Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annie

Annie

01-09-2010 om 20:39

In het donker 's avonds alleen fietsen, doen jullie het?

Hallo

Wilde gewoon iets voorleggen, jullie mening lees ik graag...

Sinds een half jaartje ben ik lid van een sportschool, ga 2x per week 's avonds een uurtje sporten. Bevalt me prima.

Eerder ging ik altijd met de auto, echter sinds het nieuwe schooljaar is dat lastiger geworden.
Zoonlief doet op aardig niveau mee met voetbalcompetitie, beide dochters doen aan dansen en hebben ook andere lesuren gekregen. Een heel gepuzzel om alles rond te krijgen met halen/brengen, onze werktijden enz..

De auto heb ik op de avonden dat ik sport niet bij huis. Ik moet dus min of meer met de fiets.
Het is een dikke 10 minuten fietsen, deels door de woonwijk, deels langs een sportvelden- en scholencomplex die 's avonds nogal verlaten aandoet.

Beide avonden fiets ik er langs rond 21.30 uur en het is dan al aardig donker, ik zit -eerlijk gezegd- niet lekker op m'n fietsje, beetje de bibbers....
Mijn man moest er vreselijk om lachen, vond het een tikkie overdreven....

Hoe doen jullie dat ? Vrij en blij s'avonds op de fiets of durf je dat juist niet ???

groet Annie


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja. maar ik heb het makkelijker dan jij. 1) ik kan niet autorijden, 2) ik heb dus nooit anders gedaan dan gefietst en 3) ik woon in Amsterdam, waar -kort door de bocht - iedereen altijd fietst.

Mijn meestgebruikte route is van mijn huis in Nieuw West naar het centrum, of terug. Overdag ga ik meestal door het Vondelpark. Dat zal ik s nachts niet doen, dan fiets ik over de Overtoom, die parallel loopt aan dat park en waar er op alle uren van de dag en nacht wel mensen zijn (al zijn het er misschien niet veel). Maar verderop op de route zit een behoorlijk rustig, en s nachts dus tamelijk verlaten stuk. Ik zit er in het geheel niet mee. Vroeger hing mijn kettingslot altijd aan mijn stuur en had ik dat ook altijd paraat om eventuele onverlaten een mep te verkopen (nooit gebeurd) maar tegenwoordig is zelfs dat niet meer het geval, want slot zit tegenwoordig in mijn fietstas, bedenk ik me nu.

Maar kort en goed, ik ben dus niet anders gewend, en dat scheelt alles denk ik. Ik vind het niet vreemd dat jij je onprettig voelt, je zult waarschijnlijk nog wel de nodige instemmende reacties krijgen. Of het nodig is om de bibbers te hebben? Waarschijnlijk niet.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

01-09-2010 om 21:01

Geen probleem

Ik vind het geen probleem, of eng om in het donker alleen te fietsen.
Maar dat zegt toch verder niets? (i.e. dat wil niet zeggen dat jij je er niet onprettig onder mag voelen)
NB de enige poging tot aanranding die ik heb meegemaakt, zo op de fiets, was op klaarlichte dag.
Jesse

Bij nacht en ontij

Ja, zelfs midden in de nacht cross ik op mijn fiets weer naar huis, bijvoorbeeld na afloop van een verjaardag. Ik fiets niet altijd vrij en blij maar het is mijn enige vervoermiddel, dus trap vlijtig door...
Ik vind het niet raar dat je je niet op je gemak voelt in het donker. Dat gevoel herken ik dus wel, maar morgenavond stap ik toch wèèr op mijn fiets.

Kiki

Kiki

01-09-2010 om 21:28

Geen probleem

ik woon in de stad, dus ik ga liever (als ik ergens in de stad moet zijn) op de fiets.
Het doet me niet zo veel, het is meestal nog best druk

Misschien dat ik het enger zou vinden als ik door heel stille stukken moet fietsen

amk

amk

01-09-2010 om 21:40

Ja hoor

's morgens vroeg, 's avonds laat. Maakt niet uit. Toen ik 2 jaar geleden voor mijn studie regelmatig laat thuis kwam was het eerder rond half 1 dat ik nog even de halve stad mocht doorfietsen. Niet echt de meest fijne buurten. Ik voel me er niet ongemakkelijk bij.

