Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaat niet over jou

Liora, Mark heeft het niet over jou en jouw gewichtstoename in de afgelopen 15 jaar. Hij heeft het over de westerse bevolking, het veranderde voedingspatroon in de afgelopen 50 jaar en daarbij de algemene toename in gewicht.
Daarmee is dus niet gezegd dat jij vandaag veel meer koolhydraten eet dan 20 jaar geleden. Hooguit dat ook jij (net als iedereen) meer koolhydraten gebruikt dan mensen 50 jaar geleden deden.
Groet,
Miriam Lavell

Zolang het werkt

Heidi:"Ik was ook bezig met Dr Frank, maar had geen zin in shakes en elke dag een mailtje met daarop een simpel recept."
Ik heb nog geen enkele tekst gezien waarin het gebruik van shakes wordt aanbevolen. Ik heb wel van mensen gehoord dat ze liever shakes gebruiken dan vlees of ei eten (net zo makkelijk als een boterham).
De rationalisatie bij het gebruik van dit soort producten doet iets waar Manda het al eerder over had. Die deelnemers maken van de voorschriften letterlijke wet en maken gehoorzaamheid tot op de gram het doel. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid voor het slagen volledig bij het dieet. Niet bij hen zelf (ik doe toch wat het dieet zegt!).
Eigenlijk moet je natuurlijk gewoon op het oog voeren ongeacht voorschriften. Als het bij jou (of je kind) niet werkt, moet je kennelijk minder. Het is verstandig om daarbij de verhoudingen in de gaten te houden, maar het letterlijk opvolgen van een dieet (alles opeten tot op de gram) is gedoemd te mislukken omdat dieten nu eenmaal uitgaan van meer algemene getallen en niet van je persoonlijke activiteiten, stofwisseling en lichaamshuishouding. Daar bestaan ook geen cijfers van. Dat moet je zelf ontdekken. Al doende.
Heidi:"Alle lightproducten en zoetstoffen zijn juist dikmakers stelt ze, die zijn rijk aan koolhydraten. "
Heb je dat wel eens nagekeken? Zie http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/?q=M&p=2
Cola light bevat 0,3 gr koolhydraat per 100 gram. Halvolle melk 4,8. Maar inderdaad: magere melk bevat meer (5,1) en volle melk minder (4,3). Liever volle melk dan magere dus, maar nog liever Cola light (getver, doe mij maar een kopje thee).
Heidi:"1/4 eiwitten/vetten, 1/4 groente, 1/4 fruit en 1/4 overige koolhydraten."
Hm. Ik vind het veel koolhydraten. De helft (of meer) namelijk (in groente zitten ze ook).
Heidi:"Het werkt echt hoor, en het is hartstikke gezond en geen crashdieet oid. "
Zolang het werkt is het oke. Je kunt trouwens op die manier ook zelf een dieet ontwikkelen. Het kleurendieet (rode en groene dagen), het een voor een dieet (loop 6 keer naar de koelkast ipv in 1 keer alles meenemen), het gebed zonder eind dieet (bid tussen elke hap). Verzin het maar.
Groet,
Miriam Lavell

Lady Grey

Lady Grey

18-08-2010 om 10:00

Dr frank en samenvatting

Ik ben tien kilo te zwaar en ik voel me een dikke olifant, dus er moet wat af.

Maar dr. Frank heb ik een tijdje meegelezen en die kan hier niet, anders ben ik de hele dag op zoek naar vervangers van noten, pinda en ei (dieten met voedselallergieen in huis is dus onhandig).

Ik hou me vooral maar bij de samenvatting van Jennifer Aniston: eat less shit. Eigenlijk hetzelfde als het VDH-dieet.

Een reactie nog op degene die nu dik is omdat ze vroeger veel sportte en matig at: dat vind ik eigenlijk wel zielig, hebben je ouders vroeger zo goed gehandeld, volgens de huidige regels, wordt je alsnog te zwaar. De vraag rijst bij mij op op veel sporten voor niet te dikke kinderen dus wel nodig is/goed is.

Maar ik zal mijn te magere (en niet groeiende) zoon dus maar veel koolhydraten voeren, liefst veel tussendoortjes geven etc, voorzien van veel vet (roomboter op brood) en dan maar hopen dat er wat bij komt, in de lengte of in de breedte. (1.20 m bij bijna 8 jaar en 21 kilo....) Ander probleem, ander onderwerp

fladder

fladder

18-08-2010 om 11:14

Dietiste

"Als Miriam, Tinus én Mark het eens zijn over vet en koolhydraten ben ik geneigd te denken dat het wel waar MOET zijn. "

Ik heb gisteren het hele verhaal voorgelegd aan de dietiste. Zij heeft het afgedaan als onzin. Een mens heeft gewoon koolhydraten nodig. Niet teveel natuurlijk, maar koolhydraatarm of -loos is op de lange termijn niet goed voor je lichaam, al val je er misschien geweldig van af.

En ondertussen weet ik niet meer waar ik aan toe ben, terwijl mensen gewoon blijven wijzen naar dikke mensen: eigen schuld, obese bult.

