Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....


Jaina

Jaina

13-10-2016 om 11:08

Lieverdje

Waarom is een kleurenpiet onmogelijk? Dat is toch een prima oplossing. Heel vrolijke kleurtjes, allemaal een beetje clown achtig. Aangezien veel mensen clowns en piet leuk vinden (hoe onbegrijpelijk ook) lijkt het me perfect. en kinderen vinden schmink en zo vaak leuk en dan kunnen ze zich in elke kleur of meerdere kleuren laten opvrolijken. Piet heeft toch al een beetje de rol van de nar dus een kleurrijke outfit en gezichten in alle kleuren van de regenboog past best.

Li

Li

13-10-2016 om 11:28

Kaaskopje

Ik zeg niet dat ze geen binding hebben met de slaven, maar het is gewoon een feit dat ze de rest van hun afkomst verdoezelen. Dat mag, maar het verzwakt hun zaak. Ik stam echt niet af van slavenhouders, mijn voorouders tot en met mijn grootouders leefden in bittere armoede, inclusief een kindersterfte van meer dan 50%. Moet ik me dan aangesproken voelen en om die reden ZP omkatten? Als je zo ver terug gaat in het verleden, doe het dan ook goed en kijk naar de hele geschidenis en niet een klein stukje ervan. Inclusief de rol van mede-Afrikanen.

Je kan het beter simpel houden: kinderen worden gepest/gediscrimineerd, daar moet wat aan gedaan worden zodat zij ook een leuk feest hebben. Punt. Op die manier zou het gewoon een noodzakelijke aanpassing zijn geweest, net als het verdwijnen van de roe, daar kraaide ook geen haan naar. Als je er een blackface traditie bij gaat halen die hier nooit bestaan heeft en een slavernij die voor de meeste (destijds straatarme) Nederlanders een ver van mijn bed show was, dan vertroebel je de zaak en zet je hem onnodig op scherp. Dat is mijn punt. Dan krijg je dus van die commentaren als "ga maar terug naar je eigen land" tegen mensen die hier geboren en getogen zijn. Men voelt zich aangevallen en dat helpt gewoon niet.

En anders moeten wij Spanje maar eens om excuses en compensatie voor de Tachtigjarige Oorlog gaan vragen.

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 11:40

ik zeg niet dat dat onmogelijk is

....maar ik zit te denken in een richting die niet teveel verandert, vanuit de gedachte dat mensen van tradities houden en een eigenschap van tradities is dát ze niet veel veranderen. En tegelijkertijd moet er geen associatie zijn met etniciteit.

Ik weet niet hoeveel mensen er clowns leuk vinden hoor.... mijn 7-jarige in ieder geval niet meer na het jeugdjournaal van gisteravond Maar op zich, tja. Gekleurd kan ook wel, maar zwart door roet is nog historisch onderbouwd (Zie wikipedia over zwarte piet, hoofdstuk boeman). En esthetisch gezien, denk ik dat allerlei kleuren wel heel bont is; dan zou je pieten al de kleur van hun pak moeten geven. En die pruik moet nog steeds anders natuurlijk, want de associatie met getinte minderheden moet verdwijnen.

Misschien dáárom ook wel niet alle kleuren; ik ben ook wel een beetje bang dat het dan een krampachtig 'alle kleurtjes tellen mee'- verhaal wordt. Terwijl Sinterklaas helemaal niet gaat over de multiculturele samenleving. Dat moet geen issue zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2016 om 11:49

Lieverdje

Denk je niet dat juist de groep met een enorm minderwaardigheidscomplex -de laagopgeleiden, werklozen, etc- die grove taal uitslaat op social media? ===

Doet dat er iets toe in mijn opmerking hierover? Ik kan er geen statistieken over weergeven, maar ik ben zo mal om regelmatig te kijken wie mensen zijn die van alles lopen te brallen en dan kom ik tot de verbazingwekkende conclusie dat dat net zo goed intelligente mensen met meer dan het laagopgeleide niveau zijn. Met het beroep 'zelfstandige' moet je overigens uitkijken. Met een uitkering vinden sommigen zichzelf ook 'zelfstandige', zo kun je 'werken' zonder een werkgever te noemen.

