Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marian

Marian

27-09-2010 om 22:28

Ledenadministratie kerk

Brochure "samenscholen" (kerk) valt in bus voor (volwassen) kind. Grote verbazing. Mailtje gestuurd hoe het kan. Antwoord: het is een raadsel want u staat wel in onze ledenadministratie maar u bent geen lid en zou dit niet moeten ontvangen?!?!? teruggemaild : hoe kan je in de ledenadministratie staan als je geen lid ben? En hoe komen jullie aan die persoonsgegevens?. Antwoord:"Het probleem van toezending brochure is uitgezocht. Het is veroorzaakt door de wijze van administratieve verwerking en aanschrijving. Inmiddels zijn maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Onze excuses voor de overlast". Hierop dus net weer teruggemaild dat dit geen antwoord op de vraag was en met klem om een duidelijk antwoord gevraagd op de vraag "hoe komen jullie aan die gegevens". Ben benieuwd wanneer en wat voor antwoord we krijgen. Maar intussen ergeren kind en ik ons wel hieraan.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

27-09-2010 om 23:03

Volgens mij

Krijgen ze de adresgegevens van de gemeente. Iedereen die geen kerkelijke gezindte opgeeft bij de geboorte, is NH. Ofzoiets.
Volhouden hoor!

Tirza

tonny

tonny

27-09-2010 om 23:09

Welnee

dat is van heel heel vroeger. Toen was het keurig om NH te zijn. Dat was ooit de staatskerk. Het koningshuis is nog steeds NH. Nou ja, nu PKN.

Misschien waren jullie ouders lid van de NH kerk en is de geadresseerde ergens als geboortelid (niet gedoopt dus) geregistreerd? De NH kerk is van oudsher ijverig met registratie van niet-gedoopte kinderen van (doop)leden. Gereformeerden deden dat niet. Nu de kerk gefuseerd is, wordt de registratie herzien zover ik weet.

Ben benieuwd of je het juiste antwoord boven tafel krijgt. Het is natuurlijk vervelend als je ergens bij schijnt te horen waar je niet bij wilt horen.

Pien

Pien

28-09-2010 om 09:37

Sila

www.sila.nl (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie) wellicht kun je hier informeren of kind idd geregistreerd staat.

Marian

Marian

28-09-2010 om 12:55

Onbevredigend antwoord gekregen

Het volgende antwoord kwam net binnen. "Waarom was u opgenomen in de administratie van de PGV? Uw vader, dhr. ... is van huis uit Nederlands Hervormd en het was vooral bij de Hervormden in het verleden normaal dat kinderen die geboren werden meegeregistreerd werden ook al werden deze kinderen niet gedoopt (de zogenaamde geboorteleden). Dit om een volledig beeld van het gezin te hebben. Dit is dus waarschijnlijk ook de reden dat u in de administratie van de PGV zit. Uw gegevens zijn inmiddels verwijderd".
Dit is nog steeds geen bevredigend antwoord want man was van huis uit dan wel NH maar doet er verder helemaal niets aan, dus hij heeft zeker geen gegevens doorgegeven!
Ik ga er verder achter aan en ook ander kind dit laten weten want die staat natuurlijk ook in de lijst en ik vraag me trouwens net af hoe het met mij staat!

amk

amk

28-09-2010 om 14:15

Gemeente

nee je vader niet maar zijn ouders waarschijnlijk wel, en dan worden die gegevens gewoon van de ene gemeente naar de andere doorgegeven.

Ik heb dat destijds ook gehad.

Eigenlijk

vind ik dat degene die de administratie verzorgt van de kerkelijke gemeente heel accuraat op jouw vragen ingaat. Kijk, dat het een visie op de kerk laat zien (namelijk 'ook ongedoopte kinderen van kerkelijke ouders horen bij de kerk') die niet meer van deze tijd is, is een ander verhaal. Maar degene die jouw vragen beantwoordt doet dit zorgvuldig. Maar anders dan bij de RK kerk, kun je bij een protestantse kerk gewoon aangeven dat je niet betrokken wenst te zijn bij een kerkgenootschap, en dan zul in de toekomst echt niet meer benaderd worden voor het één of ander.

