen per week; minder inkomsten/omzet voor de winkels dus. Maar wél dezelfde personeelskosten, want alle dagen open.
Kijkers die niks kopen, dat helpt niet, al hebben de kijkers hun tijdsbesteding.

Ik heb er geen verstand van welke uitgaven vooral op welke week/weekenddag gedaan worden hoor - het lijkt me goed daarnaar onderzoek te doen om een goed besluit te kunnen nemen.

Tonny

Tinus_p

Tinus_p

24-01-2009 om 12:36

Tsja

Alleenstaande-oudertje pesten, dat is het.
Wanneer moet ik anders boodschappen doen? Op dit moment kan ik een aantal zaken (kleren, kapper) eigenlijk alleen op zaterdag doen. Als iedereen het doet -en dat is pas stress. Ik rust meer uit als ik een heel weekend heb om ontspannen de dingen te doen ik moet doen, dan van een zondag verplicht nietsdoen.

Derde mogelijkheid

Temet:"Dat is ook helemaal niet logisch. Dus of de eerste opvatting (het maakt niet uit) was onjuist, of de tweede (het wordt een financiële ramp) is onjuist."
Of de winkels voor wie het wel uitmaakte, zijn al van de markt verdwenen. En dat is de werkelijkheid. Kleine supermarkten, ijzerwinkels, meubelzaken en overige aanbieders in de gewone (dus niet exclusieve) markt, zijn al lang over de kop en gesloten.
De kooplust op zondag is niet extra (we eten niet meer boterhammen omdat de winkel op zondag open is), maar is verplaatst van lokale middenstand naar grotere bedrijven.
Of het weer sluiten van die winkels op zondag werkelijk wat uitmaakt, kun je je trouwens afvragen. Er wordt volop online gewinkeld, ook na sluitingstijd en op zondag. Sluiting gaat dus nergens over. Betuttelwetgeving.
Morgen ga ik een radioator afkoppelen. Eerst even naar de Praxis om wat afsluiters te kopen. Ik moet binnenkort ook weer naar Ikea (hel!). Dat doe ik liever op een doordeweekse dag in de ochtend.
Temet:"Overigens herinner ik me dat bij de verruiming van de sluitingstijden in elk geval de omzet van de supermarkten wel degelijk steeg, maar dat ging vooral om de avondopenstelling:"
Ook zoiets. Bestaat de avondwinkel eigenlijk nog, of zijn die allemaal ter ziele?
Groet,
Miriam Lavell

tonny

tonny

24-01-2009 om 14:34

Niet alleen alleenstaande ouders hoor tinus

ook alle andere mensen die in hun eentje een huishouden draaiend houden Er zijn er genoeg die na het verlaten van het ouderlijk huis nooit meer de luxe hebben gekend samen huishoudelijke toestanden en boodschappen etcterera te delen. Maar ja, die zitten niet op OO; ook dat onderdeel van het leven liepen ze al dan niet bewust mis.

tonny

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 01:02

Tops

Tops:
"Toen er nog geen koopzondagen waren, er maar één koopavond was en geen internet, lukte het ook om eten te kopen en kleren aan mijn lijf te hebben. Vrijdagavond deed ik meteen uit mijn werk alle boodschappen, was het lekker rustig in de winkel."
Een van de dringendste redenen om parttime te werken, is dat ik nu doordeweeks tijd heb voor al die flauwekul (en dat het dan ook 3 keer zo snel gaat, wel eens geprobeerd om op zaterdag iets naar de vuilstort te brengen (). Vrijdagavond rustig? Hier niet.

Tinus_p

Tinus_p

25-01-2009 om 11:27

Continue stroom klusjes

Tops:
"Maar naar de kapper gaan, kleren kopen, naar de vuilstort gaan, dat zijn dingen die we niet wekelijks of zelfs maandelijks doen."
Elk apart niet, maar alles bij elkaar vormt dit een continue stroom van dingetjes die wekelijks moeten gebeuren. Zojuist toegevoegd aan het lijstje: kapotte decoder digitenne....

Tinus_p

Tinus_p

26-01-2009 om 09:21

Meubels ophalen

Tops:
"Hier kan je je oude meubels op laten halen, worden ze weer verkocht."
Hier ook -moet je wel de hele ochtend thuisblijven ('we komen tussne 8 en 13 uur'). Aaargghh, dat was net t probleem.

Tops:
"Echt die stroom met klussen zie ik hier niet zo..."
T zal ongetwijfeld aan mij liggen -maar ik word er gek van.

Dat is uberhaupt lastig

Bedrijven die kennelijk niet kunnen plannen zijn überhaupt lastig. 'we komen tussne 8 en 13 uur'. Ja, maar ik moet wel wat grut van school halen en weer brengen en ... en ... en ...
Tussen 9 en 10:30 zou veel redelijker zijn, dan kun je tenminste nog wat met je dag.

Miriam

"Of de winkels voor wie het wel uitmaakte, zijn al van de markt verdwenen. En dat is de werkelijkheid. Kleine supermarkten, ijzerwinkels, meubelzaken en overige aanbieders in de gewone (dus niet exclusieve) markt, zijn al lang over de kop en gesloten"

Dat zal best kunnen, maar ik denk niet dat de uitbreiding van de winkelopeningstijden daar de hoofdoorzaak van is. Want de groep die het meest profiteert van die uitbreiding - de mensen die door de week werken - deden hun boodschappen m.i. toch al niet of nauwelijks bij dat soort winkels, omdat ze al hun boodschappen op zaterdag moesten doen en dus toch al naar de supermarkt gingen.

