Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vera Moda

Vera Moda

08-05-2016 om 09:07

Mijn dochter blijft maar aankomen


lieverdje

lieverdje

30-05-2016 om 11:48

juist

dat bedoel ik. Zo leven wij ook. Ik denk wel dat wij 3-4x in de week aardappels-vlees-groente eten overigens, en de andere dagen pasta of rijst. En in het weekend hebben wij ook nog wel eens pannenkoeken en soms patat. Ik probeer ervoor te zorgen dat er genoeg groente gegeten wordt, maar voor de rest let ik niet heel speciaal op vetarm vlees.
Juist liever een maaltijd met een lekker vleesje en groente wat de kinderen goed opeten, dan een gerecht met 'groentesaus' wat er niet of met veel gezeur in gaat! En vleesloze gerechten die hier wel favoriet zijn (zoals lasagne en quiche) zijn weer voorzien van kaas, eieren, etc. Ook niet persé gezond.

Zofia

Zofia

30-05-2016 om 12:28

Volgens mij

kunnen wij mensen best wat hebben, en verdragen we vele dieeten goed.
Want zoveel meningen alweer in dit draadje.
Zelf ben ik meer vd afwisseling. Niets mis met brood maar ook niet met kliekje of yoghurt.
Maar een hoop mensen die prima gezond zijn met een vaster patroon.
Vaker kleine porties dacht ik vroeger ook, inmiddels ben ik niet meer zo overtuigd van al die 'moet-regels' mbt gezonder.

vera moda

vera moda

30-05-2016 om 12:58

euhm

Even een korte samenvatting: Het gaat om een 18-jarige. Haar probleem is dat ze een aantal keren per week op het werk eet waar ze snaaispul verkopen en waar ze dus snaaide en ze eet ook bij haar vriend. Ze at op haar werk saucijzenbroodjes, sapjes en frisrank en als warme hap gemaksvoedsel. Ook vette koeken. Daardoor is ze in vrij korte tijd flink utgedijd.
Nu even naar een aantal opmerkingen. Ik zeg er toch wat van want anders heeft ze er over 2 jaar weer 3 maten erbij, 2 jaar later ook weer en dan zitten we in levensgevaarlijk obese. Ik ben daar wel heel voorzichtig in maar dochter was gelukkig zelf ook geschrokken en samen hebben we bedacht hoe we een aantal knelpunten kunnen oplossen en dat gaat best aardig.
Ik ga niet een bord opscheppen voor een 18-jarige. Iemand die over een paar maanden het huis uitgaat wil dat niet en is daar niet bij gebaat. Ik geloof meer in bespreken wat wel en wat niet te eten.
Wij eten zo'n 2 keer per week aardappeltjes, groente vlees. Gehaktballen (zelfgemaakt) eten we dan ook wel eens, of een stukje worst maar het kan ook vis, tartaar of kipfilet zijn. We eten 2 x in de week vegetarisch, 1 x vis en de rest ca 75 gram vlees. Jus zelden.
Lightproducten koop ik ook niet. Kliekjes neemt ze mee naar het werk en eet die als warme maaltijd ipv gemaksvoedsel.
Verder moet je denk ik kijken naar wat past bij iemand. Bij mijn dochter past momenteel wat we samen hebben bedacht. En het werkt goed want na een snelle start gaat het er nog steeds af maar dan in een rustiger tempo. En dat blijft ook langer weg, denk ik dan maar. En verder ben ik er wel klaar mee, geloof ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2016 om 17:10

Anne G

Ik ben nu eigenlijk wel erg benieuwd naar wat jij dan wél eet als agv als slecht wordt betiteld. Waarom is gehakt verkeerd? Je kunt gehakt heel goed in zijn eigen vet laten bakken, dus dat het vet is, is waar (ook rundergehakt is vet genoeg), maar een bal gehakt of een schnitzel zorgt er niet voor dat iemand uit de kluiten gewassen raakt. Dan is er echt wel meer nodig.

