Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

30-09-2016 om 22:44

hij begint weer de zwarte pieten discussie, wordt er moe van.....


Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2016 om 10:32

Flanagan

Door te stellen dat Nederlandse anti-Pieter-mensen de hele wereld erbij moeten halen, omdat het anders geen hout snijdt wat ze bij ons met Sinterklaas doen, lijk je te stellen dat ze in Nederland niet moeten zeuren als ze de hele wereld er niet bij willen halen. Ga jij zo met alle problemen om? Stel dat jouw buurman een armlastig mens is. Hij heeft nooit geld voor een stukje vlees, een koekje en verse groente. Jij vindt dat erg. Arme man! Maar ach, hij moet ook eigenlijk niet zeuren, want wereldwijd zijn er mensen die het slechter hebben, dus waarom zou jij net die ene uit de brand helpen? Je gaat naar de buurman en vertelt dat hij voortaan niet meer over zijn situatie mag praten en eens wat meer moet kijken naar de rest van de wereld. Jij voelt je wel voldaan door je bezoekje en je duidelijke taal en sluit je verder af voor de narigheid van je buurman.

Nog een voorbeeld. Je buurman is homo. Hij durft amper de straat op, omdat hij daar uitgescholden wordt. Jij kunt het wel met hem vinden, dus je zit daar een keer op de koffie of thee. Hij vertelt je over hoe hij uitgescholden wordt. Je vindt dat sneu voor de man, maar zegt "Jan, ik vind het heel vervelend voor je, maar kijk eens om je heen. In Arabië zou je het pas zwaar hebben".

De wereld erbij halen is géén geruststelling en geen erkenning voor hún probleem in Nederland. Dat slavernij nog steeds bestaat is een feit. Kijk nu maar eens naar de situatie in Qatar in aanloop naar het WK Voetbal. Zo fout als maar kan. Gastarbeiders worden uitgebuit. Waarom worden sportevenementen op dat niveau daar in vredesnaam toegestaan? Ik weet het wel hoor... geld. Afgelopen weekend met het wielrennen ook. 40 graden. Vind je het gek dat ze oververhit raken? Maar ja, in Qatar willen ze ook meedoen en daar betalen ze graag voor, behalve aan de mensen die het werk moeten doen. Ik heb nog niet een petitie gezien om te laten zien dat wij daar in Nederland tegen zijn. Ik heb geadopteerde honden, waardoor ik net even meer betrokken ben met honden in het buitenland dan gemiddeld Nederland misschien, maar ik pik zo wel verhalen op over gruwelijke wreedheden mbt honden. Zelfs mensen die een hond hebben, willen dat niet zien. Het is té zielig en té erg. Een deel van de wereld staat momenteel op zijn kop vanwege de hondenvleeshandel in Korea en China. In Nederland krijg je de handen amper op elkaar als je een petitie rondstuurt. De ver van mijn bed show is dat. Ik vind dat heel erg jammer, ik kan er verder vanuit mijn hoedanigheid erg weinig aan doen. Maar omdat ik zo weinig aan de rest kan doen, is niet gezegd dat ik eventuele problemen in Nederland niet erg mag vinden en in Nederland mag aanmoedigen dat we het probleem hier wel aanpakken. Dat is niet ver van ons bed.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2016 om 10:44

Rode Krullenbol

Laurel en Hardy snapten het .

Kaaskopje,

Vind je niet dat je mij nu heel veel in de schoenen schuif, over mijn buurman etc?

Met wereldwijd doel ik op het feit dat in meerdere perioden een vorm van slavernij speelde, een tijd van onderdrukking. Daarom haalde ik ook de slavernij door de Moren aan. Of in eerdere post, de onderdrukking van Nederlanders in de WOII. Hoe lang moet je je benadeeld blijven voelen terwijl de generatie die daar verantwoordelijk voor was, reeds overleden zijn?

