Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Magdalena

Magdalena

11-07-2011 om 19:44

Is dit onbeschoft?

Hallo,

Ik was op vakantie in een huisje met een vriendin. Dvd-speler deed het niet. beheerder gebeld, kwam na twee dagen kijken kwam er niet uit, haar man kwam na twee dagen, gisteren toen we al een week in het huisje zaten.
Man komt tuin binnen, we praten wat. Ik zeg: 'maar ja, nu hebben we al een week zonder dvd gezeten, terwijl we wel dvdtjes speciaal hadden meegenomen". Hij zegt 'nou dan hebben jullie wel extra van het mooie weer kunnen genieten". Nou ja, beetje lachen enz. Hij loopt door, is een paar meter verder en er schiet mij wat te binnen, ik zeg: "hé, ik wou je nog wat vragen". De man verschiet van kleur en begint tegen me uit te varen dat ik hem Piet moet noemen en dat het Piet voor mij is etc. Ik schrok ervan, ik had het helemaal niet denigrerend of extra jolig bedoeld, of zo. Maar omdat hij zo'n toon had of ik zijn kleine broertje was, zei ik (ook in mijn wiek geschoten, dat geef ik toe) nou laat maar even zitten die vraag. 'nou dan heb je toch geen vraag, joh' zei hij.
Ik was boos maar ook van slag. Als hij nou gewoon gezegd had 'ik heb liever dat je je bij mijn naam noemt', had ik dat ook gedaan.
Vriendin zei vandaag ook dat ik geen hé had mogen zeggen omdat ik hem net kende. Maar ik wist dat helemaal niet. Ja van heel vroeger weet ik nog dat je je moeder geen he mocht noemen, maar ik heb het idee dat zoveel mensen het doen, in allerlei situaties. Ik kan me zo voorstellen dat ik morgen weer tegen bv de postbode zeg 'he, wacht even ik wil je nog wat vragen'. Ik ben doorgaans redelijk beleefd, heb ik me dan al die jaren zo vergist? Schat ik het zo verkeerd in?

Dde vraag aan jullie is dus of jullie dat hé in deze situatie onbeschoft vinden. Of dat het in bepaalde delen van het land onbeschoft is? Hier in het Westen, is het volgens mij gemeengoed, maar daar twijfel ik nu ook over.
Vriendin is overigens altijd super aardig tegenover de buitenwereld maar als ze direct met mensen te maken heeft dus. En daarin houdt ze niet zo van confrontaties wat hier dus uiteindelijk wel gebeurde. Ik geloof dat ze liever gezien had dat ik bakzeil had gehaald.

Magdanlena


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moest er even over nadenken

en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk nooit "hee" roep tegen vreemden. Inderdaad omdat ik dat niet zo beleefd vind. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk... die ene buschauffeur die het bestaan had de deur te sluiten terwijl mijn zoon er nog tussen zat heb ik wel even stevig gehee-d.

Nou vind ik ook wel dat Piet een beetje aangebrand reageerde. Kom zeg, hij werkt in een huisjespark en daar komen nou eenmaal van allerlei mensen... ook mensen die het nog wel erger maken dan 'hee' zeggen. Als Piet altijd zo reageert loopt hij een dikke kans om ook als onbeschoft te worden bestempeld, vrees ik.

Piet werkt toch niet in dat huisjespark?

Eerst schrijft ze over de beheerder die geen oplossing weet.
Dan verschijnt man van vriendin op toneel. Die blijkt 'hee' roepen te informeel te vinden. Tja ik weet het niet, je had hem nog nooit eerder ontmoet? Dan was het misschien wat amicaal. Maar dan had hij nog geen reden om je zo de mantel uit te vegen.

Oh haha

die had ik even gemist. Goed, dan vind ik in ieder geval nog steeds dat Piet een beetje (erg) aangebrand reageerde. Stel je voor zeg dat alle bekenden die ik wel eens heb gehee-d zo reageerden... dan had ik geen vrienden meer over.

