Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Y.B.

Y.B.

05-06-2010 om 00:09

Joran van der sloot


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

09-06-2010 om 08:18

Lidwientje

Geheel eens met jouw posting "medelijden", tot en met de laatste letter. Goed verwoord.
Groetjes
Massi

Biene M.

Biene M.

09-06-2010 om 08:42

Beetje meta, over sarcasme

Van wikipedia: "Deze stijlfiguur is scherp en agressief van aard: er ligt altijd een aanval in besloten op een persoon, toestand of uitlating. Weliswaar kan sarcasme daardoor als een vorm van humor worden gezien, maar tegelijkertijd vormt het een aanval."

Veel discussiewebsites verbieden het gebruik van sarcasme omdat het doorgaans tot ruzie leidt.

Bellefleur

Bellefleur

09-06-2010 om 09:10

Ik weet het niet,

De Peruaanse politie zei minachtend dat de Amerikanen niet in staat waren Joram een bekentenis af te laten leggen, nou dat kregen ze in Peru wel voor elkaar. En inderdaad, de dag er na kregen de pers een droombekentenis voorgeschoteld. Hij heeft haar gedood omdat ze er via zijn laptop achter kwam dat hij Natalee Holoway heeft vermoord. Dus er staat bewijs op zijn laptop. Mooier kan het niet. Wat hebben ze gedaan om hem zo'n prachtige bekentenis af te laten leggen?
Overigens heb ik medelijden met hem. Niemand verdient het om in zo'n hel te worden opgesloten.

Heirthe

Heirthe

09-06-2010 om 09:17

Martelen tot een bekentenis?

Zo doen ze dat ws in Peru, ik weet het niet maar dat denk ik zo. En dan zou ik ook bekennen dat ik een moord had gepleegd.
Die jongen is idd ziek, heeft een stoornis.
Natuurlijk heb ik medelijden met zijn slachtoffers en hun ouders; het zal je dochter maar wezen..
Maar toch, als ik Joran vergelijk met zo'n figuur als Marc Dutroux, zie ik toch iets heel anders. Misschien een slechte vergelijking maar kan zo gauw niemand bedenken. Dat is nou iemand waar ik de rillingen van krijg.
Joran heeft, ik weet niet, toch iets menselijks, meestal zie je dat niet zo bij moordenaars, is er iets in hun blik wat niet goed is. Joran heeft dat (voor mij) niet. Hij zo bv zo mijn zoon kunnen zijn.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2010 om 09:31

Martelen

Foske:
'Zo doen ze dat ws in Peru, ik weet het niet maar dat denk ik zo. En dan zou ik ook bekennen dat ik een moord had gepleegd."
In Nederland trouwens ook, zie de 2 van Putten. Bekentenissen zijn niet bijzonder betrouwbaar.

Heirthe

Heirthe

09-06-2010 om 09:49

Tinus

Hebben ze dan ook gemarteld dan? Ja wel geestelijk, maar toch niet lichamelijk?
Berber wat een rotbericht, ik word er ook naar van...
Heb medelijden met Joran's moeder maar ook met hemzelf.

Tinus_p

Tinus_p

09-06-2010 om 09:52

Foske

Foske:
"Hebben ze dan ook gemarteld dan? Ja wel geestelijk, maar toch niet lichamelijk?"
Duh. Geestelijke druk (door bv lang verhoren) is bijzonder effectief, en gebeurt zowel in NL, Peru als de VS.

Joran verdacht van nog2 moorden?

zou het echt zo zijn dat hij in Columbia ook 2 meiden heeft vermoord??

Ik had het er gister ook met manlief over het zal je zoon maar zijn die Joran.Je eigen ventje die zo leuk was en lief kan zijn...Waar je onvoorwaardelijk van houd zo moeilijk lijkt me dat.Je eigen kind zo onbereikbaar verweg.

Maar aan de andere kant als het waar blijkt van die moorden dan is het gewoon ook een psychopaat die zijn straf verdient.

Sancy

Sancy

09-06-2010 om 11:35

Misselijk

Ik houd op met deze draad lezen. Ik word in toenemende mate onpasselijk van de sensatiebeluste postings.

