Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

eurootje

eurootje

11-05-2010 om 16:19

Ik dacht dat de euro zo sterk was...

dat is ons tenminste voorgehouden toen wij als Nederlanders er naar over (moesten) stappen.....waarom moet er dan zoveel geld ingepompt worden? Ik voel me enigszins bij de neus genomen.

nvoldoende__.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6700847/__Wellink__reddingsplan_eurnvoldoende__.html

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/6698200/__Euro_weer_bijna_terug_bij_af__.html?p=24,1


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

11-05-2010 om 16:52

O nee he

Niet weer zo'n populistisch draadje. Ja, natuurlijk, we zijn er allemaal in getuind, en wie zullen we eens fijn de schuld gaan geven. De Telegraaf zal er wel bij varen.

En dan lees ik toch liever wat commentaren in andere ochtendbladen. En dan leer je dat het niet zo simpel ligt, dat we ook heel veel baat bij de euro hebben gehad, dat alles in voorspoed natuurlijk anders loopt dan in tegenspoed.

Overigens hoorde ik laatst dat vorig jaar de staat California bijna failliet gegaan is, en dat de lonen van de ambtenaren niet meer uitbetaald konden worden. Dat ze briefjes kregen met een bedrag in 'IOU', 'I Owe You' erop, die ze later konden inwisselen.

Klinkt wel een beetje als Griekenland, behalve dat ik het nou niet direct had verwacht van de staat Californie. En die is er ook weer bovenop gekomen door steun van andere staten, waarbij Schwarzenegger aardig door het stof moest.

Kortom, ook bij munteenheden die al wat langer meedraaien komen dit soort dingen voor, al zijn er natuurlijk grote verschillen in de politieke aanstuurbaarheid van de dollar versus de euro.

Margje

Margje

eurootje

eurootje

11-05-2010 om 19:22

Oh gelukkig

dus er is niks aan de hand?

Dan maar even naar de NRC site kijken....: he?

http://www.nrc.nl/economie/crisiscommissie/article2542170.ece/Wellink__vangnet_euro_niet_genoeg

oh verdikkie....toch paniek? Volkskrant dan misschien....

nvoldoende" target="_blank" rel="nofollow">http://www.volkskrant.nl/economie/article1378462.ece/Wellink_reddingsplan_eurnvoldoende

ik ben niet echt gerustgesteld eigenlijk....Ooit riep men dat er niks met de euro kon gebeuren, het zou een hele sterkte munt zijn, daarom moesten we over op de euro. Dat de kredietcrisis ook met de gulden wel was gekomen snap ik ook, maar wat ik niet snap hoe de waarde van de euro zo snel kan dalen.....DAT was ons voorgehouden, dat kon niet gebeuren....en nu moeten er miljoenen in gepompt worden om de euro overeind te houden....Onze miljoenen euro's dus

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2010 om 19:25

Juist goed

We hebben niets aan een sterke euro. Het is beter als de euro zwak is (goed voor onze export, slecht voor China) en het is helemaal geweldig als de ECB nu het streven naar 'prijsstabiliteit' moet loslaten, zodat we flink wat inflatie krijgen en we zachtjes van onze schulden afkomen. Alleen de banken balen, maar ja, boeien.

eurootje

eurootje

11-05-2010 om 19:36

Oh?

Toch gek dat die sterke dollar vroeger altijd alles bepaalde in de wereld....dus je kan beter een zwakke munt hebben?

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2010 om 20:11

Duh

eurootje:
"Toch gek dat die sterke dollar vroeger altijd alles bepaalde in de wereld."
Dat had weinig te maken met het feit dat de dollar sterk was (die dollar was ook niet zo sterk, maar schommelde soms fors). Amerika was rijk en had olie -dat bepaalde in de wereld.

eurootje:
"...dus je kan beter een zwakke munt hebben?"
Duh. Kijk naar China.

Verder, wat schiet JIJ op met een sterke munt? Wat is JOUW belang.

eurootje

eurootje

11-05-2010 om 21:20

Noou

mijn belang is dat de overheid nu veel geld in een munt moet gaan pompen....MIJN belastinggeld....wat weer ergens vandaan moet komen en er dus weer eens bezuinigd moet gaan worden? Dat is mijn belang

Tinus_p

Tinus_p

11-05-2010 om 22:11

Tsja

eurootje:
Het bericht waarop u gaat reageren:
mijn belang is dat de overheid nu veel geld in een munt moet gaan pompen....MIJN belastinggeld....wat weer ergens vandaan moet komen en er dus weer eens bezuinigd moet gaan worden? Dat is mijn belang"
Nouja, een sterke munt kost geld (maw. je verwart oorzaak en gevolg).

Biene M.

Biene M.

