Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 11:15

Het stoppen met welke verslaving dan ook draadje


Barvaux

Barvaux

30-04-2015 om 19:24

Vijltje

Diepe buiging!

Moni

Moni

30-04-2015 om 21:07

Bedankt voor de tips

Hier een kind dat pulkt aan de nagels (als alternatief voor nagelbijten).
We hebben de tips gecombineerd. Elke drie dagen gaat er aan één vinger meer niet meer gepulkt worden. We zijn al bij de middelvinger.
De glasvijl is weer opgedoken. Bleek gebroken te zijn maar werkt nog prima. Ik heb al 2x kunnen vijlen.
Kind vond de stappen per vinger erg prettig. Positief effect is dat er op de meeste dagen helemaal niet gepulkt wordt. Soms is het idee dat het wel mag, al genoeg

Vijltje

Vijltje

07-05-2015 om 12:10

Terug

Alle dagen 3 a 4 halve sigaretten gerookt.
Nu weer thuis en besloten om vanaf vandaag een klein vervroegd sprongetje van 8 naar 7 te maken. (1 week op 8 gezeten, halve week op 3 a 4 halfjes, nu naar 7)
De dagen daar waren overvol van activiteiten, thuis veel minder, dus ik denk dat het te vroeg is om op die paar halve te gaan zitten.
Dat zou vermoedelijk te overmoedig zijn en ik heb geen zin om mezelf nu teleur te stellen.
Die dagen heb ik mooi meegepikt, nu weer op het tijdschema verder en dat laatste is echt iets dat me in deze afbouwfase goed helpt.
Mocht dit draadje doodbloeden, dan ga ikzelf in elk geval hier mee verder

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 12:29

Vijltje

Ik vind het echt heel knap van je en ik ben blij dat mijn idee zo goed uitpakte. Inderdaad thuis is het gewoon het lastigste en je doet het prima zo, stel zeker niet te hoge eisen.

Hier op 1 na alle nagels een keurig minirandje maar of het door het jarenlang afbijten komt of niet: boven de nagels van pink, ringvinger en middelvinger zit nog een heel stuk vinger. Is dat normaal? Alleen de duimnagels steken uit boven de vinger en de wijsvingernagel staat ongeveer gelijk met de bovenkant van de vinger.

Nu komt het echte werk, van de week zat ik al weer gedachteloos met die ene nagel in mijn mond en ging er een klein randje af. Het gaat vrijwel altijd mis op de bank Op mijn werk heb ik bijna de hele dag handschoenen aan dus dat is een makkie en als ik post loop is er ook niets aan de hand.

Ik moet gewoon heel goed gaan nadenken bij wat ik doe en daar moet ik een vijltje hebben liggen denk ik. Veel typen op de laptop is ook prettig maar als ik dan weer leeswerk heb gaat het mis.

Het tijdblok

In geval van een fora- slechte gewoonte werkte het tijdblok tussen 2 en 3 zo goed dat ik ruim een week niet gereageerd heb. Door wat activiteiten kon ik niet tussen 2-3 reageren en moest ik weer een dag wachten. Dat niet kunnen reageren maakte dat ik minder op OOL keek.
Nu reageer ik buiten 2-3, omdat ik straks weer een activiteit heb. De tijdblok werkt wel en mindert de behoefte om te volgen. Alleen de tijdblok zelf moet ik misschien verplaatsen om zo wel te kunnen reageren maar het ook los te laten.

Vijltje

Vijltje

07-05-2015 om 13:36

top!

Barvaux, dit komt schat ik zo in omdat dat gedeelte nu meer eelt heeft en veel irritatie gehad heeft en het voor de nagel lastiger is dat hobbeltje te maken.
Ik denk met goed invetten (bv voor de nacht) en het herstel van de nagels dit met de tijd wel zal verdwijnen. Ik herken dat wel van mijn lange nagelbijt periode. Idd de vijltjes neerleggen waar je het meest bijt of ze nodig hebt zal ook wel helpen. Het werk dat je doet kan ook meewerken. Ik stootte altijd meer mijn middelste 3 vingers en die nagels zijn lang zwak en korter gebleven en daardoor ook meer last van het stukje gezwollen vinger boven die nagels.

