Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2019 om 10:38

Flavia

Maar was er dan geen aanleiding waardoor je dat ging doen? Voor mij was die aanleiding er tot de afgelopen herfst niet. We betaalden wat we al heel lang gewend waren en dat was tot die tijd altijd heel 'beschaafd' vergeleken met anderen. Pas toen een verkoper (notabene ) op straat liet zien dat we bovengemiddeld stroomverbruik hadden en ik dat vervolgens bleef zien in het overzicht wat we maandelijks krijgen sinds de herfst, viel het kwartje. Dat móest de vriezer zijn! Het kwam er dus op neer dat we wel degelijk lagere kosten hadden (nog 'beschaafder' dus dan het al was), maar dat dat teniet gedaan werd door die ene vriezer.

Die verkoper heeft overigens niets meer aan ons gehad, omdat ik dat ongedaan gemaakt heb.

Flavia

Flavia

01-02-2019 om 10:52

Kaaskopje

nee, er was geen aanleiding anders dan eens zien hoe ons energieverbruik nu eigenlijk is. Ik heb het zelfs een tijdje per dag gedaan om te zien of ik er een patroon in kon ontdekken. Gebruik ik nu echt veel meer in het weekend dan daar buiten, zie ik verschillen als we thuis zijn door de week of in vakanties.
Wat is het effect als we alle apparaten uit-uit zetten, wat is het effect van het gebruik van de oven.

Gewoon fijn cijfertjes om mee te rommelen. spreadsheetje maken en zo.

Hangkous

Hangkous

01-02-2019 om 11:04

Doelen niet gehaals

===waarom het belangrijk is wat een ander doet.===

Ieder jaar staat er een of meerdere keren in de krant dat Hangkousen in het algemeen slecht afval scheiden, dat de gestelde doelen niet gehaald worden, dat de scheidingsgraad van het afval omhoog moet. Het zou fijn zijn als alle Hangkousen daar aan meewerken en niet alleen een paar fanatiekelingen.

Toen ik financieel beloond werd was ik best fanatiek, nu alle tarieven weer gelijkgetrokken zijn kan ik gevoelsmatig ook wat makkelijker worden. In mijn eentje kan ik er niet voor zorgen dat de targets gehaald worden, die 3 yoghurtbekers per maand die ik dan niet uit elkaar trek maken geen verschil op het totaal maar zorgen er wel voor dat ik geen halve verpakking Hansaplast op mijn vingers hoef te plakken.

Dan doe ik in de laatste dagen voordat ik op vakantie ga alles ongescheiden in de bak restafval dan hoeft de buurvrouw op leeftijd maar 1 keer voor ons een bak buiten te zetten.

Ik kom wel eens in het Oosten van het land in een gemeente waar je betaalt voor het aantal keer dat je de bak restafval buiten zet. In dat gezin zijn ze heel fanatiek met afval scheiden. Daar gaat de bak voor restafval maar 4 keer per jaar aan de weg.

Angela67

Angela67

01-02-2019 om 12:47

Maar

Waarom ga je niet in op onderliggende motivatie, Hangkous? Niet om je te verantwoorden, dat is echt niet mijn bedoeling, maar het intrigeert me.
Zou je kunnen concluderen dat jij het zelf niet belangrijk vindt om zuiniger en verstandiger met plastic om te gaan en dus alleen door geld gemotiveerd wordt?
Want als dat zo is dan is het 'zoals de waard is...'. >> 'jouw' conclusie is dat niemand het doet als het geen geld oplevert.
En ik geloof dat dat niet waar is. Er zijn volgens mij genoeg mensen die het doen omdat het een goed idee is. Dus waarom stoppen?
Gr Angela

Hangkous

Hangkous

01-02-2019 om 13:17

Zeker wel gemotiveerd

En ik ga ook niet stoppen, echt niet. Ik blijf het afval scheiden ook zonder financiële prikkel. Het is gewoon belangrijk om dat te doen. Kunnen stoffen hergebruikt worden.

===Zou je kunnen concluderen dat jij het zelf niet belangrijk vindt om zuiniger en verstandiger met plastic om te gaan en dus alleen door geld gemotiveerd wordt?===

Ik vraag mij af of de herinvoering van de financiële prikkel meer mensen kan motiveren om afval beter te scheiden.