Verhaaltjesmakerij

Net als vijf jaar geleden vind ik de speculaties en de publiciteit rondom van Sloot tamelijk onsmakelijk.
Ik zie wel een fantastisch filmscript en aanwijzingen te over om deze praatjesmaker slachtoffer te laten zijn van een combinatie van stom toeval, onhandig reageren en er doelbewust ingeluisd worden.
Grisham kan er een puntje aan zuigen.
Groet,
Miriam Lavell

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 12:44

Nikus

"Rationeel handelen kan toch samengaan met het feit dat het triest is zoals het leven van Joran verloopt?"
Dit soort jongens maakt mij eerder nijdig dan triest. Die triestheid geldt toch meer de nabestaanden van die meisjes en Joran's moeder.

Starry night

Dat kan en mag maar ik zie beide kanten.

Ik ga niet speculeren over de toedracht maar zie wel de triestheid van de verwoeste levens.

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 17:33

Speculeren

Nee, dat die ik ook niet. Ik schreef expres heel nadrukkelijk áls. Triestheid van verwoeste levens klinkt mij net iets te... Jan Peter Balkenende. Politiek correct en zo plat als een pannekoek. Ik kan nu eenmaal geen empathie voelen voor iemand die jonge meisjes over de kling jaagt (wederom: áls hij dat gedaan heeft).

Geloof me

Ik heb niks met JP

Niks plat aan, enkel het vermogen verder te kijken dan menigeen doet.

Ik verplaats me altijd in het feit dat ook mijn zoon een jongen van 22 kan worden die zomaar zijn leven verwoest. Elk verhaal heeft meerdere kanten en jij bekijkt het erg zwart wit. Dat mag, dat is je goed recht maar veroordeel een ander niet als deze een andere mening heeft!

Starry Night

Starry Night

09-06-2010 om 23:19

Nikus

"Ik verplaats me altijd in het feit dat ook mijn zoon een jongen van 22 kan worden die zomaar zijn leven verwoest."
Ik verval in herhaling, maar dan verplaats jij je dus in zijn moeder. In Joran's moeder kan ik me ook verplaatsen en ja, dat vind ik oneindig triest. Ik kan me ook volledig voorstellen dat je van je kind blijft houden, wat hij ook flikt.
Maar ik heb het dus over Joran zelf. Als hij gedaan heeft waar hij van verdacht wordt, dan vind ik hem niet triest, maar een gevaarlijke eikel.

Starry night

Nee ik verplaats me in Joran. Joran heeft net als mijn zoon overduidelijk een stoorn is. Impuls beheersing is bij bijvoorbeld autisme en ADHD een groot probleem. Ze doen eerst en denken dan.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2010 om 11:48

Stoornis

Foske: Die jongen is idd ziek, heeft een stoornis. ===
Dat denk ik ook, maar moet ik om die reden ach en wee roepen? Ik moet er niet aan denken dat een jongen als Joram je kind is. Je gaat als moeder door een hel. Als moeder zijnde is dat logisch. Maar moet de buitenwereld het ook net zo zielig vinden wat een jongen, man onderhand, over zich afroept door te moorden? Zo kunnen we iedere crimineel in de gevangenis wel gaan knuffelen, ze kunnen er immers niets aan doen? Er zit ergens een stoornis tenslotte. Ik heb net als Nikus ook de neiging om me in 'de ander' te verplaatsen, maar bij mensen als Joram, Dutroux, mannen die hun kinderen opsluiten in de kelder, enz. enz. lukt me dat écht niet meer. Ik kan er met mijn pet niet bij hoe zulke mensen in elkaar steken, laat staan dat ik mij er in kan verplaatsen.
Laat ik het voor mijzelf zo samenvatten: ik hoop voor Joram dat er snel een uitleveringsverdrag komt tussen Peru en Nederland zodat hij naar Nederland kan komen. Ik geloof niet dat ik zo hard ben dat ik hem die Peruaanse gevangenis gun. Maar hier in Nederland dan toch echt de cel in en levenslang onder toezicht, want met wat ik van hem zie kan ik niet zeggen dat het mij veilig lijkt dat hij nog in contact komt met welk meisje of welke vrouw dan ook.

Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 12:31

Volgens mij...