"Nee, natuurlijk niet. Zwarte piet is een sleutelfiguur in het hele feest. Zonder piet geen pepernoten, geen kadootjes in de schoen, geen pret. Alleen een ietwat saaie Klaas met een dik boek waar alles in staat. Ik denk ook niet met het oplossen van piet het onderliggende probleem opgelost is. Jij wel? Zou het echt wat uitmaken als sinterklaas geen knechten meer heeft, zullen mensen zich dan netjes gaan gedragen op het internet? Alle alternatieven voor zwarte piet worden namelijk tot nu toe neergesabeld: roetpiet is te herkenbaar/ongeloofwaardig, een zwarte pruik zonder schmink herinnert nog steeds aan afro-slaven, de kleding is van een dienaar. Een zwarte kleur zonder pruik is ook niet goed, etc".===

Geef je nu je eigen gevoelens weer, of je verwachtingen van de gedachten van andere mensen? Juist door dat geklaag over dat Sint niet leuk meer is zonder zwarte Piet, vraag ik me af hoe kleurloos die ménsen zijn. Gaat hun fantasie werkelijk niet verder dan 'Piet moet zwart zijn anders is het feest naar de knoppen? Dan ben je in mijn ogen toch wel erg beperkt in je denken. Ik merk dat ik irritatie voel opkomen door wat je hier verder schrijft. Denk je echt dat ik o.a. zo simplistisch denk dat ik verwacht dat de wereld er zonder Zwarte Piet opeens prachtig uit zal zien? Natuurlijk is het onderliggende probleem dan niet opgelost en natuurlijk blijven mensen grof en onbehouwen op internet. Richten ze het niet op de anti-Zwarte Pieters dan wel op moslims, of wie dan ook maar de pineut mag wezen. Als ze het niet op de inhoud kunnen winnen, dan pakken ze je wel om iets van je uiterlijk. Maar goed, op een gegeven moment weet je dat. Je zou wel gek zijn om daar door van slag te raken en ze het gevoel te geven dat ze succes hebben met dat gedrag. Vind jij de anti-pest-weken op school ook onzin, omdat het onderliggende probleem er niet (volledig) door wordt opgelost? Alles wat bij kan dragen om het te verminderen moet je aanpakken.

Wat betreft 'het is nooit goed' geef ik je gelijk. Op een gegeven moment moet je ook gewoon blij zijn met het behaalde resultaat. Zwárte Piet weg en een gezamenlijk gekozen alternatieve Piet ervoor terug. Er zijn een hoop echte Pieten en die hoeven ook niet massaal van een klif af te springen omdat ze Piet heten. Piet is prima, nu de uitvoering nog. Gezemel over dat er helemaal geen knecht, of hulp meer zou mogen of kunnen meedoen vind ik persoonlijk onzin. In het echte leven heb je ook bazen en en 'gewoon' personeel.

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 12:28

Kaaskopje

"Geef je nu je eigen gevoelens weer, of je verwachtingen van de gedachten van andere mensen? Juist door dat geklaag over dat Sint niet leuk meer is zonder zwarte Piet, vraag ik me af hoe kleurloos die ménsen zijn. Gaat hun fantasie werkelijk niet verder dan 'Piet moet zwart zijn anders is het feest naar de knoppen? "

Nee, niet mijn eigen gevoelens. Tenminste, ik heb wel nostalgische gevoelens t.a.v. zwarte piet, maar geen racistische gevoelens. En ik geloof ook dat mensen écht denken dat het niet meer leuk is zonder zwarte piet, mensen zien vaak op tegen verandering. Sinterklaas is een groot feest, dus een tegen een best ingrijpende verandering wordt erg opgezien. Vergeet niet dat de anti-pietbeweging niet heel erg met alternatieven komt, de alternatieve voorstellen komen van een grote groep die wel bereid is tot een compromis.
Tegelijkertijd denk ik dat mensen inderdaad werkelijk weinig fantasie hebben en letterlijk kleurloos zijn Ik heb zelf een creatief beroep en ik verbaas mij er nog altijd over dat mensen keer op keer zeggen: daar zou ik nooit op komen, dat jij dat kunt bedenken. Mensen zijn ook gewoon heel conservatief, in alles. Een vriendin van mij heeft de kozijnen van haar huis paarsblauw met glitter geverfd, het lijkt een beetje op van die hammerite verf. Je wil niet weten hoeveel mensen daar commentaar op hebben, het hoort niet, het is geen gezicht etc. Ook met een wat minder uitbundige smaak (smaakvol geel en oranje kozijnen) krijg je nog te horen: ik vind het wel mooi, maar ik zou het zelf nooit doen. Dus ook om die reden zou een alternatieve piet niet ineens heel anders eruit moeten zien.