===Ieder jaar staat er een of meerdere keren in de krant dat Hangkousen in het algemeen slecht afval scheiden, dat de gestelde doelen niet gehaald worden, dat de scheidingsgraad van het afval omhoog moet. Het zou fijn zijn als alle Hangkousen daar aan meewerken en niet alleen een paar fanatiekelingen.===

Dit schreef ik eerder. Ik behoor tot die fanatiekelingen. Heb iedere 14 dagen maximaal zo'n 20 liter restafval in mijn container, meer niet. Wat is de motivatie van de totaal niet scheiders, wat drijft hen om het niet te doen? Hoe kunnen we ze over de streep trekken? Is dat een financiële prikkel, in de vorm van een beloning (minder betalen als je het redt met een kleine container) of een boete (als bij controle jouw bak teveel afval bevat dat gescheiden had kunnen worden

Vroeger in mijn kinderjaren had je zelfs statiegeld op de potten appelmoes, dus die gingen door een sopje en bracht je terug naar de winkel/eerste supermarkt. Dan kreeg je een bonnetje met een bedrag erop en de handtekening van de jongen die de flessen/potten innam en dan kreeg je bij de kassa je geld terug. Mijn schoonmoeder mikt ze sinds de afschaffing van dat statiegeld gewoon in het restafval. Je betaalt er niet meer voor, je hoeft je eigen geld niet meer terug te halen door die potten in te leveren. Zij is een voorbeeld dat een financiële prikkel wel degelijk zou kunnen helpen.

Ik kan in mijn eentje niet zorgen dat de targets van de gemeente worden gehaald en dus laat ik die met karton verstevigde dunne yoghurtbekers voortaan 1 geheel en mik ik ze bij het restafval. Vaak scheurt dat dunne plastic, dan heb je een scherp randje waarmee je zo een vinger open haalt, zeker in deze winterse tijden waar kloven toch al op de loer liggen. Het voorkomen van een verwonding spaart mij 5 tot 7 pleisters, pijn en bloedvlekken.

Wat denk jij Angela: Zou een financiële prikkel mensen kunnen motiveren om te beginnen met afval scheiden of kunnen aanzetten tot beter afval scheiden? Ik denk dus van wel hierboven geïllustreerd met wat voorbeelden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2019 om 13:17

Flavia

Dat klinkt heel verstandig!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-02-2019 om 13:44

Hangkous

Hoe kunnen we ze over de streep trekken?===

In mijn geval zou 'gemak' nog hoger op de lijst staan dan een financiële prikkel. Luiheid kun je min of meer afkopen door te zeggen 'nou ja, daar betaal ik dan wel voor!' (niet dat ik dat nu zelf zo zie!) Maar als ik alles bij huis al kan scheiden en er niet voor over straat hoef naar een een of andere milieustraat... ik doe mee! Ik heb er nu ook totaal geen moeite mee om gft en papier buiten de zwarte container te houden. Met de rest ben ik zeer slordig. Ik moet ermee naar de supermarkt, want daarnaast staan de containers. Daar heb ik gewoon geen zin in.

In de komende tijd gaat het bij ons veranderen en dan heb ik geen excuses meer. Restafval moet naar een ondergrondse container, het overige moet een kliko in. Hoera! Als die hobbel weg is, kan ik ook best fanatiek zijn. Ik word boos als ik zie dat er stiekem toch papier in de algemene afvalbak in de keuken verdwenen is. Het hoeft niet, er staat een papierbak in de tuin!

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2019 om 14:03

Gaming?

Besparingen en boetes zijn geen fun. een soort game ervan maken, misschien helpt dat.

Mijn hybride kan op benzine en electrisch. Max. zo'n 60km op electrisch als hij opgeladen is. Mijn gemiddelde benzineverbruik over 70000+ km is 0.6 l/100km. Dat is natuurlijk heel laag. Ik merk dat ik best moeite doe om dat getal laag te houden. Dus maak er een soort wedstrijdje van (al is het met jezelf). Direct zicht op je eigen verbruik helpt al flink zoals je ziet.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-02-2019 om 14:10

Serious gaming

Ik weet dat jullie vaak denken dat ik maar wat klets, dus vandaar deze link over precies dit onderwerp:

http://www.qeam.com/docs/EnerCities_QEAM_BV_Knol-De-Vries-EnerCities-article-eLearning-Papers.pdf

Yanea

Yanea

01-02-2019 om 19:39

afval scheiden

het vervelende van afval scheiden is dat er geen eind aan komt. Voor je het weet, staat de hele keuken vol met aparte bakken voor papier, glas, GFT, plastic, blikjes, takkenafval, noem maar op. En dan de restafvalbak nog én de kleding voor de kringloop.
En een groot deel van de inzamelbakken staat hier meer dan een kilometer vandaan, dus even een zakje weggooien zit er niet in. De keuken lijkt wel een gemeentewerf.

