Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2015 om 16:35

Groot asielzoekerscentrum om de hoek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Och mij hemel

Wat een bedrog!

En ergens klonk er een zacht gegrinnik..(voor kaaskopje)

In Rotterdam met zijn coalitie van partijen is het uiterst lastig om een AZC te plaatsen. Niet of het er komt, maar waar. In een massale vorm die gelukkig steeds meer bekritiseerd wordt.

De moderne cloudmens heeft 24/7 argumenten ter beschikking om ja-maar te blijven zeggen. Ook in dit vraagstuk. Een grimmige worsteling. Na de eerste bijeenkomst zijn er meerdere gesprekken gevoerd, die niet zo in de schijnwerpers stonden. Heftige gesprekken.

Alle rationele en minder rationele argumenten ten spijt, de cultuur van de ultieme GutMensch wordt ieder jaar gevierd en onderwezen. Dat is Nederland, of West-Europa, zoals je wilt. Het besluit is doen, de locatie is bekend en prompt zijn Rotterdammers heel gelukkig.

O geweldig, dat een dierenstal plaats gaat bieden aan mensen die vergeefs zochten naar onderdak. De keuze van de gemeenteraad had niet passender kunnen zijn.

En ergens klonk er zacht gegrinnik.

Tav

Tav

11-02-2016 om 10:55

Okee...

Dus volgens M. Lavell mag je niet alle moslims over één kam scheren, ook al heb je nog zoveel bewijzen dat het islamofascisme vijandig is. Dat hoef je niet van mij aan te nemen, dat kun je van moslims zelf horen, spreek maar een paar hangjongeren aan. Of lees Afshin Ellian.

Maar joden mag je wel over één kam scheren. Je mag ze zelfs vermoorden, al weet je niet eens hoe ze over Israel denken. Want tja, het zijn joden. M. Lavell: dat heet s-a-r-c-a-s-m-e. Een heel moeilijk woord.

En skik: ik heb het niet over Israël, ik heb het over Frankrijk en Franse burgers. Goed lezen. Dat is nu juist de fout die M. Lavell en haar groupies maken.

Tav

Tav

11-02-2016 om 11:19

bewijzen

Bovendien hoef ik niet eens te bewijzen dat je met de islam het islamofascisme binnenhaalt. Integendeel: degenen die zichzelf zo geweldig vinden als het over moslims gaat (maar hun liberale denkbeelden opeens helemaal kwijt zijn als het over joden gaat) moeten bewijzen dat het binnenhalen van grote groepen immigranten met een bedenkelijke geweldscultuur GEEN bedreiging vormt. En dan niet zo van: Ja maar we geven ze een cursusje dat ze lief moeten zijn.

Ik ben benieuwd hoe julie dat gaan doen.

Kowalski

Kowalski

11-02-2016 om 12:02

Tav

Het feit dat Miriam in haar bericht #810 serieus gaat beweren dat jij vindt dat Joden moeten verdwijnen ("Vanzelfsprekend kom jij in de discussie dus op het idee date Joden maar uit Frankrijk moeten verdwijnen" ; "nu voor het eerst formuleer je een stelling die consequent is met je beweringen rond moslims. De woordkeus ook. " We moeten gewoon minder joden hebben" Het is wel duidelijk."), omdat je in bericht #799 schreef "Ah, juist...We moeten gewoon minder joden hebben! Die zijn in Frankrijk een soort magneet voor islamo-fascistisch tuig. Gelukkig hebben we er hier minder hè, dankzij die andere fascist." is compleet lachwekkend.
Echt iedereen met zelfs maar een gemiddeld iq die de hele discussie gevolgd heeft, snapt dat dat sarcastisch bedoeld was, behalve blijkbaar mevrouw Lavell. Of ze heeft weer een fijne stok gevonden om mee te slaan en iemand a la Francisco van Jole zwart te maken...alleen is dat in dit geval totaal belachelijk.

