Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

02-12-2009 om 17:40

Meeste nieuwe nederlanders heten yilmaz

Meeste nieuwe Nederlanders heten Yilmaz AMSTERDAM/UTRECHT - De meest voorkomende achternaam onder nieuwe Nederlanders is Yilmaz. Op de tweede plaats staat Nguyen en nummer drie is Ali. De meest voorkomende achternamen onder autochtone Nederlanders zijn nog steeds De Jong, Jansen en De Vries.

Dat is vanaf donderdag allemaal op te zoeken in de Nederlandse Familienamenbank, die is gemaakt door het Meertens Instituut uit Amsterdam en de Universiteit Utrecht. De instituten hebben volgens eigen zeggen alle 314.000 in Nederland voorkomende familienamen geregistreerd. Ze gebruikten daarvoor de gemeentelijke basisadministratie van 2007 en de gegevens uit de volkstelling van 1947.

Sommige namen zijn helemaal verdwenen, zegt redacteur Leendert Brouwer van het Meertens Instituut. Een voorbeeld is de achternaam Stumpff. Andere familienamen zijn sterk in aantal verminderd. Soms komt dat doordat het geslacht steeds kleiner wordt, maar ook komt het voor dat dragers van zogenoemde onwelvoeglijke achternamen een andere naam hebben gekozen. Dat is bijvoorbeeld het geval met de namen Kloot, Knor en Poepjes. „Die laatste naam was vroeger echt een heel gewone, ingeburgerde naam”, volgens Brouwer.

Alle familienamen die door meer dan vijf mensen worden gedragen, zijn opgenomen op een verspreidingskaart. Op die kaart zijn ook gebieden met voor de streek typische verbuigingen opgenomen. Zoals de uitgang -sma of -stra in Friesland en -ink in Twente en de Achterhoek. Aan meer dan 100.000 namen is aanvullende informatie toegevoegd, zoals genealogische verwijzingen, varianten op de naam en vermoedelijke oorsprong. Brouwer: „Van sommige namen is te zien dat ze oorspronkelijk allemaal één familie vormden, die door schrijffouten in verschillende namen is opgesplitst. Zoals de twee broers die D'Olyrook en D' Olyrook, dus zonder en met spatie, heten. Of de gezusters Brandenbarg en Brandenberg.”

De Nederlandse Familienamenbank is te vinden op www.meertens.knaw.nl/nfb.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ohw?

Ik ken maarrrr liefst één hele Yilmaz. En dat is zijn voornaam...

Nou

Ik ken helemaal geen Yilmaz, voor- of achternaam! En ik ken echt best een hoop "nieuwe nederlanders"

Maar

Nu ik erover nadenk ken ik persoonlijk ook niemand die De Jong, Jansen of De Vries heet...

tonny

tonny

02-12-2009 om 23:09

Yilmaz en de jong

jawel hoor, een Yilmaz ken ik wel en de halve klas (vorig jaar) van mijn dochter heette De Jong/De Jonge.

Zelf sta ik niet in de top 100, terwijl ik dat wel verwacht had. Ik ken heel wat mensen met top100-achternamen, merk ik.

tonny

reina

reina

03-12-2009 om 07:04

Yilmaz

Volgens mij ken ik 1 Yilmaz, terwijl ik veel allochtone Nederlanders ken. Jansens ken ik héél veel!

Ha!

Wat grappig die site. Mijn (meisjes)familienaam komt maar liefts 203 keer voor. Tja dat krijg je bij een unieke naam. De verspreiding klopt ook vast goed. Grotendeels in z-w Drenthe.

Verder ken ik heel veel de Vries, ook wel Nguyen, en geen Yilmazzen. Ik moet vanwege werk nogal wat namen oproepen en hier zijn veel regiogebonden namen. Vooral veel: Fidom, Doldersum, Schonewille. Echt opvallend.

