Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

cobi

cobi

08-10-2009 om 23:03

Hoe werkt dat met koeien van spelfouten

Soms zie ik op OOL een spelfout staan waarvan ik me afvraag hoe iemand het iemand het uit zijn toetsenbord krijgt

Ik weet dat voor veel mensen werkwoordspelling een zwak punt is. Snap ook wel dat mensen de vormen van het voltooid deelwoord en derde persoon ev door elkaar halen. Dat niet direct de taalkundige alarmbellen gaan rinkelen als je ik vindt intikt of hij betaald of het is gebeurt.

Maar wat ik niet snap is hoe mensen iets kunnen schrijven dat je never nooit niet in gedrukte vorm ziet staan en ook geen typefout kan zijn. Iets als hij komd of hij gaad of hij haald. Is iemand die zo'n spelfout maakt altijd dyslectisch of gebeurt dat ook als je na je schooltijd nooit meer een boek openslaat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

08-10-2009 om 23:23

Volgens mij

is dat gewoon een typfout. Dat je met je hoofd al ergens anders zit en dat je vingers er dan iets heel raars van maken. Ik merk het als ik zit te typen en tegelijkertijd met iemand zit te praten: dan vergeet ik woorden, of de laatste letter van het volgende woord komt achter het huidige woord of zo.

Ik denk dat dat vooral opgaat voor de sneltypers (waartoe ik mezelf ook reken). Je vingers leiden hun eigen leven, je denkt en je tikt tegelijkertijd en als je heel even niet oplet komt er van alles uit je spiergeheugen.

Zoiets.

Want ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand met z'n volle verstand 'hij gaad' zou typen, net zo min als jij.

Overigens heb ik wel een zoon die de gekste spelfouten maakt uit pure slordigheid (denk ik). Die schrijft rustig "eevoudig" op, of "gulukkig" terwijl hij inmiddels echt wel beter weet. (Zoiets staat nog charmant bij een schrijfbeginnend kindje, maar toch niet bij een groep-7-kind).

Margje
PS Zag je laatst dat IngridT een 'zolveren' kledingstuk gescoord had. Ik vond het zo mooi bij haar passen.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-10-2009 om 23:37

mijn vingers typen ook heel vaak iets anders dan ik wilde. Gooien nog weleens de letters door elkaar. Zo wilde ik op de kadolijst voor Sint op het werk van man een xaaj bal voor zoon er op zetten.....wat voor bal zou dat toch zijn?

Zondernaam

Zondernaam

09-10-2009 om 00:15

Bij mij

Ik maak de meest rare fouten als ik iets wil corrigeren. Dat kan ik beter niet doen want dan laat ik geheid ergens een woord te veel staan of te weinig weg. Mijn partner maakt na een beroerte de meest rare fouten. Hij denkt na maar kennelijk komt ie niet bij de ooit aangeleerde spellingsregels. Hij kan rustig na lang denken "hij gaad" schrijven en er van overtuigd zijn en blijven dat dat zo oke is. En dat terwijl ie vroeger weinig fouten maakten en al zeker niet zulke koeien van fouten. Dus tja .....

sierlo

sierlo

09-10-2009 om 08:40

En hier

Is het dus gewoon dyslectisch. Wel probeer ik zoveel mogelijk eerst mijn berichten in word te typen, maar de spelling controle doet niet altijd aan d, t en dt, wel jammer, maar ik doe mijn best hoor ). En verder heb ik ook geen zin om me altijd te willen/moeten verontschuldigen, dat doet iemand met een lichamelijk handicap ook niet als hij/zij niet gelijk op kan gaan met de rest. Zo lang iedereen maar begrijpt wat ik bedoel. Ik zeur ook niet tegen mensen die niet zo snel en correct kunnen rekenen zoals ik dat kan. (om een voorbeeld te geven van dingen waar je goed of slecht in kan zijn)

Punt is

het gebeurt gewoon. Ik lees veel, ben niet dyslectisch, maar wel erg snel tevreden en vrij slordig. Daarnaast is mijn typvaardigheid ook niet bijster indrukwekkend.

reina

reina

09-10-2009 om 09:19

Ja, hoor

"Want ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand met z'n volle verstand 'hij gaad' zou typen, net zo min als jij." Ik wel! Lees de brieven en mails van mijn zoon maar eens . Die maakt soms de gekste spelfouten en ziet het zelf niet. Hij is nooit getest op dyslexie, dus of dat de oorzaak is weet ik niet. Zelf typ ik soms de gekste dingen, op het beeldscherm zie ik fouten soms gewoon niet, als ik de tekst uitprint zie ik het direct. (En vaak vergeet ik in de haast na te lezen wat ik getypt heb voor ik op 'verzenden' druk)

