Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

jessica5

jessica5

28-01-2011 om 00:24

Invoering ov-chipkaart


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Adama

Adama

29-01-2011 om 00:25

Lenen kan niet

"Gelukkig kan ik zo'n chipkaart van iemand lenen (is dat wel toegestaan?)"

Dat vind ik dus een groot bezwaar van de chipkaart: een niet-anonieme chipkaart kun je niet (uit-)lenen. Dat kan met een strippenkaart of geld wel. Je kunt ook geen kaartje voor een ander kopen/afstempelen met de chipkaart. Een grote achteruitgang.

Adama

Adama

29-01-2011 om 00:50

Activeren is het probleem

"Oplaadpunten zijn nog niet overal, zie de ouders van Adama."

Voor mijn ouders is activeren het probleem, van de kortingskaart die ze met de post opgestuurd hebben gekregen. Opladen lijkt me niet zo'n probleem.

Adama

Adama

29-01-2011 om 00:53

Strippenkaart

Tja en dan die strippenkaart, ik heb nog heel wat ongebruikte strippen hier liggen thuis waar ik niets meer mee kan, want in A'dam zijn ze niet meer geldig. Zonde van het geld. Tja ik ga gewoon niet zo vaak met tram/bus/metro, liever op de fiets, en dan krijg je dat...

Fiorucci

Fiorucci

29-01-2011 om 08:41

Laatste nieuws

De strippenkaart blijft nog een maand te gebruiken nu, het wordt 3 maart.
http://www.nu.nl/binnenland/2433683/strippenkaart-later-afgeschaft-in-zuid-holland.html

Emmawee

Emmawee

29-01-2011 om 10:01

Ik wil een vergoeding!

Voor de blauwe strippenkaarten die ik de afgelopen weken aan mijn jongens heb 'verspild'. Zou ik dat ergens kunnen declareren???
Groetjes, Maw.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2011 om 16:11

Adama

Bij de balie van de NS kunnen ze de kaart zo voor je ouders activeren. Misschien even lastig dat dat moet, maar daarna hebben ze er plezier van.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2011 om 16:17

Jessica

Jouw bezwaar over met een chip met korting reizen (je eerste zin) snap ik niet zo. Als je een voordeelurenkaart hebt die nu ook als ov-chip te gebruiken is, dan kun je gewoon met korting reizen. Ik doe niet anders. Ik kan als ik naar mijn werk moet 3 keer per week zowel in de ochtend als in de middag met korting reizen en een keer per week betaal ik in de ochtend vol tarief en in de avond met korting.

Tinus_p

Tinus_p

29-01-2011 om 20:20

Parlementaire enquete

De volgende interessante vraag is; wanneer komt de parlementaire enquete? Of anders het wetenschappelijk onderzoek naar de vraag hoe een project zo kon mislukken?

Alle oorspronkelijke doelstellingen van het OV-chipkaart project (tariefintegratie, eerlijker tarieven, betere samenwerking/afstemming OV bedrijven, meer sociale veiligheid, klantvriendelijker) zijn inmiddels mislukt. De OV-chipkaart is nu een voortdenderende trein die niet te stoppen is (Duh).

Het ergste is; het is allemaal vanaf het begin voorspeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-01-2011 om 21:46

Klantvriendelijker

Als alles werkt zoals het moet werken vind ik de ov-chip heel klantvriendelijk. Het opstarten is niet altijd even duidelijk, maar verder... ik hoef niet meer terug naar de oude situatie. Verder vind ik het inderdaad eerlijker met de tarieven. Ik betaal nu 's morgens een enkeltje tegen normaal tarief en 's middags met korting. Vroeger kocht ik als ik voor 9 uur weg moest voor de héle dag een retour voor vol tarief. Ik ben nu dus met de chip minder kwijt op een dag. Ik hoef nooit meer een strippenkaart te kopen. Ik hoef dus nooit meer op te letten of ik wel genoeg strippen in huis heb en ik hoef niet meer speciaal naar een winkel of het station om een nieuwe kaart te halen. Vanuit mijn beleving gezien vind ik het dus niet waar dat alle doelstellingen mislukt zijn.

