Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

mensen in je irritatiezone


MamaE schreef op 13-11-2022 om 12:34:

Ik kan niet tegen mensen die fluisteren, vooral als daar geen enkele aanleiding toe is. Praat gewoon normaal.
ASMR dingen word ik ronduit agressief van. Ik snap werkelijk niet dat mensen daar rustig en zen van worden.

Ja, hier ook!

MamaE schreef op 13-11-2022 om 12:34:

Ik kan niet tegen mensen die fluisteren, vooral als daar geen enkele aanleiding toe is. Praat gewoon normaal.
ASMR dingen word ik ronduit agressief van. Ik snap werkelijk niet dat mensen daar rustig en zen van worden.

Oh dat heb ik ook. Vreselijk!

MamaE schreef op 13-11-2022 om 12:34:

Ik kan niet tegen mensen die fluisteren, vooral als daar geen enkele aanleiding toe is. Praat gewoon normaal.
ASMR dingen word ik ronduit agressief van. Ik snap werkelijk niet dat mensen daar rustig en zen van worden.

Misschien heb je last van misofonie.  

Ik vind asmr van eten ronduit afstotend, meditatie heeft op mij ook een agressie opwekkend effect, vooral als er een spraakgebrek bij is of een zwaar accent en dan die bewust zalvende stemmen... Zo heb ik naast een algemene hekel aan reclame, een extra hekel aan reclames waar de voice-over een spraakgebrek heeft. En dan zijn ze stemartiest.. van alle beroepen mogelijk. Denk bv aan de carglass reclames, als je het eenmaal opvalt kun je het niet meer onthoren, ik dan.

Maar, asmr van kabbelend water heeft op mij wél een kalmerend effect. Of openscheuren of verfrommelen van papier- of plastic verpakkingen, het knisperen van zand onder een schoen met leren zool. Zo vind ik benzine, lijm of verf lekker ruiken in. Het zijn wel geluiden die bij situaties passen waarin ik mij als kind heel gelukkig voelde,  wellicht heeft het daar mee te maken dat het mijn brein pleziert.

Max88 schreef op 13-11-2022 om 13:24:

[..]

Misschien heb je last van misofonie.

Ik vind asmr van eten ronduit afstotend, meditatie heeft op mij ook een agressie opwekkend effect, vooral als er een spraakgebrek bij is of een zwaar accent en dan die bewust zalvende stemmen... Zo heb ik naast een algemene hekel aan reclame, een extra hekel aan reclames waar de voice-over een spraakgebrek heeft. En dan zijn ze stemartiest.. van alle beroepen mogelijk. Denk bv aan de carglass reclames, als je het eenmaal opvalt kun je het niet meer onthoren, ik dan.

Maar, asmr van kabbelend water heeft op mij wél een kalmerend effect. Of openscheuren of verfrommelen van papier- of plastic verpakkingen, het knisperen van zand onder een schoen met leren zool. Zo vind ik benzine, lijm of verf lekker ruiken in. Het zijn wel geluiden die bij situaties passen waarin ik mij als kind heel gelukkig voelde, wellicht heeft het daar mee te maken dat het mijn brein pleziert.

Denk het niet. Kan wel tegen eetgeluiden (mijn vader eet met open mond, ik leerde pas op de basisschool dat dat niet zo netjes is). Ik kan ook niet tegen gezongen reclames, word ik ook agressief van. 

Kabbelend water is een natuurgeluid, daar kan ik prima tegen. Continu gefrommel met papier of plastic vind ik irritant. Het zou wel goed kunnen dat plezierige herinneringen of minder plezierige herinneringen een rol spelen bij het ervaren van geluiden.

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 13:40

iknkan heel slecht tegen harde en scherpe geluiden. Maar van die klusgeluiden zoals nu een paar huizen verderop vind ik dan wel weer rustgevend. Dat snerpende geluid van die cirkelzaag, heerlijk.

dan

dan

13-11-2022 om 16:51

MamaE schreef op 13-11-2022 om 12:34:

Ik kan niet tegen mensen die fluisteren, vooral als daar geen enkele aanleiding toe is. Praat gewoon normaal.
ASMR dingen word ik ronduit agressief van. Ik snap werkelijk niet dat mensen daar rustig en zen van worden.

