Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Koolmees

Koolmees

19-04-2013 om 17:53

Koningslied :)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-04-2013 om 21:34

'je bent een koning'

Het alternatief 'Je bent een koning' is echt veel leuker! Dat lied wil ik wel meezingen. Geen pretenties, gewoon leuk en heel veel nl er in.

groet, Mamvantwee

Tigress

Tigress

21-04-2013 om 07:27

Koningslied teruggetrokken

"John Ewbank heeft zijn Koningslied teruggetrokken. De vele kritiek op het lied heeft hem dat doen besluiten, staat op zijn Facebookpagina. Het Nationaal Comité Inhuldiging zegt in een reactie dat het begrip heeft voor het besluit.

Sinds het lied vrijdagochtend werd gepresenteerd, kreeg de componist veel persoonlijke kritiek. "Na zojuist de zoveelste nageboorte op mijn twitteraccount te hebben geblocked ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee'', schrijft Ewbank."
Beschadigd
Het Nationaal Comité Inhuldiging betreurt de gang van zaken. Het doel van het lied, waaraan tientallen bekende Nederlanders meewerkten, is om mensen te verbroederen, terwijl volgens het comité nu mensen persoonlijk beschadigd dreigen te worden.

Het is nog steeds de bedoeling om de koning op 30 april gezamenlijk toe te zingen, stelt het comité. Het concert in Ahoy, waar Ewbanks lied 's avonds zou worden ingezet door Paul de Leeuw, gaat gewoon door. "Samen met de NPO zal het comité zoeken naar een goede oplossing."

En:Het alternatieve Koningslied 'Je bent een koning' dat door twee Utrechtse studenten is gemaakt, is sinds donderdag ruim 150.000 keer op YouTube bekeken.

De studenten Allard Amelink en Huib Verhoeven hebben het nummer op een studentenkamer geschreven, ingezongen en er een clip bij opgenomen.

Slipje van Marlies
Het duo begint: "Daar zit je dan als kroonprins, je moeder abdiceert, plotsklaps zakt de moed je in de schoenen.... Moet ik de troon bestijgen, mijn kop wel op die munt? Je twijfelt en je vraagt je af of je het echt wel kunt..."

Ze vervolgen: "Maar Willem, zie je het dan niet? Jij, je bent Sneijder/Van der Vaart.... Mijter, staf en baard, je bent Pino/meneer Aart. Jij, je bent een slipje van Marlies, Brabo, Drent en Fries, je bent Wim en Ruud en Dries..."

En dan het refrein: "Je bent een koning, koning, een levende legende! Ja, een koning, koning, eindbaas van de bende! Wat een weergaloze vrouw heb jij, de ideale metgezel... Was ik de koning geweest, ja, dan wist ik het wel!"

"Officiële Koningslied
Het officiële Koningslied van John Ewbank kreeg gisteren veel kritiek te verwerken, maar het studentennummer wordt op Twitter met meer enthousiasme ontvangen."

dorle

dorle

21-04-2013 om 09:42

Die ewbank kan er ook wat van.

Het is maar een lied en het is vreselijk als iemand dan vreselijke verwensingen naar zijn hoofd krijgt, zoals gebeurd schijnt te zijn.

Maar jammer dat de schrijver zichzelf dan ook verlaagt tot dat lage niveau als vrouw slechts twittert "Fantastisch initiatief maar oh,wat een kromme tenen krijg ik als ik de tekst hoor en lees,dan liever" en dan volgt een lied.

Ewing reageert dan door iets te zeggen over baby op foto van vrouw.
"Dank voor de tip. Prachtig idd. Waar heb je die schattige chinese naakthond trouwens gekocht? Zo een wil ik er ook wel"

Brrrrrr.....

Mamvantwee

Mamvantwee

21-04-2013 om 10:28

Persoon en product scheiden

Ik ben tegen het persoonlijk aanvallen van de componist, tot vrijdag had ik zijn naam nog nooit gehoord. Zijn producten ken ik blijkbaar wel (hij schijnt nummers van Borsato geschreven te hebben). En het recente product, tja, dat is gewoon een misbaksel.

