Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vera Moda

Vera Moda

08-05-2016 om 09:07

Mijn dochter blijft maar aankomen


vera moda

vera moda

29-05-2016 om 09:25

Als je de hele draad gelezen hebt, dan weet je precies wat er aan de hand is en dat ik niet zo'n moeder ben en dat ik het heel voorzichtig heb aangepakt en dat dochter nu anders bezig is.
Update: door de week gaat het nog steeds goed. In het weekend gaat ze los maar dat wordt wel minder.

Anna G.

Anna G.

29-05-2016 om 09:34

Magere moeder

Je dochter woont toch nog thuis? Een goede start zou dus zijn dat ze je zelf minder te snoepen in huis haalt en erop let dat ze elke dag gezond eet. Dat is voor veel ouders nog een hele opgave hoor, ik ken er genoeg die vinden dat een gehaktbal met jus, aardappelen en groente een gezonde maaltijd is.

DC - in jouw geval snap ik het. Jij bent volwassen en maakt je eigen keuzes. Een kind moet je op weg helpen, die kan het niet alleen. Bovendien, als een jonge meid nu al aan de forse kant is is de kans groot dat ze later echt obees wordt. 40+ en te dik is echt wat anders dan 15 en te dik.

vera moda

vera moda

29-05-2016 om 09:38

oeps

ik had schuilnaam en titel van posting omgedraaid. Dus gericht aan dc, van vera moda. Sorry. Maar ik geloof dat ik het uberhaupt helemaal verkeerd begrepen heb. Het is nog vroeg. Vergeet die posting helemaal maar.

Zofia

Zofia

29-05-2016 om 09:53

Anna?7

Waarom zou een maaltijd met gehakt, jus, aardappelen en groente niet gezond (kunnen) uzijn??

Inderdaad

AVG is gewoon een gezonde maaltijd. Uiteraard zoveel mogelijk van verse onbewerkte producten gemaakt.

bieb63

bieb63

29-05-2016 om 21:05

Nee dat snap ik ook niet

Tuurlijk is een gehaktbal niet het meest gezond. Maar af en toe een gehaktbal (van mager gehakt en met niet te vette en te veel jus) plus aardappels en een flinke portie groente, lijkt mij een vrij normale maaltijd.

Details Bieb

Niets mis met vet, dat is juist de grote dieetfout geweest, om vet uit het dieet te halen, en door sommigen aangewezen als juist de oorzaak van de toename van hart- en vaatziekten.
We hebben gewoon vet nodig.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 09:03

Tja..

Vet vlees met jus is niet gezond. Ik ken een gezin waar dat echt 3 keer per week op tafel stond, en ze zijn allemaal uit de kluiten gewassen en willen het maar niet snappen. Als ze geen gehaktbal aten was het een schnitzel. Ook lekker gezond vlees...

Ik zeg niet dat AVG niet gezond is, maar ook binnen dat segment moet je de juist keuzes maken. Begin met mager vlees en maak magere jus. Eet minder vlees en aardappels en eet juist meer groenten.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 09:16

lieverd toch

maar ook water is heel ongezond, als je er teveel van consumeert.

Alles draait om combinaties, hoeveelheden. Er zijn niet echt producten te vinden die gezond of ongezond zijn.

Ik geloof niet dat dierlijk vet ongezond is. Maar ik hou niet van vet vlees dus een gehaktbal is bij mij altijd mager.
Maakt ook nog enorm uit of je een kant en klaar achtig iets koopt of zelf gehaktballen maakt.

Wel zijn er steeds meer mensen die geloven dat vlees gewoon niet goed is voor mensen. Dat zou dan wel weer kunnen wat mij betreft.
Vlees is wel een product dat ik met mate eet.

Dit gezin

Ik maak gewoon jus en voeg geen water toe. En wij zijn niet uit de kluiten gewassen. Je hebt voor onderhoud en vervanging van je zenuwstelsel alleen al genoeg vet nodig. Bovendien verzadigd het beter en er zitten vitaminen in.
Het is juist een foute move geweest om overal het vet uit te halen.

rundvlees

we hebben wel gehakt van rundvlees. Waarvan ik het jammer vind dat het allemaal zo mager is en waarvoor ook nog steeds geadverteerd wordt met mager.
Ik maakt soms hamburgers, met uitjes, of een gehaktbal, soms gewoon met peper en zout, soms ook ouderwets met paneermeel en ei.

