Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Margreetje

Margreetje

04-01-2009 om 01:32

Israël/ gaza

Ik was onthutst over de bombardementen en inval van Israël in de Gazastrook. Dus toen heb ik het Israëlisch ministerie van justitie maar een mail gestuurd dat ze zich moesten schamen. Ik weet het, het klinkt zwak en het zal misschien niet veel uitmaken. Maar je moet toch wat? Misschien helpt een emailbombardement iets meer dan een protestmars.
Als je het ook vindt: dit is het emailadres: [email protected]

Margreetje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margreetje

Margreetje

04-01-2009 om 01:35

Ik bedoel ministerie van defensie

Ik zeg hierboven ministerie van justitie maar ik bedoel ministerie van defensie. Daar is ook het emailadres van.

Margreetje

Jippie

Jippie

04-01-2009 om 09:27

Tja

ik ben onthutst over de voortdurende raketbeschietingen vanuit de Gazastrook. Ik ben onthutst over het niet willen verlengen van het staakt-het-vuren door de terreurbeweging Hamas. Ik ben onthutst dat beide partijen niet de intentie hebben om dit probleem gezamenlijk op te lossen. Ik ben onthutst dat Nederlandse parlementariers oproepen tot een intifada tegen Israel.
Heb je daar misschien ook een emailadres voor?

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 10:32

Tsja margreetje

Laat ik voorop stellen dat ik het niet met je oneens ben.
Dat de manier waarop dit alles gebeurd overdreven en buitenproportioneel is. Ik voel mee met de bevolking en ik vind het verschrikkelijk dat noodhulp niet toegelaten wordt

Maar raketten afschieten vanuit Gaza op een crèche in Israel vind jij wel kunnen?
Heb je misschien ook in internetadres van Hamas die we kunnen mailen dat ze zich moeten schamen.
Twee partijen en ze zijn allebei net zo fout.

En laten we een ding duidelijk hebben. Was het andersom geweest had Hamas niet veel anders gedaan, integendeel zelfs

Maar ja, daar is de bevolking van beide landen niet mee geholpen.

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 10:33

O sorry, jippie

Ik had je reactie nog niet gelezen. Je zegt precies hetzelfde

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 10:35

En trouwens,

Hamas gaat expres tussen burgerdoelen zitten, zodat als Israel bombardeert er burgerslachtoffers vallen.

Zodat Hamas kan zeggen 'Kijk onze grote boze buurman nou eens kinderen vermoorden'

Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 10:47

Tsja

1. De Gazacrisis laat vooral zien hoe gevaarlijk religieus fundamentalisme is. Heeft iemand het emailadres van Petrus ofzo?
2. Kunnen we niet een groot hek om het midden-oosten zetten?

liora

liora

04-01-2009 om 10:51

Kiki en jippie

Bedankt!!!! Ik lees zo'n draadje als dit altijd huiverig, maar bedankt dat jullie wat evenwicht brengen in de oproep van Margreetje.

Liora

Margreetje

Margreetje

04-01-2009 om 12:19

Sja...

en wat doen jullie dan? Bespreken hoe er het wel is van beide kanten (overigens wel mee eens) en nog een kopje koffie inschenken?

Het is niet zo zwart wit

"Hamas gaat expres tussen burgerdoelen zitten, zodat als Israel bombardeert er burgerslachtoffers vallen.
Zodat Hamas kan zeggen \'Kijk onze grote boze buurman nou eens kinderen vermoorden\' "

Ik zit helemaal niet in de materie maar zover ik het zie: het gaat om een heel klein stukje land waar 1,5 miljoen mensen wonen, er vallen altijd burgerslachtoffers. Israel bezet dat land al decennia en moet zich terugtrekken, gewoon weg daar.

Ik ga geen email sturen, heeft geen zin je kan beter onze eigen politici emailen.

liora

liora

04-01-2009 om 12:21

Manda

Manda,

Waar het om gaat is dat Hamas al jaren het Zuiden van Israel met raketten bestookt. Vind je dan dat Israel dat gewoon moet laten gebeuren?
Zou Nederland het goedkeuren als Vlamingen jarenlang raketten op Brabant en Zeeland zouden afvuren?

