Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ayanna

Ayanna

20-06-2011 om 13:37

Ik ga op gesprek....

Gut...wie had dat nou ooit gedacht...
Nav het huishoudbudget-draadje in HTK ben ik eens gaan nadenken over mijn werk en de onmogelijkheid om binnen mijn bedrijf meer uren te krijgen. Ik werk al 23 jaar bij hetzelfde bedrijf en ik heb het er nog steeds geweldig naar mijn zin. Ik vraag ook niet veel extra uren (20 uur per 4 weken erbij is voldoende)maar op dit moment hebben ze die ruimte gewoon niet.
Okay, dan dus maar beknibbelen op de uitgaven. Een andere baan is niet makkelijk te vinden, vooral omdat ik mijn 'eisen' heb, nl. voornamelijk avonduren en weekenden werken.Of toch niet? Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb gesolliciteerd op een functie die vrij dicht ligt bij wat ik nu doe (maar dan toch ook wel weer heel anders...)bij een bedrijf hier in de buurt. En wat denk je....ik ben net gebeld en uitgenodigd voor een gesprek a.s. donderdag.
Ben een beetje sprakeloos.... Ik...met mijn bijna 43 jaar...heb 23 jaar lang niet gesolliciteerd en nu ga ik zomaar op gesprek! Wow....doodeng!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

20-06-2011 om 13:44

Wow ayanna

Gefeliciteerd met de uitnodiging! Wat moedig om toch die stap te wagen en wat leuk dat je in elk geval op gesprek mag komen. Veel succes.
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2011 om 14:11

Heel dapper!

Ik wens je héél veel succes

Belle Époque

Belle Époque

20-06-2011 om 15:08

Ayanna

Goed, zeg!!! Ik duim voor je!

Ayanna

Ayanna

20-06-2011 om 17:13

Oh pelle...

jij ook heel veel succes!!! Spannend hoor.... En dames, dank jullie allemaal, ik houd jullie op de hoogte.
Het is toch wat: en de eerste keer meeschrijven aan het feuilleton en gewoon een sollicitatie de deur uit doen en ook nog uitgenodigd worden.... Hoe ouder hoe gekker

Ayanna

Ayanna

20-06-2011 om 17:22

Hebben jullie nog tips btw?

Dit wordt dus mijn eerste sollicitatiegesprek sinds 23 jaar en alhoewel ik als leidinggevende door de jaren heen zelf gesprekken heb gevoerd, ben ik toch benieuwd of jullie do's en don'ts voor me hebben mbt het gesprek.

Vic

Vic

20-06-2011 om 20:14

Spannend hoor

Mijn tips. Bereid je goed voor en zorg voor een enthousiaste uitstraling. Ik verzin altijd voorbeelden bij alle functie-eisen in de vacature, heb mijn sterke en ontwikkelpunten paraat, eveneens voorzien van voorbeelden. De lastigste vraag vind ik altijd waarom ze mij moeten aannemen en niet een ander. ('t is overigens al 8 jaar geleden dat ik voor het laatst solliciteerde).
Pelle, ga je met de post stoppen, of is dit iets soortgelijks?
Succes allebei!

Kiki

Kiki

20-06-2011 om 21:25

Als je een zwakke eigenschap moet noemen

zeg dan aub niet dat je te perfectionistisch bent. Ten eerste dat doet iedereen, ten tweede is het overduidelijk dat je die eigenschap alleen maar noemt omdat het eigenlijk ook een goede eigenschap is en wordt daar zo doorheen geprikt

Verder kijk de persoon met wie je praat aan (en ja, dat moet gezegd worden helaas)

Probeer niet teveel eh of uh te gebruiken, maar schiet niet acuut in de stress als je het wel gebruikt.

Probeer wat achtergrondkennis over het bedrijf en de werkzaamheden en de functie paraat te hebben.
Het bekt niet goed als je ergens op komt solliciteren en je weet niet wat het bedrijf doet en wat (globaal) de regels zijn of wat de functie inhoudt.

