Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mentaliteitsverandering?

Waarschijnlijk heeft corona er wel een grote hand in gehad, mijn woonplezier is behoorlijk geslonken de laatste tijd. Ik vraag me echt af of het aan mij ligt. Word ik gewoon ouder, of is de mentaliteit echt veranderd?

Ik woon in het centrum van een middelgrote stad in de randstad. Geen woningen voor opgroeiende gezinnen, hoewel ik als één van de weinigen stug heb volgehouden maar net nu mijn kinderen op het punt staan uit te vliegen, ervaar ik opeens ook: ik wil wég!

De meeste mensen die hier komen wonen zijn jonge dertigers zonder kinderen. Ze zijn erg op zichzelf, maar geven wel feestjes met levenslied karaoke en vuurkolven. Van de week begonnen ze twee huizen verder met verbouwen. Ik ken de mensen niet, maar ze zijn zelf op vakantie gegaan. Ondertussen wordt er zonder overleg pal voor mijn voordeur (geen voortuinen, smalle stoepjes, dus anderhalve meter voor mijn voordeur) een grote container geplaatst. Dan wordt er ook nog van alles tegen de container geplaatst, aan de stoepkant. Vlak erboven heb ik mijn thuiswerkkamer, dus je kunt je er iets bij voorstellen hoe dat klinkt wanneer er weer iets wordt ingegooid. Maar de kans om dat uit te leggen heb ik niet gehad, want voor ik het wist stond de container er.

Is dit nou iets wat normaal is, want ik begin vaak aan mezelf te twijfelen. Misschien kan ik minder hebben omdat ik duidelijk van een andere generatie ben? Ik ben ook wel op mezelf en ben ooit het ons-kent-ons dorp waar ik opgroeide ontvlucht, maar ik begin er zowaar naar terug te verlangen! Of zou de mentaliteit ook daar veranderd zijn? Ik ben heel benieuwd, want we zitten er toch steeds meer over te denken om de stap te zetten hier weg te gaan.


Nee! Het is natuurlijk niet normaal dat die container bij jou staat en dat de verbouwing enkele deuren verder is.

Maar is dat het enige waarom je weg zou willen?

Leanne

Leanne

03-06-2021 om 20:37 Topicstarter

Nee Pippeltje, dat is zeker niet het enige, zie ook de karaoke-feestjes en de vuurkolven, het harde telefoneren in de tuin, het gewoon maar doen waar je zin in hebt, eigenlijk alles waar geen geschreven regels voor zijn, maar wat staat of valt bij de sociale normen waarvan iedereen vindt dat-ie dat zelf in het juiste perspectief ziet? Dat geldt voor mijzelf evengoed natuurlijk, die container kan ook in mijn ogen niet en ik vind dat zo duidelijk dat ik aan mezelf twijfel. Hoe kan het dat een ander dit doodnormaal vindt? Desondanks is dat vooral een recent en duidelijk voorbeeld van iets wat op dit moment speelt (dus niet alléén dat!) en even de druppel is.

het is helemaal niet raar dat wormen en naarden in stand blijven als de meerderheid ze vanzelfsprekend aanhangt. DAt lijkt me ongeveer de definitie ervan.

Dus een langzaam wisselproces leidt op een gegeven tot een nieuwe set aan wormen en naarden. 

Da's een totaal ander effect dan 1 rotte appel waar iedereen zich eigenlijk aan ergert maar die moeilijk te stoppen is.

Dus als je gewoon eens kijkt naar de aantallen en de kans dat er mensen 'blijven' of bij zijn gekomen die een beetje op jouw lijn zit kun je min of meer voorspellen hoe het zal gaan. En je conclusies trekken.

gr Angela

Wormen en naarden? Heb je daar een speciale bedoeling me om dat zo te zeggen?  Waarden en normen snap ik, jouw manier is creatief maar een eventuele diepere betekenis ontgaat mij. 

Ik herken wel wat je schrijft Leanne. Hier op het eind van het blok ook zo'n gezin. Harde muziek uit open ramen,  en rookoven in de tuin waar vis gerookt wordt.  Pubers die iedere middag na school sleutelen aan brommers.  Eigen oprit waar 2 auto's op kunnen die altijd leeg is. De 3 auto's staan op de smalle straat die is ingericht in de jaren 50 toen de huizenbouwers nog niet hadden bedacht dat men ooit 3autos per gezin zou kunnen hebben. 

