Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kun je nou in nederland blijven wonen?

1,5 miljoen kiest voor een geblindeerde idioot.

Hoe kun je nou in vredesnaam in Nederland blijven wonen?
Tjonge, mijn familie woont minstens 12 generaties in dezelfde regio. Maar ik voel me niet thuis waar zoveel mensen ZO stom kunnen zijn!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 22:47

Miriam

"En over hoe je zo stom kunt zijn om PVV te stemmen: tja... hoe kun je zo stom zijn om SGP te stemmen.PVV vertegenwoordigd wel degelijk een ideologie. Iets waar heilig in geloofd wordt. Niet te beredeneren, niet mee te discussieren. Net als de SGP."
Mwah... De ideologie van de SGP heeft te maken met een eeuwenoude godsdienst, terwijl ik de PVV-stemmers díe ik hoor niet bepaald eenduidig vind in hun overtuigingen. Ze zijn 'iets' beu of zo, maar wat...? Het is allemaal vrij vaag volgens mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2010 om 01:48

Starry night

Je moet je niet vergissen in de religieuze motieven van Wilders. Hij is zwaar pro-Israël, zo zwaar dat dat wel eens de hoofdreden kan zijn voor zijn anti-islam houding. Moslims hebben het gewoon gedaan, klaar uit. Tekenend was ook zijn antwoord op 'waar zou je gelijk naartoe gaan op vakantie... ?' Antwoord: naar Israël.
Ik heb het gevoel dat we in Nederland langzaam maar zeker wat realistischer naar Israël en de Palestijnen kijken. Het is niet heel erg meer als je voorzichtig zegt dat je begrip hebt voor de Palestijnen. Reken maar dat Wilders het daar niet mee eens is. Ik heb het met mijn man hierover gehad en we zijn tot de conclusie gekomen dat de hele ophef die Wilders met zijn 'beweging' hier maakt over autochtonen die zich niet gedragen in Nederland, niet meer en niet minder zijn manier is om Israël te steunen.

Bastet

Bastet

11-06-2010 om 07:15

Vic

Ja,ik lees die reacties weleens op telegraaf.nl,afschuwelijk,vol haat,zoveel haat,ik schrik daarvan.
Bastet

Biene M.

Biene M.

11-06-2010 om 07:28

Kaaskopje

Ik vind het onterecht en onprettig als je Wilders' pro-Israel houding benoemt als religieuze motieven. Je haalt wat dingen door elkaar.

reina

reina

11-06-2010 om 08:35

Biene

Weet jij waar Wilders' extreme pro-Israelhouding op gestoeld is? Misschien wel op religie,ik weet het niet. Ik zie wel dat hij erg bevooroordeeld redeneert, wat Israel ook doet, het is altijd goed, het is immers tegen de Hamas, moslims dus.

reina

reina

11-06-2010 om 08:45

Mark

Nog even: als je wilt weten hoe geweldig de PVV het doet als het om besturen gaat moet je even in Almere kijken: Nadat er door hen met elke partij 10 minuten gesproken was, ja, ja, dat had diepgang, constateerde de PVV dat ze geen kans kregen, dus ze droegen het stokje over, kijk, dat is doorzetten, dan ga je ergens voor! Bij de ook voor burgers toegankelijke vergaderingen mogen de leden niets zeggen, vragen aan anderen dan aan van (de?) Roon worden afgewimpeld, de pers wordt niet binnengelaten etc, (kijk, dat is de ware democratie!), ze waren niet bij de 4-meiherdenking, want er was geen uitnodiging gekomen, later gaven ze toe dat die wel gekomen was, maar ze hadden de mail niet gelezen, heel vreemd als je weet dat ieder van hen persoonlijk een mail had gekregen. Ze hebben in Almere dan ook alweer aanzienlijk minder stemmen gekregen dan bij de gemneeteraadsverkiezingen, men ziet gelukkig nu al dat hun beloftes in de praktijk weinig voorstellen.. Dus zelfs al zou ik voor de PVV zijn, dan zou ik nog weinig vertrouwen hebben in de bestuurlijke kwaliteiten van de mensen.
En nog een vraag: de PVV gaat zo prat op de Nederlandse cultuur, die bewaard moet worden. Voor mij is een deel van die cultuur het reizen, het gaan naar en openstaan voor andere landen en culturen. En voor je al te trots wordt op de Nederlandse geschiedenis, ga eens kijken in bijv museum Kura Hulanda op Curacao, daar wordt een beeld gegeven van de slavenhandel van de Hollanders, je schaamt je ter plekke rot dat je Nederlander bent,

