Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hockey nog steeds een kaksport of valt het best mee?

Ik ben kort geleden naar een open dag van de plaatselijke hockeyclub gegaan met oudste zoon om te kijken of hij hockey leuk zou vinden.

Zelf heb ik bij hockey altijd nogal een clichématig vooroordeel gehad dat het een kaksport is. Echter, een aantal kinderen van de school van mijn zoon hockeyt ook en die hebben zeker geen kakkineuze achtergrond. Het viel me niettemin echt op dat de ouders die ik op de open dag zag duidelijk uit een gegoed milieu kwamen, het clichébeeld van het hockeymilieu werd dus behoorlijk bewaarheid.

Zoon heeft zich prima vermaakt op het veld en wil graag de volgende keer weer. Is hockey nog steeds een kaksport, of was het gewoon toeval dat ik juist die ouders zag? Moet ik gewoon überhaupt niet zo moeilijk doen?

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ken een verhaal

ik hoorde laatst dat een vriendin haar zoontje op de Bloemendaalse wou doen, tja want de club in noord (waar wij wonen) was niet zo geschikt (heb niet gevraagd waarom, maar dat wou ik misschien ook niet weten, want de halve straat zit daar vol tevredenheid op).

Enfin, ze zijn uitgeloot. En volgens haar overpeinzingen waarschijnlijk omdat ze volgens het inschrijfformulier niet geschikt genoeg waren. Je moest het hockeyverleden van beide ouders noteren (huh ?) en ook de adresgegevens natuurlijk. Ze wonen tegen Bloemendaal aan in een best chique wijk, maar misschien niet chique genoeg ???

Ik snap er geen klap van ! Waarom wil je uberhaupt je kind op DIE club hebben ?? Doe gewoon lekker het ventje op een gezellig clubje, zonder al die Bloemendaalse poeha, maar goed, ik zit wel anders in elkaar denk ik.

Nou...

Ik zag laatste bij het jeugdjournaal dat er behoorlijke wachtlijsten voor hockey zijn, omdat "iedereen" erop wil. Dan zal over heel Nederland gezien het kak-gehalte wel dalende zijn, vermoed ik.

Oh en dus

hockey hoeft geen kakkineuze sport te zijn, hier is er dus een plaatselijke club waar van alle soorten types naar toe gaan, de wijk is hier wel wat truttig maar zeker niet kak.

Hillary

Hillary

13-09-2010 om 14:39

Hangt van de vereniging af

Wat ik om me heen hoor is dat het heel erg van de vereniging afhangt, misschien ook wel van de regio. Hier 3 verenigingen in 2 nabij gelegen gemeenten. Een is heel dorps en allerlei soorten mensen van een andere hoorde ik dat iemand zijn zoon daar na een jaar vanaf heeft gehaald en naar de dorpsere vereniging is gegaan. Ze zijn een jaar lang volledig genegeerd. Van het Gooi hoor ik dat je echt connecties moet hebben om binnen te komen, anders sta je jarenlang op een wachtlijst.

Vic

Vic

13-09-2010 om 14:43

Manda

Die vriendin is niet 'uitgeloot' hoor. Er wordt daar gewerkt met een soort ballotage. Mijn (tikje kakkineuze) ex had een vriend die eens heeft aangeboden onze dochter daar binnen te loodsen. Ze had geen interesse in hockey (of welke sport dan ook) dus we hebben het aanbod afgeslagen, tot groot verdriet van ex

Hillary

Hillary

13-09-2010 om 14:50

Ballotage

Ja dat is het inderdaad vaak. Ken iemand die haar kind wilde aanmelden bij een kakkineuze voetbalvereniging (ja die zijn er ook). Ze kreeg te horen dat ze vol zaten. Daarna verstuurde ze nog een mail vanaf haar werkadres (met automatische handtekening en dus functie eronder) en toen was er opeens wel plek.

Hier

in mijn woonplaats schijnt er ook een wachtlijst te zijn voor de hockeyclub. Wij kijken op het hockeyveld uit, en hebben een paar parkeerplaatsen voor de deur. Dus wat ik ervan weet is: de bezoekende partijen komen erg vaak in grote, duurdere auto's aanrijden.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-09-2010 om 16:29

Hangt er van af

De ene hockeyclub is erger dan de andere, die met die ballotages het ergst (denk: Gooische Vrouwen) Ik zit op een hockeyclub die half/half is, en erger me regelmatig aan het gebral. Maar in mijn eigen team is de kak ver te zoeken dus ik heb geen klagen.

Als je zoon het leuk vindt en je niet op zoek bent naar nieuwe vrienden kun je je geen buil vallen denk ik Het is nl wel een hele leuke sport!

