Home » Forum » Invoering ov chipkaart

Invoering ov-chipkaart

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

67 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
jessica5
Invoering ov-chipkaart

Ook wij moeten er aan geloven hier in Zuidholland aan de ov-chipkaart.
Wat een gedoe. Oudste drie hebben een abo dus nu nog niets aan de hand. Ik zelf heb een N.S kortingskaart waar al een ov opzit. Kon online automatisch opwaderen en bij een oplaadpunt dit activeren. Man en twee kinderen onder de 12 hebben deze kaart digitaal aangevraagd en ook voor automatsch opwaderen gekozen. Zover gaat alles gesmeert. Komen de persoonlijke kaarten thuis en moeten we naar een loket om deze kaarten te activeren. De personen op de kaart moeten zelf mee!. Onze kinderen hebben een persoonlijke kaart anders geen korting. Moesten mee volgens de brief. Nu ligt het dichtsbijzijnde loket niet echt dichtbij en heb je de dus de keuze om met de auto die kaarten te activeren of met de tram,wat je dus nog een strippen kaart gaat kosten die je vervolgens daarna niet meer nodig hebt,omdat je terug kan reizen met je ov kaart die dan geactiveerd is. Komen we bij de balie om de kaarten te activeren,niets legitimatie en er werd niet eens naar de kinderen gekeken of om een paspoort gevraagd. Een heel gedoe om niets dus. Man had dit zelf ook kunnen doen(ook de kaarten van de kinderen) uit zijn werk komt jij daar langs, hadden we heel wat moeite bespaart.
Op 3 februari gaat het hierin ben benieuwd hoe het hier gaat.
Oplaadpunten zijn er hier ook nog veel te weinig. Hier bij het beginpunt van een tramlijn kun je je kaart niet eens opladen,ook de suppermarkt verkoopt de kaarten nog steeds niet. Ja Den Haag is er helemaal klaar voor maar niet heus.
Ben blij dat we voor het automatisch opladen hebben gekozen,geen omkijken meer naar het saldo.
En hoe gaat het bij jullie in A'dan en R'dam?.

Fiorucci
Zoetermeer hier

Hier Zoetermeer! Ik heb net chipkaarten gehaald, maar dan anonieme, mijn kinderen zijn 11 of ouder dus krijgen toch geen korting. Het meest absurde vind ik toch wel het feit dat ik voor een lege kaart zonder saldo al 7,50 per stuk moet betalen!

Genista
Absurd

De kaart is zo kraakbaar als wat, directeur komt het "verdedigen" en komt in zijn betoog niet verder dan een tien keer herhaald "het is stout en het mag niet en gelukkig zijn de meeste Nederlanders eerlijk want het is strafbaar" en intussen wordt dat rotding je gewoon door de strot geduwd. Ik wil 'm niet, om diverse redenen waarmee ik de wereld in de diverse draden over OV-chipkaarten (en EPD's en andere privacyschendende en fraudeerbare zaken) al vaker heb verveeld. Dit is *de* manier om mij voor eens en voorgoed uit het OV te jagen.

ijsvogeltje
Maar...

Ik vond het ook een ontzettend gedoe om alles in orde te krijgen. Ik heb een kortingskaart, en alle extra 'faciliteiten' op de kaart moet je afzonderlijk regelen en zelfs op verschillende plekken activeren.
Daar moet je even doorheen, maar dan... oh, wat een heerlijkheid. Echt serieus, als OV-gebruiker wordt het hierdoor echt aangenamer hoor. Ik mis nooit meer een trein omdat ik nog in de rij moet staan om een kaartje moet halen uit de automaat. Kom nooit meer strippen te kort in de bus. Dus ja, ik ben om. Echt waar. Natuurlijk ben ik aan het begin ook wel eens vergeten uit te checken, maar ook dat went snel, het wordt een nieuw automatisme.
Dus dames, wanhoop niet. Zo'n overgangssituatie is even vervelend, maar straks zie je de voordelen. (nee, geen aandelen)

Adama
Activeren lastig voor 65+ en ellende met pinnen op station

"Komen de persoonlijke kaarten thuis en moeten we naar een loket om deze kaarten te activeren. De personen op de kaart moeten zelf mee!."