Rozenstruikje

Ik heb je beschrijving gelezen. Wat vind je nu handig?

Tsjor

Kaaskopje

Dit had niet gehoeven: 'Vroeger kocht ik als ik voor 9 uur weg moest voor de héle dag een retour voor vol tarief.' Je had ook twee enkeltjes kunnen kopen, één met en een zonder korting. Kan bij de automaat.
Vanwege de OV-chip zijn alle prijzen gelijk geworden, dat wil zeggen dat de prijs van een retourtje verhoogd is naar de prijs van twee enkeltjes. Als je ook nog terug wil ben je dus duurder uit vanwege de gelijke prijzen en de onmogelijkheid van de OV-chip om te berekenen of je ook heen gegaan bent.

Tsjor

Geen voorstander

Ik woon niet in de 'comfortzone' van de randstad. Opwaarderen doe ik niet automatisch, omdat ik zelf wil kunnen beslissen wanneer ik geld uitgeef. Automatisch opwaarderen vind ik geen goed gebruik als je wil budgetteren. Ik moet dus altijd naar een opwaardeerplek, minstens 15 km. hier vandaan.
Als ik van het oosten van het land naar het zuiden wil passeer ik drie verschillende vervoerders. Bij elke vervoerder moet ik in- en uitchecken. In totaal dus zes keer. Tegenover voorheen: één keer een kaartje kopen en laten zien als erom gevraagd wordt.
Iemand een treinkaartje cadeau geven, wat ik wel eens doe om samen iets leuks te doen, kan niet meer.
Railrunner, samenreiskorting etc. kan allemaal niet meer.
Ijsvogeltje vertelt dolenthousiast dat ze ook wel eens vergeten is om uit te checken, maar dat kost je dan 4 euro met de bus en 20 euro met de trein.
Wie verantwoordelijk is voor de OV-chip is onduidelijk: NS is een gebruiker, de bus ook, een bedrijf met de naam trans link, waar ik verder geen concrete relatie mee heb is degene die het budget van mijn kaart beheert. Als je mensen van een bus- of trein vervoerder aanspreekt op ongemakken, problemen of gewoon vragen, dan weet men het niet. En dat is ook zo.
Buschauffers missen het direkte kontakt met de instappende reizigers. Dat is van belang, omdat direkt kontakt een drempel inbouwt voor onaangenaam gedrag. In een winkel wordt personeel geleerd binnenkomende klanten vriendelijk te groeten, dan daalt de winkeldiefstal. Zo'n 'wet' geldt ook in het OV.
En dan de keren dat mensen niet weten of het nu wel of niet gepiept heeft, of mensen die dachten dat ze en piep hadden gehoord, maar eenmaal in de trein niet ingecheckt blijken te zijn.
Ik heb voorlopig nog een papieren treinabonnement. Als de conducteur bij mij komt kijkt hij, knikt vriendelijk en gaat verder. Bij een OV-chipklant moet de kaart in het apparaat, instellen, aflezen, kaart weer terug. Ik heb liever het vriendelijke knikje, kost ook nog eens veel minder tijd en is dus efficiënter en goedkoper.
Het gaat niet zomaar over mensen die tegen nieuwigheid zijn. Het gaat om een veelvoud aan extra handelingen die opgelegd worden, voor een duurder en klantonvriendelijker systeem, dat de onderlingen relaties tussen klant en aanbieder anoniemer en technischer maakt.
Het enige punt is dat er kapitalen uitgegeven zijn aan de invoering ervan. Pas nadat de tweede kamer ging achterhalen waar al die honderden miljoenen zijn gebleven werden snel paaltjes uit de grond gestampt en nu moet de ov-chip snel uitgerold worden. Voordat de tweede kamer geld terug gaat vragen. Of kan dat straks ook met een simpel formuliertje?