Ik ben op dat gebied wat raar misschien maar ik erger me als mensen rond me heen lopen te fluiten. Maar een fluitende postbode/postbezorger vind ik dan weer wel kunnen. 

Deze is leuk, niet omdat ik me nu zo vreselijk erger, wel gedaan maar tegenwoordig is het opperste verwondering. Mijn vader is van het soort met wie geen wederkerig gesprek mogelijk is. Hij zal ook nooit vragen hoe het met een ander gaat, of hij vraagt het, zegt ‘oh’ en begint over zijn eigen dingen. De relatie is momenteel niet best vanwege zijn nieuwe partner (een hysterische valse heks), die hem bij iedereen weghoudt omdat we te weinig bellen of langskomen. Hij is er ook 100% van overtuigd dat jongere personen de oudere moeten bellen, omdat dat is zoals het hoort en iedereen het doet.
Dat even om de persoon te schetsen. Afgelopen week had ik gebeld en het kwam erop dat ik vroeg of hij nog contact had met zijn (oude) tante. Nee, daar had hij geen zin meer in. ‘Zij bellen mij nooit en als ik dan bel, hebben ze het alleen maar over zichzelf.’
Nou ja!!! Ik hoor dat dan aan en ben alleen maar verbaasd dat hij zelf niet doorheeft welke dubbele standaard hij hanteert.
Het is natuurlijk vreselijk triest dat dit contact ook is afgekapt, terwijl hij er, voordat heks in beeld was, twee keer per week heen ging.

MMcGonagall schreef op 13-11-2022 om 17:39:

Deze is leuk, niet omdat ik me nu zo vreselijk erger, wel gedaan maar tegenwoordig is het opperste verwondering. Mijn vader is van het soort met wie geen wederkerig gesprek mogelijk is. Hij zal ook nooit vragen hoe het met een ander gaat, of hij vraagt het, zegt ‘oh’ en begint over zijn eigen dingen. De relatie is momenteel niet best vanwege zijn nieuwe partner (een hysterische valse heks), die hem bij iedereen weghoudt omdat we te weinig bellen of langskomen. Hij is er ook 100% van overtuigd dat jongere personen de oudere moeten bellen, omdat dat is zoals het hoort en iedereen het doet.
Dat even om de persoon te schetsen. Afgelopen week had ik gebeld en het kwam erop dat ik vroeg of hij nog contact had met zijn (oude) tante. Nee, daar had hij geen zin meer in. ‘Zij bellen mij nooit en als ik dan bel, hebben ze het alleen maar over zichzelf.’
Nou ja!!! Ik hoor dat dan aan en ben alleen maar verbaasd dat hij zelf niet doorheeft welke dubbele standaard hij hanteert.
Het is natuurlijk vreselijk triest dat dit contact ook is afgekapt, terwijl hij er, voordat heks in beeld was, twee keer per week heen ging.

Oh ja! Zo verwonderingswaardig! Mijn moeder kon zeggen "en heb je nog leuke dingen gedaan?". Dan dacht ik onveranderlijk "oh wat leuk ze interesseert zich voor me". Maar altijd als ik begon te vertellen (ja we zijn een weekend weg geweest bv) zei ze "hè? Wat zeg je?" Nou je zei toch "heb je nog wat gedaan". En dan begon ze over zichzelf. 