Liora

Liora

"Zou Nederland het goedkeuren als Vlamingen jarenlang raketten op Brabant en Zeeland zouden afvuren?"

Brabant en Zeeland vormen geen enkele bedreiging voor de Vlamingen.

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 12:37

Wat ik doe?? je kan niets doen margreetje

Zeker niet omdat beide partijen fout zijn en beide partijen geen vrede willen.

Ik hoop uiteindelijk dat hulptroepen daar weer toe worden gelaten en de bevolking weer te eten krijgt, zorg krijgt en medicijnen krijgt. Daar is geld voor nodig, daar is hulp voor nodig. Dat kan je doen.

Ik ga niet een kant kiezen of mailtjes sturen, omdat het inderdaad, zoals Manda zegt niet zo zwart-wit is en je niet een land ter verantwoording kan noemen.
Wat mij betreft zijn Hamas en Israel een pot nat en net zo fout bezig en de enige die daar de dupe van zijn, zijn de burgers.

En ik herhaal, was het andersom geweest had Hamas niets anders gedaan

Kiki

Kiki

04-01-2009 om 12:38

Noemen is natuurlijk roepen

Een land ter verantwoording roepen.

tonny

tonny

04-01-2009 om 14:10

Zo ongelooflijk ingewikkeld...

alle informatie uit dit gebied is gekleurd. En hoe men kijkt naar de geschiedenis is óók al gekleurd. Ongelooflijk verdrietig en frustrerend en de 'gewone mensen' worden de dupe, of dat nu met opzet of toevallig is, het feit ligt er.

Ik snap er niks van dat er al zo lang en zo hardvochtig afgezien wordt van een oplossing. Of ja, ik snap het wel, er ís geen oplossing waarmee beide partijen tevreden zijn.

Mijn man stond vannacht nota bene op om op CNN te kijken hoe het gaat daar. Naar zijn idee zouden de Palestijnen beter af zijn in Jordanie? Ik weet het allemaal niet. Man is er zeer bij betrokken, toen hij 12/13 jaar was (!) heeft hij eens in een schrift dagelijks alle incidenten in dat gebied genoteerd, het schrift ligt nog ergens.

Diepe zucht. Het is zó triest. En ik denk niet dat e-mails naar wie dan ook gaan helpen.
(ook niet naar Petrus Tinus, die heeft bij geen van beide partijen gezag zover ik weet)

tonny

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 14:31

Gister wat ongenuanceerd gereageerd

Ik zei ook tegen mijn man dat ik wel begrip heb voor het verzet tegen Israël. Manlief reageerde met 'Hamas is weer begonnen met raketaanvallen.' En dat is natuurlijk ook zo. Dat is niet goed te praten. Zoals in mijn ogen niets valt goed te praten van hoe het daar al jaren gaat. Ik ben het eens met Manda Rijn en Stopverf. Hóe je ook over de Palestijnen denkt, Israël doet in mijn ogen iets wat niet 'hoort'. Inderdaad uit een vorm van 'rechtvaardigheidsgevoel', maar natuurlijk ook omdat de religie van Israël ons beter past dan die van de Palestijnen, krijgen ze te weinig tegengas. Israël moet zijn handen ervan aftrekken, de muur weer weghalen en ze 'gewoon' hun eigen stukje land gunnen. Het verbaast mij in hoge mate dat Israël niet schroomt om zelf als bezetter op te treden en de gelegenheid ook gewoon krijgt. Maar ik zal het wel te simpel zien.

Kijk

ik weet er echt niets van, enige wat ik wel eens doe bij nieuwsuitzendingen is googlen en andere bronnen raadplegen. Zo bijvoorbeeld een tijd geleden het item van drinkwater tekort aan de Palestijnse zijde. Dan kan ik toch echt niet anders er van maken dat er 1 groep rigoureus de andere groep het leven zuur maakt.

