Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Holiday

Holiday

17-01-2010 om 13:27

Hulp aan haiti, hoe?

Komende week zal er waarschijnlijk wel een landelijke tv-actie op touw worden gezet voor Haiti. Uit voorgaande acties is nu wel gebleken dat er veel geld aan de strijkstok blijft hangen, of niet op de bedoelde plek terecht komt.

Op dit moment is er geld nodig voor organisaties die NU iets kunnen betekenen. Dus medicatie, noodhospitaal, dekens, etc. Artsen zonder Grenzen bijvoorbeeld. Zij zijn al bezig op dit moment om die spullen in te vliegen. Echte pure eerste overlevingshulp. Wij zitten erover te denken om aan die organisatie 100 euro over te maken.

Zijn er meer die er zo over denken, of juist andere meningen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 14:53

Niet denken maar doen

Ten eerste natuurlijk: goed dat je overweegt om je steun te geven. Ik hoop dat iedereen die het kan missen iets geeft in dit soort situaties.
Ten tweede: zelfs als die beruchte strijkstok er is, is het dan niet beter als er toch een déél van je geld aankomt dan dat er helemaal géén hulp gegeven wordt, want stel je voor dat er iets van aan de strijkstok blijft hangen? Iedere euro is er 1.

Ik gun

de mensen zo dat ze goed geholpen worden, wil dan ook wel geven (en ga dat ook doen) maar...ja, daar is de ´maar´ :ik word elke keer, bij de beelden, een beetje (erg) moedeloos. Hoe kan het toch dat het keer op keer (zo ook bij de Tsunami) zo´n chaos is, dat de lijken op straat blijven liggen (met alle risico´s van dien), dat de journalisten in grote getale ingevlogen zijn, maar dat het maar niet opschiet met het opzetten van voldoende medische hulp, voorraden water..etc..
Ik snap het niet, laat de helft van alle journalisten thuis en zorg dat er landingsruimte is voor bevoorrading, medische hulp etc ect...
Al die schokkende beelden waarbij mijn gedachten toch ook weer de kant uitgaan dat ik liever wat minder beelden kreeg en dat het tijd en geld en de inzet vooral gericht zou moeten zijn op HULP.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 19:42

Zonder journalisten

geen wereldwijde bekendheid en dus geen wereldwijde hulpverlening.
Die chaos wordt niet veroorzaakt door de journalisten, ook niet door de hulpverleners. De hulpverleners moeten vanuit bijna niets doen wat ze kunnen. Het is een land waarvan de regering de bewoners maar aan laat medderen en de infrastructuur schijnt belabberd te zijn. Voor alle hulp eindelijk merkbaar is kun je niet voorkomen dat de situatie is zoals die is. Zijn de hulplanden daar verantwoordelijk voor? Lijkt me niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 19:45

Ik bedoel

dat de hulpverlenende landen niet verantwoordelijk zijn voor de belabberde staat van Haïti.

Tirza G.

Tirza G.

17-01-2010 om 19:49

Particulier

Er zijn veel semi-particuliere inititiatieven, via bijv. kerken en adoptie-organisaties. 555 is volgens mij een prima club, maar het schijnt heel lang te duren voordat het geld daadwerkelijk daar is.

Tirza

Tuurlijk

zorgen journalisten voor wereldwijde bekendheid, maar ik zou denken dat er, in zulke situaties, een soort samenwerking zou ontstaan, waarbij een kleine groep verslaggevers werken voor de hele wereld (bijv. elk land betaalt mee)
En ja, de infrastructuur is waardeloos, maar waarom zou je geen noodpakketten vanuit de lucht kunnen droppen (vooral water en voeding)..ik noem maar wat er in mij opkomt..
Samenwerking zou ook meer samenwerking moeten zijn, zoals het nu op de tv overkomt lijkt het zo zonder structuur en chaotisch..
Maar misschien denk ik te simpel?
De journalisten veroorzaken niet de chaos, maar ze nemen wel ruimte in een vliegtuig in beslag (en op de plaats des onheils), de hulpverleners zijn niet verantwoordelijk voor de chaos, maar het lijkt wel alsof er geen goede planning/leiding is.