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 18:10

MMcGonagall schreef op 13-11-2022 om 17:39:

Deze is leuk, niet omdat ik me nu zo vreselijk erger, wel gedaan maar tegenwoordig is het opperste verwondering. Mijn vader is van het soort met wie geen wederkerig gesprek mogelijk is. Hij zal ook nooit vragen hoe het met een ander gaat, of hij vraagt het, zegt ‘oh’ en begint over zijn eigen dingen. De relatie is momenteel niet best vanwege zijn nieuwe partner (een hysterische valse heks), die hem bij iedereen weghoudt omdat we te weinig bellen of langskomen. Hij is er ook 100% van overtuigd dat jongere personen de oudere moeten bellen, omdat dat is zoals het hoort en iedereen het doet.
Dat even om de persoon te schetsen. Afgelopen week had ik gebeld en het kwam erop dat ik vroeg of hij nog contact had met zijn (oude) tante. Nee, daar had hij geen zin meer in. ‘Zij bellen mij nooit en als ik dan bel, hebben ze het alleen maar over zichzelf.’
Nou ja!!! Ik hoor dat dan aan en ben alleen maar verbaasd dat hij zelf niet doorheeft welke dubbele standaard hij hanteert.
Het is natuurlijk vreselijk triest dat dit contact ook is afgekapt, terwijl hij er, voordat heks in beeld was, twee keer per week heen ging.

Mijn moeder is ook zo.

Haar man is dan overleden, maar ze heeft nog twee zussen waar ze geen contact mee heeft. En die onderling ook geen contact hebben. Want het komt altijd van één kant. 

Ze kan je ook midden in je verhaal onderbreken en beginnen over haar eigen zware bestaan. Gaat altijd over hetzelfde. Haar standaard verhaal is puffers, fysio, last van ademhaling, goede of slechte dag. 

Als we dan in de winkel zijn of even een stukje moeten lopen en ze.moet even inhouden. Dan moet ze dat ook altijd op zo'n manier doen dat de hele wereld ziet dat ze op adem moet komen. Gaat allemaal heel theatraal. 

Ze komt hier af en toe op bezoek. Nu ze een scoot heeft kan ze wat makkelijker uit de voeten en hoef ik haar niet steeds rond te rijden. Maar ze komt al zuchtend, steunend en klagend binnen. Op een gegeven moment hebe ik gezegd. Prima als je komt, je mag een kwartier zeuren en daarna wil ik geen negatieve klaagzang meer. Neem.aan dat je voor de gezelligheid komt.

Dat kon ze niet waarderen, maar ik kan heel slecht tegen negatieve mensen.

Mensen in mijn irritatiezone?
Dat zijn hondeneigenaren met van die kleine kut keffertjes en er werkelijk niks aan doen om dat beest hun bek te snoeren. Dan kom ik rustig aanlopen met onze labrador reu en staat daar zo'n beest als een idioot te blaffen en die eigenaar staat alleen maar schaapachtig te lachen en wat nog erger is is dat ik soms een ochtend of avondrondje loop en dat ik dan wel 3/4 x dit soort incidenten heb. Onze hond negeert het maar krijgt er wel degelijk stress van en ik ook inmiddels. Loop tegenwoordig maar met oortjes in want hoef ik ook niet hun gebazel aan te horen over hun lieftallige luidruchtige hondje.

Kauwgomkauwende (met open mond) mensen....
Brrrrrrrrrrrrrr

Bijtje82

Bijtje82

13-11-2022 om 21:13

Mensen die ongevraagd aan je kinderen zitten.

Bijtje82 schreef op 13-11-2022 om 21:13:

Mensen die ongevraagd aan je kinderen zitten.

Of aan jou zelf.

En oude mensen die mensen die jonger zijn dan zij maar wel al lang en breed volwassen zijn nog steeds 'kind' noemen.

Ha heerlijk, een irritatiedraadje. Op een gedeelde eerste plaats staan daarbij voor mij:
hanige alfamannetjes en mutserige kindvrouwtjes. Met beide types kan ik slecht overweg. Gelukkig kunnen ze het overwegend wel goed met elkaar vinden.

rutiel schreef op 14-11-2022 om 13:16:

Ha heerlijk, een irritatiedraadje. Op een gedeelde eerste plaats staan daarbij voor mij:
hanige alfamannetjes en mutserige kindvrouwtjes. Met beide types kan ik slecht overweg. Gelukkig kunnen ze het overwegend wel goed met elkaar vinden.

Filterend als ik lees, las ik: harige kindvrouwtjes😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.