Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Niny

Niny

20-03-2009 om 16:47

Hardnekkige misvattingen

Er zijn zo van die stellige beweringen die ik nu mijn leven lang al hoor, maar waarvan ik toch vrij zeker ben dat ze onzinnig zijn.
Bijvoorbeeld: doe een hemd aan, anders word je verkouden. Of: bij een verkoudheid moet je zout water door je neus opsnuiven, dat brengt meteen verlichting (NOT: een keer geprobeerd met barstende hoofdpijn als gevolg). En dan mijn favoriet: kattenvlooien bijten geen mensen (yeah right: ze hebben mij vaak eerder te pakken dan de kat).
Kennen jullie ook van die hardnekkige oneliners die pertinent onwaar zijn?

Niny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

20-03-2009 om 17:14

Snuiten

Dat je moet snuiten als je verkouden bent (niet doen !! Ophalen is het beste)
Of mijn kleintjes die met jas en sjaal en muts gisteren naar buiten moesten van opa en oma; anders werden ze verkouden (tuurlijk, hoe minder onbedekte huid, hoe minder de virussen op je kunnen landen...)
Dat je jodium moet doen op een wondje (jodium is voor voorafgaande aan een wondje)

Jakiro

liora

liora

20-03-2009 om 17:15

Hoi,

Ja, ik denk meteen aan dat je met een zieke baby niet naar buiten zou mogen gaan.

Liora

.. dat je een kakkerlak niet zou mogen doodtrappen, want dat hij dan eitjes zou leggen waaruit meteen een heleboel babykakkerlakjes komen.

En dat wespen je nooit zullen steken als je 'niets' doet.

Groeten,

Temet

matriarch

matriarch

20-03-2009 om 17:17

Stomen

bij een verkoudheid. Gillende flauwekul. Er is ooit een lijst gepubliceerd van idiote en niet werkzame huismiddeltjes die huisartsen aanraden en deze stond ertussen.

Ik mocht

nooit stiekum lezen als het al wat donker was in mijn kamer... slecht voor je ogen (ik moest gewoon gaan slapen natuurlijk, maar ohohoh, wat was dat boek toch mooi) Of niet vlakbij de tv zitten, slecht voor je ogen...
Beide dingen schijnen juist je oogspieren te trainen, alleen kan je er wel hoofdpijn van krijgen bij te veel inspanning.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-03-2009 om 18:02

Bloedneus

Hoofd achterover bij een bloedneus is ook onzin. Heb ooit een artikel vertaald: uit onderzoek was gebleken dat je bij een bloedneus je hoofd juist licht voorover moet houden.
Ik weet nog dat mijn Amerikaanse schoonmoeder altijd in de war was over 'feed a fever, starve a cold' (of andersom dus, zij wist het ook niet precies). Schijnt trouwens in alle versies niet waar te zijn.
Groetjes
Massi

Stelle

Stelle

20-03-2009 om 19:26

Twijfelgeval

Ik moest altijd de aarDappels (appelen?) dun schillen ,want de meeste vitaminen zaten onder de schil. Dat heb ik uiteindelijk zelf als fabel verklaard (excuus van moeder om geen milimeter aardappel te verliezen?) maar tot mijn verbazing zag ik het net weer als tip op de zak krieltjes staan (eten met schil of zeer dungeschild wegens.. etc.).
Weet iemand hoe dit zit?

Oh en die fabel van de kakkerlakken heb ik ook altijd heilig geloofd. weet je heeel zeker dat ik ze in de toekomst gewoon mag pletten?

Kiki

Kiki

20-03-2009 om 20:26

Lezen in het donder is slecht voor je ogen

Warm aankleden bij hoge koorts.

Vlees met namen als Good Farming en Quality Farm met etiketten van grazende runderen en blakende varkens is gewoon afkomstig uit de reguliere vleesindustrie.

Uilen zijn slim

Hond

Ik ken een vrouw die beweert dat de bek van een hond extreem schoon is en 'elke zeven seconden wordt gereinigd' (??!!).
Ze zegt dan ook dat als je een wondje hebt je dat door een hond moet laten schoonlikken.
Yeah right, zeg ik dan, daarom moet je zeker ook een anti-tetanus injectie gaan halen als je door een hond bent gebeten...

Muizen

schijnen toch echt geen kaas te lusten!!!

Jons

Niny

Niny

20-03-2009 om 21:53

Honden en zo

Honden die blaffen, bijten niet.
Bij volle maan worden er meer baby's geboren (schijnt echt niet waar te zijn).
En dan nog eentje van mijn moeder: als je een beetje boter in de pan met aardappels doet, koken ze niet over.

