Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-12-2015 om 16:35

Groot asielzoekerscentrum om de hoek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jammer

Ad Hombre, ik zie nog geen reactie van je op mijn opmerking dat het hier gaat om een humanitair drama en om schaamte als de ziet wat een relatief rijk werelddeel doet ten opzichte van relatief arme landen.

'Het betekent dat je de angsten van een groot deel van de bevolking niet straffeloos kunt negeren zonder het risico te lopen dat ze in opstand komen.' Je geld of je leven. En als je je geld niet geeft, dan moet je niet vreemd opkijken als ik schiet. Zoiets. Dat is toch dreiging met terreur? Misschien is het verschil met de voor jou zo irritante 'weldenkenden' hier op het forum, dat ik niet wil en niet kan geloven, dat mensen slechts zo'n beperkt arsenaal aan reactievermogen hebben. Ik denk echt dat mensen beter kunnen, maar ik zie wel dat de invloed van enkele sprekers enorm groot is.

Er zijn geen kant-en-klare oplossingen en er zijn geen voorspellingen te doen over de effecten van deze demografische golfbewegingen. De vraag is: hoe ga je om met die onzekerheid? Maak je er een angstbeeld van (allemaal hoofddoekjes, moskeeën en de sharia) of maak je er problemen van die aangepakt moeten worden en ook kunnen worden.

'Wat wint links Nederland er eigenlijk mee om maar weer bij monde van Samsom te verkondigen dat er best per jaar nog 200k bijkunnen? Een fijn gevoel?'Nou ja, volgens mij zijn het vooral de schreeuwers die vroegen om een maximale grens. Samson vond het blijkbaar nodig om zich daarover te buigen. Jij geeft de noodzaak daarvan zelf aan: '"Het probleem zit niet in de aantallen" Oh jawel, het probleem zit 'm nagenoeg uitsluitend in de aantallen,'.

Ik hoop dat je al gezien hebt dat er eerder al gesproken wordt over een gelijke verdeling. Dat kunnen we niet over de hele wereld doen, we zijn geen wereldmacht, we besturen niet de hele wereld. We kunnen dat wel doen voor Europa en de mensen die aan de grenzen van Europa staan. Helaas mislukt dat, omdat landen die zelf voorheen geprofiteerd hebben van de mogelijkheden voor vluchtelingen in west-europa nu plotseling hun 'cultuur' op slot doen.

'Je hebt als vluchteling misschien recht op een veilig heenkomen, maar dat wil nog niet zeggen je zelf mag bepalen waar. Klinkt redelijk, niet?' Je hebt niet 'misschien recht op een veilig heenkomen, maar zeker. En dat mensen niet zomaar mogen bepalen waar naartoe klopt. We hadden een akkoord daarover: asiel aanvragen in de landen waar je terecht komt (en dus niet in Nederland en Duitsland). Maar veel verder hadden we ook niet nagedacht. En dus hebben we Griekenland en Italië in de kou laten staan: los het zelf maar op. Dat is gigantisch mis gegaan. Het was beter als er al direkt een goede verdeling was geweest, zodat mensen direkt door konden gaan naar andere landen.

'Nou niet op OO hoor, daar vinden ze dat *heel* onredelijk. Iedereen die hier op de deur klopt moeten we warm welkom heten in ons 'gidsland'!' Als je je verzet tegen meningen hier moet je die wel goed weergeven. Anders vecht je tegen windmolends. Het vraagstuk is al complex genoeg.

Een ander probleem is wel, dat jij je blind staart op de vluchtelingen uit Syrië. Dat is te begrijpen, omdat die hier aankloppen. Maar het is slechts een klein deel van de werkelijke vluchtelingenstroom: 4 van de 53 miljoen (of meer). Ethiopië, Libanon, Pakistan, allemaal landen die veel meer vluchtelingen opvangen dan Nederland. Waar het economisch etc. ook veel belastender is.

'"Angst voor grote aantallen is geen adequaat antwoord op het humanitaire probleem: sorry, jij gaat maar terug de zee op, want na jou komen er nog 1 miljoen en die kunnen we niet hebben. "
Terug naar Turkije, ze zaten in (het islamitische) Turkije weet je nog? En anders terug naar Syrie, daar kwamen ze vandaan.

Tussen Griekenland en Turkije ligt een zee. Dus jij zou echt bij de kust gaan staan en de bootjes weer de zee in duwen. Tsja, dan heb je een humanitair niveau te pakken waar ik je niet kan volgen.

Wat betreft Turkije: daar zijn mensen in eerste instantie tijdelijk naartoe gegaan, omdat ze dachten dat ze het einde van de oorlog daar wel af konden wachten. Met hun spaargeld, wat laatste bezittingen, een appartement huren of een tent opzetten en dan maar wachten. Maar de oorlog liep niet af. Turkije accepteerde de vluchtelingen niet als burgers. Turkije wilde geld van Europa, en anders zouden ze de vluchtelinge doorsturen.
Een paar opmerkingen: de vluchtelingen zijn lang niet allemaal moslim. Ze zijn grotendeels Christen, Jezidi of atheïst.
Of ze zijn Koerden. Heb je gezien hoe veilig het voor Koerden is in Turkije?
Europa heeft een verdrag gesloten met Turkije: geld om de vluchtelingen daar te houden, in ruil meer vrijheden voor Turkse mensen om naar Europa te gaan. Ik zou dat verdrag nooit gesloten hebben. Op de eerste plaats omdat ik een dergelijke chantage met mensenlevens verwerpelijk vind. Op de tweede plaats omdat ik dan liever Syrische arbeiders zou willen opvangen dan Turkse arbeiders, die inderdaad een eigen land, eigen cultuur etc. hebben.

