Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Loverboy: maria mosterd

wie heeft de boeken van Maria Mosterd gelezen. Het meisje dat op haar twaalfde in handen van een loverboy valt??? Ze heeft: echte mannen eten geen kaas en Bindi geschreven. Het eerste boek werd een bestseller. Ook haar moeder schreef een boek: ik stond laatst voor een poppenkraam. Ze is in verschillende programmas geintervieuwd en heeft een hoop geld verdiend. Nu is er onlangs een boek uitgekomen van een misdaadjournalist die daarin 'aantoont' dat haar verhaal fictie is en gewoon weg niet gebeurd kan zijn. Ook Peter r de Vries heeft een extra lange uitzending over Maria Mosterd gemaakt. Ook hij zegt dat haar verhaal niet klopt.
Ik zelf heb alleen haar twee boeken gelezen en nog niet van die journalist. ook heb ik Peter r de Vries niet gezien. Maar ben erg benieuwd wie van jullie dat boek wel heeft gelezen en Peter heeft gezien en wat jullie vinden??? Wie gelooft haar verhaal en wie gelooft die journalist. ZOu ze echt haar verhaal verzonnen hebben???? Ik vind het zooo moeilijk te geloven???
Ben benieuwd....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, ik heb haar boek gelezen

en ik heb gehoord over de media-aandacht sinds ruim een week. Ik heb het boek gelezen omdat mijn zus werkt in een opvanghuis voor slachtoffers van loverboys in Friesland. En ik heb er dus met mijn zus over gesproken. Zij gaf aan dat veel meisjes een hoop ellende hebben meegemaakt en dat bij deze meisjes feiten en fictie regelmatig door elkaar heen liepen. De meisjes zijn ook bang dat hun verhalen niet geloofd gaan worden en breien er daarom ook eindjes aan. Wat dat betreft ben ik niet zo verbaasd.

Janitha

Tinus_p

Tinus_p

17-05-2010 om 23:06

Die rat

Op welke pagina staat dat verhaal over die rat die die buik opeet? (ik heb het boek maar nog niet gelezen)?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2010 om 00:53

Dochter

Mijn oudste dochter leest het boek momenteel, ze heeft hem bijna uit. Ze zei vanavond dat ze heel erg betwijfeld of het verhaal waar is omdat er teveel niet klopt.
Ik durf er niet goed een oordeel over te geven. Ik zou het erg vinden als ze over zo'n ernstig onderwerp liegt, maar ik zou het ook erg vinden als het de waarheid is en ze wordt gewantrouwd.

100%mama

100%mama

18-05-2010 om 08:51

In het midden

Ik heb beide boeken gelezen en de uitzending van P. de Vries gezien en ik moet heel eerlijk zeggen....ik heb het boek gewoon als waarheid aangenomen. Nu ik de uitzending gezien heb en dus "geconfronteerd" ben met verschillende waarschijnlijke onwaarheden moet ik zeggen dat ik NU idd twijfel aan of het boek idd niet een hoop en wellicht onbewust een hoop fictie betreft. Ik denk dat de waarheid "ergens" in het midden ligt. Vooral het stuk waar school kan aantonen (en door de rechter bekrachtigd is) dat ze weldegelijk op school aanwezig was, maar volgens haar boek ergens anders was heeft mij aan het denken gezet. Wat betreft haar moeder, ik denk dat de moeder uit gaat van de verhalen van haar dochter en dus niet bewust fictie gebruikt. Aan de andere kant, waarom heeft haar loverboy niets gedaan tegen de media hype, als je al die dingen niet hebt gedaan dan wil je je recht toch halen en dat heeft hij niet gedaan......ja, pas nu tijdens de tv uitzending. Dat zet mij dan weer aan het twijfelen of ze niet toch de waarheid spreekt en school bijvoorbeeld zegt dat ze er wel was om negatieve oordelen over deze school te voorkomen.

Ik weet het dus niet,maar zoals hierboven al beschreven, ik zou het erg vinden als een meisje hierover zou liegen, maar nog erger zou zijn dat als het WEL waar is ze wordt gewantrouwd....