Mensen die dikker worden (niet door ziekte benadruk ik) hebben daar de aanleg dus voor. Mijn jongste dochter schuift van alles naar binnen en beklaagt zich dat ze ondergewicht heeft. Ik ben maar weer eens 15 kg zwaarder geworden, tja eigen schuld, het is niet eerlijk verdeeld. Mijn dikker worden komt niet door wat ik tijdens de warme maaltijd eet. Het komt vooral door wat ik naast dit eten verkeerd doe. Ik ben mij dat ook erg bewust. Voor een jong persoon is het wel belangrijk om dat bewustzijn te ontwikkelen, maar wat mij niet handig lijkt is om jong en oud constant in de nek te hijgen met adviezen, kritieken en ander gedrag wat de ander slecht laat voelen en die ook nog eens gebaseerd is op hap-snap-kennis, die elk kwartaal zo'n beetje verandert. Liever een peertje of appeltje die iets te dik, maar daarmee gelukkig is, dan een jojo die constant gefrustreerd is door het falen.

Eten voor een ander opscheppen vind ik echt ontzettend fout. Voor een kleuter is het tot daaraan toe, maar niet voor iemand die bijna of helemaal volwassen is. Bij ons is de stelling: als ik het voor je opschep hoef je je bord niet leeg te eten, als je je eigen bord opschept wel. Maar dat laatste is niet zo strikt als het klinkt. Ik wil er alleen mee aangeven dat je een beetje moet nadenken of je het wel denkt op te krijgen. Liever een keer bescheiden opscheppen en er nog een beetje achteraan doen als het toch niet genoeg was, dan in een keer een bult op je bord scheppen die je tegen heug en meug weg probeert te krijgen. Een ander kan nooit voor je bepalen wat genoeg is.

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 21:06

Kaaskopje

Ik zeg helemaal nergens dat AVG niet goed of gezond zou zijn. Het hangt ervan af wat en hoe je eet. Mensen die jus maken van een half pakje croma en dat over hun prakkie met een vette bal gooien. En dan met droge ogen durven zeggen dat ze die avond 'gezond' hebben gegeten. Of een gepaneerde schnitzel. Heerlijk maar niet 3 keer in de week. Weleens gezien hoe dat lekkere korstje al het vet uit de pan opzuigt? Maar er zijn een heleboel manieren om wel gezond AVG te eten, zelfs met jus.

Gewoon rundergehakt is natuurlijk veel beter als varkensgehakt of half om, maar zelfs in rundergehakt zit nog best wat vet. Al heb je tegenwoordig ook magere varianten.

Het gaat er helemaal niet om dat je niks meer zou mogen, sowieso moet iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt maar bij veel mensen ontbreekt het ook aan basale kennis. Ze denken gezond bezig te zijn (door bijv light producten te kopen) maar zijn het niet. Als je dan iets aan een probleem wilt doen, lukt dat natuurlijk nooit.

En het is inderdaad niet eerlijk verdeeld. That's life. Ik was als kind een spriet maar die tijd is ook voorbij. Daarom vind ik het ook zo jammer om jonge meiden te zien die al best fors zijn. Het wordt er niet makkelijker op naarmate ze ouder worden (weet ik uit ervaring en jij vast ook).

Tijden zijn ook veranderd. Alles is er nu in overvloed en het is voor jongeren ook moeilijk om de verstandige keuze te maken. Daar kunnen ze best wat hulp bij gebruiken.

Lekkerbek

Lekkerbek

30-05-2016 om 21:18

Basale kennis

Anne G, je bent wel heel erg overtuigd van je eigen gelijk, zeg. Wat een veroordelende teksten.
De laatste inzichten zijn dat vet helemaal niet zo slecht is als er altijd gedacht is, dus je obsessie om zo weinig mogelijk vet te eten is schadelijk. Basale kennis...