Hoe het ook precies zit, wie wat als eerste deed doet er dan in mijn optiek niet toe, die kraan zit dicht aan de ene kant en aan de andere kant wordt er lekker gezwommen in zwembaden en staat de tuinslang aan.

Geen drinkwater en geen electra, ik vind dat ontoelaatbaar. Ik koop sindsdien geen fruit meer uit Israel, de hoeveelheid water die er voor gebruikt is om dat fruit te telen had beter naar de Palestijnse kinderen kunnen gaan.

Rieke

Rieke

04-01-2009 om 15:02

Triest en niet nodig

Maar het probleem is er al zo lang en er zal mi nooit een oplossing komen. Er is zoveel gebeurd en nog steeds gebeuren er dingen met mensen en kinderen die niet kunnen. En als gevolg daarvan weer strijd en oorlog, het blijft een vicieuze cirkel. En de onderlinge haat wordt groter en groter. het begint al bij de opvoeding van kinderen. Zoals wij cowboy en indiaan spelen/speelden, spelen zij jood en palestijn. En dan doel ik mn op kinderen in bezet gebied en de kinderen van fanatieke kolonisten.
In het land zelf speelt de verdeeldheid tussen jood en arabier ook een rol maar daar hebben de arabieren tenminste een status en een paspoort. Ik ben thuis in beide werelden en heb begrip voor beiden, dat is het moeilijke. Elk claimt een totaalrecht terwijl ze zo goed samen kunnen leven. Maar in het begin is het al fout gegaan, land van de palestijnen afgepakt en de palastijnen op een bijeengepakt stukje land gezet.
En de verhalen over deze gebeurtenissen gaan van generatie op generatie opdat ze niet vergeten en blijven haten. En de joodse bevolking blij met land na wo2 maar ondertussen in dezelfde fout gaan; bezetting.
Ik volg het nieuws maar wordt er zo moedeloos van.

liora

liora

04-01-2009 om 16:04

Manda

Hoi Manda,

En hoeveel levensmiddelen hadden de Palestijnen zelf kunnen verzorgen als ze hun geld niet aan wapens zouden uitgeven?

Liora

Liora

"En hoeveel levensmiddelen hadden de Palestijnen zelf kunnen verzorgen als ze hun geld niet aan wapens zouden uitgeven? "

Mi verwar je nu Hamas met ongewapende Palestijnen.

Maylise

Maylise

04-01-2009 om 16:53

De macht van de sterkste

Geweld van de hamas is ontoelaatbaar laat ik dat voorop stellen. Natuurlijk moet daar een einde aankomen en de hamas hebben meer behoefte aan macht dan aan concreet hun volk te helpen. Maar goed Israël is zo ongelovelijk veel groter en machter dan Palestina. Het is geen eerlijke strijd. Hoeveel Palestijnse doden (waaronder burgers) vallen er niet voor elke Israeliër?

Juist omdat Israël meer macht heeft treft hun ook meer verantwoordelijkheid. De eerste stap voor vrede ligt wat mij betreft dus bij ook bij Israël.

Overigens zijn het minder de bombardementen of zelfs een grondoffensief wat meer choqueert als de dagelijks terugkerende kleine wreedheiden. Een bom gooien is vrij abstract. Een oud vrouwtje weigeren een grenspost te laten paseren gewoon omdat je geen zin hebt is dat niet. Wat ik vooral wreed vind is juist het mensen volkomen onmogelijk te maken om te leven door de economie en de infratstructuur kapot te maken en door elke humanitaire hulp te weigeren.

Overigens ga ik geen mailtjes sturen naar wie dan ook. Daar is de situatie ook weer wat te complex voor. Alleen gelet op puur statistiek (hoeveelheid slachtoffers en wapens) leg ik de verantwoordelijkheid meer bij Israël.

Maylise

Maylise

Maylise

04-01-2009 om 16:55

Tonny

In Jordanië (en Syrië) wonen al veel Palestijnen. Ook daar worden ze over het algemeen als tweederangs burgers beschouwdt en leven in de marges van de maatschappij. Geen enkel land wil alle Palestijnen opnemen. Nog afgezien van het feit dat de Palestijnen dat ook niet willen aangezien ze in hun eigen land willen blijven.