De protesterende antipieten van Surinaamse afkomst hadden het over dat Nederland wel slachtoffers en nabestaanden uit oorlogen erkenden waar Nederland een rol in speelde, maar dat Nederland geen verantwoordelijkheid nam voor haar rol in de slavernij zodat nabestaanders geen erkenning ervaarden.
Wat willen ze nu eigenlijk? Denken ze echt dat een knecht met een andere kleur maar nog steeds met de naam Piet, het pesten zal stoppen? Of speelt stilaan een vergoeding een rol in hun protest tot erkenning.

Ik vind de Nederlandse bevolking een tolerant volk. Wij vallen de huidige generatie Duiters niet aan over de daden van hun voorouders, terwijl die veel recenter zijn. Of het nageslacht van de Moren voor hun gruwel daden. We heten ieder welkom en accepteren hoe ze zijn en rekenen hen het verleden niet aan.
Maar dat doet een groep Surinaamse Anti-pieten wel. Omdat ze aangeven dat de knecht van Sinterklaas een mindereaardige persoon is want slaven worden gezien als minderwaardige mensen, zetten ze een negatief beeld neer van Zwarte Piet..

Ik zeg niet dat ze niet moeten zeurwn, maar ik vind dat ze met het aanhalen van de slavernij ze zichzelf kwetsbaar hebben gemaakt door de link met de minderwaardige slaven te leggen.
Straks wordt het woord 'zwarte Piet ' nog een groter scheldwoord dan het was, want dat is blijkbaar hun zwakke plek.

Swastika

Swastika

11-10-2016 om 21:47

Ik vind de Nederlandse bevolking een tolerant volk.

Ik vraag mij af in hoeverre die stelling / aanname klopt.
Als je bedoelt te zeggen dat je vindt dat een grote groep Nederlanders tolerant zijn, dan kan ik mij daar eerder in vinden.

Als ik de openlijke haat en agressie hoor/zie dan huiver ik bij de uitspraken.

Wanneer komt er een eind aan die agressie rondom Piet?

Sinterklaas moet een leuk feest blijven voor de jonge kinderen met karikaturen die niet kwetsend of beledigend, zijn ongeacht de sekse, afkomst, religie of uiterlijk.

Okee,

Meerderheid van de bevolking.

Andere personage

Het stopt als Zwarte Piet alias Pietje Pek geen Piet meer heet.
Het maakt niet uit in welke kleur de knecht is gesmickt, zijn naam achtervolgt het probleem van ongelijkheid.

Het stopt pas als de karikatuur een nieuwe personage krijgt in bv de vorm van Greifan, de nar
Dus voortaan onder de gedichten Sinterklaas en Vrolijke Greifan, twee lesjes geschiedenis er over heen en de kinderen slikken het als zoete koek.
Voordeel is dat door het dragen van een masker, men in alle kleuren van de regenboog kan.

lieverdje

lieverdje

11-10-2016 om 23:21

daar ben ik ook wel een beetje bang voor

Wat er ook verandert aan Piet, dat het niet voldoende zal zijn. De kleur moet anders, de zwarte krullenpruik mag niet meer, oorbellen mogen niet, maar zo'n pagepakje, dat duidt een lagere positie aan, kan ook niet.

Eigenlijk is het 'niet meer van deze tijd' dat Sinterklaas mensen voor zich heeft werken, want hiërarchie is zoooo 20ste-eeuws. Ik ben het met Flanagan eens dat door de discussie het nu erger is om voor zwarte piet uitgemaakt te worden dan eerder. Eerder was dat in de meeste gevallen gewoon grappig of aardig bedoeld, als een donker iemand zwarte piet werd genoemd in de sinterklaasperiode. Als je nu nog iemand zwarte piet durft te noemen, is het bewust beledigend. Ik hink op twee gedachten: dat er bewustwording is gekomen, is aan de ene kant goed. Maar.... ik vraag me af wat we ermee zijn opgeschoten. Nu is niemand blij met de situatie.