Ja hier hebben mijn ouders een probleem mee. Zij hebben hun ov-chipkaarten met ouderenkorting thuis gestuurd gekregen, maar moeten deze activeren op het station, dat niet dichtbij is. Gevolg: ze rijden al tijden lang met de tram op losse kaartjes zonder 65+-korting. Ze zijn dus hartstikke duur uit. De conducteur in de tram zei mij dat er niets aan te doen was. Echt een schande vind ik het.

Zelf heb ik nog steeds niet zo'n ding. Ik ga weinig met het OV en ik heb geen zin om vooruit te betalen. Maar nu is het al tijdenlang onmogelijk om op A'dam CS een treinkaartje in de automaat met een ING-pinpas te kopen, belachelijk, dat ligt aan die automaten want overal elders doet mijn pinpas het goed. Het is een bekend probleem bij de NS maar ze lijken er niets aan te doen "bel je bank maar". Dat is nu wel heel lastig, een OV-chipkaart zou handig zijn maar om er daarom een aan te schaffen?! En.... zo'n OV-chipkaart moet ik in zo'n zelfde automaat kopen, waar mijn pinpas ook niet in werkt!

Gevolg: ik heb nu al een aantal keer gratis met de trein gereden. Voor de loketten staat vaak een gigantische rij en ik heb geen zin om mijn trein te missen. Dus overleg ik tijdig met de conducteur en mocht vaak gratis meerijden.

Temet
Hier in amsterdam

Ik ben om een heleboel redenen anti-chipkaart, maar ik moet wel zeggen dat ik hier in Amsterdam geen enkele moeite heb met het vinden van een oplaadpunt. Die zijn hier naar mijn idee tamelijk dik gezaaid. Hoewel niet zo dik als de verkooppunten van de strippenkaart destijds waren. En het is mij een doorn in het oog dat die apparaten drie van de vier keer geen bonnetje kunnen leveren.

Groeten,

Temet

ijsvogeltje
Anna

"Ik vind het een onding. Sinds de OV-chip is ingevoerd ga ik gewoon helemaal nooit meer met het openbaar vervoer."
Hoe weet je dan zo zeker dat het een onding is?
Ga dat ding nu eens eerst maar eens een tijdje gebruiken (geldt ook voor sommige anderen hier).

Temet
Nee, ijsvogeltje

Wat mij enorm tegenstaat aan dit alles is dat de Nederlandse bevolking iets door de strot geduwd krijgt waar men in het algemeen geen werkelijk voordeel aan heeft maar in veel gevallen wel concrete nadelen. Waarom moet de klant zich aan het systeem aanpassen in plaats van het systeem aan de klant?

Dus stemmen mensen met hun voeten (nou ja, banden...). Ik kan ze dat werkelijk niet kwalijk nemen. Helaas heb ik die keuze niet, ik moet in veel gevallen wel met het OV. Maar de matige gebruiker, die toch al niet zo warm liep voor de NS, jagen ze op deze manier de trein wel uit. Maar ja, dat interesseert niemand een biet, kennelijk.

Stel je eens voor dat een supermarkt zoiets zou doen: je mag alleen nog maar kopen met een speciaal pasje, waarvoor je geld moet betalen, waarvoor je nieuwe dingen moet aanleren, en waarvoor je naar verafgelegen plekken moet om het te activeren... Ze kijken wel uit, dan lopen de klanten weg naar de concurrent. Maar ja, in het OV kan dat niet. Want het is dan wel geprivatiseerd (dat zou geloof ik ergens goed voor zijn maar ik ben vergeten waarvoor ook weer) maar werkelijke concurrentie is er niet...

Groeten,

Temet

Temet
Izar

Ok, je hebt wel gelijk. Ik denk alleen dat de groep die er nadeel van heeft zeker net zo groot is als de groep die er voordeel van heeft en dat er ook nog een hele grote groep is die het niet zo bar veel uitmaakt eigenlijk (althans wat betreft de praktische kant van de zaak, los van principiële bedenkingen)

Ik maak me er ook gewoon nijdig over omdat het best mogelijk was geweest om een systeem te ontwerpen waarbij je wel een praktisch voordeel had gehad van het nooit-meer-kaartjes kopen zonder de nadelen. Maar nee hoor, het moest weer nodeloos ingewikkeld en vooral moest het handig zijn voor de vervoersbedrijven.

