Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Knallen - bah

Pff het is nog lang geen jaarwisseling maar ik ben al dat knallen meer dan zat. Hoe is dat bij jullie?

Beetje vuurwerk vindik best hoor, al zal ik er zelf gern stuiver aan besteden, maar al dat achterlijk geknal steeds maar, het is hier al weken gaande.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 01:13

Lastige vraag

Ik hoorde net op het nieuws dat GroenLinks een meldpunt heeft ingesteld voor vuurwerkoverlast. Het doel is om uiteindelijk een vuurwerkverbod voor particulieren los te krijgen. En ondanks dat ik met dat steeds zwaardere vuurwerk af en toe rechtop in mijn stoel zit van schrik of buiten bijna een hartverzakking krijg als er zo'n zware afgaat en mijn katten er echt niet vrolijk van worden, wil ik niet dat het verboden wordt voor particulieren. Ik steek er nooit een af, maar ik geniet wel van de aanblik tijdens de jaarwisseling.

koentje

koentje

27-12-2012 om 02:33

Van mij....

mogen ze al het vuurwerk afschaffen. Ik vind het belachelijk zonde van het geld en gezien het feit dat zelfs in ons eigen land de voedselbanken overuren draaien, vind ik dat dat niet zou moeten kunnen.
En dan alle vreselijke ongelukken die ermee gebeuren... Zelfs al gebruik je goedgekeurd vuurwerk, dan nog gebeuren er veel te vaak ongelukken mee. Dat is het toch allemaal niet waard?
Ook voor huisdieren vind ik het een drama. Het geeft stress en paniek en ongelukken.De overlast die we er sowieso van hebben rond deze periode vind ik eigenlijk al heel irritant. Hoewel het hier eerlijk gezegd nog meevalt momenteel. En de viezigheid die achterblijft op straat.... Nee hoor; ik ben er helemaal klaar mee!
Eventueel is vuurwerk afgestoken door professionals nog een idee maar voor mij persoonlijk hoeft het niet.

P

P

27-12-2012 om 06:58

Gaan we weer

"mogen ze al het vuurwerk afschaffen. Ik vind het belachelijk zonde van het geld en gezien het feit dat zelfs in ons eigen land de voedselbanken overuren draaien, vind ik dat dat niet zou moeten kunnen. '

Jij vindt het zonde van het geld, niet iedereen vindt dat.

Als je de voedselbank gebruikt als argument: heb jij een boterham gegeten met de kerstdagen en al het geld wat je normaal voor het kerstdiner gebruikt aan de voedselbank gedoneerd?

Heb je je kerstpakket aan de voedselbank gedoneerd?

Andere (in mijn ogen nutteloze) aanschaffen gedaan waarvan je het geld aan de voedselbank kon doneren?

Fiorucci

Fiorucci

27-12-2012 om 08:57

Ja p

Inderdaad. Laten we aub zelf uitmaken waar we ons geld aan uitgeven!

Vuurwerk

Graag mag ik een paar mooie vuurpijlen afsteken en ook voor wat knalwerk haal ik mijn neus niet op. Dat hoort voor mij bij het begin van een nieuw jaar. Die illegale knalbommen moeten natuurlijk wel verboden worden, net zoals het onveilig omgaan met vuurwerk. En wat heeft de voedselbank nou met het afsteken met vuurwerk te maken, doneer jij het geld wat je aan vuurwerk zou uitgeven aan een goed doel ??

krin

krin

27-12-2012 om 09:33

Bommetje

Op de voorpagina (Vk) vandaag: vier foto's van heel gewone Amerikanen die glunderend voor de kerstboom hun nieuw gekregen AR-15 Bushmaster showen. Een idioot beeld, voor mij, ik snap niet dat ze wapens zo nodig en normaal vinden. Het gaat er blijkbaar niet in dat je daarmee de cultuur van geweld die tot school shoot-outs leiden wel eems zou kunnen bevorderen. Ze nemen het voor lief en ik snap dat niet.
Zo'n onbegrip voel ik ook tussen vuurwerk-anti's en -liefhebbers. De anti's zien alleen de herrie, de gewonden, het geld, de rotzooi. De liefhebbers hebben dat er voor over, and never the twain shall meet.
Neeeee, vuurwerkafstekers zijn geen schoolschutters. En P. zal met statistieken komen dat het met gewonden en vernielingen meevalt, over het hele jaar genomen.
Zal allemaal wel, maar voor mij weegt de lol van het afsteken niet op tegen de ellende, zoals de lol en en het valse gevoel van veiligheid voor mij niet opwegen tegen de risico's van grootschalig wapenbezit.
Daarom zou ik het niet erg vinden als er een beperking of verbod kwam.