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:07

Wat me opvalt

Geklaag over demoniseren was een tijdje populair. Wat me nog steeds verbaast, is de haast fysieke afkeer die Wilders oproept. Dit (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/06/winkel_in_amsterdam_weigert_pv.html) is natuurlijk een aardig voorbeeld, Emma's erkenning dat ze geen respect kan hebben voor PVV-stemmers is een andere uiting. Het is flauw en juridisch onmogelijk om daarvoor artikel 137 of 147 WvS (wateffer) van stal te halen (zie subdiscussie mark vs Sancy), maar alleen al het feit dat dit soort vergelijkingen van stal wordt gehaald zegt genoeg. Ik houd het er idd maar op, dat er over 'de PVV-stemmer' op net zo'n zinloze wijze wordt gegeneraliseerd als elders over moslims wordt gedaan. En dat het afwijzen van Wilders niet alleen gebeurt op inhoudelijke gronden, maar dat er ook sprake is van een soort lakmoesproef -als progressieve ruimdenkende nederlander hoor je tegen Wilders te zijn, net zoals je als christenfundi tegen de evolutietheorie hoort te zijn. Maar er is een verschil; je kunt rustig symbolisch tegen de evolutietheorie zijn zonder dat dat veel praktische consequenties heeft. Maar met Wilders lukt dat niet (meer).

Ijsvogeltje verwoordde dat mooier dan ik totnogtoe deed:
"Dat vraag ik mij echt af. Hoe heeft het zover kunnen komen dat er zoveel mensen zó ontevreden zijn? Want dat is de conclusie die je uit deze uitslag mag trekken. We kunnen hier wel schoppen tegen de Wilders-stemmers, maar daarmee doe je hetzelfde als wat zij doen: schoppen tegen - ja, tegen wat eigenlijk? Dat is niet altijd even duidelijk."
In dat kader zou ik eens een andere historische vergelijking willen maken, namelijk met 'de nederlanden' in 1566. Toen waren 'wij' ook ontevreden. Philips 2 negeerde die onvrede, de rest is geschiedenis.
Overigens bood ijsvogeltje nog een nuttige vergelijking:
"Als je de samenleving eens vergelijkt met een schoolklas... Welke klas functioneert dan het beste? Dat is die waar een lieve, begripvolle en respectvolle leerkracht voor de klas staat. Die het gesprek aangaat met de leerlingen. Die problemen probeert op te lossen of te voorkomen. In een klas bij een rigide juf die zware straffen uitdeelt, leerlingen verbiedt zichzelf te zijn etc., zal de sfeer nooit prettiger worden."
Klopt. Maar er is een nuance, wat mij betreft. Er zijn momenten, dat repressie of andere hardere maatregelen toch nodig is. Ik denk dat de meeste ouders dat onbewust intuitief mee eens zullen zijn; straf als nuttig sluitstuk van de opvoeding, niet als hoofdaanpak. En juist daar heeft Nederland wel wat issuetjes.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:21