bieb63

bieb63

30-05-2016 om 21:23

dat anti light vind ik een beetje zwart/wit

Er is light en light.
Dat je vet nodig hebt is een feit. Maar m.i. dan wél zoveel mogelijk met 'goede' vetten (olien, vette vis e.d.). En ook dan geldt nog steeds: vet is veel calorien, dus het is niet onbeperkt... lijkt mij.
Light frisdranken e.d. (zoetstoffen) is een verhaal apart. Geen calorien, maar wellicht niet goed voor je lichaam c.q. aanzetten tot behoefte aan zoet.
Maar als je ruim voldoende (goede) vetten via je eten binnen krijgt, lijkt het mij dat als je toevoegingen (die niet noodzakelijk zijn voor je voedselinname, maar voor de smaak/het lekkere) gebruikt zoals kaas of kookroom er niets mis mee is die in de magerdere variant te gebruiken (wordt ook light genoemd).
'Light' heeft een slechte naam gekregen (en soms zeker terecht), maar de term light wordt ook gebruikt, maar wat is er mis mee dat ALS je eens een kroket eet (een extra'tje dus, niet noodzakelijk of zelfs goed voor je voedingspatroon), een variant kiest die minder vet is. DAT vet heb je nl. niet nodig.

bieb63

bieb63

30-05-2016 om 21:30

Aanvulling

Als je noten eet (en die zijn over het algemeen gezond, maar wél veel calorien ivm hun natuurlijke vetten. Vetten die gezond zijn), dan is dat helemaal prima natuurlijk. Het vet dat IN de noten zit is prima (mits met mate natuurlijk), maar het vet dat OP de noten zit (door bakken/frituren) is EXTRA en in die zin niet zozeer wenselijk. Nou zou je noten die niet in vet gebakken zijn 'light' kunnen noemen. Op zich een logische naam, want ze zijn minder vet dan de wél in vet gebakken noten en dus ook minder calorien. Zijn ze dan slecht omdat ze dan 'light' zouden heten?

Lekkerbek

Lekkerbek

30-05-2016 om 21:37

Tip in Amsterdam

Over voeding, gratis te bezoeken:

https://dezwijger.nl/programma/food-facts-and-fallacies

Anna G.

Anna G.

30-05-2016 om 22:26

Lekkerbek

Veroordelen? Lees eens goed terug. Ik zeg toch dat iedereen lekker moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt? Als iemand iedere dag een broodje kroket wil eten.. be my guest.

Veel mensen denken alleen dat ze goed bezig zijn terwijl dat in de praktijk reuze meevalt. Ik zeg ook nergens dat je alle vetten moet mijden, dat maak jij ervan. Bibi merkt dat juist wel terecht op. Het gaat erom zoveel mogelijk de goede keuzes te maken, althans als je zou willen afvallen. Daar gaat dit draadje over, maar als het voor jou niet aan de orde is hoef je er toch niks mee.

Juist het maken van de goede keuzes is het moeilijkst van allemaal. Zeker voor een tiener. Ik wou dat ik zelf vaak wat verstandiger kon zijn, maar ja dat lukt niet altijd.

bieb63

bieb63

30-05-2016 om 23:10

Klopt anne G

Het is VOORAL belangrijk dar je WEET wat je doet (eet).en daar maak je zelf keuzes in, hoe moeilijk dan soms ook. Dus ook is blind varen op light niet verstandig, maar ook anti light zijn zonder nuances is niet slim.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2016 om 23:37

Anna G

Kroketten zijn minder slecht dan je zou denken.

Ik heb het gevoel dat je reactie op de maaltijden van die bekenden van jouw toch te maken heeft met het totaalbeeld wat je van deze mensen hebt. Als het mensen waren geweest als bijvoorbeeld mijn dochter, 1.69 m en 51 kg, dan hadden we je denk ik niet gehoord over die vette ballen met dat halve pakje croma. Bij deze mensen is het een opeenstapeling van keuze-ergernissen voor jou. De heftigheid waarmee je varkensballen met vette jus in de pan hakt, is een beetje buitenproportie voor waar het over gaat. Het is geen ramp om dat te eten, als de rest van de dag ernee in balans is. En dat zal met die mensen niet zo zijn, vermoed ik.

Bovendien

Is het maar een aanname, zo keihard is het allemaal niet, als je zelf geen gewichtsproblemen hebt, om dan maar te denken dat het komt omdat je zo gezond eet. Je staat niet in de schoenen van een ander. En er zullen heus wel richtlijnen zijn maar het is toch vaak ook het beste wat je zelf kunt uitvinden om er goed mee om te gaan, met de middelen, de kennis over voeding, en je genetische en sociale achtergrond, hoe dat gaat.