Suiker

Van de week nog een interessant programma over dikke pubers in Amerika. De pubers wilden afvallen en gingen veel sporten. Maar ze vielen niets af. In Amerika wordt zo vaak zoetstoffen aan voedingswaren toegevoegd; zelfs brood smaakt zoet, dat er sprake is van een suikerverslaving van het lichaam. Afvallen is dus niet alleen moeilijk door het tijd maken voor sporten en last hebben van het meezeulen van de extra kilo's, afvallen wordt ook bemoeilijkt door de lichamelijke verslaving van zoetigheid.
Daarnaast werd uitgelegd dat een hand amandelen met dezelfde aantal kcal door het lichaam werd verwerkt dankzij de vezels, als een glas cola. De suikers in het glas cola werd bij inname direkt naar de lever geleid. Een suikerspiegelboost gaf de hersenen het signaal om de suikers om te zetten in vetdeeltjes.

Het programma, kan de titel jammergenoeg niet zo snel achterhalen, was wel een eye-opener.
Hoeveel suikers eten we wel niet. Zelfs in een glas natuurlijke appelsap met 'pulp' zit 9,5 gram suiker op de 100 ml. Dat is nagenoeg net zoveel als een glas 7-up. Dan kan je nog beter een glas rivella drinken ( 1,8 gram op 100ml).

Even later werd een test met muizen getoond. De muizen waren verslaafd aan cocaïne. Door ze zowel water met een cocaïnegehalte en water met suiker aan te bieden, is 90% van de verslaafde muizen overgegaan op het drinken water met suiker. Zo verslavend werkt suiker.

Zo werden ook dikke muizen en gewone muizen gevoed met dezelfde hoeveelheid kcal. De dikke vielen niet af ondanks dat ze net zo beweeglijk waren. Het bevestigde waarom dikke pupers niet afvallen door meer te gaan sporten, heel frustrerend voor die kwetsbare groep pubers. De verklaring lag in de genuttigde hoeveelheid suiker.

Even later kwam Michelle Obama voorbij met haar bewegingsprogramma, gesponsord door grote voedingsconcern zoals Kraft ( tomatenketchup) en kelogg ( zoete cereals). Die gaven aan het suikergehalte te verlagen. Dit deden ze door de hoeveelheid suiker te vervangen door zoetstoffen, net zo verslavend.

Conclusie programma, verlaag de hoeveelheid suiker/ zoetstoffen die je tot je neemt, als je wilt afvallen. Wees bewust van wat je eet. Je. Wordt niet alleen dik door het eten van vet maar ook door de grote hoeveelheid suiker in het eten, welke ook nog eens verslavend werkt.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 10:02

Sterker nog

Voor mij geldt niet alleen dat ik de laatste maanden probeer een end te maken aan mijn suikerverslaving maar ik eet ook echt veel meer, gezonde, vetten dan voorheen. Ben flink afgevallen.
Dat valt tegen van Obama.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 10:05

hoe

Uiteraard hangt het ervan af hoe je het eet en klaarmaakt. Dit was een 'ouderwets' Hollands gezin uit een klein dorp dat lekker gehaktballen maakte van vet varkensvlees en de jus maakte van een half pakje croma. Echt, ze dachten dat ze goed bezig waren en moeders denkt nog steeds dat dit gezond avondeten is. Verder aten ze alleen gehaktballen of schnitzels. Hun eetrepertoire was erg beperkt omdat pa alleen AVG blieft en ma eigenlijk niet kan koken.

Overigens gaat dit om een vriendin van mij die in zo'n gezin opgroeide. Zij is nu 40 en echt gevaarlijk dik.

Vet is niet erg, vlees is niet erg. Zoals alles geldt: met mate of kies de gezondste variant. Maar geloof me, veel gezinnen hebben echt geen idee.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 10:09

programma

Ik heb dat programma ook gezien, was erg interessant. Gezinnen met moddervette kinderen die dan een light pizzabroodje kozen ipv een gewone en dachten dat ze goed bezig waren. Of elke ochtend allerlei Kellog's varianten als ontbijt aten (suikerbommen) en denken dat dat gezond is.

Het is een illusie om te denken dat light beter is en dat werd daar ook weer bevestigd.