Voor iedereen in deze draad behalve Miriam heb ik respect en naar iedereen wil ik luisteren al ben ik het soms helemaal niet met ze eens. Ik heb van hen wel het idee dat ze eerlijk zijn en min of meer open staan voor andere meningen en ideeën. Beide 'kampen' blijven wel bij hun eigen standpunt, maar laten elkaar tóch min of meer in hun waarde.
Miriam Lavell is een heel ander verhaal. Die verdraait, maakt zwart, kleineert en voert de discussie met zeer smerige tactieken. Voor haar zijn alle middelen blijkbaar geoorloofd te winnen van de tegenstander. Jammer dat haar medestanders haar dat in deze draad vergeven en haar er niet op aanspreken omdat ze in dit geval aan 'hun' kant staat.

Tav

Tav

11-02-2016 om 12:35

Kowalski

Ja, ik had tot nu toe ook respect voor iedereen behalve M. Lavell. Maar het feit dat niemand behalve jij en ik haar aanspreekt op haar antisemitische uitspraak geeft toch wel te denken.

Tav

Tav

11-02-2016 om 13:37

Maar goed,

De vraag was dus:

Hoe kun je bewijzen dat het binnenhalen van grote groepen immigranten met een bedenkelijke geweldscultuur GEEN bedreiging vormt.

Vreemde zaken TAV

"Maar joden mag je wel over één kam scheren. Je mag ze zelfs vermoorden, al weet je niet eens hoe ze over Israel denken. Want tja, het zijn joden. M. Lavell: dat heet s-a-r-c-a-s-m-e. Een heel moeilijk woord."

En dan: "Hoe kun je bewijzen dat het binnenhalen van grote groepen immigranten met een bedenkelijke geweldscultuur GEEN bedreiging vormt."

Je voert jezelf. Het heeft helemaal geen zin om op dit soort argumenten in te gaan. Niemand heeft zich hier zo over Joden uitgelaten en bewijzen dat iets niet zo is is natuurlijk helemaal de achterdeur uit.
En dan nog een keer: alsof je een keus hebt dat hier vluchtelingen komen uit gebieden aan de rand van Europa waar een onmenselijke oorlog gaande is.

Tav

Tav

11-02-2016 om 14:10

Nou

Het is toch wel handig als je weet waar je het over hebt voordat je mensen binnen laat. Want weg gaan ze niet meer.

En als ze hier komen zijn ze allang geen vluchtelingen meer, maar dat is al te vaak gezegd om nog serieus op in te gaan.

En ja, jullie geliefde M. Lavell zegt bedenkelijke dingen. "Vergelding", tegen een klein kind in Frankrijk. Walgelijk. En skik denkt dat mijn nick Hebreeuws is (hoe komt ze er op?). Want anders zou ik er kennelijk geen probleem mee hebben dat een forumdeelnemer moorden op kinderen in Frankrijk goed praat. Raar clubje hier.

vluchten kan niet meer Tav

"voordat je mensen binnen laat. Want weg gaan ze niet meer."
We laten ze liever allemaal verdrinken voor de kust? Terugsturen op die wankele bootjes?
Je weet best dat er een ingewikkeld conflict ligt rond Palestina en israel en dat er hele groepen mensen zijn die dat conflict blijven koesteren. En dat er regelmatig incidenten waarin mensen dat conflict aangrijpen om geweld te gaan gebruiken tegen onschuldige slachtoffers. Zelfs de Israelische regering heeft daar, uit machteloosheid en woede, mensenrechten geschonden. Sommige moslims hebben dat conflict aangegrepen om geweld te gaan gebruiken. Er zijn oorlogen over gevoerd tussen diverse landen. Niet goed te praten maar het gebeurt. Hoe wil je dat stoppen? Wensdenken?
Ken je het lied: 'vluchten kan niet meer'?
Je zou liever je hoofd onder je kussen stoppen en de buitenwereld buitensluiten maar dat helpt alleen niet.
En het helpt ook al niet door deze of gene de zwarte piet toe te spelen en maar te wensen dat ze verdwijnen. Droom rustig verder.

Tav

Tav

11-02-2016 om 15:45

juist niet wensdenken

maar onze bevolking hiertegen beschermen. Joods, homo, "afvallig" moslim, whatever.

