Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kunnen jullie aan een willekeurige vrouw op straat zien of ze moeder is

Dit vroeg ik me af denkend aan de hilarische act van Brigitte Kaandorp. Die kon niet-moeders van mijlenver herkennen.

Ik zelf denk dat je jonge moeders wel kan herkennen op straat maar waar het hem in zit? (kleding, grotere tas, vermoeide blik, iets breder in heupen/buik/middel). De vrouwen die bij ons in de straat lopen om hun kinderen op het halen uit kdv pik ik er zo uit, echt soort herkent soort. Mijn man heeft hetzelfde.

En volgens mij geldt het ook voor moeders met oudere kinderen. Maar waar het hem in zit?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

07-06-2011 om 23:47

Ligt ook aan waar je bent...

Ik cross tussen school, voetbalveld, muziekschool, kinderdagverblijf, supermarkt en straat. En yep, ik haal de moeders er zo uit, omdat iedereen daar als moeder aanwezig is (de supermarktmoeder haal ik er zo uit qua inhoud winkelwagentje).
Ik heb geen idee waar ik voor mij nog onbekende niet-moeders in grote getale tegenkom eigenlijk.

Yura

Yura

08-06-2011 om 08:32

Denk het niet

Als ik in de dierentuin of een pretpark ben en ik zie daar een tante die haar neefjes en nichtjes een dagje heeft mee genomen, dan zou ik gewoon denken dat daar een moeder met haar kinderen loopt. Ja inderdaad in de supermarkt haal je ze er wel uit, maar die dame met die volle winkelwagen kan natuurlijk ook weer een weekend haar neefjes en nichtjes te logeren krijgen. Dus nee ik denk eigenlijk dat je het niet kunt zien. Maar inderdaad ik kom ook weinig niet-moeders tegen. Toevallig hebben onze naaste buren geen kinderen. Ik heb ook een ouder echtpaar in de straat (in de 80), ik ging er altijd van uit dat ze volwassen kinderen hadden, maar die blijken ook geen kinderen te hebben. Dat kon ik nou echt niet aan ze zien, behalve misschien aan het feit dat ik ze een stuk fitter vind dan de gemiddelde tachtiger. Ze gaan gewoon een nog 2 maanden met hun caravan (en geen kleintje) op pad naar Frankrijk enzo. Opvallend is wel dat meestal de vrouwen die oudste Nederlander worden enzo ook geen kinderen hebben.

