Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wilhelmusje

Wilhelmusje

15-01-2010 om 11:04

Het heeft de keunigin behaagd...?

Even mijn gedachten van me afschrijven, wie weet kunnen jullie me verklaren waarom/over ik me zo druk maak?
Waar gaat het om? Al zolang ik me herinner, vind ik die lintjesregen, rond koninginnedag, dikke onzin, puur protecollair gedoe en ik vind absoluut niet dat de ´waardering´ of de behaagzucht van de koningin er ook maar iets mee te maken heeft. Dus: ik wil nooit of te nimmer zo´n lintje.
Jaren geleden kreeg schoonpa zo´n ding en waarom, omdat hij zoveel jaar bij de overheid had gewerkt (!!)
Nu komt het, mijn ouders doen ook veel vrijwilligerswerk, zijn sociaal erg actief en nu heeft mijn zus het plan opgevat hen voor te dragen voor een lintje..
Alles in mij gaat in de ´hakken in het zandstand´ want als ik iets niet de waardering uit vind drukken, dan is het dat lintje.
Ik vind dat waardering WELGEMEEND uitgesproken kan worden, al dan niet begeleid van een blommetje of andere snuisterij. Nu moet er voor die toekenning van alles uitgezocht worden, welk jaar deed de een dit en de ander dat en meer van dat soort ongein. Ik doe er niet aan mee, het voelt voor mij als een schertsvertoning, dus ik wil daar geen onderdeel van zijn.
Volgens mijn zus zouden mijn ouders het wel waarderen (ik weet het niet)..Bij schoonpa zijn we niet bij de uitreiking geweest, omdat het zo indruiste tegen mijn gevoel. Wat vinden jullie?
Zelf denk ik ´waarom kan ik me er niet overheen zetten, als mijn ouders het nou zouden waarderen´ maar aan de andere kant borrelt en bruist er gigantische tegenzin in me op.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petr@

Petr@

15-01-2010 om 12:52

Tja

Waarom jij je er zo druk om maakt kan ik natuurlijk niet verklaren. )) Persoonlijk heb ik met lintjesregen geen problemen, heb mij er in ieder geval nooit aan gestoord. Ik ken een aantal mensen die een lintje hebben gekregen, ook voor vrijwilligerswerk, en die zijn er enorm blij mee. Als ik zie hoeveel tijd en energie zij in hun vrijwilligerswerk stoppen dan vind ik het lintje ook meer dan verdiend! Ik vind het prima als er een moment is dat zij even in het zonnetje staan en horen dat zij gewaardeerd worden om wat zij doen.

Als ík wist dat mijn ouders het erg zouden waarderen zou ik mij over mijn weerzin heenzetten en gewoon gaan. Ik zou de organisatie wel in handen van jouw zus laten.

tonny

tonny

15-01-2010 om 13:06

Veel mensen zijn er heel blij mee

het is een officieel blijk van waardering. En ook welgemeend, er gaat heel wat aan vooraf voordat iemand inderdaad een lintje krijgt.

Persoonlijk heb je er helemaal niks mee, da's je goed recht, maar gebruik dat niet om een ander zoiets te misgunnen.

tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-01-2010 om 13:19

Jij vindt?

Zoals je het nu opschrijft klinkt het als: ik vind het niks, en ik vind het niet welgemeend genoeg, dus moeten anderen geen lintje krijgen.

Wat heb jij er nou voor last van als een ander een lintje krijgt? En moet die weerzin werkelijk zo zwaar wegen dat je er ook niet bij wilt zijn als een ander een lintje krijgt? Misschien voelde je schoonvader zich wel vreselijk in het zonnetje gezet die dag.

Het doet mij een beetje denken aan mensen die zo'n bloedhekel aan het instituut huwelijk hebben, dat ze er zelfs niet bij willen zijn als hun broer trouwt. Zijn je principes dan zo zwaar dat je ze zelfs niet om een ander dat plezier te doen even opzij kunt zetten, vraag ik me af.

Dat er zoveel werk verzet moet worden voor dat lintje, toont aan dat de waardering dus wel degelijk welgemeend is. Niet van de koningin, wel van de omgeving van de gehuldigde. Het is meer werk om iemand een lintje te bezorgen dan een bos bloemen bij de benzinepomp te kopen.

Ik heb ook niks met lintjes of met de koningin, maar ik zou zeggen: laat het gaan. Als je ouders gelukkig worden van die waardering, waarom zou jij dan je principes zo voorop zetten dat je het tegen gaat werken?

reina

reina

15-01-2010 om 13:22

Wilhelmus

Als je ouders het ws wel waarderen is het een leuke geste van je schoonzus. Hoe jij erover denkt heeft er eigenlijk niks mee te maken, het gaat om hen, toch?