Moderne zittende mens

Fladder:"Een mens heeft gewoon koolhydraten nodig."
Nou, nee. Of althans: de hedendaagse westerse mens hoeft het niet speciaal in het menu te verwerken en heeft voldoende aan wat er al in groente zit. Het wordt anders als die mens gaat sporten of bergbeklimmen.
Fladder:"Niet teveel natuurlijk, maar koolhydraatarm of -loos is op de lange termijn niet goed voor je lichaam, al val je er misschien geweldig van af. "
Ik ken geen enkel koolhydraat-arm dieet dat je de rest van je leven het totaal bannen van koolhydraten voorschrijft. Uiteindelijk, na een periode van enkele weken (verschilt per dieet) is het de bedoeling dat je wel weer een beetje koolhydraten erbij neemt. Stap voor stap, kleine beetjes meer. En goed op de weegschaal letten. Als je niet meer afvalt dan is dat wat je kunt hebben. Wil je blijven afvallen, dan doe je verhoudingsgewijs ietsje minder van alles.
Gloria:"Heb je ook gevraagd waaróm het niet goed zou zijn? Wat gebeurt er dan met je lichaam?"
Dat zou ik eigenlijk ook niet weten. Wielrenners krijgen hongerklop als ze te weinig koolhydraten eten. Spierverzuring dus? Voor de moderne zittende mens zal het nog wel even duren voordat er wat gebeurt. Orgaanschade lijkt me in ieder geval geen gevolg.
Zie ook http://www.mannen-gezondheid.com/koolhydraten.html
"Dan speel ik liever weer op safe en laat het vet staan."
Maar dat is nu juist het pijnlijke misverstand. Zie http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/artikelen/2639/pas-op-voor-te-weinig-vet-in-je-voeding
Wat ben jij, een sportmens of een moderne zittende mens? Indien dat laatste, dan kun je beter koolhydraten laten staan (ze zitten vanzelf genoeg in groente) en vet blijven eten.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 11:54

Jee

Jee, ik zit met verbazing dit draadje te lezen (dacht dat het over politiek ging maar het gaat over eten, haha).
Sorry, maar ik vreet me lens aan de koolhydraten. En de rest van het gezin ook. Pasta, brood, aardappelen, bananen, rijst. Ja, ook koekjes. Dit smakelijke dieet vullen wij aan met kaas, ijsjes etc. Ook nog ruim voldoende groente en wat fruit. En wij zijn niet te zwaar, geen van allen, sterker nog, de kinderen zijn prachtig gespierde spijkertjes.
Op vakantie in Frankrijk ben ik geschokt geraakt door de hoeveelheid dikke mensen. Vooral Fransen, ook Nederlanders. Zelf ben ik op vakantie een paar kilo verloren, lekker veel stokbrood gegeten daar. Met jam erop, jammie, koolhydraten!
't Is toch van de gekke dat we een paar jaar geleden allemaal moesten afvallen op manier A en dat nu manier B (conform dit draadje) opeens het walhalla is. Dat je geen Marsen moest eten wisten we overigens 30 jaar geleden ook wel....

liora

liora

18-08-2010 om 12:09

Miriam

Je snapt niet wat ik bedoel. Ik begrijp dat het niet over mij gaat, komt er wat belerend uit bij jou.

Ik bedoel: het kan toch dat alle mensen gemiddeld meer koolhydraten en minder vet zijn gaan eten en gemiddeld dikker zijn geworden.

Maarrrr het zou kunnen dat wanneer je inzoomt op de groep echte dikke mensen, deze wel degelijk veel meer vet eten dan gemiddeld?

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dat kan

Liora:"Maarrrr het zou kunnen dat wanneer je inzoomt op de groep echte dikke mensen, deze wel degelijk veel meer vet eten dan gemiddeld?"
Dat zou kunnen, maar dat is niet gevonden. Althans, dikke mensen eten vaak sowieso meer, maar het aandel vet in het menu is kleiner geworden en het aandeel koolhydraten groter (magere melk ipv volle bijvoorbeeld).
Guinevere:"Sorry, maar ik vreet me lens aan de koolhydraten. En de rest van het gezin ook. "
Dat kan prima. Koolhydraten hebben in beginsel een vrij directe relatie met bewegen. Met al het bewegen. Dus ook het geen vijf minuten stil kunnen zitten. Kennelijk zijn jullie, wel of geen sport als hobby, voldoende druktemakers om die koolhydraten ook meteen op te maken.
Voor te dikke mensen geldt dat niet. Die bewegen te weinig in relatie tot de koolhydraten inname. Maar gezien het veranderde voedingspatroon de afgelopen 50 jaar kun je ook zeggen dat ze gewoon teveel koolhydraten eten.
Koolhydraten zijn niet slecht voor je. Wie zich er een bult aan eet en toch niet te dik is, die gebruikt het kennelijk. Een ander probleem is dat ook veel slanke mensen te weinig vetten eten. Dat levert tekorten op. Zij zouden toch beter koolhydraten kunnen verruilen voor vetten om de tekorten op te heffen en tegelijkertijd niet aan te komen.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 14:15

Lol miriam

Haha, heeft zo'n ADHD-achtige familie toch weer een (verbrandings) voordeel!
" Een ander probleem is dat ook veel slanke mensen te weinig vetten eten. Dat levert tekorten op. Zij zouden toch beter koolhydraten kunnen verruilen voor vetten om de tekorten op te heffen en tegelijkertijd niet aan te komen." < Guinevere neemt nog een hand pinda's>