Deze kinderen zijn verwaarloosd en ik vind het een vorm van kindermishandeling. Dit waren extreme gevallen hoor, maar hoe kan je het als ouders ZO uit de hand laten lopen. Dit is niet de schuld van een 10-jarige, dat kan niet.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 10:11

Klopt

Helaas.
Maar het maakt idd niet uit wat je maakt, maar hoe en met wat precies.
Een salade kun je enorm verprutsen. Maaltijdsalades uit supermarkten ogen gezond en zijn dat vaak nauwelijks. Veel mensen weten niet wat gezond of niet is. (en wie wel, eigenlijk)
Mijn ouders denken ook altijd gezond te eten maar veel te veel kant en klaar en suikers en transvetten. Schoonouders koken verser maar hebben ook geen flauw idee. Bij een maaltijd wordt vaak gegeten wat geschikt is voor een week oid. En dan overgewicht niet snappen.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 10:11

jus maken

Nog een toevoeging over jus: het valt mij altijd op dat de meeste mensen ketchup of suiker toevoegen aan hun jus. Waarom??? Het is niet alleen vet, maar ook suiker die de jus slecht maakt. Zeker voor mensen die 5-6 keer per week ABG eten.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 10:14

tip van de dag voor TO

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie eten, maar begin met gewoon een bord volscheppen voor dochter en dat aanbieden. Dus geen schalen/pannen op tafel zodat mensen nog een 2e portie kunnen pakken. Dat helpt al enorm. Leren dat op = op en er niet nog opnieuw kan worden opgeschept.

Maar misschien doen jullie dit allang.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 10:17

niet eens

Deze persoon snaait en snackt enorm.
Hoe meer er gezond gegeten wordt, hoe meer bescherming je hebt tegen het snaaien. Dus, zeker niet minder van gezond avondeten eten.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 10:21

Zofia

Tja, dit is de tip die iedere diëtist je zal vertellen bij een eerste consult. Mensen hebben echt minder eten nodig dan ze denken.

Uiteraard moet het snaaien ook stoppen, maar dat is vanzelfsprekend.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 10:25

Tsja

Klopt.
Mijn ervaring (beroepsmatig) met dietisten bij overgewicht is helaas slecht.
Juist door dit soort starre denkbeelden: het is evident dat het snaaien moet stoppen.
Nou, heu, niet dus. Als het zo simpel was, was het overgewicht er niet.

Nou ja Anna

Een tweede bord gezond eten kan voorkomen dat een kind gaat snacken.
Hier wordt ook regelmatig, met name door de pubers, een tweede bord genomen.
Toen de kinderen klein waren had ik daar zelf ook behoefte aan.
Daarentegen snoepen wij niet, er zijn geen koekjes bij de thee, dat is een grote uitzondering, soms bij visite, en er wordt niet voortdurend chips of whatever gegeten. Wel als er pubers op visite zijn. En wel nootjes. Als ik boodschappen doe neem ik vaak wat lekkers mee. We zijn nu aan de pistache noten.
We eten wel sober. Soms eet een kind nog het meegenomen brood van school op als het s' middags thuiskomt en er is nog brood over. Of er is nog een warme hap van de vorige dag. Er is fruit.
Maar de warme maaltijd is altijd wel het hoogtepunt van de dag.

Maar Anna

Dat is een logische redenering (snaaien is slecht dus moet je het laten), maar bij mensen die dat moeilijk kunnen laten, kun je beter pragmatisch zijn, dan logisch. Je kunt wel gelijk hebben, maar dat gaat in dit geval niet helpen, denk ik. Ben het eens met Zofia: zorg ervoor dat je in elk geval voldoende gezond eet. Niet per se veel, maar voldoende. Verder natuurlijk: niet te snel eten, goed kauwen en na je eerste bord ff wachten voor je nog eens opschept, want je krijgt pas na een kwartier (of zo, weet niet exact) door of je verzadigd bent of niet.
Verder moet de macht der gewoonte niet onderschat worden. Als je gewend bent dat je, ik noem maar wat, elke dag bij de koffie een stroopwafel eet, zul je dat alleen al door die ingesleten gewoonte moeilijk kunnen laten. Vervang die gewoonte door iets anders en probeer dat vast te houden, ervoor te zorgen dat dát je nieuwe gewoonte wordt.

Fransien

Fransien

30-05-2016 om 10:34

appel?

Wat mij hielp om een paar overtollige kilo's kwijt te raken was een appel mee naar het werk. Om 4 uur had ik meestal al behoorlijke trek en als je collega's dan een doos met gevulde koeken voor je neus houden ben ik niet altijd in staat om daar weerstand aan te bieden. Ik heb nu standaard een appeltje mee, dan heb ik een stuk minder snaai-lust.

Op vakantie zijn wij meestal behoorlijk actief, lekker de hele dag buiten. Vreemd genoeg viel ik daar nooit van af, ik kwam eerder aan. Dat bleek te liggen aan de pakken vruchtensap die we meenamen. Ik neem nu voor mezelf een literfles water mee. Man en kinderen zitten altijd erg laag in hun bmi, die blijven lekker aan het vruchtensap.

