Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 11:15

Het stoppen met welke verslaving dan ook draadje

Ok, in het draadje over longkanker hebben Carootje en ik het gehad over andere verslavingen. Wij bijten allebei op onze nagels en ik ben al talloze malen gestopt en Carootje (bij mijn weten) maar dat mag ze zelf vertellen nog nooit.

Wie doet er mee, je mag stoppen met elke 'verslaving' die je wil maar het gaat er natuurlijk om dat we elkaar wakker houden. Mijn ervaring is namelijk dat stoppen niet zo moeilijk is maar eens heb ik toch weer tien korte nagels (twee weken geleden ook weer).


Bimba Boef

Bimba Boef

21-04-2015 om 11:18

oké dan

Ik wil stoppen met altijd maar wat te eten moeten hebben. Altijd die kaken die op en neer moeten, die maag gevuld en vaak vooral ook die zoete troep die erin moet....

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 11:21

ok bimba

En wat wil je gaan doen om dat te veranderen?

Ik moet gewoon altijd een nagelknippertje op zak houden want als er maar een heel klein haakje zit dan bijt ik mijn hele nagel eraf. Bytex helpt daar niet tegen, ik kan zo stoppen maar het gaat pas mis als de nagels langer worden dan een paar mm.

Vijltje

Vijltje

21-04-2015 om 11:54

hoe ik gestopt ben

Hoe ik gestopt ben met nagelbijten en nooit meer heb gebeten na mijn 20e.

Ik ben per nagel gaan stoppen. Eerst met de pink. Dan mocht ik gewoon de andere 9 afkluiven. Toen de pink een randje had ben ik gaan vijlen met een glasvijl, zodat je nagels minder snel splijten en je dus minder snel haakjes hebt.
Toen ik nog 1 korte kluifnagel had, heb ik daar een kunstnagel op laten zetten. Acryl, omdat dat harder is dan gel en dus moeilijker op te kluiven.
Toen dat uitgegroeid was was ik klaar met bijten.
Wel heb ik nog de neiging nagellak er met mijn tanden af te trekken, maar nagelbijten heb ik nooit meer gedaan.

Dit zal bij jullie misschien niet helpen omdat je juist die randjes niet hebt, tenzij je die heel kort houdt met een vijl. Met een knipper of schaartje zet je op de nagel veel kracht en komt er lucht tussen de lagen die vervolgens splijten en haakjes geven.

Vijlen met een glasvijl om ze kort te houden zou dan misschien wel een optie voor jullie zijn. Geen haakjes en toch kort zonder er kracht op te zetten. (1 kant opvijlen en niet zagen met de vijl)

Verder zou ik graag mijn roken willen minimaliseren en uiteindelijk stoppen. Ik ben van 16 naar 8 a 9 gegaan, momenteel mag ik van mezelf voor 12 uur niet roken. Als ik werk is het geen probleem om de hele dag niet te roken, maar haal ik dat bij thuiskomst toch een beetje in.
Mijn doel is dus om in elk geval naar 5 per dag te gaan en dat dan weer langzaam af te bouwen. Voor ineens stoppen is mijn privé situatie niet geschikt alleen al voor het feit dat ik dan ga snaaien en er dus een probleem bij heb.

Duimen en roken

Ik heb tot mijn 23e geduimd. Ondanks een beloningssysteem en ByteX was het mij eerder niet gelukt. Waarom het wel gelukt is is omdat ik een kaakoperatie moest ondergaan waarbij ik 6 weken een kaakklem kreeg. Anders had ik nu vast nog geduimd.

Ik ben op mijn 17e gaan roken omdat mijn vriendinnen het ook deden. En ik dacht dat het mij zou helpen om te stoppen met duimen, maar op een gegeven moment zat ik met zowel een duim in mijn mond als een sigaret tussen mijn vingers. In dezelfde hand welteverstaan. In de zwangerschappen ben ik gestopt met het stellige voornemen nooit weer te beginnen. En natuurlijk heb ik verder ele stoppogingen gewaagd met evenzovele hulpmiddelen. Nicotinekaugom, pleisters, e-sigaret, cold turkey, allemaal tevergeefs. Aangezien ik mijn dertigjarig 'jubileum' als roker nader, en de leeftijd waarop mijn vader zijn hartinfarct kreeg, moet het stoppen echt wel gaan gebeuren. Ik moet de huisarts eens gaan bellen om te kijken of Champix o.i.d. mij kan helpen.

