Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Pirata

Pirata

15-01-2019 om 11:13

Verwarming

Hier komt de verwarming niet boven de 18,5 a 19 uit.
Als ie hoger staat, krijg ik klachten van de kinderen. En die lopen nu al in T-shirtjes rond, in januari. Afharden dus! En anders een dekentje of een vest.
Isoleren doe ik inderdaad ook voor mijn eigen comfort en kosten. In 1 jaar tijd al 500 kuub gas gedaald, nu op naar onder de 2000 kuub!

Ik ga wel lang in bad, in mijn geval is dat zuiniger dan lang douchen.

Boink

Boink

15-01-2019 om 13:38

Biciclette/e.a.

Bedankt voor de open antwoorden.

Biciclette:"Ik ontvang graag de toeslagen om mijn kind te kunnen geven wat ze nodig heeft. Dat is in principe liefde en eten en drinken maar ik wil ook graag leuke dingen blijven doen met haar etc."

Dat is zeker waar, maar als je het kleine doet om het grote te dekken, vind ik het minder kloppen.

Want als je 3 keer per jaar vliegt en braaf je afval scheidt en wat andere zaken, is er natuurlijk wel iets uit balans. Dan houd je jezelf en de rest wat voor de gek.

Vanwaar mijn vraag: Ik heb zo'n kennis die daar nogal graag over roept, maar wel elk week naar een Europese stad vliegt voor werk, de wereld overvliegt voor vakanties en vliegtuigspotten.
Nu gun ik hem dat van harte, maar hij is dan niet de aangewezen persoon om over zijn actie's voor het milieu te praten.

Angela67

Angela67

15-01-2019 om 13:47

boink 2

Dat is ook het dilemma wat ik ervaar.

Ik zou over dit soort 'kleine stapjes op weg naar duurzaamheid' ook alleen willen 'kletsen' met mensen die niet ook veel vliegen bijvoorbeeld.

Het is een beetje zoals niet over opvoedingszaken praten met je beste vriendinnen. Als je namelijk op een fundamenteel punt van gedachten verschilt, zou je over kleine dingen ruzie kunnen krijgen (gechargeerd gezegd). Dus dan kun je maar beter helemaal gesprekken over opvoeding met elkaar vermijden.

Dat geldt ook hiervoor vind ik: als je met elkaar handige alledaagse tips wilt uitwisselen, moet je niet gaan discussiëren over vliegen of niet. Impliciet zou je ervan uit kunnen gaan - onderling - dat elke km vliegen een heleboel duurzame kleine stapjes teniet doet.

gr Angela

clowntje

clowntje

15-01-2019 om 14:32

geen droger

Dat is wel iets wat we puur voor het milieu gedaan hebben. De was wordt als het kan buiten gedroogd en anders binnen op een wasrek. Verder scheiden we afval, spoelen we de wc altijd alleen door met de 'plas'knop, en zijn we nu bewust bezig met het geven van een tweede kans aan onze spullen, door veel weg te geven in de familie. We kopen vrijwel nooit meer plastic tasjes en we eten minder vlees.

bicyclette

bicyclette

15-01-2019 om 15:06

Boink

Boink, je citeer iemand anders. Ik heb dat niet geschreven. Ik heb niet eens een dochter, en toeslagen krijg ik ook al niet🙂

Ad Hombre

Ad Hombre

15-01-2019 om 15:35

clowntje

"Verder scheiden we afval, spoelen we de wc altijd alleen door met de 'plas'knop"

If it's yellow let it mellow, if it's brown flush it down!

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=If%20it%27s%20yellow%2C%20let%20it%20mellow.%20If%20it%27s%20brown%2C%20flush%20it%20down