Ooievaar

Ooievaar

18-08-2010 om 14:22

Dieetiste en hoe je lijf reageert = wat dingen

Ik maak ernstig bezwaar tegen het dedain van de dietiste van Fladder. Wat me aan dietisten tegenstaat is dat ze van ALLES wat zij niet doen, zeggen dat het niet deugt. Wat ze er nooit bij vertellen is dat wat zij wel doen OOK NIET WERKT. Kijk maar op straat. En een dietiste is wel een stuk duurder dan andere methodes die werken met regelmatig contact en die effectiever zijn, zoals Weight Watchers. Je ziet de kosten van de dietiste alleen niet, want vaak betaalt de verzekering. Voor algemene voorlichting hoef je ze ook niet te hebben, wat zij vertellen, zegt het voedingscentrum ook. Misschien zijn ze nuttig voor specifieke ziekten waarbij een aangepast voedingspatroon noodzakelijk is. Maar voor afslanken vind ik ze zo onderhand overbodig.
Hier gegeten volgens Yvonne Lemmers met het koolhydratenuurtje. Dat heeft inderdaad effect op je lijf. Symptomen hier: heel droge mond, dat is logisch want koolhydratenvertering begint al in het speeksel. Eet je koolhydraten dan maak je speeksel aan. Een groot deel van de dag geen koolhydraten geeft dus de sensatie van een droge mond en een soort dorstgevoel. Na een dag of twee zakt dat. Verder plassen, plassen, plassen en zo heel veel vocht kwijtraken. Dat houdt ook op na een dag of twee, dan ga je weer in je "normale" frequentie. Sporten bleek met dit regime niet mee te vallen. Ik was gewend om een stuk fruit te nuttigen en dan tussen de 7 en 10 km te lopen in een tempo van krap 10 km per uur. Het was al mijn ervaring dat elk voedsel dat geen fruit was, altijd op ging spelen tijdens joggen. Op een vezelcracker met vleeswaren bleek het inderdaad veel minder te gaan, uiteindelijk bleek duursporten mogelijk na een ontbijt van tomaat met een stukje zachte geitenkaas. Overigens begon Miriam over die wielrenners die een koolhydratenvoorraad nodig hebben. Ik heb gehoord dat ook (duur)sporters wat afstand nemen van de borden pasta en dat ook zij wat meer eiwitten zijn gaan eten. En bij elke duursport is het na ruim een uur afgelopen, als je dan niet iets eet of anderszins suikers tot je neemt. Zegt een (gediplomeerde) sportinstructeur mij. Als ik verder wil dan 10 km moet ik inderdaad 2 druivensuikertabletjes of zo meenemen, dan maak ik meer kans dat dat ook gaat lukken zonder dat ik met loden benen af moet haken (qua hart/longen is meer dan 10 km geen probleem, je kachelt gewoon door).
Ook had ik de eerste veel-minder-koolhydraten dagen flink last van mijn darmen en buikpijn. En toen ik na een tijd toch eens een glaasje wijn nuttigde, werd ik van 1 glaasje nog net niet straalbezopen maar toch wel behoorlijk vrolijk.
Na een kleine week waren alle klachten verdwenen en voelde ik me inderdaad een stuk fitter. En het gigantische voordeel is dat je je dieetdag met veel minder honger doorkomt. Heerlijk. Toen ben ik nog overgeschakeld op een dr Frankregime maar dat vind ik te moeilijk. Ik mis het fruit te erg, want daar ben ik dol op. Nu rommel ik rond op een regime van wel fruit, weinig tot geen brood, heel weinig of geen aardappels, rijst en/of pasta en als snoep een handje noten of een blokje kaas. Dat bevalt heel goed, ik blijf daarmee prima op gewicht, maar ik val ook niet verder af. Ik wil echter binnen afzienbare tijd nog een paar kilo's kwijt zijn, dus ik overweeg om toch nog weer een tijdje over te schakelen op nog minder.
Ik vind dat het bij mij wel werkt, maar je merkt ook dat je lijf inderdaad om moet schakelen en ik ben niet deskundig genoeg om te beoordelen of iedereen zomaar zoiets kan gaan volgen. Het is een soort pre-landbouw dieet (behalve de zuivel dan), en wij zijn al wel een hele tijd gewend aan het eten van zetmeelrijke gewassen zoals granen.

fladder

fladder

18-08-2010 om 18:25

En zo kunnen we nog wel uren door blijven gaan

Ooievaar: waarom zou jouw gediplomeerde sportinstructeur beter weten dan mijn minstens zo gediplomeerde dietiste?

Ik doe al 20 jaar weightwatchers. En ik ben nog steeds baggervet, ben zelfs fors meer baggervet dan 20 jaar geleden, al ben ik sinds zomer vorig jaar wel weer minder extreem dan 10-15 jaar geleden. Ik heb alle trends meegemaakt en aan veel meegedaan, uit angst "zie je wel, eigen schuld" te horen. Modifastdieet (moest van de dokter, viel 5 kilo af en kwam er 15 bij). Brooddieet (geen gram afgevallen). Ik kreeg van dezelfde huisarts die me modifast voorschreef Ponderal, een medicijn dat enkele jaren later werd verboden. Ik heb vetloos gegeten omdat er toen zo'n campagne liep en "alle wetenschappelijke onderzoeken" zeiden dat vet slecht was. Ik heb Southbeach gedaan en verdomd, ik viel wat af, maar na enkele weken viel ik een paar keer flauw en moest ik stoppen (en kwam prompt het dubbele weer bij). Ik heb Montignac gedaan, viel enkele kilo's af en stopte toen. Heb mezelf volgens het "vreet de helft"-principe uitgehongerd, viel geen gram af, kwam alleen maar aan, maar ja, "ze" roepen allemaal dat "je gewoon minder moet eten", en je wil alles proberen om een keertje normaal te worden...
Sinds pakweg 20 jaar ga ik toch telkens weer terug naar de Weight Watchersmethode omdat die je confronteert met elke hap die ik eet en veel inzicht in je eetpatroon geeft.
Desalniettemin ben ik nog steeds vet. Het soort vet dat door bepaalde mensen op straat wordt nagekeken, want ja, dat kan toch niet gezond zijn en ze zullen het er zelf wel naar maken, je moet gewoon minder koolhydraten eten, en gewoon de helft vreten, en vooral meer bewegen.
Toen ik afgelopen winter las dat iemand met postlopen 20 kilo is afgevallen, heb ik direct gesolliciteerd. Ik kwam echter 2 kilo aan...
Ik snoep niet, drink geen frisdranken, en toen wij vorige week met ons drietjes een frietje gingen eten zei oudste achteraf: mam, ik voel me best schuldig, dit is geen gezond eten...

