Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gokken

nou dat heb ik ooit een tijdje gedaan en toen er in 1 klap mee gestopt.

bij gokken is het zo dat je compleet op kan gaan in het spelletje, de spanning die je elders hebt raak je op dat moment kwijt.

Dat werkt net zoals bij drinken volgens mij (ik ben geen drinker) en ook met eten, het verdoofd.

Bij roken is het weer anders, je hoeft maar 7 seconden te roken om het stofje te voelen die je ontspanning geeft. Het is ook meer een ritueel dan een verdoving, want zo verdovend is een sigaret niet.

Ik rook sigaretten niet op, want ik krijg er snel koppijn van. Sigaretten zouden wat mij betreft de helft in lengte mogen zijn

Pijntjes

Manda:"persoon x gaat bewegen en blijft de stabiele portie eten, persoon x krijgt grotere spieren en tijdens het bewegen gaat de hartslag omhoog, persoon x verbrand meer energie en valt af. Verder zal persoon x een betere conditie opbouwen en meer energie hebben. "
Dat hoop je maar. Vertel er bij hoeveel die persoon moet bewegen (hoeveel uur) en hoeveel die persoon dan afvalt. Geef er een garantie bij. Let op: spieren zijn zwaarder dan vet. Iemand die meer spiermassa ontwikkelt, komt aan!
Voor jouw informatie: een kilo vet komt overeen met 7000 - 9000 calorieen. Let op de marge. De deskundigen zijn het al niet eens over het juiste getal.
Manda:"Verder merk je dat als je goed traint je lijf prettiger gaat functioneren, minder pijntjes etc."
Vanaf hoeveel kilo overgewicht is dat zo? Iemand die 50 kilo of meer te zwaar is, moet heel veel afvallen om van pijntjes af te komen. Er komen met bewegen eerst pijntjes bij.
Manda:"het leven is gewoon niet altijd leuk, en mensen reageren altijd op elkaar, of je nu dik bent of een niet-Nederlands uiterlijk hebt, dat begint van kleins af aan. "
Dat zal best, maar een roker heeft minder last van dit soort commentaar dan een dikkerd. Het is dus een beetje raar dat jij als roker doet alsof jij in een vergelijkbaar schuitje zit. Dat is niet zo.
Manda:"Als jij niet rookt dan kom je denk ik een kilo of 4 aan. Wij zijn rokers en geen eters."
Zo is dat. Vraag je af of dat blijven roken daar niet mee te maken heeft. Angst om dik te worden en al dat commentaar wel te krijgen?
Groet
Miriam Lavell

Nou zeg

ik heb toch telkens gezegt dat ik echt wel geloof dat stoppen met te veel eten moeilijker is dan niet roken ?

maar feit blijft wel: mensen moeten het zelf doen en afwachten op de omgeving heeft gewoon geen zin.

Vic

Vic

16-08-2010 om 13:23

Manda

Ik denk dat je deels gelijk hebt. Als ik stop met roken kom ik vooral aan doordat ik niet meer naar de wc kan. Ik ben niet zo'n snoeper, maar van echt lekkere dingen eet ik soms wel meer dan waar ik eigenlijk trek in heb (patat halen, en dan ook nog het bakje van jongste leeg eten). Maar dan hoef ik dus 's avonds echt geen chips meer, terwijl ik als ik niet zo lekker (en dus niet zoveel) heb gegeten vaak nog wel een schaaltje (1) van het een of ander eet. Een vriendin van mij gaat dan gewoon door. Die eet flink avondeten, en wil dan 's avonds ook nog wel een bitterbal (of 10) frituren. Man en ik gingen laatst uit eten en hadden om 17.00 uur al een schaaltje bittergarnituur besteld. Dan eet ik meer dan de helft (van de 12 hapjes), maar dan kan ik daarna geen voorgerecht meer op en sta ook de helft van mijn hoofdgerecht vrijwillig af aan mijn partner.