Daar ben ik voor Tav

Je doet er alles aan om mensen tegen elkaar te beschermen. Daar worden nu ook hele discussie over gevoerd, oa. tussen COA en COC hoe we omgaan met getreiter tegen minderheden in AZC's. Dat doe je niet door mensen voor de kust te laten verdrinken. De acceptatie van sexuele minderheden in Nederland is ook nog maar van recente datum en dan nog blijft het een constante zorg, zeker met een instroom van mensen die dat niet gewend zijn, maar ook van 'autochtone' Nederlanders waarvan er ook nog types zijn die menen dat een andere geaardheid je het recht geeft om er op los te gaan. Of hooligans die menen dat junglegeluiden en een gehangen pop toelaatbaar zijn tegen andersgekleurden. Die kun je ook niet wenswegdenken. Joodse instellingen worden bewaakt.
Het blijft worstelen. Als je zelf maar niet bijdraagt aan onverdraagzaamheid denk ik dan.

Tav

Tav

11-02-2016 om 17:30

AnneJ

Niemand wil mensen voor de kust laten verdrinken. Ik ga niet nog eens herhalen wat wel moet gebeuren. En dat alle autochtonen lieverdjes zijn beweer ik ook nergens. Maar we zullen het ermee moeten doen. En dat geldt nou net niet voor deze massale instroom van nieuwkomers met hun gevaarlijke ideologie, die hun eigen land al verwoest heeft.

Jij denkt dat alles glad te strijken is. Ik niet. Ik denk dat onze vrede en veiligheid kwetsbaar zijn. En het zal je verrassen, maar veel ex-vluchtelingen / allochtonen denken dat ook.

Kwetsbaar

Dat zijn uit de lucht gegrepen flodders Tav. Niemand heeft het over glad strijken, niemand ontkent dat vrede en veiligheid kwetsbaar zijn en dat vluchtelingen en allochtonen ook zo hun zorgen hebben zal niemand ontkennen. En ik heb nog geen verstandige opmerking gehoord, ook niet van jou, over het oplossen van het vluchtelingenprobleem behalve dan grenzen dicht, muren bouwen, in een gatenkaas die Europa is. Wat gebeurt, is dat er aan alle kanten naar oplossingen gezocht wordt, ook in grenscontrole, terugsturen en in Turkije zien te houden. En zoveel mogelijk in de gezamenlijkheid van verdragen en internationale en nationale instanties wordt op hoge toeren gezocht naar openingen. Meer is er niet.

Kalmte gevraagd

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4242598/2016/02/11/Zeven-procent-raadsleden-mogelijk-weg-om-agressie.dhtml

"Van de gemeenteraadsleden in Nederland overweegt 7 procent te stoppen als raadslid wegens de agressie waar raad en gemeentebestuur mee te maken krijgen. 12 procent van de raadsleden twijfelt of zij na de verkiezingen beschikbaar zijn voor een nieuwe ambtsperiode."

Over kwetsbaar gesproken. Wat sommige Nederlanders zich menen te kunnen permitteren tegenover gemeentebesturen die in het brandpunt van de vluchtelingenkwestie staan. Angst en paniek leidt hier tot agressie. Tegen mensen die juist aangesteld zijn om deze moeilijke kwestie te hanteren.
Iets meer kalmte en respect, ook door gewone burgers, zou hier veel meer helpen.

Tav, goed lezen

"En skik: ik heb het niet over Israël, ik heb het over Frankrijk en Franse burgers. Goed lezen. Dat is nu juist de fout die M. Lavell en haar groupies maken."

Ik lees goed hoor. Dit schreef jij in #729

"Vraagje: hoe stellen jullie je ons land voor als het hier een soort Israël wordt? Israël heeft 20% moslims met moslimpartijen in het parlement, die zich richten tegen het bestaan van de staat. Er vinden dagelijks aanslagen plaats op weerloze Israëlische burgers, waartoe sommige islamitische parlementariërs hun electoraat zelfs oproepen."

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2016 om 23:07

Done

Het plaatje is compleet Done. Barmhartigheid en een heleboel Wijzen uit het Oosten.

Voor wat ik begrijp (maar dat kan ik fout hebben) is het asiel nog niet gebouwd, maar worden de plannen voor de bouw ervan afgeblazen. Jammer is dat er al zoveel geld is uitgegeven aan de voorbereidingen.