Niny

Guinevere

Guinevere

20-03-2009 om 21:57

Ja, niet lezen in het donker

Die van niet lezen in het donker is in elk geval onzin. Ik heb járen met een zaklampje onder de dekens gelezen of bij het licht dat vanuit de gang op mijn bed scheen (als de batterijen opwaren). En nog steeds geen bril nodig.
De andere zaken die hier in het draadje genoemd worden gaan beslist nog discussie opleveren. Als ik bij een verstopte neus in de douche ga staan stomen kan ik daarna in elk geval weer een paar uur ademen. En er was ook iets met virussen die beter landen in een koude neus dan in een warme o.i.d.

Blaasontsteking

Dat je blaasontsteking krijgt van de kou en dus 2 onderbroeken aanmoet...

Overigens vind ik het altijd prettig om te stomen bij een verkoudheid, want het geeft toch verlichting.

groetjes van Charlotte

Voor de echt geïnteresseerden

bestaat het boekje Encyclopedie van misvattingen (dat oorspronkelijk kleine encyclopedie van misvattingen heette, maar in latere drukken zozeer uitgebreid werd, dat het kleine er rustig af kon).
En hoe vaak ik dàt niet gehoord heb: van koude voeten krijg je blaasontsteking. Over borstvoeding hoor je overigens ook hardnekkige fabels.

Haha lidwientje

GMTA, we tikten tegelijkertijd.

neteret mut

neteret mut

20-03-2009 om 23:34

Oh ja die blaasontsteking

mijn schoonmoeder had dat ook altijd weer, die opmerking. Ik loop nl altijd in een rok ( over de knie) zomer en winter en draag nooit panty's of maillots. En zij maar weer waarschuwen tegen blaasontsteking. En ik heb het nog niet gehad.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-03-2009 om 23:44

Van die kakkerlakken

het verhaal ging, dat de eitjes dan onder je zolen bleven kleven en je zo dus die dingen mee naar Nederland terug nam....en die in Spanje enzo zijn toch wel aardig groot.....gruwel.....

Niny

Dat van dat klontje boter in de pan met aardappels, dat werkt toevallig echt

dc

dc

21-03-2009 om 07:38

Zout water

Zout water in mijn neus helpt mij dus wel enorm als ik verkouden ben. Ik gebruik van die zoutoplossing sprays.

Een hardnekkige misvatting hier in frankrijk is volgens mij dat Alle nederlanders een caravan hebben.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-03-2009 om 08:07

Het hart zit links

Mijn vader heeft een leuk boek met de titel: "Het hart zit links en andere medische misverstanden". Ideaal leesvoer voor op de wc.
Groetjes
Massi

Spinazie

Spinazie zit boordevol ijzer. Is niet waar. In een belangrijk onderzoek is een keer de komma een positie te veel naar recht opgeschoven, waardoor men dacht dat er 10x zo veel in zat als in werkelijkheid.

Monique D*

Monique D*

21-03-2009 om 15:35

Lezen in het donker

is toch ook een misvatting? Je moet alleen moeite doen om die letters te lezen, maar niemand krijg er slechte ogen van.

Monique D*

Monique D*

21-03-2009 om 15:40

En nog een: natte spons of kaars verdrijft rook

"Lezen in het donker" had al twee keer de revue gepasseerd, kan je nagaan hoe vaak dit wordt gezegd! Net zoals die blaasontsteking.. ik trap er zelf ook in als moeder als de kinderen hun hemd niet in hun broek doen.
Ik heb er nog een: als je in een rokerige kamer zit en je hebt er last van: steek een kaars aan of plaats een natte spons. Onzin, natuurlijk! Gelukkig hebben wij een beter middel: het roken verbieden in huis..

matriarch

matriarch

22-03-2009 om 14:12

Pelle

Pseudo-therapeutische wijsheden van huisartsen over de verkoudheid

Huisartsen verschillen onderling aanzienlijk in het voorschrijven van allerlei middelen en het geven van adviezen. Veel van hun kennis blijkt afkomstig te zijn van opleiders en eigen tradities; het wetenschappelijke bewijs voor allerlei adviezen lijkt op het eerste gezicht ver te zoeken. Nu is een gewone verkoudheid een betrekkelijk banaal probleem, maar gezien de frequentie waarmee verkoudheid voorkomt, zijn de kosten voor de patiënt en de samenleving aanzienlijk. Volgens opgave van Nefarma werd er in 1995 ongeveer 144,5 miljoen gulden besteed aan zelfzorgmiddelen voor luchtwegaandoeningen.
Huisarts Meijman heeft het volgende overzicht gepubliceerd van de adviezen die huisartsen regelmatig geven bij verkoudheid, waarvan zij bij nadere beschouwing moeten toegeven dat een wetenschappelijke basis hiervoor twijfelachtig is of zelfs ontbreekt.[1]
Verkoudheid en/of sinusitis
stomen met heet water, kamille, maar nooit met menthol
neusdouche met zout water
Herhaalde verkoudheden en/of sinusitis
zo snel mogelijk neusdruppelen bij nieuwe klachten
papieren zakdoeken gebruiken en regelmatig handen wassen
vaak en veel citrusfruit eten
leefritme aanpassen: rustig aan, verzuimen, middagdutje
zwemverbod bij kinderen
nuttig bij kinderen 'om groot en sterk te worden'
Langdurige neusobstructieklachten
opengesneden ui naast het bed
joggen
neusspray in plaats van druppels
Benauwdheid
dampo op de borst smeren