Flanagan, goed zeg, ik had amper wifi en heb dus ook niets gevolgd en het ook niet zo gemist. Nu lees ik het voor mij belangrijkste weer bij en dan is het ook wel goed. Nog even en je houdt tijd over

Barvaux

Barvaux

07-05-2015 om 13:42

Vijltje

Hmm ik denk dat je het verkeerd begrijpt want het is geen eelt ofzo. Ik zal het proberen uit te leggen met foto's.

Kijk hier naar de foto met 'kwetsbare nagels': http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ftxt/FragilitasUnguium.htm

Al die nagels komen toch over de bovenrand van de vingers.

Als je hier kijkt naar nagelbijters http://www.dreamnailsstudio.nl/nagelbijten zie je dat als er een wit randje gaat komen die altijd nog ver tot onder de bovenrand van de vingers blijft. Het witte randje zal dus nooit uit gaan steken. Op zich is dat ook een voordeel, je breekt ze minder snel maar ik wil graag weten of dat komt door het nagelbijten of dat het gewoon zo bij mijn vingers hoort. Op die foto is het dus erger dan bij mij, mijn duimnagel steekt wel uit boven mijn vinger en mijn wijsvingernagel staat nu met een wit randje van 1,5 mm gelijk met de bovenkant van mijn vingertop.

Vijltje

Vijltje

07-05-2015 om 15:52

klopt

Ik had je goed begrepen. Door het bijten wordt de top eeltiger en breder,zelfs al voel je geen eelt zitten.
Je hebt kans dat je nagels om dat topje te overbruggen tijdelijk wat opliftend groeien (skischansnagel).
Dat zal verminderen als de nagel eenmaal over de top is. Dan zal het vrije (witte)gedeelte zich ook weer aanpassen als de nagel daar overheen is gegroeid. Dat kan best een tijd duren. Niet elke nagel aan de hand groeit in hetzelfde tempo of heeft veel last van dezelfde (groei)problemen.

Moni

Moni

07-05-2015 om 18:18

Mijn nagels

Leuk, ik heb nog nooit het witte randje gemeten.
Het witte randje is bij mij bijna 2 mm. Bij wijsvinger en pink komt dit net boven de vingertop uit. Bij de andere vingers niet.
Vind ik prima zo. Dan scheur of beschadig ik ook niets. Ik ga juist vijlen als de nagel er echt bovenuit komt.

kacheltje

kacheltje

11-05-2015 om 11:43

mag ik erbij?

Goh komt dit draadje opeens goed uit? Ik heb 1 verslaving en dat is helaas roken. Al vaker gestopt, maar steeds na jaren (!) of maanden weer begonnen.
Vorige week ben ik gestopt, met het voornemen nu ook absoluut te stoppen voor altijd.
Tot nu toe lukt dat gelukkig, ondanks dat er in mijn omgeving flink doorgepaft wordt.

Het moeilikst vind ik de lichamelijke reactie, die duurt ook wel een paar weken bij mij, weet ik uit ervaring. Mijn nagels tintelen en in mijn borst voel ik de afkickverschijnselen.
Ik las iemand een aantal reacties terug vertellen hoe je je niet jezelf voelt tijdens het stoppen. Dat klopt, in sigaretten zit ook anti depressiva zodat je je depressief-achtig gaat voelen als je stopt. Je bent niet alleen verslaafd aan nicotine, maar aan nog veel meer rare troep. Die maakt dat je labiel wordt en je echt een soort "vriend" mist. Nou dat heb ik dus nu. De ene dag meer dan de andere dag, ik zoek steeds afleiding, ga poetsen, opruimen, fietsen enz. Net zolang tot het lichamelijke voorbij is.

Barvaux

Barvaux

11-05-2015 om 13:10

Hier

Op 1 na zijn al mijn nagels weer op een acceptabele lengte maar gisteren betrapte ik mezelf er weer regelmatig op dat ik op een nagel zat te bijten, ook een klein scheurtje kwam er in. Ik denk dat ik vooral bij mijzelf een knop moet omzetten dat als er één nagel afgaat ik gewoon kan stoppen met verder bijten. Ik weet nog dat ik de laatste keer echt dacht: nou laat maar en binnen vijf minuten was alles kaal...