Swastika: "Wanneer komt er een eind aan die agressie rond piet?" Zodra beide partijen water bij de wijn doen, denk ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2016 om 23:41

Flanagan

Maskers zijn afgekeurd, omdat ome Arie daarmee te herkenbaar is. Ik vind het een uitstekende oplossing.

De voorbeelden die ik gaf zijn voorbeelden en schuif ik je dus niet in jouw schoenen. Vooral om duidelijk te maken dat je de discussie doodslaat door naar de hele wereld te wijzen. Hier zijn mensen die grote moeite hebben met Zwarte Piet. Mogen die dat niet erg vinden omdat slavernij nog steeds actueel is in andere landen? Een arm mens in Nederland is niet te vergelijken met een arm mens in India, maar ervaart zijn armoede toch als ellendig. Je doet mensen in Nederland te kort door bij alles te wijzen naar het grotere geheel.

Slavernij

@Kaaskopje, ik heb niet de indruk dat de Surinaamse anti-pieten groepering actie voerde tegen de slavernij die actueel is in andere landen. Hun acties betrof eigen leed en een persoonlijke vorm van racisme en ongelijkheid.
Ik haalde de geschiedenis erbij om aan te geven hoe andere volkeren omgaan met vormen van onderdrukking die in het verrleden plaatsvonden..
Nogmaals, ik krijg eerder het gevoel dat ze in hun eigen vingers snijden, zelfs als de ' personal trainer' van Sinterklaas in de toekomst een masker gaat dragen.
Door het zwarte aan te kaarten, is een volk juist 'zwarter' geworden. Hup, jaren van integratie in één veeg van tafel. Zo bezie ik het.

Ps Een kind dat rond Sinterklaastijd wordt gepest om zijn kleur of haar, wordt na die tijd gepest om wat anders. Sommige kinderen worden het hele jaar getreiterd. Mijn kind in een multiculturele klas, vond het ook niet fijn om gedurende het hele jaar door voornamelijk nakomelingen van de Moren te worden uitgemaakt voor kaaskop. Het gaat pesters ook niet om de toegepaste bewoording maar om het effect van treiteren.
De kindrombudsvrouw wilt een halt toe roepen aan het pesten van kinderen. Alleen hoe meer aandacht, hoe groter verschil. Dat is het tegenovergestelde van wat de anti-pieten wilde bereiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 09:39

Flanagan

Als zwarte Piet niet zwart meer is, zal in de loop van de tijd de associatie met Zwarte Piet verdwijnen als scheldnaam, want dan is de link er niet meer. Vervelend dat jouw kind voor kaaskop werd uitgemaakt, maar ik ben niet van het oog om oog, tand om tand-type. Ik ben van het 'laat ik me niet verleiden om hetzelfde te doen'-type. Ik ben gepest met lichaamseigenschappen, kaaskop vind ik om eerlijk te zijn een erg milde vorm van 'schelden'. Alleen als de roepers steeds in herhaling vallen met zo'n naam kan het gaan irriteren.Op een gegeven moment weet je het wel. Los daarvan gaat het niet om de 'afstammelingen van de Moren', want dat zijn moslims, het gaat bij het Zwarte Pieten-protest om afstammelingen van zwarte Afrikanen in de brede zin, die in Suriname en op de Antillen terecht zijn gekomen door onze slavenhandel. Ik zie op Facebook ook nog steeds dat moslims hier met de haren bijgesleept worden en dat in een adem met 'straks mogen we ook geen kerst en pasen meer vieren'. Dus als jouw kind door moslims voor kaaskop wordt uitgemaakt staat dat volledig los van de Zwarte Piet discussie. Net zoals 'schele' dat ook doet.