Groeten,

Temet

Genista
Izar en ijsvogeltje

Nee hoor, jullie mogen het best handig vinden. Maar ik sluit me bij oa Temet en Lorwyn aan. Het voelt als ontiegelijk door de strot geduwd. En ik ben helemaal niet technologie-angstig of bang dat ik het niet geleerd krijg. Integendeel, ik heb één keer op een geleende chipkaart gereisd in Rotterdam (dus dan moet je wel) en het is zo simpel als de neten.
Maar ik heb principiële bezwaren en ben blij dat de Tweede Kamer zich voorlopig heeft geschaard achter de bezwaren tegen het nu al afschaffen van de strippenkaart. Het kreng zal wel blijvend worden ingevoerd, ik maak me geen illusies, maar dan reis ik dus ook niet meer een paar keer per jaar met het OV.

ijsvogeltje
Temet

Ik kijk er anders naar, maar dat is wellicht ook wat beroepsdeformatie:-)
Wat je ziet gebeuren - en dat is bij iedere verandering in een systeem of organisatie - is dat mensen met hun hakken in het zand gaan. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. We willen wel veranderen - maar niet veranderd worden. Je moet je automatismen doorbreken en wat anders gaan doen, en dat voelt niet fijn. Veranderingen brengen onzekerheden mee, en zo'n situatie schakelt bij veel mensen ook nog eens het vermogen om rationeel te denken uit. De emotie voert de boventoon. Ter illustratie: laatst sprak ik bij de bushalte een dame en zij was ook aan het mopperen op de OV-chipcard. Een van de zaken waarover zij zéér verbolgen was, was dat de OV-bedrijven nu rente konden gaan krijgen omdat zij budget op haar kaart ging zetten. Zijzelf zou dan de rente mislopen. Toen ik inbracht dat je een strippenkaart of abonnement ook altijd in het vooruit moet betalen, reageerde ze wat geïrriteerd en mopperde in het luchtledige nog even door. Dat illustreert mooi hoe het werkt met weerstand.
En die weerstand komt er toch met dit soort trajecten, dat is ingecalculeerd. En ja, dit word je door 'de strot gedouwd' zoals je het zelf noemt. Zoals dat met zo ontzettend veel andere dingen gebeurt. Ik denk dat het ook niet anders kan; bovendien wordt er in Nederland al heél erg veel overlegd en gepolderd (ook over de chipcard). En ik weet niet of dat nu per definitie leidt tot betere beslissingen.

ijsvogeltje
En om misverstanden te voorkomen

Ik ben dus niet beroepsmatig bij de OV-chipcard betrokken! De beroepsdeformatie heeft met het fenomeen veranderen en weerstand te maken, en staat dus los hiervan.

Genista
Ijvogeltje

Met de principiële bezwaren hebben de respectievelijke ministers niet veel meer gedaan dan onder het kleed schuiven onder de noemer "och, da's weerstand tegen verandering". En als je eenmaal hebt ingevoerd, dan draait iedereen wel bij... Wat moet de brave burger dan anders?

NaShA
De nu zo opgehemelde strippenkaart

werd bij de invoering jaren geleden ook verafschuwd!! Want alles zou veel duurder worden, je was al 1 strip kwijt alleen voor het instappen, en al die zones, geldklopperij was het! Precies datgene wat iedereen nu over de OV kaart zegt. Ook de strippenkaart is fraudegevoelig, man heeft weleens wat van die creatieve verzinsels mee naar huis genomen, en van sommige was zelfs hij onder de indruk, niet van echt te onderscheiden, nauwelijks dan ;-)
Mensen houden gewoon niet van verandering. Ikzelf vind de ovkaart ideaal. Nu heb ik de mazzel dat man bij de RET werkt en ik dus een family-card heb, dus ik hoef niet op te laden, maar het in en uitchecken gaat echt supersimpel....