Emma, hier heb je een punt -redeneer het door

Emma:
"Ik ben zelf een groot voorstander van het goed definieren van de Nederlandse cultuur en het bewaren van dingen die "typisch" Nederlands zijn (als ze leuk zijn, dan tenminste hahahah). Toen in de hoogtijdagen van de multicultiperiode door allerlei mensen hoog werd opgegeven over de prachtige uitingen van andere en voor ons nieuwe culturen en afgegeven werd op de Nederlandse cultuur, heb ik dat altijd bestreden en ook niet begrepen. Waarom wel een Maasai-cultuur willen conserveren (want prachtig) en het achterlijk vinden dat hier met een trouwerij ringen uitgedeeld worden bijvoorbeeld (discussies die destijds gevoerd werden )) Maar cultuur is óók aan verandering onderhevig, het is geen statisch gegeven. De Nederlandse cultuur is (vooral daar waar er handelsroutes waren) een echte handelscultuur. Daar waar een handelscultuur is en er geld verdiend moet worden met allerlei mensen is het onverstandig niet wendbaar en flexibel te zijn met je cultuur. Dát is volgens mij een kenmerk van de Nederlandse cultuur. Wat de PVV doet en wil is het tegenovergestelde van wat onze Nederlandse cultuur altijd gekenmerkt heeft. En voor een handelsnatie dus ook heel onverstandig."
OK, Emma, kijk nu even over je eigen schaduw. Negeer even je PVV_afkeer, en trek deze redenering door. Ik denk, dat het echte punt is, dat de Nederlandse cultuur op dit moment dramatisch aan het veranderen is -dat heeft niets te maken met die moslims (die pas zo'n 25 jaar merkbaar aanwezig zijn), maar is een proces van de laatste 50 jaar. Hét kenmerk is ontzuiling en secularisatie, en dat proces is nog steeds niet afgerond. Het is dus onduidelijk wat nu 'typisch nederlands' is, hoe de nederlandse cultuur te definieren, in deze tijd dat 'onze' cultuur zo aan verandering onderhevig is.
Mijn consequente stelling daarbij is, dat de moslimscultuur niet wordt afgewezen omdat die cultuur zo totaal anders is, maar omdat die cultuur teveel lijkt op de nederlandse cultuur van 50 jaar geleden. In veel opzichten zou een moslim beter passen (en zich beter kunnen aanpassen) aan het nederland van 50 jaar geleden dan aan het nederland van nu. En veel van de aanwezige afkeer is het (deels symbolisch) afwijzen van de cultuur van onze grootouders.

(dit los van wat andere triggers, maar het speelt een grote rol)

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:30

Gevoel van/door emma

Emma:
"Het bewijst dat je je niet zo erg kan inleven wat het betekent als je door Wilders en de zijnen weggezet wordt in deze maatschappij."
Vervang 'Wilders' door 'Emma' en je hebt precies het punt te pakken dat ik wilde maken. Zoals jij je voelt door Wilders, zo voelt Mark zich door jou.

Diversen

Vic:"Ik vind de uitslag nog opmerkelijker als je bedenkt dat nagenoeg alle media in Nederland links georiënteerd is, en je op die manier behoorlijk wordt gehersenspoeld. "
Jemig Vic! Je bent de realiteit volkomen kwijt. Wat is jouw bezwaar eigenlijk met een coalitie vvd - pvv? Je past er naadloos tussen.
Starry:"De ideologie van de SGP heeft te maken met een eeuwenoude godsdienst, terwijl ik de PVV-stemmers díe ik hoor niet bepaald eenduidig vind in hun overtuigingen."
Als je het SGP stemmers vraagt dan komen ze ook met onsamenhangende antwoorden. Je vult het voor ze in omdat je weet dat er een boek is. Zij vullen het stembiljet in omdat dat bij hun identiteit hoort: ze doen het altijd zo, het is hun cultuur, ze wilen niks veranderen.
Er is geen boek voor te stellen bij de pvv, wel een god. Dat is de christelijke. Any invulling daarvan past. Voor het overige: Denk stichting dorpsbehoud.
Gisteren was er bij eenvandaag een reportage over Ruckphen. De grootste PVV gemeente. Nergens last van (nee, allochtonen zijn hier niet), wel pvv stemmen. Overigens is dat 'nergens last van' niet waar. Opvallende overeenkomst tussen pvv gemeenten is dat het gemeenten zijn die leeglopen. Huizenprijzen dalen er al jaren. Werk was al voor de crisis een probleem. Winkelstraten kenmerken zich vooral ook door gesloten winkels wegens gebrek aan klanten. En ook dat was al voor de crisis zo.
Izar:"Ik peins er niet over om te verhuizen. "
Nou ja. Mijn schoonmoeder heeft jaren in wat naar nu blijkt een pvv bolwerk te zijn gewoond. Deprimerender kan niet wat mij betreft. Ik voel al onvrede als ik daar in de buurt kom. Verhuizen (jonge mensen trekken weg) is heel gewoon.
Biene:"Ik vind het onterecht en onprettig als je Wilders' pro-Israel houding benoemt als religieuze motieven. Je haalt wat dingen door elkaar. "
Vind ik niet.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:47