Wie op door de weekse dagen de tijd heeft om zijn boodschappen overdag te doen zal dat blijven doen, want dat is stukken rustiger.

Kleine supermarkten hebben het afgelegd tegen grote supermarkten. Dat was zeer waarschijnlijk zonder avondopenstelling ook gebeurd: het assortiment is beperkt en de prijzen zijn hoog. Wie mobiel genoeg is om niet naar de Spar om de hoek te gaan maar naar de C1000 zal dat doen. Ook op een donderdagmorgen. Idem mogelijk voor kleinere ijzerwarenzaken etc, hoewel ik hier in Amsterdam nog behoorlijk wat onafhankelijke winkels zie, ook niet-exclusieve.

Ik zal niet zeggen dat de kleine winkelier helemaal geen last heeft gehad van de verruiming van de winkeltijden. Maar het lijkt me ook niet juist dat die verruiming de enige of zelfs maar de voornaamste reden zou zijn van hun ondergang.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

27-01-2009 om 09:31

Tops

Tops:
"Maar goed nog een keertje, als jullie die hele stroom klussen op jullie parttime dag hebben gedaan, waar is dan die koopzondag voor nodig?"
Nou, zodat ik weer fulltime kan werken bv (het geld kan ik goed gebruiken namelijk; scheidne is financieel gezien het domste wat je ooit kunt doen)? Of gewoon een deel van klussen naar zondag kan verplaatsen, zodat ik doordeweeks wat leuks kan doen?

Doodsteek

Temet:"Dat zal best kunnen, maar ik denk niet dat de uitbreiding van de winkelopeningstijden daar de hoofdoorzaak van is."
Nee, natuurlijk niet. Het is de druppel. Verder voldoet heel veel kopen aan de wet van de communicerende vaten: koop je het bij B, dan niet bij A. Nogmaals, we zijn niet meer boterhammen gaan eten omdat de winkels langer open zijn.
Temet:"Want de groep die het meest profiteert van die uitbreiding - de mensen die door de week werken - deden hun boodschappen m.i. toch al niet of nauwelijks bij dat soort winkels"
Dat is gedeeltelijk waar. Restaurants en snackbars hebben eronder geleden. Maar ook familiebedrijven waar van zes uur 's ochtends tot laat in de avond mensen aanwezig waren. Daar was wel degelijk buiten de sluitingstijden om te kopen/bestellen/af te halen via de achterom. Mocht wat kosten en niemand mocht het weten, maar het gebeurde wel.
Uit eigen ervaring: Ik was vaste klant bij onze lokale ijzerwinkel. Hij had wat ik moest hebben en wist wat ik nodig had en waar hij dat in zijn ijzerarchieven kon vinden. Nu ik tot laat in de avond (9 uur) en op zondag bij de Praxis in de bakken kan zoeken, heb ik de ijzerwinkel een stuk minder nodig.
Over het algemeen: Boodschappen (melk, brood, essentials), zijn nooit meer een zorg. Als het onverwacht op is dan kan ik bijna 24/7 terecht bij de benzinepomp die ook een minisupermarkt is.
Het winkeltje waar ik dat allemaal op voorraad inkocht (liever te veel dan te weinig), is ter ziele. In die tussentijd is zelfs de Spar verdwenen.
Het resultaat is dat er voor al dat gekoop nog maar 2 supers over zijn. Die hebben die ruime openingstijden nodig om alle mensen te kunnen herbergen. Anders past het er gewoon niet in. Dat heeft het dan toch maar opgeleverd: meer verkoop per m2 winkelvloer.
Groet,
Miriam Lavell (stond zondag om 10 voor 11 in de rij bij de Praxis om naar binnen te 'mogen'. Het leek wel een schooldag)

Vic

Vic

28-01-2009 om 09:02

Dagelijkse dingen

Als je een fulltime werkende alleenstaande ouder bent met kleine kinderen, heb je helemaal niets aan koopavonden. Je laat een peuter of kleuter niet een uur alleen thuis. Je boodschappen doe je dan om een uur of 18.00, nadat je je kinderen hebt opgehaald uit de opvang. Echt een feestje, boodschappen doen met vermoeide peuters of kleuters. De grote boodschappen doe je op zaterdag. Misschien heb je dan zelfs tijd om naar de kapper te gaan, tussen de boodschappen en het verjaardagspartijtje waar je kind heen moet door. Op zondag het huis schoonmaken, heg snoeien, en 's middags op bezoek bij opa en oma. Vrij nemen voor allerlei klusjes, zelfs al zijn het er maar 10 per jaar, is ook lastig als je maar 5 weken vakantie hebt (en de school 12).

Naar flexibel werk scheelt wel veel

Ook hier drukke banen van bijna fulltime en in werkelijkheid meer dan fulltime, maar wel flexibel. En als ik ons vergelijk met vrienden met banen waarbij je echt de hele dag op je plek moet zitten staan wij er een stuk makkelijker voor. Zij moeten voor elk wissewasje uren opnemen. Wij niet. Daar betalen we wel de prijs voor van savonds en in het weekend dingen afmaken, dat wel. Maar met flexibel werk ben je wel erg in het voordeel denk ik. Dat neemt niet weg dat ik graag eens lekker ga winkelen op zondag.
Jonne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.