AnneJ
Service bij invoering

Ik vond de service bij invoering veel te verwarrend.
In Amsterdam is de datum voor invoering een aantal keren verzet. Ik weet nog dat ik in april bij de sigarenwinkel informeerde, waar ik de abo voor zoon kon regelen. Het was weer eens uitgesteld en ja, als ik dan voor invoering langskwam met pasfoto's kon het geregeld worden. Veertien dagen voor de school begon dus abo regelen. Dat bleek niet te kloppen. Eerst moest ik via een verwarrende website regelen dat zoon een pasje kreeg en dat dan activeren bij het station dat superlange rijen had buiten kantoortijden en je moet toch naar je werk. Vanwege gezondheidsproblemen mocht ik gelukkig wel zitten, ik kreeg een kantoorstoel van het nabijgelegen ns-servicepunt maar wat een bezoeking.
En geen tijd genoeg meer om dit gedoe met zoon te oefenen.
Uit verwarring heeft zoon de eerste dag zijn oude abo geprobeert te gebruiken. Nou had je tientallen servicemedewerkers op die stations maar niemand die even de moeite nam om met die jongen uit te zoeken wat het probleem was. De heenweg hebben ze hem gewoon doorgelaten. De terugweg heeft een vriendin van mij hem moeten ' redden' toen hij niet doorgelaten werd.
Thuis kon ik ontrafelen dat hij het chipdeel gewoon in zijn zak bleek te hebben.
Veel zaken zijn me nog niet duidelijk. Ik heb ook weken gesteggeld over de juiste zones voor de kinderen nadat we verhuisd waren. De een of de ander gaf een ander antwoord en de website was er ook niet duidelijk over.
Zoon wil graag keus om soms met de trein te gaan in plaats van met de bus. Maar moet ik dan weer een ander pasje regelen? Afijn.
Nu weer het gedoe hoe ik het regel met mijn werkgever. Collega kan achteraf haar reiskosten niet gedeclareerd krijgen omdat ze dit achteraf doet en dan is er weer geen aansluiting met die chipkaart. Nu ik het zelf moet doen eerst maar weer de werkgever vragen en dan dat ding aanvragen. Bij de sigarenwinkels zou je op een gegeven moment een maandabo erop kunnen zetten. Dat had mijn voorkeur, maar dat bleek te lang te duren. Nu hebben kinderen een jaarabo, hopelijk geen gedoe als dat er weer af moet.
Kortom koppijn. Maar je hebt geen keus.

Fiorucci
Ijsvogeltje

Integendeel, ik ben best te porren voor vernieuwing. Maar ik vind het werkelijk absurd dat ik voor zo'n kaartje alleen al 7,50 moet neertellen. Het is voor een groot gezin een enorme investering op die manier.
En in onze stad waar je normaal een vol uur kon reizen op twee strippen, is het gewoon onvoordeliger. Want je kunt nu niet meer even op en neer naar de hema voor twee strippen.

Temet
Amen genista

Wat Genista zegt is waar en trouwens ook op veel andere fronten waar te nemen: alle praktische en principiële bezwaren worden terzijde geschoven als 'weerstand tegen verandering van achtergebleven types' en klaar ben je.

Wat des te ergerlijker is bij een overheid die ondertussen lippendienst bewijst aan het luisteren naar de burgers, maar dat geheel terzijde.

Groeten,

Temet

Temet
Fiorucci

Wat jij zegt is volgens mij een van de belangrijkste redenen waarom veel mensen wel degelijk duurder uitzijn met die chipkaart. Ik weet niet hoe het in andere steden is, maar in Amsterdam was het heel gewoon dat je bij het stempelen een half uur bonus kreeg, en dat maakte vaak dat je op éen keer stempelen heen en weer kon. Dat is nu over. Dat is natuurlijk prettig voor het GVB, maar niet voor de klant.

Ik heb destijds al vrij vroeg zo'n ding aangeschaft, omdat ik vaak vanuit zone centrum naar het station Bijlmer moest met de metro. Dat station ligt een halte na de zonegrens en dat kostte dus een extra strip. Mij leek zo'n kaart voordeliger. En dat bleek dan dus niet zo te zijn, dus dat viel tegen. Nog daargelaten dat ik in het begin natuurlijk altijd vergat uit te checken.

Groeten,

Temet

AnneJ
Invoering

Ik stuur kinderen altijd op pas met een reservepasje, gewoon een neutrale strippenkaart. Want regelmatig bleek een buspaaltje saldo te vragen terwijl een abo opstond. En dan kun je een kaartje kopen of uitstappen. Je kunt wel direct een declaratieformulier krijgen van de buschauffeur om dat dan weer te declareren.
Ook leggen die dingen het weleens af onderweg en dan kun je niet uitchippen. Kaartje halen bij de buschauffeur. Invullen en opsturen. Schijnt vrij goed te gaan maar ik had er geen zin in voor die paar euro.