Fem

Fem

18-05-2010 om 09:39

100% mama

Er viel voor Manou eerder geen gerechtigheid te halen. Maria heeft pas onlangs zijn werkelijke naam genoemd en kan dus nu pas worden aangeklaagt voor laster en smaad. Hij heeft inmiddels aangifte gedaan.
In zowel het verhaal van Maria en Manou staan dingen die niet helemaal de waarheid zijn. Manou schetst zichzelf als een doodgoeie jongen die geen vlieg kwaad doet en zeker niet rookt of zelfs jointjes zou roken. Terwijl uit de uitzending van de Vries bleek dat hij veroordeeld is voor mishandeling van een vrouw en wietteelt. Dat geeft toch te denken..
Maria's school geeft aan dat ze zelden ongeoorloofd afwezig is geweest. Dan blijven er werklijk nog maar weinig uurtjes over waarin ze grote reisafstanden af moest leggen om die paar duizend euro per dag te moeten verdienen. Kan dus ook niet kloppen, lijkt me. Daarnaast geeft ze aan als jonge tiener aan het hoofd te staan van een professionele misdaadorganisatie. Op zijn minst twijfelachtig te noemen, toch?
Ik geloof wel dat Maria traumatische dingen heeft meegemaakt, al dan niet door toedoen van Manou. Maar dat er in het boek veel fictie en feiten door elkaar heen lopen, staat vast. De uitgever had het boek nooit als waargebeurd over de toonbank mogen laten gaan.
Fem

snit

snit

18-05-2010 om 09:47

Te veel mensen die feiten onderuit halen

Het is een vreemd verhaal geworden. Ik heb de boeken, nog niet, gelezen maar heb wel het verhaal gevolgd op tv en internet, heb peter r de vries gezien en ook de jongen waar het om draait in het boek vorige week.
Ik moet zeggen dat ik nu wel neig naar het niet geloven van het hele verhaal van Maria. Ze zal ongetwijfeld wat mee hebben gemaakt maar er worden door school, vriendinnen, Manou(de loverboy) zoveel feiten onderuit gehaald dat je die niet kunt negeren. Ook vraagt Manou om een confrontatie en nu ben ik wel heel benieuwd of ze daar nog op doorgaan.
Wat ik ook niet snap is dat Maria geen aangifte wil doen. Waarom niet? Ze is in alle programma's geweest en dan zou ze niet aangifte willen doen?

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 11:46

Fantasy prone personality

Dit is speculaas, maar veel wijst er op dat Maria Mosterd een fantasy prone personality heeft. Werkelijkheid en fantasie lopen dan snel door elkaar, en verzonnen verhalen of films die je gezien hebt worden dan al snel onderdeel van de eigenw erkelijkheid.
Daarom is dat 'verhaal van die rat' zo tekenend, omdat het blijkbaar niet echt gebeurd kan zijn, maar gewoon afgekeken is van de film '2 fast 2 furious'. (ik wil dit graag zelf nalezen, weet iemand op welke bladzij het staat??)

Sancy

Sancy

18-05-2010 om 11:49

Tinus

http://www.imdb.com/title/tt0322259/parentalguide
Zie het deel: Violence & Gore

Sancy

Sancy

18-05-2010 om 11:49

Ach tinus

sorry, je bedoelt natuurlijk het boek van M. Mosterd. Die heb ik niet.

emma43

emma43

18-05-2010 om 14:59

Tinus

blz 56.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 17:45

Wie liegt het meest?

Emma:
"Ik geloof best dat Maria heel vervelende dingen heeft meegemaakt. Ik geloof helemaal niet dat die Manoe zich van geen kwaad bewust is. Hij zag er uit als een schaamteloze opportunist en wat is zijn achtergrond? West-Afrika? Gevlucht? Kindsoldaat? Ik geloof dat die man heel goed kan liegen als hij dat wil."
De lastige vraag is, wie er nu eigenlijk (het meeste) liegt. Let wel, Manou lijkt me bepaald niet de ideale schoonzoon, maar of hij alle gruweldaden uit het boek heeft gepleegd is dus de vraag.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 17:56

Emma

Emma:
"Wat ik fout vind is dat die Peter de Vries zich erin gaat mengen, alleen maar om zelf in de spotlights te staan. Had het zo gelaten als het was, "Manou" roerde zich niet tot hij mogelijkheden aangeboden kreeg."
PRdV heeft een andere agenda, namelijk falen van justitie. Er zijn vziw mensen veroordeeld obv de verhalen van maria Mosterd. De vraag is dus, wat die veroordelingen waard zijn -PRdV ruikt wellicht een nieuwe Puttense moordzaak.