'... maar niet allemaal in dit kleine stukje van het vrije westen waar we net als iedereen hechten aan onze verworvenheden. Verdeel ze eerlijk over de wereld.' Blijkbaar zijn er meer mensen die hechten aan onze verworvenheden. Het zou een mooi exportproduct zijn: leren om een sociaal stelsel op te zetten, waardoor mensen toekomst in hun eigen land kunnen opbouwen. Ik zou het wel zien zitten om daar een politiek agendapunt van te maken. Het opzetten van een goedfunctionerende belastingdienst bijvoorbeeld. Er zijn echter twee problemen: wij zijn zelf bezig om dat stelsel in een mum van tijd weer af te bouwen. En ik vraag me af in hoeverre het stelsel gebouwd is op economisch gewin door het leeghalen van reserves in andere landen. Dus kan Nigeria zoiets opbouwen, als de Shell alle inkomsten uit de olie naar Europa sleept? Maar ik vind het zeker een agendapunt dat de moeite waard is.

Tsjor

Oh ja

Terug naar Syrië. Weet je hoeveel mensen dat heel erg graag zouden willen. Omdat ze in Syrië een goed leven hadden. Opleidingen, werk, veel grotere huizen dan hier, auto's, familie en eigen cultuur. Alleen is nu alles weg, kapot. Kijk eens naar afbeeldingen van Aleppo. Lees de berichten over aanslagen in Damascus. Bedenk eens wat het betekent als andere landen zoveel raketaanvallen hebben uitgevoerd op één dag. Je kunt niet rustig je bordje soep daarnaast gaan zitten eten. Mensen betalen veel aan de vermaledijde mensenhandelaren en ze weten dat er grote risico's zijn bij het oversteken van de zee. Het zijn geen plezierjachten. Ik ga ervan uit dat je dat niet zomaar doet.

Tsjor

Het individu en de menigte

Wat wint links Nederland er eigenlijk mee om maar weer bij monde van Samsom te verkondigen dat er best per jaar nog 200k bijkunnen?

Ik heb de "best per jaar nog 200 K" niet kunnen ontdekken, net zomin als de spreekbuisfunctie van Samson namens heel links Nederland. Als je artikelen aanhaalt, bij voorkeur netjes.

De rekensom over de verdeling van vluchtelingen is ook zo'n half feit. Wereldwijd zijn er meer vluchtelingen, dus graag die verdeling aanhouden en omslaan naar de NL bevolking.
Qua verdeling over Europa was tot voor kort Nederland een kleine speler in het opvangen van vluchtelingen. Door de Europese herverdeling kan dat anders zijn geworden, maar die cijfers zijn nog niet beschikbaar.
Op te zoeken bij de IND en COA. Plus Europese rapportages en grafieken.

Het betekent dat je de angsten van een groot deel van de bevolking niet straffeloos kunt negeren zonder het risico te lopen dat ze in opstand komen.'

Dat wordt een klus. Wat moet een bestuur, een COA, een IND doen om de angsten van een groot deel van de bevolking weg te nemen? Gegeven de beperkte hoeveelheid tijd en middelen die er zijn?

Wereldwijd vluchtelingen over en weer exporteren? Turkije sponsoren met veel geld en aardige regels vanwege de opvang in de regio? Het vluchtelingenverdrag opzeggen? Leegstaande kantoren herinrichten naar woonunits? De grenzen sluiten? Of is meefietsen langs een COA genoeg om de angsten weg te nemen?

Er is een oorlog gaande aan de grenzen van Europa. Een conflict dat niet meer te volgen is door de verschillende strijdende troepen en allianties. Daar zijn pas angsten te vinden, Ad. De mensen slaan op de vlucht, net zoals in Rotterdam mensen op de vlucht sloegen voor het bombardement, in Londen kinderen op de trein werden gezet. Mensen vertrokken uit Joegoslavië, nog niet zo lang geleden.

Dat mensen op drift slaan, geen verrassing. Dat de bevolking van Nederland daardoor angstig wordt, is ...bijzonder. De aantallen (zie rapportage) zijn niet extreem hoog. Is de nieuwe factor de crisis die net achter de rug is? Het rechtse gedachtegoed waardoor het sociale stelsel wordt genormaliseerd, wat weer tegenvalt voor de normale burger? De terreur van een tak van de islam? Alle aandacht bij iedere scheet die een vluchteling laat? Of is het gewoon een afkeer van de hele islam en zijn volgelingen?

Ik weet het niet. Als individu heb ik geen problemen om te wonen in een gemêleerde wijk. Als vrouwen hebben mijn dochters en ik minder last dan voorheen van de heren. De fluitende bouwvakker bestaat niet meer.
Mijn zorgen gaan wel over het uithollen van het gezag. Snap je wat ik bedoel? Bestuurders die de regie kwijt lijken te zijn, burgers die als kinderen blijven wachten tot iemand ze komt helpen.

Misschien is dat wel de enige reden om de grenzen te sluiten en even adem te halen. Maar hoe sluit je grenzen af als je in de roep om minder ambtenaren, het leger en de politie hebt laten verworden tot een kleine groep grijze duiven met te veel overwerkuren?

Werkelijk gevaar

ffzo juist omdat er in dit geval door een gemeente wel begeleiding wordt gegeven is de zaak extra triest.
Laten we even de feiten op een rijtje zetten: het gaat hier om een SBO school.
De suggestie wordt gewekt dat het om kwetsbare kinderen gaat, maar dat is maar betrekkelijk. Het gaat zeker niet over gehandicapte leerlingen. SBO onderwijs is regulier onderwijs. Onderwijs voor leerlingen die met een beetje extra begeleiding de reguliere leerdoelen kunnen halen.

Het gaat niet om leerlingen met "lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of psychische handicap" zoals bedoeld in de verordening leerlingenvervoer. Deze leerlingen komen helemaal niet in aanmerking voor door de gemeente georganiseerd vervoer, terwijl toch de meeste ouders van kerngezonde getalenteerde hartendiefjes het niet in hun hoofd zullen halen om hun kinderen zo ver en alleen naar school te laten fietsen.

Deze kinderen moeten wel. Menig wel leerling met lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of psychische handicap vanaf 9 jaar wordt bovendien al sinds jaar en dag geacht het reizen met fiets of openbaar vervoer zelfstandig te ondernemen omdat de gemeente de leerling fit genoeg vindt voor de reis.