Kinderloos

Ik ken wel een aantal echtparen die kinderloos zijn en inderdaad ze hebben wel wat 'anders' dan mensen mét kinderen, ik ken ze zelfs erg goed. Wat mij altijd opvalt, ze hebben veel meer tijd. Ze praten rustiger, ze lopen rustiger, niet langzaam dát bedoel ik niet, maar relaxter. Ze kunnen ook moeilijker 'schakelen', niet zoals wij ondertussen geleerd hebben, hoeppa van telefoontje naar 'sorry moet ophangen moet pietje van school halen' en hop op de fiets, racen naar school en hop daarna gauw wat eten en racen met de auto om op tijd bij muziekles te zijn. De mensen die ik ken doen altijd alles met grote 'aandacht' voor waar ze mee bezig zijn. Of het nu een simpel telefoontje is (met mij b.v.) of een puzzeltje of een boodschap. Alles is gepland en er is meer tijd voor en áándacht. Terwijl ouders het er ergens tussendoor 'ritsen'.
Mijn collega (werk ik dagelijks mee) zegt ook heel vaak dat ik even 'rustig' moet doen want dan kan ze het zo snel niet volgen. En dat is juist als ik van alles tegelijk doe (telefoontje, ze zetten me in de wacht, ondertussen komt leidinggevende binnen en zegt e.a wat ik meteen oppik en doorheb en beantwoord, telefoontje gaat door en ik schrijf nog even de agenda bij ofzo).Dan heb ik 3 dingen tegelijk gedaan zo'n beetje en collega kan dat niet volgen. Minstens 2 moet ik appart nog weer 's toelichten. Collega kan maar 1 ding tegelijk. Ze laat dan dus leidinggevende gewoon wachten en die agenda schrijft ze naderhand wel.
Het schiet wel lekker op, zo alles tegelijk, maar aan de andere kant, zij denkt er beter over na en is preciezer en het is altijd in 1 keer goed bij haar (bij mij niet altijd).
Een tante (+oom) van mij zijn ook kinderloos en bij hen zie ik diezelfde houding.
Beiden zijn trouwens een soort surrograat suikertantes (Collega en man+tante en oom) voor mijn kinderen. Dáár mag alles en krijgt een kind álle aandacht. Je kan collega dus ook treffen met een kar met boodschappen. Dan komen mijn kinderen een nachtje logeren. Oom en tante idem. Collega neemt de dag ervoor zelfs vrij om rustig die boodschappen te doen voor dat logeernachtje.En doet als er kinderen zijn (er komen ook andere kinderen) écht helemaal niks anders. Geen huishouden, geen boodschappen,alleen leuke dingen met die kinderen.Als er al gekookt word, dan gebeurd dat sámen met die kinderen en als er al boodschappen worden gedaan zijn het aanvullende omdat die kinderen een maaltijd hebben bedacht waar ze niet alles voor in huis heeft.Alle aandacht is 100% voor de logé's. Mijn oom en tante zijn al net zo. Vinden de kinderen trouwens geweldig! Mijn tante gaat rustig met ze thee drinken uit het kinderserviesje terwijl ik dan denk : "dat schiet toch niet op,thee uit die kleine kopjes?" Zelfs oudste (17) gaat er nog graag heen,dan doen ze 'leuke' dingen die ze zelf mag bedenken/kiezen.
Dát tijd genoeg hebben vind ik het grootste verschil en dat zie je in alles terug.
groeten albana

Ella2007

Ella2007

08-06-2011 om 09:55

Willekeurige vrouw: nee

Bij een willekeurige vrouw kan ik niet zeggen in zijn algemeenheid dat ik een moeder of niet-moeder herken, soms juist het tegenovergestelde van wat je zou denken.

Wat mij wel opvalt is inderdaad dat kinderlozen (heb er nogal wat in mijn vriendenkring) meer tijd hebben en dan (soms) verwachten dat jij die tijd ook hebt.......Een kinderloze en single vriendin is een keer een week bij mij geweest in een vakantie, en haar commentaar na twee dagen was: "jeetje, jij hebt eigenlijk helemaal geen vakantie....." en dat puur omdat de zorg voor de kinderen altijd doorgaat (toen waren ze nog klein). Ja, geen tijd om in een boek weg te zinken bijvoorbeeld.

Ik denk wel dat je soms kan zien dat vrouwen zonder kinderen andere prioriteiten hebben: nieuwste en mooiste kleding is niet handig als je dagen bestaan uit (naast werken) soppen, honden uitlaten, boodschappen doen en taxichauffeur spelen. Zelfde geldt voor haarcoupe. Maar ja, dat is misschien meer iets waar ik dan met jaloezie naar kan kijken: hoe krijgen die mensen het voor elkaar om er elke keer zo goed verzorgd uit te zien. Ik voel me dan een beetje ma flodder (minus 30 kilo). Dus waarschijnlijk ben ik ook een van de moeders van Brigitte K.

En bij jullie zelf?

eens even denken waaraan bij mij te zien is dat ik een moeder ben, als eerste heb ik het indd vaak druk dan loop ik heen en weer, dit doen dat doen en overal weer op tijd zijn.

