Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....

pff Hij is er weer. De kinderombudsman is kritisch over zwarte piet, vervolgens wordt ze bedreigd.
zie de link http://www.nu.nl/binnenland/4329639/doodsbedreigingen-kinderombudsman-kritisch-rapport-zwarte-piet.html

Ik merk dat ik werkelijk geen zin heb in weer deze discussie waarin je alleen maar voor of tegen kan zijn. Van mij mogen ze zwarte piet best aanpassen, ze mogen hem ook zo laten of geleidelijk aanpassen. Maar ik ben de manier van discussiëren zo zat. Toch zwaar gestoord dat de kinderombundsman nu bedreigd wordt vanwege haar kritische rapport? Waarom kan er niet wat flexibeler gereageerd worden?

Ik vind hem als een schaduw over het sinterklaasfeest hangen. We hebben al een hele tijd geen gelovige kinderen meer. Toch is het een van de leukste feesten van het jaar. Ik ga "gewoon" geloven als ik sinterklaas zie. Maar bij de landelijke intocht zal weer allemaal extra politie op de been zijn omdat hij mogelijk verstoord wordt door tegenstanders. Ik vind het echt jammer dat dit zo loopt.

Het zou toch fijn zijn als we dit gesprek met elkaar wat genuanceerder zouden kunnen voeren, beide "kampen" wat meer begrip kunnen hebben voor elkaar en we het belang van een gezellig kinderfeest weer gaan zien. We zullen het toch samen moeten doen in de samenleving....


Luchtiger inderdaad

http://www.sint.nl/html/history/oudstegezicht.html

Toch is het negatieve sentiment rondom zwarte piet echt wel te begrijpen.

Maar ik heb wel een hekel aan afschaffen.

Ik ben er voor om Patrick Mathurin als zwarte Sinterklaas dit jaar de intocht te laten doen.
De oudste afbeeldingen van Sinterklaas laten een hoop ruimte om wie dan ook in dat pak te hijsen.
Misschien is het nog wat te vroeg, maar er komt een moment dat het wel in beeld komt.
Dat valt heel goed uit te leggen aan kinderen. Die het waarschijnlijk helemaal niet opvalt dat er verschillende mensen schuilgaan in dat pak.
Net als de Paus, die is ook de opvolger van Petrus en al lang niet meer dezelfde als toen.

Tot die tijd probeer ik wel te genieten van degenen die creatief met dat feest omgaan.
En niet zoals Jumbo, zwarte piet en sinterklaas, maar helemaal afschaffen.


https://www.youtube.com/watch?v=8QISrRycitE
Want Sinterklaas komt toch gewoon uit Suriname?

Niet moe genoeg blijkbaar.

Voor iemand die er moe van wordt, wijd je er anders een behoorlijke lange post aan. Een kribbige reactie, maar ik ben de discussie ook echt spuugzat. Die stoomboot had gewoon drie jaar geleden al door een regenboog moeten varen, dan had het geertvolk nog een jaartje kunnen morren en daarna was het klaar geweest met het gezanik.

Met Kenfan eens

Ik volg het Sinterklaasjournaal niet meer wegens te grote kinderen, maar ze hadden die boot inderdaad door de regenboog moeten laten varen en voortaan allerlei kleuren pieten kunnen hebben. De deur stond wagenwijd open, echt een gemiste kans. Straks wordt de zwartepietendiscussie an sich nog een traditie die verheven wordt tot niet-materieel cultureel erfgoed.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-10-2016 om 08:23

Ben er ook echt klaar mee

We hebben hier nog een gelover in huis en die vroeg zich verschrikt af wat er met Zwarte Piet was, na alle berichten gisteren over de Kinderombudsman. Ik heb heel laf de tv uitgezet.

