Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

ouder

ouder

17-09-2014 om 19:38

Hulp gevraag bij hondenverbod op schoolplein


Welnee

Het gaat meestal wonderwel en heel per ongeluk goed.
Als het anders zou zijn, dan zou de hond allang geen huisdier meer zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-09-2014 om 18:45

Ach ja

Wij doen ook maar wat met onze hond Het gaat gelukkig ook best vaak goed. Maar waarom zitten de asiels naar jouw idee dan vol met honden als bull-terriërs, opvallend veel herdershonden, jack russells, dog-achtige honden, etc.?

Wij komen regelmatig met onze hond in een park en ontmoeten daar meer honden. Er is op die manier een vriendengroepje ontstaan met wat kleinere hondjes en onze middelmaatje hond. Buiten dit groepje honden kwamen een paar mensen met een pitbull xl naast ons zitten. Dat ging prima met onze honden. Die pitbull xl had zijn zinnen op een boom gezet, waarom zou je een stok zoeken als je er een van een boom af kunt knagen?, maar toen kwam er een kleinere pitbull bij, die eerst aan de riem moest blijven omdat hond anders achter een andere hond aan zou gaan, maar daarna toch los werd gelaten. Die pitbull vond het een goed idee om naar de andere pitbull xl toe te gaan en kwam daarmee op het territorium van die hond. En om eerlijk te zijn hou ik dan mijn hart vast. Als zo'n situatie uit de hand loopt heb je meteen flink wat ellende.
Wij hebben zelf een boxer gehad, maar ik vind pitbulls en argentino's en dergelijke toch een andere categorie.

nou

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het zowaar eens met hombre!

Opvallend veel hondenbezitters vinden dat regels er alleen zijn voor anderen. Ik kom dit type vrijwel dagelijks tegen. Ook op bijvoorbeeld de hei waar overal borden staan met 'verboden voor honden' (waaruit ik niet anders kan concluderen dat de gemiddelde hondenbezitter of niet kan lezen, of een enorme aso is).
En wat doet zo'n hondenbezitter dan als het beest in volle vaart op je kind afstuift? Ze roepen vrolijk: hij doet niks hoor!" Daar bedoelen ze dan vermoedelijk mee dat 'ie niet bijt. Nee, dat moets er nog bijkomen! Maar dat een kind de stuipen op het lijf jagen niet "niks doen" is, dat snapt de gemiddelde hondenbezitter dan weer niet.

Dat niet alle kinderen honden leuk vinden, komt nou juist in heel veel gevallen doordat die kinderen nare ervaringen hebben opgedaan met honden van eigenaren zoals hierboven beschreven. Grote kans dat dat ook net weer degenen zijn die hun hond meenemen naar het schoolplein. De 'sociale' hondenbezitter snapt namelijk dat een hond daar niet thuishoort.

Lucerna

Lucerna

20-09-2014 om 19:18

Kaaskopje

Voor de goede orde: ik ben niet anti-hond ofzo. Je hebt er heel gezellige versies bij, allemaal leuk en goed en wel. Ik zei al: waarschijnlijk heb ik ook niets tegen jullie hond, maar dat weet ik dus niet. En dat is meteen het hele punt, je kunt op het schoolplein niet weten hoe een hond is, hoe zijn opvoeding is geweest enz. Dat kinderen bang kunnen zijn voor honden (ook de kleine hondjes) is net zo'n valide argument als dat ze allergisch zijn.

Overigens hebben we hier een paar jaar geleden wel eens een bijt-incident gehad en het kind had een behoorlijk wond in het gezicht. En persoonlijk ben ik allergisch, érg allergisch geworden voor mensen die zeggen dat hun hond "niks doet". Want hun hond deed wel wat. Het kostte me de ene keer een broek, de andere keer pleisters en de derde keer zag ik gelukkig kans mijn schoen tussen de kaken te plaatsen.

Al die merken honden die jij noemt, met welke kindvriendelijk zijn en welke juist niet enzo, kan ik niet uit elkaar houden. Ik heb geen idéé hoe een Jack Russel eruit ziet en wat het verschil is tussen een Stafford en een Spaniel. Dat moet je van kinderen ook niet verwachten.