Anna G.

Anna G.

31-05-2016 om 08:52

Kaaskopje

"Als het mensen waren geweest als bijvoorbeeld mijn dochter, 1.69 m en 51 kg, dan hadden we je denk ik niet gehoord over die vette ballen met dat halve pakje croma. Bij deze mensen is het een opeenstapeling van keuze-ergernissen voor jou."

O maar die mensen ken ik ook hoor. Hele slanke mensen die niets anders eten dan afhaaleten. Die mensen hebben geluk. Net als de 90 jarige roker die tóch geen longkanker ontwikkelt.

Zo zit het leven in elkaar. En ja, als je als kettingroker longkanker ontwikkelt zal de dokter daar naar kijken. Net als mensen gevaarlijk dik zijn, zal de dokter naar het eetpatroon kijken.

Mijn vriendin wilde zwanger worden, maar de dokter wilde haar pas helpen als ze zou afvallen. Gelukkig voor haar lukt het toch natuurlijk, want afvallen lukte helemaal niet. Het werd alleen erg gevaarlijk voor haar want haar leverfunctie hield er helemaal mee op. Ze is vrijwel haar hele zwangerschap opgenomen geweest.

Het leven is niet eerlijk, veel heeft met aanleg te maken en dat betekent dat je meer je best moet doen om gezond te blijven. Niet dat je dan maar niets moet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2016 om 09:44

Anna G

Hoe zwaar is ze dan? Ik neem direct aan dat ze ongezonde gewoontes heeft, maar dat hoeft niet persé de drie-wekelijkse maaltijd met gehaktbal en vette jus te zijn. Ik durf te wedden dat als ik dat drie keer per week zou eten, maar verder mijn ijsjes (slechte gewoonte van ons zodra het warmer wordt), koekjes en toetjes zou laten staan, ik meteen af zou vallen. Het is naar mijn gevoel wat kort door de bocht dat je een relatief normale Nederlandse maaltijd de schuld geeft van overgewicht.

Magere mensen die ongezond eten, kunnen ook een probleem krijgen, maar dat zie je niet aan de buitenkant. Als alleen maar dikke mensen suikerziekte, hartaanvallen, herseninfarcten e.d. zouden krijgen, zou dat lekker overzichtelijk zijn.

Anna G.

Anna G.

31-05-2016 om 21:32

Kaaskopje

Nee dat klopt, het is natuurlijk meer dan dat. Alleen, als je wilt afvallen (onderwerp van dit draadje) zul je ook wat aan je dagelijkse maaltijden moeten aanpassen. Dit meisje was ook een snaaier en als moeders dan zou denken dat ze een gezonde maaltijd voorzet, klopt dat niet. Maar ik weet natuurlijk niet of dat hier het geval is. Het was gewoon een voorbeeld van een veronderstelling die gemeengoed is. AVG = gezond en dat is niet altijd zo.

De calorie inname per maaltijd moet omlaag anders gebeurt er weinig. Het is en-en-en, minder snaaien, kleinere porties en gezonder eten.

Hoeveel mijn vriendin weegt: echt geen flauw idee. Kan ik niet inschatten. Ze is ook een enorme snaaier (emo-eter) en die kilo's komen echt niet aanwaaien. Zij heeft van huis uit al zo veel verkeerde gewoontes meegekregen en dat vind ik zonde. Gelukkig is ze wel heel lief en gezellig, maar ik vind het wel echt zorgwekkend. Hoewel ze zich er zelf wel van bewust is, lijkt het toch steeds erger te worden. Alsof haar lichaam geen rem meer heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2016 om 19:41

Beetje late reactie

Ik vermoed dat het overgewicht van je vriendin groter is dan van mij, maar ik snap wat je bedoelt met dat er geen rem meer is. Ik moet daar ook voor oppassen. Ik denk dat je vriendin wel meer heeft aan een positieve benadering, waarin je zou kunnen voorstellen om iets samen te doen, dan dat je de hele tijd met een denkrimpel en zorgelijke blik aan je koffie zit te nippen. Dan schiet zij in de verdediging, gaat uit frustratie nog een extra koekje pakken en kan de knop nog steeds niet omzetten.

