Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Paasei

Paasei

22-07-2018 om 20:07

Hoe overleef je de hitte

Ik vind dat een weer-klaag-draadje mag, in komkommertijd. En ik ben nu eenmaal niet zo'n mediterraan type, van mij mag het nu allemaal zo lang zaam maar zeker wel een graadje minder!

Maar tot mijn grote schrik zie ik op alle weer-sites dat het komende week -en ook nog daarna- alleen maar heter wordt. Zulke temperaturen zijn leuk als je op vakantie bent, niets hoeft te doen en regelmatig een zwembad of zee in kunt duiken. Maar in het gewone leven thuis bestaat die mogelijkheid niet. Ja, je kunt een tijdje 'kalm aan' doen, sochtends eerder met (huishoud)klussen beginnen, siesta houden en uitsluitend salade eten. Maar het normale leven moet ook eens door gaan natuurlijk.. en dit duurt al zo lang!

Hoe houden jullie het hoofd koel?


karin

karin

22-07-2018 om 20:20

walgelijk

Hier een ontzettende warm weer hater! Zowel man, dochter en ik vinden warm weer absoluut niet fijn en vinden het bij een graadje of 21 wel genoeg.

Helaas nu al wekenlang afzien voor ons en dat terwijl we ook nog in een hele zware periode zitten valt niet mee...

Ik laat zoveel mogelijk het huis het huis en kook, warm op zo makkelijk mogelijk. Ook veel salades inderdaad.

Nog zo'n gruwel voor mij, de supermarkt ingaan, ik haat het, zo heerlijk koel daar en dan kom je buiten en boem, alsof je tegen een warmte scherm aanklapt, bah!

Dus helaas geen tips van mij, zal heel blij zijn als het na weken eindelijk weer eens gaat regenen en afkoelt.

Bosbes

Bosbes

22-07-2018 om 20:36

aan mij heb je niets

Aan mij heb je niets want ik hou verschrikkelijk veel van de zomer. Zon en zorgeloosheid (als het van toepassing is natuurlijk). Geen jas, blote voeten, tuindeuren open zodat je kamer twee keer zo groot wordt.

Maar met de droogte kun je moeilijk extra vaak douchen. Maar als het even kan, misschien toch, heel kort koud of bijna-koud afspoelen.

Slaap je ook moeilijk in?
Als het op jouw werk mogelijk is, misschien kun je dan extra vroeg werken? Op tijd weer thuis, desnoods een kort dutje en dan een lange avond.

In de koelkast water met citroen en/of munt zodat je telkens een heerlijk verfrissend drankje hebt?
Sterkte!

40er

40er

22-07-2018 om 20:48

Niet.....

Pfff, ik heb er een k*t hekel aan! Vreselijk gewoon. Ik ga er 's ochtends extra vroeg uit, klusjes in huis doen, strijkgoed bv, extra lang met de hond wandelen. Daarna dus werken.
Je hebt ook veel meer wasgoed, je slaapt minder goed, bleh. Buiten is alles stoffig en droog. Ik heb zo'n zin in een heerlijke regenbui, minimaal 48 uur lang.
Loop elke dag met hoofdpijn, ik kan de warmte niet kwijt.

En ik ben ook nog mega ongesteld ook, dan is alles 3x erger 😐

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-07-2018 om 21:49

Rustig aan. Meebewegen.

Hoe meer je je ergert, hoe vervelender het wordt. Probeer oog te houden voor wat plezierig is. De avonden zijn heerlijk. Lekker alle ramen en deuren open.

Meer was? Het is ook zo droog, en je vouwt het buiten op. Of nodigt een huisgenoot dat te doen.
Planten hebben het zwaar. Maak een teil water, zet ze er om beurten een tijdje in. Het restantje water gaat over een stukje tuin dat het kan gebruiken,
Eten - maak alleen makkelijke dingen. Natuurlijk niks in de oven.
Het huis stofzuigen of dweilen - meteen als je uit bed bent, vroeg dus. En dan daarna douchen en aankleden.

....ik ben vooral blij dat mijn hoogbejaarde moeder deze hitte niet meer mee maakt. Vandaag is haar geboortedag - dit is de derde die niet meer als ' verjaardag' gevierd is. Wat was het warm in d'r kleine kamer in het zorgcentrum waar het nauwelijks lukte om te luchten. Heel veel oude mensen zien af deze dagen... ( en veel werkenden buiten. Schoonzoon die hovenier is heet tropenrooster per heden vanwege ' onwerkbaar weer'.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2018 om 22:09

Wen d'r maar aan

Ja sorry 😊.

