Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Flavia

Flavia

14-01-2019 om 15:57

Kleine stapjes duurzaamheid


Yanea

Yanea

12-02-2019 om 20:52

Wilgenkatje

Het lastige is dat de landen waar de problemen het grootst zullen zijn, niet de landen zijn waar de problemen veroorzaakt worden. En vaak ook niet de landen waar voldoende geld is om de gevolgen te verkleinen.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-02-2019 om 22:12

Wilgenkatje

Op den duur. Wellicht, maar dat kan lang duren. Daarnaast wordt er nu een soort schuld bij de westerse wereld gelegd die er toe kan leiden dat de opkomende economieen denken: lossen jullie het maar op, nou is het onze beurt om van luxe te genieten.

Misschien begrijpelijk, het zijn er alleen miljarden en miljarden, dus onze nietige poginkjes zullen daar volledig bij in het niet vallen. De potentiele economische schade van eenzijdige maatregelen is enorm.

Dus daar gaan we nooit uitkomen. We kunnen beter inzetten op technische maatregelen en dijken en daar heb je een bloeiende economie voor nodig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-02-2019 om 00:23

Maar los van de discussie van wel of niet gasloos

Ik kan prima van het gas af, zie het probleem eigenlijk niet zo. Maar niet nu en niet meteen. Moet ook nog zien of dat daadwerkelijk zo gaat gebeuren.

Er staat ons veel meer te wachten dan alleen opwarming van de aarde en het in de ban doen van fossiele brandstoffen (op een gegeven moment is die gasloos/Shell-discussie zinloos, want dan is het gewoon op). Wij putten met z’n allen deze aarde namelijk uit. Daar zit voor mij het ware probleem

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/06/10/de-aarde-raakt-steeds-verder-uitgeput-1626229-a1508021
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_Footprint_Network

En 3 wat meer toegankelijke links met min of meer dezelfde boodschap:

https://www.duurzaammbo.nl/kennisbank/57-kennisbank/planet/4347-schaarsegrondstoffen-2
https://www.duurzaamnieuws.nl/overshoot-day-dit-jaar-op-1-augustus/
https://nos.nl/op3/artikel/2244088-waarom-we-eigenlijk-twee-aardes-nodig-hebben.html

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2019 om 01:20

Ginny

Inderdaad, even los van hoe voorbeeldig we ons allemaal gedragen, kan ik er met mijn pet niet bij dat er nog zoveel mensen zijn die niet geloven dat het misgaat. Het is alweer jaren geleden dat duidelijk werd dat onze natuur zou gaan veranderen door hogere temperaturen. Toen nog 'zo'n vaart loopt het niet'. Inmiddels verándert de natuur. Het wordt warmer en warmer. Ik las afgelopen week dat iemand zich afvroeg of we wel energie moesten steken in het beschermen van onze kust, of dat we beter onze gedachten eens konden laten gaan naar een verhuizing naar Duitsland. Het letterlijk hogerop zoeken. Weg uit de delen die onder water zullen komen te staan en onderdak zoeken in Duitsland. Goh, bedenk ik nu... klimaatvluchtelingen dus! Dat is misschien wel de goedkoopste oplossing.

Yanea

Yanea

13-02-2019 om 07:06

Kaaskopje

Veel mensen steken hun kop in het zand, inderdaad. Of verschuilen zich achter de discussie 'komt het wel door de mens?'. Terwijl die vraag minder interessant is dan de vraag 'hoe blijft de mens in leven in de nieuwe omstandigheden?'. De aarde zelf redt zich wel. Maar mensen (en andere zoogdieren) hebben maar een smalle bandbreedte aan temperatuur, zuurstof en zo om te kunnen leven.
Maatregelen om de CO2 gehaltes omlaag te brengen, doen mij dus niet zoveel. We moeten vooral maatregelen treffen om in de nieuwe omstandigheden te overleven. Dus grondstoffen die bijna op zijn, vervangen door betere alternatieven die langer mee gaan. En dus wel dijken verhogen en waterbergingen aanleggen, stormbestendig bouwen, en geld investeren in het leefbaar maken en houden van landen en gebieden die anders onleefbaar worden. Met een ecologische voetafdruk van (gemiddeld) drie wereldbollen per westerling kunnen we het ons niet permiteren om een halve wereldbol kwijt te raken ☺