Het is in elk geval een vreselijke situatie.

Maylise

Margreetje

Margreetje

04-01-2009 om 17:04

Je komt er niet uit

Nee, ik vind het natuurlijk afschuwelijk als Hamas joodse kinderen bombardeert.
Maar ik redeneerde (een beetje kinderlijk, toegegeven) zo:
1. Israël heeft landjepik gedaan, dus die zijn begonnen. Tja, ik vind degene die begint het meest schudigst. Als België Noord-Brabant en Limburg. binnenvalt en bezet houdt en daar jarenlang de bevolking onderdrukt, vind ik het ook niet gek dat men daar verzet zou plegen.
2. Ik heb zo het donkerbruine vermoeden (maar ik kan dat inderdaad niet staven met cijfers) dat er aan Palestijnse kant in de loop der jaren veel meer burgerslachtoffers zijn gevallen. Bovendien onderdrukt Israël de bevolking van de Gazastrook.
Ja, voor mijn idee is Israël meer schuldig en meer een onderdrukker.
Maar ik houd er mee op daarover de discussieren, anders wordt het gewoon een argumentenoorlog die ook geen eind kent.

Margreetje

Jippie

Jippie

04-01-2009 om 19:07

Margreetje

Zelfs over zo'n eenvoudige redenering is nog discussie mogelijk:
"Israël heeft landjepik gedaan, dus die zijn begonnen"
Welk landjespik? De Gazastrook is niet door Israel bezet. En de rest van het land: tja, de Volkerenbond heeft lang geleden een gebied aangewezen voor de Staat Israel, maar heeft dat heel halfslachtig gedaan met halve en dubbele toezeggingen. Hierdoor staan zowel Israel als de Palestijnen deels wel en deels niet in hun recht.

"Ik heb zo het donkerbruine vermoeden (maar ik kan dat inderdaad niet staven met cijfers) dat er aan Palestijnse kant in de loop der jaren veel meer burgerslachtoffers zijn gevallen. "
Dat valt ook moeilijk te staven met cijfers aangezien het begrip 'burger' vooral aan de Palestijnse kant vervaagt: als je geen lid bent van Hamas maar toch met stenen e.d. gooit naar de overkant, ben je dan burger of maak je deel uit van het opstandelingenleger?

"Maar ik houd er mee op daarover de discussieren, anders wordt het gewoon een argumentenoorlog die ook geen eind kent."
Ja, klopt. Die argumentenoorlog kan je in veelvoud terugvinden op internet. Maar moeten we het daarom stilzwijgen? Alsof het ons niet interesseert? Lastig hoor...

Massi Nissa

Massi Nissa

04-01-2009 om 21:50

Ik stuur geen mail

Ik heb een Joodse voorouder van vaders kant (telt dus officieel niet) en ben ontzettend pro-Israel opgevoed. Mijn man komt uit de Arabische wereld en is pro-Palestijns opgevoed. Hij zit vandaag al de hele dag Al Jazeera te kijken en is merkbaar van slag.
Dat drinkwaterverhaal klopt, ik heb een paar jaar geleden met mijn leerlingen een drinkwaterproject gedaan en daar kwam dit onderwerp ook ter sprake. Ik meen me te herinneren dat juist vanwege dat drinkwater de Golanhoogten ook zo'n groot strategisch belang vormen voor Israel. Niks veiligheid, het gaat vooral om water. Overigens dreigt er tussen Turkije en Irak eenzelfde conflict over het water van de Eufraat (of de Tigris, daar wil ik vanaf wezen, geen zin om te Googlen).
Hoe dan ook, ik sluit me aan bij Maylise: de machtsbalans is volledig doorgeslagen in het voordeel van Israel. De Arabische landen eromheen doen wel vreselijk beledigd en bezorgd, maar als puntje bij paaltje komt hebben juist de Arabische buurlanden de Palestijnen altijd in de steek gelaten.
Wat ik ook heb meegekregen is dat inmiddels zo ongeveer iedereen in die gebieden, Israelier of Palestijn, een PTSS aan zijn broek heeft. Er wordt wat afgeleden aan beide kanten. Ik hoop dat Obama het lef en de kracht heeft om er een oplossing door te drukken met behulp van de VN. Twee staten of een federaal stelsel, grenzen van voor '67 en Jeruzalem neutraal terrein onder gezag van de VN. Een echte, mooie oplossing is er niet. Het zou al heel wat zijn als er eens een generatie Joodse en Palestijne kindjes zou worden geboren die kon opgroeien zonder die dagelijkse (ook psychologische) terreur.
Groetjes
Massi