Tineke

Tineke

18-05-2010 om 18:22

Peter r de vries is geen griezel (o.t.)

Emma, ik begrijp dat je hem een griezel vindt, maar ik moet toch even kwijt dat hij dat niet is. Hij vecht werkelijk voor de goede zaak, de manier waarop -inclusief zijn gebruik van media- zijn niet altijd even zuiver, maar wat hij wil bereiken wél, loepzuiver.
Als je ooit persoonlijk met hem te maken krijgt, en met zijn redactieteam, dan merk je ineens waar het hem werkelijk om gaat. De loepzuivere waarheid. En dat is dan erg prettig, vooral als het gaat om een opgegeven hopeloze zaak.

evenzo

evenzo

18-05-2010 om 20:08

Bizarre geschiedenis

Wat ik uit eigen ervaring weet is dat meisjes wel degelijk hele erge dingen kunnen overkomen terwijl het voor de buitenwereld lijkt alsof ze een normaal leven leiden.
Zoiets is mijn dochter overkomen. Zij is van haar tiende tot haar veertiende systematisch misbruikt door een vriend van de familie. Daartussendoor ging ze gewoon naar school en merkte niemand iets aan haar. Later heeft ze verteld hoe ze dingen regelde om naar hem toe te kunnen gaan. Ze belde de school en deed alsof ze mij was, ze liet vriendinnen de school bellen die dan deden alsof ze mij waren. Ze heeft hele dagen in een hotel van Vandervalk doorgebracht met deze 'vriend'. Destijds dacht ze dat ze gek op hem was, hij deed haar voorkomen alsof hij helemaal hoteldebotel was van haar. Ze heeft jaren hierover gelogen, ze heeft haar eigen vriendinnen naar hem toegelokt, ze hebben sex met hem gehad met een groepje meiden. Ze is op haar twaalfde zwanger geweest, heeft een abortus gehad, deed alsof dat van een onbekende verkrachter was. Heeft meermalen op het politiebureau valse aangiftes gedaan. Ook na de abortus bleef ze met hem sex hebben. Ze sloop 's nachts het huis en werd dan door hem in de auto opgewacht. Hij bracht haar dan 's ochtends vroeg weer thuis. Dit heeft jaren geduurd, en hoewel we regelmatig problemen met haar hadden hebben we van dit alles nooit iets gemerkt. Heftige puberteit, denk je dan. De school heeft nooit aan de bel getrokken. Ze was immers geoorloofd afwezig. Zelfs hij heeft wel eens gebeld als haar vader.
Jaren later is alles uitgekomen, uiteindelijk is zij wel naar de politie gestapt. Dit durfde ze alleen maar omdat ze in die tijd ergens in het buitenland woonde. Hij is wel opgepakt en veroordeeld, maar is nu al weer vrij.
Waarmee ik maar wil zeggen dat ook uiterst onwaarschijnlijke dingen toch kunnen gebeuren, en waar kunnen zijn.

tonny

tonny

18-05-2010 om 20:14

De boeken heb ik niet gelezen

wel heb ik die uitzending met die 'pooier' gezien. Als het echt zo is dat ze bij het schrijven feit en fictie enorm door elkaar heeft gehaald, vind ik dat toch wel heel triest voor die jongen. Het zal je maar gebeuren.

Ik hoop dat de waarheid boven water komt.