En zie verder: http://www.rnwebdesign.nl/pharmaselecta/site/index.php?option=com_content&task=view&id=416&Itemid=58
veel leesplezier,

MLN

MLN

22-03-2009 om 18:28

Grondbeginselen

Nou ja....daar gaan al mijn 'waarheden' en basisprincipes van mijn leven...
Ik mag gewoon meer eieren eten ipv van maar 1 per week.
Ik mag mijn spinazie WEL opwarmen dus.
Ik hoef geen ui naast mijn bed te leggen als ik verkouden ben...
Ik mag dicht bij de tv zitten en ook lezen bij weinig licht!
Ik hoef mijn aardappels helemaal niet dun te schillen!
Tsssss, moet hier echt even van bijkomen. Mijn hele leven staat op zijn kop . Zo begreep ik laatst al dat koffie helemaal geen vocht aan je lichaam ontrekt. Vond ik al een eye-opener. En nu weer deze openbaringen. Nog even en jullie vertellen me nog dat worteltjes helemaal niet goed zijn voor je ogen....))

matriarch

matriarch

22-03-2009 om 19:42

Pelle

Goed lezen!! "neusdouche met zout water" staat opgesomd. Fysiologisch zout is zout water met een vaste verhouding tussen zout en water. En ook bij sinusitis heeft stomen geen zin.

Grappig, matriarch

Die Meijman, dat was mijn huisarts. Althans, een van mijn huisartsen, ik sta bij die praktijk ingeschreven, maar ik meldde me het eerst bij hem. Meijman was daarnaast meen ik hoogleraar huisartsengeneeskunde oid (heb jouw link verder niet gelezen), en hij werkt nu al enige tijd niet meer in die praktijk (als ik een medicijn haal staat hij daar wel nog altijd als mijn huisarts op).

Bij een van zijn praktijkgenoten meldde ik mij laatst met een werkelijk vreselijke verkoudheid (scheurende hoest, benauwd, en ik vreesde een longontsteking, gelukkig ten onrechte).
En welke tip gaf die collega? U voelt m al: stomen.
Het leek trouwens wel degelijk iets te helpen

Groeten,

Temet

matriarch

matriarch

23-03-2009 om 08:33

Ja maar pelle en temet

"En zoutwater zoals ik het deed is wel in een verhouding in de buurt van fysiologisch zout." Zout water is zout water, ongeacht de toedieningsvorm en de hoeveelheid zout in hoeveel water. En de illusie dat stomen "de boel openmaakt", dat is dus w.s. inderdaad een illusie. Mensen wordt wijsgemaakt dat dankzij stomen "de troep eruit kan" enz. enz. En dat is dus niet waar. Of iemand zich opgelucht VOELT is iets anders. Het voordeel van het advies is dat mensen het idee krijgen dat ze zelf iets kunnen doen, dat de arts toch iets 'voorschrijft' waardoor discussies over antibiotica enz. misschien wat minder voorkomen. Dat zijn allemaal voordelen, en ik heb ook niet gezegd dat er geen voordelen zitten aan het voorschrijven van stomen voor arts en of patient. Illusies hebben ook een functie. En een huisarts wordt officieel geacht dingen voor te schrijven waarvoor de wetenschappelijke basis nu juist niet ONTBREEKT. Dat is al. Dit draadje ging over hardnekkige misvattingen en dit past er heus in.
En Temet LOL.

matriarch

matriarch

23-03-2009 om 08:35

En pssst pelle

"en een huisarts wordt officieel geacht dingen voor te schrijven waarvoor de wetenschappelijke basis nu juist niet ONTBREEKT." Anders kunnen we ons wel allemaal gaan melden bij Onno, als we toe kunnen met dingen waarvoor de wetenschappelijke basis ontbreekt, en die heeft al zo'n drukke praktijk!!

Ijzer in appelstroop

Weet niet of deze al is geweest: Er zit geen ijzer in appelstroop. Alleen in appelstroop uit blikjes zit ijzer, dat komt dus van het blikje... Suus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.