Marianne

Marianne

15-01-2019 om 19:42

Hier

Jaren geleden was ik bij een lezing van Wubbo Ockels. Hij had een prachtig inspirerend verhaal over de Aarde en hoe duurzaamheid vooral heel leuk kan zijn.
Hij vergeleek de aarde met een schip: in een schip ga je geen gat in de wand boren, je vervuilt niet waar je moet leven. Toen hij daarboven was, besefte hij dat alles waar hij van hield op aarde was. De ruimte is koud en vijandig, daar is geen leven mogelijk. Het enige dat ons beschermt tegen de ruimte, is de dampkring. Die dampkring is onze wand van moederschip aarde.
Zijn verhaal was vele malen mooier dan mijn schrijfsel hierboven, het enthousiasme en plezier spetterde er van af. Hele inspirerende man!
Ik kwam thuis en zei tegen man: “We moeten NU zonnepanelen!”
We hebben ons spaargeld en vakantiegeld ingezet om zonnepanelen te kopen. Ik gebruik losse koffie en thee, scheiden fanatiek afval, ik heb een menstruatiecup, wasbare watjes. Ik let op of ik plastic-vrij kan kopen, heb altijd een boodschappentasje bij me. Ik gebruik geen wegwerpservies meer en rietjes en ballonnen zijn hier in de ban gedaan. Sommige dingen zijn geen succes. De wasdoeken waren het toch niet net als de shampoobar of het nou gekocht of zelfgemaakt was. Van de tandpastatabletjes werd ook niemand gelukkig en bonen weken vergt wat meer planning dan gewoon een blik open trekken.
Het belangrijkste is dat ik mijn kinderen meeneem in dit proces. Eentje werkt in de horeca en die vraagt aan klanten of ze een rietje willen of vandaag de zeeschildpadden gaan redden. Ik heb ze die gore filmpjes op youtube laten zien van een reuzenschildpad met een rietje in zijn neus en een ander van een schildpad met een plastic vork in zijn hoofd. Pubers, dan kan dat best. Dit heeft hun geholpen om te begrijpen en accepteren waarom we bepaalde dingen niet kopen of doen. Vriendjes kijken de eerste paar keren hun ogen uit, terwijl het in mijn ogen kleine aanpassingen zijn.
Ik denk na over autorijden en vliegen. Ik ga naar mijn werk met de auto terwijl ik afstandtechnisch prima met de fiets zou kunnen. Na een hele lange dag ontbreekt mij de puf om te fietsen. Gewoon luiigheid. Buiten mijn werk loop en fiets ik veel. Ik vlieg wel, maar niet vaak. Dit heeft ten dele met het milieu te maken, ben ik eerlijk in. Zo’n goedkope stedenreis doe ik dan weer niet, dan vind ik echt te belastend voor het milieu.
Ik douche wel elke dag want ik vind dat ik toch echt niet fris ruik als ik uit bed kom. Ik zou nog veel meer kunnen doen maar ik weet dat als ik te snel ga, ik man en kinderen niet mee krijg en die gaan dan met de hakken in het zand. Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Hier dus meer voor het milieu dan voor de portemonnee.

Boink

Boink

15-01-2019 om 19:58

Bicyclette

Ik typte je naam ook nog verkeerd. Sterker, er is nog meer verkeerd gegaan, ik wilde ergens anders op terugkomen, maar kreeg een naar telefoontje en toen ging het verkeerd, sorry.

Marianne

Marianne

15-01-2019 om 19:59

O en

Ik heb een ouderwets scheermes waar alleen mesjes in gaan in plaats van zo’n gilette of Venus waarbij je de complete kop weggooit. Als deo gebruik ik een stuk alluin, ik doe bijna een jaar met een groot stuk. Ik heb al tijden wattenstaafjes met een houten of papieren stokje voor make-upongelukjes, voor de oren heb ik een ouderwetse oorschraper. De bamboetandenborstels en die van cellullose waren om verschillende redenen geen succes.
Ik compenseer aardig met make-up. Ik heb een zwak voor rode lippenstift en heb daar zeker wel 10 van.

Dees

Dees

15-01-2019 om 20:05

Wattenstaafjes en make up

Wattenstaafjes en make up gebruik ik niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-01-2019 om 20:53

Marianne

Ja, heel mooi. Maar misschien is het zinvol om je *ook* te realiseren hoe onbarmhartig en ongastvrij de natuur is zonder de verworvenheden van de moderne wetenschap, farmacie en industrie.

Als we nooit fossiele brandstoffen zouden zijn gaan verbranden en grootschalige landbouw toepassen waren we misschien nog in middeleeuwen en toen was het leven voor ons arme sloebers echt zo leuk niet als nu.

Dat neemt niet weg dat we rekening moeten houden met de draagkracht van onze woonplaneet. Maar het zou zomaar kunnen dat het probleem alleen oplosbaar is met grootschalige inzet van kernenergie. Zijn we daar toe bereid of troosten we ons met 'kleine stapjes' terwijl de opkomende economieen van China en India op hun beurt hun deel van de uitstoot gaan nemen?