En verder heb ik wel iets tegen geforceerd multiculti-gedoe, positieve discriminatie, koketteren met andere culturen etc. Ik wil gewoon contact met iedereen, zonder dat de nadruk ligt op dat het zo tolerant en verantwoord is. Ik heb een vriendin van Turkse afkomst omdat ik haar gewoon aardig vind. Niet omdat ik dan ook interessant bevriend ben met minderheden. Ik wil dat dat niet relevant is, net als dat onze buurman Afrikaans is, niet relevant is. Voor sommige mensen in de (witte) buurt wel, die vinden het weer interessant of stellen het toch niet zo op prijs. Aan beide kan ik me storen. En ik vind het ook jammer dat mensen uit andere culturen zich soms weer zo afzijdig houden.

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 12:46

anti-pest weken

"Vind jij de anti-pest-weken op school ook onzin, omdat het onderliggende probleem er niet (volledig) door wordt opgelost? Alles wat bij kan dragen om het te verminderen moet je aanpakken."

Mmmmmm, dat is een goeie vraag. Ik weet niet of ik daar helemaal de zin van in zie. Ik heb wel een beetje een allergie opgelopen voor het anti-pestprotocol van de school waar mijn kinderen eerder op zaten. Zoveel aandacht voor iets wat vanzelfsprekend zou moeten zijn, rollenspellen en van die correcte spreuken in schreeuwend lettertype door de hele school. En intussen werd na schooltijd de methode heftig bespot en kinderen alsnog gepest. Misschien is het wel een bepaalde betutteling waar ik niet zo goed tegen kan, ik weet zelf ook wel wat er goed is en niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2016 om 13:29

Lieverdje

Ik proef en lees in wat je schrijft dat je graag zou willen dat iedereen van nature, dus zonder speciale aandacht en betutteling makkelijk met iedereen om zou kunnen gaan en het niet in zich zouden hebben om een ander pijn te doen. Dat zou ik ook graag willen. Maar zo blijkt dat niet te werken. Dus moeten scholen aandacht aan pesten besteden en moeten mensen op discriminerende of rascistische gevoeligheden worden gewezen, als ze niet de beschaving hebben om opwellingen daarvan te onderdrukken.

Swastika

Swastika

15-10-2016 om 10:00

Gelijkwaardigheid rechtvaardigheid respect

Op basis van uiterlijk, sekse, geloof en afkomst. Als dat nou eens als uitgangspunt genomen wordt voor nieuwe ideeën, beleid enz. Dan hebben we een gemeenschappelijk basis/norm/waarde en een begin voor een eindeloze discussie.

Namaste!

Triva

Triva

24-10-2016 om 12:21

precies wat ik in #11 al zei:

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/rtl-stopt-met-zwarte-piet-voortaan-alleen-pieten-met-roetvegen

ik snap alleen de reactie daarop in #12 nog steeds niet: 'Ik vind roetveegpiet zo enorm fout. Alsof je zwart wordt van vuil. My o my, ik dacht dat we dát stukje racisme achter ons hadden gelaten ergens in de jaren 50.'

Mijn 'gekleurde' neefjes, nichtjes en achterneefjes zien dit niet zo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2016 om 13:19

Dapper van RTL

En dit:

'RTL heeft begrip voor beide standpunten, maar vindt ook dat het in deze discussie niet zou moeten gaan over gelijk, maar over begrip hebben voor elkaar.'

Is wat mij betreft de kern van de zaak.

Triva

Triva

24-10-2016 om 13:21

Ginny

Ja mooi hè? RTL heeft wat mij betreft gewonnen hier van de NPO.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-10-2016 om 13:22

Roetveeg Piet

Op zich een mooie oplossing. Alleen wel lastig dat je nu nooit meer vrienden of familie voor Piet kunt laten spelen. Die roetveegpieten herken je van verre.

Maar goed, ze zijn in ieder geval niet eng, in tegenstelling tot die clownpieten met die witte gezichten.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 13:24

Verbazingwekkend

Misschien een vooroordeel van mij, maar ik verbaas me dat RTL hierin dapperder is dan NTR (heb ik dat goed, ja toch?) RTL, ja vooroordeel, zie ik toch meer als een zender van kijkers die zwarte iet zwaar onmisbaar vinden in onze cultuur. Dus mijn verbazing is in positieve zin.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 13:27

Wilgenroosje

Ik denk dat kinderen ook heel erg onder de indruk zijn van Sint in zijn eentje.

Triva

Triva

24-10-2016 om 13:27

ach

'Op zich een mooie oplossing. Alleen wel lastig dat je nu nooit meer vrienden of familie voor Piet kunt laten spelen. Die roetveegpieten herken je van verre.'