... heeft iedere moordenaar de een of andere stoornis, anders vermoord je geen mensen. Maar goed, dit is voer voor psychologen. Er schijnt zich al een psychologe in het openbaar aan gewaagd te hebben, wat ik tamelijk ongeoorloofd vind. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat haar conclusies waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2010 om 13:11

Starry

Als we het over dezelfde psychologe hebben heeft ze gezegd dat ze niet zomaar een diagnose mag stellen, maar dat Joram kenmerken heeft die bij een psychopaat horen. Ze heeft dus niet gezegd dat hij een psychopaat ís.

Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 13:21

Ik bedoel dit artikel

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1386606.ece/Prototype_van_een_klassieke_psychopaat

Ze analyseert hier een persoon die ze nog nooit in haar praktijk heeft gehad, noch persoonlijk kent en ze baseert zich louter op televisiebeelden en persberichten. Ik vind dat je dat niet kunt maken, iemand op zo'n manier vanuit een autoritaire positie publiekelijk een stempel geven.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-06-2010 om 14:26

Ja berber

Je hebt gelijk. Ik zal mij voorlopig nog beperken tot verdacht wordt van moorden. Maar dat lijkt me ook al genoeg om mijn dochters er niet bij in de buurt te willen.

Heirthe

Heirthe

10-06-2010 om 22:02

Kaaskopje

Misschien komt het omdat ik zelf moeder ben van een zoon met een opstandige gedragsstoornis dat ik verder kijk. Volgens mij was ik ook wel duidelijk dat ik voor Marc Dutroux geen sympathie heb..
Maar Joran is voor mijn gevoel een ander geval.
Volgens mij is hij zelf ook slachtoffer van een bepaalde naieviteit waardoor hij zelf ook steeds in moeilijkheden komt. Ik weet het niet, het is een gevoel.
Ik ben het met je eens dat als hij het gedaan heeft, hij daar voor gestraft moet worden, natuurlijk. En een stoornis is ook geen reden om mensen te gaan vermoorden.
Het wil er op de een of ander manier bij mij niet in dat Joran een moordenaar is.

Starry Night

Starry Night

10-06-2010 om 22:42

Foske

Dat snap ik niet, eerlijk gezegd. Net zomin als een psycholoog vanaf de televisie kan beoordelen dat hij een psychopaat is, kun je volgens mij ook niet 'aanvoelen' of iemand een moordenaar is of niet. Ik vind dat allemaal gevaarlijke speculaties, eerlijk gezegd. Enfin, de tijd zal het leren.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2010 om 01:30

Foske

Ik denk dat veel mensen wel íemand kennen waarvan je kunt zeggen dat diegene niet handelt zoals dat sociaal wenselijk is, terwijl je dat op het eerste gezicht niet zou verwachten. Dat je het niet verwacht is iets anders dan dat het onmogelijk is.
Een kennis van mij heeft een zoon. Hij komt steeds opnieuw in aanraking met criminaliteit, wordt daarvoor gestraft, wordt weer ´goedgekeurd´ voor de maatschappij, doet het een poosje goed en vervalt weer in fouten. Als je mijn kennis over hem hoort praten zou het best wel eens een charmante jongeman kunnen zijn. Hij heeft vriendinnen gehad, wordt aangenomen voor werk, niks mis mee dus zou je zeggen. Maar ondertussen is hij ook al met een vuurwapen aangetroffen en zat in drugsmokkel. Mijn kennis is helemaal klaar met hem, ook al is het haar zoon. Hoe vaak moet je de leugens van iemand blijven slikken?
Gek is dat, ik kon hem eigenlijk wel direct in een geweldadige rol plaatsen toen ik hoorde wat er gebeurd was. Ik geloof namelijk wel dat hij ertoe in staat is. Maar net als iedereen zal ik netjes af moeten wachten wat er uit de bus komt daar in Peru voor ik hem echt mag veroordelen.

Anja

Anja

11-06-2010 om 07:22

Het voorkomen...

zal ook veel doen -getuige de reacties alhier-...

Marc Dutroux vond ik nl. een vies mannetje om te zien met vettig haar, raar baardje, beetje grauw gezicht..