Wilhelmusje

Wilhelmusje

15-01-2010 om 13:35

Tsja

ik snap van mezelf ook niet waarom ik me er niet overheen zet en gewoon denk 'soit zíj vinden het belangrijk, dus hoppatee, ik ga', terwijl ik bijv. wel bij de kerkdienst van broers trouwerij zat (wat me ook niets zegt, die kerkelijke dingen dan)
Ik denk dat het deels is omdat die lintjes voor mij puur ´uiterlijk vertoon´ is. Van veel dingen kan ik me best wel voorstellen of accepteren dat iemand anders het kan waarderen en ik niet, maar die lintjes, die heb ik nooit begrepen.
Waarom het zo´n ontzettende aversie bij me oproept, snap ik zelf ook niet, maar het is er.
Verstandelijk kan ik best beredeneren dat ik me erover heen moet zetten, maar gevoelsmatig.. Raar he?

amk

amk

15-01-2010 om 13:44

Dus

je gaat ook niet naar een receptie van een collega die 25 jaar bij de zaak is?
Dat is een blijk van waardering namens de zaak voor jarenlange inzet. Krijg je ook een leuk speldje, bos bloemen en een praatje. Ook daarvoor moet veel ingevuld worden en georganiseerd.

Zo'n lintje is niet anders alleen dan een blijk van waardering voor de inzet voor de algemene maatschappij, namens ons allen.

Wilhelmusje

Wilhelmusje

15-01-2010 om 14:32

Collega

ja, dat vind ik dan weer wat anders, dat gaat dan om je collega en dat is van het bedrijf waarvoor wij werken, dat maak je dan zelf mee.
Bij ons ging dat 25 jarig jubileum trouwens (gelukkig!) niet gepaard met een officiëel woord, er was gebak en je krijgt extra salaris.
Maar wie kan me vertellen waarom iemand zich extra gewaardeerd zou voelen/voelt door zo´n lintje? Waarop is dat dan gebaseerd, dat gevoel?

Ayanna

Ayanna

15-01-2010 om 14:38

Omgekeerd

Draai het eens om. Waarop is jouw gevoel gebaseerd? Wat maakt het nou uit of iemand zich gewaardeerd voelt dmv een schouderklop, een lintje of een extra salaris. Voel jij je soms gepasseerd?

marijke

marijke

15-01-2010 om 14:55

Ik heb een lintje aangevraagd....

voor mijn toenmalige baas die met pensioen ging. Niet zozeer omdat hij met pensioen ging, maar wel om al datgene wat hij gedaan had in zijn vrije tijd en dat was niet gering. Er is veel tijd in de aanvraag gaan zitten, want je moet aantonen wat zo'n man/vrouw heeft gedaan, er moeten brieven komen van mensen die het initiatief ondersteunen, de aanvraag moet conform de regels worden ingediend bij de gemeente, die het weer met een advies doorstuurt naar de provincie en die draagt 't dan voor bij het Kabinet van de Koningin. Ik vond de eisen best streng, maar uiteindelijk heeft mijn baas zijn lintje gekregen en hij was loei-trots, vooral omdat anderen (lees de officiele instanties) hiermee de waardering uitspraken voor alles wat hij gedaan heeft. Ook heeft hij mijn inzet heel erg gewaardeerd; dat ik dat voor hem heb gedaan, vond hij heel bijzonder!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-01-2010 om 14:59

Moet dat gevoel ergens op gebaseerd zijn dan?

"Waarop is dat dan gebaseerd, dat gevoel?"

Nou, wat dacht je ervan dat het een waardering namens de hele gemeenschap is? Wat wil je nog meer dan? Er moet een hoop werk verzet worden, de burgemeester (of althans het gemeentebestuur) moet het goedkeuren, je naam komt in de krant, je wordt officieel erkend als iemand die iets goeds gedaan heeft voor de gemeenschap.

Kijk eens naar een gemiddelde tv-avond en verbaas je over het aantal mensen dat graag publiekelijk zijn rouw, leed, geluk, goede daden, of slimheid erkend wil zien.

Ik krijg er iets kriegeligs van, van jouw vraag. Alsof mensen niet blij mógen zijn met een lintje. Alsof je blijer moet zijn met een bloemetje van de benzinepomp dat in 3 minuten gekocht is, dan met de publiekelijke waardering van zo'n lintje. Het een deugt wel, het ander deugt niet.

