Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 09:00

Miriam

"Bewijs voor de wilskracht hypothese als veroorzaker van overgewicht komt niet". Fijn als je het talent hebt om postings selectief te lezen en er uit te halen wat in jouw kraam te pas komt. Lees het draadje van twee jaar geleden nog maar eens terug. "Alles" komt terug; iets meer nadruk op eiwit/vet-rijke voeding en koolhydraten-beperking, maar het is (zoals zo vaak) een herhaling van zetten. Ik geloof niet dat er verschillen zijn in energie-efficientie van een factor 20 zoals wordt gesuggereerd. Maar al was dat zo, dan betekent dat, dat mensen met een super-efficiente omzetting, en een extreem laag basis-metabolisme heel erg zullen moeten oppassen met wat ze eten. En dan kun jij hoog en laag springen dat dit godsonmogelijk is in deze voedsel en caloriebommen promotende maatschappij, maar dan houd je jezelf zwaar voor de gek. Ja het is moeilijk; nee, dat is niet onmogelijk.
En nogmaals, volgens mij is de basisfout dat mensen met overgewicht het "ergens" hebben laten gebeuren. Daar moet men zelf van jongs af aan veel attenter op zijn.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 09:04

Denk na 2

En dat bewijst wat? Dat onder vergelijkbare omgevingsfactoren mensen dik worden, afvallen, gelijk in gewicht blijven. Je kunt dus niet stellen: ik heb twee kinderen snel achter elkaar gekregen en DUS heb ik nu overgewicht.

Bellefleur

Bellefleur

25-08-2010 om 09:46

Pluk,

Was het maar zo simpel. Wist je dat slaaptekort een hongergevoel geeft? En wist je dat eten je even doet vergeten dat je oververmoeid bent? Hoeveel wilskracht moet je hebben als je uitgeput bent door slaaptekort en ijzergebrek en je hebt honger? Dat is niet te doen. Maar vertel eens, mensen die afvallen in een stressvolle en vermoeiende periode, hebben die meer wilskracht? En als je al mager bent en je valt nog meer af door de stress, waarom gebruiken die mensen dan hun wilskracht niet om wat meer te eten?
En nu iets anders, ik heb een theorietje: je hebt mensen die een licht hongergevoel lekker vinden. Zo'n zacht rommelend licht gevoel in je buik, en het vooruitzicht dat je zo meteen heerlijk een boterham gaat eten. Je hebt ook mensen die misselijk worden van een lege maag. Je krijgt er hoofdpijn van, kunt niet goed nadenken. Akelig. Ik denk dat de eerste groep heel soepel overgaat van glucoseverbranding op vetverbranding. Die mensen komen niet zo snel aan. De tweede groep zal alles doen om dat akelige gevoel te vermijden. Zij eten dus de hele dag door een beetje. En komen niet aan vetverbranding toe. Alles wat ze teveel eten, wordt dus in de vetvoorraad bijgezet, en die voorraad wordt nooit aangesproken. Interessante gedachte toch?

Wilskracht

Ik denk dat ik zat wilskracht heb, maar slank zal ik niet worden.

In de jaren ben ik gestopt met roken, zelfs na tragische gebeurtenis(sen) niet weer begonnen, gestopt=gestopt (ik vond het vrij eenvoudig)

ik bijt geen nagels meer (ook van jongs af aan gedaan) dus ook daarmee gestopt.

Bij mij is het gewicht uit de bocht gevlogen toen ik minder ging sporten (toentertijd was men niet zo alert op hobby-sporten en van 'afbouwen' had ik nog nooit gehoord)

De laatste jaren kan ik, door een spierziekte en MS, niet zoveel bewegen als ik wel zou willen (ik vind tennissen en zwemmen ook erg leuk, maar beiden lukken me niet, evenals lange(re) afstanden lopen..

En ik heb heel veel aanleg (en wel voor de risicovolle manier van dikzijn: appelvormig)

Ik eet gezond en niet veel, maar toch teveel voor mijn verbranding (ws ontregeld toen ik niet meer sportte)..