Dit gaat echt onderhand nergens meer over.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 08:49

Voor ons al een tijdje geen Sinterklaas meer

Toen de kinderen van het geloof waren gevallen duurde het niet lang meer tot de Sint ons huis voorbij mocht galopperen, maar de traditie op zich ben ik als rechtgeaarde Nederlander natuurlijk leuk blijven vinden. Ik blijf de discussie met voorstanders van een zwarte Zwarte Piet wel voeren, maar de toon die terugkomt is zo verschrikkelijk hard, dat ik me echt afvraag hoe het zo mis heeft kunnen gaan onder de diverse hersenpannen in Nederland. De nekschoten schieten over en weer, de meest grove verwensingen, gebrek aan kennis ook, totaal ontbreken van ieder greintje van empathie, ja ja wel allemaal veilig achter het toetsenbord, dus bij een confrontatie zal het dan wel weer iets worden als 'zo bedoelde ik het nu ook weer niet'. Als ik naar onze eigen vrienden/kennissenkring kijk, zie ik dat de sentimenten over het uiterlijk van Zwarte Piet totaal niet begrepen wordt of niet begrepen wíl worden door een groot deel. Zo schat ik in dat een deel daar weer van, Geert ook wel een fijne man vinden. Dat vind ik teleurstellend, maar zolang het bij woorden blijft schaf ik de vrienden niet af. We moeten ondanks onze meningsverschillen toch normaal met elkaar om kunnen gaan?

Door het gedoe zou het hele Sintfeest wat mij betreft in de mottenballen mogen, maar dan heb je Leiden helemaal in last. Of zoals zo'n vriendelijke voorstander van Zwarte Piet net schreef: straks is de VN nodig in Nederland.

passiebloem

passiebloem

01-10-2016 om 09:44

de manier waarop

Weet je het maakt me nog niet eens uit wat er veranderd. Maar het zou fijn zijn als de manier waarop de discussie gevoerd wordt veranderd. Ik snap ook dat zwarte piet aangepast zou moeten worden en ik snap ook dat mensen dat tegen de borst stuit om allerlei redenen. Maar wat er nu gebeurt is dat beide "kampen" zich ingraven in hun eigen standpunt en dat naar de ander schreeuwen. En natuurlijk helpt het internet daar niet bij. Maar het zou fijn zijn als alle twee de kanten wat beter naar elkaar zouden luisteren, inleven in wat het bij de ander oproept en dan samen tot een nieuwe compromis komen. Dat zou toch moeten kunnen? Ik vind het idee van een zwarte sint prima, het idee van regenboogpieten, of toch een meerjaren plan waar hij geleidelijk in veranderd? Zo iets?

Trend

Ik kan de actie van Jumbo wel waarderen; wel de traditionele lekkernijen waar het rond feestelijke dagen om gaat en daarmee klaar.
Kerst en Pasen hebben door de jaren heen ook drastische versoberingen ondergaan; kinderen kennen de tekst van ' er is gekomme..' niet eens. De kerkgangers zijn zo de enigen die deze feesten, welke vroeger nationale feesten waren, nog vieren met de boodschap die de feestelijkheden uitdragen.
Voor de rest zijn het eetfestijnen al dan niet met wat kadootjes.
Jumbo past gewoon de veranderingen toe, gelijk aan twee andere tradities. Iedereen blij want je mag het zelf invullen zoals je het wilt. Wil je op 5 dec je kinderen verblijden met leuke chocoletters of een pakje in de schoen, alles kan.
Wij gingen de laatste jaren met de kinderen naar de film of de bowlingbaan. Ik denk dat 5 december in de toekomst nog eens een landelijke gezinsuitjesavond gaat worden. Ook leuk, alleen even wennen. Het hartverwarmende van de oude man op zijn paard is er toch al af door alle strijd erom heen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-10-2016 om 09:57

Inderdaad

Weten jullie een leuke beetje actieve Facebookpagina die alternatieve Pieten promoot? Als tegenhanger van alle pro-ZwartePieten - want anders houd je niet van Nederland - herrie.

Juno

Juno

01-10-2016 om 10:14

2.0

Er is inderdaad een club die alternatieve Pieten promoot. Persoonlijk vind ik deze veel beter dan stroopwafel- of regenbootpieten omdat die geen recht doen aan de historie van het verhaal en de ontwikkeling die het feest in de loop der eeuwen heeft doorgemaakt. Sint Nicolaas heeft zwarte slaven vrijgekocht en ze daarna in dienst genomen als page.
In de loop der jaren is Piet veranderd van page naar boeman naar mallotige blackface naar onmisbare en bovenal magische helper. En om die magische, onmisbare helper gaat het: tijd voor Piet 2.0!
https://www.facebook.com/UpdateZwartePiet

Triva

Triva

01-10-2016 om 10:19

Juno

Omwille van de discussie hier: wat is er beter aan DIE alternatieve pieten?

De enige oplossing die ik zie die ook goed moet vallen bij de voorstanders van Piet is de roetveegpiet.