De één vindt het fijn om op z'n bruiloft liedjes en toespraken te krijgen, de ander gruwt ervan. Dat hoeft toch ook niet allemaal ergens op gebaseerd te zijn?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-01-2010 om 15:22

Welgemeend

Waarom zou een blijk van waardering via een lintje niet welgemeend zijn? Je krijgt heus niet zomaar een lintje hoor, daar zitten best strenge eisen aan verbonden. De meeste mensen die er een krijgen zijn er erg blij mee.

Volgens mij is die regel dat ambtenaren standaard een lintje krijgen bij een 25-jarig dienstverband inmiddels afgeschaft.

Ben trouwens benieuwd wat je schoonvader van jullie principiële afwezigheid vond, dat droeg vast niet bij aan de feestvreugde.

Wilhelmusje

Wilhelmusje

15-01-2010 om 15:26

-Ik krijg er iets kriegeligs van, van jouw vraag. Alsof mensen niet blij mógen zijn met een lintje. Alsof je blijer moet zijn met een bloemetje van de benzinepomp dat in 3 minuten gekocht is, dan met de publiekelijke waardering van zo'n lintje. Het een deugt wel, het ander deugt niet.-
Nee, mijn vraag is echt serieus omdat ik me er helemaal niets bij voor kan stellen dat het je een extra gewaardeerd gevoel geeft, zo´n lintje.
En nogmaals nee, een bloemetje van de benzinepomp is natuurlijk het andere uiterste, daarmee zou ik niet aan komen zetten.
Je hebt wel gelijk dat ik me inderdaad kan verbazen, met gekromde tenen kan zitten kijken(als mensen die eigenlijk niet weten wat ze zich aanhalen met media aandacht bijv) naar waarmee mensen voor de tv komen.
Ayanna, nee ik voel me niet gepasseerd, dat is het niet, misschien heb ik (on)gewone weerstand tegen protocollaire dingen, dat speelt waarschijnlijk mee (denk ik) Ik heb het voor mezelf ook niet helder, waarom ik me er zo over voel, sorry, daarom ook mijn posting.
Normaliter ben ik meer van de ratio, daarom verbaas ik mezelf ook een beetje (veel) als het over dit onderwerp gaat
Bedankt dat jullie kritisch meedenken!

Wilhelmusje

Wilhelmusje

15-01-2010 om 15:28

Zou je zelf dan zo´n lintje willen?

Dat vraag ik me wel af, na jullie postings, van sommigen lees ik dat ze het zelf ook ´niets´ vinden, maar zijn er mensen (van onze generatie?) die heel blij zouden worden van zo´n lintje?

amk

amk

15-01-2010 om 15:57

Als het aangevraagd wordt

als blijk van waardering voor dingen die je voor algemeen nut hebt gedaan zou ik er heel blij mee zijn.
Het is een schouderklopje dat je niet vaak krijgt.

Nu zal ik er geen een krijgen want ik ben niet zo maatschappelijk actief dat men dat voor mij gaat doen.

Het krijgen van een schouderklopje omdat je dingen gedaan hebt voor een ander is toch altijd leuk.

mirreke

mirreke

15-01-2010 om 18:39

Ik denk het wel

Juist omdat zo'n lintje aangeeft dat veel mensen waarderen wat je doet.
Het is een symbool, dat lintje. Wat is er mis met een symbool?

Nasha 1st

Nasha 1st

15-01-2010 om 20:09

Lintjes

ik heb ook niet zoveel mee, plus, dat Trixje echt niet meer weet wie allemaal met dat ding rondlopen...

Die screening kan heel ver gaan....weet dat ooit een man bij de voetbal hem niet kreeg, ondanks zijn jarenlange inzet (woonde er bij wijze van spreke) omdat (en dat weet ik niet meer zeker) hij of zijn vader "fout" was geweest in de oorlog.....

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-01-2010 om 20:47

Ik niet, maar

Zelf boeit het me niet zo, maar ik zou ook niks weten op grond waarvan ik voor een lintje in aanmerking zou komen.
Maar als mijn ouders of partner er één zouden krijgen zou ik blij en trots voor ze zijn.
Mijn moeder had er toen ze met pensioen ging wel een kunnen krijgen wegens bepaalde verdiensten, maar ik wist dat ze dat zelf absoluut niet wilde en heb er dus ook geen werk van gemaakt.