De bijval en 'ik zou ook wel begeleiding willen' is hypocriet naar leerlingen uit het SBO, LWOO, SO en Pro die in werkelijk risicovolle vervoerssituaties - naar de normen van ouders met nadh kinderen - ook vaak niet op leerlingenvervoer kunnen rekenen.

Juist omdat dat zo is is het in dit geval wel scheutig zijn met georganiseerd vervoer, extra stigmatiserend naar vluchtelingen. Alsof zij het grootste gevaar zijn dat leerlingen onderweg tegen kunnen komen.

Overigens is het geen slecht idee de oplossing over te nemen voor alle leerlingen en alle scholen. Dat zou aan een werkelijk gevaarlijke situatie een einde kunnnen maken, namelijk aan dat ballet van auto's elke morgen van vaders en moeders die de kinderen droppen bij de school om de hoek.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2016 om 14:58

Miriam

Ik vind die begeleiding echt een twijfelgeval. Ik ken zelf een meisje die naar speciaal onderwijs ging en daar ook zelfstandig heen fietste. Ze heeft de verstandelijke vermogens van een kind van onder de tien jaar. Ze is inmiddels 16 jaar. Ik fietste op die leeftijd (10 jaar) zelfstandig tussen bij elkaar 3 dorpen heen en weer voor school en strand. Maar de tijden zijn veranderd. Kinderen van die leeftijd worden tegenwoordig meer 'gepamperd', dus ook de kinderen die gewoon hun eigen niveau hebben qua leeftijd en begrip. Of ik dat verstandig vind, is misschien een andere discussie waard, maar het is zoals het is. Los daarvan zijn kinderen sóms (dus echt niet allemaal) misschien wat meer beïnvloedbaar. Maken ze elkaar gek tijdens het fietsen, wat krijg je dan? Ik vind het daarom niet 'fout' om leerlingen van deze school (waar die azc komt) even samen met ouders de feiten te laten zien. Waarom zou je wel in paniek raken van een vriendelijke Syriër of Eritreeër en niet van een blonde kaaskop? (Ik denk dat veel van die paniek voortkomt uit hoe de ouders tegenover het 'probleem' staan. Ben je sowieso al wat springerig bij het passeren van een Afrikaans of Middenoosters type, dan breng je dat ook op je kinderen over.)

Maar meer dan even de eerste keer, of vooruit... week, meefietsen, lijkt mij dus ook wat overdreven.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2016 om 15:06

Ballet bij school

Ja, echt wat een ramp is dat. Ik woon in zo'n gebied en een tijdje terug moest ik werkelijk waar 10 minuten wachten op de bus, die op de hoek van de straat stond te wachten op een dubbelgeparkeerde ouder. Ik erger me daar dood aan. Sowieso het egoïstische gedrag van ouders met een wegbreng- en ophaalmissie is cabaret-waardig. Dat is volgens mij ook al eens gedaan. Als ik mij niet plat tegen onze schuur gedrukt langs 'ons eigen' straatje voortbeweeg kun je een nijdige blik verwachten. "Zie je niet dat ik een belángrijke taak heb!? Mijn kind moet naar school!"

Het gaat niet om zwakkere leerlingen

Kaaskopje, het gaat hier NIET om onderwijs aan leerlingen met een ontwikkelingsachterstand.

Wat jij nog kent als speciaal onderwijs (bijvoorbeeld voor zwak begaafden) heet al 15 jaar clusteronderwijs.

Het Speciaal Basisonderwijs (verwarrende naam inderdaad) is regulier onderwijs met reguliere onderwijsdoelen aan normaal begaafde leerlingen met eenvoudige onderwijsproblematiek: dat is dat het eenvoudig op te lossen is. Iets meer lesondersteuning is genoeg om ze op het reguliere onderwijsniveau te houden.
Die leerlingen hebben geen ontwikkelingsachterstand.

Dat meisje dat jij kent en duizenden jongens en meisjes met haar, moet nog steeds zelfstandig met de fiets of het openbaar vervoer naar de school die meestal meer dan 5 kilometer reizen is en niet zelden 25 kilometer.
Voor die zwakkere leerlingen regelt de gemeente niks extra's.

Elk jaar weer worden er honderden van dit soort leerlingen, jongens en meisjes van 12+ met de ontwikkelingsleeftijd van een negen jarige of jonger, gerecruteert voor criminale diensten en of prostitutie terwijl ze zelfstandig onderweg zijn van huis naar school op hun fiets of met het ov.
Voor die kinderen gebeurt er niks.

Nee, er is helemaal niks te zeggen voor die begeleiding in Loon op zand, tenzij je het doet voor alle leerlingen en de werkelijk zwakkere leerlingen nog een tandje begeleiding extra biedt.

Ff zo

Ff zo

01-01-2016 om 17:05

Mirjam

Dank je wel voor je heldere uiteenzetting. Ons kind is clusterleerling dus dat is idd anders. Ik snap nu zeker de stigmatiserende insteek van het verhaal. Soms heb je gewoon even een andere visie nodig. Nogmaals dank daarvoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2016 om 17:16

Mirjam

Daar zit zeker wat in. En als je het zo stelt, legt dat de belachelijkheid van de paniek van de ouders ook weer bloot. Ik heb dus tot op zekere hoogte begrip, maar krijg ook kromme tenen van dat 'gepamper' en angst voor het onbekende. Als ik naar huis loop of juist naar het werk, kom ik wel eens 'onfrisse' types tegen. Niet zelden gewoon Nederlanders. Die komen die leerlingen van bijzonder onderwijs nu ook al tegen.