Jammer dat Ewbank de kritiek over zich persoonlijk uitgestort krijgt. Kritiek op het koningslied vind ik wel terecht.

En trouwens: je zal zo'n opdracht maar krijgen zeg: schrijf een hit, waar alle (meeste) Nederlanders warme gebroederlijke gevoelens door krijgen, dat iedereen meezingt op 30-4....
Nogal een klus, ik zou het niet aandurven.

groet, Mamvantwee

P

P

21-04-2013 om 10:32

Mamvantwee

Mwoah normaal lukt hem dat wel hoor....

Veel te veel gedoe

Wát een gedoe om zoiets onbelangrijks als 'een lied'. Lieve help, wat het ook is, slecht of goed...láát waaien! Wat maakt het uit? Het word een hit of niet, we zingen het mee of niet...al met al doet het er amper toe toch? Over 5 jaar is iedereen het allang vergeten, weet zelfs niemand de tekst meer...
En volgens mij was dat lied vanaf het begin toen John Ewbanks eraan begon al gedoemd om te mislukken. Veel te veel bemoeienis van jan en alleman ermee en dan moeten er te veel compromissen gesloten worden want iedereen wil zijn zegje doen en minstens 1 regel z'n zin krijgen. En dan wordt 'het lied' ook nog 's verheven tot zo'n beetje het belangrijkste ellement van die dag! En die John Ewbanks wordt aangewezen als stichter van al dat kwaad en ellende, terwijl die w.s. alleen maar iedereen die zich ermee bemoeide te vriend wilde houden (zijn ook zijn broodheren toch?).
Vind ook dat hij zich door deze reactie op de kritiek wel enorm laat kennen...pff kinderachtig. Ook hij had het beter kunnen laten gaan...had minder negatieve ofhef veroorzaakt.
Tsja. Dan maar geen lied. We zullen heus met z'n allen wel een prachtig feest hebben/maken, dat weet ik zeker Ook zonder lied.
groeten albana

15 miljoen zeikerds

Sjonge jonge waar een klein land groot in kan zijn.
15 miljoen zeikerds, een paar azijn zeikerds die zelf niet gevraagd zijn en zich zwaar genegeerd voelen en de Telegraaf.

Het gaat om een liedje....

De volgende inhuldiging maar gewoon achter gesloten deuren en dan achteraf uitzenden.

Mamvantwee

Mamvantwee

21-04-2013 om 10:37

Dat verklaart

dan waarom hij de opdracht aandurfde

groet, Mamvantwee

Dorle

Een twitter account onder de naam van een ander is zo aangemaakt hoor!

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-04-2013 om 11:27

Afzeikcultuur

Wat zou het fijn zijn als de mensen, de heer Dijkshoorn en mevrouw Witteman voorop (maar er zijn er nog veel meer) weer leren hoe ze op een normale, volwassen manier kritiek kunnen leveren als ze ergens een probleem mee hebben.
Die massale treiteractie richting Ewbanks (die niet eens de rammelende tekst heeft geschreven) vinden de meeste mensen prachtig, want "het is een baggerlied".
Dat is precies hetzelfde als dat meisje pesten "want ze was dik", of die jongen met die autistische stoornis "want hij doet raar".
Mensen praten zichzelf schoon en gooien er nog een schepje bovenop. Kapót moet hij, liefst met een milde steniging!

Ik vraag me wel eens af of die afzeikcultuur er is omdat men zijn eigen minderwaardigheidscomplex wil verbergen. Neem nou Nico Dijkshoorn. Sinds ik zijn boek "Nooit Ziek Geweest" heeft geschreven, over de terreur van zijn treiterende vader die hem continu pakt op zijn kwetstbaarste plekken, ook waar anderen bij zijn, begrijp ik het wel een beetje. Hij wapent zich met de wapens die zijn vader hem gegeven heeft: treiteren, kleineren en de lachers (= medestanders) op de hand krijgen om zo sterker te zijn.

Met de social media is een achterban snel een feit, want het is leuker om iemand massaal neer te hakken die op dat moment zwak staat (zoals Ewbanks die als componist!!! mee heeft gewerkt aan een lied met een foute tekst), dan zélf het risico te lopen de volgende pispaal te worden.