lies

lies

17-01-2010 om 20:31

Weet het ook niet

bij de tsunami heb ik ook meteen een flink bedrag gestort op 555. maar ik weet ook nog dat weken/maanden daarna werd gezegd dat er veel geld 'over' was, omdat ze gewoon niet wisten hoe ze de mensen moesten helpen. Ik weet niet wat er met dat geld is gebeurd trouwens?

maar het gaf me toen wel te denken...

Chippie

Chippie

17-01-2010 om 21:41

Mien

"Hoe kan het toch dat het keer op keer (zo ook bij de Tsunami) zo´n chaos is, dat de lijken op straat blijven liggen (met alle risico´s van dien), dat de journalisten in grote getale ingevlogen zijn, maar dat het maar niet opschiet met het opzetten van voldoende medische hulp, voorraden water..etc.."

Sorry, maar wat denk jij wat er gebeurt als 1 op de 10 huizen in Amsterdam instort en dat daaronder 50.000 lijken liggen? Als de helft van de ziekenhuizen is ingestort? Waar moet je naar toe met al die lijken? Hoe wil je de lijken die al begraven zijn identificeren? Bovendien zijn de toegangswegen en andere infrastructuur totaal verwoest...
Dat is niet te behappen. Niet door een westers land en zeker niet door Haiti...

Roos Vicee

Roos Vicee

17-01-2010 om 21:55

Zoa en woord en daad

De christelijke organisatie Woord en Daad en ZOA-vluchtelingenzorg hebben samen een noodhulpactie op touw gezet. Zij kunnen samen met vijf Haïtiaanse partnerorganisaties van Woord en Daad direct noodhulp bieden.
Zie o.a. http://www.zoa.nl/home
en http://www.woordendaad.nl/

Pippin

Pippin

17-01-2010 om 22:48

Idd chippie

Als zoiets in Nederland zou gebeuren, zou het net zo'n chaos zijn. Kijk maar eens wat er hier gebeurd als er alleen maar een beetje sneeuw ligt. En als er hier echt iets aan de hand is, (een brand in een asielzoekerscentrum, een uit de hand gelopen strandfeest,) is men ook direct de regie kwijt. Wat dat betreft heb ik weinig illusies.

reina

reina

17-01-2010 om 22:59

Mien

In dit geval is de hoofdstad getroffen, dat maakt de hulpverlening nog veel moeilijker, aangezien alle instanties zelf ook getroffen zijn. Als onze belangrijke steden in puin liggen zou het ook een onvoorstelbare chaos worden. En noodpakketten droppen klinkt logisch, maar kun je je voorstellen wat en chaos het wordt om een pakket te bemachtigen, hoeveel ahressie er vrij komt? En door de jourmalisten komen de beelden de wereld in en gaan mensen geven, zo werkt dat nou eenmaal. Geld is nodig, nu, maar ook straks, als er beginnen kan worden aan de wederopbouw, wat een gigantische klus moet zijn!

Zit nu net te kijken naar herhaling van pauw en w

en ik merk dat het me frustreert. Pauw oppert ook droppings, maar nee, dat moet toch wel gecoördineerd..

Wat nou gecoördineerd?? Wat mij betreft drop je een overvloed aan voedsel en water, dan is het vechten erom ook zo afgelopen, je hoeft niet perse mankracht ter plekke te hebben om het uitdelen te coördineren.
De mensen hebben honger en dorst terwijl de hulporganisaties druk zijn met het bedenken hoe ze het aan gaan pakken.

Ik vind het niet vreemd dat pakhuizen geplunderd worden, nee, ik kan het me levendig voorstellen.