Vera Moda

Vera Moda

10-05-2018 om 15:29

Blij

Na een periode van proberen af te vallen en schade te beperken en daardoor dus nog dikker worden, heeft dochter de zaken, nadat een relatie van een paar jaar uitging, geheel anders aangepakt. Eerst een soort van crashdieet, daarna verstandig gaan eten . Ze is daar nu een maand of 7 mee bezig en ze is behoorlijk afgevallen en ze blijft afvallen. Kleding van 5 jaar geleden past weer. Niet alles zit nog even mooi maar met een paar kilo er nog af, wel. Ze voelt zich een stuk beter en ze denkt dat ze nu dit kan blijven houden. Ze heeft er zoveel vertrouwen in dat ze vorige week veel van haar merkkleding te koop heeft gezet.
Ik ben blij dat ze zich beter voelt! En dat ze daardoor weer meer dingen doet die veel meiden van haar leeftijd doen, zelfs sporten

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2018 om 15:51

Dat klinkt positief

Het is inderdaad belangrijk dat ze gemotiveerd blijft. Ik zie dat we in 2016 gestopt waren met dit draadje. Ik ben in april 2017 op de weegschaal gestapt omdat ik met een wandelchallenge mee ging doen. 105 kg! Met kleren en schoenen aan, dus dan mag er 2 kilo af. Ik was eerder al afgevallen tot 87 kilo en was dus gewoon weer terug bij af. Inmiddels ben ik 85, 5 kilo. Ik kom daar nu even niet blijvend onder, maar dat gaat wel lukken. Omdat ik nu voor de tweede keer zo'n 20 kilo heb weggewerkt of dat nog moet bereiken, ben ik er van doordrongen dat ik dat niet nóg een keer wil. De knop is dus definitief om. Ik gun je dochter dat haar dit ook lukt.

Floria

Floria

10-05-2018 om 16:26

huh

"Inderdaad met jou kritische blik wordt ze mogelijk nog dikker en dan heb jij juist bijgedragen aan gewichtstoename. Doe het niet.
Biedt haar gewoon lekkere dingen aan, houdt je niet tegen, behandel haar zoals je ieder ander zou behandelen, niet met een geheime agenda. Je laat de controle bij haar."

Die controle heeft het meisje dus al twee jaar niet, dus wat gaat dat voor positiefs uithalen?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2018 om 16:35

Floria

Je hebt hoop ik de laatste bijdrage van Vera Moda ook gelezen?

maan.

maan.

12-05-2018 om 12:30

Bewegen..

De nadruk in diverse postings ligt op eten, jammer. Bewegen/sporten draagt ook bij aan een gezond leefpatroon bovendien voel je je dan ook lekkerder in je lijf zitten.

Hier destijds met ondergewichtkind naar dietist gegaan, heel veel aan gehad hoewel nu volwassen nog steeds een bmi van bijna 18 (eet goed, sport heel veel, zit prima in haar vel.)

Angela67

Angela67

12-05-2018 om 14:47

bewegen

dat zet echt weinig zoden aan de dijk als je hoopt daarmee af te vallen. Minder calorieën erin, gezondere spullen erin, onderzoeken waarom je het moeilijk vindt om iets te laten staan, en inderdaad: bewegen; maar dat is voor ieder mens noodzakelijk en daarmee bereik je volgens mij andere gezondheidsdoelen dan afvallen.
gr Angela

Crashdieet

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/extreem-dieet/

De uitleg wat je lichaam, je vetcellen, doen met een crashdieet en waarom dat het jojo effect oplevert.

Overigens is 'langzaam afvallen' ook niet goed. Ik denk dat er dan nog te weinig (calorieën aan) voedzaam voedsel gegeten wordt, naast het de hele tijd aan voedsel denken.

https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/opvallend-geleidelijk-afvallen/

"Vier krentenbollen
Mariman liet een groep van 30 mensen heel snel afvallen. Ze mochten 5 weken lang elke dag slechts 500 calorieën innemen, wat te vergelijken is met 4 krentenbollen. Een tweede groep liet hij dagelijks 1250 calorieën eten. Alle deelnemers hadden overgewicht en vielen gemiddeld 10 kilo af.