Arendje

Arendje

05-01-2016 om 20:19

Keulen

Op oudejaarsavond zijn in Keulen rond het station minstens 60 vrouwen aangerand door een zeer grote groep mannen. De vrouwen die aangifte hebben gedaan en ooggetuigen spreken van mannen met een Arabisch en noord Afrikaans uiterlijk. De mannen opereerden in groot groepsverband. Ook werden de vrouwen bestolen. Men heeft deze vrouwen bepoteld, de vingers in alle lichaamsopeningen gestoken en soms ook de kleren van hun lichaam getrokken. Een vrouw is verkracht. Dit alles onder het uitroepen van kreten als ‘ficki – ficki‘ en ‘Schlampen‘. De politie kon deze vrouwen niet beschermen omdat ze door de asielzoekers met vuurwerk werden bekogeld.

Ook uit andere steden in Duitsland komen deze geluiden.

Over de grootte van de groep wordt gezegd dat deze uit 1.000 mannen bestond.

Politieagenten hebben verklaard bij controles meerdere asielformulieren onder ogen te hebben gehad.

Slecht verhaal

Ik las het ja.
Wat een slecht verhaal zeg.
Het wordt alleen maar bonter ook.
Vind je de versie die jij hier verteld geloofwaardig?

Vingers in lichaamsoefeningen, toe maar. En dat is alles terwijl de politie door duizend man bewapend met vuurwerk op afstand gehouden werd.

Wel fijn dat ze Duits spraken trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2016 om 21:14

Volgens het nieuws

Is er nu geen sprake van betrokkenheid van asielzoekers. Het wordt nog uitgezocht.

Kowalski

Kowalski

05-01-2016 om 22:37

wow...

ik had wel verwacht dat het Keulen-verhaal door het politiek correcte vrouwenkoor hier gedownplayed zou worden, maar zo ronduit ontkennen als mevrouw Lavell het durft te doen had ik toch weer niet verwacht.

Maar vertel eens Miriam, het is dus ongeloofwaardig? Hoe zit het dan echt? Liegen die 90 vrouwen die aangifte hebben gedaan? Of zijn die 90 vrouwen er misschien niet eens? Liegt de pers? Grote samenzwering van extreem rechts? Vertel! Benieuwd hoe je dit nu weer recht kan breien in je eigen hoofd.

Het wegkijken neemt nu echt walgelijke vormen aan.
Op deze manier spuug je de vrouwen die dit is overkomen virtueel in het gezicht.
Moet het dan perse eerst jou of je dochter(s) overkomen voor je het licht ziet?

En dan Kaaskopje weer met geen sprake van asielzoekers....braak....
Handen over je oren, ogen dicht, en ontkennen, ontkennen, ontkennen maar!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2016 om 22:46

Kowalski

Ik heb geen reden om aan te nemen dat er niets van waar is, maar het lijkt mij wel zinnig om af te wachten tot er meer over bekend is, in plaats van meteen over te gaan tot 'ik zei het toch!'.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2016 om 22:54

Het schijnt écht nog niet bewezen te zijn dat het om asielzoekers gaat. Dat willen veel mensen wel graag als feit de wereld in helpen, maar eerst bewijs.

Mijn dochter ís overigens al een keer van haar fiets getrokken en in haar gezicht getrapt. Er zijn meer mensen met verschillende achtergronden, die het niet zo nauw nemen met hoe wij vinden dat we met elkaar om moeten gaan. Toen ik haar leeftijd had, heb ik dat ook ondervonden. Sorry dat ik niet mee doe aan jouw wensdenken.

Pics or it didn't happen

Er waren honderden mannen (allen met Noord-Afrikaans of Arabisch uiterlijk) die groepsgewijs 90 vrouwen aanrandden op een plein met 143 politieagenten in een land dat momenteel extra alert is op veiligheid.
Ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt.

skik

Kowalski

Kowalski

05-01-2016 om 23:43

het gaat er totaal niet om

of het asielzoekers waren of niet.
Het waren mannen van noord-afrikaanse / arabische afkomst.
Dáár gaat het over!
Over hoe de (westerse) vrouw wordt gezien door (bepaalde, sommige, de meeste, kies maar wat) moslims.
Dáár gaat het over.
Over hoe het niks uitmaakt of iemand van bovengenoemde afkomst hier 1, 10 of 20 jaar al woont, hun denkbeelden over (westerse) vrouwen zijn en blijven hetzelfde
Dáár gaat het over.

Dus kom nu alsjeblieft niet meer met niet terzake doend geneuzel over of het wel of niet asielzoekers waren.

Als ze het wel waren: told you so
Als ze het niet waren: bepaalde, sommige, de meeste, kies maar wat moslimmannen die hier al jaren wonen kunnen zich dan blijkbaar nog niet eens gedragen, wat kunnen we dan verwachten van moslim asielzoekers (90% mannen van 18 tot 30 jaar) die onze maatschappij en normen en waarden tov vrouwen (en homo's, en joden, en niet-gelovigen) nog minder kennen.

En als nu zometeen blijkt dat er tóch asielzoekers bij betrokken waren, wat zeg je dan eigenlijk? Wat is dan je conclusie?

Kowalski

Kowalski

05-01-2016 om 23:50

Skik

Ik hoop voor jou niet dat jij nog een keer aangifte zal moeten doen van verkrachting of aanranding, en dat een agent dan zegt: pics or it didn't happen.

De betreffende vrouwen konden in ieder geval niets filmen of foto's maken, ze werden naast aangerand ook nog beroofd.

Ook aan jou de vraag: als dit allemaal niet echt is, hoe zit het dan? Die vrouwen liegen? Ze overdrijven (niet ál hun gaten werden gevuld)? Berichtgeving liegt? Samenzwering van extreem rechts? Vertel!

Kowalski

Ik hoop voor jou dat als je ergens van beschuldigd wordt, je zaak eerst gehoord, onderzocht en bewezen wordt voordat je aan de schandpaal genageld wordt.

skik

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 07:58

1000 mannen die de politie op afstand hielden en het wordt pas dagen later bekend? Mwoahh lijkt me erg ongeloofwaardig, hier was de ME er op afgestuurd en waar waren al die Duitse autochtone mannen? Hier schijnen de autochtonen erg zuinig te zijn op hun vrouwen, vriendinnen en dochters maar daar niet?