12-05-2010 om 09:47

Toch

Maar toch is Nederland sterk afhankelijk van de export. Van de week nog in het nieuws: Nederland is de grootste exporteur van verse groente ter wereld, waarvan 50% herexport. Een lagere euro zorgt voor een grotere afzet en daarmee inkomsten voor handelsmaatschappijen, boeren en tuinders, transport- en overslagbedrijven. En alle bedrijven die leveren aan deze sectoren. Een zwakke munt pakt doorgaans goed uit voor ons land. Grootste minpunt is op dit moment denk ik dat we vanwege de crisis meer lenen en dat een zwakke munt zorgt voor een hogere rente.

Tinus_p

Tinus_p

12-05-2010 om 10:20

Emma

Emma:
"En inflatie betekent misschien dat de schulden teruglopen, maar mijn spaargeld is ook minder waard en mijn salaris ook."
Salaris is 'geld van nu', en kun je dus compenseren met inflatiecorrectie -er staan immers ook arbeid/inkomsten tegenover waarvan de prijs mee-infleert. Dito tot op zekere hoogte voor spaargeld -de rente gaat omhoog. het probleem ontstaat pas, als je van die rente moet leven, zoals banken.

Emma:
"Zo heb ik het alitjd tijdens de economieles geleerd. Met China kunnen we toch niet concurreren, wat een illusie! Lonen zijn veel lager en contole is nihil, dus producten zijn sowieso goedkoper. Sterke of zwakke euro."
Mss wel. Maar de yuan wordt ook kunstmatig laag gehouden -inflatie en devaluatie maken de verschillen iig minder groot.

Primavera

Primavera

13-05-2010 om 14:56

Ligt niet aan de euro

Het ligt niet aan de euro. Als je kijkt hoe andere Europese muntsoorten ervoor staan zoals de Engelse Pond of Zwitserse Frank, dan zie je dat die net zo goed enorm gekelderd zijn ten opzichte van de dollar.
Europa is gewoon in crises en dat hebben we alleen aan ons zelf te danken. Het gedoe met de banken zonder enige controle, de opgeblazen huizenmarkt en steeds meer kostbare regeltjes instellen voor Europese producenten, die echter niet worden toegepast op producten die uit andere werelddelen worden geïmporteerd. Tja, dan is het logisch dat steeds meer fabrikanten gedwongen de beslissing nemen om ook in China e.d. te gaan produceren. Europeanen willen nou eenmaal zo goedkoop mogelijke spullen waarbij de vuiligheid van het productieproces die daaraan vast zit uit het zicht, in een ander werelddeel, wordt gehouden. Producenten, die in Europa produceren en duurder zijn doordat er bij het loon ook een hele hoop sociale zekerheden moeten worden betaald, en smak aan belastinggeld en nog een hoop milieupotjes, worden voor hebberige dieven uitgemaakt omdat anderen die al die verplichtingen min of meer legaal ontduiken het goedkoper kunnen leveren.
Het enige wat je als Europese producent nog redt is juist exporteren naar die Aziatische markt, die wel bereid is om meer te betalen. Maar dan moeten we in Europa natuurlijk niet die euro nog eens kunstmatig opschroeven, want dan kunnen we deze inkomsten ook wel weer vergeten.
Groeten Primavera

Gulden

Er stond in de Volkskrant ook zo'n artikel over heimwee naar de gulden. Dat veel mensen nog steeds omrekenen naar guldens en dat veel boetes en belastingaftrekposten nog steeds 'rare' getallen in euro's zijn die omgerekend in guldens ineens een rond getal zijn (10000 gulden ofzo).
Strekking was zo'n beetje dat we met de gulden toch beter af zijn en dat veel Nederlanders dat ook het liefste willen.
Maar ik vind dat zo'n idiote nostalgie: die mensen denken echt dat de prijzen dan ook weer op het niveau van de guldens in 2001 komen te liggen. Die komen nog zwaar bedrogen uit...

eurootje

eurootje

13-05-2010 om 15:57

Nee

ik geloof niet dat de prijzen weer op het nivo van 2001 komen, maar we hebben wel weer zeggenschap over onze eigen munt....

Tinus_p

Tinus_p

13-05-2010 om 16:09

Eurootje

eurootje:
"ik geloof niet dat de prijzen weer op het nivo van 2001 komen, maar we hebben wel weer zeggenschap over onze eigen munt...."
Neehoor. Voor 1998 was de gulden gewoon een Duitse Mark met een andere naam (en een wisselverhouding van 1.12). En die zeggenschap zouden we vooral handig kunnen gebruiken om de gulden te devalueren en de inflatie op te laten lopen. Zo handig was dei koppeling aan de sterke Dmark in sommige opzichten niet.

Verder; het _invoeren_ van de euro kostte een jaar of 5, het afschaffen ervan is minstens zo ingewikkeld en elk mogelijk voordeel (muv de zeer lange termijn) wordt ongedaan gemaakt door kosten van het herinvoeren van de gulden.

eurootje

eurootje

13-05-2010 om 16:32

Ja tinus

maar dat neemt niet weg dat dat bekochte gevoel bij mij blijft hangen (en ik ben daar echt niet alleen in, al zitten ze dan kennelijk niet op ouders online forum). En ik weet al waar dit gaat eindigen, in heel veel geld weghalen bij de burger, die mag het probleem wederom oplossen.