Gallifrey

Gallifrey

15-01-2010 om 22:34

Kan me er wel iets bij voorstellen

Natuurlijk gaat het vooral om de gevoelens van degene die het lintje zou gaan krijgen. Maar als "aanvrager" doe je toch ook mee aan het circus. Als je daar zo'n aversie tegen hebt dan kun je er beter niet aan mee doen. Ik kan het me best voorstellen. Als je vegetariër bent geef je toch ook geen fondue-stel kado?

Marjoleine64

Marjoleine64

15-01-2010 om 22:38

Ja en nee

Ik vind het hele lintjesgedoe ook wel wat overdreven, vooral waar het gaat om lintjes die uitgereikt worden voor 'automatische' verdiensten zoals zoveel jaar bij de zaak (of de overheid) gewerkt hebben, of medailles op Olympische Spelen of zo.
Voor vrijwilligerswerk vind ik het wel een goede zaak, daar gaat het echt om publieke waardering voor mensen die echt gedurende lange tijd veel werk voor de gemeenschap gedaan hebben. Mijn moeder heeft er één gekregen toen ze op haar 62e afscheid nam na 10 jaar voorzitterschap van de Vrouwen Advies Commissie voor de woningbouw in Eindhoven. Ze heeft ons dat toen niet eens verteld, ik heb het toevallig in de krant gelezen. Dat vond ik wel jammer toen. Daarna is ze nog de gemeentepolitiek ingegaan, en heeft zelfs nog een periode in de raad gezeten. Na de komende verkiezingen stopt ze er echt mee, ook met ondersteunend commissiewerk, op haar 74e.
Marjoleine

tonny

tonny

15-01-2010 om 23:25

Die 'automatische' lintjes

bestaan niet meer, dat is iets van vroeger. In overheidsdienst zijn levert geen lintje op.
Het gaat voornamelijk om niet-betaald werk!Het is waardering vanuit de samenleving.

Volksvertegenwoordigers krijgen een lintje als ze driemaal 'de kiezersgunst' hebben gekregen, drie periodes in functie zijn geweest. Maar da's wel wat anders dan in overheidsdienst zijn.

Tja Wilhelmusje, waarom zo'n lintje je zo tegenstaat... Misschien kom je er op deze manier achter.

Bastet

Bastet

16-01-2010 om 09:17

Gallifrey(ot)

Waarom zou een vegetarier geen fonduestel kado doen?Mijn schoonouders eten geen vlees,maar bakken altijd vlees voor ons als we komen eten.En ik kook voor hen vegetarisch.
Groetjes,bastet

reina

reina

16-01-2010 om 10:11

Gallifrey

Waarom zou je geen lintje voor iemand aanvragen als je er zelf niks mee hebt? Doet me denken aan een zusje van me, wij hebben als broers en zussen een aantal keer feesten voor mijn ouders georganiseerd, zij heeft altijd het commentaar dat het zo oubollig en burgerlijk is, dat zij het geen leuk feest vindt etc., wij kunnen haar niet duidelijk maken dat het een feest voor hén is, niet voor haar. Zo vind ik dit ook, je organiseert iets omdat de ontvanger het leuk vindt. Enne, als je zelf een hekel aan reizen hebt kun je iemand toch best een reisboek cadeau geven?

Gallifrey

Gallifrey

16-01-2010 om 11:10

Reina en bastet

Bastet, ik denk bij een fondue-stel toch echt aan grote hoeveelheden vlees. Blijkbaar kan het anders, dat wist ik niet
Reina, het gaat hier wat verder dan er "niks mee hebben". Ik vind zelf dat ik ver ga om het het feestvarken naar de zin te maken. Inclusief nette jurk, polonaise, levensloop e.d. Wat ze maar willen. Maar soms kun je ergens principieel tegen zijn en dan vind ik dat je best op je strepen kunt staan. Ik ben tegen het koningshuis maar een lintje is niet iets waar ik moeilijk over zou doen. Maar ik ben wel een keer naar huis gegaan toen een examenfeestje van een neefje een illegaal dance-feest in de duinen bleek te zijn. Ik erger me er ontzettend aan als zo'n privé-feest in de wijde omtrek te horen is en nu zou ik gezellig mee moeten doen. Dat doe ik niet en daar kan ik heel koppog in zijn.Ik vind dat je best (een paar) principes mag hebben.

