Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Melancholieke nederlandse liedjes

Aangezien ik vanavond alleen thuis ben/was, ben ik eens lekker achter de pc liedjes gaan downloaden (het waardeoordeel hierover is nu even niet aan de orde en dan met name Nederlandse liedjes die me zo'n heerlijk melancholiek gevoel bezorgen. Liedjes die je doen denken aan je jeugd, aan het leven, verloren liefdes (tja, ik heb denk ik een sentimentele bui) want heb heel wat brokjes moeten wegslikken. Heb nu een heerlijk CD-tje voor mezelf gebrand voor in de auto met o.a. nummers van "voor haar" van Frans Halsema, geen kind meer van Karin Bloemen, het oude huis en telkens weer van Willeke Alberti, oud en afgedankt van Marco Borsato maar ook zijn laatste lied "Dochters" (ik houd het daarbij niet droog), papa van Stef Bos en niet te vergeten het dorp van Wim Sonneveld en de dag van toen, gezongen door een Nederlands sprekende Duitser (ben even zijn naam kwijt).

Hoe dan ook; ben benieuwd of jullie er nog wat aan kunnen toevoegen

Marith


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Ik ben ook alleen thuis vanavond en was wat aan het you tube'en, ook op NL muziek, maar af en toe iets vlotter geloof ik. Ik heb oa gehoord Hou van mij en Net zo lief gefortuneerd van Het Goede Doel, De kerstezel van KvoorK (Ja, ik mag dit jaar de ezel zijn), Op fietse van Skik, Verkeerd verbonden van Acda en de Munnik, Mooi liedje (ook heel melancholisch) van Acda en De Munnik, Harder dan ik hebben kan van Blof, Nu dat jij er bent van Trijntje Oosterhuis, Afscheid nemen bestaat niet van Marco Borsato (en tegelijkertijd weer eens gedacht aan een overleden vriendin), Foto van een mooie dag van Frank Boeijen, Terug naar de kust van Maggie MacNeal.
Dit blijft een leuke bezigheid, clipjes kijken op You Tube en er staan er steeds meer op.

Op een mooie pinksterdag van Leen Jongewaard en Alfred vd Heuvel (moet ik altijd een mijn vader denken) en natuurlijk Anne van Herman van Veen.

Marith

Marith

20-11-2008 om 22:49 Topicstarter

Ah ja

Die heb ik al in mijn downloadlijst staan (en dat durf ik best toe te geven), als mede "open einde' (zo zielig.....)

Marith

Marith

20-11-2008 om 22:50 Topicstarter

Bintje

Verkeerd verbonden, mooi! (kende ik wel maar moest het even weer horen).

Cobi

Die heb ik lang niet gehoord, die is ook mooi.
Ik heb nu op de achtergrond Brabant van Guus Meeuwis. Ik heb niets met Brabant maar ik vind het wel een mooi en melancholisch liedje.

Marith

Marith

20-11-2008 om 22:54 Topicstarter

Ennuh...

Heb het leven lief.... van Liesbeth List (zo te vinden van You Tube)

Dan vind je

waarschijnlijk een vriend zien huilen van Herman van Veen ook wel mooi.

Bintje, brel bedoel je

de uitvoering van van Veen is een zwak aftreksel van het origineel van Brel. Het origineel van Brel is niet zo bekend maar het is heel erg mooi.

Marith

Marith

20-11-2008 om 23:20 Topicstarter

Manda

Heb van Veen net binnengehaald, heel mooi en daarna direct Brel gaan beluisteren. Ik snap dat je dit heel mooi vindt maar mijn Frans is niet zo geweldig dus roept het niet hetzelfde gevoel bij me op als Herman van Veen dat wel doet. Bintje bedankt voor de tip!

Manda

Ik ken het origineel van Brel, heel erg mooi, zoals veel meer liederen van hem. Marith vroeg om NL liederen en dan denk ik aan Van Veen ipv aan Brel (van hem ken ik alleen mijn vlakke land in het NL).
Marith, graag gedaan en nu stop ik er mee voor vandaag.

Snik

Laat me alleen, alleen met al mijn verdriet, het is beter, dat ik nu geen mensen zieeeee. Iemand, iemand, die gelukkig was, en verloor, begrijp wat ik bedoel.

En dan keihard meezingen in de auto.
De vlieger van Andrè. De mallemolen van het leven. Langs het tuinpad van mijn vader.Och, er is zoveel....