Wij bezoeken alle drie een dietist, omdat mijn kinderen geen verzadigingsgevoel hebben (leuke bijwerking van asperger) en goed moeten leren wat wel en niet kan. We hebben braaf telkens onze eetlijsten afgegeven (incl. het stoute frietje van zaterdag en het ijsje op vakantie) en een paar leuke eye-openers gekregen. N.a.v. zo'n eye-opener (dat je bijv. aardappelen best eens mag vervangen door een gezond gevulde wrap) stelde ik voor zo'n wrap van omelet te maken (immers: eiwit moet anno 2010, en zo'n wrap is allemaal koolhydraat), maar dat werd met klem afgeraden, want je hebt je koolhydraten net zo goed nodig (ik ben even kwijt waarom), net als vet (ja, dat weten ze gelukkig ook), maar de huidige tendens is teveel eiwit en op den duur kan dat schade aanrichten. Ik geloof dat ze daarbij de nieren noemde, maar dat weet ik niet zeker.

Maar goed, jullie weten het allemaal zo geweldig te vertellen. Ik ben altijd al te vet geweest, heb altijd braaf gedaan wat anderen zo goed meenden te weten, want wetenschappelijk bewezen, want zij hadden het van een gediplomeerde deskundige, bla bla bla. Ik heb net genoeg hersencellen om zelfstandig te bedenken dat snoepen en snackbar niet zo verstandig is en ik kan gelukkig makkelijk zonder. Desalniettemin kom ik, na aanvankelijk spontaan!!! 20 kilo te zijn afgevallen, al meer dan een jaar niet meer lager op de weegschaal.

Ik roep ook overal: mits iemand mijn kinderen opvangt wil ik me beschikbaar stellen aan deskundigen, die hun gewéldige ideeën op me uit willen testen (geen crashdiëten, poederzakjes of andere truukjes die nooit een leven lang vol te houden zijn). Met 24/7 camerabewaking, want dikke mensen hebben het altijd aan zichzelf te wijten, en als ik opnieuw niet afval moeten ze toch kunnen zien dat ik niet stiekem zit te snaaien met meegesmokkeld eten.

De beste stuurlui staan nog altijd aan wal, dat bewijst dit topic maar weer. Of mijn diëtiste gelijk heeft? Ik weet het niet. Maar ik loop nog steeds rond met een vieze hangpens, walg van dat rotlijf, heb er werkelijk alles voor over om een beetje meer normaal te worden (een operatie mag ik helaas niet wegens extra risico) en ik weet het ook niet meer.

Ik heb al eens eerder gezegd: vergeet de invloed van medicatie niet. Prednison is al zo oud als wat, maar medicatie zoals antidepressiva en middelen als RIsperdal zijn ook berucht, en worden veel vaker voorgeschreven dan vroeger, toen men minder dik was. Zou er misschien toch een verband zijn tussen bepaalde medicatie die vaker wordt voorgeschreven, en obesitas...?
Nee. Het is makkelijker om te wijzen naar de dikkerds. "Jij bent dik, je moet gewoon wat meer dit en wat minder dat." En dat "dit" en "dat" wisselt elke 5 jaar opnieuw, ondanks allerlei prachtige wetenschappelijke onderzoeken. Over de vette ruggen van diezelfde dikkerds heen.

dc

dc

18-08-2010 om 19:29

Fladderbeestje

"Maar ik loop nog steeds rond met een vieze hangpens, walg van dat rotlijf, heb er werkelijk alles voor over om een beetje meer normaal te worden (een operatie mag ik helaas niet wegens extra risico) en ik weet het ook niet meer. "

Paar dingen, misschien moet je proberen te stoppen je lichaam als de vijand te zien. Zij zorgt er wel voor dat je elke dag er weer bent! Ik heb mezelf toen ik boulimia had (nu al meer dan 10 jaar genezen) gerehersenspoelt. Het heeft me ruim een jaar geen tv en geen tijdschriften lezen gekost, maar het heeft wel geholpen. Niet om af te vallen, maar om me mentaal beter te voelen. (mijn doel was ook niet meer afvallen, maar leren met mezelf te leven, en dat gaat nog steeds goed, al ben ik zo'n 10 kilo te zwaar)

Ten tweede, "de mensen" kun je nooit opvoeden. Die hebben altijd wel een mening. Fijn voor ze.

Ten derde, ik vind het echt erg om zoveel zelfhaat te lezen en te zien hoeveel verspilde energie je in dat hele afvalgedoe gestoken hebt! Is het nu niet tijd om een beetje lief voor jezelf te zijn? Ik vind van wel! (wat je er ook aan hebt...)

Fladder

Wat mij opviel, was dat als je te weinig at, bij de WW, dat je dan ook makkelijker groeit.

Dus te weinig eten is ook niet goed

fladder

fladder

18-08-2010 om 19:39

Geen zelfhaat hier. Ik vind mezelf prima in orde en mijn lichaam is misschien niet mooi en werkt ook niet zoals het hoort, maar ik kan er zelf wel mee leven.

Maar als je dag in, dag uit hoort, leest, ziet, hoe mensen denken over mensen zoals ik... Lees OOL er maar op na. EN dan hebben we het niet over een maatje of 10 kilo meer, maar over een maat 48/50 (is 56 geweest, toen kon ik echt amper over straat zonder gegniffel te horen of die blikken te zien, en echt, ik droeg geen te strat shirt of joggingbroek!).

Is het echt twee voor twaalf in Nederland, begint dit topic. En het gaat over mensen zoals ik, die méér dan een maatje of 10 kilo teveel hebben. Ze Moeten Gewoon Meer Bewegen, Ze Moeten Gewoon Minder Eten, of Anders (en dat Anders verandert elke 5 jaar).

