Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 13:13

Stelle

Ja, dat heb ik eerder ook al ruiterlijk toegegeven. Mijn hoop lag bij dat het straks ook bij huis mag, maar we zullen er dus mee aan de wandel moeten.

OND

OND

02-02-2019 om 13:13

Met al dat bullshit management

over "just-in-time" en zo zouden plastic verpakkingen voor voeding goeddeels overbodig moeten zijn, kwetsbare waar (vlees, vis, ...) uitgezonderd.
Het wordt eens tijd dat die fancy, overbetaalde managers hun talenten op dat vlak ook eens in de praktijk gaan bewijzen...

Angela67

Angela67

02-02-2019 om 13:16

dat eten . .

Dat is ook weer in 'stukken te hakken' (pun intended)

https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/

*minder vlees eten: "laat lamsvlees en rundvlees staan, want die hebben de meeste milieu-impact / kip de laagste milieubelasting / kaas klimaatimpact is vergelijkbaar met rundergehakt en lamsgehakt."

*groente en fruit in de hoofdrol: "ingevlogen groente en fruit belasten het milieu het zwaarst. Europese vollegronds-groente is juist wél een goede keuze, net als producten uit kassen met veel energiemaatregelen. Maar hoe zie je dat? De Groente- en fruitkalender helpt je om milieubewust te kiezen."

*keurmerken voor duurzame voeding: "Met de 10 topkeurmerken wordt bewust boodschappen doen een stuk makkelijker. Ze zijn ambitieus, helder en worden goed gecontroleerd. Check het plaatje waar jij meer over wilt weten in de Keurmerkenwijzer."
.
*impact van biologisch eten?: "Biologisch of gangbaar: wat is beter voor het milieu? Op sommige punten scoort biologische landbouw beter, op andere juist minder goed. Milieu Centraal zet de verschillen voor je op een rij. Waar kun jij op letten in de supermarkt?"

Ik ga maar eens even lezen en kijken waar ik mijn foute veronderstellingen moet gaan bijschaven . . . Ik denk dat ik meestal wel weet wat ongeveer impact is en welke 'basisoverwegingen' ik moet hanteren, maar blinde vlekken te over ben ik bang...

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 13:23

Bakje op aanrecht

Ja, wij gooien ook op het aanrecht van alles in een bakje en dat wordt dan eens per dag geleegd. Waar ik weleens lui mee ben is brood. Als er onverhoopt brood weggegooid moet worden doe ik dat met zak en al in de vuilnisbak. Maar ook dat is verleden tijd als we met het nieuwe systeem moeten werken.

De bak voor GFT staat iets verder van het huis dan de zwarte bak, inderdaad vanwege de maden in de zomer. Zoveel mogelijk in de schaduw zetten en regelmatig groen tuinafval erop gooien helpt wel wat. Wij hebben een vrij royale tuin voor een stadshuurhuis. Als je een postzegeltje hebt, kan ik me voorstellen dat het minder prettig is als de boel volstaat met kliko's. Een achterbuur zet in de zomer de groene bak buiten de schutting. Ik vind dat altijd wat asociaal. Ruimte zat in die tuinen.

OND

OND

02-02-2019 om 13:55

Hier werd tot voor een paar jaar

een keer per maand het glasafval opgehaald. Wie wat bokalen wou om confituur te maken kon dus kiezen.
Wel illegaal natuurlijk, vermits, bij gemeentereglement, alle op de stoep gezette afval automatisch eigendom werd van de gemeente... Wie er dus een bokaaltje uitviste was een dief.
De stomste stoot die die oelewappers ooit hebben uitgehaald.
Of nee: het wederrechtelijk beleggen van de liggende gemeentelijke gelden in Dexia-aandelen via de Gemeentelijke Holding was nog net iets stommer. Toen Dexia omviel waren de centen weg. De pensioenen van de gemeente-ambtenaren dus...
Over het gerechtelijk gevolg dat daaraan zou moeten gegeven worden blijft het oorverdovend stil, maar het huishoudelijk afval moet dezer dagen wel per kilo afgerekend worden.
O, en de gemeentebelastingen gaan naar omhoog. De"pensioenbom" van de gemeente-ambtenaren, weet u wel. Hoe moeten al die armlastige gemeenten die overdreven pensioeneisen van hun ambtenaren anders bekostigen...