En sommige kakkers zijn ook heel aardig hoor

ChrisH

ChrisH

13-09-2010 om 16:51 Topicstarter

Haha roosje

Ik geloof meteen dat er ook aardige kakkers zijn hoor! De mensen leken me ook zeker niet onvriendelijk ofzo, het is meer dat ik me afvraag of ik me op termijn thuisvoel bij zo'n club. Als zoon er langer bij zit moet ie ook competitie spelen en ben je per definitie meer bij de club betrokken. Maar als dit inderdaad ook een half/half club is, zijn er vast ook wel genoeg mensen waarbij ik aansluiting kan vinden.

Hoe dan ook, het eerste jaar is het alleen maar trainen, dus dan bepaal ik zelf hoe intensief het allemaal wordt. Als zoon het na dit jaar nog steeds leuk genoeg vindt om te blijven doen, kunnen we altijd wel weer verder zien.

Chris

Simpel

Ga een keer op zaterdagochtend naar de parkeerplaats kijken.

Mijn zoon voetbalde bij een club waar op hoog niveau gehockeyed werd en het was overduidelijk. Tot 3-4 keer modaal zit bij voetbal, alles daarboven zit op hockey. Hebben we het dus over een kakclub maar niet een van de ergste. Geen ballotage, geen villawijk.

He wat lekker ongenuanceerd van mezelf. En het is ook nog eens waarneming uit 1e hand. Bij voetbal staan gewoon andere auto's. Oh ja, om het nog wat moeilijker te maken ben ik uitgegaan van individueel modaal gezinsinkomen, dat ligt bij 35000 euro ofzo. Dus laat ik het anders zeggen, voordat er reacties komen, gezinsinkomen bruto 80-100.000 of meer? Dan hockey. Inkomen lager dan voetbal. Natuurlijk zijn er mensen die zich niet aan deze strikte indeling houden.

ChrisH

ChrisH

13-09-2010 om 18:02 Topicstarter

Huh?

Rode beuk: "Mijn zoon voetbalde bij een club waar op hoog niveau gehockeyed werd". Huh, bedoel je nou dat je zoon voetbalde of dat ie hockey speelde?

Als jouw indeling van 3-4 keer modaal hier een toelatingsnorm was, zou zoon trouwens never nooit worden toegelaten.

Chris

Twee verduidelijkingen

..ik ging uit van het modale _individuele_ inkomen, niet gezins.. sorry!

Enneh.. Chris... goed gelezen! Hij voetbalde idd bij een hockeyclub. Ze hebben ook nog andere sporten, maar dat wilde ik een beetje in het vage laten vanwege de herkenning.

Oh vic

jemig dan is het nog erger dan ik al dacht, met inkomsten en 'contacten'er dus ook bij enzo.

Dit staat zo ver van mij, waarom willen mensen uberhaupt bij zo'n club die selecteert op inkomen en postcode ?? Ik kan daar dus echt niet bij.

Gooise

Gooise

13-09-2010 om 19:38

Roosje, kakkers aardig?

Ik kom dus uit het Gooi (vroeger dan) en de omschrijving kakker stond dus juist voor iemand die zich beter voelde dan de 'gewone' rest. Per definitie niet zo aardig dus.

Wooow

dan worden wij met onze auto van de parkeerplaats verwijderd. Het nummerbord begint met tweemaal twee letters en dat is in veel wijken zeldzaam.

Kiki Jansen

Kiki Jansen

13-09-2010 om 19:45

Jeetje

Ik herken jullie verhalen niet zo. Bruto inkomen zoveel dan hockey? Hier hebben we een hockeyclub zonder ballotage, de enige in de regio. Hier zit van alles op, ook onze dochter. Er lopen inderdaad wel kakkineuze types rod maar ook een heleboel net-kakkineuze types. Wij hebben een gedeukte ruimtewagen van een jaar of 8 oud en ik rijd ook vrij geregeld met mijn Hyundai Atos van een jaar of 9 oud het terrein op. Mij valt wel op dat er veel volvo's op deparkeerplaats staan maar wel van alle leeftijden. Sommige "kakkers" vinden het aan de andere kant ook wel weer lollig om juist een oude bak te hebben onder het mom van "ken het bomme"
Chris, als je kind het leuk vindt, laat hem lekker gaan hockeyen, zeker als hij zich prettig voelt bij de club.

Annet

Annet

13-09-2010 om 20:50

Best gemengd

Nee, het is niet de voetbalclub. Op de hockeyclub in ons dorp is het gemiddeld inkomen zeker hoger dan op de voetbalclub. Maar dat betekent zeker niet dat er alleen kak zit, ik vind de verzameling leden best gemengd. (dat is dus wat anders dan het gemiddelde van NL).
Met uitwedstrijden zie ik wel dat sommige clubs een veel rijkere uitstraling hebben dan de onze, zowel qua faciliteiten als qua uitstraling van de mensen van de
club.
De faciliteiten van de plaatselijke voetbalclub zijn 1000x beter dan die van de hockeyclub. Nou zijn die van de hockeyclub ook echt slecht te noemen.
Wij houden niet van kak en voelen ons best thuis. Zowel zoon als dochter trainen met meerdere kinderen die een broertje hebben die op voetbal zit. Het komt dus geregeld voor dat één gezin op beide clubs rondloopt.
Onze auto komt niet in aanmerking om positief op te vallen bij de hockeyclub. En eerlijk gezegd de meerderheid van de auto's van de teams (nou ja, hun ouders dan) ook niet.