Juno

Juno

01-10-2016 om 10:29

Trivia

Kijk dan even op die link: De Piet is niet geschminkt, kan elke huidskleur hebben maar is wel geheimzinnig door het Zorromasker en de cape. De magie blijft, het verhaal blijft en het racisme gaat er af.

Een logische evolutie. Piet is nu eenmaal de helper van Sint, zonder Piet is Sint tegenwoordig toch een soort van seniele oude baas. Piet moet!

Ik vind roetveegpiet zo enorm fout. Alsof je zwart wordt van vuil. My o my, ik dacht dat we dát stukje racisme achter ons hadden gelaten ergens in de jaren 50.

einde van een sprookje

Misschien moeten we dan het sprookje maar beëindigen. Ik vind het op zich jammer dat zo'n collectief verhaal kapot gepraat wordt met zwaar beladen betekenissen,waarvan de herkomst even dubieus is als de herkomst van zwarte piet. En sinterklaas.
Dan komt sinterklaas zonder zwarte pieten het land binnen. De Pieten zijn tegengehouden bij de grens, zij mogen er niet meer door.
Dan kunnen we tegelijk het volgende mysterie ontzenuwen: sinterklaas roept daarom alle ouders en volwassenen op om hem te helpen. Daarvoor moeten ze wel cursussen volgen: door de schoorsteen kruipen, op de dakrand lopen, zoveel mogelijk cadeautjes meenemen etc. Er komen zwarte, rode, witte en bruine helpers, sommigen in keurig pak, anderen in kleurige koto's.
Met maar één belangrijke vraag: wat doe jij voor de kinderen, hoe zorg jij dat alle kinderen een cadeautje krijgen? Daarover heb ik de anti-zwarte-pieten nog veel te weinig gehoord. Daar hoor ik graag alternatieven voor, namelijk de mogelijkheid om alle kinderen op een of andere manier volstrekt te verrassen met bijzondere cadeautjes.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

01-10-2016 om 10:39

Racisme

Ik ben een van de eerste voorstanders van het afschaffen c.q. aanpassen van zwerte piet, maar als het hele feest de nek om wordt gedraaid gaat dat mij veel te ver.

Sterker nog. Ik voorzie dat een dergelijke afschaffing het racisme in Nederland alleen nog maar veel heftiger zal aanwakkeren.

Mijn kleinste is zes, dus gelukkig zijn wij er straks van af.

Regenboog

Regenboog

01-10-2016 om 10:42

Ingegeven door volwassenen

Gisteren hoorde ik die kinderombudsman in het journaal vertellen dat kinderen zwarte piet niet leuk vinden. Persoonlijk kan ik mij daar weinig bij voorstellen. Hele jonge kinderen valt het verschil in huidskleur niet eens op. Doordat volwassenen daar over praten worden ze zich daar bewust van.
In de kleuterklas van mijn dochter heeft de juf het boekje Anders is leuk voorgelezen. Over een kameleon die geboren werd tussen allemaal krokodillen. De krokodillen noemen de kameleon Anders en ze vinden hem leuk.
Na het voorlezen van het boek was er een kringgesprek over wie er anders is en waarom. Geen enkel kind benoemde huidskleur als anders in deze multiculturele klas. X werd ander gvonden om haar mooie krullen. Y was anders door zijn broek (had als enige een lange broek aan op een warme dag. Mijn dochter werd anders genoemd door de moedervlek op haar oor.
Echt als volwassenen stoppen met die onzin discussie, we zwarte piet wat minder zwart maken tot we uiteindelijk roetpieten hebben heoft er aan het feest verder niet gemorreld te worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 10:47

Tsjor

Ik zie toch zeker wel initiatieven om ook de armere kinderen een leuk Sinterklaasfeest te bezorgen. En kinderen die thuis geen Sinterklaas vieren door hun opvattingen, daar kan de maatschappij niet zoveel aan doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 10:49

Ik zou het ook idioot vinden als het zover zou komen dat het afgeschaft moet worden. Dat lijkt mij helemaal niet nodig. Ik vind de 'zorro'-Piet eigenlijk een héél goed alternatief. Zo simpel. Als de ouders niet door het huis zouden lopen briezen dat hún Sinterklaas verstierd wordt door mensen die hún niks gunnen, zouden die kinderen gewoon wennen aan andere Pietjes.