Vic
Volgende week mijn vuurdoop

Ik moet volgende week met een snelbus waarin je geen strippenkaarten meer kunt gebruiken. Gelukkig kan ik zo'n chipkaart van iemand lenen (is dat wel toegestaan?), en ik zal er goed aan denken om uit te checken. Doe je dat ook in de bus, of staat er buiten ergens een paal ofzo waar je je pasje in moet doen?

Kaaskopje
Ben er wel blij mee

Toen ik de OV-chip activeerde (ik had al een ns kortingskaart) voelde ik me wel een beetje sullig. Ik heb het uiteindelijk gewoon aan de balie gevraagd. Geen punt verder. Mijn veel oudere schoonouders hadden het kunstje eerder door, dat vond ik het gênante eraan:-)
En omdat ik nieuwe dingen altijd een beetje spannend vind heb ik de eerste keer opladen even samen met mijn man gedaan. En toen dacht ik ook "waar maakte ik me druk om". Maar ik snap dus best dat er veel mensen zijn die al die nieuwe dingen best lastig vinden. Eenmaal in gebruik vind ik de OV-chip ideaal, met de kanttekening dat het wel érg gemakkelijk is om wat vaker met de bus te gaan dan ik eerder deed. Ik heb nu áltijd tegoed bij me dus ik kan áltijd op de bus springen. Vroeger liep, of fietste ik vaker naar de stad of het winkelcentrum.
Wat betreft het declareren op het werk vind ik het ook wel handig. Het is ook hier even wennen, maar ik hoef nu geen treinkaartjes meer te bewaren. Ik print mijn verbruik uit en lever dat in.
Dat het voor toeristen ook verplicht is een chipkaart te kopen vind ik wel lastig. Dat moet je toch ook allemaal maar snappen als buitenlander of als iemand die nog niet gewend is aan de kaart.

AnneJ
Veronderstellingen

Nu is het zo dat het bij de bus van mijn kinderen gewoon in de bus is, maar ik zou er even naar informeren. Want verschillende systemen zijn mogelijk. Bij de metro doe je dit bij de toegangspoortjes of soms op het perron. Maar ik heb ook al vragen gezien om dit bij de haltes te doen zodat men ook uit kan checken als je te laat bent en de bus is inmiddels weg. Elke busorganisatie kan hier zelf in kiezen.

AnneJ
Opladen

Ook lastig is dat sommige oplaadpunten danwel geen geld danwel geen bankpas van enig merk accepteren. Dat heb je met meer technische apparatuur. Zoon kan geen treinkaartje uit de automaat krijgen met zijn bankpas waar hij verder wel alles mee kan.
Dat wordt dan ooit wel een keer opgelost maar ik zou aanvankelijk meer tijd uittrekken en je goed voorbereiden.

AnneJ
Pas van een ander

Ik heb hier ook weleens het abonnement van een buurvrouw gebruikt in een spoedgeval. Er is minder controle in het vervoer zelf.

AnneJ
Neutrale chipkaart

Een neutrale chipkaart heb ik weleens uitgeleend. Dan kun je de kosten contant vergoeden. Ik zou wel opletten of er wel geld op staat. Anders kun je in een automaat zelf een neutrale kaart kopen. Dan ben je wel 20 euro kwijt vanwege de startkosten en het vervoerssaldo.

Fraz
Geen fan

omdat ik bijna nooit met ov reis. Als ik met de trein met ov chip kaart wil reizen moet er 20 euro op staan. Als ik dan naar amsterdam wil (enkeletje 3.50) staat er nog steeds 16.50 op die ik maanden niet gebruik. Wil ik dan weer eens met de trein moet ik eerst weer zorgen dat er meer dan 20 euro op sta en dat niet alleen voor mij maar ook voor mijn kinderen. Een gezin van 4 personen moet dus 4 x 7.50 aanschaf plus 4 x 20 opladen is 110 euro uitgeven voordat er ook maar 1 km is gereden.