Vic

waarom zijn wij rokers en geen eters of drinkers ?
Misschien snap ik het dan.

Overigens stoppen met roken is niet zo heel moeilijk, ja het is een aantal dagen vreselijk maar daarna is het al snel makkelijk. Niet weer beginnen vind ik erg moeilijk. Dan zit ik totaal clean op de stoep met wat collega's aan de gracht en die roken allemaal, heerlijk rosé erbij, gezellig kletsen en dan hop doe mij ook maar een sigaretje en dan ben ik dus weer om. Direct weer om.

De anti rook lobby heeft wel

geholpen er zijn veel minder mensen die roken dan 20 jaar geleden.

waarom werkt dat bij deze lobby niet ?

Pure mayo

Pelle:"In plaats van de patat de mayonaise is geloof ik niet helemaal wat ze bedoelen met koolhydraten weglaten Vet is prima maar ik denk dat ze bedoelen dat je vlees moet eten geen pure mayo "
Nee hoor. "ze" bedoelen pure mayo. Een bron van eiwitten en vetten. Maar natuurlijk geen liters.
In patat zitten vooral koolhydraten en dat heb je bij een normaal bestaan niet zoveel nodig. Wel als je gaat bergbeklimmen. Vetten en eiwitten heb je bij een normaal bestaan wel nodig.
Vlees met een beetje mayo mag.
Groet,
Miriam Lavell

Marketing

"waarom werkt dat bij deze lobby niet ?"
Omdat het niet in het belang van de voedselindustrie is als we minder zouden gaan eten. Dus ligt de nadruk bij voedingsadviezen vooral op wat je minimaal moet eten. Ontbijt, boterhammen, tussendoortjes om geeuwhonger te voorkomen. Lolly's waar 0% vet in zit. Alles om ons juist meer te laten eten.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

16-08-2010 om 13:40

Mayonaise

Als ik geen mayonaise mag, hoef ik ook geen patat. Dan zeker met ketchup, yuk!

Nee

Zie het eerdere bericht van tinus. Het is inmiddels veel waarschijnlijker dat het juist de koolhydraten zijn die de welvaartsziekten veroorzaken dan de vetten.
Overigens zou ik niet elke dag mayo nemen. Zo lekker is dat spul nu ook weer niet
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 13:41

Pelle

Pelle:
"In plaats van de patat de mayonaise is geloof ik niet helemaal wat ze bedoelen met koolhydraten weglaten Vet is prima maar ik denk dat ze bedoelen dat je vlees moet eten geen pure mayo "

Maar serieus, dat je dat zo opschrijft, zegt vooral veel over hoe diep het idee van vet=slcht is doorgedrongen.

Vic

Vic

16-08-2010 om 13:43

Slechte dingen

Ik vind dat als je zondigt, je wel iets moet eten wat je écht lekker vindt. Op het werk wordt wel eens vlaai uitgedeeld. Dat vind ik 'hmmm tja', dus neem ik dan niet omdat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Als er 'lekkere' gebakjes zijn, wil ik er 's middags ook nog wel een (maar laat dan mijn evergreen met chocolade liggen).

Katrien

Katrien

16-08-2010 om 13:43

Manda

Ik wil gerust mijn eigen ervaringen vertellen, zodat je het verhaal eens vanuit de dikke kant hoort.

Toen ik 18 was, was ik normaal van postuur. Vrij gespierd omdat ik om de andere dag ging sporten. Ik liep toen makkelijk 15-20 km aan één stuk.

Op een gegeven moment begonnen een aantal zaken mis te lopen voor mij. Mijn manier om daar mee om te gaan, was eten. Veel eten. Doorlopend eten. 's Morgens opstaan en bedenken wat ik die dag ging eten.

Als ik troost nodig had, vond ik die in eten.

Ik verdubbelde, letterlijk, in gewicht op een paar jaar tijd.

Tja, en toen zat ik ermee.

Veel gesprekken met therapeuten leerden me op een andere manier met stress, zorgen, verdriet, ... om te gaan. Zonder over te gaan tot eten.