Oh ja

Een soort wedstrijdje met jezelf, dat herken ik wel. Zo wil ik ieder jaar nog minder gas gebruiken en nog minder energie. En elke maand nog meer kilometers fietsen en nog meer stappen zetten (stappenteller op telefoon) enz. enz.
Als je dit soort zaken als een spelletje ziet, dan kun je jezelf best motiveren om het steeds beter te doen.

Boink

Boink

01-02-2019 om 19:50

Ja ik ook, zo herkenbaar

Toen ik tijdelijk aan de lopende band werkte, deed was dat het enige waardoor ik het volhield. Steeds sneller, steeds meer handigheidjes, sneller onthouden, fouten zien. Ik was mijn eigen voorman.

Dito met de stappenteller, bij de fysio, het huishouden enz.
Mijn leven is een wedstrijd. Met mezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 01:40

Yanea

Een tijdje terug lieten ze op tv ook zien dat de afstand naar de containers idioot lag was voor sommige mensen. Dat slaat nergens op. Vervelend voor je dus. Dan voel ik me wel een pieperd met mijn 'dan moet ik er helemaal mee naar de supermarkt'. Nou ja, gelukkig gaat het hier binnenkort los met de nieuwe opzet, dus dan kunnen we het meeste langs de weg zetten en ons restafvalzakje maar iets verder dan nu.

Hangkous

Hangkous

02-02-2019 om 07:58

Behalve glas....

Wordt alles hier in de straat opgehaald.
Restafval en GFT daar heeft ieder huis een container voor.
Papier mag in dozen of bunders aan de stoeprand maar je kon ook een container aanvragen
PMD bied je in zakken aan. Zakken per rol ophalen op verschillende punten in het dorp. Dat doe je als je er toch bent.
Voor textiel en kleding wordt er een aantal keer per jaar een zak in je brievenbus gedaan met een stickertje erop wanneer het wordt opgehaald.
Glas moet je zelf brengen naar diverse glasbakken in de buurt of op de milieustraat. Gescheiden op kleur.

Het meeste kan ik dus thuis al scheiden, ik heb alle mogelijke containers. De PMD zak hangt in de papierbak, die met nee ja sticker toch te groot is.
Op de ophaaldagen zet ik de juiste bak/zak buiten.
En als ik boodschappen doe neem ik statiegeld flessen mee. Eens in 2 weken breng ik glas naar de bak.

Ik kan mij voorstellen dat mensen zonder tuin die alles in huis moeten bewaren tot de betreffende ophaaldag wat minder fanatiek zijn. Ook degenen die heel ver weg hun afval moeten brengen zullen wat sneller zegeen dat iets restafval is dat wel wordt opgehaald.

Gaming zou een goede stimulans kunnen zijn. Plus punten op een pasje voor alles wat je gescheiden inlevert en minpunten voor iedere kilo restafval? Daar kan vast wel iemand een systeem voor bedenken.

Hangkous

Hangkous

02-02-2019 om 09:11

O nog wat vergeten

Frituurolie en frituurvet noet je wegbrengen. Dat neem ik dan mee als ik glas wegbreng.

Flavia

Flavia

02-02-2019 om 09:16

park

het zou in elk geval handig zijn dat alle verzamelcontainers bij elkaar staan, de glasbak staat bij supermarkt A, de pmd bij supermarkt B, papier bij de flat aan de andere kant van de wijk, textiel bij een kerk, rest en groen bij meerdere flats maar niet bij die van mij. chemisch afval kan alleen bij het depot aan de andere kant van de stad.
Als appartementbewoner krijg ik wel conditie van het wegbrengen van mijn afval.
De sport is nu zo min mogelijk te produceren. 1/2 grijze zak per maand rest, 1 grijze zak pmd, elke week een pedaalemmerzak groenafval inclusief kattebakvulling (papierkorrel).

Ik confronteer ons ook echt met het afval door het maar 1x per maand weg te brengen. Lees: ik ben er te lui voor om het vaker te doen maar het maakt wel dat we zeker aan het eind van de maand er veel beter op letten wat en waar we kopen om minder afval te hebben, zelf zakjes en bakjes mee die steeds weer gebruikt kunnen worden scheelt afval of je het nu wel of niet kunt recycelen, iets wat niet gemaakt hoeft te worden scheelt altijd.