Ik heb ook niet de indruk dat o.a. Sylvana Simons slavernij als geheel wil bestrijden en dat vind ik ook een erg zwak punt van haar en de haren. Ik begrijp het probleem van Zwarte Piet, maar wees dan ook volledig een 'man' en werp je op als anti-slavernij-activist voor de mensen die nú lijden onder dat juk. Daarmee is nog héél veel mis. Dat een regering uit zakelijke overwegingen de kaken op elkaar houdt, vind ik fout, maar daar kun je nog van zeggen dat de belangen te groot zijn om zomaar in de waagschaal te stellen. Maar als burger kun je wel wát doen. emailbombardementen, petities ondersteunen, e.d.. Soms helpt het. Organisaties als Amnesty International zijn hier actief mee. Maar de steun voor deze organisatie is onder een groot deel van onze bevolking ver te zoeken. Hoe ze het in hun harses halen om steun te vragen voor iemand aan de andere kant van de wereld.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 09:45

Correctie

het gaat bij het Zwarte Pieten-protest om afstammelingen van zwarte Afrikanen in de brede zin, die in Suriname en op de Antillen terecht zijn gekomen door onze slavenhandel.

moet zijn:

... om afstammelingen van zwarte Afrikanen in de brede zin, die tgv slavenhandel en slavernij, via Suriname en de Antillen in Nederland terecht zijn gekomen.

Stop pesten

Ik zit niet op fb en weet niet waar daar geschreven wordt over moslims. Ik haalde het aan vanwege de mogelijkheden waarop kinderen gepest kunnen worden.

De roep tot een regenboogpiet wordt gevoed door de campagne ' stoppen pesten '. We willen dat pesten van kinderen op straat of volwassenen op de werkvloer stopt. De pieten zijn een ideaal opstap om stap voor stap een einde aan pesten te bereiken.
Door de slavernij erbij te halen, wordt een beroep gedaan op de empathie van de mensen door schuldgevoel aan te wakkeren. Zodat men soepeler over gaat tot een regenboog-piet. Empathie en schuldgevoel als succeselementen in de strijd tegen pesten. Maar werkt het wel zo, maakt een andere kleur werkelijk einde aan pesten?

bieb63

bieb63

12-10-2016 om 13:46

Flanagan

Natuurlijk niet. Pesten is om te pesten. Daar hoef je niet donker voor te zijn en kroeshaar te hebben.

Li

Li

12-10-2016 om 13:58

een einde aan pesten

zal er nooit zijn, wat dat betreft staan we nog best dicht bij de apen, vind ik. Het punt is dat ZP als het ware de pesters al iets in de mond legt. En ook als grappen goedmoedig zijn en niet venijnig bedoeld, zijn ze fout.

Wat ik wel merkwaardig vind aan veel Surinaamse ant-Piet activisten is dat je ze maar hoeft aan te kijken om te zien dat ze zowel van de blanke heersers als van de slaven afstammen. Daarom vind ik het merkwaardig dat ze zo doordrammen over de slavernij in verband met ZP. Bovendien gaan wij Noord-Afrikanen toch ook niet aanspreken op de vele Europese slaven die hun voorouders gehad hebben? Men kan zich beter bezighouden met de huidige slavernij. Maar dat staat los van het veranderen van het uiterlijk van ZP. Dat is toch al nodig. Daarvoor is het voldoende dat er NU kinderen zijn die geen leuk feest hebben en daar hoef je het verleden helemaal niet bij te slepen.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 14:47

goedmoedige grapjes

Als er een man met een grote witte baard op straat liep, heb ik met mijn kinderen in de sinterklaastijd wel eens gezegd: hé, dat lijkt Sinterklaas wel, of de kerstman (als het een meer corpulente man was). In het geval van donkere mensen en zwarte piet, kan ik me zo voorstellen dat zulke opmerkingen op een leuke manier, zonder racistische bijbedoelingen ook gemaakt werden vóór de zwarte pieten discussie. Er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die vroeger al zwarte piet als scheldwoord gebruikten, maar ook heel veel mensen die daar niks mee bedoelden. Vroeger werd een roodharig meisje bij mij op school uitgemaakt voor Pippi Langkous, toen ze eens vlechten droeg (anders was het 'vuurtoren')Tja. Die associatie was natuurlijk snel gemaakt, had ze maar geen vlechten moeten dragen als ze er niet tegen kon dat kinderen Pippi Langkous gingen zeggen. Maar het meisje zat er helemaal niet zo mee, want ze vond Pippi eigenlijk wel heel leuk en stoer, en het was beter om Pippi genoemd te worden dan vuurtoren