En ook al zouden de boeken niet waarheidsgetrouw zijn - de waarschuwing die ervan uit zou moeten gaan is wél belangrijk.

evenzo

evenzo

18-05-2010 om 20:15

Over peter r de vries

Juist in zijn rechtlijnige zoektocht naar de waarheid, waarin hij geen greintje humor of menselijkheid lijkt te hebben, vind ik hem een creep. Hij mist m.i. ten enen male het inlevingsvermogen dat nodig is om in een geval als dit een goed onderzoek te beginnen.
En omdat hij humor, inlevingsvermogen en menselijkheid lijkt te missen, kan hij zich denk ik ook niet voorstellen dat anderen dat wel hebben. Dit verhaal van dit meisje heeft voor mij zulke herkenbaarheden, juist ook in de onwaarschijnlijkheden en tegenstrijdigheden, dat ik er zomaar van uitga dat er vreselijke dingen met haar zijn gebeurd. Ik herken ook heel erg de bizarre feiten die niet echt kunnen zijn, en die dan waarschijnlijk iets nog veel ergers verbergen. Ik weet natuurlijk niet of haar leven echt zo is verlopen als ze schrijft, maar hoe dan ook zou ik in dit geval heel anders achter de waarheid aangaan dan deze meneer Peter R. de Vries nu doet.

angelina ballerina

angelina ballerina

18-05-2010 om 20:37

Ik denk

dat Maria Mosterd in elk geval verschrikkelijke dingen heeft meegemaakt en dat een deel van wat zij schrijft wel echt gebeurd is. Het zou echter zo kunnen zijn dat tijdens die vreselijke periode haar fantasie met haar op de loop is gegaan, ze werkelijkheid en fantasie niet meer kon scheiden of dat ze dingen die ze zich niet meer kon herrinneren en waar ze zich voor had afgesloten maar zelf heeft ingevuld (terwijl het misschien niet zo is gegaan). Op zich is dat ook niet zo heel gek volgens mij, als je dergelijke dingen meemaakt.
Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat echt alles is verzonnen en ik vind de manier waarop Peter R de Vries haar verhaal onderuit haalt niet goed. Ik denk dat je niet kan concluderen dat alles is gelogen omdat bepaalde feiten niet kloppen. Wel moet het natuurlijk serieus onderzocht worden want het zou verschrikkelijk zijn als die jongen echt onterecht wordt beschuldigd.

Tinus_p

Tinus_p

18-05-2010 om 21:03

Charmeur of creep

Emma:
"Ik heb Manou eens bekeken op youtube, maar hij komt toch wel redelijk geloofwaardig over."
Geloofwaardig overkomen is een typisch kenmerk van oplichters :-S

Evenzo:
"Juist in zijn rechtlijnige zoektocht naar de waarheid, waarin hij geen greintje humor of menselijkheid lijkt te hebben, vind ik hem een creep. Hij mist m.i. ten enen male het inlevingsvermogen dat nodig is om in een geval als dit een goed onderzoek te beginnen."
Of PRdV een rechtlijnige creep is of niet, maakt niet uit voor de vraag of hij gelijk heeft of niet. Hij mist mss de charme van Manou (zie boven), maar dat zegt niet zoveel...

Evenzo:
Dit verhaal van dit meisje heeft voor mij zulke herkenbaarheden, juist ook in de onwaarschijnlijkheden en tegenstrijdigheden, dat ik er zomaar van uitga dat er vreselijke dingen met haar zijn gebeurd. Ik herken ook heel erg de bizarre feiten die niet echt kunnen zijn, en die dan waarschijnlijk iets nog veel ergers verbergen."
Dat vind ik een gevaarlijke gedachtegang. Mensen verzinnen de zotste dingen, tot alien abductions en satanisch misbruik aan toe.

Tineke

Tineke

18-05-2010 om 21:26

Evenzo?

Ken jij PdeR persoonlijk dat je hem zo precies weet te beschrijven?
Overigens kwam Korterink tot dezelfde conclusie als de Vries. "echte mannen eten wel kaas"

Ook even zo

Ook even zo

18-05-2010 om 23:34

Kaatje

Ik heb Peter R. van een andere kant meegemaakt. Mijn collega was toen 'de verdachte'. Ik kan je vertellen dat hij een vreselijke periode heeft meegemaakt. Peter R. zorgde ervoor dat hij niet alleen ten onrechte verdacht was (wat al erg genoeg is), maar dat dat ook nog eens breed uitgemeten werd in een t.v.-uitzending van het kaliber: wie niet geïnterviewd wil worden, heeft iets te verbergen. Bah bah bah.
Groeten,

Tineke

Tineke

19-05-2010 om 07:24

Ook even zo...