Mijn wilskracht zit em nu in de leuke dingen van het leven: proberen nog wat te werken en nadien nog een beetje energie te hebben.

En nee, ik vertel dit niet om zielig te zijn/doen (ben niet zielig) maar om aan te geven dat overgewicht allerlei oorzaken kan hebben en dat zie jij niet aan de buitenkant..

Wilskracht zat hier dus, maar de praktijk loopt niet altijd synchroon met de wil.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 10:12

(ot) poep

poep kan drijven of zinken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontlasting . Uit "eigen waarneming" weet ik niet beter dan dat deze normaal zinkt. Heel af en toe sta ik verbaast naar mijn drijvende keutels te kijken.
Afschot: http://www.bouwcenter.nl/pdf/Hoofdstuk_10_12.pdf . Daaruit: Afschot: bij rioleringen dient een afschot van 15 mm per meter te worden aangehouden. In betonvloeren of afwerklagen, kunnen rioleringen met een afschot van
2 mm per meter gelegd worden.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 10:26

Bellefleur, hypothese

zou heel goed een belangrijke oorzaak kunnen zijn van overgewicht. Maar er is in deze draad al een aantal tips gegeven: zorg dat je eiwit/vet-rijk eet, en zorg dat je koolhydraten laat staan. Geeft meer verzadiging en minder hongergevoel. Als je je lichaam constant "verwent" met koolhydraten en suikers kom je niet aan vetverbranding toe. Ik heb nog geen info gezien dat vetverbranding voor bepaalde mensen "onmogelijk" zou zijn.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 10:35

Knekkerbreudje

sorry als je je door mijn posting aangevallen voelt. Is niet de bedoeling. Als ik in alle nuances mijn postings moet schrijven worden ze ellenlang en onleesbaar. Het "ergens" laten gebeuren is kort door de bocht. En bovendien is dat "ergens" voor de meesten meestal een periode van jaren, waardoor het ook voor de eigen beleving haast "als vanzelf" is gebeurt.
Je zegt "Wat had ik met mijn wil kunnen beinvloeden? Nog minder eten?" Achteraf kijk je de koe in zijn gat, mogelijk niet minder, maar anders. Die kennis had je niet, en is je niet verteld. En dan is het nog maar de vraag of dat iets had gescheeld. Medicatie gooit nogal het een en ander overhoop.

Tinus_p

Tinus_p

25-08-2010 om 10:47

Ach pluk

Weet je Pluk, na al dat gefilosofeer over wilskracht raad ik je dringend aan om Victor Lamme's 'de vrije wil bestaat niet' eens te lezen. Fascinerend leesvoer.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 10:58

Ach tinus

taal is een kreupel voertuig om subtiele nuances te kunnen overbrengen; zeker in de vorm van postings. In een gesprek heb je meer mogelijkheden om bij te sturen en te verduidelijken.
Maar ik ben altijd in voor "fascinerend leesvoer". Ik zal er haast mee maken, want uit jouw "dringend" maak ik op dat het voor mij ook 2voor12 is.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 15:32

"wilskracht"

wilskracht is ook een heel fout woord; met alleen krachtig willen bereik je niet veel. Je kunt beter spreken over motivatie, mind-set. En daar wordt goudgeld in verdient met cursussen voor allerlei doelgroepen. Zeg maar waar je woont Beemer, en ik kan er wel een aantal voor je vinden ( maar jij zelf net zo makkelijk). Maar een deel van de motivatie zal moeten komen in "het geduld voor het lange termijn doel" (als je echt flink overgewicht hebt). Als dat te abstract is, te ver weg, dan is het beter om korte termijn doelen te stellen die je genoeg inspireren om "gezond" bezig te zijn met je lijf. Ik denk trouwens dat gezondheid, en lekker in je lijf zitten altijd prioriteit moeten hebben boven een tijdgebonden schoonheidsideaal. Niks tegen een goed in haar vel zittende Rubensvrouw.

dc

dc

25-08-2010 om 16:07

Pluk

"2 kinderen snel achter elkaar, heel erg moe, dat zijn omstandigheden. Heel zware omstandigheden, maar daar word je op zich niet dik van. Andere mensen vallen juist af in een stressvolle en vermoeiende periode. "

klopt, zo zijn we fysiek en mentaal gewoon niet hetzelfde.