Ad Hombre

Ad Hombre

13-02-2019 om 09:14

Yanea

"Met een ecologische voetafdruk van (gemiddeld) drie wereldbollen per westerling"

Dat wilde je vast niet zeggen...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-02-2019 om 10:17

Of Yanea

Zuinig zijn op de grondstoffen die wij nu nog tot onze beschikking hebben en deze zo goed mogelijk hergebruiken.

Klein

Dochter heeft een nieuwe electrische tandenborstel besteld bij BOL. De oude heeft ze ingepakt om mee te geven aan de bezorger, retour naar BOL. Ben eigenlijk wel benieuwd wat ze daar dan mee doen. Hopelijk geheel hergebruik.

Alleen afvoer voor vuilstort zou jammer zijn.

https://www.bestsellers.eu/nieuws/wecycle/
Ik vroeg me af wat er eigenlijk gebeurt met opgehaald oud witgoed (bij aanschaf van nieuw). Ook zoiets.

Lijkt toch of er steeds meer in ontwikkeling is wat betreft hergebruik.

Winkel

Natuurlijk steun ik ook liever de winkel dan dat er nog weer een thuisbezorgautootje rond gaat rijden, maar dat is best lastig.
Ik had dochter al geinstrueerd dat als ze de betreffende tandenborstel niet kon vinden bij een paar van dat soort winkels, dat ze ook in de winkel kon vragen om het voor haar te bestellen (bijvoorbeeld bij Blokker zijn ze daar actief mee), maar dat bleek niet echt bekend bij de winkelmedewerker. En ze wist niet wanneer het weer binnen zou komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-02-2019 om 10:36

AnneJ

Opgehaald Witgoed wordt inderdaad waar mogelijk gerecycled. Alleen nog niet alles en nog niet volledig. Ook daar zijn nog stappen te nemen.

https://www.recyclingplatform.nl/recycling-processen/elektrische-apparaten

Inderdaad Ginny

Blijkbaar inmiddels een hele industrie.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2019 om 10:47

AnneJ

Dat wordt helemaal uit elkaar gehaald, bruikbare spullen gaan naar een bedrijf die er op zijn beurt weer iets mee kan doen, de rest wordt vernietigd. Wij hebben gister een paar apparaten laten ophalen door de gemeente. Dat gaat net zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2019 om 10:51

Nieuwe afvalscheiding

Nou, wij hebben dé brief gekregen dat onze wijk met de nieuwe methode gaat werken. Iemand uit de wijk reageerde boos, dat hij de gemeente werk uit handen moest halen, maar daar geen korting voor kreeg. Ik was het daar niet mee eens. De overgang naar meer duurzaam gaat handenvol geld kosten, dan krijg je echt geen korting voor de genomen moeite. Of vinden jullie dat dat terecht zou zijn?

Hangkous

Hangkous

13-02-2019 om 11:15

Bij ons kreeg je tot een paar jaar terug wel korting

Als je de restafvalbak omruilde voor een kleine bak dan kreeg je korting op de afvalstoffen heffing. Dat is inmiddels afgeschaft, wat ik wel jammer vind. Ik denk zeker dat een financiële prikkel mensen over de streep kan trekken om afval beter te scheiden.
Gisteren was weer bakkendag bij ons en ik zag weer een overvolle grote afvalbak, van iemand uit de buurt, staan in dat huishouden is afval scheiden nog geen gewoonte.
Natuurlijk kost de invoering veel geld voor de gemeente ik hoef ook geen halvering van de afvalstoffenheffing maar een korting van een paar tientjes is leuk. Mag van mij ook een toeslag zijn voor degenen die onterecht nog steeds de grote bak willen blijven houden.
Voor een extra bak betaal je ook meer, en terecht.
Gezinnen met 7 kinderen hebben ook meer afval dan wij met zijn viertjes dus als zij een grote bak hebben begrijp ik dat, vind het zelfs terecht. De alleenstaande buurvrouw van 4 huizen verder heeft ook een grote bak voor 1 persoon, dat is niet nodig. Zeker nu ik zie dat onze kleine bak met goed scheiden na 2 weken pas voor 1/3 vol is. Ik zou 6 weken met die bak kunnen doen, voordat hij vol is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