Geen verschil
Na het afvallen werden alle deelnemers nog eens op een persoonlijk dieet gezet om op gewicht te blijven. Vervolgens mochten ze weer op hun eigen manier eten. Verrassend genoeg kwam bijna iedereen weer aan (80 procent) en was er geen verschil te zien tussen beide groepen."

Angela67

Angela67

12-05-2018 om 15:23

'op hun eigen manier eten':

ik denk niet dat de manier echt van invloed is, maar de hoeveelheid calorieën die men zelf koos (schrijft men daar ook over?) na die periode.

Verder snap ik het niet helemaal: waarom zou er verschil te zien zijn tussen beide groepen als ze beide gemiddeld 10 kg afvielen en 80% ook weer aankwam?
Waar zou dan verschil moeten zijn?

gr Angela

Te weinig eten

Dat leidt tot vetcellen die krimpen en dan je lichaam aanzetten tot het minder produceren van het verzadigingshormoon leptine, zie het NEMO verhaal.
Je moet dan voortaan minder gaan eten en zelf, zonder verzadigingsgevoel, je gewicht blijvend beheersen.
In beide gevallen dus.
Het enige alternatief is gezond gaan eten en bewegen. Elke lijnpoging, extreem of minder eten, brengt je verder in het moeras.

Mijn prachtige dochter (bijna 19) heb ik langzaam zien veranderen in een jonge vrouw die niet goed voor zichzelf zorgt. Ze is te zwaar (vooral ongezond buikvet) en vaak ongedoucht met vet haar. Ze heeft zware borsten (cup G) waar ze veel last van heeft. Ik snap dat heel goed. Er staat een 'afspraak'I gepland met mij bij de huisarts voor een gesprek over een eventuele borstverkleining. Alleen heeft ze steeds een reden om deze afspraak uit te stellen. Ik vrees dat haar ongezonde levensstijl een combinatie is van een slecht zelfbeeld (op de basisschool hoorde ze er niet echt bij en zocht ze vnl contact met meisjes die net als zij ook niet erbij hoorden, maar waar ze geen stabiele vriendschap mee opbouwde) en niet zoveel wilskracht. Daarnaast herken ik mezelf volledig in haar. Ik ben zelf ook te zwaar. Begon rond dezelfde leeftijd en ik herken de smoezen en smoesjes. 

Ik merk dat er een verwijdering ontstaat tussen haar en mij. Dat ligt zeker ook aan mij: Ik maak steeds de fout haar te willen 'helpen' de juiste voedingkeuzes te maken. Als ze hier eet met haar vriend, laat ik merken dat ik een derde tortilla met veel crème fraiche wel wat veel vindt. Ook vind ik het lastig haar nog serieus te nemen als ze voor de zoveelste keer een smoes bedenkt om maar niet te gaan sporten en dat merkt ze aan me. Ze voelt feilloos aan dat ik moeite heb met haar keuzes zowel wat betreft eten als het niet aanpakken van haar overgewicht. 

Ik zou zo graag dit alles in mijn hoofd los willen laten. Ik weet dat mijn gedrag voor haar alleen maar als afwijzing voelt. Ook als ik haar een compliment geef, zit daar voor haar een omgekeerde afwijzing in. 

Zij reageert op mij door alles wat ik zeg of doe onder een vergrootglas te leggen en vaak erg boos weg te lopen of me uit te dagen door verzoeken van mij bewust te negeren. Een stil verzet. Wat ik snap. Ze voelt dat ik niet blij ben met haar gedrag.

Hoe kan ik het tij keren? Ik weet niet hoe ik haar wel kan laten merken dat ik om haar geef. Ik probeer haar vaak te knuffelen, maar in mijn armen voel ik haar verstijven. 

Wie herkent zich hierin en heeft constructieve tips? Heel erg bedankt!

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

11-09-2021 om 22:40

Het is wellicht beter als je een eigen, nieuw draadje opent, Maria1611 en niet je vraag stelt in een oude discussie. 

Als ze echt overgewicht heeft en dat zelf heeft gefinancierd: leren budgetteren! Het is toch zonde als je geld in je kilo's gaat zitten...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.