Als zwarte piet weg is, is het onderliggende probleem (discriminatie, laag zelfbeeld van de donker gekleurde bevolkingsgroep) natuurlijk lang niet opgelost. Wat dat betreft ben ik het niet eens met de anti-bietengroep dat zwarte piet zelf discriminatie is. Die figuur is niet boze opzet bedacht. Dat het -met de huidige inzichten- niet handig is dat blanke mensen zich zwart maakten, in combinatie met een afropruik, snap ik. Ik zie het verband met blackface (een verschijnsel dat ik niet kende voor de discussie) ook wel, dus dat zwarte piet niet meer kan, snap ik ook. Maar inderdaad, dat drammen en zeuren, dat maakt het ook vervelend. Het punt is gemaakt, het is duidelijk. Sta boven de fanatieke propiet-aanhangers, lees de social media niet. Ik geloof in het goede, dat het grootste deel van de nederlanders echt wel bereid is om zwarte piet te laten veranderen. Dan moet je zelf ook even ophouden met je punt maken, wat betreft zwarte piet.

bieb63

bieb63

12-10-2016 om 16:16

inderdaad

Het punt is gemaakt. We kunnen niet meer terug (of althans dat gaat hem niet worden). Dus vanaf nu gewoon dezelfde soort pietjes, maar dan in verschillende kleuren, als ook zwarte en blanke en lichtgetinte pietjes. Alleen dit jaar even lastig voor de 5/6/7 jarigen denk ik zo, maar daar is makkelijk een draai aan te geven: Pietjes vinden het niet leuk om altijd alleen maar zwart gekleurd te zijn, sommige kinderen vonden dat ook een beetje eng, dus vanaf nu kleuren de pietjes zich in kleuren die ze zelf leuk vinden, maar het blijven gewoon de zelfde pietjes.
Klaar.

Triva

Triva

12-10-2016 om 16:34

maskers

Ik heb even moeten nadenken over die maskers. Laatst hoorde ik wat één van de redenen zijn dat mensen bang zijn voor clowns en dat is dat ze maar 1 gezichtsuitdrukking hebben (vaak een lachend of soms huilend gezicht). Een masker maakt de zaak nog erger, die hebben nog minder gezichtsuitdrukking en dat maakt dat je niet weet wat ze van plan zijn. Je weet niet of ze het goed menen (vandaar dat we met smiley's werken op het internet) en dat is niet prettig.

Wat mij betreft krijgt Piet dus ook NOOIT een masker. Ik vind maskers niet 'feestelijk' maar onprettig, geen idee wat die ander van plan is, denkt, doet of wat voor stemming die heeft.

Jaina

Jaina

12-10-2016 om 17:06

Maskers

ja, maskers hebben wat engs. geverfde gezichten ook eigenlijk.
Ik vind die hele Piet ook sowieso niet leuk. Al was hij paars. Niet vanwege enige racistische connectie maar gewoon dat clownesque geverfde gezicht en rare gedrag. Daarom heb ik ook veel meer met Sinterklaas. Een gewoon en redelijk persoon zonder schmink en clownesque gedrag. Sinterklaas is een waardig en voorspelbaar figuur. Ik heb een hekel aan clowns en dat verklaard ook dat ik weinig met Piet heb. Een blauwe Piet of een Piet met masker zal ik dan ook niet leuk vinden. ik hou ook niet van mimespelers trouwens. Maar in mijn ongemak over Piet in het algemeen schijn ik wel alleen te staan.