Tsjor

Emmawee

Emmawee

29-01-2011 om 23:09

Jemig...

Mag ik hier ook even mijn "verwondering" uitspreken over het taalgebruik op de website van OV-chipkaart?
"Welk account past bij u? Kies voor een 'kaarthouderaccount'. Alleen als u automatisch opladen heeft is een rekeninghouderaccount van toepassing. Lees meer over het soort account en uw reis- en transactieoverzicht."
Moet ik nu echt gaan zeggen dat ik geen automatisch opladen _heb_? Brrr...
Groeten, Maw.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2011 om 01:10

Tsjor

Man en ik hebben het erover gehad dat je voorheen inderdaad 2 x een enkeltje had kunnen kopen, maar wie dééd dat in de praktijk? De eerste jaren dat ik dagelijks met de trein moest had ik zo weinig tijd om naar de trein te rennen na werktijd, dat ik blij was als ik de trein gehaald had, laat staan dat ik dan nog een enkeltje had moeten kopen. Nu is het een automatische gang van zaken dat je altijd op het tarief reist wat bij het moment van de dag past.
De prijzen zijn opgetrokken, dat is een feit, maar met mijn kortingskaart valt het allemaal wel mee, vind ik. Ik betaal 20 cent voor een retourtje meer dan voorheen.

Adama

Adama

30-01-2011 om 01:57

Kaaskopje

"Bij de balie van de NS kunnen ze de kaart zo voor je ouders activeren. Misschien even lastig dat dat moet, maar daarna hebben ze er plezier van."
Kaaskopje, dat is nou net het probleem: ze zijn rond de 80, nog heel kwiek maar waren een tijd best veel ziek en heel druk met van alles en nog wat, en het station is niet dichtbij en moeilijk te bereiken. Daardoor kwam het er niet van en dat begrijp ik volkomen. Die afstanden zijn voor hun wat groter dan voor mij. Het klopt toch dat ze die kaart persoonlijk moeten activeren? (Anders zou ik het een keer voor ze kunnen doen, met de fiets kost het mij niet heel veel tijd.)

Ik vind het gewoon belachelijk geregeld. Want doordat ze niet naar het NS-station gaan om te activeren kunnen ze ook niet met 65+ korting in de tram!

Aan de andere kant ben ik blij dat ze niet op de Euro (hoeven te) kijken en hun tijd aan belangrijkere en leukere dingen besteden dan een hele dag bezig te zijn met het activeren van die kaart. Want op-en-neer naar het station kost ze dan wel geen hele dag, maar kwa energie wel, op zo'n dag zullen ze waarschijnlijk geen andere grote dingen meer doen...

Kaaskopje

'...maar wie dééd dat in de praktijk?' Ik.
Als je bij de automaat als eindstation je beginstation aangeeft kun ej vervolgens het beginstation wijzigen. Dat werd dan het eindstation, en zo kreeg je een kaartje voor retour.
Ongedateerde kaartjes vooruit kopen (dus 4 bestellen zonder datum) kon ook.
Maar ik heb nog de tijd gekend dat je het aan een loket kon vragen en dat de loketmevrouw het voor je regelde. Ach, dat waren nog eens tijden.

Tsjor

Illusie armer

Ach Pelle, heb ik je nu een illusie armer gemaakt? Misschien vindt het scapinomeisje/jongen je ook wel een beetje aardig hoor. We kunnen in elk geval net blijven doen alsof, toch?

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2011 om 10:43

Erger lidwientje

Lidwientje:
"Nou inderdaad.... het lijkt de Betuwelijn wel "
Nee. Veel erger.