Rieke

Rieke

13-09-2010 om 21:33

Bij ons is het een leuke club

Ook niet alleen maar de elite. Maar iid wel een hoger gemidddeld inkomen. Maar voor een noordelijke grote stad een hele leuke niet kak club. Helaas melden zich weinig jongens, voor de meisjes is een ledenstop.
Alle jongens zitten op voetbal. Zoon speelt met plezier, maar vraagt zich wel eens af of hij op een meidensport zit. ( aangepraat door klasgenoten ) Man speelt ook trimhockey. Voelt zich daar goed thuis, en als we geen oppas probleem hadden zou ik ook meedoen met de trimclub, en ik ben zeker geen kakker, kom vd boerderie.
Onze auto past prima op de parkeerplaats qua merk en grootte, maar die auto's zien wij ook op het parkeer terrein vd voetbal.
Maar ja, het zal ter plaatse wel verschillen, want in mijn geboortestad is hockey voor de elite en mijn familie die daar nog woont kijken vreemd op als ze horen dat wij zo gek zijn op hockey.

bibi63

bibi63

13-09-2010 om 22:26

Maar waarom?

Waarom is dat zo??? En ja ik weet, het IS zo, een veel hoger kak/rijk gehalte bij hockey dan bij voetbal. En dan heb ik het nog niet eens over ballotages e.d. Maar WAAROM is dat zo, ik vind het ZOOOOO stom.
Bibi

Allebei

Mijn zoons hebben allebei gedaan en ik vond de hockeyclub een verademing na de voetbalclubs. Fatsoenlijke koffie, een glaasje lekkere witte wijn (ipv die zoete troep) en niet van die vreselijke zakken gekleurd snoep die dan bij zo'n balie te koop staan voor de jonge voetballertjes.
Ook best aardige ouders langs de lijn. Wel net zo fanatiek als de voetbalvaders, maar met wat minder gescheld.

Hangt van de club af

Op de voetbalclubs waar mijn zoons zaten, zaten er geen kinderen op hockey. Maar ik kan me zo voorstellen als je in een bepaalde wijk op een bepaalde voetbalclub zit (waar de wachttijd voor een F-jes elftal 2 jaar betalend inchrijven is en er volgens hem 36 F-elftallen zijn omdat iedereen bij deze 'nette'club wil spelen)) er nogal wat kruisverkeer is.

Izar ot

Izar ik vind trouwens van deze indianenverhalen van mijn zoon niets terug op de website)))

Verschilt en ot voor rieke

mijn ervaring is dat het per club verschilt. Oudste zoon speelt hier hockey. Wij hebben twee clubs hier (bij welke speelt jouw zoon Rieke??). Die van zoonlief ervaar is als gewoon en als we op bezoek zijn bij de andere zie ik toch iets meer gebral en moeders in witte broek met bruine laarzen. In mijn belevind dé outfit van een zogeheten hockeymoeder.

Maar goed, doe lekker wat je wilt. Als je zoon wil hockeyen. Laat hem lekker hockeyen. Het is een leuke sport en dan kan je zelf ervaren hoe je het vindt.
Hier ook een kind op voetbal. Daar had ik ook vooroordelen over en dat valt me reuze mee. Gewoon een leuke club en het belangrijkste is....zoon voetbalt lekker.

groetjes van Purk

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-09-2010 om 13:36

Gooise en voetbal

"Ik kom dus uit het Gooi (vroeger dan) en de omschrijving kakker stond dus juist voor iemand die zich beter voelde dan de 'gewone' rest. Per definitie niet zo aardig dus."

Ik denk idd dat de meeste kakkers zich beter voelen dan de rest (niet-OSM), maar of ze nou per definitie niet aardig zijn...

OVerigens kom ik ook wel eens op een voetbalclub en wat ben ik dan altijd blij dat ik op hockey zit zeg! Dat geschreeuw en gescheld naar elkaar, vechten op het veld, niet te geloven. Ze hebben daar per team een eigen kleedkamer omdat ze anders ruzie gaan maken en gaan vechten, na de wedstrijd wordt er niets gezamenlijk gedronken maar is het ieder voor zich, als vrouw ben je een bezienswaardigheid daar met alle leuke opmerkingen van dien... Qua sfeer hoop ik echt dat mijn zoons op hockey willen later, maar ja je hebt het niet voor het zeggen he

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-09-2010 om 15:45

Haha

ik had al zo'n vermoeden dat mijn posting reacties zou oproepen. Maar het is echt waar, ik heb het van dichtbij meegemaakt. Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat het niet om jeugdteams ging, maar om senioren.