De nederlandse toptien

De Vriezen ken ik wel, Bakkers, Jansens en De Jongen ook. Een boel jaren geleden waren we eens in een dorp beland dat we achteraf nog steeds het "DeJongDorp" noemen. Op zeker de helft van de voordeuren zagen we deze achternaam prijken!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2009 om 12:24

Moet eens opletten

Wij doen tegenwoordig op het werk ook aan allochtonen of 'nieuwe Nederlanders'. Grapje om het zo te zeggen natuurlijk, maar het is echt zo dat we sinds het groter groeien van het bedrijf nu wel meer 'moslim' personeel hebben. Ik kan me niet herinneren dat daar Yilmaz tussenzit, maar ik zal morgen eens kijken.
Wat de achternamen betreft ken ik de Hollandse toppers wel allemaal. Ik heb ze allemaal voorbij zien komen. De Vries, De Jong, Jansen, Bakker, ja hoor
Ik had vroeger een jongen in de klas die oorspronkelijk Vuil als achternaam had. Dat vonden de ouders maar niks en hebben dat veranderd in een voor hen meer acceptabele naam. Ik vond dat toen al onzin en nu nog steeds. Vuil is toch niet erg?
Mijn eigen naam komt wel zo her en der voor maar niet op grote schaal. Er zijn families waarbij de naam met een t in het midden geschreven wordt en bij die van ons met een d. Bij de naam van mijn man is dat ook zo, maar dan een n extra achteraan, waarbij het waarschijnlijk om families gaat die echt niets met elkaar te maken hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2009 om 12:25

Reina

isl

isl

03-12-2009 om 13:03

Mohammed

In Brussel is de meest gekomen jongensnaam Mohammed, dat gaat dus gewoon over alle (Belgische jongensnamen) op de 2e plaats dacht ik dat Thomas of Noah stond (weet ik niet meer juist)

Jan (over integratie)

Deze 'ik@nrc' van een paar dagen terug vond ik wel erg leuk....over integratie gesproken.

----------------------------------------------------
Zondagavond in de tram. Achter mij een hoogzwangere Marokkaanse vrouw. Naast haar gaat een Marokkaanse vriend zitten.

Hij: „Alles goed met je?”

Zij: „Ja, gelukkig prima.”

Hij: „Wanneer komt de baby?”

Zij: „Over twee maanden.”

Hij : „Over twee maanden al? Dan weten jullie vast al de naam.”

Zij: „Voor een meisje zijn we eruit: Hoda. Maar als het een jongen is, weten we het nog niet. Of Omar, of Abdallah, of Mohammed… maar misschien ook wel Jan.” „Jan…” herhaalt de vriend nadenkend. En dan opeens, enthousiast: „Jan, ja, die naam moet je doen. Best apart!”

rosa

rosa

03-12-2009 om 17:01

Jan

Ja die was leuk, IngridT. Ik dacht er ook meteen aan toen ik dit draadje las.

rosa

Sancy

Sancy

03-12-2009 om 18:07

Het zou maar zo kunnen dat Jan ook in Marokko een (weliswaar niet erg populaire) voornaam is? Ik heb wel eens gewerkt met Dirk, van Berberse afkomst

Sancy

Heette die man echt van oorsprong al Dirk, of had hij zijn eigen naam verhollandst, net zoals al die Marokkanen die Dries of Ab heten?
Tijdens mijn studie werd ik ooit eens voorgesteld aan een Turkse jongen die zei dat hij Jos heette. 'Dat lijkt me stug' dacht ik nog, en inderdaad: eigenlijk heette hij Coskun, maar dat had hij kennelijk iets te vaak moeten uitleggen.

Groeten,

Temet

Toevallig

Ik ken een Afghaanse Jan-Dirk, hier geboren en genoemd naar de gynaecoloog die hem op de wereld hielp.

Puck2

Puck2

09-12-2009 om 11:46

Leuke site

De naam van mijn vader komt nog bijna 700 keer voor en de hoogste concentratie ligt idd in de gemeentes waarvan ik wist dat daar familie woont. Mijn moeders meisjesnaam komt nog maar 140 keer voor. Mijn aangetrouwde naam komt in heel Nederland 409 keer voor. In de gemeente waar ik woon 1-4 keer, dat is dus precies onz gezin.