Joran is nog jong, heeft nog enigszins een babyface-koppie.... Misschien werkt dat toch een bepaald "gevoel" in de hand in de geest van "het zal je zoon maar zijn, oooohhhh"....

Nu ik alles heb gehoord/gelezen vrees ik dat we toch echt te maken hebben met een moordenaar. Het maakt het toch zo triest omdat het zo'n jonge knul is die alles mee had in het leven.. En dan al z'n kansen zo vergooit..

Die gevangenis zal zijn stoornis ook niet veel goed doen... Als hij straks op 45 jarige leeftijd weer buiten staat (ik noem maar even iets), wat voor man is het DAN geworden ?? Lijkt me nl. ook een eng idee. Zal er w.s. nog gefrustreerder en agressiever uitkomen...

Stoornissen moet je behandelen (indien behandelbaar !) en niet afstraffen met opsluiting....

Lastig hoor, wordt vervolgd...........

groet

Anja

Ik onderschrijf je voledig. Overigens heb ik nimmer beweerd een zwak te hebben voor Joran danwel hem symphatiek te vinden. Ik zie enkel de triestheid van de situatie in. Of hij wel of niet een moord heeft gepleegd? Ik denk van wel maar gezien de context van zijn bestaan blijf ik het diep triest inden voor alle partijen! Daarmee rechhtvaaridg ik niet automatisch zijn gedrag! En zo zie je, er zijn vele nuances in het triest vinden van een situatie!

Starry Night

Starry Night

11-06-2010 om 13:07

Anja

"Stoornissen moet je behandelen (indien behandelbaar !) en niet afstraffen met opsluiting...."
Dat afstraffen heeft niet te maken met die stoornis, maar met het feit dat hij mogelijk iemand om het leven heeft gebracht.

Anja en nikus en starry

het feit dat hij mogelijk iemand om het leven heeft gebracht heeft álles te maken met die stoornis,dus ook met het straffen moet je rekening houden met die stoornis.
ik ben het verder met Nikus en Anja eens,het is inderdaad heel fout wat hij heeft gedaan,maar het is ook een heel trieste situatie voor alle betrokkenen,ook voor de dader dus.
een geestelijk gezond iemand doet zoiets niet,en vd sloot heeft de pech dat hij geestelijk niet gezond is,dus er moet behandeld worden(indien mogelijk).

Heirthe

Heirthe

11-06-2010 om 15:14

Anja

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben dat ik het zo voel omdat hij nog zo jong is.
Heb gisteren een reportage gezien op sbs 6 over het gebeurde maar ik had toch weer medelijden met hem omdat hij zo angstig over kwam. Volgens mij hebben gewetenloze types dat niet, dat je zo hun angst kunt zien.
Hij zal het daar in die gevangenis in Peru trouwens ook niet makkelijk krijgen ben ik bang.
Hoop dat ie naar Nederland uitgeleverd gaat worden dan kan hij tenminste nog in een tbs kliniek zitten i.p.v. zo'n hel in Peru.

Starry Night

Starry Night

11-06-2010 om 17:10

Sus-anne en foske

@Sus-anne: Als hij een stoornis heeft zal daar, neem ik aan, inderdaad rekening mee gehouden worden. Zo gaat dat toch in de rechtspraak?

@Foske:"Hij zal het daar in die gevangenis in Peru trouwens ook niet makkelijk krijgen ben ik bang. Hoop dat ie naar Nederland uitgeleverd gaat worden dan kan hij tenminste nog in een tbs kliniek zitten i.p.v. zo'n hel in Peru."
Ik viel gisterenavond in een reportage over een jong Nederlands meisje dat in een Peruaanse gevangenis is terechtgekomen. Daar zelfs bevallen is, haar kindje woont nu in Nederland bij haar oma. Dat stemde allemaal inderdaad niet gelukkig, helemaal niet toen de aftiteling vermeldde dat ze in mei vanuit de vrouwengevangenis overgeplaatst is naar een gevaarlijke mannengevangenis en dat er sinds die tijd niets meer van haar is vernomen.
Ik heb gemist waarom ze daar vast zat, maar eerlijk gezegd vond ik dat verhaal triester dan het verhaal van Joran.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.