Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe reageer ik op op mij afstormende honden?


Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 09:57

Woef 2

Ik kan me voorstellen dat je niet kunt wachten! Veel plezier alvast.

"hij doet niks"

Ik durf het lang niet altijd (schijterd dat ik ben) maar zeker bij wat kleinere honden is mijn reactie op "hij doet niks" nogal eens "nee, dat is m geraden ook!".

Ik ben zelf geen hondenliefhebber, en mijn beide kinderen zijn er echt bang van. Zelfs honden die nauwelijks groter zijn dan een fors uitgevallen konijn daar lopen ze met een grote boog omheen. Jammer genoeg zijn er in de buurt nogal wat mensen met van die heel eng uitziende honden (pitbull-achtigen). Opvallend genoeg vaak in combinatie met zo'n piepklein schoothondje, waarbij ik mij dan altijd afvraag of dat dan twee huisdieren zijn, of éen huisdier en zijn lunchpakket .

Nog mazzel dat er ook ontzettend veel moslimgezinnen in de buurt wonen, die hebben gewoonlijk geen hond dus dat drukt het gemiddelde dan weer wat. En zo'n Dazer is misschien wel eens een mooi verjaarscadeau voor zoonlief.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 12:43

Temet

Opvallend genoeg vaak in combinatie met zo'n piepklein schoothondje, waarbij ik mij dan altijd afvraag of dat dan twee huisdieren zijn, of éen huisdier en zijn lunchpakket .

Zo wreed wil ik het niet stellen, lunchpakket... tssss . Een accessoire is een beter woord.

Erica

Erica

19-05-2017 om 12:57

Vroeger

Hadden we een hond die parallel aan hardlopers mee ging lopen, op ongeveer een meter afstand. En daarbij liep hij overduidelijk niet op zijn hardst, maar nadrukkelijk op een sukkeldrafje. Blafte niet, sprong niet heen en weer voor de voeten van de hardloper, keek de hardloper kwispelend aan. Het was ook een vriendelijk best om te zien, zo'n wolbaal. Ik verdacht hem ervan dat hij ze wilde laten zien dat hij ze moeiteloos bijhield, of dat hij het een heel raar verschijnsel vond. Misschien keek hij of er behoefte was om te spelen. Ik moest er altijd om grinniken, maar riep de hond wel terug voor het geval de hardloper het toch vervelend vond. Je kunt ook lelijk vallen over zo'n beest als hij opeens voor je langs schiet, of misschien waren mensen bang dat hij toch eens naar hun kuiten zou happen.

Jaina

Jaina

19-05-2017 om 12:59

Anneque

de gemiddelde hond kan je prima leren om andere mensen te negeren, of ze nu fietsen, rennen of lopen. Bij sommige rassen zal dat lastiger zijn dan bij andere rassen (en daar zul je als eigenaar rekening mee moeten houden) en bij sommige honden zal je het er nooit uit krijgen (en daar moet je ook rekening mee houden als eigenaar). Maar uiteraard kan je het de gemiddelde hond prima afleren. En ik zou willen dat mensen dat deden. Ik vind het jammer dat we in het bos vaak losloop gebieden segregeren. Ik zou liever hebben dat het bos gewoon voor iedereen toegankelijk was. Maar wel als regel dat de hond gewoon onder appel hoort te staan. En ik snap nu dus best dat honden niet overal los mogen lopen want veel eigenaren hebben weinig controle over hun hond.

Een hond kost veel tijd en je moet veel in de opvoeding en in de band met de hond investeren. Je kan honden echt enorm veel leren, mits je er de tijd voor neemt en het ook een rustige en duidelijke manier aanpakt.

ik heb vroeger thuis altijd honden gehad en dit was echt nooit een probleem terwijl onze honden altijd losliepen. Nu heb ik zelf ook al weer jaren honden en ook nu is dat geen probleem. Onze honden lopen eigenlijk altijd los als we wandelen (afhankelijk uiteraard van waar we lopen, soms kan/mag het niet) en ze gaan niet achter langskomende wandelaars en mountainbikers aan. Ze geven geen enkele aandacht aan voorbijgangers behalve als die voorbijgangers zich met hun bemoeien. Dan vinden ze het leuk en gaan ze ook snuffelen en aandacht vragen. Maar goed dat ligt aan de voorbijgangers zelf.