Niet dat ik het niet geloof maar ik vind 1000 mannen zo'n groot aantal en dat het dan dagen later uit komt terwijl er op dat moment geen actie is ondernomen terwijl de politie wel zag dat die vrouwen aangerand werden???

Gefundenes Fressen

Het is niet zo dat ik niet wil geloven dat er iets gebeurd is op dat plein, maar ik heb sterk de indruk dat de gebeurtenissen sterk overdreven worden en dat dat bepaalde mensen bijzonder goed uitkomt om angst te zaaien.

Pics or it didn't happen is een uitdrukking die niet letterlijk bedoeld is: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=pics%20or%20it%20didn%27t%20happen

Geweld tegen vrouwen zoals aanranding en verkrachting is verschrikkelijk, vooral omdat bewijs zo moeilijk is. Daarom berokkenen valse aantijgingen meer schade aan de geloofwaardigheid van vrouwen dan aan de beschuldigde mannen.

skik

Kowalski

Kowalski

06-01-2016 om 09:01

Skik

Dat het gebeurd is zoals omschreven in de media is al lang bekend en zeker. Het enige wat uiteraard een probleem is, is de personen waar het om gaat oppakken. Omdat het er zoveel waren, omdat velen waarschijnlijk illegaal hier zijn. Er zijn wel camerabeelden. Zie dit artikel:

http://www.elsevier.nl/Buitenland/achtergrond/2016/1/Keulen-maakt-jacht-op-groep-aanranders-2740871W/?cmpid=NLC%7Celsevier_dagelijks%7C2016-01-05%7CKeulen_maakt_jacht_op_aanranders:_wat_weten_we?_&utm_source=TripolisDialogue&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=els_05jan&cmpid=NLC%7Cels_05jan%7C2016-01-05

"Naar aanleiding van de massa-aanranding in Keulen hebben Keulse autoriteiten, justitie en de Duitse politie dinsdagochtend crisisberaad belegd. Het doel: de daders zo snel mogelijk opsporen.

De incidenten op Oudejaarsavond waren schandalig, zei de Keulse burgemeester Henriëtte Reker. De politie moet alles op alles zetten om de daders op te sporen, aldus Reker. Minister van Justitie Heiko Maas sluit zich daarbij aan: 'Geweld tegen vrouwen kunnen we niet tolereren.'

Aantal aangiftes loopt op

Ondertussen hebben al meer dan negentig vrouwen aangifte gedaan, meldt Deutsche Welle. Een groot deel van de vrouwen zegt te zijn aangerand, anderen zijn bestolen. Een vrouw heeft aangifte gedaan van verkrachting.

Hoewel er bewakingsbeelden van de incidenten zijn, kan het nog een lastig karwei worden om de precieze daders te vinden. Volgens de politie stonden er ongeveer duizend mannen tussen de 15 en 35 jaar oud voor het station van Keulen. Ze splitsten zich op en omsingelden vrouwen.

Noord-Afrikanen

De mannen worden omschreven als 'zwaar beschonken', 'ontspoord' en 'agressief'. Bij hoge uitzondering heeft de politie zich ook uitgelaten over de afkomst van de daders. Het zou gaan om Noord-Afrikaanse mannen, die mogelijk deel uitmaken van bendes."

Dus de Keulse autoriteiten, de duitse politie en de burgemeester van Keulen maken zich allemaal druk om iets dat niet echt gebeurd is?

En waarom heb jij zo veel begrip en ben je zo voorzichtig als het gaat om asielzoekers, maar ben je keihard als het gaat om vrouwen die aangifte doen van aanranding/verkrachting en heb je er geen enkel probleem mee om hen voor leugenaars uit te maken? Dit artikel in Elsevier maakt toch wel duidelijk dat er écht wel iets gebeurd is en dat het niet gaat om een ongefundeerd gerucht op 1 of andere vage site. Kun je nu echt je ongelijk niet eens voor 1 keer toegeven? Of is iets nooit echt als het niet in DWDD is geweest?

Kowalski

Kowalski

06-01-2016 om 09:12

Jamie

"1000 mannen die de politie op afstand hielden en het wordt pas dagen later bekend?"
Heel veel incidenten worden verzwegen, om bepaalde groepen niet te in een kwaad daglicht te stellen. Doorgeschoten politieke correctheid noemen we dat.

"Mwoahh lijkt me erg ongeloofwaardig, hier was de ME er op afgestuurd"
Nou dat is dan maar te hopen, echter de keulse politie had hier niet op gerekend dus de duitse ME stond niet klaar op dat moment.

"en waar waren al die Duitse autochtone mannen?"
Vrouwen werden van hun mannelijke vrienden gescheiden, met geweld. Er was een grote overmacht aan aanvallers.

"Hier schijnen de autochtonen erg zuinig te zijn op hun vrouwen, vriendinnen en dochters maar daar niet?"
O ja hoor maar het is moeilijk je tegen zo'n grote overmacht te verdedigen.

"Niet dat ik het niet geloof"
o toch wel?

"maar ik vind 1000 mannen zo'n groot aantal"
zeg dat wel, en vandaar dat de politie niet zo gemakkelijk kon ingrijpen

"en dat het dan dagen later uit komt terwijl er op dat moment geen actie is ondernomen terwijl de politie wel zag dat die vrouwen aangerand werden???"
die dingen zijn inderdaad zeer triest maar wel de realiteit.
Paar dagen later: Kwestie van dingen onder de pet houden, gebeurt zeer veel momenteel in Duitsland.
Politie ondernam geen actie: grote overmacht aan mannen, politie had hier niet op gerekend, agenten werden bestookt met vuurwerk, en in ieder geval 1 vrouwelijke agente is ook aangerand.

Lees je eens wat verder in, als je het echt wil weten.
Of niet, als je verder struisvogel wil spelen.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 09:26

kowalski

De politie had ook geen vuurwapens bij zich? Voor waarschuwingsschoten?