Magdalena

Magdalena

11-07-2011 om 20:54

Nee het zit zo

de eerste die ik noemde was een vrouw, een paar dagen later kwam haar man. Het was overigens geen park maar een klein complexje van huisjes waar zij het beheer over voerden.
Goed, de waarheid ligt dus een beetje in het midden begrijp ik? He'roepen is wat te amicaal maar zo aangebrand reageren is ook wat overdreven? Okay daar kan ik mee leven.

Piet?

Wist je dat hij Piet heette ?

Magdalena

Magdalena

11-07-2011 om 22:05

Nee ik wist niet dat hij piet heette

Hij was ook jonger dan ik, zo'n jaar of tien/ vijftien. (mocht dat er ook nog iets toe doen in beleefdheidsland. Ik kan me zo voorstellen dat als ik als 30jarige hé zeg tegen een 60 jarige dat dat onbeleefder is dan zoals nu, dat ik middelbaar ben en hij een man van achter in de dertig.

Jeetje (zijstraatje)

Toen ik "beheerder" las zag ik automatisch een man voor me. Maar inderdaad: er is geen enkele reden waarom een beheerder geen vrouw zou kunnen zijn. En ik dacht nog wel dat ik zo geemancipeerd was en zo. Ik schaam mij diep.

Hee roepen

Ja, hee roepen naar iemand vind ik niet zo netjes. Maar zo kwaad reageren ook niet. Ik zou daaroverheen stappen als ik die man was. Maar als mijn kinderen mij met "hee" aanspreken dan zeg ik er wel wat van.

Magdalena

Magdalena

12-07-2011 om 00:59

Nou roepen...

dat was het niet hoor. Hij stond drie meter van mij af. Het was eigenlijk meer een oh in plaats van een he. Ik had ook kunnen zeggen: oh ik wou je nog wat vragen. (voor mijn gevoel dan). Maar het werd hé, ik wilde je nog wat vragen. Hm ja, nu ik het optyp, klinkt het inderdaad bruusker, maar zo bedoelde ik het zeker niet.

Hee zeggen dan

Dat vind ik ook niet netjes, zie mijn vorige reactie.
Maar ik zou niet te zwaar tillen aan dit hele gebeuren, die man reageerde nogal overtrokken, zeker als hij zich niet eens voorgesteld had als Piet.

Als ik het goed begrijp

Was het een "hé", in de zin van "verhip nou vergeet ik het bijna, oja, hé, ik wou je nog wat vragen". Ik vind het volkomen onbegrijpelijk dat iemand zich daardoor geschoffeerd voelt, tenzij het een hoogbejaard iemand is (idd voor mijn gevoel telt groot leeftijdsverschil wel, bij een veel ouder iemand zou ik eerder "pardon, ik wilde nog wat vragen" zeggen).
Even lekker psychologiseren: in je eerste posting schrijf je dat-ie zei "of hij soms je kleine broertje was" oid (hij is ook nog es veel jonger dan jij), ik krijg de indruk van een man die zich snel onheus bejegend voelt, of niet helemaal voor vol aangezien. En die dan vindt dat hij van iedereen _respect_ behoort te krijgen.
En je WIST niet eens dat-ie Piet heette (had-ie zich niet netjes voorgesteld dus? Hoe kan hij jou dan verwijten dat je hem niet bij zijn eigennaam aanroept).
Ik zou het helemaal uit mijn hoofd zetten verder.

Puck

Puck

12-07-2011 om 08:51

Hé vind ik ook onbeschoft

Ik vind het ook onbeschoft om onbekenden EN bekenden aan te spreken met "hé." Als mijn kinderen zoiets bij mij doen dan zeg ik altijd terug "Hé???, als je m'n naam niet weet dan zeg je maar mevrouw"
Als een vreemde mij met met hé aanspreekt dan zou ik er of niets van zeggen en er het mijne van denken of ik zeg iets van "je mag me wel Puck noemen"

Puck

Puck

12-07-2011 om 08:52

Overigens (o.t.) magdalena

Wat wilde je Piet nu precies nog vragen?

Rieke

Rieke

12-07-2011 om 09:28

Hee is for horses

Riepen wij altijd, en dat zeg ik nog steeds tegen mijn kinderen. Dat is er met de paplepel ingegoten. Net zoals het niet mogen zeggen van: Wat?, en ik en Piet.
Maar je bent een volwassen iemand en die man was kennelijk op,z'n p(ieterman) getrapt. Niet te veel mee zitten.

