Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Lola L.

Lola L.

12-02-2018 om 13:52

Laatkomers


Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2018 om 19:53

"Mannetjes" of pakketpost

Waar ik echt een hekel aan heb, is als je op een 'mannetje' of een pakketje moet wachten. Tussen 12 en 16 uur.... je hele middag is weg. En zelfs als je niets te doen hebt, voelt die middag toch als 'weg'.

Wat hier wel eens gebeurt, is dat man in de gaten krijgt dat zus of vriendin te laat komt en daar zo het zijne van vindt, hoorbaar dus. Ik probeer me op zo'n moment juist niet op te winden, maar dat gebeurt dan wel, omdat ik het toch een beetje voor vriendin of zus op ga nemen. Gedoe . Het heeft niet zoveel zin om boos te worden als iemand later komt dan de afspraak was. Behalve als er echt een uitstapje of voorstelling door de mist in zou gaan, dan vind ik dat wel degelijk iets om boos over te worden.

Kenfan

Kenfan

19-02-2018 om 21:33

Jackie

Jij schreef:

"Maar ik ken wel een paar ADHD'ers die juist stipt zijn, misschien juist omdat ze er extra extra op letten omdat de kans op te laat komen groot is?"

Kan zijn dat ze (over)compenseren of dat er ook punctuele ADHD'ers zijn. Uiteindelijk komt die diagnose tot stand dat je aan aantal gedragskenmerken vertoont Voorzover ik weet zijn neurologische oorzaken nog niet overtuigend wetenschappelijk bewezen . Dat houdt dus in dat je ze niet allemaal hoeft af te vinken, maar ook dat je niet aan de goden bent overgeleverd wat betreft je tekortkomingen.

Er valt dus wat aan te sleutelen, al kost dat bovengemiddeld meer moeite en is de kans op terugval groot. Ook zonder etiket ben ik zwaar chaotisch en is elke vorm van tijdsbesef kunstmatig en met grote inspanning verworven. Het schoolteam dat ooit in al zijn wijsheid besloot dat de kindertjes tot en met groep vier haar persoonlijk op het schoolplein moesten worden afgehaald heb intens gehaat Daarvoor konden mijn jongsten onder het toeziend oog van hun oudere brus spelen op het voor het schoolplein gelegen buurtspeeltuintje wippen en glijden totdat ik me losgescheurd had van de vaatwasser/oudersonline/notulen uitwerkenetc, daarna moest ik vier keer per dag op een vast tijdstip op dat rottige schoolplein staan. Met als het even tegen zat nog een speelafspraak ook waardoor ik rond kooktijd weer moest jakkeren om te voorkomen dat types als Alkes me verwoed tikkend op hun horloge "respectloos" toebriesten. Ohhhh, die opluchting toen de laatse noot van de groepachtmusical geklonken had.

Kenfan

Sorry Kenfan, hoewel ik weinig gesteld was op speelafspraakjes op kleuterleeftijd en ik het echt een opgaaf vond om zo'n aandachtvragende kleuter die niet van mijzelf was nog drie kwartier extra te onderhouden, heb ik nooit en te nimmer "respectloos" geroepen tegen de moeder. Ik heb misschien wel wat diep gezucht als zo'n moeder het dan nog geestig vond dat de betreffende kleuter zich eerst ging verstoppen, terwijl ik zijn laarsjes en jas al in mijn hand had.
Vier keer per dag op tijd op het schoolplein komen zou voor mij ook een opgaaf geweest zijn.

overcompenseren

Ik compenseer inderdaad over, zowel qua tijd als qua opruimen. Ik heb er bijna dwangmatige trekjes in omdat ik idee heb dat ik anders de grip verlies. Aantal dingen heb ik ook geleerd in mijn werk - niet dat ik daar minder slordig ben - maar ik kan wel beter met tijd omgaan. Ik kan het me niet permitteren om bij vergaderingen of overleggen voortdurend te laat te zijn. Bovendien voel ik me daar zelf ook heel ongemakkelijk bij. Dat je dan te laat binnenkomt, vervolgens in de haast gaat zitten en een koffiekopje omstoot of je tas per ongeluk op zijn kop optilt waardoor alles op de grond valt. Ik ben gewoon geen relaxte te laatkomer.
Waarschijnlijk ben ik gewoon jaloers op degenen die dat wel zijn.