Barvaux

Ik heb nooit nagel gebeten, de laatste jaren houd ik mijn nagels wel kort i.v.m. pianospelen, maar ik heb altijd al een randje vinger boven mijn nagelbed uitsteken. Er kan al een behoorlijk wit randje aan mijn nagel groeien voordat dat aan de palmkant van mijn hand boven mijn vingers uitsteekt.

skik

Vijltje

Vijltje

11-05-2015 om 15:21

Hier

Door omstandigheden slechte dagen gehad (spanning) en het op 8 gehouden. Dat was een haalbare grens en die haalde ik liever dan helemaal losgaan en op 12 eindigen.

Vandaag weer in het gelid en ik kijk de tijd weg naar mijn 3e sigaretje. Vandaar hier even een update, dan is er weer tijd om

7 Is moeilijker dan 8. Het scheelt maar een kwartier verdikkie, maar ik vind het toch lastiger.
Ook het eten/snaaien wat daarnaast de kop op dreigt te steken en echt ik wil er geen kilo meer bij, er moet juist wat af en dat is moeilijk ivm medicatie. (moeilijk eraf, makkelijk erbij)

Waarom niet in 1 keer stoppen zoals Kacheltje..wel om diverse redenen.
1. ik woon alleen en heb weinig mensen in mijn omgeving die me kunnen steunen of ergens doorheen kunnen trekken, helpen afleiden enz.
2. ik wil niet aankomen en ik weet dat ik ga snaaien als ik ineens stop. Dat heb ik eerder meegemaakt. Er komen hartziektes en diabetes voor in mijn familie, dus roken en overgewicht is voor mij allebei niet goed.
3. ik heb te weinig afleiding doordat ik werkzoekend ben.

Ik ga gewoon door en vandaag zal mijn eerste van 7 zijn. Een feit, al zit ik hier met gefronste wenkbrauwen

Precies Barvaux, 1 koekje maakt de hele dag nog niet verloren. 1 Nagel ook niet!

Kacheltje sterkte, heel dapper om in 1 keer te stoppen!
Was je een zware rookster/roker?

Vijltje,

Ik weet een prima oplossing voor die dooie momenten thuis; wandelen met bejaarden uit een bejaardentehuis.
Als werkzoekende kan je je tijd besteden aan vrijwilligerswerk. Zeker nu er veel vraag is naar begeleiding bij wandelen. Ik doe ook vrijwilligers werk. Niet de hele week, gewoon twee dagdelen per week. Zodoende weet ik dat er veel vraag is voor buitenwandelen, of koffieschenken tijdens de bingo, of meehelpen met bloemschikken.

Leg uit dat je alleen kan helpen tot je werk heb gevonden, en zie dan welke activiteiten het meest aanspreken. Het is zo dankbaar werk en gezellig ook, vind ik persoonlijk. Je hebt gewoon geen tijd voor een sigaretje of een pak koek.

Ps. Ik heb morgenmiddag een activiteit tussen 2-3, en ik wilde met reageren niet wachten tot woensdag 2-3.
Misschien heb je wat aan de tip, en de bejaarden mensen ook..

Stapsgewijs of resoluut

Ik vraag mij af hoe effectief stapsgewijs afbouwen is; als je om de 1,5 uur weer wordt blootgesteld aan een sigaret, blijf je in je hoofd bezig met het genot van een sigaret. Het resoluut stoppen helpt bij sommige mensen. Alleen is dat vaker het geval bij mensen die werken en voldoende afleiding kennen.

Daarom zou ik eerder werken naar één rookmoment op de dag dan naar een sigaret per 1,5 uur. Dan ben je minder vaak op de klok aan het kijken of je er weer eentje mag opsteken.