Hortencia

Asa Torell

Asa Torell

28-09-2010 om 19:34

Netjes

De antwoorden zijn misschien netjes maar het basisgedrag is dat niet naar mijn idee. Waarom zou een gemeente zoiets gewoon zelf aan een kerk mogen doorgeven? Ik vind dat echt helemaal niet kunnen. Notabene zonder dat betrokkene er enig idee van heeft (tot nu toe dan, dus al 18 jaar lang). Diegene is zelf tenslotte helemaal niks van die kerk, en al was hij/zij het ooit wel, dan moet de keuze om een nieuw adres door te geven toch echt bij de persoon zelf liggen.

cqcq

cqcq

28-09-2010 om 20:06

Silastip

http://www.sila.nl/1-SILA/02-SILAstip.html

Ik vermoed dat je nog een sila stip hebt in de administratie bij de gemeente. Dit is een soort aantekening dat jouw verhuizing (en je huwelijk bijvoorbeeld) doorgeven mag worden aan de sila. Sila geeft dat dan weer door aan de kerkelijke gemeente waar je lid van bent.

In de GBA zelf staat tegenwoordig niet meer van welk kerkgenootschap je lid bent.

notje

notje

28-09-2010 om 21:39

Ik snap het ook niet

Ik kreeg een aantal maanden geleden een brief met aangehechte acceptgiro notabene,of ik geld wilde overmaken aan de plaatselijke rk kerk.Of ik 'mijn'gemeente geldelijk wilde steunen stond er in de brief.
Ik ben niet rk,mijn ouders niet en mijn kinderen ook niet.Mijn man wel maar doet er niets mee en het stond op mijn naam.Ook ik vroeg mij meteen af hoe de kerk aan mijn gegevens komt.Helaas hadden ze hier geen mailadres,en een telefoonnummer kon ik ook niet zo snel vinden.Ik ben nog steeds nieuwschierig namelijk.
Ik wil deze post niet ontvangen en vind het ook zonde van papier en postzegel.
Ik ben benieuwd of je nog een antwoord krijgt.Ik denk dat ze de gegevens wel van de gemeente krijgen.

Marian

Marian

28-09-2010 om 21:41

Maar...

er was geen sprake van verhuizing of zo. En kind is 24!
En geeft de gemeente het zo maar door of vraagt de kerk erom?

Marian

Marian

28-09-2010 om 22:51

Sila

Heb de sila gevraagd wie van ons waar geregistreerd is. Ben benieuwd. maar toch ook kwaad dat de kerk zo makkelijk aan persoonsgegevens kan komen. met welk recht vraag ik me af!!!

amk

amk

29-09-2010 om 08:41

De scheiding van kerk en staat

is nog lang niet helemaal doorgevoerd. Dat blijkt maar weer.

Geen

Maria, gemeenten en Sila gaan er ten onrechte van uit dat uitwisseling mag, tenzij bij Sila geregistreerde personen bij Sila aangeven niet te willen.
Dat is niet het geval. Jouw gemeente (of die waarvan je verhuisd bent) doet iets fout.
Het is niet alleen interessant om te weten van wie Sila info heeft, maar ook van wie die komt en van welke datum. Fouten uit een ver verleden (voor 1998) zijn nog wel te verklaren. Zijn ze van recenter datum dan hoef je niet meer zo vergevingsgezind te zijn.
Zie discussiestukken http://www.cbpweb.nl/pages/resultaten.aspx/results.aspx?k=sila
Een citaat "Op grond van deze regeling was de opvatting ontstaan dat met inachtneming van de
normen van artikel 100 alle verstrekkingen aan ‘vrije’ derden geoorloofd zouden zijn. In dit rapport is beschreven dat deze opvatting niet juist is."
Dit rapport http://www.cbpweb.nl/downloads_av/AV02.pdf dateert van 1995.
Moet je nagaan.
Maar ondertussen: Hele legers van mensen staan nog steeds als lid van een kerk geregistreerd zonder dat ze dat weten.
Meer informatie over uitschrijven uit de kerk vind je hier http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html
Het is een beetje pamfletterig, maar de werking (en vooral tegenwerking) bij uitschrijving is wel helder.
Groet,
Miriam Lavell

Marian

Marian

29-09-2010 om 13:46

Dank voor de info

Dank voor de steun die ik hierdoor krijg! Mijn man vindt dat ik me druk maak om niets maar ik voel me door de kerk belazerd, kan het niet anders zeggen. Kinderen ook. Ik ga de modelbrief voor hun en mij klaarmaken en ik ga ook al mijn vrienden op de hoogte brengen van deze gang van zaken zodat zij ook kunnen checken of ze ongevraagd geregistreerd staan.