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2008 om 00:44

Boudewijn de groot en abel

Avond van Boudewijn
Doe de deur dicht van Abel

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2008 om 00:56

Poema's

Houten hart

Marith

klinkt super die cd ik kan niet branden kan mischien een kopie maken dat ik je de kosten vergoed

nee dat is te veel moeite maar de nummers die jij opnoemt klinken super mooi.
"ik vind flink zijn" van robbert long ook heel mooi!
en van Guus Meeuwis "Midzomernachtdroom"ik weet niet precies hoe het liedje heet maar ik dacht zo.

Marith

Marith

21-11-2008 om 08:57 Topicstarter

Branca, hier is de gedownloade lijst

Voor haar-Frans Halsema
Karin Bloemen - Geen kind meer
willeke albertie - telkens weer
oud en afgedankt -Marco Borsato
Frank Boeijen - Zonder Woorden
Haven In Zicht -Guus Meeuwis
Paul De Leeuw & Liesbeth List - Het Gras Zal Altijd Groener Zijn
Papa -Stef Bos
Gerard Joling-Alsof Je Bij Me Bent
Eerste Helmersstraat -Acda En De Munnik
Reinhard May - Als de dag van toen
Meneer De President - Boudewijn de Groot
ik hou van jou - Herman van Veen
Marco Borsato - De Speeltuin
Dochters - Marco Borsato
Ruth Jacott - Ik kan echt zonder jou
Het Dorp- Wim Sonneveld
List, Liesbeth-Heb het leven lief
Het oude huis - Willeke Alberti
Wat Gaan We Doen - IsOokSchitterend
Van Veraf Was Het Zo Mooi - Bløf
Rob de Nijs - Het werd zomer
Blof - Oktober
Boerenlul Paul De Leeuw
Geef Wel Een Teken Paul de Leeuw
Rob de Nijs- Foto van vroeger
Ruth Jacott - De zon voor de maan
Het Ijs Is Nog Te Dun - Guus Meeuwis
rob de nijs open einde
Hemel En Aarde - Edsilia Rombley-
Trijntje Oosterhuis - Nu dat jij er bent -
Acda en de Munnik - Lopen Tot De Zon Komt -
Marco Borsato - Onbewoonbaar Verklaard -
Ruth Jacott - M'n lief-
Anne -Herman van Veen -
Herman van Veen - Een Vriend Zien Huilen-
Harder Dan Ik Hebben Kan Bløf T-
Trijntje Oosterhuis - vlieg met me mee- -
Dansen Aan Ze- Bløf Tussen nacht en morgen
Ik mis je - Is Ook Schitterend
Als Mijn Hoofd Mijn Hart Vertrouwd - Marco Borsato
De verzoening - Frank Boeijen & Stef bos
Hart van een winnaar - Marco borsato
Marco Borsato - Margherita
Marco Borsato - Ben ik je nu al kwijt
Vluchten kan niet meer-Frans Halsema & Jenny Arean
Guus Meeuwis - Eerste Liefde
Nooit Meer Een Morgen - Marco Borsato
Zomer In Zeeland - Saskia & Serge

En bij wijze van uitzondering wil ik em best voor je branden als ik tenminste een Mp3-tje kan maken.

Oooooo

zou super gaaf zijn !!!!(((((Marith)))))
ik geef je mijn hotmail [email protected]
zeg maar wat de kosten zijn.
Je bent een schat

Nog een paar

Ach Margrietje, de rozen zullen bloeien, van Louis Neefs
Zo stil in mij - Van Dik Hout
Het hele album 'Doris Day en andere stukken' van Doe Maar, met als hoogtepunt 'Tijd genoeg'
Testament - Boudewijn de Groot

tonny

tonny

21-11-2008 om 10:15

Hee marith!

Dat wil ik ook graag!! Super...

[email protected].

Tonny

sabje

sabje

21-11-2008 om 11:10

Waar ik als kind idolaat van was

Rocky van Don Mercedes.
De tekst van het liedje ik vond het zooo zielig.
Ik draai het nooit meer toch niet helemaal mijn genre maar als ik het hoor moet ik wel aan vroeger denken

Marith

Marith

21-11-2008 om 12:03 Topicstarter

Cobi

Dat gaat toch al snel richting smartlap en daar houd ik op zijn zachtst gezegd weer niet van.....!

Cobi....

'een kind zonder moeder is als een vaas zonder bloemen'

Echt jofel is ie sowieso niet, maar '...als een bloem zonder vaas' had in ieder geval metafoors-gewijs iets meer logica gehad. Zal wel niet in het metrum gepast hebben of zo.