OND

OND

15-01-2019 om 23:32

"terwijl de opkomende economieen van China en India op hun beurt hun deel van de uitstoot gaan nemen?".

China investeert massaal in hernieuwbare energie...

Jo

Jo

16-01-2019 om 07:43

@ Flanagan

Zo'n pas heb ik al jaren. Inderdaad houdt de pas bij hoe vaak je de container opent, maar dat is dan ook alles. Per flat staan er 2 ondergrondse containers. Eén er van is altijd open, dus zonder pas te gebruiken. Reden: als die dicht is dan worden de vuilniszakken naast de containers geplaatst.

Er kan niet worden geregistreerd of ik de bak open doen omdat ik een op straat gevonden flesje netjes weg gooi. Of wat regelmatiger gebeurd, de "bak zonder pas" zit vol en de vuilniszakken worden er naast gezet. Mijn containerpas ligt in de schuur, samen met wat handschoenen. De zakken zijn zo opengetrokken door kat, vogel etc, dat wachten op een BOA geen optie is..

Jo

Jo

16-01-2019 om 08:03

@ Pirata

Heel goed dat het jou en je gezin gelukt is om op vrij eenvoudige wijze je energienota te reduceren.
Wat jij in een jaar hebt bespaard, daarvan heb ik (10 maanden woonde mijn dochter nog in) net iets meer verbruikt in een heel jaar, te weten 531 m3 (gisteren de stand door moeten geven). Het jaar er voor zat ik zo'n 100m3 hoger. Omdat ik niet bewust de verwarming minder aan zet, ga ik er vanuit dat het weer ook van invloed is geweest om deze vermindering. Ik heb nog geen koude voeten gehad, terwijl ik vorig jaar speciaal een elektrische voetenzak had gekocht (en toen ook gebruikt).

Als de verwarming uit is dan wordt het niet is de temperatuur als ik op sta tussen de 18,5-19,5 graden. Gisteren avond, na mijn werk, heeft de CV hoogstens een uur aangestaan.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 08:18

Wat geweldig, zo'n laag verbruik.
Heb je een supergeïsoleerde tussenwoning met hoog energielabel? Even benieuwd hoe je zo laag kunt zitten en toch comfortabel.
Hier een vrijstaande bungalow (groot model) dat bij aanschaf maar liefst op label F zat (er zat ergens dubbel glas, anders was het G). De dakpannen lagen gelijk op het houten zolderplafond. Niks sloot behoorlijk. Een ketel uit het jaar nul. Geen muurisolatie. Merendeels enkel glas.
Hier zijn we dus volop mee aan de slag. Verder eenvoudige maatregelen als brievenbuskleppen, gordijnen en een goede ondervloer. Dat laatste helpt al behoorlijk, we hebben nog geen vloerisolatie van de onderkant.
Ik weet niet wat de vorige bewoners hier verstookten, maar die hadden óf meer dan 4000 kuub gas, óf ze zaten er onprettig bij in de winter.
Kom, ik ga nog eens een verwarming uitdraaien. 😉

Jo

Jo

16-01-2019 om 08:41

@ Pirata

Geen idee welk label er aan hangt.

Ik woon op zo'n plek waar niemand wil wonen
5 hoog achter, bouwjaar 1972

Wel een jaar of 3,5 geleden gerenoveerd en vanaf die tijd geen blokverwarming, maar ieder een eigen CV.

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2019 om 09:00

verwarmen

Poeh met het energieverbruik kan je inderdaad niet met elkaar vergelijken. Ik woon in een rijtjeshuis gebouwd net na de oorlog (1948) en van niet al te beste materialen. We hebben inmiddels wel dubbel glas maar de vloeren zijn steenkoud en de bijkeuken is niet geïsoleerd, maar wel open naar de keuken toe. Deze hebben we zelf geisoleerd inmiddels. Het is een huurhuis dus hele grote investeringen kan/wil ik niet zelf doen. We doen ons best om de kou buiten te houden, maar dat gaat bij dit huis niet makkelijk.
De verwarming staat hier op 20 graden, lager is echt te koud voor deze woning, in de ochtend is het hier 15 graden, tot zo laag laat ik 's nachts de cv dalen, niet lager, anders duurt het veel te lang in de ochtend, wanneer ik de cv weer hoger zet om het aangenaam te krijgen.