Kowalski

Kowalski

06-01-2016 om 09:49

Skik

"Het is niet zo dat ik niet wil geloven dat er iets gebeurd is op dat plein, maar ik heb sterk de indruk dat de gebeurtenissen sterk overdreven worden en dat dat bepaalde mensen bijzonder goed uitkomt om angst te zaaien."
Het gaat er nu even niet om of het bepaalde mensen goed uitkomt of niet. Mij persoonlijk in ieder geval niet, ik leef liever in een wereld waar dit soort dingen niet gebeuren, dan dat ik 'gelijk heb'.
Het gaat er alleen om: wat is er gebeurd? En de vrouwen die aangifte hebben gedaan, de media, autoriteiten, politie, burgemeester van Keulen én camerabeelden hebben dit toch echt wel duidelijk gemaakt. Bij hen is er geen twijfel, waarom bij jou wel?

"Pics or it didn't happen is een uitdrukking die niet letterlijk bedoeld is: http://www.urbandictionary.com/define.php?term=pics%20or%20it%20didn%27t..."
Nou ja, letterlijk bedoeld of niet: er zijn dus wel pics

"Geweld tegen vrouwen zoals aanranding en verkrachting is verschrikkelijk, vooral omdat bewijs zo moeilijk is. Daarom berokkenen valse aantijgingen meer schade aan de geloofwaardigheid van vrouwen dan aan de beschuldigde mannen."
Eens, maar gaat het in dit geval om valse aantijgingen? Alles wijst er op van niet.
En ik vind het nogal cru t.o.v. de slachtoffers dat jij er automatisch van uit gaat van wel.

Kowalski

Kowalski

06-01-2016 om 09:53

Jamie

"De politie had ook geen vuurwapens bij zich? Voor waarschuwingsschoten?"

Dat weet ik niet, ik was er gelukkig niet bij, maar waarom wil jij met alle geweld vasthouden aan "dit kan niet echt gebeurd zijn"? Heb je je al wat ingelezen of moet ik hier alles voorkauwen?
Google eens op "Keulen", dan zie je naast de Telegraaf en Geenstijl ook volop links van Volkskrant, NOS, NRC die hier over gaan.

Jamie

Jamie

06-01-2016 om 10:00

Jij beweert hier van alles en jij schijnt goed ingelezen te zijn dus ik vraag het aan jou. Als in Nederland de politie het niet aan kan komt de ME maar ze zullen toch eerst proberen met waarschuwingsschoten hun vrouwen veilig te stellen. Maar nee, er worden er gewoon minstens 90 aangerand terwijl ze toekijken? Jij gelooft dat? Ik denk dus dat het veel meer in het geniep is gebeurd maar goed ik ben niet ingelezen.

Angela67

Angela67

06-01-2016 om 10:46

NRC 2 x

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/28/7-weetjes-tegen-t-gepanikeer-van-wilders-in-asiel-1571939:
Dit is geschreven door Leo Lucassen, historicus en hoogleraar aan Universiteit Leiden. Tevens directeur onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Een 'contra-artikel' is nu verschenen: http://www.nrc.nl/next/2016/01/06/7-weetjes-voor-naieve-optimisten-1574678 door Hans Werdmölder (cultureel antropoloog en criminoloog. Hij is auteur van onder meer Marokkaanse lieverdjes (2005) en Marokkanen in de marge (2015). Sinds 2003 is hij lid van de Commissie Opvang en Integratie VluchtelingenWerk Nederland).

Ik zal de tekst van beide artikelen hieronder in twee aparte postings zetten.

gr Angela

Angela67

Angela67

06-01-2016 om 10:47

eerste artikel / NRC Leo Lucassen

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/28/7-weetjes-tegen-t-gepanikeer-van-wilders-in-asiel-1571939

Nederland ontvangt dit jaar waarschijnlijk zo’n 60.000 asielzoekers, waarmee het record uit 1994 (52.575) is gebroken. Althans als we de een miljoen Belgen uit 1914 niet meetellen. Die verdubbeling van de aantallen in 2015 heeft tot een bijzonder gepolariseerd debat in de politiek en samenleving geleid.

Niet alleen de oproep tot ‘verzet’ door PVV-leider Geert Wilders, maar ook allerlei apocalyptische uitspraken door andere politici, zoals VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra die meent dat vluchtelingen onze welvaart bedreigen, gooiden olie op het vuur.

Aan de andere kant van het politieke spectrum verklaarde Jan Marijnissen op 21 november in deze krant dat Syriërs helemaal geen vluchtelingen zijn, maar geprivilegieerde gelukszoekers. Hoe het nu werkelijk zit, daar moeten bezorgde burgers maar naar raden.

Met name onze minister-president schitterde dit jaar door afwezigheid en liet zijn staatssecretaris Klaas Dijkhoff de kastanjes uit het vuur halen. Door de oorverdovende stilte in het torentje konden allerlei spookbeelden en indianenverhalen over asielzoekers zich als een veenbrand verspreiden. Maar het is nog niet te laat. Bij deze bied ik Mark Rutte een nuchtere en op feiten gebaseerde regeringsverklaring op een presenteerblaadje aan.

1 Het zijn er toch nog nooit zoveel geweest?

Onwaar. In de jaren negentig kwamen er jaarlijks gemiddeld 35.000, tegen 27.000 gemiddeld in de afgelopen vijf jaar. Willen we het laatste decennium van de twintigste eeuw evenaren, dan zouden er de komende vijf jaar gemiddeld 43.000 asielzoekers de Nederlandse grens moeten overschrijden. Bovendien is het goed vast te stellen dat de 2,7 miljoen asielzoekers die de afgelopen vijf jaar de grenzen van de EU-28 overschreden slechts een half procent van de Europese bevolking uitmaken.