Toen ik nog geen kinderen had liep ik er ook beter verzorgd bij. Ik ga zaterdag weer eens naar de kapper, is al weer een half jaar geleden volgens mij, lippenstift gebruik ik ook zeer zelden sinds de jongste er is. En ik loop niet meer dagelijks op hoge hakken. Misschien verandert het wel weer als de jongste naar school gaat en ik weer wat meer tijd heb voor mezelf.

Ik heb een redelijk strakke buik maar het vel is niet meer zo strak, die taille was er ooit wel maar dat is na 2 kinderen niet meer terug te trainen.

Aan mijn boodschappenkar kan je het niet zien, mijn man doet de bulk op zaterdag, ik koop op woensdag nog wat maar niet veel, ik heb dan wel een dreumes bij mij, dus dat is makkelijk

Je kan het niet zien aan mijn tas, ik heb een kleine handtas, niet zo'n typische moeder tas waar honderd dingen in passen.

Bennikki

Bennikki

08-06-2011 om 10:20

Aan mijn tas

Ooit een keer in een hip cafe een feestje gehad waarbij plotseling door een man (eikel) mijn tas omhoog werd gehouden en geshowed aan het voltallig publiek: "Kijk eens iedereen, wat een moederkoe-tas!"
Hij moest zich natuurlijk schamen, helaas was ik toen nog niet zo Zen. En wilde ik door de vloer zakken. Het was ook een lelijke tas maar de snoetenpoetsers, camera en luiers pasten erin!
Verder zie ik niet of een vrouw moeder is of niet. Als ze een bepaalde leeftijd heeft, ga ik er van uit denk ik. Maar ik merk dat als man en ik zonder kinderen op stap zijn, mensen vaak denken dat we kinderloos zijn. Gewoon, omdat ze geen kinderen zíen; niet omdat mijn taille nog zo smal is

Chippie

Chippie

08-06-2011 om 11:38

Niet aan mijn tas

Ik heb ook een hippe, kleine tas. Okee, daar zit dan wel een moederdagcadeausleutelhanger-met-sleutels, een reserveonderbroek voor dochter, een doosje rozijntjes en een miniverpakking snoetenpoetsers in. De lipgloss valt dan gewoon wat minder op in al dat kleurige geweld.

Maar ik maak me geen illusies. Ik kom op de fiets met fietszitje, of in een auto met drie autozitjes of ik sleur een onwillige peuter mee aan mijn arm. Oh ja, en aan mijn schoenen kun je het ook zien. Laatst heb ik voor het eerst in zeer lange tijd weer hakken gekocht. Die staan me leuk aan te staren maar ik heb ze alleen nog maar gedragen tijdens een avondje bioscoop.

Irene

Irene

08-06-2011 om 11:48

Mutserig

Ik denk dat het toch wel per regio verschilt? Volgens mij heb je in amsterdam een stuk hippere moeders (die je niet als zodanig herkent als hier) Wellicht misschien aan hun bakfiets . Hier lopen toch wel wat types rond die nadat ze hun eerste kind hebben gekregen hun haren kort knippen, makkelijke kleding en schoenen aantrekken en inderdaad met moedertassen of rugzakje rondlopen. Ze doen wel een beetje mee met de mode, als het maar makkelijk is. Ik noem ze zelf altijd "miss etams" omdat ze vaak dat soort kleding aantrekken. Niet dat alles van Miss Etam nou stom is, maar je kan er wel vaak suffe mutserige dingen vinden, zeker als het te mooi combineert bij elkaar, bijpassende sjaaltjes of riem ofzo. Ik moet altijd denken aan de kleding van "ipie van koefnoen"

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-06-2011 om 14:00

Nee

Van sommige vrouwen vermoed ik het wel, maar ik kan het nooit met zekerheid zeggen. Natuurlijk wel als ze op een fiets met kinderzitje rijden oid, maar niet als ze 'los' in de stad lopen. Ik schat ook wel eens iemand in als single, en dan blijkt ze een groot gezin te hebben ofzo.