Hangkous

Hangkous

16-01-2019 om 09:17

Energieverbruik vergelijken gaat niet inderdaad

Hier gaat 's avonds om 22.00 de kachel "uit" dat wil zeggen dan wordt het niet meer op 20 graden gehouden, we hebben zo'n thermostaat met een programma waardoor ik zelf niks aan hoef te doen.
Gedurende de nacht gaat de ketel dan echt niet draaien. Voordat we dubbel glas hadden ging in de winter dan rond een uur of 06.00 de ketel aan om bij opstaan een "aangename" 18 graden bereikt te hebben. Toen koelde het echt af tot een graad of 15. Nu we dubbel glas hebben zakt de temperatuur meestal niet meer onder de 18 in de nacht.

Door schade en schande wijs geworden houden we wel altijd goed het weerbericht in de gaten, bij noord-oostenwind en een paar graden onder nul moet het systeem in de nacht wel af en toe draaien om te voorkomen dat de leidingen die beneden door het toilet lopen bevriezen. Stilstaand water in de leidingen bevriest eerder dan stromend water. Op zich ben ik voor zuinig stoken maar als er kans is op bevriezen dan probeer ik toch dure reparaties te voorkomen.

Deze winter hebben wij nog best weinig verbruikt maar dat kan zomaar omslaan als de wind in de verkeerde hoek kruipt.

ook een huurwoning

Wij wonen ook in een huurwoning en het is inderdaad telkens onderhandelen over aanpassingen. Dubbel glas is uiteindelijk gelukt, en vorig jaar hebben we een nieuwe HR ketel gekregen/deels zelf betaald (de oude CV ketel stamde uit de jaren 90). Helemaal van het gas af gaat voorlopig nog niet lukken denk ik maar dit helpt al enorm. Er voortdurend om vragen/informeren naar mogelijkheden helpt wel, is mijn ervaring.

We mochten ook geen zonnepanelen op het dak maar hebben die nu wel via een organisatie die panelen bij bedrijven etc. legt en die je dus kan kopen. Ik ben er heel blij mee! Ook een goede tip als je een koopwoning hebt en ze om andere redenen niet op je eigen dak kan of wil hebben.

Overstappen op een groene energieleverancier en duurzame bank is ook zeker aan te raden, ook als signaal naar de andere aanbieders om hier meer aandacht aan te besteden. Als je qua hypotheek/betaalrekening niet makkelijk kan overstappen dan in elk geval je spaarrekening zodat daarmee niet in vervuilende industrie geïnvesteerd wordt.

Triva

Triva

16-01-2019 om 09:28

zonnepanelen

Ik heb ook een huurhuis maar in de Haarlemmermeer was een organisatie die de zonnepanelen plaatst en onderhoudt. Ik betaal 30 euro per maand en mag de meeropbrengst houden. Ik heb het mijn zwager laten uitrekenen en het was een goede deal.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 09:47

Triva

Is dat huur van de panelen?
Ik zie dat ook af en toe voorbij komen en vraag me af of dat voor ons gunstig uitpakt.
Voorlopig vertikt Nuon het om panelen op dakkapellen te leggen dus ik ben nog zoekende.

Jo,

Spijtig te lezen dat een passysteem niet het gewenste effect bereikt. Weer een illusie armer.

Alison

Alison

16-01-2019 om 10:04

Hangkous

Ik zag ooit een draad die je op/om een leiding kunt doen om bevriezen te voorkomen. Voor die ene keer zou je een verlengsnoer kunnen gebruiken als je geen stopcontact op de wc hebt.
Misschien dat kerstverlichting er om heen draaien ook werkt. Die is ook op batterijen.

WOZ

Sinds de aanwezigheid van panelen de WOZ- waarde van een koophuis verhoogt, krabbelt menig huiseigenaar achter de oren; ben je duurzaam bezig en schaf je een pakket panelen aan, wordt je achteraf verrast met een hogere WOZ-aanslag.

Hangkous,

Zou een isolatieslang niet afdoende zijn? Lijkt mij wel onrustig als je zo op het weer moet letten.

PS. Eens hadden we een bevroren leiding. De koude wind had gezorgd voor bevriezing van de leiding in de kruipruimte. We hebben dit probleem opgelost door er een warmtelamp op te laten stralen. Dat is beter voor de leidingen dan te werk gaan met hogedrukspuit.