Hangkous

Hangkous

02-02-2019 om 14:46

Schillenbakje

Op het aanrecht inderdaad. Theezakjes, koffieprut en fruit en (aardappel)schillen een keer per dag legen in de grote kliko.
https://hygiene-shop.nl/trio-witte-afvalbak-gemaakt-van-kunststoff-10898
Deze staat om de hoek van de keukendeur onder het balkon. Kan ik alles makkelijk scheiden. Het bakje van groen gebruik ik voor papier, kleine doosjes enzo.
Bij de schuur 11 meter van ons terras staan de kliko's achter een sierhekje.
Gelukkig weinig last van maden. Komt ook, omdat er in de zomer ECHT geen vlees in gaat, nog geen snippertje ham van macaronischotel of zo.

OND

OND

02-02-2019 om 15:08

Het wordt hoog tijd

dat jullie kinderen de straat op gaan op donderdagmiddag zoals de onze...

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 15:28

OND

Veel van 'onze' kinderen zitten tot twee uur of later op school op donderdag en gaan na school naar de een of andere sportclub. Er zijn ook kinderen die elke dag na schooltijd op de bank ploffen en daar niet meer vanaf komen. Dat is wel jammer. Ze doen het niet allemaal uit lamstraligheid, schermverslaving e.d., maar ook omdat ze geen vriendjes hebben, of niet goed om weten te gaan met sociaal gedrag. Maar... wat brengt jou ertoe om dit in een draadje over duurzaamheid te zetten? Is het duurzamer als kinderen op straat spelen/hangen/aanwezig zijn?

Yanea

Yanea

02-02-2019 om 15:33

OND

Beter van niet. Belgie is minder duurzaam dan Nederland https://www.ecotoerisme.eu/duurzame-landen/

Klimaatspijbelaars Kaaskopje

https://nos.nl/artikel/2267858-meer-dan-12-000-jongeren-protesteren-in-brussel-voor-het-klimaat.html

Ook volgende week donderdag gaan de Belgische jongeren weer de straat op voor duurzaamheid

Overigens hebben we hier ook klimaatspijbelaars. Al in september gingen ze hier de straat op.

Waar overigens de meningen over verdeeld zijn of je kinderen wel voor het karretje van de volwassenen mag spannen met zo'n politieke zaak.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/489473-mogen-kinderen-spijbelen-voor-het-klimaat

Yanea

Yanea

02-02-2019 om 15:39

Oh verhip

OND bedoelt de klimaatspijbelaars. Ik vroeg me al af waarom buitenspelen (en dan nog specifiek op donderdag) Nederland duurzamer gaat maken 😂.
Nederlanders staken niet. Wij stemmen.

OND

OND

02-02-2019 om 20:53

Eh ik had het eigenlijk over de klimaatprotesten door jongeren

in België.
Natuurlijk zijn jullie in alles beter dan wij: jullie worden immers als erg bezadigde (zeg maar uitgebluste) ouderling geboren. Zo lijkt het soms toch.
En als er al eens iets boven water komt waaruit zou kunnen blijken dat jullie precies hetzelfde deerniswekkende crapuul zijn als wij (denk vb. "politionele acties") dan eh... Euh... ehmpf... Is dat NIET WAAR!!!

OND

OND

02-02-2019 om 21:56

AnneJ.

Je moet al erg wanhopig zijn als programmamaker als je beroep moet doen op een Esther Van Fenema...
Vertaald naar Vlaamse normen komt dat overeen met het opvoeren van J.P. Van Rossem: die had ook overal een mening over en die was ook altijd goed voor enkele spitse quotes. Maar inhoudelijk had hij weinig of niks te vertellen.
Een "opiniemaker" hè: een "influencer". Een soort van Enzo Knol plus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-02-2019 om 22:27

Jasmijn

A. Hou het inderdaad eens een tijdje bij. Je zou nog verbaasd staan van de hoeveelheid groenafval in het restafval. Het zijn iedere keer maar kleine beetjes maar in totaal gaat vaak de helft van het beschikbare gft nog bij het restafval.

