Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2019 om 08:55

Energieneutraal huis

Dat lijkt mij ook wel iets. In principe hoef je daar niet heel veel voor te laten, mits je wat geld meeneemt.
Met een eigen moestuin en wat kippen, geiten en schapen zou ik dan zelfs bijna volledig onafhankelijk kunnen leven. Maar dat gaat mij nou net weer wat te ver.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-01-2019 om 09:00

Ginny

Een klein fortuin uitgeven en dan lekker zelfvoorzienend gaan leven, dat lijkt mij ook wel wat. Helaas hebben mijn kinderen een hekel aan geitenkaas. Verwende krengen...

Ginny

In plaats van een eigen moestuin (veel werk en opbrengst valt vaak tegen), hebben wij twee aandelen in een zelfpluktuin. Vanaf ca. eind april tot diep in de herfst mag je dan elke week een (per aandeel) voorgeschreven hoeveelheid groente en fruit komen oogsten. Als je wilt kun je ook af en toe meehelpen in de tuin, maar dat is niet verplicht. Er zijn 2 tuinmannen die in principe al het werk doen.

Ik vind het een erg leuk concept!

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2019 om 09:23

Jippox

Zo'n pluktuin lijkt mij ook leuk. Ik weet dat ze bestaan. Zonder auto zijn dat soort mogelijkheden vaak lastiger haalbaar. Je kunt ook een bestelling doen via een webshop en een keer per week bij een verzamelpunt ophalen, maar dan is het meestal prijzig.

mazzel

Wij hebben het geluk dat er eentje zit op 5 minuten fietsen van ons huis. Maar ja, dat moet je net treffen natuurlijk...

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 12:04

Ja hoor genoeg.

===Ik zit een beetje op het spoor van de voedselverspilling.

Iemand daar nog goeie tips voor?====

Restjes oud brood:
(Terug) de vriezer in en als je een keer pizza/een cake/appeltaart hebt gebakken leg je dat brood op een bakplaat als je baksel klaar is en schuift dat in de oven. Ik zet dan even 5 minuten de schakelaar op "hete lucht" dan gaat de ventilator draaien en dan doe ik de oven uit. Een paar uur later of desnoods de volgende ochtend is het brood uitgedroogd. Even malen en je hebt paneermeel.

Kliekjes avondeten:
Als het nog een 1 persoonsportie is invriezen voor wie een keer alleen moet eten. Gebeurt bij ons wel eens als er opeens een kind niet mee eet.
Kleinere kliekjes daarvan bekijk ik wat er in zit en op basis daarvan kijk ik wat ik er mee kan.
Bijvoorbeeld: Als ik stoofvlees maak gaat daar altijd een klein stukje wortel, wat prei, een ui, een tomaat en een aardappel bij. Gisteravond had ik nog drie eetlepels hutspot in de pan die niemand meer hoefde. Dat is in de vriezer gegaan in een klein bakje en dat gaat dan straks door naar de bak "jusblokjes". Een bonte verzameling van klontjes in allerlei kleuren die in de jus kunnen.
Bij ons is wel afgesproken dat je beschaafd opschept en eventueel nog een tweede keer wat neemt. Restjes van de borden gaan weg.

Halve verpakkingen/resten groente:
Soms maak ik gerechten waarvoor ik meer moet inkopen dan er in het gerecht gaat.
Pas maakte ik een nieuw gerecht waar 150 ml gezeefde tomaten in moest. Dan hou je minimaal 100 ml tot maximaal 350 ml over, afhankelijk van hoe klein je kan inkopen. De rest gaat dan in een ijsblokjes laatje en die klontjes gaan dan ook in de bak jusblokjes.
Stukjes prei, winterpeen, bleekselderij kunnen na invriezen nog best dienstdoen als smaakmaker in de soep of de jus. 2 stengels bleekselderij in mijn makreelsalade geeft minimaal 12 stengels in de vriezer die tot de laatste snipper opgemaakt worden.