Annet

Annet

01-09-2010 om 21:45

Voor mezelf geen probleem, voor dochter wel

Ik denk dat ik weerbaar genoeg ben om onderweg de meeste vervelende situaties te voorkomen. 100% zekerheid heb ik niet maar ik straal voldoende zekerheid uit om niet zo snel slachtoffer te zijn.
Dochter van 12 vind ik niet weerbaar genoeg dus zij mag 'savonds niet alleen in het donker fietsen.

Vic

Vic

01-09-2010 om 21:50

Liever niet

Ik fiets 's avonds wel door het dorp, maar ik zou liever niet langs sportvelden of een park fietsen. Beetje flauw van je man om je daarom uit te lachen.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

01-09-2010 om 21:57

Ja hoor

Ja hoor, ik fiets op alle tijden van het etmaal. 21.30 vind ik trouwens helemaal niet "laat". Als ik om die tijd niet zou durven fietsen, zou ik volkomen onthand zijn! Ik moet nl. vaak nog van alles 's avonds, ik kan geen auto rijden, en openbaar vervoer vind ik onhandig en misschien wel enger.
Maar ik woon in de binnenstad van Amsterdam, daar is het echt niet stil om die tijd, al is het in een rustig gedeelte. Maar ook als ik verder weg moet, doe ik dat met de fiets. Bijv. vanuit Amsterdam-Noord (vind ik wel wat enger, en soms fietsen vrienden een stukje met me mee omdat zij het eng vinden), Watergraafsmeer, Diemen of Weesp naar huis. Gewoon omdat ik dat handig en fijn vind en niet bang ben; maar ook uit principe. Als we nou allemaal gewoon blijven fietsen dan wordt het niet "eng stil"... Het enige wat ik meestal niet doe is door een park fietsen 's nachts.
Lopen doe ik trouwens ook 's avonds en diep in de nacht, in de buurt van mijn huis (ik pendel vaak te voet heen en weer tussen werkruimte en woonhuis, ook als ik nog tot laat heb gewerkt), het voelt aan als "mijn gebied" en ik vind dat het moet kunnen - en lekker die frisse lucht...
En nee er is mij nog nooit wat overkomen en ik woon al 45 jaar in deze stad. En ik was/ben een behoorlijke nachtbraker. Maar dorpen en buitenwijken lijken mij inderdaad enger.
Overigens zijn volgens mij de risico's voor mannen groter dan voor vrouwen. Mannen raken vaker in vechtpartijen verzeild en worden vaker lastig gevallen. Toch zijn mannen minder bang.

Morgana Fata

Morgana Fata

01-09-2010 om 22:52

Ligt aan je woonplaats

Een vriendin gaat 's winters echt niet meer op de fiets door haar stad. Voelt zich niet veilig. Zelf woon ik in een groot dorp. Wandel 's avonds rustig nog van het station naar huis. En hou dan ook nog wel een voorbijganger aan als ik (weer eens) verdwaalt ben.

Fraz

Fraz

01-09-2010 om 22:54

Ook hier ja

ik fiets in de buurt rustig midden in de nacht. Er zijn een paar plekken waar ik 's nachts liever niet kom (tunneltje) en liever om fiets maar hier binnen de bebouwde kom op de meeste plekken zonder problemen. Om 21.30 fiets ik eigenlijk overal nog zonder problemen dus ook door dat tunneltje richting station. Pas na een uur of twaalf 's nachts ga ik selectiever te werk qua route.

Tirza G.

Tirza G.

01-09-2010 om 23:13

Verdunnen

De truuk is natuurlijk dat we de engerds moeten verdunnen. Stél nou dat er een engerd op jouw route rondfietst. En jij. En verder niemand. Dan is de trefkans 1 op 1. Maar..........als wij daar nou met z'n allen fietsen, dan is er gewoon veel minder engerd want dan moet hij gedeeld worden door 50. Of 100. Hoe méér mensen bang zijn, hoe minder er gefietst wordt, hoe "aanweziger" de engerd.