Marian

Marian

29-09-2010 om 15:19

Dat stoort mij

dat de kerk een "bijzondere derde" is, met welk recht???
Waarom mag de kerk wel persoonsgegevens opvragen (en krijgen) en die personen dan opvoeren als lid, terwijl ze niet eens weten dat ze op de lijst staan? Dat is misbruik en daar is de kerk wel goed bekend mee. En nee ik krijg niet dageljks telefoontjes (was een van de eerste aangemeld bij infofilter), mailtjes en bijna nooit geadresseerde post van instanties of bedrijven.

amk

amk

29-09-2010 om 15:58

Moo

ik kan Marian helemaal begrijpen, ik krijg hoog uit 2x per jaar of zo een bedelbrief, en net zo veel bedeltelefoon.

Let je er wel op dat zodra je ergens je telefoon nr weer achterlaat het infofilter wordt opgeheven en je weer gewoon alles mag ontvangen.

Ook ik

ben toch wel getriggerd door jouw felheid tav de kerk Marian. Natuurlijk is er sprake van een falend leden registratie systeem, en natuurlijk wil je niet onwetend bij een groep bekend zijn, waar je geen lid van wilt zijn. Maar schrijf een brief en let it be...

Marian

Marian

29-09-2010 om 18:29

Het verschil

het verschil tussen ondernemingen en kerk is dat de kerk dat stiekem doet en die bedrijven openlijk. En nee ik krijg nooit bedelbrieven maar doe ook niet mee aan postcode loterij, bestel niet bij postorderbedrijven,doe wel het eea op internet maar ik geef waar mogelijk altijd aan dat ze mijn gegevens niet voor iets anders mogen gebruiken. En als je aangemeld bent bij infofilter wordt je echt niet gebeld!

Onrechtmatig

Moo:". Ik ben aangemeld bij infofilter en wordt wél gebeld. Niet alle bedrijven worden geblokkeerd. "
Wel. Maar je moet ook wel zelf voorzichtig zijn met het verstrekken van je gegevens. Negen van de tien keer is toch iets ontvangen of gebeld worden je eigen stomme schuld.
Van misbruik kun je overigens wel melding maken. Bedrijven zijn verplicht ook nieuw verkregen adressen te checken met het infofilter en bel me niet bestand.
Nee, dan de kerk. Daar heb je helemaal de hand niet in. Het gebeurt volledig achter je rug en zonder dat je keuze hebt. Wat die kerk doet zo samen met de gemeente is gewoon onrechtmatig. Het mag niet. Toch doen ze het. En niet zomaar, want er zijn allerlei gunsten voor de kerk aan verbonden. Ze kunnen doen alsof ze honderdduizenden vertegenwoordigen. Dat legt gewicht in de schaal bij overleg en bij subsidieverstrekking.
In werkelijkheid zitten daar allemaal mensen tussen als Marian. En het idiootste: je kunt niet klagen. Je kunt niets doen om te zorgen dat de kerk zich niet zo gedraagt. De overheid handhaaft niet als het om de kerk gaat maar werkt zelfs mee aan het overtreden van de wet.
Noem dat maar een kleinigheidje.
Groet,
Miriam Lavell

Gek toch

In principe is er op dit punt geen verschil tussen een kerk en een moskee. Werkt de gemeente mee met de een, dan moet dat ook zo met de ander.
Een moslim, wat was het ook weer, iemand die in één god gelooft, in goed en kwaad en het hiernamaals. Zoiets was het. Iets totaal vaags waar christenen per definitie ook onder vallen (marketing is uitgevonden door religies).
Op die manier kan iedereen die christen is ook tot moslim verklaard worden. Krijg jij straks post van de moskee.
Ik heb zomaar het idee dat je dan wel in de hoogste boom klimt. Gek toch. Hoe zou dat komen?
Groet,
Miriam Lavell (die denkt dat moskeeen te beschaafd zijn, of het trucje nog niet door hebben, of anders behandeld worden door gemeenten)

Gisteren

ben ik nog gebeld door een landelijk dagblad, waar ik in een ver verleden een proefabonnement op heb gehad...
en dat terwijl ik sinds een maand of 4 aangemeld ben bij Infofilter. Ja, ze houden hun eigen administratie bij, en deze mevrouw van het dagblad wist me te vertellen dat na en half jaar de gegevens uit Infofilter wordenn verwijderd... In ieder geval hield deze krant zich niet aan dat wat Miriam schrijft 'Bedrijven zijn verplicht ook nieuw verkregen adressen te checken met het infofilter en bel me niet bestand'. Lastig, maar niet om over in de hoogste boom te klimmen, evenals eventuele post van moskee, of andere al dan niet religieuze instellingen. Húp, de papierbak in en verder gaan met leven!