Half a twin

Half a twin

20-02-2018 om 11:46

wachten

Ik wacht me momenteel suf.
Ben bezig iets ingewikkelds te regelen. Partij A gaat pas iets doen als partij B een rapportage heeft gemaakt. Partij B beloofd maandagochtend in uw mail, ik hopen dat ik dan maandagmiddag nog voor sluitingstijd het rapport bij partij A kan brengen. Uiteindelijk rapport pas om 16.30 in de mail dus pas vandaag weg kunnen brengen.
Ja daar bel ik u vrijdag over zegt partij C, dus ik zeg toe dat ik partij D maandag kan vertellen hoe een en ander er nu voor staat. Partij C moet nog bellen. Ondertussen heeft D al 2 keer gebeld waar de update blijft.

Dat visite soms te laat is ach, daar wind ik me even over op maar als ze zijn geweest en het was gezellig dan is de frustratie zo weg.
Professionals die jou, en daardoor ook anderen die afhankelijk zijn van jou rapport, laten wachten vind ik zo irritant. Als je beloofd maandag doe dan ook maandag. Er is ook een onderwijsinstelling bij betrokken, nog twee dagen dan begint hier de voorjaarsvakantie en dan is een partij dus een week dicht en werkt even helemaal niet mee.

Over een dag of 10 moeten we bij de behandelend arts verslag uitbrengen hoe ver we zijn met het regelen, zijn we nog steeds nergens. Pfffff

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 12:40

Eenmaal ingesleten preciesheid

Een aantal dingen zijn min of meer gedwongen ingesleten geraakt bij mij. Tegen mijn ADD-natuur in dus. Daardoor is op tijd komen voor mij nu grotendeels goed gekomen. Omdat man nogal gesteld is op een vast eetmoment, 6 uur, probeer ik dat wel te halen. Het lukt helaas niet altijd, maar ik heb 'goede' dagen. Ik ben altijd bang dat ik de bus mis, dus zelfs als ik bijna zeker weet dat ik op tijd ben, ga ik het laatste stukje opeens versnellen. De trein gaat nooit te vroeg, dus dat durf ik scherper af te stemmen, maar liever te vroeg dan zwetend de laatste meters afleggen.

Omdat ik zelf mijn best doe om op tijd te komen, denk ik wel dat het mij net even meer irriteert als een ander er nonchalanter mee omgaat, maar de wetenschap dat de notoire laatkomers ook zo hun 'gebrekjes' hebben, zorgt er wel voor dat ik er rekening mee hou en me er niet al te druk om probeer te maken. Mañana mañana...

De etiquette van het "op tijd zijn"

is niet complexer dan het dt-regeltje, maar we hebben allemaal weleens een zwak moment .

Ik werkte ooit in een fabriek. Op een nacht had het fiks geijzeld, maar ik was op tijd op het werk (45 min rijden, in normale omstandigheden). Anderen, die op minder dan een kilometer van de fabriek woonden, waren een uur -en meer- te laat.
Kort daarna heeft die werkgever de prikklok ingevoerd. Dat vonden de collega's erg onredelijk...

In de privé-sfeer luistert het wat minder nauw, maar toch... Als mensen komen eten maak ik geen soufflé meer.

theek

theek

20-02-2018 om 14:25

ooit van een trainer gehoord

Tijdens een training voor het werk: 'iemand die altijd te laat komt, kan ook op tijd komen. Want dan is er structureel iets niet goed in je planning en dat kan verholpen worden. Een keer te laat door een calamiteit (spugend kind, lekke band) kan iedereen overkomen'.
Het is nu ongeveer 20 jaar geleden dat ik deze uitspraak hoorde en ik ben er nog steeds niet uit of het klopt. Ben zelf altijd op tijd trouwens.

Kaori

Kaori

20-02-2018 om 15:30

planning gaat goed

ik ben heel goed in het maken van planningen, dus op papier klopt het. Ook als ik iemand anders naar mijn planning laat kijken zeggen die dat het klopt en past en goed zou moeten gaan.