Je kunt je eindeloos afvragen of de Betuwelijn 4.7 miljard euro waard was, maar nu dat ding er ligt, werkt hij en wordt hij gebruikt (gemiddeld 50 treinen/dag). In die zin is het project geslaagd. Dit itt de 2 andere grote OV-projecten; de HSL Schiphol Rotterdam (waar hoofdzakelijk lege treinen pendelen als er geen storing is) en de OV-chipkaart (een totaalfaal).

rozenstruikje

rozenstruikje

30-01-2011 om 12:42

Tsjor en meer

Het handige aan de OVchip met automatisch opwaarderen vind ik, is dat je altijd kunt reizen. Ik hoef niet meer elke maand ergens een paar strippenkaarten te kopen. Ik hoef niet meer na te denken of ik nog genoeg strippen heb. Ik hoef die strippenkaarten niet meer zo te vouwen dat ik kan stempelen.
Daarbij vind ik dat inchecken sneller gaat dan strippen stempelen.

< >
Dat zie ik anders. Voorheen renden of duwden de mensen met abonnement zich langs de rij met stempelende mensen, zonder iets te zeggen. Nu moet iedereen langs de chipper, en die hangt bij de chauffeur en/ of conducteur. Ik heb juist de indruk dat daardoor meer mensen groeten. Namelijk ook de mensen met abonnement.

Ik vind dus ook niet dat je minder goed kunt budgetteren met automatisch opwaarderen. Je weet natuurlijk elke keer dat je reist dat het geld kost. Je ziet nota bene bij het uitchecken hoeveel de reist kostte. Ook bij automatisch opwaarderen krijg je de melding dat je kaart is opgewaardeerd.
Ik denk dat de mensen die vaak reizen met OV voor hun werk reizen en die waren dat bedrag dan toch ook kwijt aan strippenkaarten. Ik reis 4 dagen peer week heen en weer. Die kosten zijn er toch wel. Of ik nu chip of strip.
Het principe van opladen en je weet dan nog niet of en wannneer je dat geld weer zult gebruiken, dat had je ook met de strippenkaart. Je moest een kaart van minimaal 15 strippen kopen. Met een klein reisje hield je dus strippen, tegoed, over.

Daarbij zie ik zeker ook veel nadelen:
- een 1uurs-kaartje was 1,60 en is nu 2,60.
- het lijkt er toch op dat veel afstanden duurder zijn geworder. Zones waren vaak voordeliger
- je moet een kaart kopen a 7,50 en die gaat maar 5 jaar mee. En er moet ook nog eens een recente pasfoto op (nog meer kosten)
- het wordt gefaseerd ingevoerd en dat geeft heel veel onduidelijkheid.
en vast nog meer

Rozenstruikje

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2011 om 13:55

Adama

Voor de bus is de ov-chip gelijk bruikbaar. Geld erop en rijden maar. Ze kunnen kijken of er zo'n geel oplaadapparaat in de supermarkt staat. De trein is inderdaad lastiger als je het niet via de website voor elkaar krijgt (was voor mij ook zo). Maar dat kan toch gelijk als ze met de trein gáán? Als ze een half uur eerder naar het station gaan om dit te regelen, hoeven ze er niet apart voor de deur uit.
Toen ik mijn kaart bij de balie liet activeren hebben ze niet om een id-bewijs gevraagd. Je zou dus kunnen kijken of jij het voor ze kunt doen.

Tinus_p

Waar haal jij die 50 treinen per dag vandaan? En is dat dan rendabel? Hier gaat nog steedes het grapje rond, dat alle investeringen in de veiligheid inderdaad de meest veilige lijn hebben opgeleverd: er rijdt namelijk nauwelijks een trein overheen.
Verder mag je hier komen kijken naar de ramp die de betuwelijn is voor het landschap.
Kun je meteen de plek zien waar er net een ontspoord is: de aansluiting op de lijn naar Duitsland. Duitsland wil zich nog steeds niet laten dwingen dor Nederland om de lijn voort te zetten.
Bij oplevering was al bekend dat alle overschrijdingen bij elkaar maakten, dat het nooit een rendabel traject zou kunnen worden. 'We' zullen daar met elkaar altijd geld moeten blijven bijleggen.
De enige die effectief verzet heeft kunnen voeren tegen de betuwelijn was de kleine modderkruiper. Toen lag de bouw plat. Om voor miljoenen extra hervat te worden. Alle andere argumenten, berekeningen, ontbreken van afspraken met buurlanden etc. hebben geen effect gehad.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2011 om 13:57