Dus dat droppen vind ik geen slecht idee (mijn vader zei laatst ook, over bijv. het aanvragen van een rolstoel/rollator: het zou goedkoper zijn om een vrachtwagen vol te laden en iedereen die een hulpmiddel aanvraagt (aangenomen dat er geen speciale aanpassingen bij nodig zijn) er eentje te geven dan alle overlegstructuren, en dus al die man-uren, te doorlopen.

Voordeel: goedkoper en de klant hoeft geen 8 weken te wachten op een hulpmiddel wat ie nodig heeft.

Kwenie, maar

Het lukraak droppen van wat dan ook boven een dichtbevolkt gebied lijkt mij niet zo handig. Ben je net onder het puin van je ingestorte huis uitgekropen, word je dodelijk getroffen door een pallet met waterflessen.

Je zult open plekken nodig hebben om die droppings uit te voeren, en nu ken ik Port-au-Prince niet, maar ik zou me kunnen voorstellen dat open plekken nog niet zo makkelijk te vinden zijn.

En dan is coordinatie misschien ook wel zinnig, om te voorkomen dat er 100 vliegtuigen tegelijk op dezelfde plek zijn. Daar komen namelijk ook ongelukken van.

Groeten,

Temet

Holiday

Holiday

18-01-2010 om 17:52

Vertrouwen dat je geld goed terecht komt

Wat ik vooral belangrijk vind is dat als ik geld stort (en dat doe ik zonder meer), dat het goed terecht komt. Voor het overgrote deel in Haiti, bij de slachtoffers. En niet voor het overgrote deel in handen van de één of andere grijpkneuter of hotemetoot van wat voor een (samenwerkende) hulporganisatie dan ook.

En ik ben voor dat laatste toch een beetje bang, bij een televisie-aktie met gironummer 555. Misschien zit ik er helemaal naast maar de berichten van voorgaande akties laten toch te wensen over.

Daarom denk ik, steun een (particuliere) stichting waarin je vertrouwen hebt. Ik heb dat met artsen zonder grenzen bijvoorbeeld. En ben dus ook verbijsterd door het bericht dat ze "niet mochten landen met een vliegtuig vol medicijnen etc". Verdorie! Wat een tegenslag.

Ik zie hieronder al het oproepje om hier op het forum een aktie te starten. Goed initiatief!

Tuurlijk niet boven de stad

dat lijkt me logisch, er zullen toch wel gebieden zijn buiten de stad?

En natuurlijk vereist dat coördinatie, maar om nou te zeggen er moeten zoveel militairen beschikbaar zijn om voedsel uit te delen..mwah, dat lijkt me geen prioriteit, dan liever teveel voedsel en water droppen dan maar wachten.

Balletmama76

Balletmama76

18-01-2010 om 19:17

Als zoiets hier zal gebeuren...

...zal het idd net zo'n grote chaos worden.
Je kan wel rampenbestrijdingsplannen hebben, maar bij een echt grote ramp werken deze helaas niet.

Kijk New Orleans - daar braak ook het chaos uit, in de VS notabene.

En mensen verandern ook in zo'n situatie - als het om het naakte overleven gaat, vallen waarden en normen gewoon.

Kijk maar naar de pyramide van behoefdes van Maslov - pas als basisbehoefdes bevredigt zijn (eten, drinken, onderdak, veiligheid) komen dat soort dingen als waarden en normen aan de orde.
Deze basisbehoefdes worden zeker niet bevredigt bij de mensen op Haiti nu, en dat is tegelijk oorzaak en symptoom van het chaos - darum gaan ze plunderen, schieten. Ze zijn gewoon waanhopig.

Dat er water was en voedsel, zal er niet zo'n chaos zijn nu. En daarom is snelle hulp ook zo belangrijk.

Pelle

ik ben benieuwd!