Persoonlijk vind ik sommige erfhonden inderdaad wat eng, zeker als ik daar met de honden loop. Daarom loop ik liever niet langs bepaalde routes met de honden.

kaakopje

Ik bedoel niet het lunchpakket voor de eigenaar, meer het lunchpakket voor die andere hond

Groeten,

Temet

Karel

Karel

19-05-2017 om 18:11

Er is een oplossing

Honden afschaffen. Dat zijn onnodige beesten en ze zijn vies.

40er

40er

19-05-2017 om 18:22

Karel

Ik trap er wel even in hoor.... hulphonden dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 21:53

Temet

Dat begreep ik

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2017 om 21:57

Karel

Of een hond onnodig is zou je aan de eigenaar moeten vragen.

druk bezig om het af te leren

ik ben druk bezig om het af te leren om met iemand mee te rennen, en in plaats daarvan naar mij toe te komen. Maar zoals gezegd, ik hoor trimmers niet altijd op tijd en dat rennen ze opeens al vlak achter je. Dan moet je wel supersnel reageren hoor, als baasje die het aan het aanleren is. En ja, ik zeg altijd sorry, maar na een paar keer uitgescholden te zijn, word ik toch wat minder gemotiveerd om dat te doen. Zeker bij mountainbikers die je dan zowat aanrijden.
Even stilstaan zodat ik de kans heb om het mijn hond aan te leren zou fijn zijn, en dan lukt het ook bijna altijd wel om hem bij me te roepen. ( of even bellen of roepen als je in de buurt komt)
Maar een gemiddelde hardloper loopt 11 km per uur (?), dus is in 5 seconden alweer 15 meter verder als hij doorloopt!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2017 om 13:22

Plotseling

Als ik zie dat er een fietser aankomt of iemand die rent of zich opvallend gedraagt, begin ik de hond al te belonen omdat ze zo netjes bij me loopt. Gewoon zonder dat ze daar iets voor heeft hoeven doen. "Wat ben je braaf." Daarmee haal ik blijkbaar de opwelling weg om te blaffen of erheen te willen en loopt ze netjes mee. Maar ja... dan moet iemand niet als een duveltje uit een doosje opeens achter me aanfietsen, dan kan ik het niet voorbereiden. Je moet soms overal ogen en oren hebben.

Jaina

Jaina

20-05-2017 om 13:37

Mountainbikers

Mountainbikers heb je hier in het buitengebied veel. Er zijn speciale paden voor mountainbikers maar veel mountainbikers rijden ook op voetpaden. Dat snap ik wel want je hebt hier veel paden en weinig wandelaars voor de hoeveelheid paden dus het is natuurlijk wel aantrekkelijk. Maar wat ik wel heel vervelend vind is dat ze vaak idioot hard gaan en zich nauwelijks inhouden. Niet zo zeer voor mij maar ik heb vaak loslopende honden bij me en regelmatig kleine kinderen. Die lopen natuurlijk niet netjes aan de kant van het pad maar rennen heen en weer,lopen in het midden, staan stil om steentjes te bekijken of zo. En dan opeens zo'n mountainbiker die uit het niets met vliegende vaart aankomt kan gevaarlijk zijn. Het is nog nooit echt mis gegaan gelukkig maar mijn kleindochter is al een keer omgevallen omdat er opeens zo'n fietser langskwam uit het niets met vliegende vaart.

In sommige Nederlandse bossen heb ik hetzelfde meegemaakt, zeker op gedeelde paden (en dan verwacht je van de mountainbikers ook enig besef dat ze niet het alleenrecht hebben op het pad).