Tirza (immer goed in statistiek en logica)

Annie

Annie

02-09-2010 om 07:27

Reactie

Leuk om te lezen hoe jullie hierover denken en opvallend (dat op een enkeling na) de meesten toch redelijk frank en vrij 's avonds ergens heen fietsen (al dan niet omdat ze ook geen auto hebben).

Punt is gewoon dat ik die uurtjes wil blijven volgen (mijn favoriete uren zeg maar) en dan resten me twee dingen; niet gaan of op de fiets gaan.

Nu besef ik nl. pas dat ik sinds ik mijn rijbewijs heb (nu 13 jaar) ik al mijn nachtelijke/duisternis/avond afspraken ALTIJD met de auto doe. Overdag fiets ik overal zo naar toe, 's avonds deed ik dat per auto.

Ik wil het dus toch gaan proberen, maar ik probeer nog een beetje een manier te vinden om wat zelfverzekerder op de fiets te zitten. Ik woon trouwens ook in een grote stad, maar net de route richting sportschool gaat simpelweg langs een wat verlaten plek. Er is daar 's avonds geen school of sporttraining dus de velden/school zijn donker, er staan hoge bomen, het geheel doet echt "donker" aan.....

Misschien idd. m'n fietsketting aan het stuur ofzo (zoals ik al las in een eerdere reaktie)..
Ik wil me eigenlijk niet laten weerhouden door m'n zenuwen en gewoon gaan, maar okay..... het is effe kiezen op elkaar en er blijkbaar ook weer aan wennen...

Jullie horen nog van me.....

groet Annie

Reactie van je man

De reactie van je man vind ik wel heel vreemd. Ik fiets al jaren overal met de fiets naar toe, ook midden in de nacht terug naar huis (woon in de stad) maar mijn vriend was juist altijd erg bezorgd. Kwam me ophalen als het kon (moest ik mijn fiets laten staan: lastig)en belde (sinds telefoon) altijd wel 3 keer om te weten waar ik onderweg was als hij niet met me mee kon.
Mijn vroegere vriendje van 20 jaar geleden ook, die vond het ook altijd veel vervelender dan ikzelf. Die wrong zich ook in allerlei bochten om me niet alleen te laten lopen en fietsen.
En mijn laatste vriend (bijna 50)haalt me op uit de stad (en omdat ik mijn fiets niet achter wil laten) en rijdt dan achter me de hele weg naar huis (ook achterlijk, maarja, ik kan hem er niet van af brengen)
Dus eerlijk gezegd ben ik nogal verbaasd over de reactie van jouw man, want zo'n mannelijke reactie heb ik zelf nog nooit meegemaakt!

Hanne.

Hanne.

02-09-2010 om 09:38

Snap het en ga wel

Ik snap je angst, maar ik ga wel. Zeker op dat tijdstip. Om 1 uur 's nachts zou ik zo'n route waarschijnlijk minder snel fietsen.

Ik zou kijken of er echt geen alternatieve route is. Heb zelf inderdaad ook overdag en nacht routes voor sommige stukken. Soms is de nachtroute dan wel een beetje langer, maar dat neem ik dan wel op de koop toe.

Maxime.M

Maxime.M

02-09-2010 om 09:48

Ik niet

Ik fiets wel eens laat in de avond, maar nooit lang stille stukken. Las het onlangs weer in de krant hoor, een vrouw van 25 die om 1 uur s'nachts fietste en van haar fiets is gesleurd en verkracht in een weiland. Ik ga echt niet op stille plekken fietsen.
Vriendin van mij doet het wel, die fiets rustig in haar uppie de hei over of door het bos, ik hoop dat haar nooit wat zal overkomen.

Maxime

Ja...

Gisteren nog 20 km terug naar huis, door stad, bos (wel grote weg), dorp en polder.
Maar ik snap ook dat je het niet zo ziet zitten. Kun je niet samen met iemand anders fietsen? Of inderdaad een alternatieve route?