Om te voorkomen dat er resten ontstaan is de weegschaal mijn grote vriend. 1 kg geschilde aardappelen bij de rode kool, 1,2 kg in de stamppot. 500 g spaghetti bij de bolognesesaus maar in de macaroni uit de oven gaat maar 425 g. 500 g rijst om nasi van te maken en 475 g rijst als we het met ragout en erwtjes eten.
De meeste dingen weet ik nu uit mijn hoofd maar ik houd ook wel lijstjes bij.

Met fruit is delen bij ons het toverwoord. Als de pubers uit school komen ga ik, afhankelijk van hoeveel pubers er zijn, fruit schoonmaken en voor iedereen een bakje maken. Dan hoeft iedereen maar 1 hap banaan, een stukje kiwi, 2 partjes mandarijn enzovoorts en wordt er niet alleen maar voor het gemak gegaan. Dat zoon de bananen opeet en dochter de druiven en mama altijd alleen maar de kiwi moet opeten en ze dan laat verschimmelen.
Daarbij kijk ik met inkopen wel naar seizoen en prijs. We eten nu geen aardbeien bijvoorbeeld.

Paddington

Paddington

30-01-2019 om 12:18

Lang leven de vriezer

Ik koop veel groente in als het voor die groente het seizoen is. Dat gaat dan gesneden en indien nodig geblancheerd de vriezer in.
Veel gerechten maak ik in grotere hoeveelheden. Hiervan maak ik 1 persoons porties in de vriezer.

Aardappels die overblijven worden verwerkt in aardappelkroketten die weer ingevroren kunnen worden of als schijfjes bij een volgende maaltijd. Dit hangt af van de soort aardappels.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2019 om 12:31

Vriezer

Omdat de kosten van ons energiegebruik niet stegen, hadden wij niet door dat de vriezer enorm veel stroom verbruikte. Hij was niet goed meer, dat wisten we wel, maar dat dat zoveel geld per maand extra kostte daar vielen we van om. Hij is dus uitgezet en in het overzicht van december werd al duidelijk dat dit inderdaad dé boosdoener was. Ik ben benieuwd hoe groot de winst is voor januari, waarin de vriezer de volle maand niet meer in gebruik is geweest. Waarschijnlijk komen we nu wel weer uit bij de inschatting van de leverancier en hoeven we niet bij te betalen. Echt zonde

Ik mis de extra vriezer wel, maar twijfel of we weer aan een andere moeten beginnen. We hadden een bovenlader, dat beviel op zich wel, maar is wel onoverzichtelijk als je echt iets zoekt. Ik vraag me af of je met een vriezer met laden niet heel veel ruimte verspild door die laden.

Pirata

Pirata

30-01-2019 om 12:34

Bleekselderij

Bleekselderij invriezen? Waarom, blijft heel lang goed en knapperig in de koeling. Winterpeen idemdito.

Yanea

Yanea

30-01-2019 om 12:40

Vriezer

Wij hadden een klein vriezertje in de schuur staan (geleend), en het stroomverbruik schoot inderdaad omhoog. Dus de stekker eruit en voortaan weer wat vaker tussendoor boodschappen doen (niet met de auto).

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 13:12

Waarom?

Bleekselderij invriezen? Waarom, blijft heel lang goed en knapperig in de koeling. Winterpeen idemdito.

In de zomer gaat bleekselderij in de sla, in de makreelsalade, in de soep, in....... Dan is hij wel op voordat hij verschimmeld is. In de winter gebruik ik het veel minder en om dan te voorkomen dat het weggegooid (verspild) moet worden doe ik het vers in de vriezer, dat kan je beter doen dan het tegen de tijd dat het bederft pas invriezen. Of als ik weet dat ik over 2 dagen soep ga maken laat ik nog wat in de groentelade liggen.
Ongeveer hetzelfde geld voor winterpeen.

Pirata

Pirata

30-01-2019 om 13:17

Hangkous

Die gerechten zijn in de winter ook lekker!
Maar serieus, het blijft wel een maand ofzo goed
En ik gooi bleekselderij en wortel ook door alle tomatensauzen.