Alleen het uitvoeren van die planning, daar schort het nog wel eens aan. Net als Kaaskopje behebt met ADD heb ik echt moeten leren om op tijd te komen. En dat aanleren kost heel veel moeite en energie.
Tijd lijkt als water door je vingers te stromen.

Te laat komen kan ook in de bedrijfscultuur zitten. Of in de af te leggen afstanden. Een deel van mijn afspraken wordt geplanned maar zonder locatie. En het gebeurt regelmatig dat die locatie bekend wordt tijdens de afspraak ervoor. Vervolgens moet ik van het ene gebouw naar het andere en dat duurt een kwartiertje. En dan ben ik dus te laat.

Pug

Pug

20-02-2018 om 15:57

Theek

Ik denk het wel.

Ik heb een (zuid-europese) trainingsgenoot die ochtend of avond 5 minuten te laat komt. Dan lijkt het me een kwestie van mikken op 18.55 aanwezig zijn ipv 19.00? En dan is hij er 19.00. Ergens heeft hij wel een planning, want hij is altijd net te laat. In zo'n geval lijkt me dat makkelijk te trainen.

nav Yvan (tikje ot)

"Als mensen komen eten maak ik geen soufflé meer"

Bij ons in de auto ligt een cd-tje van (meen ik) Van Dik Hout, met daarop het nummer "Had je niet even kunnen bellen". De portee: jongeman heeft meisje te eten uitgenodigd, maar die komt niet opdagen.

Een deel van het eerste refrein:

... de tafel is gedekt voor twee
de biefstuk ligt al in de boter
en ik vraag me af: eet jij nog mee?

En elke keer als partner op zoons verzoek dat liedje opzet denk ik weer: welke oelewapper gooit de biefstuk al in de pan voordat de disgenoot verschenen is?

Ik maak als er gasten komen gewoonlijk een stoofgerecht. De dag tevoren

Groeten,

Temet

Raffie

Raffie

22-02-2018 om 15:07

verschrikkelijk

Ik ken een gezin waar werkelijk geen afspraak mee te maken valt. Onze dochters zijn beste vriendinnen, zonen spreken ook graag af en met de ouders zelf kunnen wij het ook best vinden.
Er blijft echter 1 irritatiepunt: ze kunnen niet plannen en niet klok kijken.

Dat ze vragen of de kinderen een uurtje bij ons kunnen blijven zodat ze even een boodschapje kunnen doen en dan 3 uur later pas weer komen opdagen.

Dat je de volgende keer zegt dat je een bepaalde tijd weg moet en dat ze dan alsnog te laat terug zijn.

Dat ze onze kinderen ergens mee naar toe nemen en beloven een bepaalde tijd weer terug te zijn (omdat we zelf weg moeten) maar ook dat lukt natuurlijk niet.

Zo zijn er nog talloze voorbeelden op te noemen, en we hebben ze er ook meerdere keren op aangesproken, ben er ook zo vaak klaar mee geweest en ik weet nog steeds niet waarom ik er nog wel eens in trap. Tegenwoordig nemen we het heft meer in eigen hand (we brengen de kinderen zelf thuis/halen ze zelf op) Maar alsnog lukt het ze af en toe, en het blijft me enorm irriteren (dat ze bijvoorbeeld op het afgesproken tijdstip niet thuis zijn)

En ja, ik ben ervan overtuigd dat ze er oprecht moeite mee hebben, en dat ze het niet expres doen, maar het blijft voor mij respectloos voelen dat ze zo denken met andermans tijd om te kunnen gaan!

Zo, die frustratie ben ik weer even kwijt

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2018 om 21:20

Te laat ophalen

Door wat Raffie schrijft schiet me te binnen dat mijn dochter een klasgenootje/vriendinnetje had die net even te vaak later dan we hadden gedacht werd opgehaald. Op zich was de reden nog begrijpelijk ook. Moeder werkte en was gewoon niet eerder klaar. Als dat nou openlijk zo was besproken, had ik mij daarop in kunnen stellen. Nu voelde ik me soms toch een beetje de oplossing van een oppasprobleem. Maar goed, ze is en was erg aardig, dus dat vond ik belangrijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.