Puck

Puck

02-09-2010 om 10:48

Ligt eraan

Als ik in het dorp blijf dan fiets ik rustig ongeacht het tijdstip. Ga ik echter naar de sportschool dan moet ik een stuk door een onverlicht en verlaten bos. Dat doe ik dus niet.

emma43

emma43

02-09-2010 om 11:53

Nee,

Wel in het dorp,niet op onverlichte verlaten stukken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2010 om 13:55

Ja hoor

Heb ik altijd gedaan en ben ik ook van plan gewoon te blijven doen. De kans dat er wat gebeurt is gewoon echt maar klein. De meeste fietsritten-in-het-donker verlopen probleemloos. Ik zie dus geen enkele reden om bang te zijn en mij zelf daardoor beperkingen op te gaan leggen.

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 14:42

Ja weet je

Meer dan 70% van alle seksueel geweld delicten wordt vrouwen aangedaan door iemand die ze kénnen. De onbekende engerd in het bos - die is er eigenlijk helemaal niet zo vaak. En in de winter heeft zo iemand het óók gewoon koud. En als-tie dan een uur lang in een greppel moet gaan liggen wachten tot er eens een Kwetsbare Vrouw langs komt gefietst, nouououou, daar gaat de lol snel van af.

Tirza

Ja maar tirza

precies wat jij denkt, denk ik ook steeds. Maar kijk, als er nou wel 50 of 100 vrouwen langsfietsen, dan ligt zo'n engerd veel minder lang in een greppeltje te bibberen. Wordt het toch nog de moeite waard.

Trouwens, was jij niet diegene die voor elk wissewasje de auto pakte, of ben ik nu abuis

Groeten,

Temet

Lol temet

'Maar kijk, als er nou wel 50 of 100 vrouwen langsfietsen, dan ligt zo\'n engerd veel minder lang in een greppeltje te bibberen'

ja, maar dan rent (zie hardloopdraadje in gezellug met spin-off discussie) of fietst er iedere halve minuut zo'n 'kwetsbare vrouw' langs. Dan moet je wel een hele dappere engerd zijn om zo in het zicht van dioe langfietsende sliert je slag te slaan...

Ingrid

Tuurlijk

Moet ik de hele winter binnen blijven dan? Kom nou!

Ook in het donker fiets ik rond.
Dochter ook.

Ik zou niet door heel verlaten gebieden gaan fietsen, maar elke weg waar ik zou kunnen aanbellen als er eventueel wat raars zou gebeuren, is oke.

Als je het echt supereng vindt kun je misschien met iemand anders samen fietsen?

Da's nog extra sportief ook. Vind het altijd heel vreemd, mensen die met de auto naar de sportschool gaan

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2010 om 16:09

Temet

Ja, dat ben ik. Ik fiets in principe niet of nauwelijks. Maar ik heb me nog nooit laten weerhouden, in de tijden dat ik wel fietste. Ik loop ook rustig door het donker enzo, ik ben niet zo bang uitgevallen blijkbaar.

Tirza

Annie

Annie

02-09-2010 om 16:41

Okay

het is inderdaad niet zo heel sportief om met de auto naar de sportschool te gaan, haha..

Maar dat heb ik dus in feite gedaan om bovengenoemde redenen (fietsen op een donker fietspad met een gedeeltelijke route door verlaten gebied). Met het prachtige weer in juli deed ik dat nog wel toen het rond die tijd gewoon licht was en iedereen daar fietste, trimde, skeelerde enz.....

Enfin, hoewel het allemaal moet kunnen gebeuren er wel eens dingen met vrouwen die bijv. 's nachts in een park gingen fietsen, worden ze van de fiets afgetrokken enz.... Ik zou dat dus niet eens DURVEN, in het holst van de nacht door zo'n park....
Da's me helemaal een brug te ver...

Ik doe nog verslag van de avondfietstocht !

groet

Mannen kunnen ook fietsen!

Mashumi: voelde je je niet vreselijk ongemakkelijk met zo'n langzaam achter je aan rijdende man! Kon hij je niet gezellig op de fiets op komen halen?