Puck

Puck

12-07-2011 om 11:53

Aanvulling op rieke

O ja, ik zeg daar als grapje wel eens een variant van: Hé is een afkorting van hengst en dat zeg je niet tegeen een merrie...

Gallifrey

Gallifrey

12-07-2011 om 17:31

Niet onbeschoft

In elk geval is jouw "hé" veel minder onbeschoft dan zijn actie. Hij is jonger, jij bent zijn gast, he zit al een week zonder iets waar je wel voor betaald hebt en dan probeert hij je ook nog op te voeden. Totaal ongepast.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2011 om 19:21

Gallifrey

Amen.

Tirza

May

May

12-07-2011 om 20:24

Vind ik ook gallifrey

Zijn reactie is gewoon heel vreemd. Wie is hij om jou de les te lezen.. Loslaten!

Valkyre

Valkyre

12-07-2011 om 21:11

(ot)

Is Gallifrey een oude bekende?

Ik vind hee ook wel wat onbeleefd in deze context, maar ben het verder met Gallifrey (wat een moeilijke nick) eens hoor. Wat een rare reactie, ongepast ook voor een dienstverlener.

Overigens zeg ik thuis wel vaak "hee Valkyreman" of "hee zoon." Hmm, misschien moet ik dat maar 'ns afleren. Zoon (4) zegt het nog niet na, maar ik ben al wel "maham!" Dat is weer een heel ander draadje, sorry...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Magdalena

Magdalena

12-07-2011 om 22:15

Waarom ik er nog over piekerde

was omdat de vriendin waarmee ik was er nogal over viel. Ze vond dat ik begonnen was door 'he' te zeggen en volgens mij vond ze het helemaal onprettig dat ik na zijn voor mij erg belerende reactie zei ik dan maar even niets te vragen had. Ik had geloof ik in moeten binden en alsnog Piet moeten zeggen. Maar ik had helemaal niet het gevoel dat ik iets fout deed (zal er nu wel wat meer op letten). Het 'he' had voor mij persoonlijk iets van 'oh ja, trouwens' maar goed dat kan anders overkomen natuurlijk. Vriendin vond mijn reactie erg onverkwikkelijk en is de volgende ochtend nog speciaal naar de vrouw van de beheerder toegelopen om haar persoonlijke excuses aan te bieden. (Toen had ik helemaal het gevoel dat ik iets vreselijks had gedaan, terwijl ik in eerste instantie ook iets had van 'goh, wat een overtrokken reactie van die man''dan kan hij toch weerwerk verwachten?".) Maar toen ze dat deed ging ik twijfelen aan mijzelf en wilde ik het toch eens bij jullie checken.
Vriendin en ik hebben een wat andere opvatting over sociaal gedrag. Zij vindt dat je altijd heel lief en vriendelijk moet blijven terwijl zij weer dingen doet die ik nou niet zo sociaal vind maar die minder opvallend zijn dan zo'n directe reactie van mij toen ik in mijn wiek geschoten was.

overigens ging de vraag over een belangrijke envelop die ik in het huisje of op het terrein dacht te zijn kwijtgeraakt.

Magdalena

Opgeblazen

mijn mening: ik vind het niet erg netjes om iemand die je nauwelijks kent met hee aan te spreken.
Ik vind ook de reactie van die man helemaal niet netjes.

het feit dat jouw vriendin excuus aan gaat bieden en jou de les leest over je gedrag maakt de situatie veel erger dan hij feitelijk is.

niet meer over tobben,zo heel verschrikkelijk is het echt niet hoor,kan gebeuren.

'nou dan heb je toch geen vraag, joh'

Vindt Piet dat dan wel kunnen? Zo'n antwoord tegen een klant?? Jij heet toch ook geen joh?
Ik vind dat onbeschofter dan jouw hé. Ik kom ook uit het Westen en dat hé werd vaak gebruikt als zeg. Dus "zeg, ik heb nog een vraag". Niks mis mee.
Wel als je eerst He'! roept en dan als hij omkijkt pas zegt : ik had nog een vraag. Dan roep je hem namelijk terug met 'hé', en dat is niet zo beleefd.