Yoghurt

Oja, yoghurt werd ook genoemd; vaak wordt de magere yoghurt door de gebruiker aangezoet omdat er anders zo weinig smaak aan zit. Daarnaast zit in yoghurt weinig vezels; het is zo afgebroken wat weer tot een suikerboost van de lever leidt, zodat er weer vetdeeltjes gevormd worden. Al de hap-slik-weg consumpties kan je beter vermijden. Dus toch een volkoren boterham zodat je lichaam in actie komt eeen betere stofwisseling wordt behaald.

Ja! (wat Fransien zegt)

Dat was ik nog vergeten: een verandering in je eetpatroon bereik je makkelijker wanneer je anticipeert op lastige situaties (dus: wat doe ik op de bedrijfsborrel) én wanneer je een van tevoren bedacht alternatief hebt. Dus idd: zorg dat je verantwoord "snaaivoedsel" in huis hebt.

Kliekjes

Ik denk dat er ook een gevaar schuilt in het bewaren van kliekjes als je wilt afvallen. Een schaaltje pasta bij het uit school komen, wordt eerder gezien als een tussendoortje terwijl het vaak gelijk staat aan een bord avondeten.
Dus zonet maar even een paar kliekjes uit de koelkast verwijderd. Het is allemaal zo verleidelijk, juist omdat het zo opgewamd is.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 11:25

Anneque

"Verder moet de macht der gewoonte niet onderschat worden. Als je gewend bent dat je, ik noem maar wat, elke dag bij de koffie een stroopwafel eet, zul je dat alleen al door die ingesleten gewoonte moeilijk kunnen laten."

Eens, veel mensen snaaien uit gewoonte. Die nemen die én 2 borden avondeten én 's avonds nog snoep, koek, chocolade of chips. Zorg dat je 's avonds een bord minder eet en dan bijv. crackertjes of snoepgroente op een later tijdstip. Of een mok bouillon/soep. Het is sowieso (voor iedereen) beter om 6 keer kleine porties per dag te eten dan 3 keer een flinke maaltijd.

Dus minder avondeten en dan later nog een gezond tussendoortje.

Ik ga er niet automatisch van uit dat het snaaien stopt, daar zal moeder zelf moeite voor moeten doen en de mogelijkheden moeten beperken. Verder zal dochter ook zelf tot dat inzicht moeten komen als ze daadwerkelijk wil afvallen. Want die snaaimogelijkheden zijn er vooral vast buiten de deur. Maar het is wel iets wat iedereen (ook moeder) zich beseft. Het lastige is juist om andere gewoonten die voor gezond worden aangezien, maar dat niet zijn, te veranderen.

lieverdje

lieverdje

30-05-2016 om 11:36

Anna G....pardon??

"Vet vlees met jus is niet gezond. Ik ken een gezin waar dat echt 3 keer per week op tafel stond, en ze zijn allemaal uit de kluiten gewassen en willen het maar niet snappen. Als ze geen gehaktbal aten was het een schnitzel. Ook lekker gezond vlees..."

Wat is daar nou raar aan? Ik denk dat er serieus best veel mensen zijn waar 3x in de week vlees met jus op het menu staat. Wij eten dat zelf ook het liefste, en we zijn echt niet flink uit de kluiten gewassen. Van tussendoortjes wordt je dik, niet van een gehaktbal met jus bij de maaltijd.

Wat eet jij dan de hele week? Alleen kipfilet en groente zonder koolhydraten zeker?

Ik ben opgegroeid met....

Minimaal 6 keer per week aardappels met jus, groente en vlees. Gehaktballen, speklapjes, karbonade, schnitzel. Dat werk. Bakje vla toe. Of yoghurt met suiker. De 7e dag was macaroni. Of pannenkoeken.

Volgens mij is dat een stuk gezonder dan ieder week standaard een keer pizza, patat, en pasta met kant en klare saus, of veel gesnack en gesnaaid. Wij kregen na school thee met 1 biscuitje. Limonade, chips of een 'echte' koek waren voor het weekend. het snoepgoed in huis ,was een half pond drop per week, van de markt. Dat ging in een pot, en op was op......Vrijdags kwam er nieuwe.

Ik heb nog nooit overgewicht gehad. Ben 170 lang, en weeg standaard tussen de 59-61 kg. Zonder daar echt moeite voor te doen. Eet trouwens sinds ik volwassen ben hooguit 1 keer per week aardappels. Maar dat terzijde. Verder eet ik alles..... Enige wat er hier niet in huis komt is alles waar 'light' op staat. Of het nou om suiker of om vet gaat...aan light doen we niet.

ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.