Dat bedacht ik later ook...als slachtoffer/ betrokkene zit je tamelijk gebakken, maar andersom...

evenzo

evenzo

19-05-2010 om 09:08

Tinus

Tinus: "Dat vind ik een gevaarlijke gedachtegang. Mensen verzinnen de zotste dingen, tot alien abductions en satanisch misbruik aan toe."
Het nare van dit soort dingen is dat het zo ongeloofwaardig lijkt dat men vaak dan maar denkt dat het ook ongelooflijk ís, maw dat het niet gebeurd kan zijn. Maar dat is niet precies wat ik bedoelde. Ik herken het mechanisme dat je om iets vreselijks te verbergen dan maar iets anders vreselijks bedenkt. Ik herken dat het dan niet sluitend is/lijkt, dat er gaten in de verhalen zitten, maar dat de betreffende persoon er tot gek wordens toe aan vast houdt, omdat de angst om ontdekt te worden nog groter is, of de angst voor de persoon/misbruiker die haar in zijn grip houdt.
En juist daar vermoed ik van dat Peter R. er geen coulance/begrip voor heeft, voor dat mechanisme. Ik heb wel waardering voor zijn vasthoudendheid, maar ik kan eigenlijk geen waardering opbrengen voor de nare manier waarop zijn onderzoeken plaatsvinden. Nee, ik ken hem niet persoonlijk, en ik weet helemaal niet of hij qua persoonlijkheid zo in elkaar steekt, maar de manier waarop zijn onderzoeken worden gepresenteerd en gemonteerd beleef ik als erg rechtlijnig en hardvochtig. Ook als dit meisje alles zou hebben verzonnen, tja, dan ben je ziek, en moet er ook anders mee worden omgegaan.

Hillary

Hillary

19-05-2010 om 10:02

Willebrord frequin

Ik vind het moeilijk wie en wat je moet geloven, heb ook de boeken niet gelezen. Wel het filmpje van Manou en een filmpje van Maria dat ze weer reageert op alle commotie. Wel weet ik dat de waarheid vaak bizarder kan zijn dan de fantasie, kijk naar het verhaal van Evenzo, dus dat is geen reden om het niet te geloven.
Ik moet met dit alles denken aan Willibrord Frequin. Weet niet hoe lang het geleden is, misschien wel 20 jaar ofzo, toen beschuldigde de dochter van de politiechef op Schiermonnikoog haar vader van misbruik. Heel Nederland was overtuigd van zijn schuld, Willibrord voorop. Ik herinner me nog hoe hij continu achter die man aanging: "meneer waarom hebt u dat gedaan?" Ik denk ook dat Willibrord te goeder trouw was, maar uiteindelijk had de dochter het verzonnen. De man was wel ten overstaan van heel Nederland neergezet als iemand die zijn dochter had misbruikt.

evenzo

evenzo

19-05-2010 om 10:23

Evenzo

tot nu toe zijn alle berichtjes van evenzo, dus zonder hoofdletters en aan elkaar geschreven, van dezelfde persoon...
Maar idd, ik had misschien beter een andere tijdelijke nick kunnen verzinnen.

evenzo

evenzo

19-05-2010 om 11:25

Nou cobi

Dat vind ik nou wel een heel naïeve veronderstelling. Bovendien behoorlijk denigrerend naar alle slachtoffers toe.
Bedankt maar weer.