Piet 2.0

Dank voor de link Juno! Ik vind hem geweldig. En wat een prettige toon van discussiëren ook!

passiebloem

passiebloem

01-10-2016 om 13:13

zwarte piet 2.0

Wat een leuk idee! Toch het magische behouden....

Ik gun ook alle kinderen sinterklaascadeautjes, dat ben ik met Tjor eens. Zeker als er weinig geld in het gezin is.
In de Trouw van vandaag stond ook een stuk over de discussie en wat kinderen ervan vonden. Die gaven aan dat ze vooral wilde dat volwassenen stoppen met ruziën over zwarte piet. Ik denk dat ze een punt hebben....

Ik vind de discussie hier ook prettig en constructief. Kunnen we hem landelijk maken?
ik zag bij de Hema een boek van sinterklaas liggen van marsepein. Prachtig, het is leuk als die symbolen toch blijven.

Jaina

Jaina

01-10-2016 om 13:35

Sinterklaas niet afschaffen

Het is wel heel dramatisch om meteen te roepen dat we dan sinterklaas maar moeten afschaffen of op een niet traditionele manier vieren.
Het enige wat er veranderd hoeft te worden is Piet: je kan kiezen voor regenboog pieten, zorro pieten, roetveegpieten of een combinatie of iets dergelijks.
Essentieels veranderd er dus helemaal niks. Verder kan alles gewoon hetzelfde blijven.
Ik snap de hele al jaren durende ophef dus niet. Mensen van met name Surinaamse afkomst geven aan dat ze er last van hebben en er vroeger als kind mee zijn gepest. Natuurlijk is die hele ZP verdacht blackface achtig. Vergelijk ZP bijvoorbeeld maar met hoe hoe Afrikanen neer worden gezet in Kuifje in Afrika.En dat was in dat tijdsbeeld toen normaal en men dacht er niet verder over na. Nu wel. Dus het is het tijd voor een update naar de 21ste eeuw.
En daar hoeft verder helemaal niet moeilijk over gedaan te worden, regenboogpieten of zorro pieten of wat je maar wil zijn essentieel weinig anders in hun functie.
Dus sinterklaas kan gewoon gezellig worden gevierd zoals altijd, alleen dan met een zorro/gele/groene piet ipv een zwarte piet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-10-2016 om 13:54

eindelijk, nuance!

Ik word zo ontzettend ziek, letterlijk fysiek ziek van de hele discussie. Er zijn écht mensen mee gepest. Neem dat serieus en zeg niet dat ze op moeten pleuren naar hun eigen land (is dat niet hetzelfde volk van "daar moet een piemel in?").

Ik ben niet voor, ik ben niet tegen. Kijk eens naar oude foto's en prenten, daar zagen Sint en Piet er ook heel anders uit. De enge roe-zwaaier is een vrolijke kindervriend geworden waar Sint heel veel aan heeft. Maar het is gewoon een feit dat er mensen last van hebben.

Dat met die maskertjes vind ik een geweldige oplossing, de roetveegpiet idem dito, en een getinte sint mag er ook best zijn. Als kleuter vond ik het helemaal niet raar dat de sint op school bijna 2 meter was en graatmager, terwijl die op papa's werk amper 1 meter 50 was, een uilenbrilletje had en de taille van de kerstman. Ook de verschillende stemmen slikte ik voor zoete koek. Had me een sint met een kleurtje voorgeschoteld en ik had het ook best gevonden. Immers, mijn moeder zei dat sinterklaas heilig is en voor mij stond dat gelijk aan "die man kan alles".

Nu is Sint en Piet een feest dat ik associeer met brullende Nederlanders die doodsverwensingen sturen, mensen die hier geboren en getogen zijn naar een ander land wensen en hun kinderen zo leren dat er geen plaats is voor dialoog want "hun verkwanselen onze traditie".

Nota bene: palingtrekken, zwaanknuppelen en zwientie tikken zijn ook tradities. Ook maar in ere houden?

En nee, concessies doen m.b.t. Sint en Piet is niet hetzelfde als slaafs toekijken hoe een groep relturken en asomarokkanen het voor de rest bederven.

Triva

Triva

01-10-2016 om 13:54

Juno

'Ik vind roetveegpiet zo enorm fout. Alsof je zwart wordt van vuil. My o my, ik dacht dat we dát stukje racisme achter ons hadden gelaten ergens in de jaren 50.'