Aan de overkant werd 2 weken geleden een hennepkwekerij ontmanteld in een woonhuis.  

Van al die mensen die maar doen wordt het niet leefbaarder. 

Haaknaald schreef op 03-06-2021 om 21:06:

Wormen en naarden? Heb je daar een speciale bedoeling me om dat zo te zeggen? Waarden en normen snap ik, jouw manier is creatief maar een eventuele diepere betekenis ontgaat mij.

geen diepere betekenis (en ook geen negatieve). Gewoonte vanaf het moment dat Balkendende daarmee op tournee ging. 

gr Angela

Haaknaald schreef op 03-06-2021 om 21:06:

Wormen en naarden? Heb je daar een speciale bedoeling me om dat zo te zeggen? Waarden en normen snap ik, jouw manier is creatief maar een eventuele diepere betekenis ontgaat mij.

Koot en Bie, google maar eens.

(De wormen en naarden-mop is flauw en leidt af, dat is waar, maar dat doen de vuurkolven ook - ik neem aan dat je vuurkorven bedoelt)

Hier ook jonge dertigers om ons heen, een jaar of twintig jonger dan wij, gemiddeld zwanger van de eerste. Vooral dat luidkeels telefoneren in de tuin vind ik vreemd. Ik knisper nog maar eens met mijn krant of kuch een beetje, om te laten weten dat ik ook in de tuin zit, maar het helpt niet. Zouden ze het niet doorhebben, dat we alles woordelijk kunnen verstaan? Of maakt het ze niet uit? Ik heb geen idee. 

De afgelopen decennia is de maatschappij in het algemeen individualistischer geworden. We doen meer waar we zelf zin in hebben en hebben een behoorlijke 'dat bepaal ik zelf wel mentaliteit'. Ik vind dat in zekere zin een goede ontwikkeling, maar het heeft ook nare kanten. Ik heb een hekel aan dingen die 'zo horen' omdat iemand ooit honderd jaar geleden heeft bedacht dat dat zo hoort of omdat een of ander instituut dat nu eenmaal heeft bepaald. Mensen die de status quo als gegeven aanvaarden zijn niet de mensen die de wereld veranderen. En ik ben ook erg gesteld op mijn autonomie.
Maar de vrijheid om te doen waar je zin in hebt stopt daar waar diezelfde vrijheid van de ander begint. Samen leven betekent ook rekening houden met elkaar. En daar zijn we minder goed in geworden omdat we het minder belangrijk zijn gaan vinden en het dus ook minder uitdragen in ons leven en daarmee ook de opvoeding van de volgende generatie. 
Die container zou ik ook vervelend vinden. Maar je zou ook bij het betreffende huis - ook al zijn de bewoners er niet - kunnen vragen aan de dienstdoende bouwvakkers of ze die container kunnen verplaatsen en aangeven dat jij er last van hebt.

Beetje luchtigheid joh, dat doet de wormen en naarden goed, Maar vuurkorven stinken en zijn ook helemaal niet goed voor de longetjes van de kleintjes op komst.

Dat hardop bellen wat iedereen hoort - ja, bijzonder he. Snap daar ook niks van, of het nou in de tuin of het OV of de supermarkt is, wat moet ik met zo’n half gesprek. Doe me dan het complete verhaal.
Weg gaan is een optie als je portemonnee dat toelaat op deze overspannen huizenmarkt. Maar je weer niet zeker hoe de verbouwplanneb op een volgende plek zijn. Menigeen verbouwt zich suf omdat dat haalbaarder is dan iets anders kopen.

Ik leef met je mee, ook hier heeft het hele rijtje verbouwd, maandenlang. Maar die brutale container - ze zijn niet wijs!

Leanne

Leanne

04-06-2021 om 09:13 Topicstarter

Vuurkolven… oeps. En dat was niet eens bedoeld als een mop.