Julie

Julie

09-10-2009 om 10:03

Ach, het kan altijd erger

gisteren liep ik door onze winkelstraat langs het (landelijk bekende) reisbureau. Er stond een groot bord op de stoep met daarop HEEL groot de tekst: "Beter Zon Als Regen"

Tihama

Tihama

09-10-2009 om 10:12

Ik vermoed

dat iemand die consequent 'ik gaad' en 'hij komd' schrijft, zo vaak commentaar heeft gehad op d/t fouten, dat hij/zij voor de zekerheid overal maar een d van maakt

Tihama

Ja hoor

ik heb dislectie, en ik zit me nu na jou berichtje al de hele tijd af te vragen waarom "hij haald" niet goed is...dat zou ik dus rustig typen...
verder heb ik fibromyalgie en dat put me zo uit, dat nadenken soms ook niet meer helemaal wil...
en aangezien ik oo vooral zie als ontspanning ram ik dus maar gewoon er uit wat ik denk dat oke is... en als dat bomvol fouten staat..helaas... zolang iedereen snapt wat ik bedoel... is het voor mij oke...
wle jammer dat mensen denken dat als je fouten maakt in je tekst je dan ook wel niet al te slim zal zijn...

Fouten

Je typt in een forumberichtje vaak even snel je reactie bij elkaar en kort nalezen op een beeldscherm is dan gewoon niet voldoende. Echt opvallende typfouten zoals 'hij gaad' zie ik hier trouwens niet echt voorbijkomen, wel heel veel dt-fouten. Blijkbaar gaat dat bij veel mensen niet automatisch goed.

Wat ik naast typfouten bij mijn eigen en andere berichtjes vaak terugzie is dat er een woordje ontbreekt in een zin. Is ook niet zo heel vreemd. Omdat je hersenen automatisch heel veel invullen, zie je zulke fouten niet, zelfs niet na drie keer lezen.

Iets anders wat ik trouwens heel veel zie is dat mensen standaard 'die' of 'deze' gebruiken als ze terugverwijzen naar een onzijdig zelfstandig naamwoord, bijvoorbeeld 'ik ken een heel lekker recept. Deze kun je vinden op...'. En ja, als iemand echt veel spelfouten maakt, kleurt dat wel mijn beeld van die persoon, of dat nou terecht is of niet...

Chris

Mijn dochter

Mijn dochter maakt ook dat soort fouten, niet altijd maar soms, zij ziet op dat moment gewoon niet dat dat fout is. Ook de naam van een vriendin kan ze ineens fout schrijven, bijvoorbeeld Maarrieke of Ambber. Dus geen besef dat ze een fout maakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-10-2009 om 13:15

Ik ram er niet snel een tekstje uit

en toch maak ik ook regelmatig fouten. Ik sla woorden over bijvoorbeeld. Dat heb ik altijd al gedaan. Inderdaad omdat ik alweer met een volgende zin bezig ben. Ik schijn ook regelmatig zo te praten. Ik ben alweer met het volgende onderwerp bezig als man het vorige nog moet laten doordringen. En ondanks dat ik teksten nalees lees ik over mijn eigen fouten heen. In de 'online'tekst zie ik dan precies wat er fout is gedaan en dat verbeter ik dan maar weer braaf. Ik heb laatst begrepen dat ook dat een irritante gewoonte gevonden wordt.
Niet om de zeurjuf uit te hangen, maar aannemen dat een ander wel door je bos met fouten ploegt vind ik ook niet helemaal handig. Een beetje leesbaar houden is wel zo fijn.