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 13:28

Bescheiden maat koelkast met 3 vrieslades

Eigenlijk iets te klein, dus als ik nieuwe voorraad haal heb ik ruimte nodig. Dan gaan de laatste stengels in de vriezer. Vorige week waren dat er 12 omdat wij bij sneeuw enzo toch meer van de Hollandse winterkost zijn. In de zomer gaat het soms maar over 3 of 4 stelen.
Wortel en bleekselderij gaan ook in tomatensaus en zo.

Een goed volle vriezer gebruikt ook minder stroom dan een lege. Lucht koelen is minder efficiënt dan bouillon, tomatensaus, brood en gehaktballen ingevroren houden.

Mijn vriezer is altijd vol maar de inhoud wisselt regelmatig.

Over verwend gesproken

Man begon ook over zelfvoorziening na aanleiding van de b-kwaliteit slavinken van een supermarkt en het artikel over tumoren in vlees.
Landelijk wonen, zonnepanelen, groentetuin en koeien. Ik vroeg of hij wel goed bij zijn hoofd was.
En of hij ook van plan was zijn ouders in huis te halen want er was toch ruimte zat. We konden lekker duurzaam gaan leven omdat een groot huis relatief gezeten duurzamer is dan twee kleinere woningen.
We konden ook vegetariër worden. Maar dat was een stapje te veel van het goede.

We worden gek gemaakt door de politiek. Onlangs een artikel met het kostenplaatje per huis alà €45.000,-. Blijkbaar was dubbel glas ook niet goed genoeg meer. Alles moet driedubbel. Dat betekent ook nieuwe kozijnen en verwerk. Ik vind dat we doorslaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2019 om 19:31

Zelfvoorzienend ja

Dat is het woord.

Hier gaan restjes ook in de vriezer.
Het ging mij inderdaad meer om de dingen als de gezeefde tomaten etc.

De tip voor oud brood vind ik ook een goeie. Wij geven dit meestal aan de konijnen, maar er wordt al gauw meer oud brood geproduceerd dan die beesten aankunnen. Terug in de vriezer dus!

Enne Kaaskopje: maandelijks de meterstanden bijhouden helpt ook.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2019 om 19:35

Flanagan

Wat dacht je van gasloos? Dat gaat ook nog wat kosten.

Maar dat gewoon dubbelglas vervangen voor HR +++ glas is wel interessant om uit te zoeken. Dat glas heeft zo'n hoge isolerende waarde dat je die investering best nog wel eens terug zou kunnen verdienen.

Gas

Hier wilt het bestuur de stad gasvrij maken. Alsof dat veel gaat bijdragen aan het klimaat probleem. Het is net brand blussen met een kopje water, maar het wordt je wel door de strot gedrukt. Ik stoor mij aan het inleveren van vrije keus.

Hier is de open haard omgebouwd tot gashaard. De auto/meubels/ huishoudelijke apparaten/ mobiels en pc’s worden pas vervangen als het nodig is. Ik vind mijzelf zodoende best duurzaam bezig.
Verder tank ik V-power omdat ik met deze duurdere benzine meer kilometers rijd. Ik rij geen onnodige stukjes, die ik ook op de fiets kan. Maar als ik toch moet rijden, dan maar iets duurder op een duurzame manier.

Ik poets ook regelmatig mijn schoenen. En van oud brood maak ik wentelteefjes.
Ik koop bij voorkeur ongesneden brood want die drogen minder snel uit.
Verder laat ik mijn haar niet verven. Zo verdwijnen er ook geen chemicaliën in de afvoer. Als we toch zo zuinig zijn op moeder Aarde, dan ook geen kleurspoelingen en andere verfbehandelingen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-01-2019 om 21:11

Is geen gemeentebeleid Flanagan

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/07/energieagenda-kamp-einde-aan-koken-op-gas-5684284-a1535388

Gemeentes kunnen er wel voor kiezen om dit versneld in te voeren.

vrije keus

We weten al jaren dat we, ook los van het klimaatprobleem, veel meer grondstoffen gebruiken dan de aarde aan kan. Zeker als je de beschikbare bronnen eerlijk wil verdelen. Vrije keus klinkt mooi, maar wat zijn de gevolgen van die keus? We hebben gezien wat de gasboringen in Groningen hebben veroorzaakt.
Het lijkt alsof we opeens heel veel moeten, maar dat is omdat we (en de politiek) jarenlang veel te weinig hebben gedaan, dit is een inhaalslag.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-01-2019 om 22:07

Flanagan

"Hier wilt [sic] het bestuur de stad gasvrij maken. Alsof dat veel gaat bijdragen aan het klimaat probleem [sic]."

