Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Japan en aardbeving

Wat vreselijk afschuwelijk. God wat ontzettend erg.

(En dan kan ik het toch niet helpen te denken aan de vage voorspellingen van allerlei zweverige lieden zoals de schrijvers van de bijbelcode die grote aardbevingen voor de westkust van de USA voorspelde etc. Ben blij dat mijn man volgende week naar Canada gaat en niet naar de pacific of westkust.)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-03-2011 om 11:48

Dat is een hele zware geweest, afschuwelijk zeg!

Brianna F

Brianna F

11-03-2011 om 11:49

Heel erg

En geen aardbeving maar wel een tsunami waarschuwing voor de westkust van de USA.
Wat een enorme kracht moet die aardbeving hebben gehad. Vreselijk!

mijk

mijk

11-03-2011 om 14:08

Mijn lief

zit aan de start van een heel groot project in samenwerking met een Japanse instelling. Was ik eerst alleen maar heel dankbaar dat hij niet daar is, nu begin ik me te realiseren dat het misschien wel helemaal niet doorgaat allemaal. En nee dat is helemaal niets vergeleken met het menselijk drama daar maar het is wel een heel gek idee dat iets zo ver weg toch wel eens een heel behoorlijke impact op ons gezin kan hebben.

Mijk

fladder

fladder

11-03-2011 om 14:27

Stil van zo'n kracht...

Ik werd er vanmorgen mee wakker (radio gaat aan vanaf het moment dat ik mijn ogen open doe).
Op zo'n moment besef je dat een mens eigenlijk maar een nietig dingetje is... Ik voel me altijd erg nederig na zoiets... Die beelden van de tsunami zijn niet te beschrijven...

Ik denk niet dat de Apocalypse nabij is . Natuurrampen zijn van alle tijden. Maar vanwege de moderne communicatiemiddelen weten we meer dan vroeger.

Primavera

Primavera

11-03-2011 om 15:12

Verschrikkelijk

Verschrikkelijk, vooral ook die beelden van de Tsunami, je ziet dat de mensen met auto's probere te vluchten, niet meer weten welke kant ze op moeten en door die vernietigende golf met zelfs brandende gebouwen erin opgeslokt worden.
Alles wordt relatief bij zoiets. Ook hier zal het een grote finacieële impact op ons gezin hebben. Zo groot dat we moeten hopen dat we het redden. Maar ach, we zijn levend, bij elkaar, gezond, hebben een dak boven ons hoofd, niets te klagen vergeleken dat deel van de japanse bevolking wat alles verloren heeft.
Japan heeft verklaard dat ze openstaan voor buitenlandse hulp. Ik hoop dat die zo spoedig mogelijk op gang komt.
Primavera

Valkyre

Valkyre

12-03-2011 om 00:48

Jessica

We helpen je hopen dat alles goed is! Sterkte met het wachten, en houd ons op de hoogte.

Primavera

Primavera

12-03-2011 om 12:41

Jessica

Ik hoop vurig dat je ondertussen al iets gehoord hebt en dat het alleen een technisch probleem is dat ze door de aardbeving niet in staat zijn om met jullie contact te leggen.
Sterkte, Primavera

Josje

Josje

12-03-2011 om 13:25

Ik heb al wat gehoord

Ik heb een vriendin in Japan zitten dus gisterenochtend meteen gemaild en ik kreeg binnen een kwartier gelukkig bericht terug. Het gaat goed met haar en haar familie, alleen man zit op zijn werk (1 uur met de trein van hun vandaan) en kan niet naar huis komen. Afgelopen nacht nog een mail gekregen dat de treinen weer gingen werken en dat haar man naar huis zou komen. Zij zitten in de Noordkant van Tokio (Saitama)
Ik hoop dat je ook gauw wat hoort Jessica!!! Het kan ook best aan de stroomuitval liggen hoor.

Janna

Janna

12-03-2011 om 15:08

Ook contact gehad

met mijn man die daar nu voor zijn werk zit.
Hij is met een aantal collega's verplaatst naar een hotel in Tokio. Hij heeft wel eens een aardschok meegemaakt, maar zo één als die van gisteren nog nooit.
Een uur geleden liet hij me nog weten dat er nog steeds naschokken zijn.

