Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

In het kader van “nutteloze” vraag die me bezig houdt....

Ik zie de laatste tijd steeds weermannen en nieuwslezers (als ze staan) met een colbertje aan waarvan alleen de bovenste knoop dichtzit. Zo lijkt t alsof t jasje te krap is omdat t dan onderin bij de buik openstaat en je daar weer stuk blouse ziet. Is dit een bepaalde etiquette of zo die ik gemist heb, of mode?

Vraagt zij zich verbaasd af    


MamaE schreef op 13-04-2021 om 11:54:

Zwart ondergoed voor hoeren? ik heb alleen maar zwart ondergoed en het zijn allemaal van die degelijke oma-onderbroeken waar mijn kont helemaal in past want die zitten nou eenmaal het fijnst. Heb daar bij een arts nog nooit een opmerking over gekregen.

En arts zal daar ook nooit wat van zeggen maar je moet voorkomen dat de arts denkt dat

  • Je een dame van lichte zeden bent
  • Je arm bent en daarom stukke kleding draagt. 
  • Je niet het idee moet geven dat er thuis iets aan de hand is. 

Aldus mijn oma. Die totaal geschokt reageerde toen mijn vader zich niet had omgekleed toen hij naar de huisarts moest na een bedrijfsongevalletje. Vader had een paar hechtingen nodig in zijn arm trui was ook gescheurd. 

Met gescheurde kleren naar de dokter dat dóé je niet.  Ik dacht alleen maar makkelijk kan de dokter er goed bij. 

Oké, oké, ik ben een dame van lichte zeden, ben ik hier na wat leeswerk achtergekomen. 😄

Ondergoed hoeft van mij niet persé te matchen, ik trek gerust een rode slip aan onder mijn witte broek en een zwarte b.h. onder het zwarte shirt erboven. Het moet wel schoon en heel zijn, alle kleding, dus ook het ondergoed. 

Ik ken het wel zin de zin van: je onderbroek moet heel en schoon zijn, want als je onderwacht in het ziekenhuis komt...

Over kleuren heb ik nooit iets gehoord. Bijpassende sets ook niet.
De Zeeman ligt vol met zwart ondergoed, van frivool tot zeer degelijk ...

Haaknaald schreef op 13-04-2021 om 12:47:

[..]

En arts zal daar ook nooit wat van zeggen maar je moet voorkomen dat de arts denkt dat

  • Je een dame van lichte zeden bent
  • Je arm bent en daarom stukke kleding draagt.
  • Je niet het idee moet geven dat er thuis iets aan de hand is.

Aldus mijn oma.

dit dus. En voordat het helemaal een eigen leven gaat leiden; ook ik trek me al 30 jaar niets aan van de opmerking over kleur van het ondergoed en ik ben blij dat Zeeman/Hema/Hunkemöller/Victoria’s secret dat ook niet doen  Mocht moeders er nu nog over mopperen, dan krijgt ze een lesje over ouderwetse gedachtes loslaten, en ik kan me al helemaal niet voorstellen dat het echte etiquette is geweest. 

Wie weet is die opmerking historisch wel te verklaren; wit ondergoed gooide je in de kookwas, kon niet verkleuren en droogde je lekker buiten. Dat was dus simpel.  Dat zwarte ondergoed moest je misschien wel anders wassen, zorgvuldiger (want verkleurde in de zon)
en viel op tussen al die witte vlaggen aan de waslijn. In de bekrompen tijd waarin mijn moeder leefde, wilde je niet opvallen met je waslijn dus werd dat zwarte ondergoed al snel iets voor mensen die het in dr bol hadden, of die hun geld verdienden met iets in hun ondergoed doen. Of zoiets.

Was nieuwschierig geworden naar de losse knopen en vond o.a. dit:

https://www.manify.nl/bizarre-reden-waarom-onderste-knoopje-jasje-nooit-dicht-mag/


Over ondergoed maak ik me ook niet druk. Moet vooral lekker zitten - vooral degelijk dus. 

Mooi dingetje 'hoe heurt het eigenlijk'.

Overigens viel het me ook op bij het afleggen van de eed in de 2e Kamer, door nieuwe kamerleden, dat de mannen hun jasje standaard dichtknoopten als ze gingen staan voor de eed. Alsof ze allemaal de knopen los hadden als ze gingen zitten.