Ik heb 18mnd en vervolgens 17mnd borstvoeding gegeven. Ik had niet de puf en geen zin (zie hieronder) om aan een heel gestructureerd dieet te beginnen (want met bv kun je niet teveel afvallen en bij ging er uit zichzelf alleen maar HEEEEL langzaam wat af over de maanden heen. Ik steek mijn wilskracht en energie liever in voor m'n kinderen zorgen en vrolijk zijn!

Verder heb ik toen ik tiener was anorexia en vervolgens bulimia gehad. Ik weet dus wat je met wilskracht kunt bereiken. Ik had dood kunnen zijn. Het heeft niet veel gescheeld. Ik zal dus nooit meer aan een "echt" dieet gaan, want de hele mindset sluipt er te makkelijk weer in. Dan heb ik misschien de laatste 5 jaar van m'n leven (want veel langer zal het dan niet worden) een mooi figuur. Hoewel, als je er zo ontzettend mee bezig bent, dan is het nooit dun genoeg.

Het enige wat ik kan bedenken voor een structurele maatschappelijke oplossing, is op school veel meer tijd besteden aan sporten (een kind dat de hele dag moet zitten, vind ik tegennatuurlijk), en proberen sporten tijdens werkuren te promoten. Als daar nou subsidies voor zouden komen en de gelegenheid, dan gaan veel mensen weer lekker bewegen. En op de lagere school een kookcursus. Hoe maak je groentes enzo klaar. Had mij wel leuk geleken!

Bellefleur

Bellefleur

25-08-2010 om 16:22

Dc, (ot)

Waar kwam dat voortdurende ijzertekort vandaan?

Bellefleur

Bellefleur

25-08-2010 om 16:24

Beemer,

Waarom zou je willen afvallen? Gewoon nieuwsgierigheid.

fladder

fladder

25-08-2010 om 16:26

Pluk

"Als ik in alle nuances mijn postings moet schrijven worden ze ellenlang en onleesbaar."

Ze worden juist beter leesbaar. Er zijn namelijk meer mensen met overgewicht die géén keuze hebben. Behalve zichzelf uithongeren op een ongezonde manier om in godsnaam wat minder snel afgewezen te worden. Want Knekkerbreudje zegt het héél raak: ze zou graag een potje tennis met je willen doen, maar mensen zoals jij denken op voorhand al dat ze dat door haar dikte toch niet kan.

Jammer. Maar zo werkt het helaas wel met mensen die zo lekker algemeniseren en kort door de bocht zijn omdat dat nou eenmaal makkelijker is.

Pixel

Pixel

25-08-2010 om 16:26

Pelle, jij had nog een antwoord tegoed

Over de adh van natrium. Mijn boek van Katan heb ik uitgeleend, dus daar kan ik even niet uit citeren. Maar deze link heb ik wel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanbevolen_dagelijkse_hoeveelheid
Hierin staat voor natrium een adh van 2000 mg per dag. Maar de gemiddelde inname van de Nederlander ligt nogal hoger en dat kan best schadelijk zijn. Belangrijke opmerking in deze link vind ik wel de volgende: "Een veelgehoord misverstand is dat de ADH de minimumhoeveelheid is van een voedingsstof die nodig is om deficiëntie te voorkomen. De ADHs zijn ontworpen om voor verreweg de meeste mensen groter te zijn dan de fysiologische behoefte voor die voedingsstof. Ze zijn gebaseerd op schattingen van de behoeften van diverse leeftijdsgroepen, mannen en vrouwen, en gelden op groepsniveau."

Yta

eet jij maar 900 cln per dag, begrijp ik dat nu goed? Dat is toch een hongerdieet?