Bastet

Bastet

16-01-2010 om 11:23

Gallifrey(ot)

Je kunt ook fonduen met groente of stukjes brood,maar volgens mij bedoel jij een gourmetstel
Maar hoe dan ook,mijn schoonouders zouden ons dat gerust kado doen hoor,ook al eten ze zelf geen vlees,en ze maken ook gerust vlees klaar voor ons.
Bastet

Maylise

Maylise

16-01-2010 om 15:30

Voor anderen

Ik heb niks met lintjes en vind het ook onzin maar als ik zou weten dat iemand er wel prijs op stelt en er graag een zou willen hebben dan zou ik met plezier die aanvraag ondersteunen. Ik wil die aanvraag ook nog best indienen als ik zeker weet dat ik iemand er een plezier mee zou doen.

Zelf hoef ik geen lintje. Ik weet niet of ik hem zou weigeren als ik hem aangeboden zou krijgen. Dat hangt van de omstandigheden af. Ik heb er principieel niet zo veel bezwaar tegen in elk geval.

Meer in zijn algemeenheid zijn er voor mij hierin drie gradaties:

1) iets wat ik zelf zou willen en dus voor een ander ook graag

2) iets wat ik zelf niet zou willen of doen maar waar ik me wel over heen kan zetten voor een ander

3) iets wat ik zelf niet zou willen en waar ik me ook absoluut niet over heen kan zetten voor een ander.

Lintjes vallen voor mij ergens tussen categorie 1 en 2.

In het voorbeeld wat Bastet noemt over vegetariërs zou ik nooit een fondue set aan vegetariërs cadeau geven of iets anders waar je vlees mee kan maken. Nu zijn mijn vegetarische vrienden en familie leden ook veel principiëler dan de schoonouders van Bastet want die zouden nooit van hun leven ook maar er over nadenken om vlees te maken voor niet-vegetarisch bezoek. Die vallen dus duidelijk in categorie 3. Ik denk namelijk dat ze mij ook geen fondue set zouden willen geven.

Zelf heb ik zo even geen voorbeelden van wat in categorie 3 valt maar die zijn er vast wel.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

16-01-2010 om 17:09

Protocol

Wilhelmusje, je hebt moeite met het protocollaire deel van het lintje. Met wát dan precies?

Tirza

Wilhelmusje

Wilhelmusje

16-01-2010 om 18:22

Ieder zijn eigen pleziertje

Haha wilhelmusje, ik heb hetzelfde gevoel. Mijn ouders hebben beiden, onafhankelijk van elkaar, een lintje gekregen. Aangevraagd door anderen. Het doet mij niks, was niet bij de uitreiking omdat ik als ze geen lintje kregen op die dag ook niet bij het evenement aanwezig zou zijn. Het lintje ligt in een doos in de kast, wat een fun, ik snap daar niks van. Vrijwilligers/vereningingswerk werk doe je omdat je dat graag wilt het plezier dat je eruit haalt is je beloning.
Bovendien krijg je alleen een lintje als iemand je voordraagt ( en er genoeg argumenten zijn) er zijn legio mensen die het verdienen maar niet krijgen. Maar laat de mensen die er behoefte aan hebben en plezier aan beleven gewoon doorgaan. Marjanne

Marjanne

Marjanne

16-01-2010 om 18:24

Sorry wilhelmusje

het vorige bericht was van mij, Marjanne

blanca

blanca

16-01-2010 om 20:04

Teruggestuurd

Mijn vader kreeg 15 jaar geleden een lintje (omdat hij lid werd van een hoog bestuursorgaan), maar heeft het de volgende dag teruggestuurd aan de koningin, met een keurige brief waarin hij schreef dat zijn lintje beter aan iemand kan worden gegeven die het echt verdient. En niet dat automatisme dat je een lintje krijgt als je 20 jaar ergens in dienst bent of toevallig wordt benoemd op een hoge functie.

Ik heb dit altijd een geweldige actie van mijn vader gevonden en probeer me steeds de blik van Beatrix voor te stellen met in haar hand zo'n teruggestuurd lintje.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 01:32

En dan krijg jij hem toch zelf

en dan vraag ik me oprecht af of je nog steeds vindt dat je hem terug moet sturen. Nu zeg je stoer van niet, maar dan is het zover...

Dat het de koningin behaagt is puur omdat zij de baas van Nederland is en zij voor de waardering staat die de maatschappij voor de ontvanger heeft.
Stel dat het om jou gaat... Er zijn mensen die jouw inzet voor de maatschappij zo waarderen dat ze je voorgedragen hebben. Het lijkt me een klap in het gezicht als je hem dan weigert. Als je het lintje wel in ontvangst neemt en dat ook leuk zou vinden, moet het heel teleurstellend zijn als mensen die zich tot jouw familie- of vriendenkring mogen rekenen uit principe wegblijven. Alsof ze het niet kunnen verdragen dat jij in het zonnetje wordt gezet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.