Sassie

Sassie

19-01-2010 om 11:31

Geld aan stiching

Ik geef geld aan de Stichting "Jarikin" (www.jarikin.nl). Dit is een christelijke Stichting die zich totaal belangeloos inzet voor de allerarmsten in Haiti en zich nu ook weer sterk maakt om deze mensen te helpen door direct plaatselijke hulp te regelen.
De oud-directeur van mijn man zet zich daar al jaren en jaren samen met zijn vrouw voor in. Ik heb het volste vertrouwen dat mijn geld in goede handen is bij deze organisatie. Kijk maar eens op hun website.

Sassie

Sassie

19-01-2010 om 11:32

Ik bedoel dus....

Geld aan Stichting natuurlijk! sorry

Sassie

Sassie

19-01-2010 om 11:41

Bericht van jarikin

Heb via de mail bericht gekregen dat de oud-directeur van mijn man.
Hij heeft met vrienden van hem gesproken die zelf vanuit de Dominicaanse Republiek met een aantal mensen op weg waren naar
Double Harvest in Haïti, omdat het vliegtuig in Haïti niet kon landen.

Double Harvest heeft een grote waterbron en brengt zoveel mogelijk water naar Port-au-Prince. Zij hebben twee operatiekamers en twee huisartsen die, voor zover mogelijk, volledig ingezet worden. Kortom, zij kunnen direct iets betekenen. Zij hebben enkele kerken in de USA gevraagd om te collecteren voor Double Harvest, omdat zij voor de eerste keer in hun bestaan financiële hulp nodig hebben om het maximale te kunnen doen.

Medewerkers van het bedrijf is gevraagd om geld te storten. Iedere euro wordt verdubbeld door een dochteronderneming van hetzelfde bedrijf en dat bedrag wordt nog eens door de oud-directeur en zijn vrouw zelf verdubbeld.
Dat noem ik nog eens hart hebben voor mensen in nood.

Mijn steun gaat echt naar hun uit.

Christelijke organisatie (ot)

ik las hier dat iemand een christelijke organisatie aanprees. Ik neem aan dat dit dan suggereert dat die dan meer te vertrouwen zijn.

Mijn ouders zijn al hun geld kwijtgeraakt omdat ze dat in een fonds hadden gestort dat gemanaged werd door christenen die een deel van de opbrengst voor de zending zouden gebruiken....

Waarmee ik erop wil wijzen dat "Christelijk" niet per se betrouwbaarder hoeft te betekenen. Er komt juist in christelijke kringen veel fraude voor omdat mensen zo goedgelovig zijn maar ook omdat zaken in de doofpot worden gestopt om maar geen slechte naam aan het christendom te geven.

Sassie

Sassie

20-01-2010 om 09:40

Liat

Ik neem aan dat je mijn posting bedoelt. Ik wil hier graag op reageren.

Ik vind het heel erg wat je ouders is overkomen en ik geloof ook zeker dat er heel wat kaf onder het koren zit. Dergelijke oplichters zijn geen Christenen en misbruiken dit predikaat alleen om inderdaad goedgelovige mensen om de tuin te leiden wat eigenlijk nog erger is. Dit is absoluut niet goed te praten.

Maar laten we niet onze ogen sluiten voor diegenen die het wel goed met anderen voorhebben. De oud-directeur waar ik het over heb is wel uit het goede hout gesneden. Ik ken deze deze oud-directeur al jaren en weet uit ervaring wat deze man allemaal doet en gedaan heeft. Hij is al jaren en jaren samen met zijn vrouw actief om huisjes en scholen daar te bouwen, maaltijden te regelen voor de allerkleinsten op school etc....allemaal activiteiten om die mensen daar te helpen een menswaardig bestaan op te bouwen. Ieder jaar weer brengt hij verslag uit over wat ze allemaal bereikt hebben en dat zijn goede dingen. De mensen daar moeten zichzelf kunnen redden en daar doet deze man zijn uiterste best voor.