Voor wat betreft de kwestie van openbare ruimte die een schoolplein dan wel of niet is, dat verschilt per gemeente. Bij ons zijn die pleinen nadrukkelijk geen openbare ruimte, maar dat kan bij jullie anders liggen. En als jullie buurplein wel openbare ruimte is, dan kan en wil ik geen bezwaren uiten als jij daar buiten schooltijden met de hond overheen wilt. Maar ik zou het zelf dus niet gedaan hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-09-2014 om 20:08

Cave Canem

Ooit kwam ik een oudere dame tegen met een hondje dat mijn toen 3 jarig zoontje wilde aanhalen. De dame vond dat geen goed idee. Ze vertrouwde haar (ongevaarlijk uitziende) hondje niet met kleine kinderen. Prima, zo hoort het, zou je zeggen. Je kent je hond en weet waar je op moet letten.

Als alle eigenaren zo waren... Maar dan kom je die figuren tegen die om te beginnen hun honden al los laten lopen waar het niet mag en dan moet ik er maar op vertrouwen dat ze even voorzichtig zijn als de dame hierboven? Dat ze alle Martin Gauss boeken over hoe je met je hond omgaat hebben gelezen? Sorry, maar ik vertrouw ze niet. Juist die mensen met een loslopende Stafford vertrouw ik voor geen cent.

En dat is het punt. Mensen lopen met honden die - indien slecht opgevoed - ongeleide wapens zijn en dan moet ik er maar op vertrouwen dat het wel goed zit? Ik vertrouw die mensen niet, voor geen cent. Vroeger al niet, maar nu ik kinderen heb nog veel minder.

Mijn oudste is toen hij 6 was al eens door een hond van zijn fiets getrokken, tanden in zijn laars. Ik was er zelf niet bij (weet ook niet welk type het was). Geen verwondingen, maar kind is natuurlijk voor zijn leven een groot hondenfan (als hij het al niet van mij over zou nemen). De dame van de hond snapte er niets van, dat deed de hond nooit. Hij dacht zeker dat het kind wou spelen...

Dat dat soort situaties - die naar mijn overtuiging dagelijks voorkomen - getolereerd worden onder het mom van dierenliefde is mij een volstrekt raadsel.

amk

amk

20-09-2014 om 21:29

Lucerna

"Bij ons zijn die pleinen nadrukkelijk geen openbare ruimte, maar dat kan bij jullie anders liggen. En als jullie buurplein wel openbare ruimte is, dan kan en wil ik geen bezwaren uiten als jijen daar buiten schooltijden met de hond overheen wilt. Maar ik zou het zelf dus niet gedaan hebben."

Als het openbare ruimte is, is het dat ook tijdens schooltijd en mag je er ook in die tijd met de hond komen als er geen specifiek verbod is.
Bij ons rijden (zoals ik al schreef) ook auto's over het plein. Er is geen andere route naar hun eigen parkeerplek. Kun je ook niet verbieden, anders kunnen ze bv niet naar hun werk, thuis komen of boodschappen doen.

Caesar

Caesar

20-09-2014 om 22:36

Helemaal eens met Lucerna

Je kan honden niet vertrouwen. Althans, als vreemde weet je niet of je een hond wel of niet kan vertrouwen. Ook hier een keer een bloedende bijtwond door een hond die nooit wat doet. Honden horen gewoon niet op het schoolplein. Basta.

Spinnen

Ik vind dat spinnen verboden moeten worden. Op het schoolplein en in de school. Bah, vieze beesten!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2014 om 10:06

M Lavell

Dat ben ik met je eens!!!!

Verbodsbord

En een verbodsbord voor kattige leerkrachten die zich honds gedragen want die richten nog schade aan. Meer dan een hond die in de drukte, op zijn staart is getrapt.

Hier een konijn die schoenen stuk vreet en kuilen graaf in mijn moestuin. Gelukkig heeft niemand hier last van want ik ken mijn verantwoordelijkheden.

flauw

om het zo belachelijk te maken. Wat heb je dan een beperkte blik zeg.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-09-2014 om 12:32

tegeltje

Ik heb geen hond.
Maar oké, ik ben wel pro hond. En snap bijv. Dat iemand de kinderen van school haalt, met hond. Lekker een lopie, gezond voor iedereen. Beter dan voor iedere 100 meter de auto pakken en kinderen in onveilige situaties brengen door gek parkeergedrag...