Dat lied, ja daar mankeerde van alles aan. Ik heb me er niet zo druk om gemaakt, net als om die hele kroning (leuk, ik hou wel van dat soort dingen), of het geld dat dat kost... Tout Nederland aanbidt het voetballen dat altijd van de media afdruipt (sorry, wij van Ouders Online niet natuurlijk ), terwijl die mannen een godsvermogen aan salaris krijgen en de beveiligingsmaatregelen rond de wedstrijden ook niet goedkoop zijn - elke week en soms vaker, en niet eens in de 33 jaar.
En dan durf ik het nog niet eens te hebben over de 100.000 (geen typefout) thuiszorgmensen die men in de ww wenst te kieperen en waar nog niet half zoveel woorden aan vuil zijn gemaakt als aan dat koningslied. Want zo'n koningslied is makkelijker af te zeiken; makkelijker dan opkomen voor mensen die nu in spanning zitten of ze volgende maand nog wel werk hebben en weer werk kunnen vinden.

Trappen, hakken en afzeiken, en als iemand daarbij breekt, zoals Ewbanks, kan hij nog eens dubbel nagetrapt worden.

Wat een heerlijk voorbeeld voor onze kinderen...

Gedrocht van een lied

Kan mij niet schelen wie het lied gemaakt of geschreven heeft, ik vond het een gedrocht. Ik ga geen petities ondertekenen of de mensen persoonlijk benaderen. Maar ik heb wel gelachen om de berichten op Facebook, van mijn eigen "facebook vrienden". Heel erg gelachen zelfs.
Ik vind het nogal ver gaan om negatieve reacties op een lied "pesten" te noemen. Waarom mag je niet zeggen dat je het een spuuglelijk lied vind? Als ik een boek of film vreselijk slecht vind, pest ik dan de schrijver of regisseur als ik dat laat weten?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-04-2013 om 11:55

Afkraken of treiteren

Een lied afkraken is geen probleem. Je kan er niet omheen dat de tekst rammelde. Ik heb zelf geen problemen met het lied, vond het wel aardig voor de gelegenheid, net zo grappig-fout als die oranje prullaria en koffiemokken met afbeelding maar ik kan me goed voorstellen dat iemand zegt dat het een gedrocht is.

Het ging helaas veel verder. Er werd op de persoon gespeeld. Op de persoon van Ewbanks. Die zou gestenigd moeten worden, dood moeten, en nog veel meer gorigheid. Wat is die man door het slijk gehaald!

En dat gaat me veel te ver. Vooral de toon waarop het gebeurd is.

Maar ik heb wel vaker "bekrompen" ideeën over hoe men met elkaar om zou moeten gaan

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2013 om 12:04

Rode vulpeninkt

Ik ben al een paar keer aan een posting met mijn mening hierover begonnen, maar ik kreeg het niet voor mekaar het juist neer te zetten.
Gelukkig schrijf jij hier ook. Ik ben het zo ontzettend met je eens!!!

Eens

Daar ben ik het mee eens, persoonlijke verwensingen dat kan niet. Dat zijn geen bekrompen ideeen. Ik denk dat er weinig mensen zijn die verwensingen en bedreigingen normaal vinden. Ik vermoed dat jouw normen en waarden niet anders zijn dan de meeste mensen in onze maatschappij.
Dus kom maar weer met beide voeten op de grond .

Gelezen op twitter

# Als je koning moet worden van een volk dat zich 48 uur lang opwindt over een liedje ,dan mag je van mij 8 en halve ton verdienen#gevarengeld#

Gevarengeld

Zeikerdje

Zeikerdje

21-04-2013 om 14:05

Avalon

*De volgende inhuldiging maar gewoon achter gesloten deuren en dan achteraf uitzenden.*
Dat is niet democratisch............

suus36

suus36

21-04-2013 om 14:13

Rode vulpeninkt

Ik ben het zo met je eens. Wat een negatieve bemoeizucht. Om een liedje. Nederland op zijn smalst. Ik schaam me diep ( en niet voor dat lied).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dorle

dorle

21-04-2013 om 15:27

Avalon,

Op deze manier sla je de discussie dood.
Zolang hij het niet ontkent dat hij dit schreef, moeten we er maar van uit gaan dat hij deze racistische opmerking zelf gemaakt heeft.