Ingrid

PS net als andre hazes met de vlieger.

Mijn zoon was gisteren jarig, hij werd 8 jaar oud de schat...
Hij vroeg aan mij een vlieger en die heeft hij ook gehad.

Dan denk ik altijd...had dat kind nou NEGEN laten worden, dan had ie die vlieger gewoon GEKREGEN!

Maar goed, dat terzijde

Inderdaad

Sommige teksten zijn erg krom (in het Engels ws ook, maar dat valt mij minder op ) Bv Marco Borsato: Jij kan de zon laten schijnen want je loopt langs en de wolken verdwijnen.
PS Marith, een mooie lijst, maar ook wat vrolijkers draaien, hoor!

Oeps

Veel van de genoemde liedjes maken me tamelijk korzelig De vlieger van André bijvoorbeeld, vind ik afgrijselijk, maar goed.
Tranentrekkerig voor mij is 'Amsterdam huilt' van Rika Jansen. Die stèm, ohw...


http://www.youtube.com/watch?v=CsVFOpnZSWo

Dropke

Dropke

21-11-2008 om 16:24

De piraat

Dat is voor mij melancholiek. Elk weekend hadden we een piraat op staan en dat waren allemaal bekenden van mijn ouders. De kat vraagt een plaatje aan voor de schatjes en dan wist iedereen over wie het ging. Ik vroeg standaard het liedje "Trixie" aan. Ging over een meisje die haar hondje kwijt was en iedereen ging bellen. Papa moest haar dan vertellen dat Trixie dood was. Het eindigede dan met : Ik zal bloemetjes gaan plukken, die leg ik bij Trixie neer. Ik heb hem later nog wel eens gehoord en echt kippenvel. (Gerard de Vries)

Dan vind ik de "praatplaten" ook erg mooi. Je moeder doet alles gratis, Monique, giddy up go papa, Rozen voor mama, de lafaard....zulke geweldige nummers.

Dropke

mijk

mijk

21-11-2008 om 17:20

Heel erg

Spiegelbeeld van Willeke Albert, mijn vader stond het heel vals te zingen toen ik 20 werd en ik viel natiuurlijk uit: doe niet zo stom pa. Draai ik me om, huilt mijn grote stoere pa. Dus geërfde tranen.

Laatst op vakantie net na een hele boze bui van mij in de auto: Op een mooie pinkstermorgen. Brullen...

ZOon: "Papa Waarom huilt mama nou?"
Papa: "Omdat ze een gekkerd is"
ZOon: "Ze is wel een lieve gekkerd hè"

Verder heel veel Brel: Marieke vooral.

De kinderbalade van Boudewijn de groot. Idem: Verdronken vlinder, over de muur vna klein orkest. Daar hangt zo die jaren toachtig doem over voor mij..

Massi Nissa

Massi Nissa

21-11-2008 om 17:36

Genista: rika jansen!

Wat ontzettend leuk om dat nummer nog eens te horen. Ik had ooit een heel oude vriend uit Amsterdam die dat nummer zo schor in het Amsterdams kon zingen dat de tranen over mijn wangen liepen.
Ik kan "Marieke" van Brel trouwens niet uitstaan. Sommigen onder jullie zullen wel begrijpen waarom, haha.
Groetjes
Massi

Sjillie

Sjillie

21-11-2008 om 21:07

avond

van boudewijn de groot.

De ambtenares die mijn man en mij getrouwd heeft, heeft halverwege de plechtigheid met gitaar gezongen voor ons. Ze had een lied op ons gemaakt op de melodie van dit nummer.
Kippevel dus bij dit nummer

Ja lidwientje!

Kees, da's ook echt een slik-lied.

Jujube

Jujube

22-11-2008 om 00:05

Schaep

Tsja, ik ben niet zo van het nederlandstalige lied. Wat ik wel leuk vind zijn de liedjes van 't Schaep met de vijf poten. Vroeger hadden we die LP thuis en ik kende alle liedjes uit mijn hoofd.
De leukste vond ik


http://www.youtube.com/watch?v=5nCk7-rKaiI
Groet,
Jujube

Herman van veen e.a.

waar ik zelf (bij vlagen) erg van kan genieten zijn nummers van Herman van Veen, Boudewijn de Groot en ook nummers van Robert Long kunnen soms veel met me doen.

Jons

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.