Tinus_p

Tinus_p

13-05-2010 om 17:32

Bekocht

eurootje:
maar dat neemt niet weg dat dat bekochte gevoel bij mij blijft hangen (en ik ben daar echt niet alleen in, al zitten ze dan kennelijk niet op ouders online forum). En ik weet al waar dit gaat eindigen, in heel veel geld weghalen bij de burger, die mag het probleem wederom oplossen."
Op welk punt voel je je precies bekocht?

Ik voel me ook 'bekocht', hoewel dat niet helemaal het goede woord is. Ik denk dat Paars-1 de hypotheekrenteaftrek had moeten afschaffen en dat de Postbank niet aan ING verkocht had mogen worden, en dat ING en AbnAmro gewoon niet gered hadden moeten worden. En dat Clinton de Glass-Steagal Act niet had moeten intrekken. Van de Euro hebben wij nog voordeel -van de rest niet.

Sini....

ik heb het gezien, ik moest aan je denken, en ik vond het een heel mooi stukje journaal. Niks mis met Estland!

Ingrid

Tinus_p

Tinus_p

16-05-2010 om 22:44

Tsja

Wat wil je nou zeggen eurootje??

eurootje

eurootje

16-05-2010 om 23:06

Niet veel tinus

want ik merk dat men zich hier niet druk maakt....

reina

reina

17-05-2010 om 10:00

Eurootje

Ik maak me er idd niet druk om, er zijn zaken waar ik geen invloed op heb, daar ga ik me idd niet over opwinden, zonde van m'n energie.

eurootje

eurootje

17-05-2010 om 20:27

Nee

dat de gulden niet terug kan, dat snap ik ook wel....en ja, waarom moeten "wij" (niet alleen wij natuurlijk) opdraaien voor die landen die er een potje van hebben gemaakt?? Zijn wij in Nederland al die tijd weer roomser dan de paus geweest?? En ik vraag me dan altijd weer af, waar komen die enorme bedragen vandaan (in tijden van bezuinigen) en wie gaat dat dus straks weer betalen (ja, wij dus....)

eurootje

eurootje

17-05-2010 om 22:07

Hoppa

jaja, het is telegraaf, ik weet het, maar het zal ergens een kern van waarheid hebben:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/6730320/__Griekse_minister_weg_om_fraude_man__.html

En daar betalen wij dus voor....maar inderdaad, geen zorgen. Meer kop in het zand.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 00:00

Hra

eurootje:
"http://www.telegraaf.nl/buitenland/6730320/__Griekse_minister_weg_om_fraude_man__.html En daar betalen wij dus voor.."
Ach, wij betalen voor Jack de Vries. Weet je wat pas veel geld kost: De hypotheekrentefatrek, en Duitsland heeft steeds minder zin om daaraan mee te betalen.

eurootje

eurootje

18-05-2010 om 16:06

Ach ja

laten we het weer eens over hra hebben...geen koophuis zeker?

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 16:10

Hra

eurootje:
"laten we het weer eens over hra hebben...geen koophuis zeker?"
2 maal. Ik had beide keren veel minder hoeven te betalen, als die stomme hra de huizen niet zo duur had gemaakt.

eurootje

eurootje

18-05-2010 om 16:29

Dus zonder

hra worden de huizen goedkoper en dat blijven ze ook? blijf dromen....ja, ze zullen even goedkoper worden, maar na verloop van tijd gaat de prijs toch weer omhoog. Er is meer vraag dan aanbod.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 17:40

Duh

eurootje:
"hra worden de huizen goedkoper en dat blijven ze ook? blijf dromen....ja, ze zullen even goedkoper worden, maar na verloop van tijd gaat de prijs toch weer omhoog. Er is meer vraag dan aanbod."
Duh, dat is het hele punt. Omdat er een tekort aan huizen is, wordt de huizenprijs bepaald door het budget van de kopers; een hoger budget van de kopers leidt tot hogere huizenprijzen. De hra zorgt voor een hoger budget van de kopers, dus gaan de prijzen omhoog. Zonder hra zou je netto evenveel betalen als nu.

Biene M.

Biene M.

18-05-2010 om 18:59

Zonder hra

Zonder HRA betalen we evenveel, maar hebben we een lagere schuld en hebben daarom rentestijgingen een minder negatieve invloed op ons besteedbaar inkomen.

eurootje

eurootje

18-05-2010 om 20:39

Wat voor last

heb ik dan van rentestijgingen? De rente staat toch voor een fiks aantal jaren vast? Althans, hier....

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 20:57

Zucht

eurootje, reageer nou eens een keer, ipv alleen maar wat korte kreten te doen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.