Hoewel ik dieren heel erg belangrijk vind, gaan mensen bij mij wel voor. Ik hoop dat er snel een nieuwe plek voor de bouw van het dierenasiel gevonden wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2016 om 23:11

Tav

Iemand is in Nederland onschuldig tot het tegendeel bewezen wordt. Dus misschien moet je je vraag omdraaien:
"Hoe kun je bewijzen dat het binnenhalen van grote groepen immigranten met een bedenkelijke geweldscultuur GEEN bedreiging vormt."
wordt dan:
"Ga maar bewijzen dat het binnenhalen van grote groepen immigranten uit een andere cultuur dan de onze wél een bedreiging vormt?"

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2016 om 23:47

Tav

En als ze hier komen zijn ze allang geen vluchtelingen meer, maar dat is al te vaak gezegd om nog serieus op in te gaan.===

Zoals jij ook zult hebben gezien, is 'men' van mening dat het aantal vluchtelingen te groot is voor de landen waar ze binnenkomen en is het dus niet realistisch om ze op grond van waar ze aangekomen zijn niet langer als vluchteling te zien als ze doorgaan naar een ander land. Of vind jij dat ze op Lampedussa of het armlastige Griekenland een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan? Als ik even kijk naar het kaartje van Eritrea, ook een land waar mensen terecht reden hebben om te vluchten, zie ik dat het omringt is door Sudan, Saoedi Arabië, Yemen, Somalië, Ethopië... Tja, jammerdebammer, maar als Sudan het eerste land is waar ze doorheen gaan, zijn ze niet langer 'in levensgevaar'-vluchtelingen?

Wat het antisemitische gehalte van Miriams' uitspraken betreft hebben mijn man en ik het er nog eens over gehad, 2 zien mogelijk meer dan 1, en we concluderen dat je haar daar niet van kunt beschuldigen. Dat wil jij erin zien. Al zou je nick niet afgeleid zijn uit het Hebreeuws of wat dan ook, je laat ontzettend merken waar je sympathie naar toe gaat. Dat mag, het staat je volkomen vrij welk kant je kiest, maar het zorgt er bllijkbaar wel voor dat je vijanden ziet in mensen die dat niet automatisch door hun geloof zijn. En sorry dat ik het zeg, dat heb je dan ook ontzéttend met Wilders gemeen.

Niet te vertrouwen

Tav "Dus volgens M. Lavell mag je niet alle moslims over één kam scheren"
Die les heb ik je niet gelezen. Dat zal je moeder wel geweest zijn. Of anders je leraar wiskunde.
Je kunt ook niet alle rechthoeken over een kam scheren: dat een vierkant een rechthoek is maakt niet alle rechthoeken vierkant. Of ga ik nu te snel?

Tav "dat heet s-a-r-c-a-s-m-e. Een heel moeilijk woord"
Nee vriend, daar kom je niet mee weg. Je doet uitspraken waar complete voetbalwedstrijden voor worden stilgelegd. Uitspraken bovendien die volkomen in lijn zijn met je vijandigheid naar niet christenen en dat ook nog in in een redenering waarin het doel, weg met die Islamieten, de middelen heiligt.
Je laat het er bovendien niet bij. Waar eerst "weg" voldoende leek heb je het nu al over dood.

De discussie geeft geen enkele aanleiding om deze uitspraken te doen.
Er is alleen maar jouw wens om dit bij herhaling te zeggen.

Kowalski "Echt iedereen met zelfs maar een gemiddeld iq die de hele discussie gevolgd heeft, snapt dat dat sarcastisch bedoeld was,"
Je hebt al eerder laten zen dat je je nog wel eens laat meeslepen met onbetrouwbare bronnen en ongeloofwaardige verhalen. Hier doe je dat weer.

Van Tav weet niemand wat, behalve dan dat hij/zij verwensingen rondstrooit. Over iedereen die een andere mening heeft, over moslims en nu ook heel expliciet tot en met dood wensen toe, over Joden.
Zie #814

Luister ook eens goed naar deze zin" En skik denkt dat mijn nick Hebreeuws is (hoe komt ze er op?). Want anders zou ik er kennelijk geen probleem mee hebben dat een forumdeelnemer moorden op kinderen in Frankrijk goed praat."
Tav heeft en bijzondere meningen oven mensen met een Hebreeuwse naam en distantieert zich er nadrukkelijk van.