Tsjor en drommels

Het zal wel simpel van me zijn, maar ik heb er ook nooit bij stil gestaan om het los van elkaar te regelen. Mijn werkgever heeft ook nooit geëist dat ik het goedkoper regelde. Misschien niet prijsbewust, maar ik schat zo in dat ik niet de enige ben/was.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2011 om 14:01

Tsjor

Ik had dit vannacht al geschreven:
Samenreiskorting kan momenteel bij de NS nog wel. Als jij een kortingskaart hebt kan je gezelschap papieren kaartjes kopen met 40% korting.
De railrunner bestaat ook nog steeds. In de trein kun je gewoon nog met 'papier' reizen. Ik mag aannemen/hopen dat tegen dat die situatie verandert er nagedacht is over samen reizen met kinderen en volwassenen.
Je punt over het contact met de conducteur... dat vind ik om eerlijk te zijn een nadeel zoeken waar die er niet of amper is. Alsof alle conducteurs bij het knippen van het kaartje zo spraakzaam zijn. De conducteurs die die eigenschap wel hebben doen dat met hun afleesapparaat nu nog steeds. Ik zit praktisch dagelijks in de trein en voor het leuke contact met de conducteurs ben je écht niet afhankelijk van een papieren kaartje, is mijn ervaring.
Het piepen van de chippaal van de NS vind ik persoonlijk luid en duidelijk genoeg. Als je dat niet hoort is er iets met je gehoor aan de hand (wat uiteraard echt zo kan zijn). In de bus vind ik het vaak veel moeilijker te horen. Ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderd gehoor daar vaak twijfelen.
Je hemelt het papieren kaartje wat teveel op naar mijn idee. In een stad als Amsterdam of Utrecht vond ik niet bepaald dat er een warmer contact met de buschauffeur was. Stempel op de kaart en hup hup naar je plaats. In de tram was er al helemaal niet vaak sprake van gezelligheid, omdat je niet persé bij de bestuurder naar binnen gaat en de beste man/vrouw dus helemaal niet hoefde te passeren. Of je nu zelf je strippenkaart afstempelt bij een stempelautomaat of je kaart tegen de chipautomaat houdt.... ik zie het verschil niet helemaal.
De meeste handelingen moeten uitgevoerd worden bij aanvang van het in gebruik nemen van de ov-chip. Daarna zie ik geen probleem. Er zijn winkels waar een oplaadpunt is geplaatst (ik weet het van de C1000 en AH) en in de bus zelf hangt ook zo'n apparaat. En als je met de trein gaat kom je vanzelf langs een kaartjesautomaat waar je je kaart kunt opladen. Ik heb tegenwoordig minder vaak problemen dan met de papieren kaart. Als een kaartjesautomaat het niet deed had ik een probleem, omdat bij 'mijn' station geen loket met personeel is. In de bus is het nu een paar keer gebeurd dat de chipautomaat het niet deed en toen mocht ik doorlopen van de chauffeur. Zo'n probleem is altijd in mijn voordeel en niet in het voordeel van de busmaatschappij.
Wat nogmaals het contact betreft: Als ik bij ons ter plaatse met de bus ga, is het niet ongewoon als de chauffeur na het chippen bedankt, waarna ik de chauffeur vriendelijk toe lach. Ook wordt ik regelmatig begroet met 'goedendag' en groet ik vriendelijk terug, terwijl ik ondertussen mijn chip langs de blieper haal.
Kortom: het is ánders, maar niet persé slechter. Dat mensen misbruik maken van het makkelijk te kraken systeem kun je de makers van de ov-chip kwalijk nemen. Hadden ze het maar beter gedaan, maar de krakers zijn de boosdoeners in dit verhaal lijkt mij. Het is gewoon een vorm van stelen. En ook al wordt de gelegenheid min of meer geschapen dan hoef je het nog niet te doen.