Marian

Marian

29-09-2010 om 20:36

Moo

Stel : je bent niet gedoopt,je trouwt.Je man is wel gedoopt maar heeft nooit iets aan de kerk gedaan verder. Je krijgt kinderen, ze worden niet gedoopt. Je krijgt nooit post of wat dan ook van de kerk. En ineens 24 jaar later, door een brochure geadresseerd aan je 24 jarige kind
met al zijn voornamen en wijk/sectie-indeling, stel je een vraag hoe het kan en kom je kind erachter dat hij sinds zijn geboorte opgenomen is in de ledenadministratie van de kerk. Mijn kind vind het niet kunnen en ik ook niet, jij wel?

Simone

Simone

29-09-2010 om 21:03

Het gaat verder

Ik begrijp het helemaal Marian en ik ga zelf ook checken hoe het zit bij met mij en mijn gezinsleden. Het gedrag van de kerk in deze is niet erg ethisch. We hebben het erover gehad op school en de sila krijgt een hoop afmeldingen!

tonny

tonny

29-09-2010 om 21:23

Tja

'Stel : je bent niet gedoopt,je trouwt. Je man is wel gedoopt maar heeft nooit iets aan de kerk gedaan verder. Je krijgt kinderen, ze worden niet gedoopt. Je krijgt nooit post of wat dan ook van de kerk. En ineens 24 jaar later, door een brochure geadresseerd aan je 24 jarige kind met al zijn voornamen en wijk/sectie-indelin; stel je een vraag hoe het kan en kom je kind erachter dat hij sinds zijn geboorte opgenomen is in de ledenadministratie van de kerk. Mijn kind vind het niet kunnen en ik ook niet, jij wel?'

Waarschijnlijk is deze kerk onlangs begonnen met het opschonen van bestanden. Na de fusie van de kerken waaruit landelijk de PKN is ontstaan, zal op veel plaatsen ook de 'kaartenbak' nader bezien worden. En vanuit deze ijver kregen jullie post. De kerk schrijft geen mensen uit als ze er niet zelf om vragen.

De 'fout' zit bij je man die zich na zijn doop niet - op latere leeftijd- heeft laten uitschrijven. En niet bij de kerk. Op welke basis zou de kerk mensen moeten uitschrijven dan? Omdat ze nooit komen? Dat houden ze niet exact bij. En wie weet krijgen ze op een dag weer interesse.
Omdat ze niet betalen? Nee, ook dat niet, niet-betalende ingeschrevenen blijven gewoon in het kerkelijk bestand staan.

Je wordt uitgeschreven als je daar zelf om vraagt.
Dat ga je nu dus doen.
Alles oke toch.

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2010 om 21:41

Uitschrijven?

Hoe kun je je nou uitschrijven van iets waar je je nooit hebt ingeschreven? Mijn oúders hebben mij ingeschreven bij een kerk, ík niet.
Tegelijkertijd kan die kerk jou(w kind) blijkbaar wél inschrijven, daar hoef je helemaal niks voor te doen. Het zou andersom moeten zijn. Als ik bij uw club wil horen, laat ik u dat wel weten.

Tirza

Bastet

Bastet

30-09-2010 om 07:05

Miriam ot

Die bedrijven doen dat beslist niet,infofilter checken.
Ze mogen namelijk warm bellen.Als jij ooit in,ik noem maar wat,2003 een proefnummer hebt aangevraagd van een of ander blad,dan heb je een zgn. relatie met hen,en mogen ze je bellen.Warm bellen het dat.
Zelfs als je zelf nooit je nummer hebt gegeven.Want dat vinden ze wel,in infofilter ofzo.....ik heb sinds een maadn of drie mijn mobiele nummer opgegeven bij het bel me niet register,en juist sindsdien wordt ik heel veel gebeld op dat nummer,terwijl alleen mijn familie en naasten dat nummer hebben gekregen van mij.
Bastet
Bastet