Ik betwijfel dat ook. Ik erger me ook nogal aan die installateurs en het 'bedrijfsleven' die bij deze milieumaatregel ineens staan te juichen met dollartekens in hun ogen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-01-2019 om 23:12

Ginny

De meterstanden bijhouden is nooit een behoefte geworden, omdat de kosten heel redelijk en gelijk bleven. Nu met de slimme meter krijgen we elke maand een overzicht. En daaruit bleek dat ons verbruik in tegenstelling tot voorheen veel hoger dan vergelijkbare huishoudens was. Vroeger was dat meestal lager. Dit is niet iets van jaren, maar wel maanden. Keek jij vroeger of nog steeds, zonder slimme meter, elke maand in de meterkast?

Paddington

Paddington

31-01-2019 om 09:53

Nog andere zaken bij ons

Binnenkort worden er zonnepanelen geplaatst. Verder hebben we een woning die opgeknapt moet worden. We hebben ongeveer 3 jaar geleden een nieuwe CV ketel geplaatst, natuurlijk een hoog-rendement. We kunnen er ook een zonneboiler op aansluiten en dat zit ook in planning, maar we wachten eerst even de zonnepanelen af.

Binnenkort wordt de badkamer onderhanden genomen. Daarin plaatsen we een systeem dat de warmte terugwint van het water dat in de douche wegstroomt.

Op die manier zetten we elke keer weer een stapje naar een CO2 neutrale woning. Helemaal zelfvoorzienend hoeft niet van mij. Als we alle woningen in Nederland CO2 neutraal zouden kunnen krijgen ben in mijn ogen als particulier al goed bezig.

OND

OND

01-02-2019 om 00:59

Nederland is na de VS de grootste landbouwexporteur ter wereld.

De lading sperziebonen uit Kenia is nog maar goed en wel gelost of daar wordt het vliegtuig alweer volgestouwd met diepgevroren kippenbouten die gedumpt worden op de markten in Nairobi.
Keniaanse boeren gaan daardoor aan de lopende band failliet, maar dat lijkt erger dan het is: die vinden makkelijk werk in de lokale tuinbouw voor de Europese markt... Ook iets om eens over na te denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2019 om 01:50

Ik stel vast een gekke vraag

maar vind je het nu juist gunstig dat die boeren failliet gaan en dan aan het werk gaan bij exporterende tuinbouwbedrijven, of hadden ze beter eigen baas kunnen blijven en genoeg inkomsten als zelfstandig ondernemer?

Als we het eens zijn, dan vind jij het waarschijnlijk net zo belachelijk als ik dat het werkt zoals je hebt omschreven. Ik ken overigens ook een verhaal waarin de kippen niet meer daarheen gevlogen worden, maar afkomstig zijn van eigen kippenboeren, die met wat begeleiding in staat zijn om dat prima zelf te doen. We moeten voor zover dat kan af van die rare over en weer handel van landbouwproducten. Als je iets kunt leveren wat een ander land echt niet zelf kan verbouwen... oké, dan valt er iets te zeggen voor over en weer handel, maar dat het ene sperziebonenproducerende land de sperziebonen importeert van het andere sperziebonenproducerende land en de ene de kippen van de ander verdringt... ik vind het raar.
Omdat onze landbouwproducten als tomaten en komkommers niet meer op de Russische markt te koop zijn, tenminste voor zover ik weet officieel niet, is men het daar zelf gaan doen en met succes. Dat geeft toch te denken.