Emma als pvv-er

Emma:
"Een (groot) deel van de moslims die hier in Nederland verblijven, komen van het platteland, inderdaad de cultuur van 50 jaar geleden. Hun kinderen en kleinkinderen veranderen. Sommigen langszaam, anderen veel sneller. Ik denk dat je, door moslims in z'n algemeenheid af te wijzen en in de hoek te zeten, dat veranderingsproces juist stil zet."
Het is interessant, omdat je twee dingen zegt, één expliciet, één impliciet, die strijdig met elkaar zijn. En ik denk, dat dat tekenend is voor de spagaatin je hoofd.
Expliciet zeg je, dat moslims niet afgewezen mogen worden -dat is zo belangrijk, dat het meteen je reactie domineert.
Maar impliciet wijs je de cultuur van de migranten WEL af. Sterker nog, die afwijzing is zelfs keihard. Je zegt namelijk dat er een veranderingsproces is, en dat dat proces ook wenselijk is. Heel wenselijk zelfs, want dat proces mag niet stilgezet wordne door discriminatie.
Maar wat is het nu? Je zegt zelf, dat die mensen, dat hun cultuur moet veranderen. Op welk punt? Ik vermoed, op het punt van bv vrouwen- en homorechten. En als je dat vindt, ben je het plots eens met Wilders, of Fleur Agema (die bv uitgebreid in Opzij stond over het punt vrouwenrechten en islam). Dan is het DOEL plots hetzelfde, maar is het verschil tussne jou en de PVV slechts het middel, de weg naar dat doel -en is het je fysieke afkeer van de PVV die het je onmogelijk maakt om nuchter over dit aspect na te denken.

Open en tolerant als handelsmerk

Reina:"Voor mij is een deel van die cultuur het reizen, het gaan naar en openstaan voor andere landen en culturen."
Maar dat is toch een beetje prietpraat en gaat voor de meeste Nederlanders niet op. Die reizen helemaal niet en zijn helemaal niet geinteresseerd in andere culturen. Ook historisch gezien zag die tolerantie er toch anders uit dan acceptatie. Het was meer gedogen, zolang 'ze' maar in hun eigen hoekje bleven en ook nog wat opleverden.
Het evangelie van de openheid is bovendien vooral een economisch verhaal dat ons door politiek en bedrijfsleven is voorgehouden. "In Nederland kan alles, want we zijn zo tolerant" is meegenomen in de presentaties naar grote bedrijven om ze zich hier te laten vestigen.
Op dit moment zit het bedrijfsleven met geknepen billen omdat ze uit moeten leggen dat een belangrijk deel van 'het volk' daar misschien toch een beetje anders over denkt.
De uitdaging is niet de pvv bestrijden, maar het verhaal aanpassen zodat de pvv er schaamteloos in kan.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:52

Berber

Berber:
"Tinus, kun je mij een paar praktijkvoorbeelden, feiten, geven waar dit uit blijkt? Ter geruststelling?"
Lees een discussie over vrouwen- en homorechten vs de islam. En realiseer je, waar CDA en CU staan in dit soort discussies.

Ik schreef al, het is niet het enige aspect. Voor de deel hebben moslims idioot veel last van de negatieve uitstraling van marokkaanse hanggroepjongeren en Mohammed Bouyeri. Vooral de laatste is natuurlijk een gigantische PR-ramp geweest waar de nederlandse moslimgemeenschap enorm onder lijdt. Nouja, schrefe ik ook eerder.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 09:56

Gedogen

Miriam:
"Ook historisch gezien zag die tolerantie er toch anders uit dan acceptatie. Het was meer gedogen, zolang 'ze' maar in hun eigen hoekje bleven en ook nog wat opleverden."
Jups. Katholieken waren bv tot ver in de 19e eeuw tweederangsburgers. Soort van dhimmi's