Jade

Jade

21-04-2013 om 16:36

Niet gehoord,

nee werkelijk, ik heb het liedje niet gehoord. Daar had ik helemaal geen behoefte aan en nu nog niet

Het hele persoonlijke afzeiken richting Ewbank vind ik dieptriest. Doodsbedreigingen om een lied??? Get a life!

Chantal

Chantal

21-04-2013 om 16:40

Lied nog niet gehoord

Maar inderdaad: Nederland op zijn smalst, vijftien miljoen zeikerds, al die ophef over een liedje. Ja, een liedje waar je nog niet eens mee naar het songfestival hoeft. Pfffftttt!

Vic

Vic

21-04-2013 om 19:33

Sneu

Ik heb vanmorgen, na alle ophef, maar eens even geluisterd op Youtube. Inderdaad, een matig nummer. Vreselijke tekst, en niet-lopende zinnen, maar dat is Ewbank eigen. Bij nummers van Marco Borsato moet ik in het begin ook altijd even wennen omdat het niet lekker loopt en er teveel woorden in de melodie zitten. Wat ik in het Koningslied nog het ergst vond was de rap. Als ik rapper was zou ik toch niet "De W van Willem, de W van wakker, stamppot eten" in het bijzijn van de koning durven zingen. Maar wel lullig dat niemand het voor het uitbrengen tegen John E. heeft gezegd dat het zo'n slecht nummer was. Dat had toch wel iemand moeten aanvoelen.
Het afscheidslied voor Beatrix, initiatief van Albert Verlinde, en het nummer van de 3 J's voor Maxima vind ik veel leuker!

Koolmees

Koolmees

21-04-2013 om 20:25

Ook sneu

Ik vind het ook jammer, dat het nu weer zo moet ontsporen richting Ewbanks. Triest dat hij zulke nare twitters over zich heen heeft gekregen.

Maar ik verbaas me er over dat niemand die meedeed, heeft gehoord hoe slecht het lied is. Een hele grote groep artiesten heeft toch meegewerkt. Hebben die een collectieve blinde vlek gehad? Heel apart.

Ik snap ook niet zo goed, waarom ze met zoveel poeha, dat lied aangekondigd hadden. De verwachtingen lagen echt heel hoog daardoor. 'Dan kan het alleen nog maar tegenvallen', dat zegt een vriendin van mij altijd in zulke gevallen.

Vulpen en suus36 en anderen

ik vind dat als een lied met zoveel bombarie wordt gemaakt, waar iedereen al weken over praat, en waar 50 min of meer bekende zangers en zangeressen aan meewerken, en wat bovendien namens * het volk* aan de nieuwe koning wordt gepresenteerd, dan mag je *men* daar een mening over hebben. En nee ,daarmee bedoel ik niet iemand afzeiken, maar gewoon eerlijk zeggen dat het grammaticaal niet klopt, en dat je het een flutlied vindt,en dat het je verbaasd dat al die 50 ( goede?) zangers en zangeressen niet hebben gezien wat voor vreemd lied dit is .Hoezo mogen we daar opeens geen mening over hebben? en waarom moet jij je diep schamen? omdat jij toevallig een andere mening hebt? wat een onzin.

suus36

suus36

21-04-2013 om 22:35

Sus-anne

Dit is meer dan een mening hebben. Het fanatisme waar handtekeningacties, facebookprotesten etc werden opgezet heeft me echt verbaasd en vond ik tenenkrommend. Zeggen dat je het niet mooi vindt, ok. Maar dit was met zo'n obsessief fanatisme. Niet je mening geven en verder over gaan tot de orde van de dag, maar er echt werk van maken. En het hebben over "ophangen" en "stenigingen", Sjongejonge. Daar schaam ik me voor (plaatsvervangend dan) en aan de andere kant is het geruststellend. Blijkbaar hebben we het zo goed in dit land dat we hier de tijd en energie voor hebben.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2013 om 22:40