Vijltje

Vijltje

11-05-2015 om 20:13

Flanagan

Ik heb wel wat activiteiten hoor, waaronder wat vrijwilligerswerk, maar ook dat is hier niet zo makkelijk te krijgen helaas. Bij het zorgcentrum werd me gezegd genoeg mensen te hebben en werd er vinnig gezegd dat vrijwilligerswerk niet zo vrijwillig is als de meeste mensen denken. Ik doe nu iets in de psychiatrie maar dat staat op de tocht en help nog een kennis van mij met bepaalde zaken. Verder nog 2 schoonmaakhuizen. Maar het is anders dan een werkritme, onregelmatiger.

Het roken is nu om de 2 uur, ik rook namelijk voor 12 uur niet.
Met 1 rookmoment blijf ik eigenlijk net zo gefocust.
Nu bouw ik rustig de nicotinehoeveelheid af en daarmee ook de frequentie. Of bedoel je het anders en begrijp ik het niet goed? Jij bedoelt 1 moment op de dag dat ik 1 sigaret rook? Dus gelijk naar 1 sigaret toe per dag?

Het laatste sigaretje is uiteraard een stopmoment. Of ik zover kom weet ik niet, ik richt me nu op 5 per dag en ik rook al 30 jaar, ik neem iets kleinere stapjes. Dat ik bezig ben is voor het eerst sinds jaren.
Het verslavingseffect komt wel goed, ik ben hoe dan ook bezig met minder nicotine naar binnen te krijgen en dat is voor mijn eerste doel voor mij het belangrijkst. Net zoals met drugs overgangsmiddelen worden gegeven en dat je met bepaalde medicatie niet zomaar ineens mag stoppen. Zo ga ik hier nu ook mee om en voor mij werkt het tot nu toe.
Loop ik daarin vast dan kijk ik weer verder.
En wie weet verschuif ik dan bv het roken naar alleen in de avond en dat weer afbouwen.

carootje

carootje

12-05-2015 om 08:51

update

Tijd niet online geweest ivm vakantie, maar het gaat nog steeds goed! Nog steeds geen enkele nagel gebeten (wel een keer gedroomd, en dat ik toen heel erg baalde). Inmiddels best wel trots op mijn keurige, niet afgekloven nagels!

En Barvaux: dat heb ik ook, die witte rand die best wel 'diep' zit (dus de plek vanaf waar je nagels los van de huid zitten, en je ze dus moet schoonhouden) Ik hoop ook dat dat nog wat hoger komt,

Oh ja, en ik zit nu steeds heel puberaal met mijn nagels op de tafel te tikken, omdat het eindelijk kan

Toch heb ik veel meer respect voor de stoppen-met-rokers, dat zal echt vele malen moeilijker zijn, knap hoor!

Carootje

kacheltje

kacheltje

12-05-2015 om 12:37

hoi

Wat knap zeg, al die nagelbijters die opeens randjes aan de nagels hebben. Ik ken heel wat nagelbijters hoor, en daarmee stoppen is zeker niet makkelijk. Je hebt ze namelijk altijd bij de hand...

Carootje, ik weet niet of het moeilijker is, het is wel veel schadelijker in ieder geval.
Vijltje, ik zie dat jij afbouwt, knap! Ik kan dat niet, bij mij is het alles of niks. En helaas was het de laatste jaren weer alles. Nu ben ik nog jong, heb relatief niet heel veel jaren gerookt (alles is teveel weet ik, maar ik denk totaal jaar of 7) en hoop dus er uiteindelijk gezonder op te worden.
Ik had echt zo'n hoestje EN 's avonds vaak een overslaand hart, wat nu meteen al over is.
Nu ben ik 8 dagen gestopt, dit is dag 9. het gaat veel beter dan de vorige keer, toen was ik echt huilerig gewoon een aantal weken, totaal niet mezelf. Nu gaat het veel beter, en ondanks dat er rookwaar in huis is (altijd) kan ik er goed afblijven.

Succes allemaal!

carootje

carootje

12-05-2015 om 13:29

Wat goed kacheltje!

Nu volhouden!!! en wat fijn dat je gelijk verbetering in je gezondheid merkt!