Dik is vies, dik is lui, dik is eigen schuld, dik wekt walging op (lees dit topic maar terug).

Mensen die me op OOL misschien een leuk mens vinden, zullen afkeuring voelen als ze me op straat zien lopen. Desalniettemin ben ik nog steeds dezelfde Fladder. Gek he...?

dc

dc

18-08-2010 om 19:49

Fladder

Ik weet het, mensen hebben altijd wel een mening, en als je je aangesproken voelt, dan sta je heel erg open voor kritiek. Ik had hetzelfde, en had (achteraf gezien) gewoon een normaal postuur (al ben ik vrij groot en fors, maar dat zal geen enkel dieet veranderen).

"Mensen die me op OOL misschien een leuk mens vinden, zullen afkeuring voelen als ze me op straat zien lopen. Desalniettemin ben ik nog steeds dezelfde Fladder. Gek he...?"

Onderschat je eigen pr hier niet! Zodra ik nu iemand zie die erg dik is, dan denk ik aan wat jij allemaal hebt verteld op dit forum, en zie ik een persoon! Je hebt me van een heleboel vooroordelen verlost.

fladder

fladder

18-08-2010 om 19:52

Mien

Dat weet ik ook alweer jaren. Maar "men" roept het toch nog steeds, kijk maar naar borrelpraat-uitroepen als "doe het vreet-de-helft-dieet". Ik ben halverwege of eind jaren 80 met WW begonnen en toen heb ik het wel afgeleerd. Maar het was al te laat, vrees ik.

Oh ja, nog even dit (niet voor Mien alleen

Kan één van de wijsneuzen hier verklaren waarom ik tijdens mijn zwangerschappen wél moeiteloos 10-15 kilo afviel zonder minder/anders te eten? (had zelfs geen zwangerschapsmisselijkheid).
Want, net als met mijn regelmatig terugkerende opmerkingen over de medicatie die steeds vaker en massaler wordt voorgeschreven, nog nooit een antwoord gekregen op dit soort raadsels. Blijkbaar ligt dat toch iets te moeilijk en is het makkelijker om te blijven roepen "fout/teveel eten, te weinig beweging".

Echt, ik wálg van die hele "wij weten het zo geweldig goed"-houding!!! Er zijn ongetwijfeld hordes dikkerds die verkeerd eten en/of te weinig bewegen, maar in de jaren zeventig had je ook al chips, koek en zoete limonade en begin jaren zeventig werd er al aan de alarmbel getrokken wegens steeds meer hart- en vaatziektes en moesten we allemaal gaan fietsen en trimmen. Maar zo'n obesitas-explosie als nu was er niet.
En we kennen allemaal de mensen die allesbehalve gezond eten en toch op gewicht blijven (tja, dichtslibbende aders zie je niet). Maar hoe komt het dat het pas de laatste 10-15 jaar zo gigantisch uit de hand loopt? Zou dit alleen maar aan eten en bewegen liggen, of zou er meer aan de hand zijn?

En kan iemand ook vertellen waarom de inzichten telkens weer veranderen? Kaas moet, kaas mag niet meer, kaas mag met mate... Of drie bekers melk per dag naar melk is eigenlijk niet zo gezond? Het ei dat zo slecht was voor de cholesterol en nu opeens weer mág? Kool moet lang koken anders verteert het niet, oh nee, foutje...! Eet meer vette vis, oh nee, er zit kwik in? Vet is slecht, oh nee, koolhydraten zijn slecht en vet moet juist!

Vind je het gek dat de mensen het niet meer weten, zelfs als ze de chocoladerepen en de koeken en de snackbar negeren?

Het wordt hoog tijd dat er eens onderzoek wordt gedaan naar andere factoren. In mijn geval bijvoorbeeld: medicatiegebruik en de gevolgen daarvan (wat vroeger werd ontkend, staat nu in de bijsluiter, maar het wordt nog steeds algemeen ontkend door de dames en heren medici).

fladder

fladder

18-08-2010 om 19:54

Dank je. Ik had dat niet eens zo bedoeld, maar het doet me goed om te lezen. Is het misschien toch nog ergens goed voor, mijn boosheid en frustratie

Asa Torell

Asa Torell

18-08-2010 om 20:57

Net als dc

Mijn kijk op dik zijn is ook veranderd door de bijdragen van fladder en katrien aan discussies op OO. Ik had daarvoor bijvoorbeeld geen idee hoe hardnekkig het probleem kon zijn zodat je met 'gewoon' eten (wat dat ook wezen moge) ook helemaal niet meer afvalt.

Asa Torell

Asa Torell

18-08-2010 om 21:10

Koolhydraten en vroeger

Ik begrijp het verhaal over toename van gewicht door toename van koolhydraatconsumptie niet zo goed. Tenslotte aten onze overgrootouders bijna niets anders dan koolhydraten toch? Denk maar aan de aardappeleters! Al die eiwit- en vetrijke voeding zoals vlees, zuivel, eieren was tenslotte heel erg luxe - zoals nog steeds in een groot deel van de wereld overigens.
Dus waren mensen heel lang geleden dikker en is er in de jaren dat vlees etc voor het eerst goedkoop werd een minimum geweest in het gewicht, of is er toch iets anders aan de hand?

Fraz

Fraz

18-08-2010 om 21:43

Weet het ook allemaal niet

denk dat mensen vroeger veel koolhydraten aten maar ook veel meer dagelijks bewogen. Veel meer lichamelijk werk, niet met de auto maar lopend of de fiets etc. Ook had je naast je drie maaltijden geen extraatjes.