2 In de jaren ‘90 ging het toch niet om moslims?

Met de gruwelen uit het voormalig Joegoslavië en Srebrenica nog op het netvlies, is dat een begrijpelijk beeld. Maar als je de CBS-cijfers erbij pakt, dan blijkt in de jaren negentig slechts één op de vier asielzoekers uit de Balkan te komen. Ook toen al waren het Midden-Oosten (Iran, Irak en Afghanistan) en de Hoorn van Afrika (Somalië) de belangrijkste ‘leveranciers’. Bovendien vormen voor de EU als geheel vluchtelingen uit Europa zelf (met name uit de Balkan) nog steeds een kwart van het totaal.

3 Bedreigen moslims onze centrale waarden?

Met de beelden van IS en Boko Haram op het netvlies is dit een voorstelbare gedachte. De meeste asielzoekers uit het Midden-Oosten en Afrika ontvluchtten juist het gewelddadige islamisme. En uit onderzoek uit 2011 van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) naar de integratie van Iraniërs, Irakezen, Afghanen en Somaliërs uit de jaren negentig, blijkt dat deze zich in hoge mate met Nederland identificeren en juist erg te spreken zijn over onze democratie en ons rechtstelsel. Ook hebben de eerste drie groepen relatief veel autochtone vrienden en kennissen en speelt godsdienst geen dominante rol in hun leven. En de huidige vluchtelingen uit Syrië lijken in veel opzichten sterk op hun voorgangers van twintig jaar geleden.

4 Is dit nog maar het begin van een ‘tsunami’?

Regelmatig waarschuwen journalisten en opiniemakers, en ook sommige wetenschappers (zoals de Engelse ontwikkelingseconoom Paul Collier in zijn recente boek Exodus) voor een enorme migratie uit het Midden-Oosten en Afrika naar de vleespotten van Europa. Zij wijzen dan op de bevolkingsexplosie die in die delen van de wereld gaande is, met als gevolg een zeer jonge bevolking met nauwelijks toekomstperspectief.

Op zichzelf een voorstelbare vrees, maar alleen wordt die niet gestaafd door de feiten. De bulk van de asielzoekers komt namelijk uit evidente conflicthaarden, zoals Syrië, Afghanistan en Eritrea, en niet uit Egypte, Libië of Sub-Sahara Afrika. Dat is ook niet zo vreemd wanneer we bedenken dat met name arbeidsmigranten rationele afwegingen maken en afhankelijk zijn van geld en netwerken. Migranten zijn mensen en geen lemmingen. Voor zover mensen primair komen om geld te verdienen, doen ze dat omdat er in bepaalde sectoren vraag is naar arbeid en die informatie zijn weg naar andere delen van de wereld vindt.

5 Vormen azc’s een bedreiging voor omwonenden?

Dit is een veelgehoorde angst, die ook in de jaren zeventig (Surinamers) en negentig bestond. In de praktijk blijkt telkens, ook nu weer, dat mensen veel minder overlast ervaren dan ze vreesden. Om nog maar te zwijgen over de met name door de PVV voorspelde verkrachtingen.

6 Vergroten asielzoekers de kans op terreur?

Zeker sinds de gruwelijke aanslagen in Parijs is de verleiding groot om vluchtelingen uit het Midden-Oosten met terrorisme te verbinden. Hoewel die zich uiteraard gemakkelijk schuil kunnen houden onder de honderdduizenden asielzoekers, moeten we vooralsnog constateren dat de terroristen ‘home grown’ zijn en dat er nauwelijks aanwijzingen zijn dat IS de vluchtelingenstroom gebruikt om hier aanslagen te plegen. Het verbinden van asielzoekers met terrorisme is met name in het belang van terreurorganisaties zoals IS, die er alles aan gelegen is om hun strijd als een ‘clash of civilizations’ voor te stellen. Een wereldbeeld dat opvallend genoeg nauwelijks afwijkt van dat van islamofobische populistische partijen, zoals de PVV en het Front National. Verreweg de meeste asielzoekers zijn intussen juist op de vlucht voor extremistisch jihadistisch geweld.

7 Er zijn toch helemaal geen huizen en banen voor die vluchtelingen?

Op de korte termijn klopt dat. Door het beleid om het aantal sociale huurwoningen in te krimpen kampt het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) met grote tekorten. De oplossing, ook voor autochtone Nederlanders, is eenvoudig: bouw meer sociale huurwoningen. Wat de arbeidsmarkt betreft, ligt het probleem ingewikkelder. Asielzoekers moeten eerst de taal leren, vaak bijgeschoold worden en ontberen vaak netwerken om aan een baan te komen. Bovendien steekt Nederland ongunstig af bij de buurlanden door nodeloos ingewikkelde bureaucratische regels, bijvoorbeeld om werk en een uitkering te combineren. Ook is de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt (130.000 vacatures) minder groot dan bijvoorbeeld in Duitsland. Vluchtelingen zijn echter geen ‘business model’ en komen niet altijd op een economisch gunstig moment. Het is dus de kunst hen zo snel mogelijk te integreren, met name op de arbeidsmarkt. En dus niet de fouten uit de jaren negentig te herhalen toen deze integratie veel te lang op zich liet wachten.

Dit zijn de zeven eenvoudige boodschappen die Mark Rutte namens de regering zou moeten uitdragen. Het zal de verstokte tegenstanders niet overtuigen, maar wel veel angst en onzekerheid wegnemen bij een grote groep Nederlanders die voor hun informatie grotendeels afhankelijk zijn van eenzijdige, of ronduit onjuiste berichtgeving en populistische stemmingmakerij.

Angela67

Angela67

06-01-2016 om 10:48

tweede artikel NRC / Hans Werdmölder

http://www.nrc.nl/next/2016/01/06/7-weetjes-voor-naieve-optimisten-1574678

De integratie van vluchtelingen verloopt allesbehalve soepel. Antropoloog Hans Werdmölder reageert op ‘7 weetjes tegen het gepanikeer’ van Leo Lucassen.
6 januari 2016

Leo Lucassen, historicus en hoogleraar aan Universiteit Leiden, wil graag aan de hand van ‘7 simpele weetjes’ de angst van burgers en het gepanikeer van Wilders in het asieldebat wegnemen. Onze premier Mark Rutte kan er zelfs in een regeringsverklaring zijn voordeel mee doen, meent hij.