B. Iedere week is om tegemoet te komen tegen overlast van stank. Je mag je restafval container maar eenmaal per 3 weken aanbieden zeg je. Dat maakt dat mensen in het algemeen beter gaan gft scheiden als dit wekelijks aangeboden mag worden. Gf is namelijk een potentiele stankstroom en dan is het fijn als die wekelijks aan de weg kan. Voor de meeste mensen dan, want voor jou is dat blijkbaar geen issue.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2019 om 22:35

Oohhh Donderdag)

Ja, suf van mij. Ik kan niet anders zeggen 😅

OND

OND

02-02-2019 om 22:47

Blijven oefenen Kaaskopje

.

Yanea

Yanea

03-02-2019 om 08:50

OND

Volgens mij is in Nederland algemeen bekend dat we hartstikke fout zaten met de politionele acties vlak na de Tweede Wereldoorlog. Niet de Nederlanders zelf maar jouw beeld van de Nederlanders is kortzichtig en karikaturaal. Het is een beetje als met (sommige) strenggelovigen die de dozen met fossielen zien en blijven volhouden dat de aarde pas 6000 jaar oud is: je blijft vasthouden aan je eigen gelijk. Wat jammer is, want daardoor slaat elke discussie meteen dood.
DE Nederlander bestaat niet. Net zo goed als dat DE Belg niet net zo vooringenomrn is als jij.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 10:22

OND

Ik heb ook geleerd om toe te geven als ik ernaast zit. Nu jij weer.

Ik scherp de opmerking van Yanea een beetje aan: Dé Nederlander bestaat wel, je bent Nederlander of niet. In sommige situaties kun je Nederlanders wel gelijke eigenschappen toedichten. Zo zullen artiesten die in diverse landen optreden verschillen in publiek kunnen aangeven. Maar naast die enkele gemeenschappelijke overeenkomsten is elke Nederlander uniek, net als dat in België voor iedere Belg geldt.

Roda

Roda

03-02-2019 om 15:23

Stelle: herbruikbare zakjes bij AH

Ik heb bij AH herbruikbare zakjes gekocht, die staan bij ons in een schap bij de groente. Als ik dan los groente of fruit koop, doe ik ze in zo'n zakje die ik in mijn boodschappentas bewaar. Werkt heel goed!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 16:14

Waszakje

Ik weet niet meer of ik de tip op OO heb gezien of ergens anders, maar de tip was om een waszakje te gebruiken voor onverpakt fruit e.d..

Een vervelend probleem van mijzelf, is dat ik zoveel vergeet. Ik heb notabene waszakjes gekocht, speciaal voor dit doel, maar meenemen ho maar. Dat zit nog niet in mijn systeem. Ik heb in mijn eigen tas standaard boodschappentasjes zitten, maar ja... dan moet ik die tas wel bij me hebben als ik in een winkel ben. Zo had ik afgelopen week echt een slechte dag met twee gekochte plastic tassen. Dat gebeurt me niet vaak. Standaard in mijn jaszak doen, kan natuurlijk, maar dan is die jaszak veel te vol en bol.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-02-2019 om 22:29

In je boodschappentas

Of in je handtas. Waarin neem je je portemonnee mee dan? Tegen vergeten helpt opschrijven. Leg een briefje op een centrale plek, schrijf bovenaan ' boodschappentas' en daaronder van alles wat je invalt als je mis dreigt te grijpen. Helpt tegen impulsaankopen en onbedoelde plastic tasjes. Oh wacht en zet in die boodschappentas alvast je lege flessen/glas.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 22:45

Wikgenkatje

Ik gebruik zelden mijn portemonnee. Pasjes gaan in mijn jaszak. Ik had die dag één boodschappentas mee, maar dat was te weinig.