Andere verslavingen heb ik niet. Ik lust best een wijntje, maar drink het nooit buiten feestjes. Een maand of langer geen druppel valt me niet op, het doet me verder niks. Nagelbijten heb ik nooit gedaan, drugs of gokken ook niet.

Als ik één keer terug zou mogen in de tijd om iets te veranderen, dan is het naar de dag dat ik besloot even te gaan roken om van het duimen af te komen om daarna weer te stoppen met duimen. Wat een rotverslaving is het.

skik

carootje

carootje

21-04-2015 om 13:03

Yep, ik begin gelijk

Merkte vanmorgen in de auto al dat de nagel van mijn linker duim 'te lang' begint te worden, en doe nu erg mijn best er af te blijven! Meestal gebeurt het ineens ongemerkt, dus iets van ByteX is voor mij echt nodig!
verder iemand nog tips voor nagelverharder/versteviger iod? Ze zijn erg slap...

Moeder

Moeder

21-04-2015 om 13:09

Zoveel

Ik heb zoveel slechte gewoonten/verslavingen waar ik graag van af zou willen Maar er is altijd wel een goed excuus om er niets aan te doen.

1) lip bijten. Wat jullie doen met je nagels doe ik met mijn lippen. Tot bloedens toe en vaak doet het echt pijn. Het ziet zo lelijk uit die kapotgebeten lippen maar ik kan gewoon niet stoppen ermee.
2) veel en veel te veel snoepen. Ik werk echt belachelijk veel snoep weg op een dag en dat is helemaal niet goed voor me. Maar het is er in geslopen en het is heel moeilijk om dat weer te keren.
3) mijn social media gebruik. Twitter/Facebook en mijn mail bijhouden is ook deels mijn werk en dat maakt het zo verleidelijk om bij die laptop te blijven hangen. Maar eer ik het in de gaten heb, is er weer een ochtend volkomen nutteloos voorbij gegaan. Mijn huishouden lijdt er nogal onder en dat is niet handig.

Vijltje

Vijltje

21-04-2015 om 13:48

Carootje

Wat tips zijn:
-Nagelverharder met formaldehyde zoals herome en trind dat hebben
-Je nagels met een buffer/massagevijl behandelen zodat de aanmaak van eigen olie tussen de nagellaagjes wordt gestimuleerd
-Je nagels/nagelriemen insmeren met een voedende olie en of een kuurtje voor beschadigde nagels
-vijlen met een glasvijl en 1 kant op vijlen, niet zagen
-niet knippen

Moiraine

Moiraine

21-04-2015 om 15:01

Ik doe mee

Hoewel niet een erg actieve forummer, wil ik nu graag meedoen!
Ik wil van twee verslavingen af:
- veel te veel snoepen, voor een deel uit gewoonte, voor een deel emotie eten
- veel te veel lezen. Als ik een boek heb, dan kan ik het niet wegleggen en heb ik geen aandacht voor mijn kinderen en mijn werk cq huishouden. Vaak ga ook dan tijdens het lezen ook veel snoepen !

Ik ben nog aan het denken hoe ik dit wil doen. Maar gewoon af en toe laten weten hoe het gaat en dat ik weet dat ernaar gevraagd wordt, scheelt al, want dan voel ik me gecontroleerd! Soms werkt een stukje externe controle als de innerlijke motivatie tekort schiet.

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 15:40

Ik ben heel braaf een glasvijl gaan kopen al weet ik niet wat het voordeel daar van is lol. Nu een ander probleem; dat ding moet in mijn broekzak maar die punt zal niet lekker zitten en mijn broekzak stuk maken. Iemand daar een oplossing voor?

Charis

Charis

21-04-2015 om 16:22

Glasvijl

Een glasvijl is beter dan een 'gewone' vijl omdat je nagel minder snel splijt. Het glas heeft een fijnere structuur waardoor je je nagel als het ware 'dicht vijlt'.