En bedankt zeg. Het is wel tekenend dat je meteen het woord racisme begint. Zwarte piet is zwart van het roet uit de schoorsteen (en ja ik weet dat dat van oorsprong niet zo is maar dat is dus MIJN verhaal, mijn draai) dus niet helemaal zwart schminken maar met vegen.

Verder: ik had wel op die pagina gekeken, ik vond het een veel te vage groep en zoals ik al zei: vanwege de discussie hier is het handig als je het in je eigen woorden samenvat.

Zorromasker? Slecht idee. Ik vind het helemaal niks.

Regenboog, kinderen die Zwarte Piet niet leuk vinden

"Gisteren hoorde ik die kinderombudsman in het journaal vertellen dat kinderen zwarte piet niet leuk vinden. Persoonlijk kan ik mij daar weinig bij voorstellen. Hele jonge kinderen valt het verschil in huidskleur niet eens op."

Volgens mij had de kinderombudsman het over zwarte kinderen omdat die voor Zwarte Piet uitgemaakt worden of andere nare, flauwe en pijnlijke opmerkingen krijgen n.a.v. Zwarte Piet.

skik

En het is zo simpel ...

Als we internationaal voor schut staan met een achterhaalde black face, een groot deel van onze eigen bevolking er aanstoot aan neemt, dan is het zonneklaar dat Piet een ander gezicht moet krijgen. En het liefst een beetje snel ook voordat een aardige traditie definitief de nek om wordt gedraaid. En Piet ook nog in handen valt van gewiekste burgermeesters die hem inzetten voor city marketing. (buh, Stroopwafelpiet)

Ook al is het sneu voor het gedepriveerde Geertgepeupel aan wie het volwassen leven zo weinig vreugde biedt dat ze zich vastklampen aan een sprookjesfiguur. Die krijgen een kratje pils en mogen op de dag van de intocht allemaal gratis een dagje met het hele gezin naar de Efteling. Met z'n allen in een touringcar met een moppen tappende Geer en Goor, een karaokeoptreden van Jantje Smit en Frans Duits. Nou, ik voorspel je, dan hoor je ze niet meer.

En die nieuwe Piet hoeft niet orgineel te zijn. Als hij maar onherkenbaar is. Roetvoegen en zorromaskers vallen af, een beetje schrandere kleuter ziet dan direct dat meester Sjors onder die baret zit. De Pietfiguur buigt al jaren geleidelijke mee met de tijdsgeest.
Nu leven we in een snelle tijd, met een vanbovenaf verplicht kijken naar het Sinterklaasjournaal. Dus hup,NRT, aarzel niet langer,neem je verantwoordelijkheid: Dieuwertje, knal die stoomboot door de regenboog.

En als dat achter de rug is, de Toverbalpietjes op de wal aan het strooien zijn, dan mag de stoomboot nog een tochtje maken om de grootste fanatici van beide zijden af te zetten op Rottumerplaat. Om ze pas weer op te halen als ze weer vriendjes hebben gemaakt.

Was alles maar zo eenvoudig.......

Onnozele actie van ombudsvrouw

Die actie van de kinderombudsvrouw vind ik een beetje dom. Die verdenk ik ervan dat ze, om zich op de kaart te zetten, ook even een steentje in een toch al troebele vijver wilde gooien.

Een flinke baksteen ook , want ze kwam meteen met grof geschut aanzetten, het Kinderrechtenverdrag van de VN. Toe maar.

En dan ervan opkijken als het cerebraal uitgedaagde der natie op twitter duikt om hun gal te braken. Johhhh.

passiebloem

passiebloem

01-10-2016 om 15:01

kenfan

"Die actie van de kinderombudsvrouw vind ik een beetje dom. Die verdenk ik ervan dat ze, om zich op de kaart te zetten, ook even een steentje in een toch al troebele vijver wilde gooien."

ik denk dat zij dit gewoon moet kunnen zeggen. Ze komt op voor de rechten van alle kinderen. En als zij kinderen tegenkomt die zich extra gediscrimineerd voelen rond sinterklaas, dan is het goed dat dit ter spraken gebracht wordt.
Net als dat de groep die zwarte piet willen behouden hun mening zouden moeten kunnen geven zonder dat deze weg gezet worden als PVV stemmers. Ik ken genoeg mensen die erg voor ZP zijn maar geen PVV stemmen. Het zo jammer om mensen in een bepaalde hoek te zetten vanwege hun mening. Ik denk dat het tijd is voor een respectvol debat over en weer. Ik vond het begin hier een voorbeeld....