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 16:35

Beemer

belangrijkste is gezondheid, en lekker in je vel zitten.
" Kleine stapjes is niks anders dan jezelf voor de gek houden" met deze mindset kom je natuurlijk nergens. Als je ergens naar onderweg bent, moet je genieten van de reis; als je er bent is de lol van de reis over .
"kan iedereen zijn handen in onschuld wassen" Heel veel is onduidelijk. Maar er is ook heel wat wel duidelijk. Als je daar bewust je ogen voor sluit, dan was je je handen niet in onschuld, dan heb je heel bewust oogkleppen op.

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 16:50

Fladder

ik ben heel wat keren door tennissers met overgewicht van de baan geslagen. De regels zijn wat dat betreft voor iedereen gelijk. Zou het een driesetter geworden zijn, dan hadden ze het wat zwaarder gehad ). Maar ze waren dan technisch zo goed dat ik in twee sets kansloos was.
En "lekker algemeniseren", ach dat houdt het overzichtelijk.

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2010 om 17:19

Iets willen alleen is niet genoeg

Als je in een vliegtuig zit en de piloot stort dood neer, wil je echt echt echt Heel Erg Graag een vliegtuig kunnen besturen. Maar helaas, iets enorm graag willen is gewoon niet genoeg. Er is meer nodig om iets voor elkaar te krijgen. Informatie. Ondersteuning. Leefomgeving. Enzovoort.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

25-08-2010 om 17:23

En dan nog

Dan heb je álles geregeld, alle omstandigheden aangepast. Een personal coach, een personal trainer, een personal kok die de sterren van de hemel kookt - mager en verantwoord. De top of the bill aan trainers/coaches, een fitnessruimte + zwembad in je eigen huis, een díjk van een motivatie (je bent iedere dag op TV en nog vrouw ook) en persoonlijk bevriend met Dr.Phil.

En toch lukt het je niet om blijvend gewicht kwijt te raken. Toch, Oprah Winfrey?

Tirza

Pluk53

Pluk53

25-08-2010 om 19:25

Tirza

die piloot kenden we al ). Het was al onderkend dat "wilskracht" niet het missende ingredient was.
Oprah is wel een goed voorbeeld van hoe het velen vergaat. Maar het zal haar verkoopcijfers niet drukken. Ze slaat er al lang weer een slaatje uit http://www.oprah.com/spirit/Oprahs-Battle-with-Weight-Gain-O-January-2009-Cover . Typisch dat alle site-foto's verder gefotoshopte slanke Oprahs tonen. Haar verklaring in het kort: stress/schildklierproblemen/hartkloppingen (en daardoor te weinig work-outs). Zal wel over gebrainstormd zijn om tot het meest aansprekende verhaal te komen. Weet jij hoe het haar sindsdien vergaan is?

dc

dc

25-08-2010 om 20:07

Bellefleur

2 keer heel veel bloedverlies tijdens de bevallingen, en hele heftige en lange menstruaties (8 dagen ongeveer)(die helaas weer vrij snel begonnen, ondanks volledige borstvoeding). En de borstvoeding natuurlijk. Ik at me suf aan staalpillen, maar om de zoveel tijd moest ik weer een tijdje stoppen, omdat ik teveel buikpijn kreeg van die dingen... Schiet niet op dus.

Pixel

Pixel

25-08-2010 om 20:37

Pelle

@Pelle, je hebt gelijk dat ik niet erg duidelijk was over welk rijtje ik bedoelde. Ik bedoelde het rijtje van de voedingswaarden op de etiketten van voedingsmiddelen. Daar staat natrium vaak wel bij en ook vaak wel het percentage van de adh per 100g, per 100 ml en/of per portie van dat voedingsmiddel. Martijn Katan heeft het over één a twee gram zout als genoeg per dag, http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/103-zout-en-bloeddruk.html, maar ook dat dat vrijwel niet haalbaar is. Terug van een gemiddelde van 9 gram naar 6 gram per dag zou al heel mooi zijn.
Zie verder onder meer http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/zout/extra/zout-en-gezondheid/ . Helaas ben ik vanaf nu een paar dagen offline, maar als de discussie zich er nog toe leent, wil ik volgende week natuurlijk best daarover verder praten.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-08-2010 om 22:30

Mashumi

Een hongerdieet zou het zijn als ik honger heb (en afval), maar allebei is het niet het geval. Dus nee, ik heb geen hongerdieet, ik eet gewoon minder dan gemiddeld. Ik heb een uiterst efficiënte verbranding.