Flavia

Flavia

01-02-2019 om 08:28

Kaaskopje

er zijn heel veel mensen die wekelijks hun meterstanden noteren.
Heb ik ook een tijd gedaan, zo kwam ik er achter dat er een lekkage was mijn watermeter zit in de kelder, daar zat het lek ook.

Hangkous

Hangkous

01-02-2019 om 08:43

Motivatie killer

Een paar jaar geleden toen we hier begonnen met plasic-hero, het inzamelen van plastic, kon je een kleinere bak voor restafval aanvragen en betaalde je minder reinigingsrecht/afvalstoffenheffing. Dus dat heb ik gedaan en ben goed gaan scheiden.

Nu kom ik erachter dat die financiële prikkel er niet meer is. Ieder meerpersoons huishouden betaald evenveel. Alleen als je zoveel afval hebt dat je een tweede bak wilt hebben dan moet je extra betalen.
De gemeente had met die voordeelregel zeker te weinig inkomsten.

Lees je in de plaatselijke sufferdjes dat de gemeente de doelen voor gescheiden inzamelen niet haalt. Ben ik niet echt verbaasd over nu ik dit weet.
Nu ik weet dat ik geen financieel voordeel meer heb kan ik ook wat minder fanatiek zijn. Hoef ik van mezelf de verpakkingen van meerdere materialen (karton en plastic) niet meer uit elkaar te trekken, gaan ze gewoon bij het restafval. Heb mij afgelopen weekend nogal verwond met het slopen van een verpakking, zit nog met de pleisters op mijn duim.
Die dingen gaan voortaan maar bij het restafval.

Hangkous

Hangkous

01-02-2019 om 08:43

oeps

betaald is dus betaalt

Angela67

Angela67

01-02-2019 om 09:54

hangkous

"Nu ik weet dat ik geen financieel voordeel meer heb kan ik ook wat minder fanatiek zijn"

het is dus alleen je eigen portemonee die telt? terwijl je niet failliet ging afgelopen jaren toen je het wel deed? heb je dan geen enkele inhoudelijke motivatie om op dit vlak wel of niet iets te doen? ik vind dat gezien de hoeveelheid moeite/geld een rare conclusie want het is echt niet alsof je nu éxtra geld krijgt als je minder fanatiek gaat scheiden? wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je als autonoom persoon besluit of je wel of niet (al dan niet fanatiek) afval scheidt. Dan maakt het toch geen bal uit of nieuwe bewoners wel/niet/ooit korting krijgen e.d.? het gaat toch om het resultaat?

gr Angela

Hangkous

Hangkous

01-02-2019 om 10:19

Tuurlijk telt het resultaat

Maar om nou gewond te raken als ik het karton van het plastic afhaal is ook niet echt fijn.
Ik blijf scheiden, want alles in het restafval kan niet daar is de bak te klein voor. Maar die yoghurtbekers kunnen er best bij.
Nu de gemeente de goede scheiders geen voordeel meer geeft ten opzichte van de niet scheiders daalt mijn motivatie om het beste meisje van de klas te zijn wel een beetje.

Als de gemeente de gescheiden inzameling wil stimuleren zou een financiële prikkel behulpzaam kunnen zijn.

Bij ons in de straat staat een grote restafvalbak elke 14 dagen propvol in de rij. Daar wordt nog niets gescheiden, misschien dat die mensen met een financiële prikkel wel te motiveren zijn.

Angela67

Angela67

01-02-2019 om 10:37

Maar

Wat ik me serieus afvraag (in het algemeen, niet alleen @hangkous) is waarom het belangrijk is wat een ander doet. Waar komt die behoefte aan goedkeuring vandaan, mensen kunnen toch voor zichzelf besluiten wat ze wel en niet doen?

Dat staat wat mij betreft namelijk los van wat ik uit idealistische overweging vind wat de politiek (in dit geval gemeente) moet doen.

N.b. voor het geval ik misbegrepen wordt: het gaat niet om miljoenen uitgaven of een duurzaamheidsactie waar je totaal de enige bent etc.

Gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.