Succes!!!!

Vic

Vic

20-06-2011 om 21:34

Kiki

Dat zijn toch open deuren

Guinevere

Guinevere

20-06-2011 om 22:04

Mooi

Mooi Ayanna, je ziet wat het schrijven van een feuilleton met je sollicitatiebriefvaardigheden doet! Of heb je het feuilleton verzonden?
Vorig jaar heb ik ook gesolliciteerd, de beste tip was om flink ontspannen naar het gesprek te gaan dus de dag ervoor heb ik het er flink van genomen. Bij het gesprek zelf helpt een valeriaan me altijd om niet te gaan stotteren en stamelen en wel wat zinvols uit te brengen. En... bij mij heeft het gewerkt want ik ben aangenomen.
Zet vooraf wel op een rijtje wat jij echt leuk vindt in je huidige werk en hoe je die passies terug denkt te vinden bij het andere werk. Waar krijg je energie van? En waarvan niet?

Ayanna

Ayanna

20-06-2011 om 22:04

Haha, kiki...

Als ik iets NIET ben dan is het dus perfectionistisch. Zal ik dat dan maar als mijn 'mindere' eigenschap noemen...
De dingen die jij opnoemt komen me bekend voor, vooral omdat ik zelf veel van dit soort gesprekken heb gevoerd met stagiaires en sollicitanten. Maar ja, nu zit ik ineens op die andere stoel...

Ayanna

Ayanna

20-06-2011 om 22:06

Haha, kwin

Je hebt het geraden! Ik heb gewoon het feuilleton verstuurd onder het mom: kijk, als ik DIT kan, dan draai ik zeker mijn hand niet om voor die functie.
Ik heb dan ook gesolliciteerd als ghost-writer....hahahaha!

Kiki

Kiki

20-06-2011 om 22:11

Vic,

dat zou je inderdaad denken Maar ik krijg per maand een dertigtal sollicitaties en heb regelmatig sollicitatiegesprekken

Van open deuren is helaas geen sprake.

Vic

Vic

20-06-2011 om 22:22

Perfectionisme

Als dat werkelijk je zwakke punt is, zou je dat best kunnen noemen. Tenzij ze natuurlijk zoeken naar een medewerker die lekker doorwerkt en snel beslissingen kan nemen. Ik heb er zelf gelukkig geen last van

Yta Chalne

Yta Chalne

21-06-2011 om 07:48

Open deuren

Oh ja, na een heleboel sollicitanten blijkt dat er gewoon heel veel vanzelfsprekende dingen zijn waar mensen schijnbaar niet aan denken. Dat je schoon bent, aangenaam ruikt, je haar gewassen is, dat je je netjes voorstelt bij binnenkomst, dat je bij elkaar passende schone en hele kleding aanhebt, geen afgetrapte schoenen, dat je niet het gesprek begint door te vertellen wanneer je allemaal níet wilt werken, dat je duidelijk laat merken dat je erg zin hebt in de baan die wordt aangeboden...
Tja, dat lijken open deuren. Maar ik heb heel wat sollicitanten gezien op elk niveau die totaal niet aan deze minimumeisen voldeden. Tegenwoordig bel ik ze na afloop ook met een duidelijke boodschap. "We vonden je een leuke meid, maar we zoeken toch iemand die enthousiasme laat zien voor de functie" "Op je cv zie ik veel kansen voor je, maar probeer bij een volgens gesprek schoon en met schone handen voor de dag te komen, dat telt" Onlangs een hele aardige man op gesprek gehad die vrouwen geen hand wilde geven vanwege zijn geloof. Best, maar solliciteer dan niet als studieadviseur.
Maar dat gaat Ayanna en Pelle allemaal niet gebeuren natuurlijk Heel veel succes!

Ik duim

Na alle tips laat ik het maar bij een welgemeend heel veel succes!!