Tops

Eerder schreef ik in dit draadje over het 'achterhaalde' begrip van kerk zijn, zoals je dit in met name de voormalig Ned. hervormde kerk en de RK kerk zag/ziet. Bij de Hervormden leefde (en bij de orthodoxe hervormden leeft dit nog steeds) de overtuiging dat de kerk een volkskerk is bestaande uit belijdende leden, doopleden en geboorteleden. Deze laatsten zijn de kinderen die niet gedoopt zijn, maar waarvan de ouders wel belijdend lid zijn/waren, of dooplid. De gedachte daarachter was dat de kerk er is voor het hele volk. Deze gedachte maakt(e) het mogelijk dat automatisch, wanneer er ergens een kind bij een dooplid wordt geboren, dit kind wordt bijgeschreven in de kerkelijke administratie. Deze praktijk vind je uiteraard vaker in kleinere dorpen, waar dergelijke berichten eerder worden opgemerkt dan in grotere steden.
De tijden zijn veranderd, kerken zijn gefuseerd en administraties zijn vaak klakkeloos overgenomen. En zo kan het gebeuren dat veel geboorteleden tot hun stomme verbazing op een gegeven moment erachter komen dat ze ergens zijn ingeschreven. Tijd om, wanneer je dit niet wilt, in actie te komen. De link van Miriam biedt prima brieven die je kunnen helpen dit te regelen.
En nee, de kerken ontvangen GEEN subsidie voor kerkleden. Sterker nog, kerkelijke gemeenten moeten gelden afdragen naar de landelijke kerk naar rato van het aantal leden. Voor kerkelijke gemeenten is het daarom ook van groot belang lijkt me, om een goede ledenadministratie te hebben. Om bovenstaande ergernissen te voorkomen, en om de af te dragen gelden te beperken.
De casus van Marian is in dit opzicht opmerkelijk: dat hun gezin nu pas bericht krijgt van de kerk; want gemeenteleden krijgen ieder jaar in januari het verzoek een vrijwillige bijdrage te betalen. Het zou m.i interessant zijn om er achter te komen waarom het gezin nú wel is aangeschreven, en met de vrijwillige bijdrage niet. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal!

Verroest bastet

Onze verdenkingen waren dus gewoon gegrond! Juist omdat we bang waren voor wat jij nu zegt, hebben wij nooit onze telefoonnummers opgegeven bij infofilter/bel-me-niet. We gebruiken het alleen om geen geadresseerde reclame te krijgen en dat werkt wel aardig. Blij toe dat we inderdaad nooit onze telefoonnummers hebben doorgegeven. Gewoon een geheim nummer werkt blijkbaar nog steeds een stuk beter.

notje

notje

30-09-2010 om 14:16

Nou breekt mijn klomp!

Ik dacht n.a.v. dit draadje toch maar even te mailen naar sila.Ik krijg net een mailtje terug dat ik geregistreerd sta bij de rk kerk.Hier snap ik echt niets van!Mijn ouders zijn niet rk,ook niet gedoopt.Mijn vader is niets en mijn moeder staat misschien nog als hersteld apostolisch van huis uit.
Ik ga er nog eens achteraan want hoe ze hier nu aan komen?
Ik snap nu wel waarom ik post krijg van de plaatselijke rk kerk.

Notje

Ik begrijp dat je dus gewoon naar Sila kan mailen? Er staat op de site 'schriftelijk' dus ik ging ervan uit dat het per brief moest, maar da's dus kennelijk niet nodig. Mooi zo.

Ik heb in een grijs verleden (maar nog wel pre 1994 - denk ik) aan de gemeente gevraagd een vermelding van mijn gezindte - als die al vermeld was - te verwijderen. Geen idee of dat toen gebeurd is, want ik heb er nooit iets op gehoord. Dat kan ik nu dus mooi even checken. Overigens heb ik nooit van enige kerk iets vernomen dus neem ik aan dat ik niet geregistreerd sta, maar je weet maar nooit.

Ik liet mij destijds ook uitschrijven nadat ik van een vriendin had vernomen dat bij subsidieverdeling etc gekeken wordt naar de omvang van de verschillende geloofsgemeenschappen. Nou, dan hoef ik niet ten onrechte mee te tellen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.