Tas voor een euro

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-opvouwbare-tas/p/3775115

Bij veel ketens kun je tegenwoordig een klein opvouwbare tas voor weinig geld kopen. Die kun je altijd bij je dragen in geval je ineens toch boodschappen doet. Hoef je geen plastic tasjes meer te kopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2019 om 23:43

Ik bulk van die tasjes 😃, maar zoals gezegd moet je die dan wel meenemen. Het gaat meer wel dan niet goed, ook omdat ik zoveel van die tasjes heb. Maar als ik wat gehaast de deur uit ga, of eerst iets ga doen en daarna bijvoorbeeld spontaan boodschappen, dan grijp ik weleens mis. Het komt erop neer dat ik standaard overal een tasje in moet doen. In mijn sporttas dus ook.

Er komt weer een boodschappenkarretje in huize Kaaskop. De oude is een poosje geleden ter ziele gegaan. Als ik naar het winkelcentrum ga, is dat ideaal. Die kan ik gewoon gebruiksklaar wegzetten. Ik hoop dat de waszakjes voor los fruit of groente dan ook een automatisme kunnen worden.

Stelle

Stelle

04-02-2019 om 00:32

Roda

Wat bedoel je met herbruikbare zakjes bij ah?
Want uiteraard zijn de gangbare plastic zakjes die liggen bij groente en fruit sowieso herbruikbaar.
Maar ik snap je boodschap (lol) ook niet goed, ik gaf juist aan dat ik die losse zakjes niet nodig vindt, het meeste losse groente of fruit kieper ik los in winkelwagen, vandaar uit in boodschappen tas etc. Wat me stoort/ verbaasd is dat ik de meeste mensen om me heen wel die zakjes zie gebruiken. Ik snap dat niet.
Hoewel ik ze zelf wel weer gebruik bij bijv harde broodjes. Die leg ik niet los in winkelwagen, dat vind ik dan weer niet fris. Fruit en groente wordt nog gewassen en/of geschild, broodjes niet.

Kaaskopje, sorry, je verbaast me. Volgens mij roep jij al minimaal een jaar dat - we-toch-echt--nu- (nu pas???) moeten - gaan-zorgen-voor-ons-milieu.
En dan scheid je nog niet eens glas?? Ik ging er eigenlijk van uit dat mensen met een beetje fatsoen dat al zeker 10, meestal 20 jaar deden.

Stelle

Stelle

04-02-2019 om 00:33

Jongens

Het is laat, vergeef mij mijn enorme spelfouten in laatse post.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2019 om 01:49

Stelle

Kortom, ik ben nu gedegradeerd naar mensen zonder fatsoen? Wat wil je dat ik doe? Je herhaalt je verbazing, maar ik vind een keer netjes toegeven wel genoeg. Nou oké, als ik glas weggooi voel ik me schuldig, echt waar!

Ik kan heel erg moeilijk dingen weggooien, ik bewaar het liefst alles. Ik ben gehecht aan mijn spullen, of zie overal nut in. Zo staat er een doos in de kast met allemaal kleine glazen potjes, dus die gaan niet de vuilnisbak in!, van die potjes van curry bijvoorbeeld, of van kruiden, met de bedoeling dat ik daar nog iets mee ga doen. Voor de rest... ik hou niet van groente uit een glazen pot, of uit blik, behalve appelmoes, fruit op sap, kikkererwten, mais en witte bonen in tomatensaus en dat eet ik niet elke week, wijn drink ik ook al zelden thuis. Met augurken en atjar bijvoorbeeld ontkom je ook niet aan glas, maar daar doe ik heel lang mee, dat blijft wel goed. Het glasverbruik valt best mee bij ons. Dus misschien ga je iets teveel uit van je eigen glasverbruik en neem je aan dat het overal hetzelfde is.