Ik vind het erg jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Misschien zijn het goede mensen, maar....

persoonlijk vind ik het al verdacht dat "het bedrag dat mensen doneren door de oud-directeur en zijn vrouw zelf verdubbeld worden".

Hoe komt een directeur van een liefdadigheidsorganisatie dan aan zoveel geld? Waarom moet iedereen weten dat hij en zijn vrouw nog meer gaan doneren?

Mijn ouders kenden de christelijke oplichter ook jarenlang en zouden ook al de goede dingen die hij gedaan heeft kunnen opsommen. Wat me opviel is dat die meneer wel veel bewondering nodig had en dat ook aan iedereen bekend moest worden gemaakt wat hij allemaal deed. Dat hij een vrij luxeuze levensstijl erop nahield werd door mijn ouders altijd weggewuift. Dat mocht een christen toch best. Uiteindelijk gaat het hier waarschijnlijk om een vrij narcistisch persoon die graag door iedereen bewonderd wil worden en als goed christen wil worden beschouwd maar daar zelf zo ver in ging dat hij anderen ging oplichten. Een groot deel van het geld is overigens wel echt naar goede doelen gegaan, maar dat is niet wat de gedupeerden duidelijk werd meegedeeld. Mijn ouders en vele anderen zijn al hun geld kwijtgeraakt.

Natuurlijk is die meneer misschien te vertrouwen. Persoonlijk geef ik liever aan bekende organisaties zoals het rode kruis waar alle ogen op gericht zijn en er ook goede interne controles zijn. Ik hou trouwens ook niet van de belangenverstrengeling van christelijke organisaties: je geeft niet alleen geld om arme mensen te helpen maar ook om zieltjes voor Jezus te winnen. Niet erg zuiver vind ik.

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2010 om 12:02

Woordje

Sassie:
'Ik vind het heel erg wat je ouders is overkomen en ik geloof ook zeker dat er heel wat kaf onder het koren zit. Dergelijke oplichters zijn geen Christenen en misbruiken dit predikaat alleen om inderdaad goedgelovige mensen om de tuin te leiden wat eigenlijk nog erger is. Dit is absoluut niet goed te praten."
Dat is bezijden het punt: Die mensen noemen zichzlef christelijk. Maar iemand die dat woord gebruikt, is daarmee nog niet bewezen betrouwbaar.

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 12:55

Samenwerken

Ik denk dat je aan de manier waarop men zichzelf promoot al kunt zien hoe men in het leven staat en wat de (bij)bedoelingen van diegene is. In het geval van Liat (ik heb het ook van dichtbij meegemaakt, het zal heel goed om hetzelfde geval kunnen gaan omdat ik wel wat herken in wat je schrijft) was dat vrij duidelijk lijkt mij. Als je er zelf nogal luxueus op losleeft en jezelf nogal in de spotlights zet lijken me je motieven niet helemaal zuiver en vind je jezelf erg belangrijk of wil je zo gevonden worden. Maar als dat niet het geval is en diegene cijfert zichzelf juist weg, dan mag je wel aannemen dat het wel zuiver is.
Overigens lijkt het me geen goed idee om allemaal kleine hulpverleningsacties te gaan houden. Die lopen elkaar alleen maar in de weg. Dat deze man voor de ramp al in Haïti werkzaam was is natuurlijk een pre, maar ik denk toch dat deze man beter kan gaan samenwerken met wat grotere hulpverleningsorganisaties die óók al werkzaam waren op Haïti. En dan denk ik m.n. aan wat ik zelf in deze draad al naar voren bracht ZOA vluchtelingenzorgen en Woord en Daad. Dit zijn grotere hulpverleningsorganisaties (ook christelijk 'toevallig') die de handen inéén hebben geslagen en ism meerdere internationale hulporganisaties hulp bieden. Ik denk dat je daarmee veel meer mensen bereiken kunt. (zie www.zoa.nl en dan doorklikken). Daarnaast bestaat er vanuit deze organsiaties ook altijd een duidelijke en betrouwbare verantwoording. Dus duidelijk waar en hoeveel geld er daadwerkelijk naar de slachtoffers gaat.