Magdalena

Magdalena

13-07-2011 om 16:16

Ja precies karin

Het was niet dat ik 'hee' riep, wachtte tot hij omkeek en toen pas 'ik heb nog een vraag' zei. Inderdaad gebruikte ik het als zeg of oh of moet je horen. Daarom was ik zo verrast over zijn reactie en die van vriendin.

liora

liora

13-07-2011 om 19:51

Idioot

Piet voelde zich denk ik bekritiseerd vanwege de kapotte dvd, dat het zo lang had geduurd en niet was opgelost.

Ik vind Piet een eikel, zeg hem dat de volgende keer maar!

Haha liora

"Piet voelde zich denk ik bekritiseerd vanwege de kapotte dvd, dat het zo lang had geduurd en niet was opgelost. Ik vind Piet een eikel, zeg hem dat de volgende keer maar!"

Ik heb geen idee waar dit op slaat want ik heb de draad niet gelezen maar ik vind het zo'n fantastische uitspraak en ik geef je dus helemaal gelijk:

Ja, Piet is een eikel, loser met zijn kapotte dvd.

Oh daar gaat het over

ok.

Ik vind Piet toch niet zo'n eikel hoor. Ik hecht niet zoveel waarde aan dvdspelers die stuk zijn, hebben we ook wel eens gehad in een huuracc.

En hé, tja "hé" kan je op zoveel manieren uitspreken. Het kan betekenen "wat ontzettend leuk om je te zien"maar ook "jemig hufter ik kom je een klap voor je muil geven".

Dus tja, ik kan dit niet inschatten hoor. In ieder geval vond Piet jou wel een eikel.

Waarschijnlijk

vond mevrouw de beheerder haar Piet ook een eikel en heeft ze hem dat luid en duidelijk kenbaar gemaakt. Waardoor Piet zich gedwongen zag om in vredesnaam toch maar naar die zeikerd met haar kapotte DVD te gaan kijken. Onderweg stapelde de innerlijke woede, die hij niet op mevrouw de beheerder durfde te botvieren (dat had ie al eerder geprobeerd en dat was niet goed afgelopen), zich op. Bij aankomst op het erf van Magdalena's tijdelijk onderkomen was hij genoeg opgeladen om op iedere slak zout te kunnen leggen. En daar kwam de slak aangestoven: "HEE!" riep het beest. Waar Piet op reageerde door het arme weekdier te vermorzelen met zijn onder echtelijke dwang aangetrokken werkschoenen.
Moraal van dit verhaal: je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn (de muziek mag je er zelf bij bedenken)

Magdalena

Magdalena

13-07-2011 om 22:39

Haha kakelot

grappig.

Dienstverlener

Dienstverlener

14-07-2011 om 10:59

Welnee

Magdalena was gewoon al de vijftiende gast die dag die het nodig vond hem met He aan te spreken. Hij zich vijftien keer voorstellen, en niemand die zijn naam onthouden heeft. En ja hij is de beheerder, dus dienstverlenend en die mag je aanspreken zoals je wil want je betaald er voor.

Snel afleren dat ge he, het is inderdaad erg onfatsoenlijk. Als je oh sorry wilde zeggen, zeg dat dan ook. Als jij geen he had geroepen had hij je geen preek gegeven.

( Sorry ik vind iemand die je niet kent he achterna roepen dus niet netjes, en als je het anders bedoelde zeg het dan ook anders)

Magdalena

Magdalena

14-07-2011 om 11:18

Welnee dienstverlener

Hij was geen beheerder op een park, er stonden drie huisjes waar hij vijf dagen na de melding eens langs kwam om te kijken ( en het nog niet in orde maakte en ons ook niet compenseerde), hij werd niet achterna geroepen, het was reminder aan mijzelf. Ik zal het voortaan anders zeggen, zoveel is me wel duidelijk geworden maar uit dit draadje is me ook duidelijk geworden dat ik me ook mag vergissen zonder meteen onbeschoft en als een klein kind de les gelezen te worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.