Tis allemaal erg lastig en erg moeilijk precies aan te geven waar het door komt dat er veel meer mensen zijn die fors overgewicht hebben. Ik vind het vooral jammer als ik kinderen zie met fors overgewicht omdat ik weet dat zij hun leven lang moeite zullen hebben met op redelijk normaal gewicht te blijven en dat hun lichaam al op zo'n jonge leeftijd extra belast wordt.

Ik ben eigenlijk tot mijn 30-35 altijd erg slang (bijna mager) geweest en heb daardoor slechte eetgewoontes ontwikkeld. Ik snoepte erg veel en dat is nu nog mijn valkuil. Nu blijven die extra caloriën wel plakken en daardoor kom ik elk jaar weer wat meer aan en nu moet ik dus wel 10-15 kilo afvallen en dat vind ik knap lastig.
Laat staan dus als je veel meer moet afvallen en je lichaam snel de neiging heeft om op spaarstand te gaan staan.

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 21:54

Fladder

Jouw bijdragen hebben mijn kijk op te zware mensen ook behoorlijk veranderd. In plaats van het "eigen schuld, dikke bult" gevoel heb ik nu een ander gevoel, namelijk dat die persoon vermoedelijk niet voor zijn lol zo zwaar is. En wie weet net 10 kilo is afgevallen.
Ik moet wel zeggen dat veel van de te zware mensen in mijn omgeving flink aan het jojoën zijn. Het ene dieet na het andere. En per saldo worden ze alleen maar dikker, zodra ze weer stoppen.
Bij jou, Fladder, zal het wel zo zijn dat je metabolisme grondig verstoord is door het jarenlange medicijngebruik. Daar gaat je lijf gek van doen. Enne...die 2 kilo sinds het postbezorgen, dat zijn spieren natuurlijk. Die wegen meer dan vet! Overigens, toen ik jou IRL zag, vond ik je helemaal niet zo'n "olifant". Maar ook niet zo slank.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-08-2010 om 22:04

Hm, tja

Er zijn wel vaak dit soort draadjes op OO. En ik zie ook een zeker voortschrijdend inzicht Zelf eet ik gemiddeld momenteel ongeveer 900kcal per dag. Zo een keer per week wat meer. Niet om af te vallen maar om gewoon simpelweg op gewicht te blijven. En eisen stellen aan wat ik dan precies eet doe ik niet teveel, want er is al zoveel dat ik niet kan eten, het moet wel een béétje leuk blijven. En nee, ik ben niet dik, ik heb een gewoon gezond BMI. Heb ik ook nog wat gezonds. Maar dat komt me bepaald niet aanwaaien en dat is níet leuk. En waarom het zo is? Niemand die het weet.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-08-2010 om 22:09

Oh ja..

.. en wat wilde ik nou eigenlijk zeggen (behalve gewoon even klagen): schijnbaar is het geen optelsom. Niet van calorieën, niet van koolhydraten. Er komt ook gewoon mazzel, aanleg en allerlei nog volkomen onverklaarbaars bij kijken.

Fladder

ik herken wel veel in jouw postings, voor wat betreft overmatig eten: dat heb ik ook nooit gedaan.

inmiddels ben ik te zwaar (maat 46 48) en heb ik diabetes type 2..(helaas kan ik niet veel bewegen dankzij een paar kwaaltjes, dus sporten lukt niet)

Mijn hoop is gevestigd op http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/2007-1-p19-24.pdf

Ik denk dat dit een grote rol speelt je aanleg om dik te worden en het metabolisme..

Intussen kun je gelukkig wel veel beter slagen met kleding in de grotere maten (nu zelfs gemakkelijker dan toen ik in maat 44 rondhuppelde)

Dus ik zie er (al zeg ik het zelf) meestal wel leuk uit! En wie zich eraan stoort, die mag een dag, of vooruit, een halve dag in mijn schoenen hobbelen en dan hebben we het er nog eens weer over..

Er zijn belangrijker dingen dan je gewicht. Vaak zijn het de mensen die geen benul hebben van wat het is om dik te zijn (of altijd op je eten te moeten letten) die een Mening hebben.

Als je slank bent en blijft, probeer je dan maar eens voor te stellen hoe het is, op een feestje..

Dát lijkt me vooral zo zalig, niet na te hoeven denken of je iets zult nemen of niet..

En dan niet eens om de Mening van een ander, maar gewoon omdat het zo zalig relaxt is, niet van iets fijns (lekker eten/drinken)iets moeilijks hoeven maken omdat je je geen zorgen hoeft te maken om die weegschaal..

Natuurlijk zul je dan best wel eens nadenken over je gezondheid, maar toch..

Een van mijn dromen is nog altijd dat ik op een ochtend wakker word en dat mijn overgewicht NAAST het bed ligt

Tot slot heb ik tegen mijn man gezegd dat ie, een jaar na mijn begrafenis de volgende tekst op mijn grafsteen mag laten beitelen : ´eindelijk op streefgewicht´

(ik neem zomaar aan dat dat in een jaartje wel bereikt wordt, zo onder de zoden )