En als je het hebt over vieze plasjes in de zandbak.... daar kun je een hond beter vandaan houden dan de gemiddelde landeigenaar dat lukt. Maar ja.. die mogen overal scheiten en piesen, en op een schoolplein komen!

tante Sidonia

tante Sidonia

21-09-2014 om 12:33

sorry

Woordverbeterraar; landeigenaar is katteneigenaar...

tante sidonia

Beetje vreemde argumentatie hoor: dus volgens zou neem je of je hond mee naar het schoolpein, of je pakt voor elke 100 meter de auto en vertoont gek parkeergedrag.
Volgens mij zijn er meer opties....

Wat is het probleem?

De vraag is welk probleem je wilt oplossen.

Er ontstaat in dit draadje een tamelijk hysterisch anti hondenmens sentiment. Ik snap dat wel. Ik heb het niet op spinnen en begrijp mensen die ze als huisdier hebben ook niet goed. Met liefde dicht ik dat-soort-types dan ook van alles toe. Maar als ik nuchter ben (niet gedronken heb) weet ik dat dat niks oplost. Ik zal dat toedichten dan ook beperken tot de kleine uurtjes bij het kampvuur. Daar waar lollige onzin thuishoort.

Als je honden vieze en enge beesten vindt, met dito bazen trouwens, dan heb je een heus probleem. Een probleem dat je niet oplost door stampvoetend te pleiten voor een hondenverbod op het schoolplein.

Toch vind ik dat ik een groter probleem heb met mijn aversie tegen spinnen. Die tref je namelijk altijd loslopend en zonder toezicht. Je kunt er niemand de schuld van geven, het zijn er veel meer dan er honden zijn op de wereld en ze schijten ook nog eens overal.

Ja, je mag lachen.

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2014 om 13:19

Miriam

Het gaat niet over honden en het gaat niet over spinnen. Het gaat over mensen die hun - soms gevaarlijke - hobbies overal wensen uit te oefenen zonder rekening te houden met regels, sociale normen of andere mensen.

Als jij thuis je kinderen door een Rotweiler laat aflebberen zal ik je niet tegen houden, maar hou het beest uit de buurt van mijn kinderen.

Dan beloof ik mijn vogelspinnenverzameling niet mee te nemen naar het schoolplein.

In dat geval....

"Het gaat niet over honden en het gaat niet over spinnen. Het gaat over mensen ....."

In dat geval vrees ik dat bordjes niet gaan helpen. Op een schoolplein kom je mensen tegen. Ook mensen met wie je het niet kunt vinden, mensen die stinken, vloeken, (verkeerde) huisdieren bij zich dragen, etc. Nee, er geldt geen verbod voor deze mensen.

Je wat knorrige afkeer tegen de mens - en die met honden in het bijzonder - zou ik bewaren voor bij het kampvuur.

maar miriam

Dan zeg je toch in feite dat alle regels en wetten en afspraken zinloos zijn, en het handhaven ervan al helemaal, want er zijn toch mensen die zich er niet aan houden?

Welke regel?

Heb je het nu over jezelf en de groep mensen die - onrechtmatig - het recht verlangt om de groep mensen met wie zij het niet eens zijn te weren?

Of vul je nu je eigen opvatting over een groep mensen in in een nieuwe regel- mensen met honden houden zich niet aan regels, dus mogen ze niet op het schoolplein komen?

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat ik denk dat je je bescheiden neer te leggen hebt bij een maatschappij die we met elkaar delen, ook al houden we niet altijd van elkaar.
Niet zo mopperen.

jammer miriam

Dat je mijn vraag niet snapt. Zo moeilijk was hij niet. Ik zal het nog een keertje uitleggen:

Een school heeft de regel: geen honden op het schoolplein.

Niet voor de ouders, maar voor de kinderen, omdat die misschien wel allergisch zijn, of bang, en het tenslotte hun speelplek is.

Sommige mensen houden zich niet aan die regel.

is jouw mening dan: "dat moet iedereen maar gewoon accepteren, want zo is het nou eenmaal?"