Je moet je niet in de val laten lokken alleen omdat je mij niet aardig vindt.

Tav

Tav

12-02-2016 om 08:59

Bijzondere mening

Dus het is een "bijzondere mening" dat ik het zorgwekkend vind als een Fransman een Frans kind vermoordt, vanwege een conflict elders, en vanwege de afkomst van het kind. En dat ik het een probleem vind dat velen van zijn geloofsgenoten dat prachtig vinden, en dat veel mensen op dit forum het nodig vinden om mensen met deze ideeën in groten getale binnen te laten. Nou, dat vind ik dan weer bijzonder.

En Kaaskopje: inderdaad, mijn sympathie gaat uit naar de slachtoffers en niet naar de dader en zijn sympathisanten. Vervelende tweets gaan in het niet vallen bij wat we nog gaan meemaken de komende tientallen jaren met de import van deze ideeën (goedgepraat door links, want de dragers ervan zijn "zielig").

Natuurlijk kan ik bewijzen dat er problemen komen. Kijk naar de import uit de jaren 70. En dan hadden deze mensen nog een gematigde islam meegenomen uit het thuisland. Het zijn in dat geval vooral de kinderen en kleinkinderen die problemen opleveren. Maar de islam uit Syrië is helemaal niet gematigd. Hun eigen land hebben ze al kapot gemaakt. Sektarische groepjes bevechten elkaar daar en er is geen sprake van serieuze democratische oppositie. Die ideeën nemen ze mee, dat doen mensen nu eenmaal.

Zo Kaaskopje, nou mag jij bewijzen dat die mensen een aanwinst voor onze maatschappij worden. Ik ben benieuwd.

Niet vierkant

Tav "Dus het is een "bijzondere mening" dat ik het zorgwekkend vind als een Fransman een Frans kind vermoordt, vanwege een conflict elders, en vanwege de afkomst van het kind. En dat ik het een probleem vind dat velen van zijn geloofsgenoten dat prachtig vinden,"

Nee hoor. Niks bijzonders aan. Zo verwoord ben ik het er helemaal mee eens. Iedereen vindt dat zorgelijk. Nou ja, behalve die paar die het prachtig vinden.

Het is wel de vraag of jij hiermee je mening verkondigt of het als voertuigje gebruikt om je beledigingen, beschuldigingen, bedreigingen en doodswensen te uiten. Het tekstje en zelfs de gebeurtenis heeft tenslotte niets metbdeze discussie te maken.
Maar het antwoord op die vraag laat niet lang op zich wachten want daar is ie al:
Tav "en dat veel mensen op dit forum het nodig vinden om mensen met deze ideeën in groten getale binnen te laten.."

In een machtige beweging maak je van 'veel mensen op dit forum' criminele mensensmokkelaars en van alle vluchtelingen en migranten kindermoordenaars.

"Bijzonder" is daarvoor te zacht uitgederukt. Onbeschaafd, onbeschoft en moorddadig zijn betere omschrijvingen.

Tav "Natuurlijk kan ik bewijzen dat er problemen komen. Kijk naar de import uit de jaren 70"
Als je wilt argumenteren moet je eerst formuleren. "kijk maar naar" is geen argument. Je moet benoemen wat er te zien is naar jouw idee. Hierover ben je al eerder bevraagd door Temet: benoem de wijken die naar jouw idee geterroriseerd worden. Dat heb je niet gedaan. Je verviel opnieuw in "kijk maar naar"

De "kijk maar naar" techniek is ook gebruikt door je taalgenoten in deze discussie ivm Keulen. Nu juist om te bewijzen dat "die van buiten" vrouwen aanvallen, terwijl vrouwen in Nederland juist veilig zouden zijn. Dus eigenlij: kijk maar naar nu. Nederland is een veilig land met welvarende en overwegend gelukkige mensen.

Ergo: de import uit de jaren 70 (die door rechts en tegen de wil van links is binnengehaald) voorspelt geen kwaad.

Tav. "Maar de islam uit Syrië is helemaal niet gematigd"
Denk aan je wiskundeleraar. Niet alle rechthoeken zijn vierkant.
Overigens was Syrie een moderne seculiere staat.