Mwah

Een verbod is misschien wat te vergaand. Maar als degenen die gisteren om kwart over 1 's nachts dat helse ding afstaken alles hebben gekregen wat ik ze heb toegewenst dan brengen die Oud & Nieuw niet thuis door, laat ik het daar op houden.

Een serie keiharde knallen. We zaten alle 4 rechtop in ons bed, dochter van 3,5 begon hartverscheurend te huilen en wilde daarna bij ons in bed, wat ik goed vond, waar ik nu spijt van heb omdat we dus allebei beroerd hebben geslapen.

Toen ik om 5 uur voor de zoveelste keer wakker werd door een por van dochterlief leek een vuurwerkverbod me eigenlijk tamelijk aantrekkelijk

Maar zoals ik dan altijd weer zeg: altijd nog beter dan carbidschieten. Maar de knallen worden hier in het Westen de laatste jaren inderdaad wel harder, da's heel vervelend. Ik heb overigens niet het idee dat ze veel vroeger begonnen zijn dan vorig jaar.

Groeten,

Temet

Wal keert het schip

Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, het lijkt me dus onvermijdelijk dat het een keer zo uit de hand gaat lopen dat er een verbod komt.

Maar dat zal nog wel even duren. Tot die tijd zit er niets anders op dan die knallellende uitzitten.

Chris

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

27-12-2012 om 12:41 Topicstarter

Beperk het tot de jaarwisseling

Wat voor lui zijn het nou eigenlijk, hebben die geen huis, hoeven ze niet naar bed? Ik hoor knallen om 23.30, om 02.30, om 05.00, om 7.30. Om 12.30. Nou ja, constant.

Ik weet best dat sommige mensen veel plezier aan vuurwerk beleven, van mij mogen ze. Maar waarom al dat geknal al die dagen achtereen, wat is de lol ?

Snuggle's

Snuggle's

27-12-2012 om 13:23

Dat is het al

Het is in principe al beperkt tot de jaarwisseling, de rest van de tijd is het verboden.

Ik vind vuurwerk wel echt bij oud en nieuw horen. Ben eens tijdens de jaarwisseling in Canada geweest en dat was zo saai. Dan is het twaalf uur, gelukkig nieuwjaar, en dat was het. Ik vind siervuurwerk ook echt mooi om naar te kijken.

Geen vuurwerk

hier in Schotland, uitgezonderd dan wat grote displays in grote steden. Inderdaad zo saai, er komt dus ook niemand naar buiten om 12 uur;o(
We hebben in het begin nog weleens wat vuurwerk gekocht en bewaard van 5 nov ( wat hier een "vuurwerkdag" is)en om 12 uur afgestoken. Buren staken hun hoofd tussen de gordijnen/ luxaflex door en hebben vast gedacht, die maffe Dutchies weer
Ik mis het dus echt, ook de geur mmmmm en zou het geknal vooraf voor lief nemen............
(Oliebollen en appelflappen staan nog steeds wel op het programma)

Shonagh

Shonagh, ik dacht juist dat in Schotland Oud & Nieuw een grote happening was? Is dat dan niet (meer?) zo? Of is dat alleen maar binnenshuis?

Groeten,

Temet

Lizelot

Lizelot

27-12-2012 om 14:45

Het is niet

het vuurwerk dat tot overlast zorgt maar de mensen die het afsteken.
Ik vind vuurwerk en oudejaarsavond bij elkaar horen.Jammer er mensen zijn die het nu al gaan afsteken,die rotjes naar andere gooien,jammer dat er vuurwerk in brievenbussen gegooid word.Jammer dat er mensen zijn die vuurwerkbommen maken.Jammer dat er mensen zijn die vinden dat ze op oudejaarsavond vanalles mogen vernielen,auto's in brand mogen steken.Jammer dat er mensen zijn die vuurwerk gebruiken als excuus om zich te misdragen.Maar zonder vuurwerk zoeken die wel iets anders!!!
Waar wij wonen wordt over het gehele jaar weleens knalvuurwerk afgestoken in het week-end.Ineens 1 hele harde knal.De eerste keer wisten we niet wat het was,we schrokken enorm.Nu weten we wat het is ,schrikken wel wakker,vloeken een keer en gaan weer slapen.Ik kan me daar echt niet druk om maken.

Temet

Ja er zijn wel party's en happenings in de centra van de grote steden ( Edinburgh, Glasgow) maar als je geen party ganger bent en in een buitenwijk woont is het dus saai ;o) Maar gelukkig hebben we oliebollen en appelflappen !
En via "uitzending gemist" de oudejaarsconference, wie doet dat eigenlijk dit jaar ?