Geen geringe pretentie, maar om hemzelf in een eerdere studie te citeren „niemand heeft recht op zijn eigen feiten”. Feiten krijgen pas zin en betekenis door hun context. Feiten worden bovendien geselecteerd op hun bruikbaarheid, met als belangrijkste criterium: zijn ze relevant voor mijn inhoudelijke boodschap? De integratie van vluchtelingen en migranten verloopt helemaal niet zo soepel. Wat zijn de feiten op langere termijn?

1. Migranten integreren niet

Op dit moment wonen in Nederland ruim twee miljoen allochtonen met een niet-westerse achtergrond. Migranten hebben de neiging zich te vestigen in de stedelijke gebieden, in buurten met een reeds bestaande gemeenschap. Een dergelijk vestigingpatroon leidt tot etnisch geïsoleerde gemeenschappen, die zich niet of weinig identificeren met delen van de ontvangende samenleving. Herkomst, religie, alsmede sociale en culturele afstand met de ontvangende samenleving, spelen een niet te onderschatten rol in het proces van integratie en segregatie.

SCP-rapport: 'Werelden van verschil'

Het recent gepubliceerde rapport van de WRR heeft niet voor niets de titel meegekregen ‘Werelden van verschil’. En in de verschenen studie van WODC, WRR en SCP staat dezelfde boodschap.

2. Jongeren hebben gedragsstoornissen

Het bovengenoemde rapport van de WRR meldt dat 88 procent van de Marokkaanse Nederlanders, ook degenen die hier zijn geboren, zich nog steeds sterk Marokkaans voelen. En wat de Turken aangaat; je bent eerst moslim, Turks-Nederlands, Turks, Koerdisch en heel soms Nederlands. Jongeren worstelen met hun identiteit. Kinderen van allochtonen hebben vaker gedragsstoornissen en psychotische ervaringen, is de conclusie van het recente proefschrift van de gedragsdeskundige Marcia Adriaanse.

3. Vluchtelingen vinden geen werk

De arbeidsmarktpositie van vluchtelingen is ronduit slecht. De gebrekkige beheersing van de Nederlandse taal speelt hierin een belangrijke rol. Uit de IntegratieBarometer 2012 van VluchtelingenWerk blijkt dat slechts een op de drie vluchtelingen werk heeft – veelal tijdelijk werk –, dat 44 procent afhankelijk is van een uitkering en dat in geval van een uitkering 91 procent is aangewezen op bijstand. Van de Somalische groep is 35 procent zonder werk, de helft heeft een bijstandsuitkering. Iraanse migranten vormen een gunstige uitzondering, met 60 procent participatie en 15 procent werkloosheid – maar hun werkloosheid is nog altijd bijna drie keer zo hoog als onder autochtonen.

In mijn recent gepubliceerde studie Marokkanen in de marge stel ik vast dat de hoge criminaliteit, de overlast op straat en het gewelddadige fundamentalisme allemaal uit dezelfde bron voortkomen. Die bron is de diepgewortelde behoefte aan ‘erkenning’ en gerichtheid op de eigen groep. „Neem ze op en je krijgt die Arabische mentaliteit erbij”, luidt de boodschap Hafid Bouazza in NRC Handelsblad van 8 september 2015.

4. Laag opgeleide burger krijgt de klappen

Het draagvlak voor de opvang van nieuwe vluchtelingen zal gestaag afnemen, zeker bij degenen die de zwaarste lasten moeten dragen. In de praktijk is dat niet de bovenlaag van de Nederlandse bevolking, maar de laag opgeleide burger en recent gevestigde migranten. Zij staan in directe concurrentieverhouding met de pas gearriveerde vluchtelingen op het terrein van onderwijs, huisvesting en werk.

5. Gevoel van onveiligheid neemt toe

Moslims mengen zich minder en ze worden gediscrimineerd. Incidenten zoals moslims die geen hand willen geven aan vrouwen, nieuwkomers die tegen abortus zijn, migranten die geen vrouw als tolk of medisch behandelaar willen of een vrouwelijke docent eisen voor hun taallessen of, erger nog, publieke aanrandingen van allochtone jongeren zoals op Oudjaarsavond in Keulen, versterken het gevoel van maatschappelijke onvrede. De politicus Geert Wilders slaagt erin de frustratie van de mensen te verwoorden, maar doet dat in generaliserende bewoordingen die pijn doen. Jongeren en ouderen uit etnische minderheden zoeken bijgevolg de conformiteit en het gemak van hun eigen groep.

6. Westenhaat in de klas

De problemen in het samenleven ontstaan op vele terreinen. Hoe ga je bijvoorbeeld in de klas – ‘Entre les murs’ – om met de luidruchtige aanwezigheid van brutale en soms van westenhaat overlopende leerlingen, meestal met een niet-Nederlandse achtergrond? Beslist geen gemakkelijke taak, maar moeilijk in getallen uit te drukken.

7. Verschil in welvaart neemt toe

De welvaart is ongelijk verdeeld. De ongelimiteerde toestroom van vluchtelingen, niet gehinderd door Europese binnen- of buitengrenzen, zal blijven voortduren. Afgelopen jaar zijn er 60.000 asielzoekers in Nederland gearriveerd. Een groot aantal zal hier definitief blijven. Als gevolg van gezinshereniging, hogere geboortecijfers en het zogenaamde naijleffect van de asielstroom, zal deze groep zeer snel in aantal toenemen.

Er zijn natuurlijk ook keurige, beleefde en positief ingestelde migranten. En ja, onder de recente vluchtelingen zijn ook hoger opgeleiden. Velen van hen leren de Nederlandse taal, ploeteren en timmeren aan de weg om hun kinderen een betere kans in deze samenleving te geven. Dat neemt niet weg dat er velen zijn die dat niet kunnen of ertoe in staat zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.