Ik denk dat mensen het aan mij ook niet kunnen zien, ik krijg nog wel eens verbaasde reacties als ik zeg dat ik twee kinderen heb. Werd vorige maand zelfs nog 10 jaar jonger geschat, en dat terwijl mijn jongste van bijna twee nog bijna geen nacht heeft doorgeslapen en ik verre van fit ben. Dat streelde mijn ego dan weer wel.

Euh...

Ik let er helemaal niet zo op

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 15:14

Euh 2

Ik ook niet.

Maylise

Maylise

08-06-2011 om 15:24

Nee

Ik kan absoluut niet aan een vrouw zien of ze wel of geen kinderen heb. Als in naar mijn collega's kijk zie ik echt niet het verschil tussen degenen met kinderen en degenen die geen kinderen hebben.

Geen kinderen

Zien kan ik het zeker niet. Merken wel. Vrouwen zonder kinderen hebben en nemen 's morgens veel meer vrije tijd om uit te zoeken welke kleren ze aan willen. Dat kan rustig meer dan een half uur duren En ze spreken altijd rond borreltijd af. Dat is zelfs nog lastig met grote kinderen, want die komen ook nog wel eens eten.

Aan mij zie je het blijkbaar niet

Meestal denken ze dat ik de oppas ben of oudere zus, haha. Nou ja, dat vat ik dan maar positief op. En dan moet je die gezichten zien, als ik vertel dat ik de moeder ben van alle drie!

Of ik het bij anderen zie weet ik eigenlijk niet, ik let daar nooit op.

Valkyre

Valkyre

08-06-2011 om 20:42

Goh

Nooit zo over nagedacht.

Wel word ik in kindloze situaties (maar met aftandse stationwagon) regelmatig verbaasd aangestaard als men hoort dat ik een kind heb: "maar hoe OUD ben je dan?" Nou euh, 37. Of "maar je bent zo HIP" Haha, alsof je leven over is als je een kind hebt. Die kleren, die leg ik dus meestal 's avonds klaar. En gelukkig zijn flatjes, elegante platte sandaaltjes en platte laarzen ook weer heel acceptabel... Hakken draag ik alleen nog als ik moet zingen of naar een bruiloft ofzo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Anna3

Anna3

08-06-2011 om 21:41

Nee,

als ik een vrouw op neutraal terrein zie, zij heeft geen assecoires (luiertas, buggydrager) die kinderen verraden en zij spreekt niet over kind-gerelateerde onderwerpen, dan denk ik niet dat ik het zie.
Als andere mensen aan mij zien dat ik moeder ben (melkvlek op de schouder, vermoeide blik, Oilily-kleding) dan vind ik dat ook geen compliment.

Biene M.

Biene M.

08-06-2011 om 22:01

Melkvlek op de schouder

Ik vind het altijd geweldig om een melkvlek op de schouder te spotten in een werk-context. Bij een ander dan wel te verstaan

Tja, ik heb vriendinnen die kort makkelijk haar hebben, makkelijke kleding dragen (in een vrij grote maat) en altijd platte schoenen aan hebben, maar geen kinderen hebben. O ja, en die hebben ook altijd handige grote tassen. En ik heb vriendinnen met kinderen die wel wat aan hun figuur doen, op torenhoge hakken lopen en het leuk vinden om zich op te tutten en leuke kleren te dragen, dus aan die vrouwen zie je niets. Aan mij zie je het trouwens wel hoor, zo'n buik krijg je alleen maar van een zwangerschap. (Ik ben ook al veel te lang niet naar de kapper geweest, maar dat overkwam me ook geregeld toen ik nog kinderloos was. Je bent een slons of je bent het niet.)

Kiki

Kiki

08-06-2011 om 22:21

Ik heb geen idee of het aan mij te zien is

ik denk het niet, vraag dat maar aan de OOL-ers die mij wel gezien hebben.
Bovendien ben ik nu zwanger en ziet natuurlijk iedereen het.