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 15:31

Kenfan

Om eerlijk te zijn vond ik het juist wel goed dat ze meteen korte metten maakte met Zwarte Piet. Het is bijna zover, hup, die bezem erdoor. Maar we leven in een land waar ook mevrouw de Kinderombudsman geen officieel standpunt mag innemen van het door jouw mooi omschreven gedepriveerde Wildersgepeupel. Ze zat gister bij Pauw en ik kon werkelijk geen spoortje verbazing over de galuitstortingen bij haar bespeuren. Ze had het, zoals ze zelf zei, al verwacht en ze was voornemens aangifte te doen van de ergste bedreigingen.

Wat me vooral opvalt is dat de voorstanders van zwarte Piet totaal nergens over mee willen denken. De hakken staan in het zand en daar blijven ze staan. De mensen die niet tegen een veranderde Piet zijn, denken zich suf, maar het is nooit goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 15:39

Juno

Zo ziet een vuil gezicht eruit:

http://www.l1.nl/sites/default/files/imagenodes/mijnwerkers.jpg

http://www.l1.nl/sites/default/files/imagecache/full-node/video_thumbs/mijnwerk1.jpg

Omdat kinderen niet meer weten wat mijnwerkers zijn, kun je ze prima wijsmaken dat het zwart uit de schoorsteen komt. Ondanks onze heteluchtverwarming vonden onze kinderen het héél logisch dat er evengoed een Pietje door af kon dalen en tja... in dat kanaal is het vies.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-10-2016 om 15:41

Beetje onhandige zin

Niet omdat kinderen niet meer weten wat mijnwerkers zijn, maar gewoon omdat je ze van alles wijs kunt maken, is het aannemelijk dat ze zwart worden door de schoorsteen.

Zinloze discussies verdienen geen respect

Ik vind ook dat iedereen alles moet kunnen zeggen zonder dat hij direct bakken stront over zich heen krijgt gekieperd, maar dat is helaas niet de wereld waarin we leven. Als mevrouw Kalverboer die ophef niet had voorzien, dan vind ik dat wel heel naief.

Ik zie geen enkele aanleiding om respectvol te blijven jegens volwassenen die over de grond rollen vanwege een sprookjesfiguur. En het daarmee voor kinderen dreigen te verpesten. Deze stompzinnige discussie heeft nu lang genoeg geduurd. Ik erger me er kapot aan. Heeft ooit een feminist zich druk gemaakt over die arme Sneeuwitje, die zich afbeulde voor maar liefst zeven dwergen? Staken geen poot uit natuurlijk, te beroerd om de tafel te dekken. Schande.

Gezien het ons besmette verleden kan ik voor de aversie van donkere mensen tegen zwarte Piet begrip opbrengen. Voor een volwassen kerel die drenst dat Zijn Piet zwart moet blijven echt niet.

Triva

Triva

01-10-2016 om 16:32

Kenfan

'Ik zie geen enkele aanleiding om respectvol te blijven jegens volwassenen die over de grond rollen vanwege een sprookjesfiguur. '

Nou dat was wel duidelijk gezien je Geertvolk, Geertgepeupel, Wildersgepeupel, Geer en Goor, Jantje Smit en Frans Duits.

Over die regenboog, daar voeren ze bijna tien jaar geleden al doorheen. Die werd een paar jaar geleden opgevoerd maar iemand had niet opgelet, was oud nieuws.

Het sinterklaasjournaal wil geen trendsetter zijn, wil niet de dienst uit maken en daar waar ze twee jaar geleden het goede pad op gingen is dat dus vorig jaar weer helemaal teniet gedaan. Dat was voor mij overigens de druppel, ik vind dat ze geen ruggengraat tonen en te bang zijn om het voortouw te pakken. Slappe hap, bang voor bedreigingen... Ik wilde een langzame overgang en die leken ze in te zetten maar nee.

Van mij mogen het best gekleurde pieten worden overigens, zeker geen maskerpieten, we vieren geen carnaval. Ik heb als kind nog nooit een piet thuis gehad dus zolang ome Kees of meester Jan zich niet verkleed kan de roetveegpiet gewoon blijven bestaan. Dan moet meester Jan maar Piet spelen op de buurschool al denk ik dat hij in het geel ook herkenbaar is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.