Happy

Happy

02-02-2019 om 10:33

Minder vlees eten

Lukt best, maar wat me zo tegenvalt zijn al die plastic verpakkingen. Die zitten natuurlijk ook om het vlees, dat weet ik, maar omdat de makers van vleesvervangers zeggen dat ze zich ook inzetten voor het milieu, zou het mooi zijn als zij aan alternatieven voor plastic werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 12:04

Hangkous

Ik ga vandaag eens kijken wanneer ze bij ons beginnen. Door jouw opmerking over de zak in de papierbak, vraag ik me af of dat hier ook de bedoeling gaat worden, want ik meen dat wij ook een bak voor twee doelen moeten gaan gebruiken. Even lezen dus .

Bij huizen zonder tuin, waren altijd andere regels dan bij eengezinshuizen. Ik liep vannacht een ander rondje met het hondje dan normaal en zag op de andere hoek van de straat waar wij onze vuilnis ook moeten zetten, wel meer containers bij de appartementen (voor mensen met een indicatie). In het donker niet gekeken waarvoor dan. Vandaag zag ik ook een boze foto van iemand in de wijk van zo'n container waar nu al allemaal vuilniszakjes omheen stonden. Ja dat gaat natuurlijk ook gebeuren.

Verpakking van eten

Ik vervaas me vaak over de hoeveelheid verpakkingen rondom fruit/groente en vlees. Waarom moet een komkomer in een plastic condoom, of een stronk broccoli... WAAROM? De logica ontgaat me compleet.
In Frankrijk zijn er steeds meer supermarken die overgegaan zijn aan los verkopen, ook rijst, pasta, etc. Ik zou het toejuichen als de plaatselijke ah het ook zou doen.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 12:06

Weinig

Als ik lees hoe weinig jullie nog maar naar het restafval brengen, gaat dat zeker een nieuwe sport voor ons worden .

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2019 om 12:17

4 bakken nu in de achtertuin

Wij hebben hier nu 4 bakken, restafval, papier, plastic en groen. Iedere week moet er wel wat naar buiten. Groen mag iedere week, waarom snap ik niet want ik heb bijna geen groen. Ja soms een oude bos bloemen. (ik heb bijna geen etensresten, alles bewaar ik en die en hap eten die op een bord is overgebleven na het avondeten, die gooi ik gewoon in de keuken bij het restafval, anders zou ik voor die ene hap de keukendeur van het slot moeten halen, schoenen aan moeten trekken, de halve tuin doorlopen om het in de groene bak te doen, en voor die ene hap ga ik ook geen extra klein groen afvalbakje in de keuken zetten) De tuin doe ik pas weer in de zomer.
Papier mag een keer per maand, restafval een keer in de 3 weken en plastic ook een keer in de drie weken. Het gaat prima, maar als je een wat kleinere tuin hebt dan zit je met die bakken toch aardig krap en het staat ook niet zo leuk van die grote bakken naast je gezellige tuinsetje.
Glas gaat hier in de glasbak, die staat toevallig om de hoek op loopafstand, dat scheelt weer.
Ik ben er ook nog niet uit wat nu dé oplossing is voor al dat verzamelen van afval. Inderdaad, je keuken/tuin ziet er uit als een kleine milieustraat. Aan de andere kant, als je iedere keer als je naar de supermarkt gaat ook daar je restafval weer weg doet, dan is het misschien allemaal wat minder in je huis en tuin? (je gooit het weg, daar waar je het ook gehaald hebt) Dan zou je een soort grote boodschappentas met klepjes moeten neerzetten waar je alle 4 de items in kwijt kan (papier, rest, plastic en glas)(groen maar niet, dat is wat te groot aan volume) en dan neem je die tas iedere keer in een greep mee. (maar dan moet je dus wel minstens een keer in de week naar de supermarkt gaan, anders is je tas vol)

Yanea

Yanea

02-02-2019 om 12:17

Sini

Het schijnt dat komkommers en broccoli langer netjes en goed blijven in plastic. De vraag is natuurlijk wat erger is: voedselverspilling of plastic verpakkingem.

Flavia

Flavia

02-02-2019 om 12:32

Voedselverspilling

Voedselverspilling is een grotere belasting voor het milieu dan die verpakking.
Ik heb daar ooit een link van gehad, die zal ik later vandaag even opzoeken.

Stelle

Stelle

02-02-2019 om 12:33

Geen groen?

Heb je dan alleen kant en klaar maaltijden ofzo?
Ik heb veel 'groen', bij veel groente en fruit heb je toch schillen en stukjes die je niet eet?