Maar ja, dat gewicht, dat zat er intussen ook wel aan.

Helemaal mijn eigen schuld overigens, want het gevolg van véél en véél te veel eten.

Ondertussen ben ik 30 kilo afgevallen, maar moet eigenlijk nog véél meer afvallen om helemaal op een 'normaal' gewicht te komen.

Dat is een héél beangstigende gedachte, want dat gaat mij nog héél veel jaren van dieten kosten. Meer jaren dan ik nodig had om het gewicht bij te komen.

Ik heb ondertussen alle mogelijke, en onmogelijke, dieten geprobeerd. Allen, ook koolhydraatarme/eiwitrijke dieten, hadden slechts een tijdelijk effect. Ik heb periodes gehad dat ik amper at en periodes dat laxeermiddelen mijn grote vriend waren.

Mijn lichaam lijkt niet meer te weten hoe om te gaan met voedsel en lijkt helemaal ontregeld.

Ik geef eerlijk toe dat ik het ondertussen bijna heb opgegeven. Ik ben nu bijna 40 en weet niet meer wat te doen om dat gewicht kwijt te raken.

Ik heb al de meest groffe opmerkingen gekregen over mijn gewicht, overigens niet te vergelijken met opmerkingen die rokers krijgen.

Op dit ogenblik eet ik heel normaal. Een ontbijt, een middagmaal, een avondmaal. Zelden snoep. Zelden koek. Af en toe (niet wekelijks) een beetje chips.

Maar ja, dat gewicht, dat gaat er niet op een paar weken af. Dat is een werk van jaren.

En ondertussen mag ik uitgescholden worden, uitgelachen worden, mogen mensen vooroordelen ten toon spreiden, commentaar geven als ik in het openbaar eet (en dan heb ik het nog niet eens over een ijsje of taart of patat, maar een gewone maaltijd).

Gisteren nog, op een parkeerplaats langs de autostrade in Duitsland. Een man, overigens ook in het bezit van redelijk wat extra kilo's, dacht dat ik geen nederlands verstond en stond gezellig wat opmerkingen over mij te maken. Terwijl mijn dochter er bij stond en het ook hoorde.

Ik neem mijn verantwoordelijkheid, ik zal nooit of te nimmer de oorzaak van mijn overgewicht elders leggen.

Maar ik zal ook nooit of te nimmer accepteren dat anderen mij als vuil behandelen omwille van mijn gewicht.

Katrien

Katrien

dat begrijp ik wel, dat hoor ik van andere mensen ook, die opmerkingen zijn vreselijk.

Ik heb dat soort ervaringen over mijn niet westerse afkomst, moet wel zeggen dat ik die vast vel minder heb dan jij, zeker hier in de randstad heb ik er zelden last van.

Katrien

Katrien

16-08-2010 om 14:23

Manda

Het punt is ook dat je, als je overgewicht hebt, of dat nu komt van jarenlang veel te veel te eten (om wat voor reden dan ook) of uit onwetendheid wat gezonde voeding betreft, of omdat je medicatie moest nemen of om wat voor reden dan ook, aan je buitenkant is niet te zien waarom je overgewicht hebt en of je ondertussen (als het om teveel/verkeerd eten gaat) normaal eet.

Aan mij zie je niet dat ik ondertussen de dag begin met twee sneetjes donker zuurdesembrood met wat beleg. En dat ik 's middags het doe met één kleine portie van een gezonde, volwaardige maaltijd. En mijn avondmaal van, meestal, soep, dat zie je ook niet aan mij.

Nee, velen die mij zien, denken gelijk dat ik dus wel heel de dag zit te snoepen, nooit groenten eet, vaste klant ben bij de frituur en wellicht liters cola (of fanta of zo) drink op een dag.

Dat deed ik ooit, maar die tijd is al lang voorbij. Alleen, dat zie je gewoon nog niet.