Pirata

Pirata

16-01-2019 om 11:35

Kerstverlichting

Die kerstverlichting is tegenwoordig meestal met LED lampjes. Die worden niet warm...
De kou gaat invallen lees ik net. Ik ga eens speciaal isolatiefolie voor mijn laatste stukje enkel glas plakken. Daar moet op termijn nog e.e.a. vervangen worden.

Hangkous

Hangkous

16-01-2019 om 12:00

Op het weer letten zit in onze natuur

Wij leven heel erg met de natuur en letten op het weer. Ik leef zonder droger en bij een dag mooi weer doe ik meerdere wassen die ik buiten laat drogen. Ik heb geen droger. Bij die noord-oosten wind in combinatie met vorst schakelen we naar het andere programma in onze thermostaat en klaar is Kees.
Die leiding van de verwarming zit in de muur daar kom ik niet makkelijk bij. Alle andere leidingen die door de kruipruimte en zo gaan zijn al geïsoleerd, het is dit rottige stukje dat met die bepaalde wind dan altijd net wel/net niet bevriest.
De eerste winter die wij hier meemaakten was de winter van de laatste Elfstedentocht en toen was er niets bevroren, toen stond er nog een grote conifeer naast de voordeur die die muur uit de wind hield. Conifeer is gesneuveld bij rioolwerkzaamheden dus nu moet af en toe het andere programma in de thermostaat, dat gebeurt niet eens elke winter, voelt voor ons niet als heel veel moeite.

Het niet hebben van een droger is ook iets dat ik echt doe met oog op het milieu. Als de straat droogt, droogt de was dus die hangt dan buiten, ook in de winter.

Jo

Jo

16-01-2019 om 13:47

@ Flanagan e.a.

Mijn voorbeeld was bedoeld als contrast in gas verbruik tussen woningen. Niet tussen personen. Ik vertik het om in de koude te gaan zitten, dus als IK het koud heb dan verwarm ik ook. Mijn verbruik is niet het resultaat van zuinigheid (wel van bewustheid). Bij veel woningen verdwijnt binnen een uur de warmte nadat de verwarming uit is gezet. Ik heb het gevoel dat de woonkamer wel langer warm blijft sinds ik hr++ glas heb. Eigenlijk wordt het niet kouder dan 18,5 graden.
Voor de renovatie had ik geen thermostaat, dus geen idee wat de gemiddelde temperatuur toen was. Warm water kwam uit de elektrische boiler, die enorm veel stroom vrat.

Bewuste milieu "maatregelen", daar heb ik er eerlijk gezegd maar weinig van. Afneembare fietstassen (zie ander draadje) hebben als voordeel dat je ze mee neemt in de winkel en geen extra draagtas nodig heb. Dat doe ik al jaar en dag zo, dus al voordat er betaald moest worden voor tasjes. Wat ik wel heb veranderd is altijd een opvouwbaar tasje onder mijn zadel en in nog een reserve in de zijvakken van mijn fietstassen. Plastic tasjes heb ik in het verleden nooit weggegooid en worden nog steeds hergebruikt als bijvoorbeeld een van mijn kinderen een maaltijd mee naar hun huis/vader nemen.
Ik erger mij wel aan het tasjes gedrag van ons plaatselijke Turkse winkel. Hoe vaak ik al gezegd heb dat ik geen tasje wil en dat dit ook niet mag, het dringt niet door. Ja, sperzieboontje kunnen toch niet los?! Nee, maar een voorverpakt pak rijst hoeft echt niet in een zakje! (Zelfs in Turkije geldt vanaf 01-01-19, dezelfde plastic draagtassen politiek!, 0,4 cent per tasje.)

Een auto heb ik niet, wel rijbewijs, durf niet te rijden, maar ook niet noodzakelijk. Dus ik fiets. Voor een droger had ik geen plaats/behoefte aan. Ruim balkon, waar het prima kan drogen. Bij twijfel weer, dan hing/hangt het in de woonkamer te drogen op het moment dat ik niet thuis ben. Na mijn werk was het droog en er ook niet tegen aan hoeven kijken. Vliegen??? Laatste vakantie was bijna 8 jaar geleden. Ik ga net zo lief bij mooi weer op de fiets naar de Nederlandse kust.
Ik ben minimaal 5 dagen per week in het zwembad, waar ze ook een douche hebben. Oke de chloorlucht krijg ik niet helemaal weggeschrobd, maar ik zie geen noodzaak om het douchen thuis te herhalen.
Ik ben mij er van bewust dat het van invloed is op mijn ecologische voetstap/milieu, maar dat is dan eerder bijkomstigheid die bij mijn karakter en woonomstandigheden past.