Verder vind ik het bewaren en scheiden van plastic een heel gedoe, we moeten het ook altijd met auto brengen naar een milieu perron.
Maar we doen het, al heel lang, heel nauwgezet.
Nog steeds vind ik dat ik veel te veel plastic heb, weet niet goed hoe te verminderen. Ik ga alleen naar Appie, geen tijd om nog elders inkopen te doen. Wat me bij Appie dan wel stoort is dat bijna alle mensen alle losse fruit of groente toch weer in een los zakje doen. Ik ben zo wat de enige die appels gewoon los in karretje legt. Waarom??
OK, zo'n karretje is ongetwijfeld ongelofelijk vies. Maar ik geloof niet dat de appels schoon bij Appie in rek liggen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 12:33

Glas

Ik heb eens gekeken... Ik zie dat onze wijk het eerste half jaar aan de beurt is, dus dat kan ieder moment. Wat wel tegenvalt is dat ik het verkeerd had wat glas betreft. Daar zie ik 'glasbak', dus kennelijk niet in een container aan huis. Ik vrees dat ik in het begin een geheugensteuntje aan de koelkast zal moeten hangen over wat waarin moet.

Mijn eerste gedachte was dat het wel meevalt met glasafval in ons huishouden, maar dat valt denk ik nog tegen. Appelmoes en sommige groenten halen we met glasverpakking.

Kleding gaat altijd naar de Kringloop. Ik vind die zakken voor op straat altijd 'gedoe'. Ik vergeet het 9 van de 10 keer ook. Ik geef het altijd mee aan mijn man. Net zo makkelijk (hij is daar toch al).

Stelle

Stelle

02-02-2019 om 12:36

Kaaskopje

Zeg jij nu dat je nog geen glas scheidt?

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2019 om 12:55

geen groen?!

Ja nu je het zegt, ik gooi inderdaad de kontjes van de komkommer en courgette wel gewoon weg (maar ik snij ze ze kort mogelijk af, zonde anders) aardappelen eet ik met schil 99% van de keren, fruit eet ik zelden.
Champignons daar snij ik niets van af, de stronkjes eet ik gewoon op. Broccoli gaat ook geheel op.
Maar inderdaad, misschien gaat er toch ongemerkt meer groen in het restafval dan ik dacht.
(stronk van de ijsbergsla, vel van ui en knoflook, heel soms aardappelschillen, heel soms een bananenschil, stronkjes van de prei, steeltje van de paprika) Ok, ik ga er eens op letten, dan maak ik toch maar een klein groenbakje om eens per dag te gaan legen, maar nog steeds krijg ik het niet voor elkaar om die groene bak iedere week te vullen, ik blijf dat ophaal schema apart vinden.

Stelle

Stelle

02-02-2019 om 12:59

Hier om de week

de groencontainer.
Ik mag niet klagen, iedereen heeft flinke tuin hier.
Maar toch vind ik het niet fijn in zomer, dan heb ik altijd last van maden.
In de winter lijkt me iedere week overbodig.

Angela67

Angela67

02-02-2019 om 13:07

Milieucentraal over verpakkingen

https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/

"Verpakkingen hebben impact op het milieu: er zijn grondstoffen en energie nodig om ze te maken en ze geven afval. Maar verpakkingen zijn vaak ook nuttig. Eten blijft vaak langer houdbaar door de verpakking en raakt minder beschadigd tijdens transport en opslag. Daardoor hoeven we minder voedsel weg te gooien en minder nieuwe etenswaren te kopen. Goed nieuws voor het milieu, want de verpakking zorgt maar voor zo'n 10 procent van de milieu-impact van voedsel. 15 procent zit in voedselverlies (eten weggooien) en de rest zit in het voedsel zelf (de teelt en transport)."

Na deze inleiding wordt alles nog verder uitgewerkt!

Groet,
Angela

ps dat laatste zinnetje: "de rest zit in het voedsel zelf (de teelt en transport)", dat is zo'n 'grote bult' dat dan weer de vraag is: hoe kun je daar je inkoopbeleid op verbeteren . . ?

Pirata

Pirata

02-02-2019 om 13:09

Groen

Ik heb altijd een klein bakje in de keuken staan, daar gaat het kleine groenafval in. Koffie, thee, schillen, dat werk. Ik leeg m regelmatig in 1 van onze groenbakken.
Ja die stinken in de zomer, dus niet direct bij de keukendeur zetten. En maden moeten ook leven.
Wij hebben 3 groenbakken en dat is nauwelijks genoeg 's zomers. In de winter te veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.