Maar soms komt er uit mijn werktas ineens een auto of een duploblokje zeilen.
Maar ze zijn verder mijn favoriete gespreksonderwerp, dus mensen hebben het gauw genoeg door

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 00:29

Soms

Je ziet wel eens een oudere vrouw met een bolle buik bij een verder niet eens zo'n stevig lichaam. Een buik waar kinderen in gezeten heeft. Dat is een moeder, dat kan niet missen. Op mijn werk heb ik collega's waarbij ik bijna uit mijn schoenen van verbazing val als ik haar met een kind zie rondlopen of -fietsen. Heeft die kinderen dan?? Ik heb ook een collega waar je meteen aan merkt dat die geen kinderen heeft.

Ayanna

Ayanna

09-06-2011 om 09:40

Moedertassen?

Ik heb geen idee of je het aan mij kunt zien dat ik moeder ben. Maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Ik BEN moeder en daar ben ik trots op.
Ik ben echter door dit draadje heel nieuwsgierig geworden naar wat moedertassen zijn. Bedoelen jullie gewoon luiertassen die als 'handtas' gebruikt worden? Of is dit weer één van de vele mysteries van het moederschap die ik nog niet ontdekt heb???
Ben er wel over gaan nadenken en sinds ik moeder ben ehb ik idd geen handtas meer. Vroegah had ik voor bijna iedere gelegenheid zoniet outfit een bijpassende tas. Tegenwoordig heb ik mijn werktas, een lelijk gifgroen ding waar ik een ongelooflijke hoeveelheid loonstroken (!) in rondzeul, (oude) roosters, klokpas, pennen, zakdoekjes, een flesje goedkoop parfum en een toilettasje met daarin wattestokjes, tampons en paracetamol (maar geen make-up dus!). Buiten mijn werk heb ik het Thomas-rugzakje van zoon waar mijn sleutels, portemonnee en mobiel in gaan. Is zoon er niet bij dan stop ik alles in jas- of vestzakken en bij warm weer heb ik dus mijn handen vol....

Soms wel en soms niet

ik zie het meestal wel, vrouwen veranderen in hun gezicht als ze zwanger zijn waardoor ik meestal ook als nel zwangerschappen door heb bij mensen

zelf heb ik geen kinderen maar loop ongeveer 5 dagen in de week wel met een kind over staat, in de lift, in de winkel en mijn auto telt 3 kinderzitjes en mijn fiets twee zitjes, ik wordt dagelijks aangesproken als mama van de kinderen, ga je lekker met mama boodschappen doen??? ach wat een schatje hoe oud is ze (en dan die blikken als ik sta te rekenen hoe oud ze ongeveer moet zijn hahah) en geef dit maar even aan mama (kind 1 en al verwarring mama? huh die is hier niet hoor? wat bedoel je nu eigenlijk? )

Moederkapsel!?

Waarom wordt kort haar nou weer geassocieerd met moeders-die-nergens-tijd-voor-hebben-en-die-het-niet-interesseert-hoe-ze-eruit-zien?

Grumpf.

Ik had al kort haar voor ik ueberhaupt aan nageslacht dacht. En ik heb het voor-de-leuk. Niet voor het gemak.

Maar dan gooi ik er ook lekker eentje in:...ik denk bij moederkapsels eerlijk gezegd meer aan iets te lang niet bijgeknipt lang haar, bij voorkeur met uitgroei. En dat haar zit dan met een of andere speld of knijpding in een casual bedoeld, rommelig ogend kapsel met veel losse plukken. Danwel met min of meer 'alles' erin, danwel in de variatie die bij mijn jongste dochter favoriet is en die ze '1 staartje en de rest los' noemt.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-06-2011 om 14:09