Er is meer dan glas van restafval scheiden, waarmee je het milieu kunt sparen. Ik probeer daar steeds beter mee om te gaan. Sommige dingen zijn niet zo moeilijk. Ik ben niet bepaald een huishoudelijk type, dus gaan hier niet dagelijks emmertjes sop door de gootsteen. Ik zuig niet, maar we vegen de benedenverdieping. Alleen als het echt moet pakken we de stofzuiger. Ik gebruik al een tijdje geen wasverzachter meer, maar natuurazijn. We hebben geen wasdroger, geen elektrische grasmaaier (geen gras ook ), een airfryer, dus we gebruiken geen frituurvet. Door omstandigheden fiets ik niet meer, dus ook niet met de e-bike. We hadden wel een vriezertje, die bleek erg fout te zijn en is de deur uit. We steken nooit vuurwerk af, we hebben geen auto, 90 procent van wat in de huiskamer staat is tweedehands, er staat zelfs een grote spiegeldeur van een kledingkast van mijn schoonouders tegen een muur (een beetje verstopt, maar ik kan hem wel gebruiken), omdat ik het zonde vond om die met de rest van de kast bij het grofvuil te zetten. We zijn gaan minderen met vlees... kortom, we doen ons best,al dan niet bewust, maar zijn niet perfect. Jij ook niet denk ik.

Hangkous

Hangkous

04-02-2019 om 08:42

Afval zelf opnieuw gebruiken

Om weer een andere draai aan dit topic te geven:
Gun afval een tweede leven!

Ook zelf kan je afval opnieuw gebruiken en dat doe ik ook.

Het stof dat mijn zakloze stofzuiger opzuigt mag niet los gestort in de bak. Dat begrijp ik wel dat is vreselijk voor de vuilnismannen die de bakken legen op een winderige dag krijgen ze al die troep in hun neus.
Om dat stof in de container te kunnen gooien stort ik dat in een zak waar ik eerder die week de spruitjes in heb geschept in de supermarkt. Die zakken bewaar ik. Als het kan neem ik groentes als kolen los mee maar spruitjes gaan vanwege het gemak in een zak.

Wij eten regelmatig yoghurt uit een emmertje van zuivelhoeve. Die emmertjes worden afgewassen en opnieuw gebruikt. Er staat een stapel in mijn keuken om allerlei zaken in te vriezen en een stapel in de schuur om spulletjes van klusjes bij elkaar te houden. Bijvoorbeeld de haken van de gordijnen die niet mee mogen in de wasmachine, de schroefjes en kleine onderdelen van de mixer die gerepareerd wordt.

Plastic ijsdozen zijn ook prima dozen om dingen in te vriezen.

Glazen potten van jam of sausjes daar gaat nieuwe jam/zoete saus in.

In de tijd dat ik op school zat moest je wel eens een eierdoos meenemen om mee te knutselen. Mijn kinderen hebben dat op de basisschool nooit gedaan. Gebeurt dat eigenlijk nog knutselen met "waardeloos materiaal"?

Mensen nog andere tips om afval opnieuw te gebruiken?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2019 om 09:20

Hier wel Hangkous

Eierdozen, sappakken, flessen, schoenendozen, blikjes. Het is allemaal al een keer mee naar school gegaan.

Verder worden hier oude lakens ect. hergebruikt als poetslappen, wordt van bakjes en doosjes knutselmateriaal voor jongste gemaakt (doet ie heel fanatiek zelf), worden zakjes hergebruikt als pedaalemmer zakken, dozen gebruikt voor de het verzsmelen van het oud papier, bakjes hergebruikt voor in de vriezer, kranten voor in de konijnenkooi, groenten die over zijn worden bewaard voor in de soep, restjes eten gaan in de vriezer (hoe klein ook), oud papier wordt gebruikt voor (boodschappen) lijstjes, tubes tandpasta en flessen zonnebrand etc. opengeknipt om het laatste restje eruit te halen. het laatste beetje shampoo uit de fles gehaald met water.

Kaaskopje: ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je je glas niet apart inleverde? Vind het ook wel een beetje jammer, het is namelijk een heel waardevolle grondstof.
https://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/glas

En oud papier? Gaat dat wel apart bij jullie?

Stelle

Stelle

04-02-2019 om 12:00

Kaaskopje

Ik mag mijn verbazing toch wel uitspreken?
Juist omdat _jij_ de laatste tijd hier nogal afstak over maatregelen voor het milieu? (we komen er niet onderuit enz)
Ik leefde zelf in de veronderstelling dat glas scheiden zo ingeburgerd was en simpel is dat zelfs de grootste vervuilers of lakse mensen dat al jaren deden. Niet dus, weer wat geleerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.