Juno

Juno

13-05-2015 om 08:10

Hier

Een fervent velletjesbijter en ik word gék van minuscule haakjes aan mijn nagels. Het is zelfs zo erg dat er een stukje van mijn voortand af is door het vele velletjes bijten. Hele zwakke nagels, het bladdert af en ze zijn sowieso erg zacht. Behalve dat ik momenteel bijna dagelijks met Trind smeer heb ik ernstig rode nagellak op. Op de één of andere manier weerhoudt dat mij ervan om aan mijn velletjes te zitten of aan imaginaire verdikkingen te pulken waardoor velletjes ontstaan.
Gisteren de nagellak er af en hup, meteen weer aan het pulken. Ik vet nu ook goed in, wat ik eigenlijk nog zou willen is een fles met een goede handcrème met een pompje naast de tubetjes in mijn handtas. Iemand nog een tip voor een fijne crème in een pompfles? Nagelriemen vet houden is ook een goede maar lekker spul heb ik nog niet gevonden. Of het is kleddervet, of het stinkt (brr, die lemonflutter van Lush) of het doet gewoon niets.

Barvaux

Barvaux

13-05-2015 om 08:18

kacheltje

'Wat knap zeg, al die nagelbijters die opeens randjes aan de nagels hebben. Ik ken heel wat nagelbijters hoor, en daarmee stoppen is zeker niet makkelijk. Je hebt ze namelijk altijd bij de hand...'

Het is ook niet zo simpel, geloof me, en daar gaat Carootje ook wel achter komen Stoppen is makkelijk omdat het geen lichamelijke verslaving is maar na een poosje komt het psychische deel van de verslaving toch boven en hups ze zijn zo weer weg. Ik heb er nu al weer drie op het korte niveau ipv 1 van de week. Het ziet er nog niet afgebeten af maar een haakje van een halve mm is genoeg. De vijl werkt een beetje vreemd, waar ik al over een nagel heen ben geweest zie je op de vijl en het lijkt net of het daar niet meer werkt.

Kacheltje

Kacheltje

21-05-2015 om 08:57

Hoe gaat het?

We zijn weer ruim een week verder, hoe gaat het met de nagelbijters? Vijltje, hoe gaat het afbouwen?

Hier nog steeds niet gerookt, ruime 2 weken dus nu. Het gaat wel aardig goed, al blijft het een aantal momenten per dag moeilijk. Bij de koffie, na het eten, na het werk, enz. Dan besef ik opeens dat het nooit meer kan, en dat is het moeilijke eraan. Als ik aan de lijn doe ofzo en ik laat me 1 keer gaan dan ga je de volgende dag gewoon weer verder. Als ik me nu 1 keer zou laten gaan sta ik weer op 0.
Dat maakt het lastig, het nooit...

Vooral vrije dagen vind ik lastig, de hele dag mag je zelf weten wat je doet en daar hoorde dus roken ook bij. In sigaretten zit ook anti depressiva, dus naast het stoppen met nicotine stop je ook met dat soort middelen, wat je tijdelijk wat labiel maakt.

Nou ja, 1 dag tegelijk maar, en ik hou me vast aan het idee dat het steeds makkelijker zal worden

Barvaux

Barvaux

21-05-2015 om 09:24

gaat wel redelijk

Ik bedacht me dat vijlen geen oplossing is als je er 3 mm af moet halen, daar moet je een knippertje voor gebruiken. Vijlen is alleen voor hoekjes en randjes.

Overal een keurig randje van max 2 mm maar goed ik weet dat het er zo opeens weer af kan zijn. Nu moet ik mij richten op het krabben van de hoofdhuid ivm psoriasis Kom daar maar eens af als het jeukt, nagels jeuken niet.

Vijltje

Vijltje

21-05-2015 om 11:32

reacties

Kacheltje wat knap. Ik herken erg wat je zegt over dat thuis en dus uit je (werk)ritme zijn. Dan is de verleiding en verveling veel groter. Bij mij gaat het goed op 2 dagen na de afgelopen tijd.
Ik vind het wel moeilijk, saai en ik mis het. En dat terwijl ik roken zelf eigenlijk helemaal niet zo lekker vind. Apart he?