Paard van troje

Pelle, ik vrees dat je volkomen in verwarring bent. Dat snap ik goed, dat is eigenlijk het punt juist. Kennelijk meen je dat er een getal voor vet zou moeten zijn en veronderstel je dat ik dat getal in mijn hoofd heb.
Zo'n getal is er niet en ik heb het niet.
Uit de link citeer je "Bijvoorbeeld: je eet elke dag 1400 kcal. Hiervan mag 20 à 35 procent vet zijn. " Bij het voedingscentrum vind je "een vrouw heeft per dag ongeveer 2000 kcal nodig, een man 2500 kcal." en Yta schrijft "Zelf eet ik gemiddeld momenteel ongeveer 900kcal per dag."
Stel dat een percentage van de totale inname inderdaad genoeg zou zijn (ik weet dat niet, volgens mij weet niemand het echt), dan rollen uit deze drie voorbeelden al 3 totaal verschillende getallen. Dit nog helemaal los van het praktische probleem dat vet uitgedrukt in een percentage van het totaal aantal calorieen, je nauwelijks een beeld geeft over het werkelijke volume: hoeveel olijfolie, mayonaise, volle melk, etc. is dat?
Maar het gaat om iets heel anders. Zie http://www.voedings-advies.nl/show/0/0/wa/2013/Tip3.html Dat is nog steeds een gangbaar advies voor gezond eten en zeker voor lijnen cq op gewicht blijven.
Het effect van het advies is averechts (dat is een feit). Mensen komen meer aan en hart en vaten blijken niet zoveel last te hebben van vetten als wel gedacht. Koolhydraten zijn een grotere boosdoener. Daar rolt een tegengesteld advies uit: Let maar niet zo op vet. Liever volle melk dan magere. Liever de kaas dan de kräcker.
Wat blijft is dat andere nog lang niet opgeloste mysterie en dat is dat gedoe met die calorieen. Hoe komt de een aan een verbruik van 900 calorieen, waar haalt die gezondheidssite die krappe 1500 vandaan en hoe komt het voedingscentrum aan 2000?
Het effect van de getallen kun je aardig zien op dit forum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/weblogs/weblog-gezond-gewicht/beter-kiezen-met-calorie-ntabel-.aspx
Mensen gaan braaf naar de voorschriften leven en gebruiken alle hulpmiddelen om te zorgen dat ze onder die 2000 of 2500 calorieen blijven.
Yta (en ik trouwens, ik kom tot gemiddeld 1200 calorieen per dag), zou er moddervet van worden.
Dit verschijnsel zie je trouwens niet alleen bij mensen. Zie http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/opmerkelijk/%29/components/actueel/rtlnieuws/2010/04_april/09/opmerkelijk/veel-paarden-in-nederland-te-dik.xml
Ook dat is iets van de afgelopen 20 jaar en heeft alles te maken met het op gewichtige toon met informatie overstelpen van liefhebbers die het beste met hun diertje voor hebben en dus heel precies naar voorschrift gaan voeren.
Op het oog voeren is er niet meer bij. Dat oog raakt met al die dikke dieren bovendien in verwarring: wat is een gezond postuur voor een paard (hond, kat)?
Het werkelijke effect van gewichtig voedingsadvies lijkt vooral te zijn dat mensen er onzeker van worden, hun gezond verstand verliezen en volledig afgaand op de fabrieksvoorschriften (zie de aanwijzingen op een pak rijst) teveel gebruiken.
Dat is goed voor de verkoopcijfers, maar je (mens) en je dieren worden er wel te dik van.
Met het mijden van vet haal je het paard van troje in de vorm van koolhydraten binnen. Het effect ervan is vooral dat je meer trek krijgt. Vet mijden is niet nodig. Op het oog voeren wel. Al stuit je dan toch snel op een alweer volgend mysterie en dat is dat totale inname verminderen niet per se leidt tot gewichtsverlies. Hooguit tot minder verbruiken, zie de verschillen tussen Yta, mij, die gezondheidssite en het voedingscentrum.
Groet,
Miriam Lavell

Vlek op vlek

Fladder, ik weet even niet wie je vijand precies is. Ik probeer dat niet te zijn.
"Met 24/7 camerabewaking, want dikke mensen hebben het altijd aan zichzelf te wijten, en als ik opnieuw niet afval moeten ze toch kunnen zien dat ik niet stiekem zit te snaaien met meegesmokkeld eten. "
Alle kans dat je wel afvalt. Niet omdat jij in je eigen omgeving stiekem zit te eten, maar omdat tijdens het proces de voeding wordt aangepast net zolang tot je wel afvalt.
Toen ik 15 was lag ik in het ziekenhuis naast een meneer die een nieuwe heup moest. Maar hij was te dik. Hij was opgenomen (al 3 weken, het totaal zou 6 weken duren) om af te vallen en zat inmiddels op een dieet van niet meer dan 600 calorieen per dag in de vorm van astronautenvoer.
Die meneer voelde zich geweldig en aan elke willekeurige voorbijganger liet hij zijn oude broeken zien waar hij inmiddels 2 keer in kon. Hij was wel nog steeds een dikkerd trouwens.
Toen al begreep ik niet waarom mijn moeder, ook al haar leven lang aan de lijn, van dokters en dietisten niet minder mocht eten dan x of y en van bepaalde dingen beslist bepaalde hoeveelheden moest eten.
Zo deden wij dat met onze paarden toch ook niet? Die werden gewoon op het oog gevoerd. Dikker = teveel dus minder voeren, te dun = te weinig dus een schepje erbij.
Inmiddels worden dat soort opnames allang niet meer gedaan, maar er is wel de maagoperatie. Het resultaat daarvan is net zo goed dat er geen portie aardappel meer in kan.
Waarom zeggen voedingsadviseurs dat je minimaal x moet eten om af te vallen, terwijl het ultieme afvallen op gang komt door dat advies juist overboord te zetten?
Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het realistisch is om jezelf zonder 24 uurs begeleiding of zonder maagoperatie voor weken op een 600 calorieen dieet te zetten. Je moet ook gewoon functioneren, werken, voor je kinderen zorgen. Daarbij kun je je geen flauwtes gebruiken.
fladder" medicatie zoals antidepressiva en middelen als RIsperdal zijn ook berucht, en worden veel vaker voorgeschreven dan vroeger"
Ja. Er zijn overigens aanwijzingen dat depressie samenhangt met een tekort aan vetten. Zie http://www.psycholoog.net/?p=1103
Als dat waar is, dan is lijne volgens het nog steeds gangbare advies (let op vet) vlek op vlek.
Groet,
Miriam Lavell

Lady Grey

Lady Grey

19-08-2010 om 11:00

Fladder

Dankzij jouw postings denk ik nu altijd eerst bij een dik persoon: zou er een ziekte of medicijnen achter zitten.