Fiets en moederkapsel

Toen ik de kinderzitjes van mijn fiets haalde was dat toch een moment van afscheid nemen. Hoe moesten ze nu aan me merken dat ik kinderen had? Daartegenover staat dat ik het nu geweldig vind om met mijn volwassen dochter rond te lopen. Ze zien heus wel dat ik haar moeder ben en daar ben ik trots op. Ik ben naar buiten toe niet meer de moeder van maar gewoon Kaaskopje en dat voelt ook goed.
Wat het moederkapsel betreft vind ik Femke Halsema een goed voorbeeld. Haar weelderige krullen moesten er volgens mij om die reden aan geloven. Zodra het weer kon heeft ze de boel weer laten groeien. Dat is mijn conclusie dus Ik heb mijn hele leven al een moederkapsel. Altijd kort.

liora

liora

09-06-2011 om 14:16

Ehh..

Ik denk dat mijn bakfiets wel veel weggeeft..

En verder heb ik inderdaad net iets te lang en vooral te ongeverfd haar met teveel uitgroei.

Een net te grote tas, die ik zowel gebruik om mee te nemen naar strand, speeltuin, pierebadje, bioscoop en werk.

En het kan me niet veel schelen hoor, het is nou eenmaal zo!

Liora

Hanne.

Hanne.

09-06-2011 om 15:48

Ik kan het niet zien

Ik kan het niet zien (fietsstoeltjes, dora tassen etc uitgezonderd).

En ik geloof dat mensen het ook niet altijd aan mij zien, althans niet altijd.

Toen ik met zwangerschapsverlof ging van de 3e kreeg ik van een klant te horen dat het zo leuk was een kindje dat mijn leven er echt door zou veranderen. Groot was de verrassing toen ik riep dat het de 3e was.

Maar toen ik van de week in de perry sport vroeg waar de sandalen stonden werd ik naar de maatjes 25-30 die voor mijn neus stonden verwezen. Bleek de verkoper aangenomen te hebben dat ik voor mijn kind op zoek was. (en ik ben er echt geen vaste klant)

Biene M.

Biene M.

09-06-2011 om 15:53

Grote dochter

Laatst vroeg ik bij een kraampje op een markt om een informatiefolder. "Wilt u er ook één voor uw vriendin?" vroeg de vrouw in het kraampje. Niet-begrijpend keek ik haar aan en ze wenkte naar mijn oudste dochter die een paar meter verderop stond, met de kinderwagen waarin mijn jongste dochter lag

En o ja Hanne, inderdaad, toen ik als 41-jarige zwanger was van mijn derde kreeg ik ook nog wel eens zo'n opmerking. Wel grappig hoor.

Oh ja grappig

laatst werd aan oudste dochter gevraagd hoe haar oudere zus heette. Haha, ja ik ben nogal klein en blijkbaar kunnen niet alle mensen inschatten hoe oud ik ben als ik mijn zonnebril op heb.

gelukkig nog geen grijze haren.

Margriet*

Margriet*

10-06-2011 om 13:47

Ach amsterdamse moeders irene

Kun je ook herkennen. Veel te speedy met afgetraind lichaam-in zuid-op de bakfiets rondfietsend-met te hippe kleding-en te hoge hakken-met te grote zonnebril vooral overkomend als een snelle carriere gerichte werkende moeder-met man die wekenlijks naar het buitenland moet voor job-en waarbij de aupair overuren draait om kinderen van hot naar her te brengen- en moeder na het naar schoolbrengen van de kids doorfietst naar de 'meisjes' van de tennisclub in het Vondelpark voor een koffie bij de coffecompany of bagel en beans (een borrel lukt dan weer niet).

Vrouwen zonder kinderen zien er heel anders uit....

Irene

Irene

10-06-2011 om 15:07

Margriet

Door jouw beschrijving zie ik ineens Joris en Monique van Koefnoen voor me

Kastanjet

Tja, maar dat geldt ook voor de Gaastra moeders met hun praktische jassen en broeken of voor al die moeders met praktische kapsels en kastanjebruin haar die iets te dik zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.