Jeetje janna

Ik krijg al koude rillingen als ik het nos-journaal zie. Hoe moet dat wel niet zijn als je geliefde daar zit. Ik ben blij voor je dat hij nu in Tokio zit, maar ik kan me voorstellen dat je hem gewoon thuis wilt hebben, sterkte.

Hulp aan japan

Giro 555 heb ik nog niet gezien. Wel een nummer van het Leger des Heils.
70.70.70.171 t.n.v. Leger des Heils Almere met beschrijving: JAPAN.
Ze werken samen met het Japanese LDH en zijn al met hulpteams onderweg naar Sendai. En goed in basics.
Ik ben niet goed in international moneyorders anders zou ik geld overmaken naar de plaatselijke organisaties. Maar ze hebben natuurlijk ook mankracht van buiten nodig.

Merel

Merel

13-03-2011 om 17:29

Eng

Oei dat vind ik een eng bericht Jessica, ik merk dat toch wel veel mensen via internet/twitter enz contact kunnen leggen. Dat ze nog geen contact hebben opgenomen vind ik erg zorgelijk. Kan je hun namen niet op die site opgeven? http://japan.person-finder.appspot.com/?lang=en

sterkte!

Manda Rijn

Manda Rijn

14-03-2011 om 09:23 Topicstarter

Vreselijk

vooral als je er persoonlijk bij betrokken bent. Ik maak mij nu erg zorgen over die kerncentrales. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat in zo'n gebied diverse kerncentrales staan.

Jessica

Heel veel sterkte! Wat een moeilijke tijd moeten jullie hebben.

Maylise

Maylise

14-03-2011 om 16:23

Doneren

Voor mensen die willen doneren maar niet weten welke organisaties betrouwbaar zijn. Mij is deze organisatie door vrienden in Japan aanbevolen:

http://www.peace-winds.org/en/

Donaties kunnen via credit card of paypal.

Tirza G.

Tirza G.

14-03-2011 om 20:05

Kerncentrales

De hele infrastructuur van Japan ligt plat. De hele petrochemische industrie ligt plat. Die kerncentrales zijn maar een klein deel van het probleem. De Japanse centrales behoren tot de veiligste ter wereld; de energie voor het land zal érgens vandaan moeten komen en dan snap ik wel dat ze gekozen hebben voor kernenergie.

Tirza

Maria

Maria

14-03-2011 om 20:23

Doneren : via groupon

Groupon heeft de actie : doneer 2 euros en zij maken er 4 van en het gaat rechtstreeks naar het Nederlandse Rode Kruis.
Zie www.groupon.nl

joos

joos

14-03-2011 om 22:19

Jessica

meid, wat fijn voor jou en je familie!

merel

merel

14-03-2011 om 23:14

Telegraaf

Oh gelukkig, ik zie net op de telegraaf.nl dat er een nederlandse man is gevonden, ging meteen even hier kijken en ja, het is je neef!

Gelukkig maar.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2011 om 23:55

Jessica

Oh wat een geluk voor je neef en zijn vrouw! Ik ben blij voor jullie.

Valkyre

Valkyre

15-03-2011 om 08:50

Oh jessica

wat een opluchting! Ik had op teletekst gezien dat er nog 1 nederlander vermist werd, en toen dacht ik aan je. Zo blij voor je dat ze 't overleefd hebben. Ze zullen wel aardig wat te verwerken hebben, maar zo te horen zullen ze veel steun aan jullie hebben.

Veel sterkte voor hen.

Primavera

Primavera

15-03-2011 om 09:10

Wat heerlijk jessica

Iedere keer kijk il even in de OT rubriek of je neef gevonden is en dat is hij dus.
Wat heerlijk dat hij er nog relatief goed van afgekomen is. Inderdaad als je de beelden ziet lijkt het alsof niemand een schijn van kans had. Il ben heel blij voor jullie dat ze het gered hebben.

Groetjes Primavera
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

15-03-2011 om 20:35

Gelukkig!

Wat fijn Jessica, dat je neef terecht is! Heftig hoor, dat ze allebei echt in het ziekenhuis beland zijn.

Jessica... en ondertussen...