Mwoh

Bij mij is het slordigheid, als er echte fouten in staan. Het beroemde zinnen omgooien en dergelijke, of gewoon even snel willen en dan mistikken.
Overigens zag ik toevallig deze nog staan in een OO-artikel uit 2007: "Juist nu is het balangrijk om onze kinderen te leren plannen < knip>" (uit http://www.ouders.nl/mopv2007-multitasking.htm)

tonny

tonny

09-10-2009 om 14:10

Inderdaad, veranderingen

sommige fouten zijn een gevolg van de hedendaagse communicatietechniek, al het knippen en plakken, zinnen even ombouwen, delete, dat werk.
Zelfs in professionele teksten zie je dat er op deze wijze geregeld iets fout gaat.

tonny

En het kan ook

dat iemand pas een paar jaar in Nederland woont. Zo verbaasde ik me ook over de spelfouten van een van onze forummers, tot ik er achter kwam dat ze oorspronkelijk uit Duitsland komt. Ik vind het nu erg knap dat ze al zo goed Nederlands kan schrijven!
Bij mij komt het meestal door snelheid en te snel posten, "normaal" schrijf ik redelijk foutloos. Hier wel eens in 1 bericht zelfs 2x "gronzeil" getyped. En hierboven heb ik net "forummurs" veranderd..

ishtar

ishtar

09-10-2009 om 17:56

Ardennen

Dat is apart. Er staat namelijk 'typefout' in mijn 'groene boekje' (even voor de duidelijkheid, niet dat boekje van het cb )

Gehaast

soms krommen mijn tenen als ik mijn eigen berichtjes teruglees.

De meeste fouten maak ik in de haast, ik weet over het algemeen wel hoe het moet, met de d´s en t´s, maar soms floept er zomaar een hele foute D uit mijn toetsenbord

Verder heb ik ook wel momenten dat mijn vingers fonetisch aan het typen zijn..een beetje kortsluiting in de grijze cellen.

Zwaar bijzonder! Ik zit echt naar de woorden te kijken..

De au en ou klanken kan ik dan verwisselen een V ipv een F typen, ik heb zelfs ´sg´ getypt als ik ´sch´ moest typen..

Maar dat zal wel net zoiets zijn als degene die een herseninfarct heeft gehad, bij mij is het soms de MS die wat in de woordensoep aan het roeren is..

(soms zelfs ook links/rechts verwarring, ik typ dan de letters die ik met rechts moet typen, links.. (ik typ tienvingerig, blind) dus dat levert ook bijzondere woorden op.

Tja

Ik verbaas me ook wel eens (bv zecht ipv zegt) maar ik zal zelf ook gerust fouten maken. Bij mij is het een combinatie van haasten/slordigheid en al ruim 13 jaar in het buitenland wonen. Mijn dagelijks bezoekje aan OOL is het enige nederlands (of Nederlands?) dat ik zie en ik kan me soms echt bepaalde woorden of grammatica niet herinneren.

Petal

het is Nederlands, alle plaatsnamen en namen van landen etc beginnen met een hoofdletter.

Ik type vrijwel geen één posting foutloos, ben ook lui ik schrijf liever namelijk 1 dan één, en toch vallen mij dingen ook op. Iemand die bijvoorbeeld nooit een hoofdletter gebruikt of constant 'me' schrijft ipv 'mijn', op marktplaats zie je vaak 'roos' en dan bedoelen ze 'roze'. Dat is volgens mij echt gebrek aan kennis. Dat bedoel ik niet vervelend maar dat zijn volgens mij andere fouten dan iemand die een keer zich vertypt of draagd schrijft.

slechte speller

slechte speller

12-10-2009 om 09:53

Geen aangeboren talent

Ik heb totaal geen aangeboren talent om goed te spellen (beta in hard en nieren). Ik schrijf werkwoorden ondanks niet automatisch goed. Ik moet elke zin goed nalezen op stijlfouten. Ondanks veel trainingen en een hbo-opleiding. Ik heb er (ondanks dat ik best wil) gewoon geen talent voor.

Maar... ik zie mensen op dit forum soms rekenfouten maken die afschuwelijk zijn. Of heerlijk toegeven dat ze dingen niet kunnen berekenen. Daar mag je blijkbaar trots op zijn??? Beetje dubbele moraal.

Voor mij is het op een FORUM goed genoeg als het bericht leesbaar is (dus met interpunctie). Ik zie het niet eens als een werkwoord fout geschreven is. Op mijn WERK pluis ik elke tekst die ik schrijf regeltje voor regeltje na (en soms laat ik het een collega nalezen).

Het is mijn ogen erg makkelijk om mensen die spelfouten maken als gemakzuchtig neer te zetten. Voor mij is het hetzelfde als iemand met een accent buitensluiten.