Nog een probleem wat ik voorzie.Stap je bij ons in het dorp op de trein en check je niet goed in (geen poortjes hier) of je vergeet het. Kom je op een ander station dan kun je er niet uit omdat je niet kunt uitchecken en de poortjes niet open gaan.

Fraz
Oja

De strippen kaart is ook niet ideaal maar dan kon je wel met meer mensen op een kaart.

Leanne
Misgelopen korting...

Mag ik ook even zeuren? Ik heb een ov-chipkaart met 40% korting-abonnement. Die 40% is geldig in het weekend, in de zomermaanden en op werkdagen na negenen. Ik neem altijd de trein van 9.02... dus officieel mag ik met korting reizen. Alleen ben ik een kwartier van tevoren aanwezig... dan zou ik dus ruim tien minuten rond de incheckpalen moeten treuzelen alvorens te kunnen inchecken. De korting wordt namelijk pas gegeven als je na 8.55 incheckt! Ik koop nu dus maar steeds losse kaartjes, ondanks m'n ov-chip. Op de automaat kan ik namelijk zelf aangeven dat ik met 40% korting wil reizen.
Goed, het komt ook wel voor dat ik 8.35 een kaartje koop voor het volle pond, omdat ik geen zin heb om een half uur te wachten op m'n korting. Blijkt als je eenmaal op het perron komt, dat de trein ervoor vertraging heeft en je alsnog na negenen vertrekt... grr.

Shonagh
Hier "toerist"

en blij met de kaart. De 7,50 heb ik er al weer uit, omdat ik altijd enkeltjes nodig heb en nu dus 50 % van het reourtje betaal. Man heeft hem de laatste keer gebruikt, maar halverwege de reis van Schiphol naar Enschede, hield de trein er mee op. Is opgehaald door familie en heeft dus niet hoeven te betalen voor het laatste stuk.

Leanne
Anna n (ot)

"Ik zie regelmatig bussen waar geen of nauwelijks passagiers in zitten. En hoeveel mensen zitten er misschien wel niet in die bus of tram die best met de fiets konden gaan, maar \'lekker lui\' met het ov gaan?"

Hoeveel mensen die 'lekker lui' met het ov gaan zullen dat zijn denk je, in vergelijking met de gemiddelde autobezitter?

Ik ben ook bang dat er straks minder bussen gaan rijden omdat het gewoon niet rendabel is met al die lege bussen... Straks zitten de bussen vol met gekraakte ov-pashouders, verdienen ze ook niks aan... ;-). Maar goed, als je bereid bent om in een stampvolle trein te gaan zitten, naar... bijvoorbeeld Den Haag. Dan ben je vaak gedwongen om in Den Haag over te stappen op zo'n onrendabele buslijn als waar jij ook in zat... Als die bus de reizigers bij elkaar propt in één bus per half uur, zullen ook die mensen liever voor de auto kiezen... als ze ten minste een keuze hebben.

Ik moet helaas wel met de trein. En ik durf geloof ik wel te zeggen dat de overgrote meerderheid van de reizigers geen keuze heeft. Ofwel omdat ze geen auto hebben. Ofwel omdat ze niet... of alleen belachelijk duur kunnen parkeren op de plek van bestemming.

rozenstruikje
Hier

Ik vind de OVchipkaart best handig. Ik heb direct gekozen voor automatisch opwaarderen en heb dus altijd tegoed. Dat is heel erg fijn. Ik hoef nooit meer eraan te denken dat ik strippenkaarten moet kopen.

Wat ik heel erg suf vind is dat nog niet alle aspecten zijn ingevoerd. Zo kan het 3-sterren-abonnement van de GVB enkel op een OVchipkaart welke is gekocht bij het GVB. Mijn NS voordeelurenkaart kan niet op die GVB kaart maar enkel op een OVchipkaart, deze werd dan wel verstrekt door de NS. Maar nu heb ik dus twee kaarten!

Voor mijn oudste heb ik een persoonlijke OVchipkaart. Gekocht bij de GVB en die werkt ook bij de NS nadat ik dat had ingesteld. Maar de NS let nog niet op de leeftijd dus gaat het volledige bedrag van het tegoed af, ipv de kosten van een railrunnertje. Dus koop ik voor haar nog treinkaartjes.

Rozenstruikje

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.