Ik vind het echt ontmoedigend te weten dat ik dergelijke opmerkingen nog lang zal mogen horen, net zolang tot ik een 'aanvaardbare' omvang heb. Ongeacht hoe of wat ik eet.

Van één ding ben ik vandaag wel tevreden. Gisteren zijn we teruggekomen van onze vakantie en net zoals vorig jaar, ben ik afgevallen tijdens de vakantie. En dat terwijl ik zovelen rond me hoor klagen dat ze iedere vakantie bijkomen (niet veel, een beetje, maar toch).

Nu dat vakantiegevoel blijven behouden...

Katrien

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2010 om 14:43

Katrien e. a.

Een collega van me is het zo'n beetje net zo vergaan. Ze liet vorige week haar trouwfoto zien. Jeetje, wat een leuke slanke vrouw was ze toen. Nu is ze echt heel dik. Ze heeft een maagbandje, eet dus heel weinig, maar afvallen lukt amper. Gelukkig heeft ze een erg vrolijk karakter, maar de veroordelende blikken blijven akelig.
Het vervelende met dik zijn in vergelijking met iets aan je uiterlijk (kleur, iets afwijkends) is dat mensen bij dik zijn uitgaan van 'eigen schuld'. Aan je kleur of een aangeboren 'iets' kun je niets doen. Dat wordt dus waarschijnlijk toch eerder geaccepteerd of gewoon meteen acceptabel gevonden. (Op de mensen na die zelf niet helemaal goed zijn in hun potje door anderen om kleur e.d. af te wijzen.)

Pixel

Pixel

16-08-2010 om 16:16

Tinus, nog over eiwitten

@Tinus, je zegt in reactie op mij 'Dat is wat beperkt. Omdat er meer, en ouder bewijs is voor het idee.' De vereniging tegen de kwakzalverij zegt ook dit, met links http://www.kwakzalverij.nl/1201/Minder_spieren_met_het_dieet_van_dokter_Frank . Ik heb me nog niet ontiegelijk diep ingegraven in het onderwerp, wel zo het een en ander rondgelezen. Ik ben wel benieuwd naar dat oudere bewijs voor dit idee. Wat mij betreft, ik ben er wat huiverig voor omdat extra eiwitten wel belastend zijn voor nierpatiënten en helaas zijn nieren een zwak punt in mijn familie. Wel wat extra eiwitten bij wijze van 'vulling' om geen honger te krijgen vind ik prima en het blijkt voor mij ook te werken. Maar als je niet extra beweegt om te spieren op te bouwen, waar blijven die eiwitten dan? Je bouwt geen spiermassa op met eiwit eten alleen, je zult je spieren toch echt ook moeten belasten.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 16:25

Pixel

Pixel:
"Maar als je niet extra beweegt om te spieren op te bouwen, waar blijven die eiwitten dan? Je bouwt geen spiermassa op met eiwit eten alleen, je zult je spieren toch echt ook moeten belasten."
Spieren zijn de bulk, maar in feite heb je voor alle processen in je lichaam eiwitten nodig, en zijnz e een essentiele bouwsteen voor elke cel.

Ik zal Stryer weer eens opzoeken. In welke kast zou t staa. Hmm...

Pixel

Pixel

16-08-2010 om 16:44

Tinus

You go! Ik weet wel dat eiwit niet alleen nodig is voor spieropbouw, maar dat is wel waar met name dr Frank mee schermt. De spiermassa zou niet verminderen, alleen de vetmassa, door de inname van extra eiwit en weinig koolhydraten. Volgens Katan en anderen klopt die bewering dus niet. Ik wacht in spanning af tot jij de juiste kast hebt gevonden.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2010 om 16:50

Zichtbaar aan de buitenkant (roken)

Zichtbaar aan de buitenkant interpreteer ik niet als "in het openbaar roken". Ik interpreteer dat als: dat iedereen aan je huid/rimpels/tanden/vingers kan zien dat je rookt. Ook als je niet actief aan het roken bent. En die tijd komt, als je door blijft roken.