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 12:45

Ik weet het niet

Ik weet wel wat van dyslexie - en de fouten die dyslecten maken, zijn op een bepaalde manier toch ook wel weer consequent.
Ik ben zelf een uitstekend speller (even mijn borst vrijmaken om op te kloppen), maar dat zou je op OO niet altijd zeggen. Ik redigeer veel werk van anderen en zie spelfouten eigenlijk altijd meteen al staan als ik een tekst voor mijn neus krijg.
In het typen zélf sla ik blijkbaar wel eens wat mis. Ik zie het dan pas als ik het weer teruglees en ik lees mijn postings hier bijvoorbeeld nooit voordat ik ze verstuur.
Ik las laatst een tijdschrift van dochterlief wat wémelt van de spelfouten (ik moet dan echt op mijn handen gaan zitten om te voorkomen dat ik de redactie mijn diensten aanbied) een nieuw gebruik van het woord tevreden. Namelijk: te vrede. Ik was te vrede met het behaalde resultaat (het gaat over sport); ik vond dat we voor een eerste wedstrijd te vrede konden zijn - tot víer keer toe in twee kolommen. Aaaaaaargh. Of dat de schrijver dóód was, dan lig je ook heel erg te vrede. Dat vind ik echt onbegrijpelijk, een artikel wordt in de regel door meerdere mensen gelezen voor het geplaatst wordt: íemand moet dat toch zien??

Tirza

Beta...

Wel of geen goede speller zijn, dat kan, maar ik vraag me oprecht af of dat wel iets te maken heeft met beta zijn. Er zijn hier diverse beta's die prima spellen. Ik reken mezelf er ook maar even bij

slechte speller

slechte speller

12-10-2009 om 15:24

Pandia

Jij maakt ervan dat ik er een waardeoordeel over heb. Dat is dus niet zo. Ik merk alleen dat het not-done is om niet te kunnen spellen, terwijl het prima is om niet te kunnen rekenen.

Als ik een slechte berekening zie dan is bij mij de constatering dat het een kan-niet-rekenen-persoon is. Ik zet er géén bericht achteraan: "Soms zie ik op OOL een rekenfout staan waarvan ik mij afvraag hoe iemand het uit zijn toetsenbord krijgt".

Maar een kan-niet-spellen-persoon krijgt vaak een citaat zoals dat van Cobi: "Soms zie ik op OOL een spelfout staan waarvan ik me afvraag hoe iemand het iemand het uit zijn toetsenbord krijgt".

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 23:08

Dat komt, denk ik

slechte speller, omdat er op het forum meer geschreven/gespeld wordt dan gerekend. Dat zou je eens in een leuk statistiekje kunnen ploppen en fijne conclusies aan verbinden In hoeveel draadjes wordt er nou met getalsmatige voorbeelden gewerkt? Volgens mij alleen in topics over hypotheken, boodschappen en energieverbruik. Nou, dat zijn er dus maar een paar in de hele brij die hier dagelijks wordt gepost.

Tirza

Plien

Plien

13-10-2009 om 00:10

En daarbij kan een 'rekenfout'

... ook nog eens gewoon een tikfout zijn

En cobi?

Ben je er uit in welk deel van het weiland het misgaat met die koeien? (Vreemd, ik zou zeggen loeien van spelfouten...)

Tihama

Tihama

13-10-2009 om 12:52

Rekenfouten versus spelfouten

Ik vind rekenfouten vaak erger omdat bij spellingsfouten de inhoud zelden verandert, terwijl bij rekenfouten de inhoud dramatisch kan veranderen. Zeker als er vervolgens conclusies verbonden worden aan het resultaat van die rekenfout.

Stel:
"De gemidelde Nederlander leend teveel gelt."

Dan snapt iedereen wat ik hier bedoel.

Schrijf ik:
"De gemiddelde Nederlander leent 20 keer zijn jaarinkomen."

Terwijl ik bedoelde: 2 keer zijn jaarinkomen. Dit voorbeeld kan ontstaan als je een vergissing maakt met schulden afzetten tegen gemiddelde inkomens.
Ik heb zelf in het verleden vooral gezien hoe mensen besloten hun kinderen niet te vaccineren omdat ze luisterden naar rekenfouten over risico's. Ik vind rekenfouten dus erger.