Wat fijn dat je familie weer terecht is.
... en ondertussen gaat het maar door met de rampen in Japan: heb je de aardbeving overleefd, krijg je met de tsunami te maken. Kan je daaraan ontsnappen dan komen er rampen met de kerncentrales, het blijft maar doorgaan met de pech voor de Japanners.
Ik kan niet anders dan mij bevoorrecht voelen hier.

Vonda

Manda Rijn

Manda Rijn

16-03-2011 om 08:54 Topicstarter

Vreselijk inderdaad

ach afschuwelijk, er werd gisteren op tv ingezoomd op een kindervoetje ergens onder een hoop puin, precies het voetje van mijn jongste, daar ligt dan je kjind en de hele wereld kijkt naar dat voetje, vreselijk. Wat fijn jessica dat ze terecht zijn, dat kan nog een heel trauma worden.

Ik word nu op straat regelmatig gevraagd of ik uit Japan kom, pff gelukkig niet.

Tihama

Tihama

16-03-2011 om 09:48

Pech?

Weet je: ik vind die kernramp geen 'pech'. Ik verbaas me er enorm over dat zoveel mensen echt, oprecht denken dat je een kerncentrale 100% veilig kunt maken.
Japan ligt in een aardbevingsgebied. Aardbevingen kunnen tsunami's veroorzaken. Tsunami's kunnen gebouwen verwoesten. Hoe simpel kun je dan zijn om te beweren dat het toeval is? Het is het type catastrofe dat elke veiligheidsdeskundige kan uittekenen en uitrekenen.

Wubbo Ockels zei: Het gaat de menselijke maat te boven. Inderdaad. Risico = kans x effect. De kans op een kernramp is klein, maar het effect is enorm. Een effect dat je met de mensheid helemaal niet aankunt. Gewoon niet. Dus je hebt helemaal geen laag risico: je hebt een verdomd groot risico. Ferry Mingele zei dat er heel zware normen gesteld waren voor de nieuwe kerncentrale's in Nederland. De kans op een probleem moest minder zijn dan 1 keer in de miljoen jaar. 1 keer in de miljoen jaar is een standaardeis als het gaat om dit soort veiligheidseisen. Dat doen we ook bij vuurwerkfabrieken.
En wat gebeurt er als je 1000 kerncentrale's hebt die allemaal maar 1 keer in de 1.000.000 jaar mogen falen? Precies, dan zit je op 1 keer in de 1000 jaar. En dat blijft niet gegografisch beperkt. Kernrampen beïnvloeden de hele wereld.

Ik hoop maar 1 ding: en dat is dat nu de mensen met macht gaan luisteren naar de mensen met verstand. Misschien dat we dan echt schone en veilige energie gaan krijgen.

En intussen hoop ik ook dat de ramp in Japan beperkt gaat worden, want hoe erg het nu al is: het kan nog steeds veel erger worden en dat is een beangstigende gedachte.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 10:04

Pech?

Ik vind het ook geen pech, maar een voorbeeld van de nadelen van kernenergie, het gaat goed zolang het goed gaat, maar als het mis gaat zijn de gevolgen oprecht een catastrofe. Als dit fout gaat, heeft dat gevolgen voor de hele wereld.

Om maar wat te noemen

Uit de media: Geluk bij een ongeluk, de wind is aflandig en waait dus naar zee.
Ehhh, geluk?
Weten we wel hoeveel vis daar vandaan komt en over de hele wereld op al dan niet voorverwarmde bordjes belandt? Hoeveel schepen daar varen met enorme ladingen die over de hele wereld gedistribueerd worden?
Ik weet niet of je in deze context überhaupt wel geruststellende woorden kunt gebruiken.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

16-03-2011 om 10:54

Model

Tihama:
"De kans op een probleem moest minder zijn dan 1 keer in de miljoen jaar. 1 keer in de miljoen jaar is een standaardeis als het gaat om dit soort veiligheidseisen."
Aanvullend probleem: Risicomodellering. Hoe schat je zo'n kans in??

240.000 jaar

Dat is de halfwaardetijd van Uranium.
Dit risico kunnen wij niet dragen.

Kernenergie is geen oplossing maar een probleem.

We have not inherited this land from our ancestors; rather we have borrowed it from our children.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.