Het zijn _onze_ homo's

tinus:"Mijn consequente stelling daarbij is, dat de moslimscultuur niet wordt afgewezen omdat die cultuur zo totaal anders is, maar omdat die cultuur teveel lijkt op de nederlandse cultuur van 50 jaar geleden. "
Welnee.
Ga er eens heen, naar Rucphen, Halderberge, Limburg. Dan ga je 50 jaar terug in de tijd. Een moslim in het dorp lijkt daar vandaag veel op de eerste neger in het dorp. Eng, anders. En een mooie verklaring voor de achteruitgang die er in deze regio's wel degelijk is.
Verontwaardiging daarover richt zich helemaal niet alleen op moslims, maar ook op Polen en Bulgaren. Het is zo plat als 'ze' stelen ons werk.
tinus:"Lees een discussie over vrouwen- en homorechten vs de islam. En realiseer je, waar CDA en CU staan in dit soort discussies. "
Je was het in die discussie roerend met me eens. Maar van mij zul je niet horen dat er een diep gewortelde afkeer bestaat tegen jaren 50 denken of doen. Het tegendeel.
PVV-ers zijn niet voor homo's. Ze zijn tegen het uitschelden van homo's door import. Dat doet niets af aan hun eigen gevoelde rechten om homo's voor homo uit te maken. Het zijn _hun_ homo's. Daar moeten anderen vanaf blijven.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

11-06-2010 om 10:07

Emma

"Daar waar een handelscultuur is .........een kenmerk van de Nederlandse cultuur. Wat de PVV doet en wil is het tegenovergestelde van wat onze Nederlandse cultuur altijd gekenmerkt heeft." Ja, dat vind ik dus ook.
Wat betreft slavernij: Ik schaam me anders ook nooit voor dingen die vroeger gebeurd zijn, maar toen ik daar rondliep voelde ik wel een soort schaamtegevoel, ik was er in elk geval niet trots op Nederlands te zijn. Ook omdat het in onze geschiedenisboeken aardig weggemoffeld is.

reina

reina

11-06-2010 om 10:11

Miriam

Ik bedoel niet het reizen nu, ik bedoel het reizen door de eeuwen heen, het niet vast blijven zitten op je eigen plek , maar om, meest vanwege de handel, de wereld in te gaan. Dan kom je automatisch in aanraking met andere culturen. Ik zeg niets over tolerantie/acceptatie in die tijd .... (of wel, als je de slavenhandel erin betrekt, maar dat is dan de zwarte kant)

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:15

Noodzaak van afwijzen

Miriam:
"Maar van mij zul je niet horen dat er een diep gewortelde afkeer bestaat tegen jaren 50 denken of doen."
Ja, maar juist daar zit de trigger.
Als mensen zeker zijn van zichzelf, wijzen ze niet af. Dan negeren ze. Vergelijk de fameuze apocrieve quote van Schopenhauer cq Gandhi 'First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win.'

Over vanzlefsprekende gevallen is gene uitgebreide discussie en afwijking nodig; die discussie komt pas, als die gevallen niet zo vanzlefsprekend zijn.
Als nederland definitief een modern seculier land zou zijn, is het afwijzen van de islam etc niet meer nodig -maar juist omdat nederland nog met één been in de jaren 50 staat, en zich bezig is om daaruit los te rukken, is het nodig om die jaren 50 en alles wat dara op lijkt, geregeld openlijk af te wijzen.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:17

Emma

Emma:
"Persoonlijk heb ik niet zoveel met de plattelandscultuur, Tinus. Hoezo spagaat in mijn hoofd? Ik hou van de openheid van de stadscultuur en een plattelandscultuur is meestal een erg gesloten cultuur. Er bestaan ook moslimstadsculturen, nooit van gehoord?"
Je draait om het punt heen. Het gaat er om, dat je de concrete culturele variant van veel moslimmigranten in nederland afwijst -want ze moeten veranderen. Moet ik je ff quoten op dit punt?

Koopman en dominee

Reina:"Dan kom je automatisch in aanraking met andere culturen."
Ja. Maar het voorwaardelijk reflex was bekeren of verkopen (slavenhandel). Het is niet anders dan het denken dat door de PVV zoemt. De vorm is een beetje anders maar dat heeft alles met de tijd te maken.
Reina:"of wel, als je de slavenhandel erin betrekt, maar dat is dan de zwarte kant"
Met de kennis van nu Met de kennis van toen waren er werkelijk mensen die meenden deze 'wilden' een dienst te bewijzen door ze naar een betere cultuur te verplaatsen.
De 'inburgeringscursus' van toen was repressief en dwingend. In feite zoals Wilders dat ook wil.
Groet,
Miriam Lavell