13-02-2019 om 11:40

ach ja die korting

die komt gewoon uit je eigen portemonnee.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2019 om 12:08

Hangkous

Kleine of grote bak zegt toch niet zoveel over wat er in zit? Of kijk je onder elke klep hoe vol hij zit?

De PBD-bak gaat 1 x per 3 weken geleegd worden, de GFT bak om de week. Restafval moet voortaan met een pasje in een container. Het zal even wennen zijn, maar dat komt ook wel weer goed.

In onze stad zijn ze stadsverwarming aan het uitrollen over de wijk die het dichtst bij de vuilverbranding ligt. Dat soort klussen zijn niet gratis. Het is dus niet zo dat ze minder kosten hebben omdat wij afval scheiden. Het een wordt minder, maar het ander kost geld. Pikant detail is dat juist die wijk volgend jaar pas ondergrondse containers krijgt, als hekkensluiter. De komende, ruim gezegd, 30 jaar gaat er sowieso veel veranderen in de stad en in de meeste gemeenten, dus hopen op kortingen, is niet zo realistisch.

Hangkous

Hangkous

13-02-2019 om 12:58

Niet kijken onder de klep

De sierlijk met een soort smarties bestickerde bak kan nooit dicht die staat standaard open.

OND

OND

13-02-2019 om 22:00

Geen onzin verkopen, Yanea ("politionele acties")

#283 (OND): "...En als er al eens iets boven water komt waaruit zou kunnen blijken dat jullie precies hetzelfde deerniswekkende crapuul zijn als wij (denk vb. "politionele acties") dan eh... Euh... ehmpf... Is dat NIET WAAR!!!...".

#288 (Yanea): "..Volgens mij is in Nederland algemeen bekend dat we hartstikke fout zaten met de politionele acties vlak na de Tweede Wereldoorlog. Niet de Nederlanders zelf maar jouw beeld van de Nederlanders is kortzichtig en karikaturaal....".

Onderzoeksbureau Multiscope liet in 2017 een representatieve steekproef van 1024 Nederlanders een eenvoudig geschiedenisproefje maken. Vrijwel iedereen wist nog wie Pim Fortuyn vermoord had, maar daar hield het wel zo ongeveer op.
Slechts 40 % van de respondenten wist dat de politionele acties militaire acties waren waarbij Nederland opstanden in Indonesië met harde hand neersloeg.

Met dat: "...Volgens mij is in Nederland algemeen bekend dat..." valt het dus nogal tegen, maar het staat iedereen vrij de waarheid naar zijn hand te zetten zoals hij wil. Op dat advies hebben sommigen hier blijkbaar niet gewacht...

Het Nederlandse tijdschrift Quest Historie merkte droog op: "Nederland mag bepaald niet trots zijn op de politionele acties in Indonesië. Misschien leidt dat tot een selectie geheugen. Nog niet eens de helft van de mensen weet ervan".

Maar die zijn natuurlijk mis: sommigen onder jullie weten dat allemaal veel beter en hun klep is groot genoeg om daar de hele wereld luidruchtig kond van te doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2019 om 23:13

OND

Je hebt gelijk. De kennis van geschiedenis is sowieso erg laag vrees ik.

Yanea

Yanea

14-02-2019 om 06:37

OND

Ik weet het al jaren, dus stoor ik me erg asn het gebruik van 'jullie' om de hele Nederlandse bevolking aan te duiden. Je beschuldigt mensen vals, en dat is verboden.

OND

OND

14-02-2019 om 14:37

Ja ja Yanea...