Ik heb al jaren een glasvijl van Herome. Die zit in klein langwerpig fluwelen hoesje, dus van de punt heb ik geen last. Ik bewaar hem ook altijd in mijn tas, maar dat terzijde, ik begrijp dat jij hem altijd in de buurt wil hebben. Misschien heb je zoiets liggen waar je hem in kunt doen? http://www.bol.com/nl/p/herome-glass-nail-file-travelsize-glasnagelvijl/9200000005176074/

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 17:04

Herome

Ik heb die van Herome wel gezien maar die was precies 9 maal zo duur...

Nagelbijten

Het schijnt dat innemen van veel "resistant starch" voor sommige mensen een rem geeft in nagelbijten. Het hielp bij mij een poos, totdat ik weer last van stress kreeg bij mijn werk.

https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013/

Teveel eten, daar heb ik ook regelmatig spijt van. Eten zonder aandacht...

Is er hier iemand nog forum-verslaafd?

Snoepen ja

Ik ook teveel, als ik het druk heb niet, maar vooral op de rustige momenten.

Tip voor als je niet te lang wil blijven doorgaan met lezen of pc: wekker!

Vijltje

Vijltje

21-04-2015 om 21:02

klopt Barvaux

Maar de anderen hebben (mijn eigen ervaring) vaak een onregelmatig ruw vlak en daar kon ik zelf niet goed mee omgaan. Of te glad, of te ruw, of bobbels of de vijl is zo dik dat ie niet goed onder de nagel doorgehaald kan worden.
Ik heb mijn eerste kleine mini-vijltje 4 jaar gehad totdat een ander m liet vallen, deze nieuwe heb ik alweer een jaar of 6. Dus als je m niet laat vallen kan ie zo een leven lang mee. Die mini was vorige zomer ook in de aanbieding en die van nu heb ik ook nog geen 10 euro voor betaald. De nieuwe komt met een plastic hoesje (brillendoosjessysteem) dat neemt wat makkelijker mee.

Sorry, lijkt inmiddels op reclame, maar de producten doen mn nagels zichtbaar goed, ik vraag dat soort dingen vaak voor moederdag bijvoorbeeld.

Barvaux

Barvaux

22-04-2015 om 07:19

AVOO dag 1

Anonieme
Verslaafde
Ouders
Online

Ok, als degene die nu als eerste op een dag wat post even de telling bijhoudt (dag 2, dag 3 etc) kun je hier support verwachten en heb je 'meldplicht' als je die stok achter de deur nodig hebt.

Zoals ik al eerder zei: stoppen met nagelbijten is het probleem niet zo, het wordt pas moeilijker als de nagels lang worden, ik moet ze echt heel erg kort houden en als er iets spannends gebeurt over een maand, drie maanden etc.

So far so good dus hier.

Stoppen met snoepen lijkt me lastig als je niet alleen woont en je het dus niet in huis hoeft te halen. Hoe gaan jullie daar mee om? Een kastje met codeslot waarvan jij alleen niet weet wat de code is?

Pure wilskracht

Zo iets dan. Ik koop snoep wat ik niet lekker vind dus dat scheelt al iets.

Net gesport en drie crackers met hartig en zoet beleg gegeten, geen snoep dus....

Moiraine

Moiraine

22-04-2015 om 11:12

Wilskracht inderdaad, maar lastig

Gisteravond ging goed tot vrij laat, want doordat ik lekker veel dingetjes aan het doen was, dacht ik er gewoon niet aan.
Maar op het moment dat ik even rustig ging zitten, komt die behoefte om even wat te eten op. Ik weet dat het bij mij niet werkt om te zeggen, oké eentje dan....

Meestal haal ik het spul niet in huis, maar ja net jarig geweest en drie dozen met bonbons gekregen ....

Dus uiteindelijk toch weer meer genomen dan ik wilde. Vandaag een nieuwe dag en nieuwe kansen. Ik ga ervoor! Ik houd mezelf telkens voor dat zoveel suiker vergif voor mijn lijf is, soms helpt dat

Bellefleur

Bellefleur

22-04-2015 om 11:15

Mag ik ook?

Twee verslavingen:

Chips.
Facebook.

Chips is schadelijk voor mijn gezondheid, heb al een hoge bloeddruk
Facebook is schadelijk voor mijn carriere.