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 12:59

Vergeten te noemen

Ik ben vergeten te benoemen dat er vanuit ZOA en Woord en Daad dus ook al gewerkt werd in Haïti en dat dus de lijntjes zo kort mogelijk kunnen zijn. Maar lees het maar op hun site. Die worden aardig up to date gehouden.
www.zoa.nl en dan doorklikken.

Sassie

Sassie

20-01-2010 om 16:34

Liat

je zegt:

"persoonlijk vind ik het al verdacht dat "het bedrag dat mensen doneren door de oud-directeur en zijn vrouw zelf verdubbeld worden".

Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar ik moet hier wel bij vermelden dat het hier dus puur om het verdubbelen van het geld dat de werknemers van het bedrijf van deze directeur doneren. Het was ook een interne mail naar de werknemers toe. Maar het gaat hem wel aardig wat geld kosten zo als de medewerkers enthousiast meedoen....

Ik vind het verhaal over die oplichter steeds enger worden zeg. Wat moeten je ouders zich ontzettend rot hebben gevoeld toen alles uitkwam.

Ja, toevallig is deze meneer christelijk en zijn hele bedrijf is zegmaar Christelijk. Niets mis mee. Ik geloof persoonlijk niet dat deze meneer op zieltjes winnen uit is. Het is geen zendeling ofzo, maar ik ken wel mensen die wel die neiging hebben en daar heb ik ook moeite mee hoor. Kenissen die naar Zuid-Afrika zijn gegaan om daar hulp te bieden, maarrrrrr......vul de rest maar in.

Vliegtuig met medische hulpmiddelen geweigerd

Haïtianen sterven door weigeren AzG-vluchten

Zeker vijf patiënten van een gezondheidscentrum van Artsen zonder Grenzen (AzG) in Haïti zijn overleden doordat een hulpvlucht van deze organisatie geen toestemming kreeg om te landen. Dat meldde AzG in een verklaring die woensdag werd verspreid.

Sinds zondag zou een hulpvlucht met aan boord twaalf ton medisch materieel tot drie keer toe zijn weggestuurd van het vliegveld van de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince. Dit ondanks toezeggingen dat het toestel zou mogen landen.

‘We kunnen niet aanvaarden dat vliegtuigen met levensreddende medische voorraden en apparatuur keer op keer worden weggestuurd, terwijl onze patiënten doodgaan', aldus Rosa Cristani, medisch coördinator van Artsen zonder Grenzen in het Choscal ziekenhuis. ‘Er moet voorrang gegeven worden aan hulpvluchten met medische voorraden om in Haïti te landen.'
Bron: http://medischcontact.artsennet.nl/web/show

ANP

(en wel de media toelaten...?!)

Gerdina

Gerdina

20-01-2010 om 21:46

Woord en daad

Wij hebben via het eerder genoemde woord en daad een meisje geadopteerd in Haïti. Wij hebben daarom ook aan deze organisatie gedoneert. Zij werken nl. al samen met lokale organisaties. De lijnen zijn daardoor kort.
We weten nog niet hoe het met ons meisje is. Ze zit op een school vlak bij Port-au-Prince en het is nog niet duidelijk of haar school getroffen is. Ook ons vorige adoptiekind (inmiddels van school) woont daar in de buurt. We hopen dat we snel iets van hen horen, maar de hulpverlening heeft natuurlijk de eerste prioroteit.

Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 22:55

Gerdina

Weet jij van het bestaan van http://www.woordendaad.nl/Page/sp2501/index.html?
Als er nieuws is over adoptiekinderen kun je het daar vinden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.