Van mij hoeft 30 graden ook niet. 25 graden is meer dan genoeg. Ik zeg ook eerlijk, dat ik blij ben dat ik in het noordwesten woon en niet in oost-zuidoost Nederland.

Maar je kunt het jezelf natuurlijk onnodig moeilijk maken. Waarom zou je in vredesnaam strijken met die hitte? Als je je was goed op de waslijn hangt, komt het er meestal best draagbaar af. Overhemden moeten misschien wel gestreken worden, linnen kleding ook, maar verder...

Wat is "het normale leven"? Wat zou je op koelere dagen wel doen wat nu niet kan?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-07-2018 om 22:15

Geen weer voor een paasei o.t.

Dat snappen we - als dat paasei niet in de koelkast ligt, blijft er niks van over. Misschienn even gebakken ei heten nu?

Het normale leven.

Eigenlijk draait alles hier gewoon door. Wat aangepast aan de warmte.
Werken, eten, slapen, beetje huishouden, het lukt eigenlijk allemaal nog prima, tempo wat lager, dat wel.
Slapen lukt wat lastiger, maar dat zal ook aan de leeftijd liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2018 om 22:57

Wilgenkatje 😃

Heel gevat!

juf Ank

juf Ank

22-07-2018 om 23:59

kaaskopje

hoe maak je die emoticons toch?

Ik wilde....

....Dat we een vakantie naar Ierland hadden geboekt. Of IJsland. Of zo. In plaats daarvan rijden we straks richting zuid Europa. Omdat man en kinderen zo van ‘echte zomer’ houden......

Boven de 25 graden ben ik echt weinig meer waard. Gelukkig heb ik ( onderwijs...) vakantie. Moet nog wel thuis wat werken, maar geen les/school meer. Zie echt tegen komende week op....pfffffff....

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2018 om 00:35

Juf Ank

Een tijdje geleden ontdekte ik dat je ze op de telefoon wél kon plaatsen (ik zit nu dus op de computer)

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2018 om 00:38

IngridT

Mijn dochter is vrijdag voor 10 dagen richting bijna Afrika afgereisd en zei dat ze héél boos zou worden als het bij ons warmer zou worden als op haar vakantie-adres, haha.

Dees

Dees

23-07-2018 om 07:23

Rustig aan

Het weer is prachtig maar er mag van mij wel af en toe (in de nacht) een buitje regen vallen dat is beter voor de boeren.

Wij doen alles rustig aan. Geeft mij ook gelegenheid om heerlijk boeken te lezen op mijn vrije dagen.

Huishoudelijk werk doen we nog wel want we hoeven niet in een smerig huis te wonen maar wel iets meer met de Franse slag.

Erica

Erica

23-07-2018 om 07:46

Niet fietsen

Je hebt inderdaad makkelijk praten vanuit het noordwesten, Kaaskopje 😊. Is het daar al boven jouw grens van 25 graden uitgekomen? Hier is het al gauw vijf, zes graden warmer en mijn grens ligt net als Karin eerder bij 20 graden. Ik kom dan ook oorspronkelijk uit jouw buurt, Kaaskopje, en ben dus niets gewend. Ik krijg net als 40er hoofdpijn van de warmte.
Wat ik niet doe met dit warme weer is op de fiets de stad in. Dat vind ik vervelend ten opzichte van de kinderen, die ik niet aan wil leren om de bus te pakken, maar als ik ga fietsen, ben ik daarna geheid gevloerd met hoofdpijn. Eigenlijk ga ik sowieso zo min mogelijk naar buiten. En dat wil ik de kinderen ook niet aanleren.
Vandaag lekker werken met de trein met airco naar een koeler deel van het land naar een gebouw met airco. Ik heb voorgesteld om de kinderen maar mee te nemen 😊. Als we door het werk van mijn man en de kinderen niet aan de schoolvakanties gebonden waren, zou ik waarschijnlijk gewoon doorwerken en in mei of september op vakantie gaan. Komende jaren gaan we net als Ingrid zou willen maar richting Ierland of Schotland, denk ik.
Ik vind het gewoon ook saai, we zijn in Nederland afwiselender weer gewend. Het land en ik snakken naar een verfrissend regenbuitje.
Maar, ik klaag niet over het weer, hoor, behalve indien ik daartoe word uitgenodigd, dan doe ik enthousiast mee, zoals je merkt. Al is dat misschien een kwestie van geen puf hebben...

Kaori

Kaori

23-07-2018 om 08:13

omdraaien

ik probeer mijn dagen wat om te draaien.
Begin wat later op mijn werk, verdeel mijn werkuren iets anders over de week (want aan de koude kant van het gebouw en airco als het nodig is).