Wielrenners zijn nog erger, zeker in groepen, maar die kom je gelukkig dan weer niet tegen op bospaden. Maar als je rustig op een fietspad fiets en er opeens zo'n peloton langskomt dat niet eens lijkt te beseffen dat het pad niet alleen van hun is dan is het altijd weer schrikken.

Dus ja, alle groepen weggebruikers hebben zo'n hun ergerlijke gewoontes, niet alleen de mensen met honden. Al vind ik het als hondenbezitter ook vervelend als andere mensen geen goede controle hebben over hun hond. Ik ben zelf helemaal niet bang voor honden maar als ik mijn eigen honden bij me ben ik toch altijd bang voor hondagressie, zeker bij bepaalde rassen (de staffordachtige beesten) en als ik kleine kinderen bij me heb vind ik het ook wat enger omdat een lompe, lieve, enthousiaste hond ze ook zo om ver kan duwen.

Triva

Triva

20-05-2017 om 15:27

Karin

Oefen je wel met een (voor jou, niet voor de hond) bekende die tig keer achter elkaar voorbij komt rennen? Zo ook een fietser?

Gros

Hoe een hond ook getraind is, hoe een enkele eigenaar ook veel tijd steekt in het goed opleiden van een hond, het feit blijft dat het gros van de hondenbezitters hun honden niet aan de lijn houden op openbare ruimtes. Daarop kan een hardloper anticiperen als het ontspannen wilt trainen ipv steeds stoppen en opstarten. Fiets of rij naar een plek waar je ongestoord kan hardlopen. Daar heb je veel meer aan.
Of koop inderdaad zo'n fluitje.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2017 om 16:54

Flanagan

Ik weet niet wat jij openbare ruimtes noemt, maar in onze omgeving zie ik vooral aangelijnde honden en op terreinen met van die paaltjes 'losloopgebied' zijn de meesten los. Maar uiteraard komt het toch wel eens voor dat mensen hun hond wel los mee laten lopen daar waar het niet mag en daar ben ik het ook niet mee eens. Ze brengen zowel de hond als de omgeving van de hond daarmee in gevaar. Maar ik hoop daarom dan wel weer op begrip in losloopgebieden. Als het niet hoeft, hardlopend, fietsend, wat dan ook, blijf daar dan weg.

Woef

Woef

20-05-2017 om 17:09

Idd/kaaskopje

De situatie uitlokken door die te creëren.
Bekende joggen en dan oefenen. Bekende fietsen en dan oefenen.
Continue in de situatie brengen tot het kwartje valt.

Jammer kaaskopje, fijn dat het goed lijkt te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2017 om 18:55

Bekende

Als ik zoiets met een bekende zou oefenen, zou dat een heel circus worden. Als onze hond een bekende op de fiets ziet en die fietst door, dan is Hond het daar hoorbaar niet mee eens. Dan gilt ze de hele boel bij elkaar, omdat ze belemmerd wordt door de riem en zo graag bij Bekende had willen zijn! ).

goed idee, maar net zo'n hond als kaaskopje blijkbaar

ik ga het oefenen metmijn dochter, Triva, maar ik ben bang dat ik net zo'n hond als kaaskopje heb. Als mijn dochter smiddags thuis komt 'roept'de hond ook altijd: je bent wel 3 jaar weggeweest! en doet dan idioot. En ook dat zijn we al aan het afwennen... maar het is zo'n blij ei, en blijdschap is moeilijk te dimmen.

Triva

Triva

20-05-2017 om 19:15

hmm

Daarom had ik ook neergezet: een bekende voor JOU, niet voor je HOND.

Kaaskopje,

Ik woon n een nieuwbouwwijk, ontsloten met een dijk, geluidswand ontsluitingswegen etc. ideaal voor hardlopers en uitlaatwandelingen voor hondenbezitters. Ik weet wel dat er goede mensen tussen zitten, mensen zoals jij, maar het geldt bepaald net voor iedereen. Anders had TS geen reden om dit draadje te starten, lijkt mij.