Tirza

joep

joep

16-08-2010 om 19:41

Southbeach

Voor wie het interessant vindt: Ik doe sinds enkele maanden het southbeach dieet. Dit is het gezonde broertje van atkins, dr frank enz..

Het aardige ervan is, in het kader van bovenstaande discussie over roken vs eten, dat je ook afkickt van de koolhydraten. De eerste 2 weken eet je geen 1 koolhydraat (behalve een enkele uit de groente). Onbeperkt vis, groente, vlees en zuivel. Daarna bouw je het geleidelijk per maaltijd op. Ik kies zelf voor dagelijks 2 stuks fruit erbij, en de ene dag brood bij 1 maaltijd, of aardappels/rijst bij 1maaltijd.
Je bouwt dit wat op, zolang als je af blijft vallen kun je de goede koolhydraten blijven opbouwen. Ik had maar weinig overgewicht, dus was in enkele weken op mijn streefgewicht. Het is echt prettig om te doen. Heb je honger (dat heb je na die 2 weken al maar zelden meer) dan ga je wat halen en ook zoet kan (ik eet bv. graag kwark met D-light slagroom erop, of warme chocomelk met echte cacao en 2 zoetjes.
Gr. Joep

Southbeach (geheel ot)

Ik moet weer denken aan die meneer die ik een tijd geleden sprak en die meldde dat zijn vrouw tegenwoordig het South Park dieet volgde. Ik hoop maar dat ze geen Kenny heet...

Groeten,

Temet

Uitgebalanceerde voeding

Pixel, 'Dat is wat beperkt. Omdat er meer, en ouder bewijs is voor het idee.\' De vereniging tegen de kwakzalverij zegt ook dit, met links http://www.kwakzalverij.nl/1201/Minder_spieren_met_het_dieet_van_dokter_Frank .'
En toch is dat een wat beperkt en bovendien veel te persoonlijk commentaar.
Te beperkt omdat het maar de helft van het verhaal tot kritiekpunt maakt en te persoonlijk omdat dr Frank neergezet wordt als uitvinder van het fenomeen en bovendien promotor van de eiwitshake. Zelf profileert hij zich niet zo.
Eiwitten als ondersteuner van de spiermassa is in de sport een overbekend recept. Met theorethische onderbouwing (niet door dr Frank geschreven).
Voorbeeld http://www.mannen-gezondheid.com/verschil-aerobe-anaerobe-training.html Je vind duizenden van dat soort teksten.
Er zit in dit soort teksten wel een overeenkomst met verhalen over calorieen. Persoon gebruikt x, neemt y in en zou z meer moeten verbranden of minder in moeten nemen om af te vallen.
De theorie lijkt waterdicht, maar blijkt toch niet sluitend. Zie een fenomeen als Leontien van Moorsel die letterlijk op een appel en een ei de tour de France reed en won. Of anders: zie enorme dikkerds die na een maagoperatie niet anders kunnen dan veel te weinig eten en daar gezonder van worden. En dan ook: zie enorme dikkerds die onder begeleiding lijnen (vooral genoeg eten) en toch niet of onvoldoende afvallen. Zie het verschil dat Terpi opmerkte tussen haar kinderen. Kennelijk is het lichaam in staat om al die theoretische tekorten (ook spiermassa voor een topprestatie?), aan te vullen vanuit een onbekende en schijnbaar bodemloze put.
Kennelijk is het allemaal zo logisch niet.
De gedachte dat een dieet succesvol is door vooral genoeg (lees veel) van iets te eten, is eigenlijk geheel in lijn met de voedingsadviezen zoals die al een eeuwigheid bestaan: afvallen van eten. Of het nu groenten zijn, of eiwitten of juist brood en dat drie of zes keer per dag. Eet genoeg, dan val je af.
Het is een raar concept als je het vergelijkt met de ultieme oplossing, die maagoperatie, die vooral gericht is op er alles aan doen om zo min mogelijk te eten.
Ik heb dat dr Frank dieet (of Montignac, Atkins, Southbeach, een pot nat) niet zo begrepen. Ik interpreteer het anders.
Als je moet eten (geeuwhonger) neem dan eiwit. Met als toevoeging: eet er wel voldoende groente bij.
En zo ontstaan ook de vullende maaltijden. Eiwit + veel groente (vergeet de vetten niet, scheutje olijfolie, klodder mayo, verzin het maar).
Pixel:"Maar als je niet extra beweegt om te spieren op te bouwen, waar blijven die eiwitten dan?"
Dat is de hamvraag. Zie Leontien. Waar haalde zij ze vandaan? Montignac had een theorie dat je dat overschot van vetten en eiwitten allemaal weer uitkakt. Behalve als je ze gecombineerd eet met koolhydraten. Koolhydraten zelf zouden ook per definitie opgenomen worden, waarmee het dieet ineens logisch werd: Met koolhydraten voed je je omvang, met eiwitten en vetten voed je het onderhoud van spieren en organen. Nee, ik ken geen onderzoek dat die theorie ondersteunt.
Ik zou geen extra eiwitten eten om af te vallen. Uiteindelijk, zie het effect van de maagoperatie, gaat afvallen alleen door juist minder te eten.
Joep:"De eerste 2 weken eet je geen 1 koolhydraat (behalve een enkele uit de groente). "
Dat doet dat dr Frank dieet ook, al weet ik uit mijn hoofd de periode niet. Je bant de koolhydraten (behalve die uit groente, er blijft ± 40 gram per dag over), maar na een periode voeg je ze weer toe. Stap voor stap. De claim is dat je voor jezelf (persoonlijke waarde) uitzoekt hoeveel je ervan kan hebben zonder aan te komen.
En eigenlijk denk ik dat daar het werkelijke verschil zit tussen personen en wat ze kunnen eten. Ik zei het al eerder: het zou mij niets verbazen als de koolhydratentolerantie te maken heeft met de bacteriele darmhuishouding. Ik kan me ook voorstellen dat die verandert door een ander voedingspatroon.
Groet
Miriam Lavell