Barvaux, knippen zet zoveel kracht op de nagelplaat dat er lucht tussen de laagjes komt. Bij stoten worden dat haakjes/schilfertjes. Vandaar eigenlijk nooit (!) knippen, maar altijd vijlen. Maar uiteraard zijn het jouw nagels

Die jeuk is vreselijk. Ik heb seborroïsch eczeem en momenteel een opvlamming en dan niet alleen meer op mijn hoofd. Jeuken kan voelen of je huid in brand staat en daardoor gewoon naast onaangenaam ook nog pijnlijk zijn. Sterkte

Ik merk verandering

Eerst volgde ik OOL uit grote behoefte aan afleiding, nu meer uit interesse. Dat is naar mijn beleving een groot verschil. Ik zit niet meer zo zeer op een reactie te wachten.
Net als het drinken van wijn; wijn drinken vanwege het effect van alcohol kan leiden tot verslaving maar wel eens een wijntje drinken puur om de smaak en het genieten is wat anders. ( ps ik ben geen drinker).

carootje

carootje

28-05-2015 om 14:56

nog een week verder

maar het gaat nog steeds goed!

Mijn man moet er erg om lachen, ik ben van een slordige nagelbijter veranderd in een 'dametje met nagelvijl en nagellakjes'
Heb sinds ik gestopt ben zeker 10 verschillende kleurtjes aan mijn collectie toegevoegd (eerder gebruikte ik ze alleen voor mijn teennagels in de zomer of voor dochter)
Wel vooral lichte, niet te opvallende kleurtjes hoor, maar helemaal zonder werkt niet, daar zijn ze echt te slap voor...

Ik vijl zeker om de dag om het bij te houden, dan is het goed te doen.

Barvaux: ik hoop dat je ongelijk hebt, maar we zullen zien, tot nu toe heb ik geen spijt en ben ik je alleen maar dankbaar voor de uitdaging!

Barvaux

Barvaux

28-05-2015 om 15:04

LOL

Hier nog wel overal 2 mm maar ik zat vanmorgen al weer op mijn pinknagel te kauwen, ben veel te lui om dan meteen er wat af te knippen of te vijlen. Het is dat ik een hekel heb aan nagellakremover maar misschien moet ik ook maar met lak beginnen?

Vijltje

Vijltje

28-05-2015 om 15:05

Carootje

Knap hoor! Ik als ex-bijter weet hoe lastig het is!
Je nagels kunnen nog best herstellen van het bijten.
De verhardingslak van Trind is iets minder sterk dan van herome, maar kun je meen ik wel elke keer gebruiken, terwijl die van herome een kuur is en daarna bijhouden.
De reactie van de lak met de nagel blijft hetzelfde.
Verder biedt (gewone)nagellak ook wel extra bescherming. Ik breng meestal 2 a 3 lagen aan, soms zelfs 4. (basis/kleur/kleur/topcoat)
Zo heb je tegen stoten wat extra bescherming.
Trek de nagellak er niet zomaar af, maar verwijder met een remover zonder aceton er in.
Nagelriemolie is ook een handige. Ik maak er af en toe gewoon mijn momentje van en zo heb je met verjaardagen altijd iets te vragen .

Hier gaat het wat op en af.
Grotendeels 7, maar dan moet er ook niets geks gebeuren waardoor ik qua tijd en gevoel de kluts even kwijtraak.

Ik blijf dus nog even op 7 sigaretten zitten totdat dat ritme er goed inzit en normaal aanvoelt.

carootje

carootje

28-05-2015 om 15:28

goeie tips weer Vijltje

wist niet eens dat er nagellakremover zonder aceton bestond! Ik heb inderdaad eerst zo'n nagelverharder-kuur gedaan, weet niet of het nou echt hielp.

4 lagen, das veel! En steeds goed laten drogen/uitharden tussendoor denk ik? (ik begrijp nu pas waarom er van die 'nageldrogers' bestaan, heb ik altijd maar onzin gevonden)
En wat bedoel je met 'basis' waarom niet direct de kleur? Is dat een soort bescherming?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.