Tav

Tav

12-02-2016 om 10:04

nog een voorbeeld

https://martijnrutgers.wordpress.com/2010/06/16/iedereen-een-keppeltje/

Maar een hoofddoekje kan natuurlijk wel. Ja, er worden wel eens incidenten gerapporteerd, maar die blijken achteraf bij elkaar gelogen te zijn. En ik heb nog nooit gehoord van een moslima die uit angst emigreert, of haar hoofddoekje maar afdoet.

Iedereen schreeuwt moord en brand hierover, maar niemand doet er wat aan. Nee, laten we vooral meer van dat soort types binnenhalen, dat gaat helpen. En denk niet: ik ben niet joods, dus ik ben immuun. Dat is alleen maar zolang ze nog met te weinig zijn, daarna zijn andere westerlingen ook aan de beurt.

En nu hou ik ermee op, ik heb andere zaken aan mijn hoofd.

Hopelijk heb ik wat mensen aan het denken gezet. M. Lavell is niet te redden, die is te zeer verstrikt geraakt in haar eigen leugens en fantasieën. Maar hopelijk krabben sommige anderen zich nog eens achter hun oor, voordat ze klakkeloos de geijkte mening aanvaarden.

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

12-02-2016 om 14:37

Afsluiten

Beste forummers,

We gaan stoppen met deze discussie vanwege meerdere redenen. Jullie komen niet meer verder tot elkaar en alles is nu wel zo'n beetje gezegd. Later vandaag zal ik het draadje afsluiten zodat het alleen nog in te zien is.

Het is niet de bedoeling dat er in een ander draadje verder gediscussieerd wordt over dit onderwerp want dat zal ik gaan verwijderen. Misschien dat er over een paar maanden nieuwe inzichten zijn en dan zien we wel verder.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Jaina

Jaina

12-02-2016 om 15:13

Vreemd

Je zou zeggen dat het aan de deelnemers zelf is om te bepalen of alles is gezegd.

Gedeeld gevoel

Het is inmiddels wel een herhaling van zetten Jaina en zo vrolijk wordt je nou ook weer niet van de manier waarop de discussie verloopt: al snel ruzieachtig en met persoonlijke aanvallen.
En dan hebben we nog de mazzel dat er niet al teveel 'buitenstaanders' zich geroepen voelen om hier ook even te gaan reaguren.
Ik vind er wel wat voor te zeggen.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-02-2016 om 15:46

Neem mij nou!

Het is misschien een beetje een zijpad. Toch vind ik het hier wél het vermelden waard: ik heb vandaag mijn huisdieren te eten gegeven en hun bakjes water verschoond. Nu zullen jullie je misschien (al dan niet verbijsterd) afvragen, of ik dat dan nooit eerder heb gedaan. Laat ik de lezer in één adem door geruststellen, voordat er klappen vallen: ja, hoor. *Zo vaak!* Waarin in hemelsnaam de nieuwswaarde van dit gegeven schuilt? Ja, hoor eens even? Zo weet ik er ook nog wel één! Word ik hier achter mijn computer de godganse dag bestookt met pietluttige prietpraat; nu is het mijn beurt.

Enfin. Om allerlei redenen, waaronder oprechte tegenzin een heel belangrijke is, ga ik bar weinig uit. Met Tweede Kerstdag jl. evenwel, nam mijn gezin mij traditiegetrouw op sleeptouw naar de Amsterdamse Stopera. De opera ‘Hänsel und Gretel’ bleek – wie in de zaal had anders gedacht? – een bewerking naar de hedendaagse tijd van het oude, vertrouwde sprookje van Hans en Grietje. Vanzelfsprekend draaide het om de tegenstelling tussen arm en rijk in het algemeen en de vluchtelingenproblematiek in het bijzonder. Verbaast het jullie dat het drama voor de broodnodige verandering verhaald werd vanuit het perspectief van die arme vluchtelingen zelf? Mij niet. Kerst is en blijft Kerst tenslotte.

Ik zal het maar eerlijk toegeven: normaal raak ik onherroepelijk geïrriteerd door het (nogal eens plichtmatige) gedweep met het christelijke geloof rond Kerst. Dit keer was het anders. Niet dat ik, afvallige, door dat sprookje plots weer terug getoverd ben in een tofelemoon, hoor. – Mijn moeder mocht het willen! – Nee; maar er was één scene bij, die mij recht in het humanistische hart trof en mij tot tranen toe beroerde.