P

P

27-12-2012 om 14:58

Krin

Misschien is het je niet opgevallen maar ik heb niets gezegd over een verbod. Ik ben zelfs voor.

Ik steek zelf geen vuurwerk af maar ik kan er wel van genieten ook al ben ik bang voor onvoorzichtige buren.

Mijn mannen kopen regelmatig wat en dit jaar behoorlijk veel maar dat delen ze met Pmans broer en zoon.

Ik erger me elk jaar weer over die discussie over geld en over hoeveel er nu weer de lucht in gaat en wat we allemaal met dat geld zouden kunnen doen en dat het toch crisis is. Alsof die mensen altijd sober leven, nooit nieuwe kleding kopen pas als de oude kapot is en altijd leven op boterhammen ipv dure maaltijden en verder nooit luxe onzin kopen die je niet nodig hebt.

P

P

27-12-2012 om 15:00

Oja

En natuurlijk wil ik dat er alleen afgestoken wordt op die tijden dat het kan (en ik ben zo blij dat ik dit jaar geen post hoef te lopen op oudjaarsdag want dat is de enige dag in het jaar dat ik een hekel heb aan postlopen). Verder alleen met legaal vuurwerk en veilig.

De meeste ongelukken gebeuren toch echt door illegaal vuurwerk of door vuurwerk waarmee geknutseld wordt.

amk

amk

27-12-2012 om 15:01

Shonagh (volledig ot)

ik ga je in vakantie een vraag stellen.

sinas

sinas

27-12-2012 om 15:49

Weersverwachting oudjaar is niet best

http://www.nu.nl/binnenland/2991775/natte-jaarwisseling-met-windstoten-verwacht.html

En verder, ik vind het leuk om naar te kijken, maar een georganiseerd vuurwerk zou mij toch wel leuker lijken. Veiliger ook. En dan is het geknal voor 31-12 ook voorbij als het verboden wordt. Wat daar erger ik me ook aan.

koentje

koentje

27-12-2012 om 16:16

Zeg p.,

wie zegt dat ik het geld heb om te doneren of om vuurwerk te kopen of iets aan goede doelen te geven?

Jij vindt het zonde van het geld, niet iedereen vindt dat... Precies! We hebben toch allemaal recht op onze eigen mening?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2012 om 17:01

Georganiseerd vuurwerk

Wij hebben in de stad twee keer georganiseerd vuurwerk: als afsluiting van de zomerkermis en als afsluiting van de 8 oktober festiviteiten. Indrukwekkend en mooi om te zien. We hebben alleen niet altijd zin om er heen te gaan, ook al is het voor ons niet ver. Met de jaarwisseling hoef ik maar voor het raam te staan, of even naar buiten te gaan en zie ik het overal om mij heen. En dat vind ik toch wel zo leuk dat ik het niet zou willen missen.
En om het nou met het wapenbeleid van de VS te vergelijken, gaat wat mij betreft een beetje mank. Ik begrijp hoe dan ook niet dat een weldenkend mens een vuurwapen in huis wil hebben als de intentie niet is om een misdrijf te plegen. Hoe erg het ook voor alle partijen is, heb ik dan ook nooit langer dan 'ach, wat erg' medelijden. Als je een wapen in huis hebt, kunnen er doden vallen. Naar mijn idee 'moet' je dat niet willen. En als het dan toch gebeurt is het wat mij betreft dood door schuld dus en niet 'oeps foutje'.
Vuurwerk is niet gemaakt om te doden of af te schrikken. Misschien moet er dan een wet komen dat kinderen, dus onder de 18 jaar, geen vuurwerk in hun bezit mogen hebben? Dus ook niet op 31 december? Het is maar een losse flodder die ik loslaat

Vera*

Vera*

27-12-2012 om 18:51

Graag ver weg

Ik vind vuurwerk mooi om te zien maar ik vind het doodeng. Dat was al zo toen ik nog geen omlaag gevallen vuurwerk in mijn haar en trainingspak had gekregen en daarna werd het alleen maar erger.
Op de dagen dat er vuurwerk verkocht mag worden en er jongens allemaal rotjes afsteken ga ik ook niet graag naar buiten, ik zie niet waar iets is/vandaan zal komen.
Als ik diep in mijn hart kijk ben ik wel voor een verbod.
Voor volgend jaar ben ik mijn gezinsleden aan het warm maken voor een leuke afgelegen cottage in Engeland ofzo.