Geen verklaring

tinus:"Als nederland definitief een modern seculier land zou zijn, is het afwijzen van de islam etc niet meer nodig -maar juist omdat nederland nog met één been in de jaren 50 staat, en zich bezig is om daaruit los te rukken, is het nodig om die jaren 50 en alles wat dara op lijkt, geregeld openlijk af te wijzen. "
Dat is een theorie die niets zegt over de Wilders stemmers. Het is de theorie die de mythe die Wilders verspreidt een stukje waarheid geeft, maar dat zegt niets over de pvv stemmers of zelfs maar over Wilders en de vraag of zei die waarheid ook zo zien.
Was Nederland een seculier modern land geweest, dan had Wilders (en Fortuyn, en Hirschi Ali) helemaal geen enkel Islampunt gehad.
Maar dat betekent niet dat er dan geen voedingsbodem zou zijn. Wat je vergeet is dat de PVV er niet op uit is om de SGP te verbieden. Dat ze hun pijlen niet richten tegen het CDA of de CU. Juist niet. Die mogen allemaal wel ouderswets en 50-er jaren.
De PVV en haar stemmers streven niet naar een moderne seculiere maatschappij. Ze streven naar Nederland voor het Nederlandse, dat is inclusief het breed gedragen 50-er jarengevoel.
Kortom: je verklaring is geen verklaring voor het gedrag van PVV stemmers noch voor het bestaansrecht voor de PVV.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:38

Nederland voor nederlanders

Miriam:
"Dat is een theorie die niets zegt over de Wilders stemmers."
Duh. Dé Wilders stemmer bestaat net zo min als dé moslim.

Miriam:
"De PVV en haar stemmers streven niet naar een moderne seculiere maatschappij. Ze streven naar Nederland voor het Nederlandse, dat is inclusief het breed gedragen 50-er jarengevoel."
De grap is, dat dat hele Nederland voor het Nederlandse een 'modern' gevoel is, dat de afgelopen eeuw van bovenaf is opgelegd en pas na de verzuiling massaal is doorgebroken.
De opstandelingen van 1566 waren er ook niet mee bezig -die lading is er pas later aan gegeven.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:39

Berber

Berber:
"Het is makkelijk speculeren vanuit de kantlijn. Lettertjes op papier. De praktijk is anders."
Wat is jouw visie dan?

Hûh?

tinus:"De grap is, dat dat hele Nederland voor het Nederlandse een \'modern\' gevoel is, dat de afgelopen eeuw van bovenaf is opgelegd en pas na de verzuiling massaal is doorgebroken. "
Ach, citeer eens wat. Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt.
tinus:"De opstandelingen van 1566 waren er ook niet mee bezig -die lading is er pas later aan gegeven. "
En dat is 'modern'?
Groet,
Miriam Lavell

Compromis

Ik vind gokken leuk, dus ik gok even op het aanstaande compromis waarmee een coalitie vvd - pvv - cda acceptabel wordt.
Wilders blijft in de kamer. Hij wordt dus geen minister, noch op een of andere manier woordvoerder van het kabinet.
Hero Brinkman wordt uit zijn zetel gekocht. De pvv maakt (op papier) concrete plannen voor democratisering.
De economische plannen van de PVV blijven staan, al wordt de zo nu en dan vermelde toespitsing om allochtonen geschrapt. Nou ja: wel het afschaffen van kinderbijslag voor kinderen in het buitenland, maar dan voor iedereen. En wel zware controle op fraude met bijstandsuitkeringen, maar ook voor iedereen (overigens is dat al zo bij heel veel uitkeringen).
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:52

Praktijkvoorbeelden

Berber:
"Geef me nou gewoon praktijkvoorbeelden waar uit blijkt dat die theorie klopt. Ik ben oprecht nieuwsgierig."
Wat voor praktijkvoorbeelden wil je? Ik zie de hele discussie over vrouwenrechten, hoofddoekjes, etc etc in deze context. Zowel de media-discussie, de reaguurders, als het schoolplein gemompel.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 10:57

Een praktijkvoorbeeld

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2010/06/christenen_vrezen_verdomhoekje.html

Nu de christelijke partijen in de Tweede Kamer harde klappen hebben gekregen, staat de deur open voor nieuw beleid op levensbeschouwelijk gebied. Met nog 28 zetels (-20) voor CDA, ChristenUnie en de SGP is de christelijke invloed op het beleid fors afgenomen. De liberalen hebben daarentegen door de winst van VVD, GroenLinks en D66 behoorlijk wat meer in de melk te brokkelen gekregen.