Stoppogingen: ontelbaar. Alle chips vind ik lekker, een boodschappenkar vol met nuttige boodschappen. Chips er in voor de kinderen. Als ik thuiskom, is het eerste wat er aan gaat: de chips.

Vijltje

Vijltje

22-04-2015 om 11:39

Lastig

Het lastige is dat ik op het moment werkloos thuis zit.
Ik heb dus teveel tijd om even dat sigaretje te pakken (gister 9 en dat vind ik niet fijn).
Als ik werk rook ik in elk geval de hele dag niet.

Ik heb als eigen regel dat ik alleen thuis en dan buiten mag roken.
Benieuwd dus als ik binnenkort op een korte vakantie ga, want dan ben ik van plan eens te kijken hoe het gaat als ik dus niet in "mijn situatie" kan komen van buiten/thuis roken.

Hortensia

Hortensia

22-04-2015 om 12:27

gedoseerd

Ik heb een ernstige dropverslaving. Van die zwartwitjes met flink salmiak. Af en toe mág ik even naar Kruidvat om een onsje, afgeweegd, te kopen en mezelf helemaal te laten gaan.

Ik kan daar echt naar uitkijken!

Maar zet me naast een pot en hij gaat leeg. Ik zeg ook altijd: "Geef me nooit een fles Dropshot cadeau want dan zul je me stomdronken meemaken - en dat komt niet omdat ik drankverslaafd ben!"

Bellefleur

Bellefleur

22-04-2015 om 12:49

Status:

Carootje, Barvaux: nagels
Bimba: snoepen
Vijltje: roken
Skik: duimen en roken
Moeder: lipbijten, snoepen, social media
Moraine: snoepen, lezen
Moeder Mop: forum
Mar SY: snoepen
Bellefleur: chips, social media
Hortensia : drop

Geordend tot de volgende categorieën:
lipbijten/nagelbijten
roken
snoepen
social media

Als bibliothecaris zijnde vind ik lezen geen verslaving. Dat is een goede gewoonte.

Half a twin

Half a twin

22-04-2015 om 13:20

Lezen geen verslaving?

Bellefleur jij kunt als bibliothecaris nog zeggen dat je werk was uitgelopen als je het eten om half acht opdient in plaats van om 18.30. Lezen hoort bij je werk.
Ik lees als een verslaafde, ga door tot er geen ongelezen letter meer in het boek staat. Ik heb mijn verlaving in zoverre onder controle dat ik 2 boeken mee mag nemen op vakantie en verder lees ik niet, ben dus ook niet lid van de bieb. Want een ongelezen boek moet uit als ik ze dus niet in huis haal kan ik me inhouden.

Ehm, Bellefleur

Van dat duimen ben ik inmiddels af hoor.

skik

Katniss

Katniss

22-04-2015 om 14:53

Grappig

Nee, ik doe niet mee, want ik ben nog niet toe aan stoppen met roken.
Wat ik wel grappig vind is dat ik, als toch best wel verslavingsgevoelige, zonder problemen ben gestopt met snoep, chips en wijn. Nou ja, af en toe neem ik nog 2 chipjes (als er toch een kind met een zak naast me zit), of een glas wijn. Maar als het vanaf nu nooit meer zou kunnen, jammer dan. Spelletjes op mijn telefoon idem dito. Soms ben ik die ook gewoon zat, dus dan doe ik een weekje nagenoeg niets.
Maar dan dat roken... Ik weet heus wel dat het ongezond is, en dat het je niets oplevert, en toch is het nooit gelukt om te stoppen. Ik heb (naast de verplichte 9 maanden) twee pogingen ondernomen, die beide na 5 weken gestrand zijn. In die 5 weken is het niet gelukt om het 'leuk' te vinden om niet meer te roken. Mijn concentratievermogen was een stuk minder, en ik voelde me in het geheel niet als mezelf. Dat is toch maf?

mirreke

mirreke

23-04-2015 om 08:29

Ja, ik heb ook iets

Het is geen verslaving, maar een gewoonte denk ik.
Ik bijt niet op mijn lippen, en ik bijt ook niet op mijn nagels, maar ik bijt op de binnenkant van mijn wangen en onder mijn lip. Niet helemaal tot bloedens toe of zo, maar ik trek er zo'n klein velletje af, en net voordat het is genezen weer. Het lijkt mij niet bijzonder gezond, zo'n slijmhuid die telkens weer moet aangroeien, en eigenlijk wil ik er wel echt helemaal van af, maar hoe? Het gaat onbewust bijna, maar als ik er bewust niet aan wil toegeven wordt het zo ongeveer een obsessie.