Ookal is het de wet, de politie gaat echt niet die mensen achterna fietsen. In jouw buurt lopen meer honden aan de lijn, maar heeft dat niet eerder te maken met de verkeersdrukte en het risico dat een auto een hond aanrijdt als deze even tussen geparkeerde auto's een straat over steekt? Oftewel iets minder groenstroken?

Losloopgebied

Hier kruist de loslooproute met het officiele mtb-pad en met het officiele ruiterpad. En dan heb je nog de gewone wandelaars (oudere mensen, kleine kinderen) en hardlopers. Ik vind dat je je hond altijd onder controle moet hebben als ie los loopt. Anders is het gewoon harstikke gevaarlijk. Ik doe vaak de mtb-route en die komt vanuit kleine, snelle paadjes ineens op het loslooppad uit. Hetzelfde geldt voor het ruiterpad. Iedereen moet rekening met elkaar houden, je hond zou maar een mtb-er over de kop laten vliegen of een paard op hol laten slaan,

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 00:22

Flanagan

Ik woon in een erg groene wijk, maar er lopen wel wegen doorheen. Onze hond heeft een aantal weken geleden vanuit een losloopstrook áchter huizen, de kuierlatten genomen. Man kwam thuis in de hoop dat Hond daar al was, maar nee, dus ja dan slaat de paniek toe. We hebben ons verspreid en aan het eind van mijn paadje zag ik een bekende hond het hoekje omkomen, vastgehouden door een aardige vrouw die Hond bij zijn lurven gegrepen had en onze kant op gebracht had. Ik was haar zo dankbaar! Maar het had heel erg verkeerd af kunnen lopen. Dat was dus het einde van de vrijheid op groenstroken/losloopgebied bij huizen. De neus van Hond is belangrijker dan haar oren, dus die vergeet ze dan te gebruiken. Een enkele keer zie ik wel eens dat iemand een hond los bij zich heeft. Dat iemand dat in een bos doet kan ik me ergens nog voorstellen, maar in een woonwijk is het gewoon niet de bedoeling. Veel groen of niet.

Fransien

Fransien

21-05-2017 om 10:57

loslopende opspringende honden

Mijn oudste fietst iedere dag naar de middelbare school (veel gebruikte route met massa's kinderen) en kwam 's middags om 2 uur terug, met een hond die zich van zijn baasje losgerukt had en de hele weg blaffend om haar heen had zitten springen. Het kind was erg bang en die hond luisterde absoluut niet naar zijn baasje. We hebben de politie en het asiel maar gebeld om de hond op te geven als meeloper. Mijn oudste was te erg in paniek geraakt om meteen te stoppen en te wachten op de eigenaars. Toen dat beest aan het einde van de middag opgehaald werd door z'n baasje zijn wij toch uitgescholden. Mijn dochter (bang voor honden) had moeten stoppen en op hen wachten. Hond was duidelijk alleen maar vriendelijk geweest en daar had zij maar mee om moeten kunnen gaan. Dit vergezeld van het nodige aan krachttermen, vloeken en dergelijke.
Leuk dat deze baasjes hun hond niet onder controle hadden en waarschijnlijk behoorlijk in de piepzak gezeten hebben. Ja, idealiter had mijn kind meteen moeten stoppen. Maar dan nog heb je als hondeneigenaar de verantwoordelijkheid voor je hond en als je weet dat je hond heel enthousiast wordt van fietsers ga je niet langs een veel gebruikte middelbare scholieren route lopen.
Mijn dochter is nog steeds bang voor honden en door deze behandeling (niet uitleggen maar uitschelden) zal ze echt niet makkelijker stoppen bij zo'n springer. Ze is bang dat ze dan direct zo ontzettend uitgescholden gaat worden en ons niet heeft om er tussen te springen. Ik leer het haar heus wel, maar ook een kind van 12 is niet altijd rationeel als er iets onverwachts gebeurd.