Maylise

Maylise

27-12-2012 om 19:08

Van mij

Van mij mag het afgeschaft worden maar ach de kinderen vinden het zo leuk. Ze balen zo dat we dit jaar niet met Oudejaar in NL zijn. Het is toch wel heel speciaal voor velen. Gelukkig hebben zuurpruimen zoals ik het niet altijd voor het zeggen

Maylise

Maylise

27-12-2012 om 19:11

Kaaskopje

Ik kan best redenen bedenken waarom je een vuurwapen in huis wil hebben: zelfverdediging tegen inbrekers en ander ongespuis, wegjagen wilde dieren in de buurt van huis zoals beren en dingo's(niet in NL van toepassing maar in sommige delen van de VS wel), kraaien wegjagen die de net geplante gewassen bedreigen, op jacht gaan...

P

P

27-12-2012 om 19:25

Koentje

"Ik vind het belachelijk zonde van het geld en gezien het feit dat zelfs in ons eigen land de voedselbanken overuren draaien, vind ik dat dat niet zou moeten kunnen. "

Jij zegt dat het niet zou moeten kunnen. Dat is je mening ja, maar ik vind dat je dat soort dingen alleen mag zeggen als je zelf nooit ergens geld aan uitgeeft wat 'niet nodig' is. Kun je dat werkelijk van jezelf zeggen? Geen luxer eten dan nodig, geen kleding nieuw kopen als er niets stuk is, geen vakantie?

Snap je wat ik bedoel? Wat geeft jou het recht om te zeggen dat dit niet zou moeten kunnen OMDAT er voedselbanken zijn? Dan zou er toch zoveel niet moeten mogen? Waarom hebben mensen nog een krant? Waarom gaan ze naar de bioscoop? Waarom kopen mensen een duurdere auto dan eentje van 10.000 euro? Waarom zijn er nog huisdieren? Waarom sturen we kerstkaarten?

Merel

Merel

27-12-2012 om 20:09

Tot nu toe rustig

Nou tot nu toe is het hier dan rustig. Misschien een knal gehoord, en soms iets heel erg ver weg. Als ze het gewoon bij oud en nieuw houden, zo van 0.00 tot 2.00 dan vind ik het prima. Meer dan dat liever niet
Maar goed, ik heb geen klagen als ik het hier zo lees. 't is wel een typisch nederlands ding dus, dat vuurwerk met oud en nieuw? (had me daar eigenlijk nooit zo in verdiept) Oh en in Belgie neem ik aan ook? Gezien het feit dat daar vaak vuurwerk wordt gekocht.

gillende keukenmeid

gillende keukenmeid

27-12-2012 om 20:19

Groenlinks

Groenlinks heeft toch een vuurwerkoverlast meldpunt ? Daar kan iedereen klagen die last heeft van geknal of belaagd wordt door rotjongetjes met rotjes. Ik vind het van een trutigheid...wat is het volgende, meldpunt openbare dronkenschap, meldpunt klikobak te lang aan de stoeprand laten staan, meldpunt buurman parkeert de auto altijd voor mijn deur etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-12-2012 om 01:10

Maylise

Een geweer om een beer op afstand te houden, of een waarschuwingschot om een dingo weg te jagen vind ik toch iets anders dan een vuurwapen middenin bewoond gebied waar geen beer of dingo te vinden is. Dat boeren of buitenlui een geweer in huis hebben, dat kan ik dan nog begrijpen. Maar ik ben tegen vuurwapens als verdedigingsmiddel tegen inbrekers. Zo'n vuurwapen ligt dan blijkbaar ook niet in een kluis, gescheiden van de munitie, waardoor het veel risicovoller is om zo'n ding in huis te hebben. Dan krijg je dus situaties waarin kinderen het geladen vuurwapen te pakken kunnen krijgen en per óngeluk op pappa richten.

lasonder

lasonder

28-12-2012 om 08:13

Vuurwerk in enschede

Ik heb ooit gewoond in Enschede. Na kerst waande je je in een oorlogsgebied, Gaza, midden oosten, Bosnie ( destijds) is er niets bij. Knallen de hele dag door, volcontinu lag je onder vuur.
Later vloog de hele hele wijk de lucht in. Jullie kennen de berichten nog wel. Ongeluk. Vuurwerkopslag.

Ironie: he who lives by the sword.....

Lasonder

amk

amk

28-12-2012 om 09:24

Nou lasonder

dat is wel heel erg wijk afhankelijk in Enschede. In de wijk waar ik gewoond heb en de wijken waar ik ook nu nog veel kom was en is het niet erger dan in de rest van Nederland.

Je vergelijking met een oorlogsgebied gaat werkelijk alles te boven en is niet gepast.

Nou lasonder 2

Ik ben het helemaal met amk eens, ik heb 20 jaar in Enschede gewoond en ik herken je ervaring (en conclusie!) niet. Ik weet dat het in Patmos erg was( is?) en misschien in het Lasonder ? Volgens mij heb je in iedere stad wel wijken waar vuurwerk bovenmatig aanwezig is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.