Maar goed, doet er natuurlijk ook niet toe, moeten jullie ook helemaal zelf weten.

ik fiets altijd & overal. Laat me niet beperken door angst voor enge mannen in het donker. Geloof eigenlijk ook niet dat er mannen achter bomen gaan staan wachten tot er een klein kwetsbaar vrouwtje langs komt.... Ben wel altijd even alert of ik niet gevolgd wordt als ik ergens weg ga (volgens mij gebeurt dat vaker: de 'aanvallers-op-donkere-fietspaden' hebben hun slachtoffer eerder al ergens gespot en zijn haar dan gevolgd.... of is dat niet zo?
In ieder geval: ik fiets altijd & overal.

(maar voel me dan ook eigenlijk nooit onveilig in mijn omgeving & ken geen verhalen van bekenden die wel eens iets vervelends is overkomen in het donker)

Er is mij nog nooit iets engs overkomen....

maar toch fiets ik liever niet in het pikkedonker langs verlaten routes. Hoewel dat donker natuurlijk niet echt ergens op slaat, want sommige van die routes zijn overdag bijna net zo verlaten. Toen ik dit draadje las, moest ik ook opeens denken aan mijn hardlooproute-twijfels. Het is een vrij nieuwe hobby, maar ik realiseerde me laatst toch wel dat sommige van de lieflijke langs-bos-en-landerijen-paadjes die ik in het weekend ze gezellig met de hele familie befiets 's ochtends om een uur of 8 al rennend toch behoorlijk eenzaam en verlaten zijn. Ik voel me een beetje heen en weer geslingerd tussen 'stel je niet aan' (want het is wel deel van een heel leuk rondje) of het iets minder dappere 'er zijn nog genoeg andere leuke routes uit te stippelen, toch?'

Ingrid

Margriet*

Margriet*

02-09-2010 om 23:41

Niet altijd relaxt

Als puber fietste vaak in mijn eentje naar huis een deel door de stad maar ook een deel verlaten tussen stad en dorp in. Daar ging ik altijd heel hard.
Nu woon ik in de buurt van Temet maar dat stukje rond de ring vind ik niet echt lekker. Ben blij dat het hotel er zit en de nieuwbouw er staat. In de winter in het pikkedonker fiets ik liever om (zuidelijker).
Verder vind ik het in de stad nooit eng. Vroeger liep ik van Paradiso naar huis, geen probleem.
Ook fiets ik toch liever in verlaten woonwijken dan in de middle of knowhere. Toch het idee dat ik dan eerder gehoord wordt.
Maar tot nu toe heb ik nooit vervelende dingen meegemaakt behalve wat brutaaltjes die je dingen toeschreeuwen.

Margriet*

Margriet*

02-09-2010 om 23:44

O ja

Hartje winter loop ik met buuf hard in een park rond een plas. Vindt ik niet eng. Paar keer auto met felle lichten tegengekomen. Dat is vervelend je wordt verblind maar het was politie (daarna denk je wel waar zijn ze naar op zoek, idem met af en toe overvliegende politiehelikopters met enorme schijnwerpers. Verder 1 keer in 5 jaar een ouderwetse potloodventer tegengekomen, maar dat doet me niets.

Lou

Lou

02-09-2010 om 23:47

Enge stad

De binnenstad 's nachts vind ik ook eng, vanwege de alcohol en de groepvorming. Net niet te eng om doorheen te fietsen, maar wel bijna. Ik fiets dan heel hard, en vroeger vermomde ik me dan als man, met mijn bergschoenen, lange regenjas en een hoed op, en dan een beetje wijdbeens heel hard fietsen. Ik weet niet of dat hielp maar ik deed dat sinds ik eens, twee keer zelfs, van mijn fiets getrokken ben door zo'n groepje. De eerste keer waren de lui zo dronken dat ik met al mijn door angst gevoede kracht ineens dwars door ze heen kon rennen en daarna weer fietsen en drie tellen later al zeven straten verderop was. De tweede keer bedreigden ze mijn vriend, schopten zijn bril van zijn neus en trapten zijn fiets in elkaar. Toen mocht hij ook nog zijn portemonnee afgeven. Die vriend hielp dus in elk geval niet

Maar goed, een binnenstad rond uitgaanstijd vind ik nog steeds eng.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.