Er lopen twee zaken

Het lied en Ewbank persoonlijk. Het lied is echt heel slecht en dat begon al met de melodie. Ewbank noemt het toeval, maar feit is dat de melodie ontzettend op meerdere andere liedjes/muziekjes leek. Niet origineel dus. Het lied is gebaseerd op de zinnetjes en teksten die zijn toegestuurd door 'het volk'. Het zijn niet of amper de letterlijke teksten die ingezonden zijn, maar het heeft als inspiratie gediend. Dus de schrijvers van het lied kunnen zich niet verschuilen achter dat er iets gemaakt moest worden van de ingezonden teksten. Als iemand zijn zinnetjes niet had herkend in het lied, had daar ook geen haan naar gekraaid, want hoe kun je dat verwachten van zoveel inzendingen? Er had dus een mooie vloeiende tekst geschreven kunnen worden die grammaticaal klopte. En daar is Ewbank&Co te licht voor gebleken. Dat kun je Ewbank&Co niet kwalijk nemen denk ik, maar wel de mensen die voor deze insteek gekozen hebben. We hebben in Nederland veel meer kwaliteit als het gaat om het creëren van mooie teksten en melodieën. De Tros of zo had snel een nationaal songfestivalletje uit moeten schrijven zodat 'het volk' een aantal varianten had kunnen keuren en goedkeuren of afwijzen. Dan was het door het volk en met het volk geweest.
Dat Ewbank nu zo afschuwelijk wordt behandeld door een deel van 'het volk' is dieptriest. Je mag verwachten dat hij tegen een stootje moet kunnen, hij had kunnen weten dat er kritiek zou ontstaan, dat is hij misschien ook al wel een beetje gewend, maar aan bedreigingen hoeft niemand te wennen.

Fokke en sukke

Weten het weer mooi samen te vatten

Grijnzzzz

Ik kijk dagelijks even wat de cartoon van Fokke en Sukke is, en het viel me al op dat ze laat waren vandaag. Toen vroeg ik me al af of ze op de uitspraak in de kwestie-Moskowicz zaten te wachten.

Het koningslied is ondertussen nog niet afgeschreven. vandaag een heel stuk in de krant (Parool) over de affaire, met daarin ook vergoeilijkende opmerkingen dat er wel meer Nederlandse liedjes zijn met slechte/onlogische/niet-kloppende teksten. Kan allemaal waar wezen, maar dit is Het Koningslied, dat we allemaal geacht worden mee te brullen. Als ik de liedjes van Borsato niks vind hoef ik er geen aandacht aan te besteden, en dat geldt natuurlijk voor hele volksstammen. Als er een soort nationaal lied wordt gepresenteerd dan kan daar toch waarachtig wel even een knappe tekstschrijver op gezet worden. En een melodie worden gekozen die a) kort is (twee minuten max, zou ik denken) en b) lekker meezingt? Nou ja, kennelijk niet dus.

Ik zie een klein lichtpuntje. Iedereen die nu op school of op het werk gedwongen wordt tot teamwerk terwijl eigenlijk wel duidelijk is dat dat geen enkele meerwaarde gaat opleveren kan nu het Koningslieddebacle als afschrikwekkend en leerzaam voorbeeld gebruiken. Hebben we er toch nog wat aan.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

22-04-2013 om 20:43

Goh

Ik heb het Koningslied vandaag een paar keer beluisterd, toen ik het aan de kinderen liet horen. Op het melodietje kun je ook heel leuk 'Tussen sterren en de maan, waar de schapenwolken gaan' zingen. Het begint al wat te wennen

Stenna

Stenna

22-04-2013 om 21:48

Geen mening en er is toch al een lied

Hoorde vandaag dat er ergens een enquete geweest schijnt te zijn, waarin 40% het lied niet mooi vond, en 60% wel. Waar zit de "geen mening, interesseert met niet" groep dan (daar zit ik in)?

Verder denk ik: we hebben al een koningslied. Een van een voorvader van de nieuwe koning, die ook Willem van Nassau heet. Mooi klassiek en gedragen, en perfect nederlands. Waarom nou nog een?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.