Fransien

Heb je de pech dat je een aso getroffen heb. Schelden en verwijten is grof en onzin ook nog. Waarom zou je kind, als er geen hond is in het gezin, weten hoe het zich moet gedragen met een hond dat losloopt. Ik schaam me bijzonder voor mijn mede-hondeneigenaren eerlijk gezegd.
Ik ben dol op honden en weet ook ongeveer hoe ik me moet gedragen met de meeste honden, maar ik verwacht niet dat andere mensen dat ook doen.
Onbeschoftheid is vreselijk. Van hondeneigenaren, maar ook van bijvoorbeeld sportfietsers die als een idioot zeer snel op het fietspad fietsen, midden van de oudjes, schoolkinderen en "normale" mensen, en ook nog schelden als je niet gelijk opzij gaat. Dit is ook een grote ergernis van mij,
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 14:49

Fransien

Ja, ideaal gezien had je dochter beter af kunnen stappen, maar ze weet natuurlijk niet hoe de hond reageert. Ik snap die scheld-mentaliteit echt niet hoor.

Wij hebben een prachtig fietspad vlak bij huis, maar daar lopen we nooit. Liever langs de gewone weg, waar je gewoon op een stoep kunt lopen, dus meer afstand tot de weg, dan ook het ongemak voor onszélf dat we Hond steeds weer in de berm moeten manoeuvreren en overal ogen moeten hebben om te voorkomen dat het niet goed gaat. Soms kun je niet voorkomen dat je hetzelfde pad moet delen, maar ik doe het liever niet. Hond leert langzaam maar zeker beter om te gaan met passerende fietsers en elk akkefietje wat dan toch nog ontstaat, is jammer, dus we hebben er zelf ook baat bij dat het niet gebeurt.

Wat ik alleen niet begrijp uit je verhaal: was de afstand tussen de eigenaars en de hond inmiddels zo groot dat ze ook echt niet meer in beeld waren?

Overigens, losgerukt?

Als je hond zich losrukt heb je het niet goed onder controle en kun je beter op makkelijkere en rustigere plekken gaan lopen dan een plek met fietsende schoolkinderen. En verder mag een hond alleen loslopen op de daartoe bestemde plekken. Anders moet het echt overal aangelijnd worden. Ik zag net vanochtend in het park hier verderop iemand een boete krijgen, omdat ze de hond liet rennen achter een balletje aan, in een veld naast het park. Bleek ook niet te mogen, en ik zou ook balen van een boete van 100€...
Oh ik weet niet hoe je reageerde op die man maar ik was me toch een potje boos op hem geworden!!!
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2017 om 16:30

Sinilind

Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus ook al geef je je hond in de meeste gevallen niet de kans om zich los te rukken, er kan zich altijd iets voordoen, waardoor het toch een keer gebeurt. Onze hond wist zich bijvoorbeeld uit élk tuig los te rukken. Dat ging razendsnel. Daarom hebben we voor deze hond een tuig gekocht (in Duitsland) waarbij dat absoluut onmogelijk zou zijn en dat bleek ook zo te zijn. De eerste daarin mislukte poging stond hond wel raar te kijken.

Triva

Triva

21-05-2017 om 18:42

kaaskopje

Wat voor tuig was dat want ik ken ook iemand die een houdinihond heeft

Fransien

Fransien

21-05-2017 om 22:15

1,5 km

Dochter was bang en fietste als een gek weg van die hond, dus eigenaren waren al snel uit het zicht. Hond niet, die vond het veel te leuk om eens echt de benen uit zijn lijf te rennen en danste bij het eerste stoplicht vrolijk voor haar wielen.
Ik was te perplex in eerste instantie om terug te schelden, maar ik heb ze wel verteld dat ik dit geen stijl vond. Ik heb ze maar zo snel mogelijk de deur uit gewerkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.