De liefhebbers onder jullie van de smartlap en het levenslied voelen ‘m al aankomen: die scene was zeker ‘uit het leven gegrepen’? En ja; dat was ’ie ook. Niet zozeer uit mijn leven of dat van mijn moeder, maar uit ieders leven. Er verschenen via projectoren één voor één keurig opgemaakte bedjes in beeld. En die bedjes? Die waren elk voor een vluchtelingenkind. Opdat zij na alle ontberingen eindelijk eens fatsoenlijk konden uitrusten.

Met dit voor iedereen zo vertrouwde beeld van een bed brachten de producenten van de opera wat mij betreft een krachtig wapen in stelling om de toeschouwers te dwingen zich in te leven in het lot van deze onschuldige slachtoffers van oorlogsgeweld én hun te doordringen van de noodzaak tot een goede opvang en begeleiding. Toch weet ik zeker dat deze psychische mokerslag niet bij iedereen even hard is aangekomen.

Hoe ik dat zo zeker weet en stellig durf te beweren? Welnu. Dat komt door Frits Bolkestein, die ook in de zaal zat; enkele plaatsen van mij verwijderd.

Als kind was ik altijd erg onder de indruk van zijn verschijning op televisie. Lange tijd was hij voor mij een bijna even grote held als prof. Dries van Dantzig. Hou me ten goede! Nog steeds ben ik dol op van die eigenzinnige types. Op de voormalige voorman van de VVD ben ik echter afgeknapt. En dat is geen kwestie geweest van uiterlijke aftakeling door vorderende leeftijd – ik vind hem nog steeds heel mooi eruit zien – , maar van voortschrijdend inzicht.

Dat zich raden, zullen jullie zeggen! Toch zullen jullie nooit raden precies waarmee hij voor mij heeft afgedaan als ‘heer van stand en verstand’. Om die reden zal ik het nader toelichten.

In zijn rol van mentor van Geert Wilders en het algehele Nederlandse volk scheert hij niet alleen moslims over één kam; hij stelt ze expliciet ook gelijk aan de katholieken van vroeger. Bij beide geloofsgroepen is volgens hem sprake van een ronduit achterlijke cultuur. “En *ik* dan? Zo is daarbij mijn gedachte dan onmiddellijk. Hij moest eens weten uit wat voor fundamentalistisch katholiek milieu ik kom en hoe ik daarmee ben omgegaan, alsook met de kansen die de moderne seculiere samenleving mij bood.

Mensenhaters grijpen nog wel eens dierenmishandeling aan om te ‘bewijzen’ dat de mensheid slecht is. Onder de rechtsextremisten tref je nogal wat fanatieke dierenbeschermers aan. Paradoxaal genoeg brengt de goede verzorging van mijn huisdieren door mij, evenmin als die van zovele andere mensen van hun huisdieren, hun nu nooit eens tot een optimistischer mensbeeld. Spijtig genoeg zijn zij kennelijk onvoldoende bewust van “The greatest love of all.”

Zie:


https://youtu.be/IYzlVDlE72w

Rode krullenbol, dochter van een vluchtelinge uit Nazi-Duitsland

rode krullenbol

rode krullenbol

12-02-2016 om 15:50

redactionele correctie

"Dat zich raden, zullen jullie zeggen!" moet zijn: "Dat laat zich raden, zullen jullie zeggen!"

rode krullenbol

rode krullenbol

12-02-2016 om 16:00

Naschrift

Op basis van mijn levenservaringen vermoed ik dat aan de xenofobie echt niet in alle gevallen oprechte zorg ten grondslag ligt. Vaak ook is het domweg een kwestie van sociale strijd. ‘So much for’ het vrije spel der maatschappelijke krachten!

Rode krullenbol

Jaina

Jaina

12-02-2016 om 16:04

AnneJ

Als het een herhaling van zetten is en iemand er niet blij vsn wordt hoef je natuurlijk niet mee te discussiëren. Ik vind het vooral vreemd dat dit van hogerehand bepaald wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.