Vic

Vic

30-01-2011 om 14:10

Nogmaals mijn vraag

Ik heb een OV-card geleend om van de week ergens heen te gaan. Normaal ga ik nooit met het OV, dus een eigen kaart kopen vind ik een beetje zonde. Nu staat er op die kaart wel de foto van de eigenaar, maar het is geen abonnement. Kan ik zonder problemen die kaart gebruiken?

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2011 om 14:37

Tsjor betuwelijn (ot)

Tsjor:
"Waar haal jij die 50 treinen per dag vandaan? En is dat dan rendabel? Hier gaat nog steedes het grapje rond, dat alle investeringen in de veiligheid inderdaad de meest veilige lijn hebben opgeleverd: er rijdt namelijk nauwelijks een trein overheen.

Verder mag je hier komen kijken naar de ramp die de betuwelijn is voor het landschap.

Kun je meteen de plek zien waar er net een ontspoord is: de aansluiting op de lijn naar Duitsland. Duitsland wil zich nog steeds niet laten dwingen dor Nederland om de lijn voort te zetten."
Ik was nadrukkelijk genuanceerd; je kunt eindeloos praten over de vraag of de betuwelijn rendabel is, of het de natuurschade waard is, etc. Maar puur als technisch project is het geslaagd; hij werkt, er rijden treinen (die 50/dag kun je nazoeken) -de basale doelstellingen zijn gehaald.

Om over na te denken in dit verband; die 50 treinen/dag komen niet uit de lucht vallen; als ze daar niet rijden, zouden ze ergens anders rijden. Bv over Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo, of over Utrecht-Arnhem. Die baanvakken zijn vol, en hadden dus ook uitgebreid/verbeterd moeten worden. Of ze waren als vrachtwagen in de file gaan staan. Ergens had dat geld gekost.

rozenstruikje

rozenstruikje

30-01-2011 om 15:55

Antwoord vic

Het is een persoonlijke kaart en die mag enkel gebruikt worden door de persoon zelf.

Feit is dat ik al driekwart jaar met een OVchip reis en nog nooit heeft er iemand naar mijn foto gekeken. Mijn OV chip zit in zo'n hoesje wat je erbij krijgt, ik haal hem niet eens uit het hoesje. Niemand ziet dus mijn foto.
De afgelopen driekwart jaar ben ik nog geen controleur in de tram tegengekomen (reis wel 5x per week in Amsterdam). Ik denk dat een controleur waarschijnlijk wel naar de foto kijkt maar misschien ook wel niet. Een controleur houdt de kaart onder zo'n klein, mobiel scanapparaatje en kijkt dan op het schermpje of je ingecheckt hebt.
Bij de trein heb je wel veel meer kans op een controle, als je buiten de spits om rijdt tenminste.

Een ovchip van een ander is dus een risico,

Rozenstruikje

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2011 om 16:32

Hangt ervan af

Alhier in randstadrail 3 en 4, die rijdt in Zoetermeer en Den Haag is best veel controle, ook buiten de spits. Dus of je de gok neemt hangt af van waar je woont denk ik.

Vic

Vic

30-01-2011 om 16:35

Grijs rijden?

Mijn vriend heeft dat pasje met foto omdat je bij een anonieme kaart niet automatisch kunt laten opladen. Als ik zijn pas gebruik en gewoon in- en uitcheck, kan ik toch niet beticht worden van zwartrijden? Er is gewoon betaald voor de reis. Ik ga er maar vanuit dat ik niet gecontroleerd word, maar anders vind ik mijn argument wel sterk

Fiorucci

Fiorucci

30-01-2011 om 17:03

Klopt pelle

Een toerist kan gewoon in automaten dagkaarten krijgen, voor eenmalig gebruik. Deed mijn zoon voorheen ook als hij voor een concert in A'dam kwam.

Vic

Vic

30-01-2011 om 17:04

Hmmm

Nou, ik laat van de week wel weten hoe het is afgelopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.