Ik heb geen idee hoe ik er af kom. Want je kunt de binnenkant van je mond niet echt met een vies goedje insmeren of zo. Het is puur zelfbeheersing.
Voor de rest heb ik ook snoepbuien, inderdaad niet echt als ik het druk heb, maar wel als ik lekker zit te lezen. Dan heb ik graag een zak snoep of chips. Ik doe mijn best om het niet te kopen, wij hebben dat soort dingen dus ook helemaal niet in huis. Maar soms koop ik het wel...

Niet ernstig dus, maar wel iets waar ik eigenlijk best graag vanaf wil. Maar hoe!!
Godzijdank ben ik nooit begonnen met roken, dat scheelt wel weer. Maar een zittend leven is net zo slecht, en dat doe ik wel. Ik werk als zelfstandige, als vertaler, heb het razend druk, en zit veel te veel. Ik probeer af en toe ook staand te werken, wat goed kan als ik thuis werk, maar ik werk ook erg veel op openbare werkplekken en ruimtes met wifi. En daar kan het dan weer niet.

Geen echte verslaving dus, maar wel behoefte aan een verandering in mijn lifestyle. Ik moet meer gaan bewegen tussendoor. Fiets momenteel ook zeer weinig, vanwege naar school brengen met de auto (ruim een half uur rijden, dus dat kan echt niet met de fiets) en grotere afstanden naar de winkels waar ik woon.
Met mn hoofd weet ik wat ik moet doen, maar het gebeurt niet echt.

Maar dat bijten zou al een goed begin zijn.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 08:37

Avoo dag 2

Hier geen probleem maar ik heb het nu dus waarschijnlijk het makkelijkst

carootje

carootje

23-04-2015 om 09:05

AVOO dag2

Gisteren drukke dag en niet toegekomen aan het kopen van een vijl, ByteX of nagelversteviger, maar ook niet aan nagelbijten. (Inmiddels 2 'te lange' nagels ontdekt)

Leuk dat er meer meedoen met een verslaving of gekke gewoonte!

Mirreke: dat lijkt me een lastige, dat wang-bijten! Ik weet wel wat je bedoelt, doe het ook wel eens, maar niet zo ver dat het stuk gaat.

Barvaux

Barvaux

23-04-2015 om 09:11

Heb er nog één gevonden...

Krabben op de plekken van het seborroïsch eczeem op mijn hoofdhuid... en dat gaat nog eens fijner met langer nagels!

Moeder

Moeder

23-04-2015 om 10:14

Sociale controle

Toen ik nog met mijn man samen was, deed ik alles veel minder. Hij ergerde zich als ik op m'n lippen beet en ik snoepte veel minder want ik wil niet dat iemand anders ziet hoeveel ik weg werk en ik zat veel minder voor mijn laptop omdat je dan ook gewoon andere dingen doet. Dat scheelde voor mij dus enorm. Ik ging ook helemaal los toen ik alleen ging wonen
Nu merk ik dat ik het heel lastig vind om te starten met stoppen Dus ik lees mee maar doe nog niet mee.
Ik wens de stoppers/minderaars wel heel veel succes.

Vijltje

Vijltje

23-04-2015 om 10:18

och ja

Dat heb ik ook en mijn huid reageert met versnelt maken van littekentjes, dus heb ik van die mini "wratjes" op mijn kop. Ik probeer dat maar goed te onderhouden met lotion en shampoo op recept.

Wat Mirreke heeft heb ik ook.
Peuteren, bijten van de velletjes van mond aan de binnenkant.

Als ik het zo zie ben ik gewoon een grote neuroot en kan ik beter daar aandacht aan besteden dan aan het stoppen van de uitingen ervan.

Gisteravond weer 9 gerookt. Ik ga te laat naar bed omdat ik vroeg niet kan slapen. En dan heeft de dag net een paar uur teveel. Als ik werk had was ik vast iets moeier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.