Ik heb dat nooit als een probleem gezien maar ja dat mocht ik ook al niet zeggen hier in dit draadje. Als we dat moeten inleveren voor een vreedzame oplossing dan teken ik daarvoor. Een gedeeltelijk masker had zeker niet gewerkt bij dit argument en tot een erg hoge leeftijd kun je dit ook niet gebruiken.

Triva

Triva

24-10-2016 om 13:29

Kaaskopje

Toch vind ik dat echt een vooroordeel, ik zie ook niet wat het met de zender te maken heeft omdat juist heel veel mensen naar het sinterklaasjournaal kijken en dat dat blijkbaar de standaard is. Vanuit die hoek heeft NPO/NTR het ook altijd erg moeilijk gevonden om zich er mee te bemoeien. Rtl heeft dat probleem wellicht minder dan de makers van het sinterklaasjournaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2016 om 13:40

Triva

Ik geef toch ook aan dat het een vooroordeel van mij is? Maar inderdaad, bij RTL staat er misschien wat minder druk op de ketel, waardoor ze net even makkelijker tot dit standpunt konden komen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-10-2016 om 13:40

Triva en Kaaskopje

Dat zou betekenen dat we Piet dan gewoon beter helemaal af kunnen schaffen.

Natuurlijk zijn de kinderen onder de indruk van Sinterklaas alleen en natuurlijk is dit een uitstekende vreedzame oplossing. Ik constateer alleen een feit. Dat staat los van voor of tegen zwarte piet zijn.

En Triva, van mij mag je alles zeggen.

Juno

Juno

24-10-2016 om 13:40

Triva

Ik denk dat je mij bedoelt (heb geen zin om terug te lezen) maar mijn punt is het volgende: een aantal jaar geleden ging in het Sinterklaasjournaal een blank mens keer op keer door een schoorsteen, werd steeds zwarter tot hij er uiteindelijk uitzag als Zwarte Piet met een blackface.
Dát vind ik fout, alsof een zwarte huid van vuil zou komen.

Verongelijkt

Triva, ik was degene die jou er opwees dat omdat jij als kind geen Piet aan huis kreeg, het in andere gevallen de herkenbaarheid van een roetveegpiet wel een probleem kan vormen. Indirect beticht je mij er nu van je de de mond te willen snoeren.

Je mag van mij alles zeggen, maar verongelijkt pruilen als iemand je erop wijst dat jouw ervaring niet maatgevend en dus geen steekhoudend argument in een algemene discussie, vind ik een beetje kinderachtig kinderachtig.

Tenzij je het gewoon echt niet begrijpt, maar daar ga ik niet van uit.

En een ieder die achter een roetveegpiet ook weer een racistisce black fase zoekt raad ik aan de klassieke tranentrekker Levende Bezems van Lisa Tetzner te lezen.

lieverdje

lieverdje

24-10-2016 om 14:24

knoop doorgehakt

heel goed. Ik ben benieuwd wat de NPO doet...

Herkenbaarheid van de piet vind ik ook wel een belangrijk punt hoor. maar als pieten flink onder het roet zitten, zijn ze toch ook niet meer herkenbaar....zoals mijnwerkers van vroeger bijvoorbeeld?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kompel#/media/File:SFA001009537.jpg

Of zeg ik nu iets heel fouts?

Triva

Triva

24-10-2016 om 14:29

juno

Volgens mij was jij dat niet en werd die piet niet net zo zwart als zwarte piet maar stopte het bij roetveeg.

Triva

Triva

24-10-2016 om 14:35

lol

Je was het wel en ik begrijp je standpunt ook beter nu maar toch zit je fout. Ik bedoelde dat er een roetveegpiet moet komen dus dat heeft niets te maken meer met mensen met een donkere huidskleur. Vlekken dus zoals je ziet bij het artikel hierboven van rtl. Ik vond dat je mij met die opmerking echt heel hard hebt aangepakt zonder uitleg. Je beschuldigde mij van racisme, tenminste zo kwam het over.

Triva

Triva

24-10-2016 om 15:01

Kenfan

Stel dat we een onderzoek doen onder alle mensen/kinderen van 20 en jonger en die vragen we hoeveel jaar ze thuis te maken hadden met een zéér bekende Piet (dus echt een bekende oom of iets dergelijks) in een leeftijd dat ze nog geloofden en in een periode dat ze daar niet meer in zouden trappen als die oom alleen roetveegvlekken had. Als je dat aantal hebt zou ik ook nog willen weten of er in geval van roetveegpieten er geen andere oplossing voorhanden was geweest.