Dat u dat weet en dus aanneemt dat iedereen het wel weet, is een vaker voorkomende denkfout.
Mijn excuses aan die 4 op de 10 Nederlanders, dat ik hen op een hoop gooi met die 6 op de 10 ahistorische (verwijderd door forumbeheer). Beter zo?

Daan

Daan

15-11-2019 om 14:25

Duurzaam

Leuke topic!

Aantal dingen die ik zelf bewust doe:

- Minder vaak vlees eten (wist je dat de koeienindustrie 1 van de grootste vervuilers zijn?)
- Niet onnodig lang douchen
- Voor kleine afstanden pak ik vrijwel altijd de fiets
- Als ik de fiets niet kan pakken, dan pak ik de Aygo. Zuinig auto'tje hoor
- Ik lees me graag in over duurzaamheid. Vorig jaar nog een congres bijgewoond over duurzaamheid in Hilversum. Toevallig ook nog op een duurzame locatie: https://gooilandevents.nl/duurzaamheid/
- Afval scheiden doe we hier standaard thuis. Als het even kan minder afval produceren. Helaas zie je hier niets van terug in de rekening van de gemeentelijke belastingen
- Ik ga regelmatig naar de kringloop. Dat kunnen we toch ook onder duurzaam of in ieder geval onder bewust consumeren rekenen? Las vandaag een artikel op Nu.nl dat het aantal kringloopwinkels voor de 3e jaar op rij is gegroeid: https://www.nu.nl/ondernemen/5426042/aantal-kringloopwinkels-groeit-derde-jaar-rij.html.

Tot slot hoor ik te vaak dat grote bedrijven aangepakt moeten worden. Daar ben ik het zeker mee eens, begrijp me niet verkeerd, maar kijk ook eens naar jezelf. Alle beetjes helpen, toch? En als iedereen een beetje doet, dan heeft dan een enorme impact.

Groeten, Daan

Kaaskopje

Kaaskopje

15-11-2019 om 17:00

Verkoop SUV's

Tot mijn verbazing stijgt de verkoop van SUV's. Met welk doel zou je dat doen?

Ik keek naar het programma Klasgenoten. Daarin was een man die in Brazilië woont en ook weer bevestigde dat de enorme hoeveelheid containers op de schepen op de rivier voor een groot deel bestemming Nederland hebben. Gevuld met soja voor veevoer. Ons land draagt gigantisch bij aan de ontbossing van oerwoud. Ik trek me dat in toenemende mate aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2019 om 18:50

Kaaskopje

"Tot mijn verbazing stijgt de verkoop van SUV's. Met welk doel zou je dat doen? "

Wat ben je toch naief! Denk je dat iedereen wakker ligt van het klimaat? Mensen willen pronken met hun auto's of dat Tesla's of SUV's zijn.

Het bewijst dat je geen idee hebt van de echte wereld en van hoe mensen echt in elkaar zitten. Niet vreemd hier in de politiek correcte OO-bubble.

Die 100km maatregel is puur symbolisch.

Marlie

Marlie

15-11-2019 om 22:16

Maar Kaaskopje

Waarom eet je dan nog vlees?
Vegetarisch is minstens zo lekker.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-11-2019 om 22:18

Marlie

Ik zou de pil van Drion aanraden, dat helpt het milieu pas echt!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-11-2019 om 12:57

bubbels

we zitten allemaal in een bepaalde bubbel en de gewoonten die wij al jarenlang hebben, blijken ijzersterk. Internet maakt bubbels nog sterker dan ze al waren, omdat algoritmen van alles op ons pad sturen wat mooi bij ons past. Zal wel niet exact zijn zoals ik het nu opschrijf, maar jullie snappen wat ik bedoel.