Als ik thuis kom kijk ik het einde van de tour, ga even slapen en vanaf een uur of 8 doe ik weer wat en ga dan wat later naar bed als anders. Dus ipv 1x 6-7uur slapen slaap ik nu een uur of 5-6 en dan eind van de middag nog een uur of 2.

Om het in huis behaaglijk te houden houd ik overdag alles potdicht en gaat om een uur of 11 alles tegen elkaar open tot een uur of 7. Op mijn balkon word je echt gebraden, zelfs de katten willen niet naar buiten.

Gebakken ei

Gebakken ei

23-07-2018 om 09:03

Franse slag

Haha thanks voor de suggestie Wilgenkatje..)

Tja die 'Franse slag' en 'makkelijk' doen we nu al een poosje. Maar uiteindelijk moet er natuurlijkwel weer eens wat gebeuren. Je 'makkelijke' vakantie duurt tenslotte ook niet eeuwig.. . En dat terwijl het de afgelopen tijd, zeker qua luchtvochtigheid en nachttemperatuur, nog wel mee viel.

'Vroegah' werd het steeds warmer en drukkender, tot die verlossende onweersbui, en dan was het over. Terug naar max 25 graden. Hollandse zomer. Nu blijkt het geloof ik wel 2 weken 30 graden. Dan ook nog plakkerig, overdag en snachts..? Brr..

Doenja

Doenja

23-07-2018 om 09:23

Texas

Ik roep altijd dat we in het Texas van Nederland wonen. Hier worden de hoogste temperaturen gemeten. Het is hier al dagen nee weken 26-29 graden en ik wil zo graag ook een beetje vakantie achtig genieten zoals zwemmen, terrasje, fietsen, uitstapjes maken. Maar op de boerderij hier moeten alle zeilen bijgezet worden om de oogst niet te laten mislukken. Dus werken we ons drie slagen in de rondte om de sproei haspels te verzetten. Gisteren nog een flinke schade door stukken. We komen nog net toe aan 5 uur slapen per nacht. Tegen de warmte kan ik prima maar mijn klanten niet (heb een winkel). Hoe was t ook alweer? Vrouwen bloot handel dood? T afgelopen kwartaal heb ik maar 1/3e van de normale omzet gedraaid. Geld voor een vakantie is er dus niet, als we de tijd al hadden.
Drinken, heel veel drinken. Maak flessen met water en citroen of munt en zet die in de koelkast. Hoofdpijn is een teken van te weinig vocht. Doe een luchtige linnen jurk aan en geen bh. Weg met knellende dingen. Neem een koud voetenbad.
Dat helpt bij mij.

Vogel

Vogel

23-07-2018 om 09:26

Lekker!

Aan mij heb je niet veel voor dit draadje, ik vind de warmte heerlijk.
Kwestie van het huis koel houden: aan de zonkant alles dicht, aan de schaduwkant alles open, op het heetst van de dag alles dicht houden en als het afkoelt alles tegen elkaar open. Planten in plaats van steen in de tuin scheelt ook merk ik, als ik bij de buren met hun betegelde tuin binnen loop.
In de winter ben ik ook geen uren aan het huishouden kwijt, en wat er moet gebeuren doe ik bij voorkeur in de ochtend of late avond. Onkruid groeit nu niet zo hard, en als er iets in de tuin moet doe ik dat natuurlijk niet in de volle zon.
Op mijn werk is het dankzij vloerkoeling goed uit te houden.
Ik kook wat ik normaal ook kook, van wekenlang salades word ik echt gaar. Soms een handje chips tegen het zouttekort door extra zweten. Het kind dat met een appelflauwte thuis kwam kreeg een glas ORS (een eetlepel suiker en een theelepel zout in een glas lauw water) en knapte daar direct van op.
Ik heb juist veel minder was: shirtjes en korte broeken nemen veel minder plek in dan spijkerbroeken en dikke truien.

Hoe minder je je er tegen verzet, hoe minder energie het kost. Het is wat het is, als we een koude en verrgende zomer hebben wordt er ook weer geklaagd.
Een warme douche helpt beter om je warmte kwijt te raken dan een koude.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-07-2018 om 09:27

het Texas van Nederland

Ben steeds benieuwder waar dat is. Twente? Limburg?

Doenja

Doenja

23-07-2018 om 09:34

Heetste punt Wilgenkatje

We wonen enkele kilometers af van het weerstation Arcen, van de rozentuinen. Nog nooit gezien, want als ze op z’n mooist zijn hebben we geen tijd. We gaan volgens de voorspellingen de 36 graden halen deze week.