Temet

LOL!
Groet,
Miriam Lavell

Maxime.M

Maxime.M

17-08-2010 om 13:09

Tijdje gedaan

Hoi,

Wij hebben het een tijdje gedaan, koolhydraten bannen. Man deed het heel serieus volgens atkins (maar hij moet ook 20kg kwijt) ik deed het wat losser, wilde maar iets van 3 kg afvallen. Dus eigenlijk heb ik alleen brood, rijst, pasta en aardappelen geschrapt. De rest heb ik gewoon gegeten, ben ook niet extra vet gaan eten (wat iedereen altijd klakkeloos roept zodra je het over atkins hebt) en inderdaad ik viel snel af. Alleen ik vond het niet vol te houden en best duur. Het is gewoon makkelijker om even een broodje te smeren, als je geen brood eet tja, wat dan...je moet toch weer wat verzinnen, of het duurt langer om te maken (bordje sla of gekookt eitje met iets) want de makkelijke dingetjes, stukje worst en kaas, wordt je ook zo zat. Verder ben ik dol op spagetti bolognese...tja dat kan natuurlijk helemaal niet meer. En verder de kosten, rijst , pasta en aardappelen zijn goedkope vulmiddelen, die je dus moet vervangen voor extra groenten of vlees.
Oh en toen mijn man het voor de tweede keer probeerde, een jaar later (hij was weer wat aangekomen, maar hij eet ook graag) toen ging het afvallen al wel wat minder, net of je lichaam 'door' heeft dat je de koolhydraten truc gaat toepassen en het toch ineens minder hard gaat dat afvallen.