Misschien dat al die mensen die met vuurkorven en bbq’s in de weer zijn, die steeds harder gaan praten met een borreltje op, het heel normaal zouden vinden als wij dit ook zouden doen. ‘De vrijheid om te doen waar je zin in hebt stopt daar waar de vrijheid van een ander begint’ is een mooie maar het komt erop neer dat degene die het meest behoefte heeft aan die ruimte, de norm bepaalt. Naast ons wonen luidruchtige mensen die van zichzelf veel ruimte (erg aanwezig, met harde stemmen) innemen en die hebben waarschijnlijk geen idee dat ze overlast veroorzaken. Het risico er iets van te zeggen is te groot, want als ze het niet goed oppakken is het probleem alleen maar groter geworden.

Overigens is die container gebracht met een vrachtwagen en ter plekke afgetakeld. Die wordt niet meer verplaatst, alleen opgehaald als-ie vol is. Pas op het laatste moment zag ik wat ze aan het doen waren en toen heb ik er zeker een paar minuten met open mond en in dubio naar zitten kijken… voordat die vrachtwagen er vandoor ging. En daarna was ik vooral boos op mezelf, omdat ik niet voor mezelf ben opgekomen.

Maar wat is het probleem om te vragen of het misschien iets minder luidruchtig kan? Hebben je buurtbewoners dan echt zo'n kort lontje dat dat al tot heisa leidt?
Normale leefgeluiden, daar kan ik prima mee leven. Maar in de rook zitten omdat mijn buren een vuurkorf hebben vind ik minder prettig. Luidruchtige feestjes tot diep in de nacht en ronkende brommers idem dito. Ik woon in een klein dorp op het platteland en hier zijn die dingen ook wel, maar dan in het buitengebied waar mensen ruim wonen, veel plek, afgelegen. Dan bouwen jongeren een keet en gaan daar feesten.

MamaE schreef op 03-06-2021 om 22:35:


Die container zou ik ook vervelend vinden. Maar je zou ook bij het betreffende huis - ook al zijn de bewoners er niet - kunnen vragen aan de dienstdoende bouwvakkers of ze die container kunnen verplaatsen en aangeven dat jij er last van hebt.

Die container wordt met een vrachtwagen geleverd, en in de meeste gevallen mag je hopen dat hij voor je huis geplaatst kan worden omdat je buurtbewoners hun auto even willen verplaatsen of dat je zelf het plekje 'reserveert' door je auto of iets anders er op te zetten. 

Je kunt zo'n bak niet 'even' verplaatsen daar zijn ze veel te zwaar voor zelfs als ze leeg zijn. Verplaatsen mag ook niet want je buren kunnen ook zo'n bak hebben van een ander bedrijf,  soms staan er wel 3 of vier van die dingen op een rijtje van verschillende bedrijven. Hij staat bij de verhuurder op een locatie geregistreerd en als je meld voor ophalen of omruilen wordt hij op die locatie verwacht. 

ik zou zeggen, kijk of het losse ergernissen zijn zoals container of 1 luidruchtige set nieuwe buren, of dat het een patroon is dat een paar jaar geleden is ingezet met steeds meer nieuwe bewoners die inderdaad minder letten op 'overlast' naar anderen, omdat ze misschien zelf ook meer accepteren van anderen. En kijk naar je 'onderliggende' gevoel. Misschien is het ook simpelweg een leeftijdding, minder mensen in dezelfde levensfase als jij zelf bent. Zou ik hier in onze straat een fikse impact vinden hebben, want de ene helft van de straat is vrijwel onveranderd in al die 21 jaar, de andere helft verandert gemiddeld elke 5 a 6 jaar volledig (ander type huizen). 

gr Angela

Wij hebben net zelf ook verbouwd. Je mag in onze gemeente niet zomaar de container ergens neerzetten. Tot een week kost 50 euro en er is altijd een vergunning nodig. Je moet ook de locatie doorgeven. Omdat het bij ons langer dan 1 week zou duren hebben wij die container op onze oprit laten plaatsen. 

Ik zou bij het huis navragen hoe het zit met die container. Hoe lang blijft die staan omdat het echt heel erg vervelend voor jullie huis staat en jullie hiervan niet op de hoogte waren. Afhankelijk van het antwoord bepaal je wat je daarna doet. Bij een collega kreeg iemand een flinke boete omdat  ze zonder vergunning op een onhandige plek een container hadden geplaatst. Je bent echt niet vrij om dat zomaar te doen. Ik zou het wel vandaag nog uitzoeken anders erger je je er het hele weekend aan. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.