Jaina

Jaina

12-10-2016 om 17:09

Uiteraard hoeven we daarvoor Piet niet af te schaffen want veel mensen beleven lol aan deze nar.

Maar dat blackface gebeuren dat is natuurlijk gewoon niet meer van deze tijd en dat kunnen we uitstekend vervangen door hem in andere kleuren te verven. En ook best wel leuk eigenlijk. Kunnen kinderen hun gezicht in hun lievelingskleuren laten verven met bloemetjes en hartjes en raceautos en wat ze maar willen.

Juno

Juno

12-10-2016 om 17:31

Bal masqué

Een masker hoeft niet het hele gezicht te bedekken. Bij een bal masqué zijn de meest prachtige en feestelijke maskers én het blijft wat spannend cq magisch houden. Dat is wel een must. En Piet is Geuzennaam!
Een geschminkte gekleurde Piet vind ik vreselijk eng, die stroopwafelPiet van een paar jaar terug zag eruit alsof hij aan automutilatie deed. Brr.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 21:08

Triva

Dan draag jij vast ook geen zonnebril.

lieverdje

lieverdje

12-10-2016 om 21:20

ik niet

...Ik hou er ook niet van als mensen hun zonnebril blijven dragen als je tegen ze praat. Dan kun je ze toch niet zo goed aankijken. En bij mensen die een zonnebril dragen terwijl de zon niet eens schijnt, vraag ik me wel eens af of ze net flink hebben zitten huilen of héél slecht geslapen, zodat ze hun dikke ogen willen verbergen.

Maar die pieten met maskers, dat vind ik wel een aardige vondst.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 22:09

Flanagan

Of je op Facebook wilt of niet is eigen keus natuurlijk, maar ik vind dat het regelmatig een mooi inkijkje geeft in hoe er in Nederland gedacht wordt. Goed, die reacties zijn regelmatig grover dan men in het echt zou durven, maar ook in mildere vorm is het nog lelijk genoeg. Ik krijg regelmatig de indruk dat er nog steeds mensen zijn die zich meer voelen dan gekleurde mensen. Vroeger kwamen de meeste mensen daar niet openlijk voor uit. Nu lijkt dat steeds minder moeite te kosten. Dat is de nare kant van de social media. Maar om eerlijk te zijn versterkt dát mijn mening dat we rap van Zwarte Piet af moeten. En mijn indruk is juist dat de meeste mensen dat niet willen.

Ik vind je theorie rond de Regenboog Piet wel bijzonder. Quinsy Dario is dan wel 'van de regenboog', maar ik heb sterk de indruk dat hij geen Regenboog Piet voor ogen had toen hij aan zijn missie begon. Men wil van de zwarte Piet af. Niet meer en niet minder.

@kaaskopje, je geeft mij een goede reden om geen fb-account aan te maken. Grove reacties, brrr.

De regenboogtheorie is ook niet uit de pen van mr. Dario maar van de blanke anit-pieten groepering die het zien als racisme.

Men wilt van Zwarte Piet af, maar Zwarte Piet verdwijnt pas als Piet verdwijnt.
------
En verder,
Wel naar die horrorclown; naast die gestoorde acties is er nu ook geen ruimte voor een andere sminckkleur of een bal masqué en dat terwijl de hele Arena of de ijshal in Heerenveen vol zaten met rood-wit-blauwe gezichten en oranjepruiken piekhaar..

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2016 om 23:39

Als ik aan de bevolking van Suriname denk, zie ik verschillende afkomsten. In veel mensen zie je wel degelijk "onverdund" Afrikaans. Maar je ziet in sommige mensen ook een mix van allerlei volken. Afrikaans x Chinees, Afrikaans x Hindoestaans. Indiaans x Afrikaans, etc... Door te stellen dat de Surinamer eigenlijk niet veel binding meer heeft met de slaven van weleer, doe je directe, maar ook gemengde afstammelingen tekort vind ik. Creolen zijn niet anders dan in Suriname geboren Afrikanen. En juist de Surinaamse marrons zijn nog heel "oorspronkelijk".