Bij hockey biedt het thuisspelende team het uitspelende team wat te drinken aan na de wedstrijd. Gezamenlijk iets drinken na de wedstrijd vind ik juist wel weer zijn charme hebben, maar goed, het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent.

En de meeste hockeyclubs die ik ken hebben gezamenlijke kleedruimtes(niet gemengd), maar aangezien hockeyers niet zo vaak douchen na de wedstrijd zijn er misschien ook wat minder kleedkamers nodig dan bij voetbal

Rieke

Rieke

14-09-2010 om 16:39

Purk

Ik woon niet in Z maar precies 25 km daarboven in M en daar hebben ze maar 1 hockeyvereniging. En het clubje wat ik bedoelde is in H bij jou in de buurt, waar ik vandaan kom. Snap je em nog??

Drinken

Hier ook een leuke heel gewone hockeyvereniging in een noordelijk stadje. Pelle, dat drinken n a de wedstrijd is inderdaad de gewoonte. Bij de jeugd wordt aan beide teams een groot blad met ranja aangeboden door de thuispartij. Het is dan ook de bedoeling om die gezamelijk met je tegenstanders op te drinken. Bij de oudere jeugd en senioren gebeurt dit met een drankje van de bar (bier meestal)

Annet

Annet

15-09-2010 om 00:14

Bij 'onze' hockeyclub gaat het zo

Zoon speelt in de E-tjes. Het team dat op bezoek komt, wordt ontvangen door de club (dit verzorgt één van de ouders van alle jongste jeugdteams). Team krijgt 2 consumptiebonnen voor coaches. Ook de scheidsrechter krijgt een consumptiebon.
In de rust eten ze fruit, meegenomen door één van de teamleden. Dit wordt alleen voor het eigen team gedaan. Een fles drinken hebben ze zelf bij zich.
Na de wedstrijd worden handen geschud en gaan beide teams naar de kantine. Daar krijgen ze grote bladen met bekers limonade (ranja dus). Het ontvangende team trakteert het bezoekende team op iets van koek.
Het drinken uitdelen blijft meerdere jaren zo. Oudste zit bij de C-jeugd en ze krijgt nog steeds drinken. Het koek trakteren wordt in de loop van de jaren minder en komt bij de C nog maar nauwelijks voor. Ze trakteren dan wel hun eigen team (degene die de beurt heeft) maar niet meer het andere team.

Kleedkamers heb ik nog nooit gebruikt zien worden als kleedkamer. De club heeft er ook maar twee, één voor heren en één voor dames. Teams splitsen gaat al niet. Maar hockeyers komen volledig aangekleed naar het veld, ook bezoekende teams. Ze gaan dus ook weer aangekleed weg. De enige die zich omkleedt is de keeper, en dat gebeurt meestal op het veld. Een douche is er niet.
Er zijn wel clubs die meer faciliteiten hebben maar dat is zeker niet gewoon in onze regio.
Het scheelt dat we geen schoenen met modder hebben ivm kunstgras.

Polly Shearman

Polly Shearman

15-09-2010 om 10:30

Whoehaha

Oh mensen jullie zouden eens bij een rugby club moeten gaan kijken!! Probeer dat eens voor de gein!
Dat is toch echt heel anders!

margje van dijk

margje van dijk

15-09-2010 om 11:48

Boerenhockey

Het lijkt me nogal uitmaken of je in Bloemendaal of Heemstede naar de hockeyclub gaat, of in een laten we zeggen agrarisch centrum zoals hier bij ons. Hier zie je echt alle pluimage op het hockeyveld staan. Inderdaad een heel percentage gegoed milieu, maar net zo goed mensen die je ook bij de scouting aantreft, en ook gewoon mensen die na de hockey nog naar de volkstuin gaan en alvast geschikte kleding hebben aangetrokken.

Ik vind het er prettig. Aardige, betrokken mensen, er wordt niet gescholden, intensieve begeleiding van de kinderen, goede kantine, goede communicatie. Mijn zoons hockeyen alledrie fanatiek (niet hoog hoor, maar wel fanatiek) en mijn man is ook coach. Ik beperk me tot langs de lijn staan bij thuiswedstrijden. Hoe langer we bij de club zijn, hoe leuker ik het er vind.

Dus, wat iedereen al zegt: check it out. Staar je niet blind op witte broeken met bruine laarzen (grappig, wie zei dat ook alweer), maar neem de sfeer in je op en vorm dan je eigen oordeel. En ga vergelijken met andere clubs/sporten.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.