Maar als er vervolgens ook een te zware man, zoon en dochter bij komen krabbel ik me wel even achter de oren. Overigens zal ik er nooit ongevraagd wat van zeggen en proberen om veroordelende blikken te voorkomen.

Een ietwat te dikke Lady Grey.

Minet

Minet

19-08-2010 om 11:28

Anekdote

Vorige week had ik een feest van een vriend, hij werd 50. De hele avond dronk ik water, 1 keer een cola light. Op een gegeven moment werden er broodjes neergezet, met daarbij frikandellen en kroketten. Nadat zo ongeveer iedereen al minstens 1 broodje had gegeten nam ik een broodje kroket en werd gelijk aangesproken: jij eet ook altijd he!

H U H ????? Wie dronk de hele avond kalorierijke drankjes als bier en mixdrankjes???? en at daarna ook nog 2 broodjes frikandel??

Minet (ook een paar maten te zwaar)

Geen bewijzen

Pelle:"Ik wens niet als een klein kind aangesproken te worden (ik vrees dat je volledig in verwarring bent...) "
Aha. Je reactie was zo verschrikkelijk warrig dat ik eigenlijk dacht dat ik het moest negeren. Maar dat vond ik eigenlijk niet aardig. Doe ik mijn best, is het weer niet goed.
Ik ga niet eindeloos met je touwtrekken. Ik begrijp niet wat je wilt horen en je haalt vanalles door elkaar.
"Mijn link maakt duidelijk dat \'men\' vindt dat je een bepaald percentage van het totaal aan kcal per dag uit vet moet komen. "
Nee. Dat is een mening. Er bestaat niet één mening. Er zijn wel verschillende groepen met tegenstrijdige meningen. Over dit onderwerp is niet meer bewijs te leveren dan die meningen gecombineerd met het _feit_ dat de afgelopen decennia gemekker over vet niet tot slankere, maar juist tot dikkere mensen heeft geleid.
Ander feit: vetten bevatten, transporteren of verwerken wel vitamine, koolhydraten doen dat niet. Die doen eigenlijk niks anders dan suikers leveren, maar dat kunnen eiwitten en vetten via een omweg ook.
Voor de bewijzen daarvan kun vind je in dit draadje voldoende aanwijzingen.
"Welke tekorten, hoe weet je dat zo zeker?"
Vitaminetekorten. zie bijvoorbeeld http://www.metabolisme.be/vitamines/vitamine-d-tekort-ontregeld-stofwisseling.html
En ja, dat komt ook voor bij niet dikke mensen.
"Wat is het nu? Je bent dus blijkbaar ook tegen het verzadigdvetverhaal? "
Hoezo tegen? Je draait de zaken om. Er is niet zo'n sterke onderbouwing voor de aversie tegen vet. Echte bewijzen zijn er niet. Toch wordt al decennia geprobeerd om vet uit ons voedsel te mijden. We hebben er zelfs nieuwe dieren (varken, koeien, kippen) voor gefokt (extra mager).
Er zijn ook al geen bewijzen voor de voedingsadviezen. Er is geen dieet dat werkt. Ook hier: mensen worden alleen maar dikker.
Inmiddels wordt steeds duidelijker dat al dat vet mijden juist problemen geeft. Dat het een oplossing zou bieden is ondertussen nog steeds niet bewezen. Ja, er wordt minder vet gebruikt maar overgewicht en hart en vaatziekten nemen nog steeds toe.
Pelle:"al beweer jij blijkbaar dat er toch een te behalen getal is, nou hoeveel dan "
Nou ja zeg. Verveel je je vandaag? Ik schreef "Kennelijk meen je dat er een getal voor vet zou moeten zijn en veronderstel je dat ik dat getal in mijn hoofd heb. Zo'n getal is er niet en ik heb het niet."
Pelle:"Overigens heb ik maar weinig adviezen gehoord over: drink magere melk ipv volle."
Dan heb je een belangrijke slag gemist. De volle schoolmelk is bijvoorbeeld vervangen door halfvolle of magere in het kader van let op vet. Dietisten doen niet anders dan magere versies adviseren.
Pelle:"Het verschil in koolhydraten vind ik overigens niet zo enorm dat je het elke keer moet gebruiken in je voorbeelden. "
Het gaat over beeldvorming Pelle. Inprenting. Zo vreselijk veel vet levert melk ook niet (in vergelijking met boter op het brood bijvoorbeeld). Zelfs dat moeten schrappen of vervangen in een machtige beweging voor alle schoolkinderen, doet wat met de opvattingen over 'gezond'.
Pelle:"Nogmaals: vet moet! Ik heb nergens gezegd dat dat niet zou moeten maar je hebt een vreemde manier van discussiëren."
Eet een paling (omega3) en lees jezelf nog eens terug
Pelle:"Ik zeg niet dat het allemaal maar duidelijk is. Nee absoluut niet. Door mensen bang te maken voor verzadigd vet zijn ze bang geworden voor vet. Klopt! "
Nog belangrijker: mensen denken dat ze er goed en gezond aan doen vet te mijden. Daarvoor zijn geen bewijzen, zie eerder. Sterker nog: er zijn steeds meer aanwijzingen dat het niet slim is om vet te mijden.
Van het dempen van het hongergevoel tot en met het vermijden van tekorten aan diverse vitamines die nu eenmaal wel in vet oplossen en niet in koolhydraten.
Groet,
Miriam Lavell

Miriram waarom ben jij eigenlijk te dik?

heb je daar een onderbouwde verklaring voor ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.