Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....


Pirata

Pirata

27-10-2016 om 10:47

eigenlijk

Eigenlijk denk ik dat mijn zoon nog steeds gelovige is omdat Pieten normale werkende mensen zijn. Een karikatuur was minder aannemelijk geweest. En wij hebben een open haard met een echte schoorsteenpijp.
Luisterpiet is overigens heel vaak incognito in Nederland, anders krijgen Sint en Pieten het allemaal niet rond vóór 5-12. De meeste kado's komen uit Spanje, een deel wordt in de laatste 3 weken in Nederland nog geregeld.

facebook

Nou, ik kan het inmiddels ook niet laten me op FB in discussies te mengen. Mensen worden opgeroepen te checken of ze met hun kinderen naar een 'echte' intocht met 'echte' zwarte pieten gaan.

Zijn we net de verzuiling voorbij, ontstaan er begrijpende contacten met andersdenkenden - roepen we deze waanzinnige polarisatie in het leven. Belachelijk. Krijgen we de discussie of Jantje naar het Sintfeest van de voetbal mag omdat daar zwarte Pieten zijn, of liever naar het Sintfeest van de creaclub waar roetveegpieten zijn, of regenbogers, of weet ik wat.

Ik ben ruimschoots 50-plus, vier mijn hele leven al met veel plezier Sinterklaas met ons gezin plus aanhang, en ik zou het erg jammer vinden nu dan maar over te stappen op die suffe HoHoHoSanta alleen maar om van al deze vechtjasserij af te zijn.

Jaina

Jaina

27-10-2016 om 11:23

Herkenbaar

Toen ik klein was speelde er altijd een oom voor sinterklaas. Alle kinderen wisten dat het oom x was maar dat stopte niemand om ook gewoon in sinterklaas te geloven. Ik dacht altijd dat sinterklaas zijn kostuum uitleende aan oom x omdat hij natuurlijk niet overal tegelijk kon zijn. Ik vond het een hele eer dat oom x blijkbaar zo goed bevriend was met sinterklaas. En oom x in zijn kostuum was toch ook wel weer een beetje echt sinterklaas. Hij wist in elk geval precies wat er in het grote boek stond
Herkenning van een bekende als sint/piet is echt niet zo problematisch verder.

lieverdje

lieverdje

27-10-2016 om 12:22

'echte' intocht

jeetje, dat gaat wel ver. Ik wil gewoon een gezellige intocht en zou het wel op prijs stellen als het niet heel erg anders is dan anders (ben toch voor een geleidelijke overgang). Maar om 'verkeerde' intochten te gaan boycotten, nee zeg.

Maar het polariseert inderdaad.... ik moet zeggen dat ik ook wel onaangenaam verrast was zonet toen ik op facebook zag dat een vriendin berichten in de trant van 'deel dit als je wil dat Sylvana terug naar Suriname gaat' had gedeeld. Had ik niet van haar verwacht....Ik begrijp de sentimenten dat mensen zwarte piet niet kwijt willen, maar zulke acties, daar kan ik niet achter staan

Sally MacLennane

Sally MacLennane

27-10-2016 om 12:24

dit vind ik eng

"Mensen worden opgeroepen te checken of ze met hun kinderen naar een 'echte' intocht met 'echte' zwarte pieten gaan."

Lieve help! Dat vind ik pas echt eng! En, wat als jij merkt dat jouw buurvrouw naar een intocht met roet- of regenboogpieten gaat? Mogen jullie kinderen dan niet meer met haar kinderen spelen?

Wat een eng fanatisme, en dat om een sprookjesfiguur...

Li

Li

27-10-2016 om 13:14

Ach

het zal wel meevallen. Overgangen zijn altijd lastig, gewoon je niet te druk maken. Over een halve eeuw weten we niet beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2016 om 13:18

Lieverdje

Mijn jongste dochter, ruim 9, was een halve dag van de rel toen we haar toch maar eens op de hoogte brachten. Ik vond het niet verstandig om het nog langer uit te stellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2016 om 13:22

Jaina

Wat jij schetst van je eigen jeugd vind ik wel heel schattig. Maar het bevestigt wat ik tegen mensen zeg die persé zwarte Zwarte Piet willen handhaven. Kinderen geloven álles, want waarom zouden pappa en mamma daarover jokken? Dus als Piet opeens vegen heeft en de ouders maken dat aannemelijk, is dat voor een kind zo klaar als een klontje, dát is een echte Piet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-10-2016 om 13:42

Dat verwacht ik ook

Het wordt nu zo groot gemaakt, maar over een jaar of wat zien die Pieten er gewoon anders uit en mauwt niemand daar meer om.

De kinderen boeit dat ook echt niks. Die zien gewoon Piet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-10-2016 om 13:56

Ik ben héél benieuwd naar de intocht

dit jaar. Als iedereen de hakken zo in het zand blijft zetten en zo woedend blijft doen, hou ik mijn hart vast.

Tonny

Tonny

28-10-2016 om 10:02

Nee he...

Mijn hele Facebook tijdlijn vol met berichten van ' Nederland is mijn land' met zwartepietgedoe. Houd nou toch eens op zeg. Al die polarisatie!!

Zijn we net wat door de verzuiling heen en ontstaat er onderling begrip, krijgen we deze heisa. Pfff.
Maar goed, er zit van alles achter en daar moeten we met elkaar wat mee.
Maar wat??

Hipster Piet

Iedere buurman, oom of neef kan Sinterklaas spelen want die baard is vermommend genoeg. Voor mij was het hele punt in de Zwarte Pieten discussie de herkenbaarheid. Die blackface en kroespruik kan echt niet meer anno nu. Gelukkig zijn baarden al een hele tijd weer in de mode, dus we maken een Piet met roetvegen en voor de onherkenbaarheid krijgt hij een volle hipsterbaard en een manbun.

skik

lieverdje

lieverdje

28-10-2016 om 11:23

hipsterpiet/schmutzli

....begint Piet dan aardig op een Schmutzli (soort zwarte klaas uit zwitserland) te lijken

https://smartalli.files.wordpress.com/2011/12/chlausschmutzli.jpg

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2016 om 11:41

Lieverdje

Daar ga je van dromen!

Ieuw Lieverdje!

Ik dacht meer aan zoiets: http://inspirationseek.com/33-man-bun-hairstyle-ideas/

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-10-2016 om 15:19

Voor

Ik ben voor de hipsterbaard en de manbun!!!

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2016 om 20:10

Haha

Ik ook! Op naar de Hipster-Piet. Ik geloof dat ik toevallig de stad even in moet als Sint en de Hipsters aankomen

passiebloem

passiebloem

30-10-2016 om 22:45

zondag met lubach over roetpiet

http://www.vpro.nl/zondag-met-lubach/kijk/afleveringen/seizoen-5/aflevering-9.html

Meesterlijk, alleen kinderen tussen de 40 en 80 hebben moeite met de verandering van zwarte piet......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.