Polly Shearman

Polly Shearman

19-05-2010 om 11:31

Lastig

Volgende week heb ik op mijn werk een thema avond over Loverboys ( met interaktief theater stuk) voor tienermeiden,
Deze week hadden we dus alvast inleidende gesprekken met de meiden. Weet je wat een loverboy is, enz...

toen kwam natuurlijk maria mosterd ook ter sprake:

"ja er was een meisje en die had een boek geschreven over een loverboy, en dat was nou bij peter r de vries en dat was gewoon helemaal gelogen, dus die loverboys bestaan helemaal niet! en dat is gewoon verzonnen, van een zielig en ziek meisje"

Kijk... dat krijg je dus.. misschien kunnen de tienermeiden van mij maar beter wel geloven dat het echt is en dat ze het probleem dus serieus nemen.
Ik hoop dat onze thema avond succes heeft volgende week en dat ze zich bewust worden van ieders kwetsbaarheid.

groet, polly

emma43

emma43

19-05-2010 om 14:06

Vwo

Zelfs een meisje op VWO niveau kan slachtoffer worden van een loverboy,want ook 'slimme'meisjes zijn jong, onervaren en kunnen onzeker zijn.
En weet wel,dat je in een wereld terecht komt,waar dingen gebeuren die je meegemaakt moet hebben wil je het kunnen geloven.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2010 om 14:46

Evenzo -het is niet vrijblijvend

evenzo:
"Het nare van dit soort dingen is dat het zo ongeloofwaardig lijkt dat men vaak dan maar denkt dat het ook ongelooflijk ís, maw dat het niet gebeurd kan zijn. Maar dat is niet precies wat ik bedoelde. Ik herken het mechanisme dat je om iets vreselijks te verbergen dan maar iets anders vreselijks bedenkt. Ik herken dat het dan niet sluitend is/lijkt, dat er gaten in de verhalen zitten, maar dat de betreffende persoon er tot gek wordens toe aan vast houdt, omdat de angst om ontdekt te worden nog groter is, of de angst voor de persoon/misbruiker die haar in zijn grip houdt."
Dat kan, maar (zie alien abductions en satanisch misbruik); mensen verzinnen niet alleen maar om 'iets nog ergers' verborgen te houden. Het kan ook omgekeerd: het verzinnen van waanzinnige verhalen om banale redenen, e/of overmatige fantasie.

evenzo:
"En juist daar vermoed ik van dat Peter R. er geen coulance/begrip voor heeft, voor dat mechanisme. Ik heb wel waardering voor zijn vasthoudendheid, maar ik kan eigenlijk geen waardering opbrengen voor de nare manier waarop zijn onderzoeken plaatsvinden. Nee, ik ken hem niet persoonlijk, en ik weet helemaal niet of hij qua persoonlijkheid zo in elkaar steekt, maar de manier waarop zijn onderzoeken worden gepresenteerd en gemonteerd beleef ik als erg rechtlijnig en hardvochtig. Ook als dit meisje alles zou hebben verzonnen, tja, dan ben je ziek, en moet er ook anders mee worden omgegaan."
Hoe dan wel? Ten eerste, juist omdat Maria Mosterd haar verhaal als 'waar' publiceert, is het logisch dat er kritisch naar die waarheid wordt gekeken. Vooral omdat (zie de reactie van Polly) haar verhaal een rol is gaan spelen in het hele denken over Loverboys, en ten tweede omdat mensen in haar omgeving (waaronder haar school) de gevolgen voelen van haar verhaal. het is niet vrijblijvend wat ze doet en juist dat geeft reden om kritisch te zijn. Als Maria Mosterd hulp nodig heeft, is die hulp zelden gebaat bij het klakkeloos aanvaarden van haar daden en de consequenties ervan, maar is het juist nodig om tot het inzicht te komen dat anderen last hebben van jouw verhaal. Nog afgezien van het feit, dat ze wellicht zichzelf voor de gek houdt.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2010 om 14:47

Aanvulling

emma43:
"En weet wel,dat je in een wereld terecht komt,waar dingen gebeuren die je meegemaakt moet hebben wil je het kunnen geloven."
En juist daarom is het belangrijk om waarheid en verzinsel soms even goed te scheiden.

Tinus_p

Tinus_p

19-05-2010 om 14:49

Link weggevallen

Dit had er nog bijgemoeten:

http://www.skepsis.nl/x1.html

Juist deze link toont aan, dat werkelijkheid en waanzin soms maar dicht tegen elkaar liggen, en dat het echt belangrijk is om dat onderscheid helder te trekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.