Triva

Triva

13-10-2016 om 04:35

kaaskopje

Alleen als ik enorm last heb vd zon. Dus bij autorijden of een lange/zonnige
wandeling. Met mensen praten die hun zonnebril ophouden vind ik idd vervelend.

Regenboogpieten vind ik de enige oplossing. Geen regenboog maar elk jaar meer. 25-50-75-100%

Swastika

Swastika

13-10-2016 om 07:17

Regenboog link homo's

Is het niet zo dat de regenboog een link heeft met homo's of andersom?
Straks ontstaat er vanuit die hoek een tegen actie.

Triva

Triva

13-10-2016 om 08:54

swastika

Het is ook niet de bedoeling dat ze met regenbogen over hun gezicht gaan lopen maar dat ze in alle kleuren lopen. Dus rode, gele, groene, blauwe, paarse en oranje pieten

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 09:59

Kaaskopje

"Ik krijg regelmatig de indruk dat er nog steeds mensen zijn die zich meer voelen dan gekleurde mensen. Vroeger kwamen de meeste mensen daar niet openlijk voor uit. Nu lijkt dat steeds minder moeite te kosten."
Denk je niet dat juist de groep met een enorm minderwaardigheidscomplex -de laagopgeleiden, werklozen, etc- die grove taal uitslaat op social media?

"Dat is de nare kant van de social media. Maar om eerlijk te zijn versterkt dát mijn mening dat we rap van Zwarte Piet af moeten. En mijn indruk is juist dat de meeste mensen dat niet willen."
Nee, natuurlijk niet. Zwarte piet is een sleutelfiguur in het hele feest. Zonder piet geen pepernoten, geen kadootjes in de schoen, geen pret. Alleen een ietwat saaie Klaas met een dik boek waar alles in staat. Ik denk ook niet met het oplossen van piet het onderliggende probleem opgelost is. Jij wel? Zou het echt wat uitmaken als sinterklaas geen knechten meer heeft, zullen mensen zich dan netjes gaan gedragen op het internet? Alle alternatieven voor zwarte piet worden namelijk tot nu toe neergesabeld: roetpiet is te herkenbaar/ongeloofwaardig, een zwarte pruik zonder schmink herinnert nog steeds aan afro-slaven, de kleding is van een dienaar. Een zwarte kleur zonder pruik is ook niet goed, etc.

"Quinsy Dario is dan wel 'van de regenboog', maar ik heb sterk de indruk dat hij geen Regenboog Piet voor ogen had toen hij aan zijn missie begon. Men wil van de zwarte Piet af. Niet meer en niet minder."
En daarmee jaagt hij dus heel veel mensen tegen zich in het harnas. Hij eist iets wat niet kan, hij wil geen compromis. Met zijn starre houding maakt hij het discriminatieprobleem juist groter, is er meer polarisatie. Je moet juist mensen nader tot elkaar brengen om het op te lossen, maar dát heeft hij blijkbaar niet begrepen.

lieverdje

lieverdje

13-10-2016 om 11:04

zwart als roet

...zou het niet voldoende moeten zijn om pieten gewoon echt zwart te maken met roet. Geen schmink, maar roet. En die krullenpruik weglaten. Dan is het toch traditioneel zwart, heeft het echt niks te maken met Afrikaanse ondergeschikten. Zwart is niet hetzelfde als een bruine huidkleur.

En hij is zwart omdat het een boeman is. Er hoeft geen andere verklaring bij, geen schoorstenen, gewoon: zwart is een beetje eng. Want dat mag van mij best terugkeren: het idee dat je als je stout bent, je kans loopt op straf, je niks krijgt. Staan sommige kinderen misschien ook wat minder te stuiteren

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.