Overigens denk ik, dat ik voor een beta best goed Nederlands beheers

Tihama

Starry Night

Starry Night

14-10-2009 om 17:53

Slechte speller

"Ik merk alleen dat het not-done is om niet te kunnen spellen, terwijl het prima is om niet te kunnen rekenen."
Ik ben een uitstekende speller (hoewel geen purist) en heb een milde vorm van dyscalculie. En ik ben het op basis van mijn ervaringen volstrekt niet met je eens.
Als ik sta te schutteren wanneer ik iemand wisselgeld moet geven, dan levert dat helemaal nooit enig begrip op en als het even tegenzit word ik vergast op aardige conclusies als 'zeker niet genoeg aan hoofdrekenen gedaan vroeger'? Heeft men eenmaal in de gaten dat ik de tafels nauwelijks beheers, dan verander ik in de vrouw met de baard op de kermis en wordt er een spervuur aan sommen op mij afgevuurd. "Moest je die vroeger niet uit je hoofd leren?" Jawel, in iedere klas minstens wel een keer en dat lukte prima. En na een week was het weer weggezakt, want het inzicht ontbreekt.
Constateer ik dat iemand met veel taalfouten schrijft, dan houd ik wijselijk mijn mond. 'Het is gebeurt'? Ik krimp ervan ineen, maar lachend reageer ik op de inhoud en houd het gezicht in de plooi, mijn verbetering achter de tanden. 'Hij betaald de rekening'? Geen haar op mijn hoofd die erover denkt dat ik over tegenwoordige tijd en stammen plus teejen ga beginnen, laat staan dat ik een spervuur aan leuke taalkundige testjes op de afzender afvuur.
En waarom is dat?
Zoals hier al wordt aangegeven: 'je snapt toch wel wat er bedoelt (sorry, bedoeld) word (sorry, wordt).' Dus wie erover valt is een zeikerd. Natuurlijk bestaan die gewoon wel, ze houden alleen wijselijk hun mond.
Wie iets verkeert uitrekend, die is de klos. Betaal ik met 75 euro een product van 63 euro en neem ik dan genoegen met 7 euro terug (wat zomaar zou kunnen gebeuren als ik in paniek raak), dan is dat toch jammer. Dus ik snap het wel, dat onderscheid. Rekenen is exact, taal niet. Maar zoals gezegd: met je contatering ben ik het oneens. Het is andersom.

Tihama

Tihama

14-10-2009 om 22:13

Starry

Ik lees met interesse jouw ervaringen. Vanuit jouw perspectief wordt er dus veel vervelender gereageerd op rekenfouten dan op taalfouten. Vanuit mijn perspectief worden rekenfouten juist veel meer geaccepteerd dan taalfouten.

Vanuit dit laatste perspectief reageer ik, maar ik kan me voorstellen dat het heel onaangenaam is om op deze manier gekritiseerd te worden.

Ik weet overigens niet of rekenfouten objectief bekeken wel zwaarder aangerekend worden dan taalfouten. Daarnaast vind ik grammaticale fouten en absurde tangconstructies veel erger dan spelfouten. Spelfouten doen pijn aan je ogen, maar bij grammaticafouten weet je niet meer of er wel staat wat je denkt dat er staat.

Tihama

Moeilijkheid?

Ik denk dat het te maken heeft met de aard fouten die er worden gemaakt. De meeste mensen vinden fouten in wiskunde inderdaad niet zo erg, of vinden het zelfs goed van zichzelf. Ik heb ooit iemand op tv (bij Herexamen) over een bepaalde wiskundige stelling horen zeggen 'het siert me dat ik dat niet weet'. Ik heb nog nooit iemand zoiets horen zeggen over de spelling van een moeilijk woord! Het wordt wel minder geaccepteerd als iemand ook niet simpele dingen kan berekenen, zoals de tafels inderdaad.
Maar volgens mij geldt dat bij spelling ook. Fouten in d's en t's worden wel geaccepteerd. De ou en au door elkaar halen of lange klinkers laten staan is al een stuk minder geaccepteerd. Volges mei zauden de meesten mense de sgrijver van deeze zin erreg dom vinde.
Niet kunnen spellen kan overigens ook financiële consequenties hebben. Als je sollicitatiebrief meteen wordt weggegooid bijvoorbeeld. Of als je je VWO-diploma niet haalt omdat je dyslexie zo erg is dat er geen redden meer aan is, en je daarom noodgedwongen naar het VMBO moet. Ik ken iemand die dolgraag wetenschappelijk onderzoeker wilde worden, maar eenmaal begonnen ontdekte dat ze door haar dyslexie de vakliteratuur helemaal niet bij kon houden. Ze is weer gestopt. Belemmeringen zijn het allebei, dyslexie en dyscalculie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.