Massi Nissa

Massi Nissa

21-06-2011 om 10:14

Pelle

Ik duim ook voor jou!
En mijn tip is: doe je zoveel mogelijk voor zoals je bent, dan hoef je niet teveel te zoeken naar een houding en kom je 'echter' over.
Groetjes
Massi

Ayanna

Ayanna

21-06-2011 om 16:18

Hoe zat het ook alweer met voorstellen

Ben even vergeten wat de etiquette ook alweer voorschrijft mbt het voorstellen. Als ik binnen kom voor het gesprek dan geef ik een hand en dan....zeg ik als eerste mijn naam of wacht ik tot de tegenpartij zich voorgesteld heeft?

Ayanna

Ayanna

21-06-2011 om 21:18

Haha pelle

Jaja, maar ik bedoel dat je dan zo'n situatie kunt krijgen dat je handen schudt en dat je tegelijkertijd aan het praten bent, waardoor je eigenlijk niet verstaat wat de tegenpartij zegt. Snap je hem?

Vic

Vic

21-06-2011 om 21:52

De eerste indruk

Het schijnt dat de beslissing vaak al valt in de eerste 20 seconden, maar desondanks zou ik me niet al te druk maken over of je nu eerst je naam moet zeggen of afwachten tot die ander dat doet. Mijn ervaring is dat veel mensen ook iets zeggen als 'hallo mevrouw Vic'. Ik heb trouwens wel eens de baan gekregen nadat ik een half uur te laat was voor het gesprek (wel drie keer gebeld, kon het niet vinden), de tafel had ondergesproeid met koffiemelk (rottige cupjes), en een bijdehandte opmerking had gemaakt n.a.v. de vraag over kinderwens ('nee, en jij?'). Ze vonden me bijzonder stressbestendig omdat ik na zo'n entree nog een normaal gesprek kon voeren

Ayanna

Ayanna

21-06-2011 om 22:01

Jeetje vic

Zoiets kan mij dus ook gebeuren...vooral zo'n bijdehandte opmerking. Ach, we zien het wel donderdag.
En Pelle, succes morgen! Hoe laat heb je het gesprek?

Vic

Vic

21-06-2011 om 22:09

Ayanna

Ik weet niet of ik het nu nog zou doen Er werd trouwens echt leuk op gereageerd. Een van de heren vroeg ernaar, en toen ik mijn opmerking maakte zei de ander dat die ene het helemaal niet had mogen vragen. Die zei gelijk dat hij het puur uit interesse had gevraagd en kwam met foto's van zijn kinderen op de proppen.

Inge M

Inge M

21-06-2011 om 23:39

Oudste of hoogste in rang

Volgens mij hoort de oudste of hoogste in rang als eerste zijn/haar naam te noemen.
Als sollicitant wacht je dus tot de ander de naam en eventueel functie genoemd heeft. Daarna noem je pas jouw naam.

Margriet*

Margriet*

22-06-2011 om 17:48

Ohhhh wat goed

Ik geloof dat ik de veroorzaker ben van dit draadje .
Wat cool dat je het aandurfde. Bestaande gewoontes vragen om doorbroken te worden is mijn motto. Heeeel veeeeel succes.

Vic

Vic

22-06-2011 om 21:19

Pelle

Hoe is je gesprek gegaan? Nog lastige vragen gehad?

Pelle

Wat er dan verder ook uit voortrolt, het was sowieso een goede oefening. Fijn dat het goed verliep.

Gerdina

Gerdina

23-06-2011 om 09:35

Spannend pelle

Fijn dat het een goed gesprek was! En als je de baan krijgt en neemt kun je misschien langzamerhand meer werken en het werk bij TNT afbouwen.

Gerdina

Gerdina

23-06-2011 om 09:36

Ayanna

Heel veel succes vandaag!

Ayanna

Ayanna

23-06-2011 om 10:26

Dank je!

Heb het gesprek om 16.00 uur, duurt dus nog wel even....

Ayanna

Toch nu alvast succes gewenst van mij (ik vrees dat ik niet meer online kom vandaag)

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2011 om 13:29

Pelle

Proficiat!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.