Maxime

Tussendoor

Poe hee wat veel berichten, ik kan het niet bijbenen...
Ik geef mijn oudste altijd fruit en melk mee naar school. Mijn jongste eet op het kdv aan tussendoortjes fruit en een plakje ontbijtkoek, weet ik. Dus dat valt ook allemaal wel mee volgens mij. Mijn kinderen lopen en rennen (en de oudste fietst ook) ontzettend veel, bewegen zit ook wel goed volgens mij. Mijn jongste van net 3 heeft echt nog een peuterbuikje, mijn oudste van net 7 heeft ook nog wel een buikje, echt anders dan die magere latjes die ik onder de douche zie staan bij zwemles. Maar hij is erg klein voor zijn leeftijd en eet normaal. Hm, lastig hoor. In verhouding is hij dan te zwaar. Straks zal het wel veranderen als hij langer wordt.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-08-2010 om 16:02

Gezond eten

Het eerste waar iedereen nou eens me op zou moeten houden is dat gezeur over gezond en ongezond eten. Er bestaat geen gezond en ongezond eten. Eenzijdig eten kan ongezond zijn (hoeft niet, zie dieten van Inuit en Masai), maar geen enkel voedsel is op zichzelf ongezond. de allergrootste leugen is dat vet ongezond zou zijn. Vet is een eesentiele bouwstof, niet alleen een leveraar van calorieen, maar een heel belangrijke bouwstof (je hersenen bestaan voor een zeer groot deel uit vet). Ook zijn verzadige vetten niet de slechte vetten die men beweren dat ze zijn (http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/nutrition-news/low-fat/ http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.29146v1).

Feitelijk is de voedingsleer nog een wetenschap in de kidnerschoenen, waar veel gespeculeerd wordt, maar waar weinig goed onderzocht , laat staan wetenschappelijk aangetoond is. Het ontbreekt vaak aan elementaire (bio)-chemische kennis bij zogenaamde voedingsdeskundigen en meestal is er gewoon te weinig bekend van de biochemie van het menselijk lichaam om precies te weten wat het effect is van verschillende dieten.

Er zijn wel wat dingen die uit onderzoek steeds duidelijker lijken te worden. Ten eerste, zwaarlijvigheid is sterk toe genomen de afgelopen 50 jaar in de westerse wereld terwijl de consumptie van vet is afgenomen, de consumpite van koohydraten is sterk teogenomen en wel zodanig dat men nu meer kalorieen binnenkrijgt dan vijftig jaar geleden (toen men waarschijnlijk meer nodig had vanwege meer fysieke inspanning http://www.cnpp.usda.gov/Publications/NutritionInsights/insight5.pdf). Kortom, vet lijkt niet de grote boosdoener te zijn de huidige epidemie aan zwaarlijvigheid.
Wat ook een feit is, is dat hoe jonger men overgewicht heeft hoe moeilijker er vanaf te komen is en hoe schadelijker het is. Ook is bekend dat als mensen een laag metabolisme hebben het moeilijk is om dat weer omhoog te krijgen. De beste manier om een laag metabolisme te krijgen is om jezelf uit te hongeren. Daarom komen mensen na een dieet weer snel aan en wegen ze uiteindelijk meer dan voor 't dieet.

Verder verwen je je metabolisme als je veel koolhydraten, en vooral suiker, eet. De energieleverancier in je lichaam is ATP, ATP wordt in je lichaam gevormd uit suikers, daarom zijn ze een snelle en goede energieleverancier. Vet moet eerst in het lichaam worden omgezet in suikers in een aantal stappen, dat kost tijd en moeite zeg maar, dus als je lichaam de mogelijkheid heeft, lees als er voldoende aanbod van suikers is (uit suiker zelf of koolhydraten) dan verbrand het lichaam dat en gaat al het vet linea recta in de opslag. Mensen kunnen ook suikerverslaafd raken, zodra er even geen aanvoer is van suiker, daalt de suikerspiegel, voelen mensen zich wat slap, nemen iets zoets etc. Wat nodig is is dat je metabolisme gewoon is vet te verbranden, dit krijg je natuurlijk alleen voor elkaar als er genoeg vet in je voeding zit en niet als je tien keer op een dag iets zoets snoept.
Recent onderzoek lijkt er op te wijzen dat het ook belangrijk is om een goed ontbijt te hebben rijk aan vet, eiwit en arm aan koolhydraten, om zeg maar je lichaam voor de dag in de vetmodus te zetten.