Regels

Er zijn gemeentes die bij democratisch besluit (er kan bezwaar en beroep worden aangetekend) bepaalde gebieden tot verboden voor honden maken. Bijvoorbeeld: http://www.nuth.nl/portal/bekendmakingen_41267/item/aanwijzingsbesluit-locaties-verboden-voor-honden_86201.html

Bij zo'n verbod hoort ook een bordje, bijvoorbeeld http://www.leidschendam-voorburg.nl/Int/Plannen-projecten-visies/Beleidsplannen-overig/Gemeentelijk-hondenbeleid.html

Bij zo'n verbod hoort dan ook nog handhaving.

Bedoel je dat met "Een school heeft de regel: geen honden op het schoolplein."?

Caesar

Caesar

21-09-2014 om 15:00

Spinnen

De spinnen die je in Nederland op het schoolplein tegenkomt (in de bosjes erom heen dan) zijn niet gevaarlijk voor mensen. Honden kunnen dat wel zijn.

Maak dat de kat wijs

Jaja, niet gevaarlijk zeker. Ik geloof er niks van!

Lucerna

Lucerna

21-09-2014 om 17:03

Miriam

Eens! Alle spinnen aangelijnd voortaan! Kruisspinnen mogen tussen 19:00 en 23:00 loslopen, maar niet in tuinen.

Caesar

Caesar

21-09-2014 om 17:07

Aangelijnd

Spinnen lijnen zichzelf al aan

Jippox,

Sloeg jou reactie # nr 72 op mij? Sorry, ik ging mee met de flow.

Het wordt alleen heel moeilijk een zandbak of moestuin poepvrij te houden.
Zoals het ook moeilijk wordt de openbare ruimte zoals een schoolplein of een winkelcentrum hondvrij te houden.

Ipv zitten wachten tot honden nooit meer op een schoolplein aan te treffen, kan je je kind ook voorlichten dat honden nerveus kunnen worden van gillende kinderen die om hen heen rondjes rennen.
Ik ken veel lieve honden. Die kleine Yorkshire terriërs zijn vaak veel feller dan een grote labrador. Ik let altijd op de stand van de oren en of de staart kwispelt. Een beetje ruimte voor onze mede-aardbewoners.

Het ligt niet zo zeer aan de hond maar eerder aan de eigenaar, als die niet bemerkt dat zijn/ haar hond onrustig wordt.

Barvaux

Barvaux

21-09-2014 om 17:31

miriam

Je hebt toch wel mee gedaan aan de spinnentelweek? http://vroegevogels.vara.nl/Spinnen.1095.0.html

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 17:38

Spinnen lijnen zichzelf al aan

Ja en ik mag ze uitlaten als ik er die lijntjes niet zie...)

Ad Hombre

Ad Hombre

21-09-2014 om 17:48

Miriam

Ik heb je zelden zo flauw meegemaakt. Als je de discussie niet naar je hand kunt zetten dan torpedeer je hem blijkbaar liever met onzinreacties en 'doen of je het niet begrijpt'.

Valt me tegen van je.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-09-2014 om 19:08

Irritatie zit soms aan beide kanten

Ouders met kinderen mogen dan zo hun irritatie hebben van honden en hondenbezitters, maar omgekeerd heb ik de irritatie ook wel eens naar kinderen en indirect dus hun opvoeders. Huisdieren maken onderdeel uit van de maatschappij en net als je kinderen verkeersveilig moet maken, moet je ze ook op andere onderwerpen veilig leren denken. Maar ook een beetje ná leren denken over of bepaald gedrag nodig is. Naar honden grommen, schreeuwen of blafgeluiden maken puur omdat het effect zo 'grappig' is, in hondengebied fietsen, terwijl het voetpaden zijn (sowieso al fout dus), op honden afrennen, of ongevraagd aaien, waarom zou je het doen? Het is ook niet gebruikelijk om met een hoop lawaai in een kinderwagen te gillen of een baby ongevraagd te aaien als het zomaar een baby is. Dat snappen veel kinderen wél. Wij leggen met alle liefde aan kinderen uit dat onze hond niet geaaid wil worden, omdat hij bang is voor kinderen. De omgekeerde wereld dus.

Gezegd moet worden dat Nederland een goed huisdierenland te noemen is, omdat wij hier gemiddeld genomen beseffen dat honden en katten en andere meer-dan twee-poters net zo goed lijden onder een slechte behandeling. In heel veel andere landen ligt dat duidelijk anders. Maar er is nog een stukje wat meer vanzelfsprekend zou kunnen zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.