En dan ben ik me heel erg bewust geworden van de beeldvorming richting de gezondheidszorg. Het kan nogal belangrijk zijn als je een verkeerde indruk wil voorkomen omdat het bijdraagt aan mogelijke zorgmelding of negatieve beoordeling als je al gemeld bent. Ik houd er tegenwoordig rekening mee hoe ik bij de dokter verschijn.  Absurd maar waar.

Knutselkei

Knutselkei

13-04-2021 om 21:01 Topicstarter

De koning was te dik dus voor zijn knoop😂

Nou, nog eentje uit de oude doos, mijn moeder zou dus nooit met een grote shopper van de AlbertHeijn naar de Lidl (of andere supermarkt) gaan. Want dat was niet aardig volgens haar. En toen ik bij de V&D toentertijd een ledikantje voor mijn jongste aan het uitzoeken was, toen wilde ik ook nog even verder kijken bij de andere winkels, dus dat zei ik ook gewoon tegen de verkoopster (die ongevraagd advies kwam geven). Ik zei iets van 'nou bedankt, ik ga nog even verder kijken bij de andere winkels hier in het winkelcentrum en maak daarna mijn keuze'. Mijn moeder zei later (ze was erbij) dat ik dat niet had mogen zeggen, en eigenlijk vond ze, door de tijd die die mevrouw had besteed aan ons (ongevraagd) dat ik het bedje daar had moeten kopen, terwijl ik prijzen/modellen wilde vergelijken.  

Nou bij grote ketens heb ik en hadden mijn ouders daar niet zo'n moeite mee. Je ging in de stad gewoon met je V&D tas naar de Peek en Cloppenburg of Wittenveen. Op ons eigen dorp echter, waar mijn ouders een bedrijf hadden en lid waren van de ondernemersvereniging, ging je niet met een tasje van schoenenwinkel B ook nog even kijken bij Van Z. Zelfs niet als ik met vriendinnen was en ik bij B had gekocht en vriendin de schoenen bij Van Z. wilde halen. Dan blijf je maar buiten!

AnneJ schreef op 13-04-2021 om 19:26:

Mooi dingetje 'hoe heurt het eigenlijk'.

Overigens viel het me ook op bij het afleggen van de eed in de 2e Kamer, door nieuwe kamerleden, dat de mannen hun jasje standaard dichtknoopten als ze gingen staan voor de eed. Alsof ze allemaal de knopen los hadden als ze gingen zitten.

En dan ben ik me heel erg bewust geworden van de beeldvorming richting de gezondheidszorg. Het kan nogal belangrijk zijn als je een verkeerde indruk wil voorkomen omdat het bijdraagt aan mogelijke zorgmelding of negatieve beoordeling als je al gemeld bent. Ik houd er tegenwoordig rekening mee hoe ik bij de dokter verschijn. Absurd maar waar.

Dat laatste snap ik wel, maar als je niet onder de blauwe plekken en schrammen zit en geen kapotte kleding aan hebt, lijkt me weinig aan de hand. Als er thuis wel degelijk iets aan de hand is, geeft het ook een opening om het te melden. Er is tegenwoordig wel minder taboe dan vroeger over zaken als huiselijk geweld en armoede. 

Ik bezoek heel veel artsen en ik heb nog niet gemerkt dat ik minder serieus genomen word als ik als een voddenbaal verschijn (incidenteel 😉). Misschien dat mensen die een "mindere" verschijning hebben door zwak taalgebruik daar sneller last van hebben?

Je taalgebruik kan ook als intimiderend worden ervaren juist als je je zorgvuldig en kalm uitdrukt. Sommige mensen, ook professionals, willen zich graag superieur aan jou voelen vanwege onzekerheid over hun eigen persoonlijkheid of professionaliteit.

Het probleem is dat 'anything goes' en dat het verstandig is om je wat 'middle of the road' te presenteren en je af te stemmen op de persoon die je voor je hebt. En in het geval van gezondheidszorg figuren kunnen die zelf nogal bijzonder zijn en dat kun je niet altijd goed pareren. Vooral niet als je denkt dat het om jou gezondheid gaat of die van je kinderen.

Dus dingen die afleiden, als speciaal ondergoed, zijn niet geadviseerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.