Ava

Ava

23-07-2018 om 10:22

dicht

Ik heb mij een raampartij hier, veel en met name aan de zonzijde. Vooral in de zomer zorgt dat voor een groeikas-ervaring. Daarom houden we alles dicht aan de zonzijde (gordijnen, ramen en de luchtschuitjes). Aan de schaduwzijde is alles open. De parasol staat dan ook nog open voor het grootste raam. Na zessen, als de zon ook niet meer op onze ramen staat, gaat alles open aan de zonzijde. Als ook dat niet echt meer verkoeling brengt gaat de mega-ventilator aan waar twee flessen met ijs voor worden gezet. Maar dat ding maakt veel lawaai en je ogen drogen ervan uit. Voor de rest zoveel mogelijk apparaten uit natuurlijk.

Nadeel is dan weer wel dat als we naar buiten gaan, de hitte als een mokerslag aankomt. Maar binnen in is het in elk geval aangenaam.

Bij mij is het dus het koken waar ik 's avonds helemaal geen zin meer in heb. We zouden 's middags warm moeten eten en daar al in de ochtend mee beginnen, maar dat ritme heb ik nog niet kunnen oppakken.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-07-2018 om 10:23

ziek van de warmte

Helaas ben ik echt ziek van de warmte. Ik krijg het al moeilijk als het boven de 25 komt, en als het boven de 30 komt is het nog erger en functioneer ik amper. Ik heb een longkwaal en die speelt op als het erg warm is. Als het langer duurt voel ik me steeds beroerder. Doodmoe, amper op mijn benen kunnen staan, geen kracht meer in mijn lijf.

Eens zal het voorbij gaan, maar ik ben afgelopen jaar vaak ziek geweest door luchtweginfecties en ben daar nog niet goed van hersteld, de langdurige warmte helpt ook niet mee.

Vanzelfsprekend let ik er op dat ik genoeg drink, de noodzakelijke klussen alleen 's ochtends vroeg of 's avonds laat doe en mijn huis doortocht als het afkoelt, maar afkoelen doet het de komende tijd amper, en ik ben eerlijk gezegd al uitgeput van de warmte van de afgelopen dagen, zie dan ook enorm tegen de hitte van komende week op.

Er is nu een Hitteplan van kracht, maar ik heb geen idee hoe zoiets mij door deze dagen kan trekken. Ik vind het dan ook een beetje onzin, zo'n Hitteplan. Of gaan ze airco's uitdelen aan mensen die dat wel kunnen gebruiken?

Kaori

Kaori

23-07-2018 om 10:36

Sally

Ja, in theorie zouden je zorgverleners idd kunnen faciliteren in het hebben van een airco als dat levensreddend is.

Het is vooral een informatie plan naar zorgverleners zodat zij zorgbehoevenden extra in de gaten houden. En volgens mij val jij daar ook onder. Dus als jij de huisarts of andere zorgverlener belt moet er bij hun een (virtueel) belletje gaan rinkelen: he, risico client die moeten we extra in de gaten houden.

Maar meer is het ook niet.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-07-2018 om 10:50

Hitteplan

Het lijkt me niet meer dan logisch dat mensen die mantelzorgen of professioneel zorgverlener zijn opletten of iemand die dat zelf niet meer in de gaten kan houden genoeg drinkt. Daar heb je toch geen hitteplan voor nodig?

En ik kan heel goed goed opletten of ik genoeg drink, niet op het heetst van de dag iets actiefs ga doen en dat ik mijn huis doortocht als het afkoelt. Een arts of zorgverlener kan de hitte niet wegnemen. Maar ik moet wel de deur uit, en met mij veel andere mensen, ook mensen die kwetsbaar zijn in de hitte, maar toch ook hun verplichtingen hebben.

Kortom, ik zie niet in hoe een Hitteplan mij en alle mensen die eveneens problemen ondervinden door de hitte kunnen helpen. Of nee, dat zeg ik verkeerd. Ik zou erg geholpen zijn met een airco en een auto met airco, zodat ik thuis wat beter functioneer en dadelijk niet die benauwde trein in moet. Maar ik weet dat dat een onredelijke wens is.

Ik merk dat dat hele Hitteplan me ergert. En dat is ook niet goed met die warmte

Kaori

Kaori

23-07-2018 om 11:29

voordeel

Ik heb eindelijk een voordeel van het autisme van mijn moeder ontdekt.

Omdat ze heel strak aan de adviesen van de dieetiste vasthoud en dus gewoon strikt drinkt wat deze haar voorgeschreven heeft hoef ik me over mijn moeder en voldoende drinken in elkg geval geen zorgen te maken.