Hmm

heb er nog eens over nagedacht. Ik heb wel eens periodes dat ik druk bezig ben en dat ik dan s'middags mij zo slap voel, dan bedenk ik opeens dat ik nog helemaal niets gegeten heb die dag. En andere dagen dan heb ik meerdere keren op een ochtend honger, zeker als ik gesport heb dan lust ik thuis wel weer wat. Heel veel in 1 keer eten doe ik nooit, ik zit vrij snel vol.

Dus een kwestie van geluk ? Verder wel verslavingsgevoelig alleen niet voor eten blijkbaar. Als ik honger heb en in de appie rondloop dan kan ik ook makkelijk dingen waar ik trek in heb laten liggen. Ik zondig alleen als ik in mijn eentje ben en heel erg zin in een super zoet taartje heb, dan loop ik wel even de deur 100 meter uit om het te halen. Na 110 meter zit de sigarettentent (postkantoortje) en daar ga ik echt vaker naar toe.

gek, dat je een gen kan hebben voor allerlei vrslavingen behalve voor eten. En dat terwijl ik ondervoed ben geweest als kind, je zou toch denken dat ik juist erg voor voeding zou gaan !

liora

liora

26-08-2010 om 08:27

Manda

Hoi Manda,

Ik had een oom die als kind in een nazi concentratiekamp had gezeten, zwaar ondervoed. Hij was zeven toen hij eruit kwam.

Hij kon juist heel goed niet eten! En bij stress at hij juist minder.

Anderen hebben na zo'n ervaring altijd honger.
Het zijn twee verschillende reacties op ondervoeding.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Bellefleur

Bellefleur

26-08-2010 om 09:18

Beemer,

IJdelheid is niet voldoende voor een 'mindset'. Ik vind het ook nog eens gevaarlijk. Omdat je als je een dieet gaat volgen, je dikker wordt. Acceptatie is hier misschien beter op z'n plaats. En verder, ik weet niet hoever je boven de groene zone zit, maar maak je niet te druk over die BMI. Beter dik en gezond eten, dan perfect op gewicht en slechte eetgewoontes hebben. Tot zover het opgeheven vingertje van Bellefleur

Pluk53

Pluk53

26-08-2010 om 09:19

Beemer

mars en venus, zo voelt dat als ik jouw beschrijving van de strijd tegen de verleiding lees. Ik denk dan, "ja maar, ja maar", maar besef dat jouw interactie geest/lichaam/voedsel, jouw perceptie van een totaal andere orde is dan die van mij.
Zou het mogelijk zijn om deze manier van fixatie/verslaving bij te sturen met therapie?

Therapie of programmeren

ik zou mijn lijf wel willen ´resetten´ dat het niet zo efficiënt bijna alle calorietjes uit mijn voeding opslurpt..

Heb zelfs ooit, erg ziek, in het ziekenhuis gelegen, letterlijk een week geen voeding gehad en wat dacht je? 1,5 kg gegroeid, superefficiënt, dat wel, maar het geeft wel weer dat mijn lijf ook supersnel in de paniekstand springt en nog zuiniger omspringt met..

Daarentegen had ik ooit een flink stevige collega die viel kilo´s af van stress.., dat heb ik nog nooit gehad.

En of ik echt veel gediëet heb? nee, dat niet eens, 2 keer weight watchers en een keer strak op mijn eetpatroon letten (daarvan viel ik, in een jaar, 10 kg vanaf, ik hield dat gewicht mooi (en was nog te zwaar) en viel niet verder af..inmiddels zit er weer een stijgende lijn in mijn gewicht..de hormonen zullen wel meespelen, maar je kunt je voorstellen dat het niet bepaald opwekkend is voor je mind set

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.