tonny

tonny

05-01-2009 om 11:12

Nou, dat op slot valt wel mee knurf

waar komen anders al die wapens vandaan? Die zijn zeker belangrijker dan voedsel en medicijnen?

Wie levert die wapens eigenlijk?

tonny

liora

liora

05-01-2009 om 11:35

Vanmorgen

Uit het nieuws van vanmorgen:

10:03 Israel allows 80 trucks carrying humanitarian aid to cross into Gaza (Army Radio)

Jippie

Jippie

05-01-2009 om 12:19

Tonny

"waar komen anders al die wapens vandaan? Die zijn zeker belangrijker dan voedsel en medicijnen?"

tja, eind van de vorige eeuw is er met o.a. Nederlands ontwikkelingsgeld een haven gebouwd in Gaza, maar die is terwijl hij nog in aanbouw was al vernield door Israel omdat de haven vooral werd gebruikt voor de aanvoer van wapens...

Tussen Gaza en Egypte zijn een aantal tunnels gegraven die veel worden gebruik voor de aanvoer van allerlei benodigdheden. Die tunnels zijn vorige ook ook door Israel gebombardeerd.

Tonny

Als Israel niet zo gesteund zou worden door de US zou het ook niet zo'n groot leger kunnen hebben, de wapenindustrie werkt op volle toeren. Dat is dan ook meteen de reden dat we van Obama niets hoeven te verwachten ook zijn campagne is gesponserd door de pro israel lobby. Vanuit de omringende (olie verkopende-aan de US) Arabische landen is er weinig voordeel te halen uit het steunen van de Hamas, ik geloof dat Hamas dus geld ontvangt van oa. Al-Quida.

Het is niet vanwege die wapens dat er geen medicijnen gekocht worden, die zijn simpelweg gewoon niet altijd voorradig in Gaza, komt omdat Israel het dan op dat moment niet toelaat. En soms wordt dus ook de electra en drinkwater afgekapt.

Eigenlijk kan Israel Hamas niet uitroeien zonder het hele Palestijnse volk in Gaza te vermoorden.

Dit soort opmerkingen heb ik ook wel daadwerkelijk voorbij zien komen op cnn "het uitroeien van het Palestijnse volk is de oplossing van het probleem in de Gaza strook".

duifje

duifje

05-01-2009 om 16:15

Interessant boek:

Hier ook altijd erg pro israel opgevoedt. Ik heb vanmiddag het volgende boek gelezen. Erg interresant, 2 jonge vrouwen uit Jaruzalem samen in gesprek. Een van palestijnse en een van joodse afkomst. Ik vind het een aanrader, interresant hoe verschild hun levens zijn en hoe ze het conflct vanuit hun eigen perspectief bekijken.
"Vriendschap onder vuur in jeruzalem." Odelia Ainbinder/ Amal Rifaí. (in samenwerking met Sylke Tempel van uitgeverij aspect.

Roos

Roos

05-01-2009 om 23:39

Media

De media doet zoveel in dit verhaal. Ik heb het boek; 'het zijn net mensen' van Joris Luyendijk gelezen. Echt een aanrader om eens te zien hoe de media mensen kan manipuleren. Israel schijnt daar erg goed in te zijn.
Daarnaast spelen er zoveel (wereld)belangen mee, ik durf nergens over te oordelen, zo moeilijk dit. Volgens mij moet je wel heel erg op de hoogte zijn om hier een gefundeerde mening over te kunnen hebben.
Ik hoop alleen maar dat het stopt...
Roos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.