En volgens mij geldt deze bijkomstigheid ook voor een vegetariër. Het milieu zal nooit de hoofdreden zijn om geen vlees te eten.

Bij aanschaf van een nieuwe apparaat, bijvoorbeeld een wasmachine, vergelijk ik alleen energie zuinige apparaten. En omdat ik de laatste 3-4 jaar het een en ander heb moeten vervangen voldoet elke apparaat in huis hier aan. Verder heb ik alleen spaar en voornamelijk led lampen. Stroomverbruik was 1432 kWh afgelopen jaar. Sinds kort let ik meer op waar bijvoorbeeld die paprika vandaan komt... Dan gaat mijn voorkeur uit voor een Hollandse bij de Turk of eentje met een plekje bij de boer om de hoek, dan een in plastic verpakt exemplaar uit Spanje.

Qua tweede handskleding ben ik degene die het eerstehands heeft gedragen en daarna weggeef of schenk aan de kledingbank.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2019 om 14:12

Echt voor het milieu

Wij hebben op zich al een vrij sobere leefstijl, maar wat ik wel echt bewust voor het geheel doe is vlees minderen. Ik ben nu nog gemakzuchtig met afvalscheiden, zeg ik eerlijk, maar zodra de ondergrondse container voor restafval in werking gesteld wordt, gaan we er serieuzer werk van maken. Dan kan het meeste in de tuin verzameld worden en later aan de straat gezet worden. Dat gaat flink schelen.

Ik had het toevallig met iemand over tandenborstels. Zij gebruikt een bamboe-tandenborstel. Geen batterijen en geen plastic. Dat vond ik best een goed idee (zeg ik, nadat ik noodgedwongen een nieuwe plastic tandenborstel moest kopen dit weekend...).

Kleding gaat hier heel lang mee en gaat naar de kringloop. Verwarming bespaar ik niet op door mezelf in de kou te zetten. Dat vind ik echt onaangenaam. Ik krijg snel ijsklompjes (handen). Ik zit wel met een sjaal of zo'n omslag'deken' in de huiskamer om het warmer te hebben met een iets lagere thermostaatstand, maar minder dan 21 graden wordt dat niet.

Ik lees dat Glassex aangevuld wordt met water. Dat kan uiteraard. Ik was gewoon weinig de ramen, dat scheelt ook .

Wat betreft verpakkingen, zou het prettig zijn, maar vast moeilijk realiseerbaar, als je alles uit een tank kon tappen. Ik kreeg vandaag bericht binnen dat Picnic binnenkort ook bij ons kan bezorgen, ik begrijp uit de informatie dat Picnic minder keus aanbiedt, dus moet je het doen met wat ze hebben. Ik vind dat eigenlijk prima. Waarom voor 1 soort product ik weet niet hoeveel merken? Zo werk(t)en Aldi en Lidl altijd, maar ook daar zijn A-merken binnengesijpeld. Ik zou het zeker voor supermarkten een uitstekend idee vinden als de aanvoer van eigen merk producten (dit is slechts een idee van mij, dus of dat uitvoerbaar is, kan anders liggen) in een tank met tapje aangeboden worden met glazen statiegeldflessen die je kunt vullen en hervullen. Ik zou zo best afwasmiddel, shampoo, douchegel e.d. willen tappen. Hetzelfde met melk, vla, yoghurt en karnemelk. Dat scheelt toch weer een béétje.

Jo

Jo

16-01-2019 om 15:10

fiets versus bezorger

Zelf op de fiets gaan halen is milieuvriendelijker dan door een bezorger te laten brengen.

Internetbestellingen laat ik vaak bij de winkel zelf afleveren of bij een bezorgpunt brengen. Hoofdreden is wel dat ik geen zin heb om op mijn vrije dagen op mijn klok te moeten kijken, dat is voor mij een beperking van mijn vrijheid. Dan pak ik nog liever de fiets. Maar de overlast van de bezorgdiensten (bijv PostNL, maar ook Jumbo) in woonwijken doet deze hoofdreden steeds meer naar de achtergrond verdwijnen en fiets ik naar een winkel/bezorgpunt om gewichtigere redenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.