Tineke

Tineke

09-12-2009 om 14:24

Ik win pelle

Mijn meisjesnaam 235 keer, en ik geloof dat ik ze allemaal wel ken.
Leuke tip!

margje van dijk

margje van dijk

09-12-2009 om 15:14

Nog minder

De naam van mijn man en kinderen komt maar 123 keer voor. De naam van mijn man's moeder ook maar 128 keer. Dus hij is wel een hele speciale combinatie

Mijn eigen achternaam komt duizenden keren voor. En mijn moeder heet De Vries, dus dat schiet ook niet op. Mijn moeders vader heette De Vries, en haar moeder heette óók De Vries.

Maar wat ik dus heel grappig vind is dat onze woonplaats heel licht gekleurd is bij de naam van mijn man. Dat zijn precies mijn mannen. Uniek in deze regionen

Margje

Nog minder...

77 keer. Wie nog minder?

Tineke

Tineke

09-12-2009 om 16:25

En de winnaar is:

onze eigen Lavell! 36 stuks

Overigens

blijkt wel dat je niet meetelt als je als gehuwde de achternaam van je echtgenoot m/v voert. Want dan zou onze gemeente net een tintje donkerder geweest zijn

Net geen winnaar

Naam van mijn man, en 2 kinderen, komt 57 keer voor. Mijn eigen naam zo'n 1200 keer.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2009 om 16:50

Onbetwiste winnaar (wat is de prijs?)

Mijn eigen achternaam komt 1500 keer voor. De verspreiding is grappig, er woont in bijna elke gemeente wel een Dingesje (of twee, drie). Maar nu komt de klapper: de achternaam van mijn man en onze dochter komt maar zes keer voor in heel Nederland. Zo. En wat win ik?
Groetjes
Massi

Nou ja! 5 keer

Ik kijk net op de naam van de man van goede vriendin, die komt maar 5 keer voor! Maar niet in de gemeente waar zij wonen. En daar moeten minstens 2 van die [achternamen] zijn: de man en hun kind. Er staat wel bij: 5 personen wordt om privacyredenen niet compleet getoond. Dus sorry Massi!

Rieke

Rieke

09-12-2009 om 18:21

Leuke site en mijn schoonmoeder wint

haar naam komt 5 keer voor ( in '47 8 keer ), mijn eigen naam 1000 keer en mijn mans naam 11.000 keer.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-12-2009 om 20:15

47 keer

Mijnes komt 47 keer voor. Vandaar dat ik op internet maar liever Wouters heet

Hoe zien jullie dat?

Als ik mijn achternaam intyp krijg ik alleen te zien dat die minder dan 5 keer voorkomt, maar niet het precieze aantal.
En ik denk eigenlijk dat ik de enige ben met deze achternaam, maar dat komt dan weer omdat ik een dubbele achternaam heb (spaanse afkomst dus naam vader en naam moeder) dus ik doe al niet meer mee voor de wedstrijd, he Pelle?

krin

krin

09-12-2009 om 20:50

1376 om 95

Die 1376 is mijn achternaam, de 95 mans naam. Ik kom dus erg vaak voor (in Midden-Nederland), hij beduidend minder (bijna uitsluitend in Brabant).
Het klassement hier halen we geen van beiden.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-12-2009 om 21:10

Jaaaa het is vals spelen

Klopt hoor, mijn mans naam is ontzettend allochtoon. ik ken die zes dragers van de naam ook allemaal persoonlijk, haha. In Marokko komt-ie trouwens ook vrijwel niet voor omdat mijn schoonvader de naam zelf heeft bedacht. Zijn toenmalige achternaam betekende "Arabier" en dat stuitte hem tegen de (Berberse) borst. Mijn analfabetische schoonvader is op zijn muilezel geklommen, reed de berg af naar de stad en maakte net zolang ruzie met de plaatselijke gemeente-ambtenaar (een Arabier, haha) tot hij zijn zin kreeg. En nu wonen er dus zes mensen in Nederland met die naam, waaronder mijn dochter.
Groetjes
Massi (is ook best tevreden met een tweede prijs)

Sancy

Sancy

09-12-2009 om 21:47

Ach

Mijn naam is niet zo heel erg bijzonder, zo'n 1425 keer komt die voor. De naam van mijn kinderen komt 68 keer voor in Nederland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.