Bij discussies over zaken met een levensbeschouwelijke component zal dit de komende tijd zonder twijfel te merken zijn. De christelijke krant Het Reformatorisch Dagblad noemde verkiezingsdag dan ook een zwarte dag. ''De invloed van het heilzame christelijke geloof op de samenleving loopt in een rap tempo terug”, stelde de hoofdredactie ongerust vast.

Ook het christelijk onderwijs zag gisteren de bui al hangen. ''Wij zijn zeer bezorgd over de vrijheid van onderwijs”, zegt Wim Kuiper, van de koepelvereniging van het protestants-christelijk onderwijs. ''Van bijvoorbeeld D66 weten we al dat ze dit niet meer van deze tijd vindt. Van de andere winnaar PVV moeten we dat nog zien. Die wil van islamitische scholen af. Dat kan alleen als je de vrijheid van onderwijs afschaft.”

Homo's blij met uitslag

Er is ook vreugde. De uitslag wordt door sommigen ’een overwinning voor de moderniteit’ genoemd. Homo-organisatie COC en hoofdredacteur Henk Krol van de Gaykrant zijn blij met de winst voor ’roze’ partijen VVD, GroenLinks en D66. ''Van de vijftig wensen die wij hadden, kunnen er straks 48 worden uitgevoerd”, zegt Krol. Zo kan de enkele-feit-constructie, die het weigeren van homoseksuele docenten regelt, verdwijnen en kunnen lesbische moeders dezelfde rechten krijgen, stelt hij.

Tinus_p

Tinus_p

11-06-2010 om 11:00

Aanvulling

Merk op, uit dir praktijkvoorbeeld, dat het niet zozeer de islam is die wordt afgewezen, maar de christenen. En dat de komst van moslims mss sommige processen wat op scherp zet (zoals de manier waarop de SGP met vrowuen omgaat) maar dat de onderstroom niet puur anti-islam is.

Vic

Vic

11-06-2010 om 11:05

Miriam

"Jemig Vic! Je bent de realiteit volkomen kwijt. Wat is jouw bezwaar eigenlijk met een coalitie vvd - pvv? Je past er naadloos tussen."
En bedankt. Ik geloof dat ik al heb toegelicht waarom ik niet voor een coalitie met de PVV ben. Ik vind Wilders ook een vreselijke intolerante man, maar ik begrijp wel waar zijn aanhang vandaan komt. Dat zijn mensen die niet op academische wijze tot hun beslissingen komen, maar iets zien gebeuren dat ze niet aanstaat (moeten werken tot je 67e als je op je 14e bent begonnen in de fabriek), en stemmen op de persoon die het hardst roept dat hij daar iets aan gaat doen. Ik sprak gisteren toevallig mijn vader en tot mijn opluchting had hij PvdA gestemd, hoewel hij best in het plaatje PVV past. Toen ik vroeg waarom geen Wilders antwoordde hij dat hij dat een idioot vindt, en dat er ook 'goeie Marokkanen' zijn. Dat vind jij natuurlijk een ongelooflijk simpele redenatie, maar het grootste deel van het kiesvolk stemt op die manier. En die mensen vinden zichzelf ook goede mensen, net als de zelfingenomen ozo correcte linkse hoogopgeleiden.

En het verband met de pvv?

tinus:"Merk op, uit dir praktijkvoorbeeld, dat het niet zozeer de islam is die wordt afgewezen, maar de christenen."
Neeee, dat lees je verkeerd. De christelijke partijen vrezen het ondersneeuwen van hun belangen, maar daarmee is niet gezegd dat PVV stemmers met dat doel gestemd hebben en al helemaal niet dat het de bedoeling is van de PVV om christelijke partijen onderuit te halen.
Omgekeerd verkoopt Henk Krol de huid voordat de beer geschoten is. "Zo kan de enkele-feit-constructie, die het weigeren van homoseksuele docenten regelt, verdwijnen"
Er is al decennia een meerderheid in de kamer die zelf geen noodzaak ziet voor het discrimineren van homo's, maar er geen kwaad in zien dat anderen dat doen uit behoud van hun curiositeit (zelfde redenatie als zondagssluiting).
De PVV heeft nooit een punt gemaakt van 'meer bescherming voor homo's'. De tweede man van de PVV komt van de SGP.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.