Wat Kaaskopje schrijft snap ik wel; als je iets ziet zoals de actie van die man uit Klasgenoten denk je - mensenlief, waarom verandert de wereldeconomie niet?? Waarom is er zoveel onrecht, laten machthebbers bevolkingsgroepen creperen?
Waarom moet een klein landje als het onze perse zoveel meer beesten laten rondlopen dan waar het zelf voer voor kan verbouwen? Vanwaar de grootheidswaanzin om topexporteur te willen zijn terwijl het ten koste gaat van zo veel mensen elders (en het milieu)? Als dit echt zo doordringen, zouden vastgeroeste gewoontes misschien gaan schuiven. Vijftig jaar geleden waren er geen barbecuefeestjes en was het totaal niet vanzelfsprekend dagelijks vlees te eten. Porties waren bescheidener dan wat er nu in de winkel ligt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

16-11-2019 om 13:06

en over de pronkauto's - o.t.

Ik ben benieuwd wat daar nou achter zit. Fietsen krijgen al die aandacht niet.

Ik ben autoloos opgegroeid. mijn ouders hadden geen rijbewijs. 'Een auto kopen zou wel gaan, onderhouden zou lastig worden,' zeiden ze realistisch, levend van een inkomen van een ongeschoold arbeider.

Ik trouwde met een idealistische jongeman zonder rijbewijs. Dat is veranderd toen het voor zijn werk onmisbaar werd om rond te tuffen; jarenlang hebben we naar tevredenheid onze auto gedeeld met onze buren. Onze vorige auto hadden we 12 jaar en hij had 350.000 op de teller staan toen hij werd ingeruild. Hij had niet eens vier deuren, dat vonden onze kleinkinderen heel eigenaardig.

Onze auto wordt alleen gewassen als wij meerijden bij een bruiloft of begrafenis Ach, ons pronkjuweel.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-11-2019 om 16:25

Wilgenkatje

"Ik ben benieuwd wat daar nou achter zit. Fietsen krijgen al die aandacht niet."

Nee joh? Al die hyperdure carbonracefietsen zijn puur functioneel?

Een iPhone XIXII weet ik veel is echt veel beter dan een Android van een kwart van de prijs? Want kan ie precies meer dan? Kan ie harder?

Al die hobbyisten met camerasets van duizenden euro's. Hebben ze die echt nodig, of willen ze niet onderdoen voor anderen?

Ben je echt zo naief dat je denkt dat daar geen pronk/status/meedoen motivatie achter zit?

Ga eens kijken in de haven van st. Tropez, daar zijn de topsporters van de status...

Maar als je eerlijk in de spiegel kijkt? Ben jij daar dan vrij van?

"Onze auto wordt alleen gewassen als wij meerijden bij een bruiloft of begrafenis Ach, ons pronkjuweel."

Als het niet de auto is, is het wel wat anders...
Mensen pronken hier graag met hun extreme milieuvriendelijkheid. (daar heb je niet veel geld voor nodig)

bieb63

bieb63

16-11-2019 om 16:56

Beetje kort door de bocht Ad

Ik geloof absoluut dat veel mensen willen pronken met hun 'bezit'. En veel van die mensen zal het milieudilemma worst wezen.
Maar dat geldt echt niet voor alle mensen. Voor veel mensen is een 'bezit' simpelweg een functioneel iets.
Niet iedereen heeft de behoefte om te pronken. Misschien begrijp jij dat niet, omdat dat in jouw wezen is verankerd. Maar geen behoefte aan 'pronken' betekent niet persé dat je nooit iets koopt omdat je het mooi vindt. Maar het zelf mooi vinden staat niet gelijk aan willen pronken.
Als voorbeeld: A gaat op vakantie naar Bali en vindt het heerlijk om daarmee te pronken (kijk mij eens een dure, verre reis maken), B gaat naar Bali omdat dat een droomwens is (om wat voor reden dan ook), vindt dat voor zichZELF iets fantastisch en is totaal niet bezig met wat een ander daar wel of niet van vindt. Sterker nog, misschien dat B zich zelfs wel enigszins geneert omdat niet iedereen dat kan betalen en wellicht omdat een anders iets vindt van vliegen. B pronkt niet, sterker nog, geneert zich misschien wel enigszins. Maar uiteindelijk gaat zowel A als B naar balie. Alleen het gevoel en de intentie is anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.