Valt wel mee

Ik heb eigenlijk geen last van de hitte. Ik word alleen 's ochtends wat eerder wakker dan normaal omdat onze slaapkamer de warmste ruimte in huis is. Verder doe ik alles wat ik normaal doe. We eten ook gewoon. Paar dagen geleden nog stamppot gehad, daar hadden de kinderen opeens zin in. Met het mooier weer barbecuen we wel vaker, ook op verzoek van de kinderen. Werk en huishouden lopen gewoon door.
Wel zou ik graag regen willen vanwege de boeren en de natuur. Dus regelmatig een nacht regen zou welkom zijn.
Maar verder vind ik het niet zo heel warm eigenlijk. De zon geeft wel een echt zomers gevoel en het is heerlijk om veel tijd buiten door te kunnen brengen.

Pooh Bear

Pooh Bear

23-07-2018 om 12:01

ook hier geen warmte liefhebber

En dat hitteplan gaat ook niet helpen allemaal dingen die we al lang doen toch? IK heb een huis op het zuiden dus moeilijk koel te houden. Ik hou heel de dag alles dicht.
1 voordeel mijn dochter heeft een vakantiebaantje en moet elke dag om 5.30 op. Ik sta nog steeds wat mee op en dan gaat alles lekker even open. (weet dus niet of mijn vermoeidheid nu door de wekker of de zon komt )
Tussen mijn werk door doe ik zo rustig mogelijk. Van eten heb ik dan weer geen last ik heb meestal gewoon trek en kan gewoon alles eten. Alleen zet ik geen oven aan omdat het anders nog warmer wordt. Ik vind het zo en zo leuk om op de bbq of de skottelbraai te koken. Vooral die eerste is heerlijk omdat je daar vrij snel en simpel van alles op kan maken.
Overdag ga ik echt niet buiten zitten maar s' avonds vind ik het heerlijk om lang buiten te zitten.
Maar van mij mag het ook wel klaar zijn nu. Maar ik hoop wel dat al die regen die nu weg blijft niet precies over 2 weken gaat vallen als wij eindelijk met vakantie gaan. Ik hoop dat de temperatuur dan wel wat zakt naar 25 graden of zo maar dat er dus nog wel wat mooi weer over is.

Vogel

Vogel

23-07-2018 om 12:24

Hitteplan

Sally, dat je ziek,wordt van de warmte kan ik me in jouw geval goed voorstellen. En aan dat hitteplan heb je dan ook niet veel. Sterkte voor de komende week!

Voor we naar een koel gebouw verhuisden hadden we op mijn werk ook een hitteplan. Dat betekende dat we kinderen vaker uit hun rolstoel haalden, niet naar buiten gingen in de zon, extra drinkmomenten inlasten, de kinderen met hun voeten in een voetenbadje zetten of met ventilators en sproeiflacons in de weer waren.
Veel instellingen, van gehandicapten tot bejaarden, hebben wel dergelijke plannen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2018 om 12:37

Erica

Ja natuurlijk is het hier al boven de 25 graden geweest. Niet onafgebroken, tot vorige week. Ook in juni is het hier warmer geweest dan 25 graden. We hebben hier in huis een eeuwig meningsverschil over warmte. Ik neig meer naar 'wees blij dat het ook eens volop zomer is', terwijl man niet neigt, maar resoluut warm weer wil verbieden. (Kan niet, weet hij ook wel.) Het heeft geen zin om je ertegen te verzetten, boos te worden e.d., het gaat gewoon door. Kinderen blij, dus kunnen naar het zwembad of het strand. Voor iedereen met een gezondheidsprobleem is het helaas extra afzien. Daar hebben wij ook mee te maken. Man krijgt snel hoofdpijn van zon, ik merk het wat aan mijn longen, ik kan niet goed meer tegen fel zonlicht aan mijn ogen, dat soort zaken. Maar als het meezit 'moeten' we nog zo'n 25 jaar of meer, jaren waarin dit (helaas voor velen) alleen nog maar erger zal worden en dan is mijn insteek dat je er toch maar het beste van moet maken.

@nnemoon

@nnemoon

23-07-2018 om 13:04

Niet zoveel last

Ik vind het heerlijk dit weer alleen niet om te werken. Ik werk in een ziekenhuis en daar is het zelfs in de winter nog warm dus nu echt niet doen. We mogen wel onbeperkt waterijsjes eten op het werk. Ik heb het nu wel benauwder maar met een puffer in de tas kom ik een heel eind. Ik heb wel één voordeel ik woon aan de kust, dus altijd een zeewindje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.