Ik denk dat dat aantal erg meevalt. Vroeger zal dat vaker geweest zijn maar mensen 'kopen' nu toch ook veel meer een piet aan huis. Hoeven ze niet moeilijk te doen met oom Jan schmincken en kan oom Jan er ook gewoon bij zijn ipv dat hij wéér moet werken.

Op school zie ik het probleem niet zo: ik weet dat het de moeder was van een kind uit de klas maar als die echt bekend is bij de nog jonge gelovende kinderen dan neem je toch een andere vader of moeder?

Mijn punt is vooral dat dit misschien jammer is maar dat dat nu niet gebruikt moet worden als argument om dit tegen te houden. Ik weet dat jij liever de regenboogpieten wil maar ik vind dat eigenlijk te ver af staan van wat we vieren. Overigen ga ik meteen overstag als het wel de oplossing is maar ik vermoed dat er maar één oplossing is voor de tegenstanders van piet: géén piet.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-10-2016 om 15:22

Herkenbare Piet

Hier toch regelmatig bekende pieten gehad hoor. Thuis kwam ie nooit. Ik gooide, als de kinderen druk aan het zingen waren altijd zelf een paar handen pepernoten door de kamer, zodat ze wisten dat 'ie in de buurt was om de pakjes af te leveren.

Maar op school wel bekenden. En bij het lievelingsclubje van de kinderen bestonden Sint en Piet o.a. uit leden van het bestuur. En aangezien de bestuursvergaderingen veelal bij ons thuis plaatsvonden, zou een roetveegpiet echt geen optie geweest zijn. Zelfs bij de intocht in onze woonplaats zitten ieder jaar 2 pieten die we kennen. Plaatsgenoten van heel veel kleine kinderen hier, dus vast niet alleen herkenbaar voor ons. Op het werk van mijn man waren kindloze collega's piet. Met één ervan zijn we goed bevriend. Herkenbaar als roetveegpiet dus.

Aan de andere kant zijn er altijd wel een paar hele inventieve mensen die daar dan weer een oplossing voor hebben. En gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels hoog en breed op de hoogte van het grote sinterklaasgeheim.

Pruik

Ik denk dat het ontbreken van de pruik het grootste verschil oplevert. Juist het kroeshaar is een direkte verwijzing naar het Afrikaanse ras.

Juno

Juno

24-10-2016 om 15:42

Triva

Het ging me niet om jou, maar om het Sinterklaasjournaal. Echt schokkend vond ik het en het deed me denken aan de verhalen van vroeger van Surinamers die in Nederland kwamen en dat mensen dan over hun arm wreven om te kijken of ze afgaven.
Onvoorstelbaar dat een kinderprogramma vuil als uitleg gaf voor zwart zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 01:01

Triva

Ik denk dat het je echt zal verbazen hoeveel ooms of neven in de huid van Zwarte Piet en/of Sinterklaas kruipen. Het is ook een argument wat je érg vaak tegenkomt in de 'discussies' op Facebook. Wat daar van waar is moet je natuurlijk ook maar weer afvragen, maar het is een van de grootste drama's van het hele probleem in ieder geval, dat de herkenbaarheid door de Roet-Piet in het geding komt. Aangevuld met 'wij deden het zus, we doen het nog steeds zus, dus we gaan het niet zo doen'. Als je Facebook mag geloven, staat ons nog wat te wachten bij de intochten zo her en der in het land. Dat wordt niet gezellig met een Roetpiet feest vieren, dat wordt de 'wij houden onze poot stijf'-show.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2016 om 01:31

Sinterklaasjournaal

Volgens de zeer betrouwbare bronnen van Hanneke Groenteman, staat ons ook een verrassing te wachten in het Sinterklaasjournaal.

Zou het ook zo kunnen zijn dat RTL en NPO hierin hebben samengewerkt? RTL haalt als zender die niet van 'onze belastingcenten' wordt betaald de kastanjes uit het vuur voor de NPO? Het publiek blaast een week dat ze RTL gaan boycotten, maar zodra het 8 uur is, wil ik nog wel eens zien hoeveel GTST-fans dat ook daadwerkelijk zullen doen.

Pooh bear

Pooh bear

25-10-2016 om 06:52

Samenwerken

Ik hoop toch inderdaad dat RTL en de npo hier hebben samengewerkt. Zou toch wel heel ongeloofwaardig worden als de 1 roetveegpieten heeft en de ander gekleurde of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.