Kort gezegd komt 't erop neer dat je lichaam het liefst erg lui is en de makkelijkste brandstof gebruikt (koolhydraten) en alleen vet als dat nodig is. Een goed dieet zou dus niet gericht moeten zijn op het aanbieden van zo weinig mogelijk kalorieen, maar juist op het veranderen van je metabolisme.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

17-08-2010 om 16:17

Mayonaise (wie is er niet groot mee geworden.)

"iedere dag vlees met een schep mayo, is dat dan weer niet ontzettend slecht voor, zeg, je hart? "

Vet is helmaal niet slecht voor je hart, zelfs van verzadigd vet is nooit goed aangetoond dat het slecht voor je hart is en zijn er studies gedaan die geen enkel verband aan tonen. Van onverzadigde vetten wordt zelfs door iedereen aangenomen dat ze goed zijn voor hart en bloedvaten en laat nou juist mayonaise vol zitten met onverzadige vetten, Omega-3 vetzuren etc...

Mayonaise ongezond? Onzin!

Fritessaus daarentegen, vol met koolhydraten en met minder vet, je kunt beter echte mayonaise eten.

liora

liora

17-08-2010 om 19:52

Mark

Lijkt me onzinnig te stellen dat mensen steeds dikker worden en steeds minder vet en meer koolhydraten eten, dus dat koolhydraten de boosdoener zijn.

De vraag is: wat eten mensen die zwaarlijvig zijn? Waarom alle mensen op een hoop gooien?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Heidi

Heidi

18-08-2010 om 05:50

Yvonne lemmers

Is een dieetiste en heeft 2 boeken geschreven : Grip op Koolhydraten (1 is een kookboek met lekkere recepten, het ander is hoe je op gewicht moet komen en kan blijven)

Ik was ook bezig met Dr Frank, maar had geen zin in shakes en elke dag een mailtje met daarop een simpel recept. Dus verder gezocht en ik kwam bij Yvonne Lemmers uit.

Ik zie het ook niet als een dieet maar als een levenswijze. Ook zij zegt dat vet niet fout is maar goed, met vet loopt alles gesmeerd zoals je spieren en gewrichten.

Bij haar programma (zoals zij het noemt) heb je elke dag je koolhydratenuurtje zodat je toch gewoon sávonds met je gezin kan mee eten, maar dit moet je wel in 1 uur doen, op die manier kan je je lichaam voor de gek houden met koolhydraten, ga je langer dan 1 uur je volstoppen met koolhydraten, dan gaat je lichaam weer meer insuline aanmaken, en als je dit teveel aanmaakt wordt je juist weer dikker.

Alle lightproducten en zoetstoffen zijn juist dikmakers stelt ze, die zijn rijk aan koolhydraten.
Tijdens je koolhydratenuur moet je je niet ineens volproppen met friet oid, maar een balans zoeken, en tijdens dat uur het liefst ook fruit

1/4 eiwitten/vetten, 1/4 groente, 1/4 fruit en 1/4 overige koolhydraten.

Er staan heerlijke recepten in, wel is het idd zo dat een broodje snel gesmeerd is, maar dit is een keuze die je maakt, ik was de eerste week 4 kilo kwijt, daarna ben ik 2 weken met vakantie geweest en heb ik er niet echt op gelet, en ben ik gelijk gebleven, nu ga ik weer werder en elke dag gaat er iets van af. Het werkt echt hoor, en het is hartstikke gezond en geen crashdieet oid.
Je gaat je op den duur ook beter voelen, energieker, je huid wordt mooier etc etc. Ik vind haar boeken echt een aanrader. (en nee ik heb geen aandelen !)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.